135297-0157-02

Simplicity 135297-0157-02 Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Simplicity 135297-0157-02 Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
NL
NL
52
zie de motor onderdelen in figuur ¡.
19
Het Gebruik Van De
HandleidingFiguren
¡ -- ¨ zie de figuren binnenin de omslagen.
-- ¡ zie onderdeel/actie in de figuren.
1
--
Noteer uw motor
Model, Type en Code nummers hier
voor eventueel gebruik later.
Noteer hier uw aanschafdatum voor eventueel gebruik
later.
Motor Onderdelen (zie fig. ¡)
1
Motor Model Type Code
xxxxxx xxxx xx xxxxxxxx
2
Koordgreep
3
Benzinetank
4
Stopschakelaar
5
Benzinevulopening
6
Luchtfilter
7
Uitlaatkooi/uitlaat
8
Bougie
9
Olievulopening/peilstok
10
Oil GARD® oliebewaking, indien hiermee
uitgerust
11
Vingerbeschermer
12
Carburateur
13
Vonkenvanger , indien hiermee uitgerust
14
Olievulplug
15
Aftapplug
16
Olieniveau
17
12V elektrische starter, indien hiermee uitgerust
Gevaar Symbolen en Betekenissen
Explosie
Giftige Dampen
Bewegende
Onderdelen
Schok
Heet
Oppervlak
Terugslag
Brand
Internationale Symbolen en Beteke-
nissen
Aan Uit
Brandstofkraan
Lees
Bedrijfsvoorschrift
Stop
Brandstof
Choke
Veiligheid
Waarschuwing
Olie
Veiligheid Voorzorgen
* Briggs & Stratton weet niet noodzakelijkerwijs welke machine deze motor zal aandrijven. Om deze reden dient U de bedieningsinstructies van de machine waarop uw motor geplaatst is
zorgvuldig te lezen en te begrijpen.
VOORDATDE MOTORGEBRUIKTWORDT
Lees de volledige Bedrijfs- & Onderhoudsinstructies EN de instructies
voor de machine d ie deze motor aandrijft.*
Het niet opvolgen van instructies kan resulteren in ernstig letsel of de
dood.
DE BEDRIJFS- & ONDERHOUDSINSTRUCTIES BEVATTEN VEILIGHEIDSINFORMATIE OM
U bewust te maken van gevaren die met motoren verband houden
U te informeren over het gevaar van letsel dat verband houdt met deze gevaren, en
U te vertellen hoe U de kans op letsel kunt voorkomen of verminderen.
Het veiligheidssymbool wordt gebruikt om veiligheidsinformatie over gevaren die in persoonlijk letsel kunnen resulteren te identificeren.
Een signaalwoord (GEVAAR, WAARSCHUWINGof OPGEPAST) wordt met het veiligheidssymbool gebruikt om de waarschijnlijkheid en mogelijke ernst van letsel aan te geven. Aanvullend kan
een gevarensymbool gebruikt worden om het soort gevaar aan te geven.
GEVAAR duidt op een gevaar dat, indien niet
vermeden, zal resulteren in de dood of ernstig
letsel.
WAARSCHUWING duidt op een gevaar dat, indien
niet voorkomen, kan resulteren in de dood of
ernstig letsel.
OPGEPAST duidt op een gevaar dat, indien niet
vermeden, kan resulteren in licht of matig letsel.
OPGEPAST, indien gebruikt zonder het waarschu-
wingssymbool, geeft een situatie aan die kan
resulteren in schade aan de motor.
De uitlaatgassen van dit product bevatten
chemicaliën die in de Staat Californië bekend staan
kanker , geboorteafwijkingen of andere reproductieve
schade te kunnen veroorzaken.
WAARSCHUWING
NL
53
WAARSCHUWING
Benzine en haar dampen zijn uiterst brandbaar en
explosief.
Brand of explosiekunnen ernstigebrandwondenof
de dood veroorzaken.
BIJ HET TOEVOEGEN VAN BRANDSTOF
Zet de motor UIT en laat deze tenminste 2 minuten
afkoelen voordat de tankdop verwijderd wordt.
Vul de brandstoftank buiten of in een goed
geventileerde ruimte.
De brandstoftank niet overvullen. Vul de tank tot
ongeveer 2 cm onder het laagste deel van de
vulopening om de brandstof te kunnen laten
uitzetten.
Houd benzine weg van vonken, open vlammen,
waakvlammen, hitte en andere ontstekingsbron-
nen.
Controleer benzineslangen, tank, dop en nippels
regelmatig op barsten of lekkages. Zonodig
vervangen.
BIJ HET STARTEN VAN DE MOTOR
Zorg ervoor dat bougie, uitlaat, tankdop en
luchtfilter op hun plaats zijn.
Torn de motor niet met verwijderde bougie.
Indien brandstof gemorst wordt, wachten tot deze
verdampt is voordat de motor gestart wordt.
Wanneer de motor “verzuipt”, de choke in de stand
“OPEN/RUN” plaatsen, de toerentalbediening in
“FAST” (=volgas) plaatsen en tornen tot de motor
start.
