Briggs & Stratton 133200 Handleiding

Categorie
Accessoires voor motorvoertuigen
Type
Handleiding
NL
NL
52
zie de motor onderdelen in figuur ¡.
19
Het Gebruik Van De
HandleidingFiguren
¡ -- ¨ zie de figuren binnenin de omslagen.
-- ¡ zie onderdeel/actie in de figuren.
1
--
Noteer uw motor
Model, Type en Code nummers hier
voor eventueel gebruik later.
Noteer hier uw aanschafdatum voor eventueel gebruik
later.
Motor Onderdelen (zie fig. ¡)
1
Motor Model Type Code
xxxxxx xxxx xx xxxxxxxx
2
Koordgreep
3
Benzinetank
4
Stopschakelaar
5
Benzinevulopening
6
Luchtfilter
7
Uitlaatkooi/uitlaat
8
Bougie
9
Olievulopening/peilstok
10
Oil GARD® oliebewaking, indien hiermee
uitgerust
11
Vingerbeschermer
12
Carburateur
13
Vonkenvanger , indien hiermee uitgerust
14
Olievulplug
15
Aftapplug
16
Olieniveau
17
12V elektrische starter, indien hiermee uitgerust
Gevaar Symbolen en Betekenissen
Explosie
Giftige Dampen
Bewegende
Onderdelen
Schok
Heet
Oppervlak
Terugslag
Brand
Internationale Symbolen en Beteke-
nissen
Aan Uit
Brandstofkraan
Lees
Bedrijfsvoorschrift
Stop
Brandstof
Choke
Veiligheid
Waarschuwing
Olie
Veiligheid Voorzorgen
* Briggs & Stratton weet niet noodzakelijkerwijs welke machine deze motor zal aandrijven. Om deze reden dient U de bedieningsinstructies van de machine waarop uw motor geplaatst is
zorgvuldig te lezen en te begrijpen.
VOORDATDE MOTORGEBRUIKTWORDT
Lees de volledige Bedrijfs- & Onderhoudsinstructies EN de instructies
voor de machine d ie deze motor aandrijft.*
Het niet opvolgen van instructies kan resulteren in ernstig letsel of de
dood.
DE BEDRIJFS- & ONDERHOUDSINSTRUCTIES BEVATTEN VEILIGHEIDSINFORMATIE OM
U bewust te maken van gevaren die met motoren verband houden
U te informeren over het gevaar van letsel dat verband houdt met deze gevaren, en
U te vertellen hoe U de kans op letsel kunt voorkomen of verminderen.
Het veiligheidssymbool wordt gebruikt om veiligheidsinformatie over gevaren die in persoonlijk letsel kunnen resulteren te identificeren.
Een signaalwoord (GEVAAR, WAARSCHUWINGof OPGEPAST) wordt met het veiligheidssymbool gebruikt om de waarschijnlijkheid en mogelijke ernst van letsel aan te geven. Aanvullend kan
een gevarensymbool gebruikt worden om het soort gevaar aan te geven.
GEVAAR duidt op een gevaar dat, indien niet
vermeden, zal resulteren in de dood of ernstig
letsel.
WAARSCHUWING duidt op een gevaar dat, indien
niet voorkomen, kan resulteren in de dood of
ernstig letsel.
OPGEPAST duidt op een gevaar dat, indien niet
vermeden, kan resulteren in licht of matig letsel.
OPGEPAST, indien gebruikt zonder het waarschu-
wingssymbool, geeft een situatie aan die kan
resulteren in schade aan de motor.
De uitlaatgassen van dit product bevatten
chemicaliën die in de Staat Californië bekend staan
kanker , geboorteafwijkingen of andere reproductieve
schade te kunnen veroorzaken.
WAARSCHUWING
NL
53
WAARSCHUWING
Benzine en haar dampen zijn uiterst brandbaar en
explosief.
Brand of explosiekunnen ernstigebrandwondenof
de dood veroorzaken.
BIJ HET TOEVOEGEN VAN BRANDSTOF
Zet de motor UIT en laat deze tenminste 2 minuten
afkoelen voordat de tankdop verwijderd wordt.
Vul de brandstoftank buiten of in een goed
geventileerde ruimte.
De brandstoftank niet overvullen. Vul de tank tot
ongeveer 2 cm onder het laagste deel van de
vulopening om de brandstof te kunnen laten
uitzetten.
Houd benzine weg van vonken, open vlammen,
waakvlammen, hitte en andere ontstekingsbron-
nen.
Controleer benzineslangen, tank, dop en nippels
regelmatig op barsten of lekkages. Zonodig
vervangen.
BIJ HET STARTEN VAN DE MOTOR
Zorg ervoor dat bougie, uitlaat, tankdop en
luchtfilter op hun plaats zijn.
Torn de motor niet met verwijderde bougie.
Indien brandstof gemorst wordt, wachten tot deze
verdampt is voordat de motor gestart wordt.
Wanneer de motor “verzuipt”, de choke in de stand
“OPEN/RUN” plaatsen, de toerentalbediening in
“FAST” (=volgas) plaatsen en tornen tot de motor
start.
BIJ HET GEBRUIK VAN DE MACHINE
De motor of machine niet kantelen tot een hoek
waardoor benzine gemorst wordt.
De carburateur niet choken om de motor te
stoppen.