BIJ HET GEBRUIK VAN DE MACHINE
De motor of machine niet kantelen tot een hoek
waardoor benzine gemorst wordt.
De carburateur niet choken om de motor te
stoppen.
BIJ HET TRANSPORTEREN VAN DE MACHINE
Transporteren met LEGE brandstoftank of met de
benzinekraan in de stand “OFF” (=uit).
BIJ HET OPSLAAN VAN BENZINE OF DE MACHINE
MET BRANDSTOF IN DE TANK
Opslaanuitdebuurtvanfornuizen,kachels,geisers
of boilers of andere apparaten die een waakvlam
bevatten of andere ontstekingsbronnen, omdat
deze benzinedampen kunnen doen ontbranden.
Het s tarten van de motor creëert vonken.
Vonken kunnen brandbare gassen ontsteken die
zich in de buurt bevinden.
Explosie en brand kunnen het resultaat zijn.
Indien zich aardgas of LPG lekkage in de buurt
bevindt, de motor niet starten.
Gebruik geen onder druk staande startvloeistoffen
omdat de dampen brandbaar zijn.
WAARSCHUWING
Per ongeluk vonken kan resulteren in brand of een
elektrische schok.
Per ongeluk starten kan resulteren in verwarring,
traumatische amputatie, of verscheuring.
VOORDAT AFSTELLINGEN OF REPARATIES
WORDEN UITGEVOERD
Ontkoppel de bougiekabel en houd deze weg van
de bougie.
Ontkoppel de accu bij de negatieve aansluiting
(alleen motoren met elektrostart).
BIJ HET CONTROLEREN OP VONKEN
Gebruik een goedgekeurde bougietester.
Controleer niet op vonken met verwijderde bougie.
WAARSCHUWING
Motoren geven koolmonoxide af, een reukloos,
kleurloos, gifgas.
Hetinademenvankoolmonoxide kanmisselijkheid,
flauwvallen of de dood veroorzaken.
De motor buitenshuis starten en gebruiken.
De motor niet in een afgesloten ruimte starten of
gebruiken, zelfs niet met open deuren of ramen.
WAARSCHUWING
Draaiende motoren produceren hitte.
Motoronderdelen, vooral de uitlaat, worden uiterst
heet.
Ernstige brandwonden kunnen optreden bij
contact.
Brandbaar vuil, zoals bladeren, gras, hout, enz.,
kan in brand geraken.
Laat uitlaat, motorcilinder en vinnen afkoelen
voordat deze aangeraakt worden.
Verwijder opgehoopte brandbare zaken van de
uitlaat en het cilindergebied.
Installeereenvonkenvangerenhouddezeingoede
staatvoordatde machine wordt gebruiktopbebost,
metgrasofstruikenbedekt ongecultiveerdland.De
staat Californië vereist dit (Sectie 4442 van de
California Public Resources Code). Andere staten
kunnen gelijkwaardige wetten hebben. Federale
wetten zijn van toepassing op federaal land.
WAARSCHUWING
Handen, voeten, haar, kleren, of accessoires
kunnen in aanraking komen met- en verstrikt raken
in draaiende onderdelen.
Traumatische amputatie of ernstige verscheuring
kunnen het resultaat zijn.
De machine gebruiken met afschermingen op hun
plaats.
Houd handen en voeten weg van draaiende
onderdelen.
Bind lang haar op en verwijder sierraden.
Draag geenloszittendekleding,hangende koorden
of zaken die verstrikt kunnen raken.
WAARSCHUWING
Snelterugtrekkenvanhetstartkoord(terugslag)zal
uw hand en arm s neller naar de motor toetrekken
dan U kunt loslaten.
Gebroken botten, kneuzingen of verstuikingen
kunnen het resultaat zijn.
Bij het starten van de motor, het koord langzaam
uittrekkentoter weerstand gevoeld wordt, dan snel
uittrekken.
Verwijder alle externe machine/motorbelastingen
voordat de motor gestart wordt.
Direct verbonden machinecomponenten zoals,
maar niet beperkt tot, messen, ventilatoren,
poelies, tandwielen enz., moeten stevig bevestigd
zijn.
WAARSCHUWING
NL
54
Olie Aanbevelingen (zie fig. ©)
De motor wordt door Briggs & Stratton zonder olie
verzonden. Voordat de motor gestart wordt
,deze
met olie vullen. Niet overvullen.
Gebruik een hoge kwaliteit detergerende olie die
geclassificeerd is “ForService SF, SG, SH, SJofhoger
zoals Briggs & Stratton SAE 30 olie, onderdeel-
nummer 100005. Gebruik geen speciale toevoegingen
met de aanbevolen oliën. Meng geen olie door de
benzine.
Kies de SAE viscositeit olie van deze kaart die past bij
de verwachte starttemperatuur voor de volgende keer
olie verversen.
Noot: Synthetische olie die voldoet aan de
ILSAC GF-2, API certificatie markering en
API service symbool (links getoond) met
“SJ/CF ENERGY CONSERVING” of hoger ,
is een acceptabele olie bij alle temperaturen.
Het gebruik van synthetische olie veran-
dert de olie verversingsintervallen niet.
* Luchtgekoelde motoren worden heter dan automo-
bielmotoren. Het gebruik van niet-synthetische
multi-grade oliën (5W-30, 10W-30, enz.) bij tempe-
raturen boven 4° C zal resulteren in hoger dan
normaal olieverbruik. Controleer het oliepeil vaker
bij gebruik van multi-grade olie.
** SAE 30 olie, indien gebruikt onder 4° C, zal
resulteren in slecht starten en mogelijke schade
aan de cilinderboring door onvoldoende sme-
ring.
Oliepeil controleren (De oliecapaciteit is ongeveer
0,6 liter).
Plaats de motor waterpas en reinig rond de olie
vulopening
.
Verwijder de peilstok, met een schone doek afvegen,
opnieuw insteken en vastdraaien. Verwijder de peilstok
en controleer het oliepeil. De olie moet tot de “FULL”
(=vol) markering komen
.
OF
Verwijder de olievulplug . De olie moet tot het punt
van overlopen zijn .
Wanneer er olie nodig is, langzaam bijschenken. Draai
de peilstok of de olievulplug stevig vast voordat de
motor gestart wordt.
Brandstof Aanbevelingen
Gebruik schone, verse, loodvrije, normale benzine met
een minimum octaangetal van 77. Gelode benzine
mag gebruikt worden als deze verkrijgbaar is en
loodvrij niet. Schaf de benzine aanin hoeveelheden die
binnen 30 dagen kunnen worden opgebruikt. Zie
Opslag
Gebruik geen benzine die Methanol bevat. Meng geen
olie door de benzine.
Voor bescherming van de motor raden wij het gebruik
aan van Briggs & Stratton Brandstof Stabilisator,
verkrijgbaar bij een Geautoriseerde Briggs & Stratton
Service Dealer.
Benzineniveau Controleren
Voordat er getankt wordt,
de motor 2 minuten laten
afkoelen.
Reinigen rond de brandstof vulopening voordat de
tankdop verwijderd wordt. Vul de tank tot ongeveer
2 cm onder het laagste deel van de vulopening om de
brandstof te kunnen laten uitzetten. Wees voorzichtig
niet te overvullen.
Starten (zie fig. ¡¢£)
HOUD ALTIJD HANDEN EN VOETEN
WEG VAN BEWEGENDE MACHINE-
DELEN.
Gebruik geen onder druk staande
startvloeistof. De dampen zijn brand-
baar .
De machine waterpas starten, opslaan en bijtanken.
Oliepeil controleren.
OPGEPAST: OIL GARD® oliebewaking, indien hiermee
uitgerust, (zie
10
fig. ¡) is bedoeld om te voorkomen
dat een motor met te weinig olie start. OIL GARD® kan
mogelijk niet een draaiende motor uitschakelen. Motor-
schade kan optreden als de olie niet op peil gehouden
wordt en maakt garantiedekking ongeldig. Controleer
altijd het oliepeil voordat de motor gestart wordt.
Indien de motor is uitgerust met OIL GARD®,ende
motor met te weinig olie draait, dan waarschuwt een
lampje op de motor voor een laag oliepeil. Wanneer het
lampje knippert en de motor niet gestart kan worden, of
gestopt is en niet opnieuw gestart kan worden, vul dan
olie bij. Vullen tot het punt van overstromen bij de
vulplug of de “FULL” (=vol) markering op de peilstok.
Niet overvullen.
Voor het starten (zie fig.
¢)
1. Beweeg de chokebediening naar de stand “CHO-
KE” of “START”
.
Noot: Indien de motor niet start, verwijder dan het
luchtfilter om de choke te controleren. De choke moet
volledig sluiten . Als dit niet het geval is, zie
Afstellingen.
2. Wanneer de machine afzonderlijke choke en
toerentalbedieningen heeft, de toerentalbediening
naar de stand “FAST”(=volgas) bewegen
.
3. De stopbediening naar de stand “ON” (=aan)
bewegen, indien hiermee uitgerust.
Repeteerstarter (zie fig.
£)
Grijp de koordgreep en trek langzaam
tot er weerstand gevoeld wordt. Trek
het koord dan snel uit om door de
compressie te komen, terugslag te
voorkomen en de motor te starten.
Zonodig herhalen met de choke in de
stand “RUN” (=aan) en de toerentalbediening in
“FAST” (=volgas). Wanneer de motor start, deze
gebruiken in de stand “FAST” (=volgas).
Elektrische starter (zie fig.
£)
Bij motoren die zijn uitgerust met een 12 volt startsys-
teem, de sleutel naar “START” draaien of de startknop
indrukken
. Zonodig herhalen met de toerentalbedie-
ning in de stand “FAST” (=volgas). Wanneer de motor
start, deze gebruiken in de stand “FAST”.
Noot: Als de machinefabrikant de accu geleverd heeft,
laad deze dan volgens de aanwijzingen van de
machinefabrikant op voordat getracht wordt de motor
te starten.
Noot: Start steeds kort achter elkaar (15 sec. per
minuut) om de levensduur van de startmotor te
verlengen. Langdurig tornen kan de startmotor be-
schadigen.