BIJ HET TRANSPORTEREN VAN DE MACHINE
Transporteren met LEGE brandstoftank of met de
benzinekraan in de stand “OFF” (=uit).
BIJ HET OPSLAAN VAN BENZINE OF DE MACHINE
MET BRANDSTOF IN DE TANK
Opslaanuitdebuurtvanfornuizen,kachels,geisers
of boilers of andere apparaten die een waakvlam
bevatten of andere ontstekingsbronnen, omdat
deze benzinedampen kunnen doen ontbranden.
Het s tarten van de motor creëert vonken.
Vonken kunnen brandbare gassen ontsteken die
zich in de buurt bevinden.
Explosie en brand kunnen het resultaat zijn.
Indien zich aardgas of LPG lekkage in de buurt
bevindt, de motor niet starten.
Gebruik geen onder druk staande startvloeistoffen
omdat de dampen brandbaar zijn.
WAARSCHUWING
Per ongeluk vonken kan resulteren in brand of een
elektrische schok.
Per ongeluk starten kan resulteren in verwarring,
traumatische amputatie, of verscheuring.
VOORDAT AFSTELLINGEN OF REPARATIES
WORDEN UITGEVOERD
Ontkoppel de bougiekabel en houd deze weg van
de bougie.
Ontkoppel de accu bij de negatieve aansluiting
(alleen motoren met elektrostart).
BIJ HET CONTROLEREN OP VONKEN
Gebruik een goedgekeurde bougietester.
Controleer niet op vonken met verwijderde bougie.
WAARSCHUWING
Motoren geven koolmonoxide af, een reukloos,
kleurloos, gifgas.
Hetinademenvankoolmonoxide kanmisselijkheid,
flauwvallen of de dood veroorzaken.
De motor buitenshuis starten en gebruiken.
De motor niet in een afgesloten ruimte starten of
gebruiken, zelfs niet met open deuren of ramen.
WAARSCHUWING
Draaiende motoren produceren hitte.
Motoronderdelen, vooral de uitlaat, worden uiterst
heet.
Ernstige brandwonden kunnen optreden bij
contact.
Brandbaar vuil, zoals bladeren, gras, hout, enz.,
kan in brand geraken.
Laat uitlaat, motorcilinder en vinnen afkoelen
voordat deze aangeraakt worden.
Verwijder opgehoopte brandbare zaken van de
uitlaat en het cilindergebied.
Installeereenvonkenvangerenhouddezeingoede
staatvoordatde machine wordt gebruiktopbebost,
metgrasofstruikenbedekt ongecultiveerdland.De
staat Californië vereist dit (Sectie 4442 van de
California Public Resources Code). Andere staten
kunnen gelijkwaardige wetten hebben. Federale
wetten zijn van toepassing op federaal land.
WAARSCHUWING
Handen, voeten, haar, kleren, of accessoires
kunnen in aanraking komen met- en verstrikt raken
in draaiende onderdelen.
Traumatische amputatie of ernstige verscheuring
kunnen het resultaat zijn.
De machine gebruiken met afschermingen op hun
plaats.
Houd handen en voeten weg van draaiende
onderdelen.
Bind lang haar op en verwijder sierraden.
Draag geenloszittendekleding,hangende koorden
of zaken die verstrikt kunnen raken.
WAARSCHUWING
Snelterugtrekkenvanhetstartkoord(terugslag)zal
uw hand en arm s neller naar de motor toetrekken
dan U kunt loslaten.
Gebroken botten, kneuzingen of verstuikingen
kunnen het resultaat zijn.
Bij het starten van de motor, het koord langzaam
uittrekkentoter weerstand gevoeld wordt, dan snel
uittrekken.
Verwijder alle externe machine/motorbelastingen
voordat de motor gestart wordt.
Direct verbonden machinecomponenten zoals,
maar niet beperkt tot, messen, ventilatoren,
poelies, tandwielen enz., moeten stevig bevestigd
zijn.
WAARSCHUWING
NL
54
Olie Aanbevelingen (zie fig. ©)
De motor wordt door Briggs & Stratton zonder olie
verzonden. Voordat de motor gestart wordt
,deze
met olie vullen. Niet overvullen.
Gebruik een hoge kwaliteit detergerende olie die
geclassificeerd is “ForService SF, SG, SH, SJofhoger
zoals Briggs & Stratton SAE 30 olie, onderdeel-
nummer 100005. Gebruik geen speciale toevoegingen
met de aanbevolen oliën. Meng geen olie door de
benzine.
Kies de SAE viscositeit olie van deze kaart die past bij
de verwachte starttemperatuur voor de volgende keer
olie verversen.
Noot: Synthetische olie die voldoet aan de
ILSAC GF-2, API certificatie markering en
API service symbool (links getoond) met
“SJ/CF ENERGY CONSERVING” of hoger ,
is een acceptabele olie bij alle temperaturen.
Het gebruik van synthetische olie veran-
dert de olie verversingsintervallen niet.
* Luchtgekoelde motoren worden heter dan automo-
bielmotoren. Het gebruik van niet-synthetische
multi-grade oliën (5W-30, 10W-30, enz.) bij tempe-
raturen boven 4° C zal resulteren in hoger dan
normaal olieverbruik. Controleer het oliepeil vaker
bij gebruik van multi-grade olie.
** SAE 30 olie, indien gebruikt onder 4° C, zal
resulteren in slecht starten en mogelijke schade
aan de cilinderboring door onvoldoende sme-
ring.