Stoppen (zie fig. ¤)
De chokebediening niet naar “CHOKE” bewegen om
de motor te stoppen. Er kan terugslag of motorschade
optreden. Beweeg de toerentalbediening naar de
positie “IDLE” (=stationair) of “SLOW” (=langzaam)
,
indien hiermee uitgerust. Draai dan de sleutel naar
“OFF” (=uit) of beweeg de stopbediening naar de stand
“STOP” of “OFF” (=uit)
.
Afstellingen (zie fig. ¥)
Om per ongeluk star-
ten te voorkomen, de
bougiekabel van de
bougie losnemen
en deze aan massa
leggen voor het afstellen, en de accu loskoppelen aan de
negatieve aansluiting, indien hiermee uitgerust.
Toerentalbediening afstellingen
Verwijder het luchtfilter (luchtfilterbasis niet getoond
voor de duidelijkheid). Draai de buitenkabel klem-
bout
op de carburateur of bedieningsplaat los.
Als de choke op afstand bediend
wordt, de hefboom
verplaatsen tot deze de ring net raakt.
Als de choke handbediend is, beweeg dan de buiten-
en binnenkabel zover mogelijk in de richting van de
pijl.
Beweeg de toerentalbediening naar de stand “FAST”
(=volgas). Draai de buitenkabel klembout vast. Breng
het luchtfilter weer aan.
Vaste regulateurbediening
De regulateurbediening
is afgesteld op het maxi-
mum onbelast toerental dat door de machinefabrikant
is gespecificeerd. Als afstelling nodig is, raadpleeg dan
een Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer.
Stopschakelaar controleren
Beweeg de toerentalbediening naar de stand “STOP”,
indien hiermee uitgerust. De regulateur bedieningshef-
boom op de carburateur moet goed contact maken met
de stopschakelaar. Controleer dit en stel zonodig
opnieuw af.
Carburateur afstelling
De fabrikant van de machine waarop deze
motor is geïnstalleerd specificeert het maxi-
mum toerental waarop de motor gebruikt zal
worden. OVERTREF dit toerental NIET.
Raadpleeg een Geautoriseerde Briggs & Stratton
Dealer voor carburateur afstelling.
De carburateur op deze motor is voor lage emissies.
Het lucht/brandstof mengsel is niet verstelbaar
. Alleen
de stationair toerentalschroef is verstelbaar. Afgere-
geld stationair toerental is op de fabriek afgesteld op
1750 T/Min.
Om het stationair toerental te verstellen, de motor
starten en ongeveer 5 minuten laten opwarmen. Plaats
dan met draaiende motor de toerentalbediening in de
stand “SLOW” (=langzaam). Draai de carburateur
gasklephefboom tegen de gasklepaanslag en houd
NL
55
hem vast, terwijl de stationair toerental schroef ver-
draaid wordt om 1100 T/Min. te verkrijgen.
GASKLEP
HEFBOOM
STATIONAIR TOERENTAL
SCHROEF
GASKLEP
AANSLAG
Onderhoud (zie fig. ¦§¨)
Zie het Onderhouds Schema. Volg de intervallen
volgens bedrijfsuren of kalender , wat het eerst voor komt
.
Er is vaker onderhoud nodig wanneer de motor onder
zware omstandigheden wordt gebruikt.
Om per ongeluk
starten te voor-
komen, de bougie-
kabel losnemen
en aan massa leggen voordat er onderhoud wordt
uitgevoerd, en de accu loskoppelen aan de negatieve
aansluiting, indien hiermee uitgerust.
Olie service (zie fig.
¦)
Controleer regelmatig het oliepeil.
Zorg ervoor dat de olie op peil gehouden wordt. Iedere
5 uur of dagelijks controleren, voordat de motor gestart
wordt. Zie de olie vulprocedure onder Olie Aanbeve-
lingen.
Olie verversen
Ververs de olie na de eerste 5 bedrijfsuren. Ververs de
olie wanneer de motor warm is. Opnieuw vullen met
olie van de aanbevolen SAE viscositeit (zie fig.
©).
Tandwiel vertraging, indien hiermee uitgerust
Verwijder de olievulplug
en de olieniveauplug .
Tap de olie iedere 100 bedrijfsuren of ieder seizoen af.
Om opnieuw te vullen, SAE 30 olie in de olievulopening
gieten tot het uit het olieniveau controlegat stroomt.
Breng beide pluggen weer aan. De olievulplug heeft
een ventilatiegaatje
en moet aan de bovenkant van
het tandwielkastdeksel geïnstalleerd worden.
Luchtfilter service (zie fig.
§)
Vervang het voorfilter
, indien hiermee uitgerust, en/of
de papier patroon indien erg vuil of beschadigd.
1. Draai de boutjes los of verwijder de vleugelmoer.
Verwijder dan het deksel.
2. Verwijder het voorfilter, indien hiermee uitgerust,
en de patroon voorzichtig om te voorkomen dat
vuil de carburateur in valt.
Om het voorfilter te onderhouden, het wassen in een
vloeibaar wasmiddel en water. Droogknijpen in een
schone doek. Doordrenken in motorolie. Uitknijpen in
een schone, absorberende doek om ALLE OVERTOL-
LIGE olie te verwijderen.