Oliepeil controleren (De oliecapaciteit is ongeveer
0,6 liter).
Plaats de motor waterpas en reinig rond de olie
vulopening
.
Verwijder de peilstok, met een schone doek afvegen,
opnieuw insteken en vastdraaien. Verwijder de peilstok
en controleer het oliepeil. De olie moet tot de “FULL”
(=vol) markering komen
.
OF
Verwijder de olievulplug . De olie moet tot het punt
van overlopen zijn .
Wanneer er olie nodig is, langzaam bijschenken. Draai
de peilstok of de olievulplug stevig vast voordat de
motor gestart wordt.
Brandstof Aanbevelingen
Gebruik schone, verse, loodvrije, normale benzine met
een minimum octaangetal van 77. Gelode benzine
mag gebruikt worden als deze verkrijgbaar is en
loodvrij niet. Schaf de benzine aanin hoeveelheden die
binnen 30 dagen kunnen worden opgebruikt. Zie
Opslag
Gebruik geen benzine die Methanol bevat. Meng geen
olie door de benzine.
Voor bescherming van de motor raden wij het gebruik
aan van Briggs & Stratton Brandstof Stabilisator,
verkrijgbaar bij een Geautoriseerde Briggs & Stratton
Service Dealer.
Benzineniveau Controleren
Voordat er getankt wordt,
de motor 2 minuten laten
afkoelen.
Reinigen rond de brandstof vulopening voordat de
tankdop verwijderd wordt. Vul de tank tot ongeveer
2 cm onder het laagste deel van de vulopening om de
brandstof te kunnen laten uitzetten. Wees voorzichtig
niet te overvullen.
Starten (zie fig. ¡¢£)
HOUD ALTIJD HANDEN EN VOETEN
WEG VAN BEWEGENDE MACHINE-
DELEN.
Gebruik geen onder druk staande
startvloeistof. De dampen zijn brand-
baar .
De machine waterpas starten, opslaan en bijtanken.
Oliepeil controleren.
OPGEPAST: OIL GARD® oliebewaking, indien hiermee
uitgerust, (zie
10
fig. ¡) is bedoeld om te voorkomen
dat een motor met te weinig olie start. OIL GARD® kan
mogelijk niet een draaiende motor uitschakelen. Motor-
schade kan optreden als de olie niet op peil gehouden
wordt en maakt garantiedekking ongeldig. Controleer
altijd het oliepeil voordat de motor gestart wordt.
Indien de motor is uitgerust met OIL GARD®,ende
motor met te weinig olie draait, dan waarschuwt een
lampje op de motor voor een laag oliepeil. Wanneer het
lampje knippert en de motor niet gestart kan worden, of
gestopt is en niet opnieuw gestart kan worden, vul dan
olie bij. Vullen tot het punt van overstromen bij de
vulplug of de “FULL” (=vol) markering op de peilstok.
Niet overvullen.
Voor het starten (zie fig.
¢)
1. Beweeg de chokebediening naar de stand “CHO-
KE” of “START”
.
Noot: Indien de motor niet start, verwijder dan het
luchtfilter om de choke te controleren. De choke moet
volledig sluiten . Als dit niet het geval is, zie
Afstellingen.
2. Wanneer de machine afzonderlijke choke en
toerentalbedieningen heeft, de toerentalbediening
naar de stand “FAST”(=volgas) bewegen
.
3. De stopbediening naar de stand “ON” (=aan)
bewegen, indien hiermee uitgerust.
Repeteerstarter (zie fig.
£)
Grijp de koordgreep en trek langzaam
tot er weerstand gevoeld wordt. Trek
het koord dan snel uit om door de
compressie te komen, terugslag te
voorkomen en de motor te starten.
Zonodig herhalen met de choke in de
stand “RUN” (=aan) en de toerentalbediening in
“FAST” (=volgas). Wanneer de motor start, deze
gebruiken in de stand “FAST” (=volgas).
Elektrische starter (zie fig.
£)
Bij motoren die zijn uitgerust met een 12 volt startsys-
teem, de sleutel naar “START” draaien of de startknop
indrukken
. Zonodig herhalen met de toerentalbedie-
ning in de stand “FAST” (=volgas). Wanneer de motor
start, deze gebruiken in de stand “FAST”.
Noot: Als de machinefabrikant de accu geleverd heeft,
laad deze dan volgens de aanwijzingen van de
machinefabrikant op voordat getracht wordt de motor
te starten.
Noot: Start steeds kort achter elkaar (15 sec. per
minuut) om de levensduur van de startmotor te
verlengen. Langdurig tornen kan de startmotor be-
schadigen.
Stoppen (zie fig. ¤)
De chokebediening niet naar “CHOKE” bewegen om
de motor te stoppen. Er kan terugslag of motorschade
optreden. Beweeg de toerentalbediening naar de
positie “IDLE” (=stationair) of “SLOW” (=langzaam)
,
indien hiermee uitgerust. Draai dan de sleutel naar
“OFF” (=uit) of beweeg de stopbediening naar de stand
“STOP” of “OFF” (=uit)
.
Afstellingen (zie fig. ¥)
Om per ongeluk star-
ten te voorkomen, de
bougiekabel van de
bougie losnemen
en deze aan massa
leggen voor het afstellen, en de accu loskoppelen aan de
negatieve aansluiting, indien hiermee uitgerust.
Toerentalbediening afstellingen
Verwijder het luchtfilter (luchtfilterbasis niet getoond
voor de duidelijkheid). Draai de buitenkabel klem-
bout
op de carburateur of bedieningsplaat los.
Als de choke op afstand bediend
wordt, de hefboom
verplaatsen tot deze de ring net raakt.
Als de choke handbediend is, beweeg dan de buiten-
en binnenkabel zover mogelijk in de richting van de
pijl.
Beweeg de toerentalbediening naar de stand “FAST”
(=volgas). Draai de buitenkabel klembout vast. Breng
het luchtfilter weer aan.
Vaste regulateurbediening
De regulateurbediening
is afgesteld op het maxi-
mum onbelast toerental dat door de machinefabrikant
is gespecificeerd. Als afstelling nodig is, raadpleeg dan
een Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer.
Stopschakelaar controleren
Beweeg de toerentalbediening naar de stand “STOP”,
indien hiermee uitgerust. De regulateur bedieningshef-
boom op de carburateur moet goed contact maken met
de stopschakelaar. Controleer dit en stel zonodig
opnieuw af.
Carburateur afstelling
De fabrikant van de machine waarop deze
motor is geïnstalleerd specificeert het maxi-
mum toerental waarop de motor gebruikt zal
worden. OVERTREF dit toerental NIET.
Raadpleeg een Geautoriseerde Briggs & Stratton
Dealer voor carburateur afstelling.
De carburateur op deze motor is voor lage emissies.
Het lucht/brandstof mengsel is niet verstelbaar
. Alleen
de stationair toerentalschroef is verstelbaar. Afgere-
geld stationair toerental is op de fabriek afgesteld op
1750 T/Min.
Om het stationair toerental te verstellen, de motor
starten en ongeveer 5 minuten laten opwarmen. Plaats
dan met draaiende motor de toerentalbediening in de
stand “SLOW” (=langzaam). Draai de carburateur
gasklephefboom tegen de gasklepaanslag en houd
NL
55
hem vast, terwijl de stationair toerental schroef ver-
draaid wordt om 1100 T/Min. te verkrijgen.
GASKLEP
HEFBOOM
STATIONAIR TOERENTAL
SCHROEF
GASKLEP
AANSLAG
Onderhoud (zie fig. ¦§¨)
Zie het Onderhouds Schema. Volg de intervallen
volgens bedrijfsuren of kalender , wat het eerst voor komt
.
Er is vaker onderhoud nodig wanneer de motor onder
zware omstandigheden wordt gebruikt.
Om per ongeluk
starten te voor-
komen, de bougie-
kabel losnemen
en aan massa leggen voordat er onderhoud wordt
uitgevoerd, en de accu loskoppelen aan de negatieve
aansluiting, indien hiermee uitgerust.
Olie service (zie fig.
¦)
Controleer regelmatig het oliepeil.
Zorg ervoor dat de olie op peil gehouden wordt. Iedere
5 uur of dagelijks controleren, voordat de motor gestart
wordt. Zie de olie vulprocedure onder Olie Aanbeve-
lingen.
Olie verversen
Ververs de olie na de eerste 5 bedrijfsuren. Ververs de
olie wanneer de motor warm is. Opnieuw vullen met
olie van de aanbevolen SAE viscositeit (zie fig.
©).
Tandwiel vertraging, indien hiermee uitgerust
Verwijder de olievulplug
en de olieniveauplug .
Tap de olie iedere 100 bedrijfsuren of ieder seizoen af.
Om opnieuw te vullen, SAE 30 olie in de olievulopening
gieten tot het uit het olieniveau controlegat stroomt.
Breng beide pluggen weer aan. De olievulplug heeft
een ventilatiegaatje
en moet aan de bovenkant van
het tandwielkastdeksel geïnstalleerd worden.
Luchtfilter service (zie fig.
§)
Vervang het voorfilter
, indien hiermee uitgerust, en/of
de papier patroon indien erg vuil of beschadigd.
1. Draai de boutjes los of verwijder de vleugelmoer.
Verwijder dan het deksel.
2. Verwijder het voorfilter, indien hiermee uitgerust,
en de patroon voorzichtig om te voorkomen dat
vuil de carburateur in valt.
Om het voorfilter te onderhouden, het wassen in een
vloeibaar wasmiddel en water. Droogknijpen in een
schone doek. Doordrenken in motorolie. Uitknijpen in
een schone, absorberende doek om ALLE OVERTOL-
LIGE olie te verwijderen.
Om de patroon te reinigen, deze voorzichtig tegen een
plat oppervlak kloppen. Gebruik geen petroleum oplos-
middelen, zoals kerosine, welke de patroon zullen
doen vervormen. Gebruik geen perslucht, dit kan de
patroon beschadigen. De patroon niet inoliën.
Onderhoud Vervolg
3. Installeer patroon, en voorfilter indien hiermee
uitgerust, weer.
4. Breng het deksel weer aan en draai de boutjes of
de vleugelmoer stevig vast.
Bougie service (zie fig.
¨)
Controleer NIET op
vonken met de bougie
verwijderd. Gebruik uit-
sluitend een Briggs &
Stratton Vonktester
,om
op vonken te controleren.
Torn de motor NIET met verwijderde bougie. Wanneer
de motor “verzopen” is, plaats de toerenregeling dan in
de “FAST” (=volgas) positie en torn tot de motor start.