Om de patroon te reinigen, deze voorzichtig tegen een
plat oppervlak kloppen. Gebruik geen petroleum oplos-
middelen, zoals kerosine, welke de patroon zullen
doen vervormen. Gebruik geen perslucht, dit kan de
patroon beschadigen. De patroon niet inoliën.
Onderhoud Vervolg
3. Installeer patroon, en voorfilter indien hiermee
uitgerust, weer.
4. Breng het deksel weer aan en draai de boutjes of
de vleugelmoer stevig vast.
Bougie service (zie fig.
¨)
Controleer NIET op
vonken met de bougie
verwijderd. Gebruik uit-
sluitend een Briggs &
Stratton Vonktester
,om
op vonken te controleren.
Torn de motor NIET met verwijderde bougie. Wanneer
de motor “verzopen” is, plaats de toerenregeling dan in
de “FAST” (=volgas) positie en torn tot de motor start.
De bougie elektrodeafstand
moet 0,75 mm zijn.
Reinig/vervang de bougie iedere 100 uur of ieder
seizoen, wat het eerst voor komt. Een bougiesleutel is
verkrijgbaar bij elke Geautoriseerde Briggs & Stratton
Service Dealer.
Noot: In sommige gebieden schrijven plaatselijke wet-
ten het gebruik voor van een weerstandbougie om
ontstekingssignalen te onderdrukken. Indien deze motor
origineel was uitgerust met een weerstandbougie,
gebruik dan voor vervanging hetzelfde type bougie.
Houd de motor schoon (zie fig.
¨)
Verwijder regelmatig opgehoopt gras en kaf van de
motor. Reinig de vingerbeschermer. De motor niet om
deze te reinigen met water bespuiten omdat water de
benzine kan verontreinigen. Reinigen met een borstel
of perslucht.
Ophoping van vuil rond de uitlaat
kan brand veroorzaken. Voor ieder
gebruik inspecteren en reinigen.
Voor een goede werking van de motor moeten de
regulateurverbinding, -veren en -bedieningen goed
schoon zijn en vrij van verontreinigingen.
Als de uitlaat is voorzien van een vonkenvanger-
scherm
, het vonkenvangerscherm iedere 50 uur of
ieder seizoen verwijderen voor reiniging en inspectie.
Vervangen indien beschadigd.
Reinig het koelsysteem. Kaf of vuil kan het koelsys-
teem van de motor verstoppen, vooral na langdurig
bedrijf. De inwendige koelvinnen en oppervlakken
kunnen schoongemaakt moeten worden om overver-
hitting en motorschade te voorkomen. Verwijder de
koelluchtkap en reinig als getoond
.
Onderhouds Schema
Volg de intervallen volgens bedrijfsuren of kalender,
wat het eerst voor komt. Er is vaker onderhoud nodig
wanneer de motor onder zware omstandigheden
wordt gebruikt, zoals hieronder aangegeven.
Eerste 5 uur
D Olie verversen
Iedere 5 uur of dagelijks
D Oliepeil controleren
D Vingerbeschermer reinigen
D Rond uitlaat reinigen
Iedere 25 uur of ieder seizoen
D Olie verversen bij bedrijf onder zware belasting
of hoge omgevingstemperatuur
D Luchtfilter voorfilter onderhouden, indien
hiermee uitgerust*
D Luchtfilter patroon onderhouden, indien geen
voorfilter*
Iedere 50 uur of ieder seizoen
D Olie verversen
D Vonkenvanger reinigen en inspecteren,
indien hiermee uitgerust
Iedere 100 uur of ieder seizoen
D Luchtfilter patroon onderhouden, indien uitge-
rust met voorfilter*
D Bougie vervangen/reinigen
D Olie verversen, tandwielvertraging, indien
hiermee uitgerust
D Koelsysteem reinigen*
* Vaker reinigen onder stoffige omstandig-
heden, of indien er veel zwevend vuil of kaf
aanwezig is.
Gedeeltelijke Lijst van Originele Briggs &
Stratton Onderdelen
Briggs & Stratton (of
gelijkwaardig)
Onderdeel
Onderdeelnr.
Olie (0,6 liter) 100005......................
Olie (1,4 liter) 100006......................
Oliepomp set (gebruikt standaard elektrische
boormachine om snel olie uit de motor te verwijde-
ren) 5056...............................
Brandstof stabilisator (30 ml éénmalig gebruik
verpakking) 992030........................
Brandstof stabilisator (125 ml fles) 999005E......
Plat luchtfilterpatroon 491588 (5043)............
Plat luchtfilter voorfilter 491435...............
Weerstandbougie 802592E..................
Standaard bougie 492167...................
“Long life platinum” bougie 992041 (5062)........
(gebruikt op de meeste zijklep motoren)
Vonktester 19368.........................
Bougiesleutel 89838 (5023)..................
Vonkenvanger 399541......................
NL
56
Opslag
Motoren die langer dan 30 dagen worden opgeslagen
moeten beschermd worden of alle benzine moet
afgetapt worden om het vormen van gom in het
brandstofsysteem of op essentiële carburateur onder-
delen te voorkomen.