De bougie elektrodeafstand
moet 0,75 mm zijn.
Reinig/vervang de bougie iedere 100 uur of ieder
seizoen, wat het eerst voor komt. Een bougiesleutel is
verkrijgbaar bij elke Geautoriseerde Briggs & Stratton
Service Dealer.
Noot: In sommige gebieden schrijven plaatselijke wet-
ten het gebruik voor van een weerstandbougie om
ontstekingssignalen te onderdrukken. Indien deze motor
origineel was uitgerust met een weerstandbougie,
gebruik dan voor vervanging hetzelfde type bougie.
Houd de motor schoon (zie fig.
¨)
Verwijder regelmatig opgehoopt gras en kaf van de
motor. Reinig de vingerbeschermer. De motor niet om
deze te reinigen met water bespuiten omdat water de
benzine kan verontreinigen. Reinigen met een borstel
of perslucht.
Ophoping van vuil rond de uitlaat
kan brand veroorzaken. Voor ieder
gebruik inspecteren en reinigen.
Voor een goede werking van de motor moeten de
regulateurverbinding, -veren en -bedieningen goed
schoon zijn en vrij van verontreinigingen.
Als de uitlaat is voorzien van een vonkenvanger-
scherm
, het vonkenvangerscherm iedere 50 uur of
ieder seizoen verwijderen voor reiniging en inspectie.
Vervangen indien beschadigd.
Reinig het koelsysteem. Kaf of vuil kan het koelsys-
teem van de motor verstoppen, vooral na langdurig
bedrijf. De inwendige koelvinnen en oppervlakken
kunnen schoongemaakt moeten worden om overver-
hitting en motorschade te voorkomen. Verwijder de
koelluchtkap en reinig als getoond
.
Onderhouds Schema
Volg de intervallen volgens bedrijfsuren of kalender,
wat het eerst voor komt. Er is vaker onderhoud nodig
wanneer de motor onder zware omstandigheden
wordt gebruikt, zoals hieronder aangegeven.
Eerste 5 uur
D Olie verversen
Iedere 5 uur of dagelijks
D Oliepeil controleren
D Vingerbeschermer reinigen
D Rond uitlaat reinigen
Iedere 25 uur of ieder seizoen
D Olie verversen bij bedrijf onder zware belasting
of hoge omgevingstemperatuur
D Luchtfilter voorfilter onderhouden, indien
hiermee uitgerust*
D Luchtfilter patroon onderhouden, indien geen
voorfilter*
Iedere 50 uur of ieder seizoen
D Olie verversen
D Vonkenvanger reinigen en inspecteren,
indien hiermee uitgerust
Iedere 100 uur of ieder seizoen
D Luchtfilter patroon onderhouden, indien uitge-
rust met voorfilter*
D Bougie vervangen/reinigen
D Olie verversen, tandwielvertraging, indien
hiermee uitgerust
D Koelsysteem reinigen*
* Vaker reinigen onder stoffige omstandig-
heden, of indien er veel zwevend vuil of kaf
aanwezig is.
Gedeeltelijke Lijst van Originele Briggs &
Stratton Onderdelen
Briggs & Stratton (of
gelijkwaardig)
Onderdeel
Onderdeelnr.
Olie (0,6 liter) 100005......................
Olie (1,4 liter) 100006......................
Oliepomp set (gebruikt standaard elektrische
boormachine om snel olie uit de motor te verwijde-
ren) 5056...............................
Brandstof stabilisator (30 ml éénmalig gebruik
verpakking) 992030........................
Brandstof stabilisator (125 ml fles) 999005E......
Plat luchtfilterpatroon 491588 (5043)............
Plat luchtfilter voorfilter 491435...............
Weerstandbougie 802592E..................
Standaard bougie 492167...................
“Long life platinum” bougie 992041 (5062)........
(gebruikt op de meeste zijklep motoren)
Vonktester 19368.........................
Bougiesleutel 89838 (5023)..................
Vonkenvanger 399541......................
NL
56
Opslag
Motoren die langer dan 30 dagen worden opgeslagen
moeten beschermd worden of alle benzine moet
afgetapt worden om het vormen van gom in het
brandstofsysteem of op essentiële carburateur onder-
delen te voorkomen.
Ter bescherming van de motor raden wij het gebruik aan
van Briggs & Stratton Brandstof Stabilisator, verkrijgbaar
bij een Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer .
Meng de stabilisator door de benzine in de tank of in de
jerrycan. Laat de motor kort draaien om de stabilisator
door de carburateur te laten circuleren. De motor en
brandstof kunnen nu tot 24 maanden worden opgesla-
gen.
Noot: Als er geen stabilisator gebruikt wordt of indien de
motor werkt op benzine die alcohol bevat, zoals gasohol,
verwijder dan alle benzine uit de tank en laat de motor
draaien tot deze stopt door brandstofgebrek.
1. Olie verversen. Zie Olie Service
(zie fig.
©¦).
2. Verwijder de bougie en giet ongeveer 15 ml
motorolie in de cilinder. Breng de bougie weer
aan en torn langzaam om de olie te verdelen.
3. Reinig gras en kaf van de cilinder en de cilinder-
kop vinnen, onder de vingerbeschermer en
achter de uitlaat.
4. Opslaan in een schone en droge omgeving, maar
NIET in de buurt van een kachel, fornuis of geiser
die een waakvlam gebruiken of een vonk kunnen
veroorzaken.