Ter bescherming van de motor raden wij het gebruik aan
van Briggs & Stratton Brandstof Stabilisator, verkrijgbaar
bij een Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer .
Meng de stabilisator door de benzine in de tank of in de
jerrycan. Laat de motor kort draaien om de stabilisator
door de carburateur te laten circuleren. De motor en
brandstof kunnen nu tot 24 maanden worden opgesla-
gen.
Noot: Als er geen stabilisator gebruikt wordt of indien de
motor werkt op benzine die alcohol bevat, zoals gasohol,
verwijder dan alle benzine uit de tank en laat de motor
draaien tot deze stopt door brandstofgebrek.
1. Olie verversen. Zie Olie Service
(zie fig.
©¦).
2. Verwijder de bougie en giet ongeveer 15 ml
motorolie in de cilinder. Breng de bougie weer
aan en torn langzaam om de olie te verdelen.
3. Reinig gras en kaf van de cilinder en de cilinder-
kop vinnen, onder de vingerbeschermer en
achter de uitlaat.
4. Opslaan in een schone en droge omgeving, maar
NIET in de buurt van een kachel, fornuis of geiser
die een waakvlam gebruiken of een vonk kunnen
veroorzaken.
Service
Raadpleeg een Geautoriseerde Briggs & Stratton
Service Dealer. Elke dealer heeft een voorraad Origi-
nele Briggs & Stratton Onderdelen en is uitgerust met
speciale service gereedschappen. Getrainde mon-
teurs verzekeren vakkundige reparatieservice voor alle
Briggs & Stratton motoren. Alleen dealers die adverte-
ren als “Geautoriseerd Briggs & Stratton” hebben zich
verplicht om aan de Briggs & Stratton standaards te
voldoen.
W anneer U een machine aanschaft die
wordt aangedreven door een Briggs &
Stratton motor , dan bent U verzekerd van
zeer vakkundige, betrouwbare service bij
meer dan 30.000 Geautoriseerde Servi-
ce Dealers wereldwijd, inclusief meer
dan 3.600 Master Service Technicians.
Zoek naar deze logo’s waar Briggs &
Stratton service wordt aangeboden.
U kunt uw dichtstbijzijnde Geautoriseerde Briggs &
Stratton Service Dealer vinden op onze “dealer locator”
kaart op onze web site www.briggsandstratton.com of
in de “Gouden Gids onder “Motoren,
Benzine” of onder “Benzinemotoren”, of onder
“Gazonmaaiers” of dergelijke categorie.
Noot: Het lopende vingers logo en “Gouden Gids” zijn
geregistreerde handelsmerken in verschillende rechts-
gebieden.
Een geïllustreerd werkplaatshandboek omvat “Theorie
van de Werking”, algemene specificaties en gedetail-
leerde informatie over afstelling, onderhoud en repara-
tie van Briggs & Stratton ééncilinder, zijklep, 4-takt
motoren. Bestel onderdeelnummer 271891 bij een
Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer.
Eis originele Briggs & Stratton vervangings onderde-
len met ons logo op de verpakking en/of het onderdeel.
Niet-originele onderdelen kunnen mogelijk niet zo
goed presteren en maken uw garantie ongeldig.
NL
57
Over Uw Motor Garantie
Briggs & Stratton verwelkomt garantiereparaties en biedt U zijn
verontschuldigingen aan voor het ongemak. Elke Geautoriseerde
Service Dealer kan garantiereparaties uitvoeren. De meeste ga-
rantiereparaties worden routinematig afgehandeld, maar soms
kunnen verzoeken voor garantieservice onterecht zijn. Bijvoor-
beeld, garantie zou niet van toepassing zijnindienmotorschadeis
ontstaandoormisbruik,gebrekaannormaalonderhoud,transport,
opslag in een magazijn of onjuiste installatie. Evenzo is garantie
ongeldig wanneer het serienummer van de motor is verwijderd of
indien de motor is veranderd of gemodificeerd.
Wanneereen klant het nieteensis met de beslissing van de Servi-
ce Dealer, dan zal er een onderzoek worden uitgevoerd om te be-
palen of garantie van t oepassing is. Vraag de Service Dealer alle
betreffendefeitenvoor beoordeling naar zijnleverancierte sturen.
Wanneer de leverancier besluit dat de claim terecht is, dan zal de
klant volledig vergoed worden voor de zaken die defect zijn. O m
misverstanden die tussen de klant en de Dealer kunnen optreden
te voorkomen, zijn hieronder enkele van de oorzaken voor het de-
fect raken van een motor afgedrukt die niet door garantie gedekt
zijn.
Normale slijtage:
Motoren hebben, net als alle mechanische toestellen, periodiek
serviceaan-envervangingvanonderdelennodig omgoedtepres-
teren. Garantie zal niet de reparatie dekken wanneer normaal ge-
bruikdelevensduurvaneenonderdeelofeenmotorheeftuitgeput.
Verkeerd onderhoud:
De levensduur van een motor hangt af van de omstandigheden
waaronder deze werkt, en de zorg die deze ontvangt. Sommige
toepassingen, zoals grondfrezen, pompen en cirkelmaaiers, wor-
denvaak gebruiktondervuileofstoffigeomstandigheden,diekun-
nen veroorzaken wat lijkt op voortijdige slijtage. Zulke slijtage, in-
dien veroorzaakt door vuil, stof, bougiereinigergrit, of ander schu-
rendmateriaal datde motoris binnengedrongendoorverkeerdon-
derhoud, wordt niet door garantie gedekt.
Deze garantie dekt uitsluitend aan de motor gerelateerde de-
fectematerialenen/of bewerkingen,ennietvervangingofver-
goeding van de machine waarop de motor gemonteerd kan
zijn. Noch strekt de garantie zich uit tot reparaties die nodig
zijn door:
1. PROBLEMEN DIE ZIJN VEROORZAAKT DOOR ONDER-
DELEN DIE GEEN ORIGINELE BRIGGS & STRATTON
ONDERDELEN Z IJN.
2. Machinebedieningen of installaties die starten voorkomen,
slechte motorprestaties veroorzaken, of de levensduur van
de motor bekorten. (Raadpleeg de machinefabrikant.)
3. Lekkende carburateurs, verstopte brandstofleidingen, klep-
pen die blijven “hangen” of andere schades die het gevolg zijn
van het gebruik van verontreinigde of oude benzine. (Gebruik
schone, verse, loodvrije benzine en Briggs & Stratton Brand-
stof Stabilisator , Onderdeelnr. 999005.)
4. Onderdelen die zijn ingelopen of gebroken doordat een mo-
tor was gebruikt met onvoldoende of vervuilde smeerolie, of
eenverkeerde gradatiesmeerolie(controleerhet oliepeilda-
gelijks of na iedere 8 bedrijfsuren. Zonodig bijvullen en ver-
versen nadeaanbevolenintervallen.) OIL GARD® kan mo-
gelijk een draaiende motor niet uitschakelen. Motorschade
kan optreden wanneer de olie niet correct op peil gehouden
wordt. Lees de Bedrijfs- & Onderhouds Instructies.
5. Reparatie of afstelling van bijbehorende onderdelen en samen-
stellen zoals koppelingen, aandrijvingen, afstandsbedieningen
enz. die geen Briggs & Stratton fabrikaat zijn.
6. Schade of slijtagedieveroorzaakt i s door het binnendringen
van vuil doordat het luchtfilter onvoldoende is onderhouden
of niet goed is gemonteerd, of wanneer een niet-origineel
luchtfilterelement of -patroon wordt gebruikt. (Volgens de
aanbevolen intervallen, het schuimplastic “Oil-Foam®
ele-
ment of het schuim voorfilter reinigen en inoliën en de pa-
troon vervangen.) Lees de Bedrijfs & Onderhouds Instruc-
ties.
7. Onderdelen die beschadigd zijn door over toeren draaien of
oververhitting veroorzaakt door gras, vuil of verontreinigin-
gen, die de koelvinnen afdichten of het vliegwielgebied ver-
stoppen,of veroorzaaktdoorhetgebruikvandemotor ineen
afgesloten ruimte zonder voldoende ventilatie. (Reinig de
vinnen op de cilinder, cilinderkop en vliegwiel volgens de
aanbevolen intervallen.) Lees de Bedrijfs & Onderhouds I n-
structies.
8. Kapottemotorof machineonderdelenals gevolg vanuitzon -
derlijke trillingen, veroorzaakt door een losse motorbevesti-
ging,eenlosmaaimes,uitbalanszijndemaaimessenofaan-
drijvingen, een verkeerde aansluiting van de machine op de
krukas van de motor, het over toeren draaien of onjuiste be-
handeling tijdens gebruik.
9. Een kromme of gebroken krukas als gevolg van het raken
van een hard voorwerp door het maaimes van een motor-
maaier, of als gevolg van een overmatig gespannen V-
snaar.
10. Normaal onderhoud of afstelling van de motor.
11. Defect rakenvande motorofeen motoronderdeel,zoalsver-
brandingskamer, kleppen, klepzittingen, klepgeleiders, of
verbrande startmotorwikkelingen, veroorzaakt door het ge-
bruik van alternatieve brandstoffen, zoals LPG, aardgas,
veranderde benzines, etc.
Garantie is alleen verkrijgbaar via servicedealers, die daar-
voordoorBriggs& Stratton Corporationofdoor de door haar
aangewezen importeur zijn geautoriseerd. Uw dichtstbijzijn-
de geautoriseerde service dealer is te vinden in een door de
Briggs & Stratton importeur verstrekte lijst of in de “Gouden
Gids”, onder “Motoren, Benzine”, “Benzinemotoren”,
“Tuinmachines”, of een dergelijke categorie .