Service
Raadpleeg een Geautoriseerde Briggs & Stratton
Service Dealer. Elke dealer heeft een voorraad Origi-
nele Briggs & Stratton Onderdelen en is uitgerust met
speciale service gereedschappen. Getrainde mon-
teurs verzekeren vakkundige reparatieservice voor alle
Briggs & Stratton motoren. Alleen dealers die adverte-
ren als “Geautoriseerd Briggs & Stratton” hebben zich
verplicht om aan de Briggs & Stratton standaards te
voldoen.
W anneer U een machine aanschaft die
wordt aangedreven door een Briggs &
Stratton motor , dan bent U verzekerd van
zeer vakkundige, betrouwbare service bij
meer dan 30.000 Geautoriseerde Servi-
ce Dealers wereldwijd, inclusief meer
dan 3.600 Master Service Technicians.
Zoek naar deze logo’s waar Briggs &
Stratton service wordt aangeboden.
U kunt uw dichtstbijzijnde Geautoriseerde Briggs &
Stratton Service Dealer vinden op onze “dealer locator”
kaart op onze web site www.briggsandstratton.com of
in de “Gouden Gids onder “Motoren,
Benzine” of onder “Benzinemotoren”, of onder
“Gazonmaaiers” of dergelijke categorie.
Noot: Het lopende vingers logo en “Gouden Gids” zijn
geregistreerde handelsmerken in verschillende rechts-
gebieden.
Een geïllustreerd werkplaatshandboek omvat “Theorie
van de Werking”, algemene specificaties en gedetail-
leerde informatie over afstelling, onderhoud en repara-
tie van Briggs & Stratton ééncilinder, zijklep, 4-takt
motoren. Bestel onderdeelnummer 271891 bij een
Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer.
Eis originele Briggs & Stratton vervangings onderde-
len met ons logo op de verpakking en/of het onderdeel.
Niet-originele onderdelen kunnen mogelijk niet zo
goed presteren en maken uw garantie ongeldig.
NL
57
Over Uw Motor Garantie
Briggs & Stratton verwelkomt garantiereparaties en biedt U zijn
verontschuldigingen aan voor het ongemak. Elke Geautoriseerde
Service Dealer kan garantiereparaties uitvoeren. De meeste ga-
rantiereparaties worden routinematig afgehandeld, maar soms
kunnen verzoeken voor garantieservice onterecht zijn. Bijvoor-
beeld, garantie zou niet van toepassing zijnindienmotorschadeis
ontstaandoormisbruik,gebrekaannormaalonderhoud,transport,
opslag in een magazijn of onjuiste installatie. Evenzo is garantie
ongeldig wanneer het serienummer van de motor is verwijderd of
indien de motor is veranderd of gemodificeerd.
Wanneereen klant het nieteensis met de beslissing van de Servi-
ce Dealer, dan zal er een onderzoek worden uitgevoerd om te be-
palen of garantie van t oepassing is. Vraag de Service Dealer alle
betreffendefeitenvoor beoordeling naar zijnleverancierte sturen.
Wanneer de leverancier besluit dat de claim terecht is, dan zal de
klant volledig vergoed worden voor de zaken die defect zijn. O m
misverstanden die tussen de klant en de Dealer kunnen optreden
te voorkomen, zijn hieronder enkele van de oorzaken voor het de-
fect raken van een motor afgedrukt die niet door garantie gedekt
zijn.
Normale slijtage:
Motoren hebben, net als alle mechanische toestellen, periodiek
serviceaan-envervangingvanonderdelennodig omgoedtepres-
teren. Garantie zal niet de reparatie dekken wanneer normaal ge-
bruikdelevensduurvaneenonderdeelofeenmotorheeftuitgeput.
Verkeerd onderhoud:
De levensduur van een motor hangt af van de omstandigheden
waaronder deze werkt, en de zorg die deze ontvangt. Sommige
toepassingen, zoals grondfrezen, pompen en cirkelmaaiers, wor-
denvaak gebruiktondervuileofstoffigeomstandigheden,diekun-
nen veroorzaken wat lijkt op voortijdige slijtage. Zulke slijtage, in-
dien veroorzaakt door vuil, stof, bougiereinigergrit, of ander schu-
rendmateriaal datde motoris binnengedrongendoorverkeerdon-
derhoud, wordt niet door garantie gedekt.
Deze garantie dekt uitsluitend aan de motor gerelateerde de-
fectematerialenen/of bewerkingen,ennietvervangingofver-
goeding van de machine waarop de motor gemonteerd kan
zijn. Noch strekt de garantie zich uit tot reparaties die nodig
zijn door:
1. PROBLEMEN DIE ZIJN VEROORZAAKT DOOR ONDER-
DELEN DIE GEEN ORIGINELE BRIGGS & STRATTON
ONDERDELEN Z IJN.
2. Machinebedieningen of installaties die starten voorkomen,
slechte motorprestaties veroorzaken, of de levensduur van
de motor bekorten. (Raadpleeg de machinefabrikant.)
3. Lekkende carburateurs, verstopte brandstofleidingen, klep-
pen die blijven “hangen” of andere schades die het gevolg zijn
van het gebruik van verontreinigde of oude benzine. (Gebruik
schone, verse, loodvrije benzine en Briggs & Stratton Brand-
stof Stabilisator , Onderdeelnr. 999005.)
4. Onderdelen die zijn ingelopen of gebroken doordat een mo-
tor was gebruikt met onvoldoende of vervuilde smeerolie, of
eenverkeerde gradatiesmeerolie(controleerhet oliepeilda-
gelijks of na iedere 8 bedrijfsuren. Zonodig bijvullen en ver-
versen nadeaanbevolenintervallen.) OIL GARD® kan mo-
gelijk een draaiende motor niet uitschakelen. Motorschade
kan optreden wanneer de olie niet correct op peil gehouden
wordt. Lees de Bedrijfs- & Onderhouds Instructies.
5. Reparatie of afstelling van bijbehorende onderdelen en samen-
stellen zoals koppelingen, aandrijvingen, afstandsbedieningen
enz. die geen Briggs & Stratton fabrikaat zijn.
6. Schade of slijtagedieveroorzaakt i s door het binnendringen
van vuil doordat het luchtfilter onvoldoende is onderhouden
of niet goed is gemonteerd, of wanneer een niet-origineel
luchtfilterelement of -patroon wordt gebruikt. (Volgens de
aanbevolen intervallen, het schuimplastic “Oil-Foam®
ele-
ment of het schuim voorfilter reinigen en inoliën en de pa-
troon vervangen.) Lees de Bedrijfs & Onderhouds Instruc-
ties.
7. Onderdelen die beschadigd zijn door over toeren draaien of
oververhitting veroorzaakt door gras, vuil of verontreinigin-
gen, die de koelvinnen afdichten of het vliegwielgebied ver-
stoppen,of veroorzaaktdoorhetgebruikvandemotor ineen
afgesloten ruimte zonder voldoende ventilatie. (Reinig de
vinnen op de cilinder, cilinderkop en vliegwiel volgens de
aanbevolen intervallen.) Lees de Bedrijfs & Onderhouds I n-
structies.
8. Kapottemotorof machineonderdelenals gevolg vanuitzon -
derlijke trillingen, veroorzaakt door een losse motorbevesti-
ging,eenlosmaaimes,uitbalanszijndemaaimessenofaan-
drijvingen, een verkeerde aansluiting van de machine op de
krukas van de motor, het over toeren draaien of onjuiste be-
handeling tijdens gebruik.
9. Een kromme of gebroken krukas als gevolg van het raken
van een hard voorwerp door het maaimes van een motor-
maaier, of als gevolg van een overmatig gespannen V-
snaar.
10. Normaal onderhoud of afstelling van de motor.
11. Defect rakenvande motorofeen motoronderdeel,zoalsver-
brandingskamer, kleppen, klepzittingen, klepgeleiders, of
verbrande startmotorwikkelingen, veroorzaakt door het ge-
bruik van alternatieve brandstoffen, zoals LPG, aardgas,
veranderde benzines, etc.
Garantie is alleen verkrijgbaar via servicedealers, die daar-
voordoorBriggs& Stratton Corporationofdoor de door haar
aangewezen importeur zijn geautoriseerd. Uw dichtstbijzijn-
de geautoriseerde service dealer is te vinden in een door de
Briggs & Stratton importeur verstrekte lijst of in de “Gouden
Gids”, onder “Motoren, Benzine”, “Benzinemotoren”,
“Tuinmachines”, of een dergelijke categorie .
Briggs & Stratton Motor Eigenaar Garantie Politiek
Geldig v.a. 1 juli 1999, vervangt alle ongedateerde Garanties en alle Garanties gedateerd vóór 1 juli 1999
GARANTIEBEPALINGEN
“Briggs & Stratton Corporation zal gratis ieder onderdeel of onderdelen van de motor repareren of vervangen dat defect is in materiaal of bewerking of beide. Transportkosten voor ter reparatie of
vervangingopgestuurdeonderdelen moetenbetaaldworden doordekoper.Deze garantiegeldtvoor de tijdsduuren isonderhavigaan devoorwaarden dieindeze bepalingenvoorzienzijn. Neemvoor
garantieservicecontact opmetUwdichtstbijzijndeGeautoriseerdeService Dealerdieisafgedruktinde “GoudenGidsonder“Motoren,Benzine”,“Benzinemotoren”,“Tuinmachines”ofeendergelijke
categorie, of in een lijst die verstrekt wordt door de importeur. ER IS GEEN ANDERE EXPLICIETE GARANTIE. GEÏMPLICEERDE GARANTIES, INCLUSIEF DIE VAN VERKOOPBAARHEID EN DE
GESCHIKTHEID VOOR HET GEBRUIK VOOR EEN BEPAALD DOEL, ZIJN GELIMITEERD TOT ÉÉN JAAR NA DATUMVAN AANKOOP, OF ZOVER ALS DOOR DE WET TOEGESTAAN EN ALLE
GEÏMPLICEERDE GARANTIES ZIJN UITGESLOTEN. AANSPRAKELIJKHEID VOOR VERVOLGSCHADES ONDER WILLEKEURIG WELKE EN ALLE ANDERE GARANTIEREGELINGEN ZIJN
UITGESLOTEN, VOOR ZOVER UITSLUITING WETTELIJK ISTOEGESTAAN. In bepaalde rechtsgebieden geldt geen beperking met betrekking tot de lengte van degarantieperiode, en inbepaalde
rechtsgebiedenishet niettoegestaanincidentele-ofgevolgschadesuittesluiten oftebeperken, dusdeuitsluiting ofbeperkingkanmogelijknietvoorUgelden.Dezegarantie geeftUbepaaldewettelijke
rechten en afhankelijk van waar U woont kunt U ook nog andere rechten hebben.”