Briggs & Stratton Motor Eigenaar Garantie Politiek
Geldig v.a. 1 juli 1999, vervangt alle ongedateerde Garanties en alle Garanties gedateerd vóór 1 juli 1999
GARANTIEBEPALINGEN
“Briggs & Stratton Corporation zal gratis ieder onderdeel of onderdelen van de motor repareren of vervangen dat defect is in materiaal of bewerking of beide. Transportkosten voor ter reparatie of
vervangingopgestuurdeonderdelen moetenbetaaldworden doordekoper.Deze garantiegeldtvoor de tijdsduuren isonderhavigaan devoorwaarden dieindeze bepalingenvoorzienzijn. Neemvoor
garantieservicecontact opmetUwdichtstbijzijndeGeautoriseerdeService Dealerdieisafgedruktinde “GoudenGidsonder“Motoren,Benzine”,“Benzinemotoren”,“Tuinmachines”ofeendergelijke
categorie, of in een lijst die verstrekt wordt door de importeur. ER IS GEEN ANDERE EXPLICIETE GARANTIE. GEÏMPLICEERDE GARANTIES, INCLUSIEF DIE VAN VERKOOPBAARHEID EN DE
GESCHIKTHEID VOOR HET GEBRUIK VOOR EEN BEPAALD DOEL, ZIJN GELIMITEERD TOT ÉÉN JAAR NA DATUMVAN AANKOOP, OF ZOVER ALS DOOR DE WET TOEGESTAAN EN ALLE
GEÏMPLICEERDE GARANTIES ZIJN UITGESLOTEN. AANSPRAKELIJKHEID VOOR VERVOLGSCHADES ONDER WILLEKEURIG WELKE EN ALLE ANDERE GARANTIEREGELINGEN ZIJN
UITGESLOTEN, VOOR ZOVER UITSLUITING WETTELIJK ISTOEGESTAAN. In bepaalde rechtsgebieden geldt geen beperking met betrekking tot de lengte van degarantieperiode, en inbepaalde
rechtsgebiedenishet niettoegestaanincidentele-ofgevolgschadesuittesluiten oftebeperken, dusdeuitsluiting ofbeperkingkanmogelijknietvoorUgelden.Dezegarantie geeftUbepaaldewettelijke
rechten en afhankelijk van waar U woont kunt U ook nog andere rechten hebben.”
Briggs & Stratton Corporation
F. P. Stratton, Jr.
Chairman en Chief Executive Officer
GARANTIEPERIODE
BINNEN DE V.S. EN CANADA BUITEN DE V.S. EN CANADA
MOTOREN
CONSUMENT
GEBRUIK*
COMMERCIEEL
GEBRUIK*
CONSUMENT
GEBRUIK*
COMMERCIEEL
GEBRUIK*
Alle Vanguard motoren.
2 jaar -- motor }
AlleDiamond Plus®,IndustrialPlus,I/C® motorenen Intek seriesmetgietijzeren
cilindervoering.
2 jaar 1 jaar
2 jaar }
1jaar
Quantum® en Diamond Power®. 2 jaar 90 dagen
{2 jaar {}
90 dagen
Alle standaard motoren en aluminium cilinder “Kool Bore” Intek series die zijn
gemonteerd op gazonmaaiers, zitmaaiers, kantenmaaiers, versnipperaars,
grondfrezen, en alle “Sno/Gard” motoren.
2 jaar 90 dagen 1 jaar 90 dagen
Alle andere standaard motoren en Classic series. 1 jaar 90 dagen 1 jaar 90 dagen
* Voor deze garantiepolitiek betekent “consument gebruik” persoonlijk huishoudelijk gebruik door de originele detailhandelklant. “Commercieel gebruik” betekent elk ander gebruik, inclusief gebruik voor
commercieel, inkomen producerend of verhuur gebruik. Als een motor eenmaal commercieel gebruikt is geweest, dan zal deze hierna beschouwd worden als een commercieel gebruikte motor met
betrekking tot deze garantie. Motoren die worden gebruikt voor competitief racen of op commerciële of verhuurcircuits worden niet gegarandeerd.
{ Eén (1) jaar in Australië, Nieuw Zeeland, Midden Oosten en Afrika.
} Een (1) jaar in India.
ER IS GEEN GARANTIE REGISTRATIEKAART NODIG OM GARANTIE OP BRIGGS & STRATTON MOTOREN TE VERKRIJGEN.
U MOET DE AANKOOPNOTA BEWAREN. ER ZAL EEN BEWIJS VAN DE AANSCHAFDATUM NODIG ZIJN OM GARANTIE TE VERKRIJGEN.
Briggs & Stratton Motoren Zijn Gemaakt Onder Eén Of Meer Van De Volgende Patenten: Design D-247.177 (Andere Patenten Aangevraagd)
5.852.951
5.823.153
5.819.513
5.765.713
5.645.025
5.642.701
5.606.948
5.548.955
5.546.901
5.503.125
5.497.679
5.320.795
5.271.363
5.269.713
5.265.700
5.243.878
5.235.943
5.234.038
5.197.425
5.197.422
5.191.864
5.188.069
5.186.142
5.138.996
5.105.331
5.086.890
5.070.829
5.058.544
5.040.644
5.040.503
5.009.208
4.996.956
4.995.357
4.977.879
4.971.219
4.895.119
4.875.448
4.819.593
4.719.682
4.694.792
4.633.556
4.630.498
4.522.080
4.520.288
4.453.507
4.430.984
4.355.253
DES.309.458
DES.309.457
DES.308.872
DES.308.871
/