Briggs & Stratton Corporation
F. P. Stratton, Jr.
Chairman en Chief Executive Officer
GARANTIEPERIODE
BINNEN DE V.S. EN CANADA BUITEN DE V.S. EN CANADA
MOTOREN
CONSUMENT
GEBRUIK*
COMMERCIEEL
GEBRUIK*
CONSUMENT
GEBRUIK*
COMMERCIEEL
GEBRUIK*
Alle Vanguard motoren.
2 jaar -- motor }
AlleDiamond Plus®,IndustrialPlus,I/C® motorenen Intek seriesmetgietijzeren
cilindervoering.
2 jaar 1 jaar
2 jaar }
1jaar
Quantum® en Diamond Power®. 2 jaar 90 dagen
{2 jaar {}
90 dagen
Alle standaard motoren en aluminium cilinder “Kool Bore” Intek series die zijn
gemonteerd op gazonmaaiers, zitmaaiers, kantenmaaiers, versnipperaars,
grondfrezen, en alle “Sno/Gard” motoren.
2 jaar 90 dagen 1 jaar 90 dagen
Alle andere standaard motoren en Classic series. 1 jaar 90 dagen 1 jaar 90 dagen
* Voor deze garantiepolitiek betekent “consument gebruik” persoonlijk huishoudelijk gebruik door de originele detailhandelklant. “Commercieel gebruik” betekent elk ander gebruik, inclusief gebruik voor
commercieel, inkomen producerend of verhuur gebruik. Als een motor eenmaal commercieel gebruikt is geweest, dan zal deze hierna beschouwd worden als een commercieel gebruikte motor met
betrekking tot deze garantie. Motoren die worden gebruikt voor competitief racen of op commerciële of verhuurcircuits worden niet gegarandeerd.
{ Eén (1) jaar in Australië, Nieuw Zeeland, Midden Oosten en Afrika.
} Een (1) jaar in India.
ER IS GEEN GARANTIE REGISTRATIEKAART NODIG OM GARANTIE OP BRIGGS & STRATTON MOTOREN TE VERKRIJGEN.
U MOET DE AANKOOPNOTA BEWAREN. ER ZAL EEN BEWIJS VAN DE AANSCHAFDATUM NODIG ZIJN OM GARANTIE TE VERKRIJGEN.
Briggs & Stratton Motoren Zijn Gemaakt Onder Eén Of Meer Van De Volgende Patenten: Design D-247.177 (Andere Patenten Aangevraagd)
5.852.951
5.823.153
5.819.513
5.765.713
5.645.025
5.642.701
5.606.948
5.548.955
5.546.901
5.503.125
5.497.679
5.320.795
5.271.363
5.269.713
5.265.700
5.243.878
5.235.943
5.234.038
5.197.425
5.197.422
5.191.864
5.188.069
5.186.142
5.138.996
5.105.331
5.086.890
5.070.829
5.058.544
5.040.644
5.040.503
5.009.208
4.996.956
4.995.357
4.977.879
4.971.219
4.895.119
4.875.448
4.819.593
4.719.682
4.694.792
4.633.556
4.630.498
4.522.080
4.520.288
4.453.507
4.430.984
4.355.253
DES.309.458
DES.309.457
DES.308.872
DES.308.871

Documenttranscriptie

NL Het Gebruik Van De HandleidingFiguren ¡ -- ¨ zie de figuren binnenin de omslagen. 1 -- 19 zie de motor onderdelen in figuur ¡. ™ -- ¡ zie onderdeel/actie in de figuren. Noteer uw motor Model, Type en Code nummers hier voor eventueel gebruik later. Noteer hier uw aanschafdatum voor eventueel gebruik later. Motor Onderdelen (zie fig. ¡) 1 Motor 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Model xxxxxx Type xxxx xx NL Gevaar Symbolen en Betekenissen Code xxxxxxxx Koordgreep Benzinetank Stopschakelaar Benzinevulopening Luchtfilter Uitlaatkooi/uitlaat Bougie Olievulopening/peilstok Oil GARD® oliebewaking, indien hiermee uitgerust Vingerbeschermer Carburateur Vonkenvanger, indien hiermee uitgerust Olievulplug Aftapplug Olieniveau 12V elektrische starter, indien hiermee uitgerust Brand Explosie Bewegende Onderdelen Giftige Dampen Terugslag Heet Oppervlak Schok Internationale Symbolen en Betekenissen Veiligheid Waarschuwing Aan Uit Lees Bedrijfsvoorschrift Olie Stop Brandstof Choke Brandstofkraan Veiligheid Voorzorgen VOORDAT DE MOTOR GEBRUIKT WORDT DE BEDRIJFS- & ONDERHOUDSINSTRUCTIES BEVATTEN VEILIGHEIDSINFORMATIE OM • U bewust te maken van gevaren die met motoren verband houden • Lees de volledige Bedrijfs- & Onderhoudsinstructies EN de instructies • U te informeren over het gevaar van letsel dat verband houdt met deze gevaren, en voor de machine die deze motor aandrijft.* • U te vertellen hoe U de kans op letsel kunt voorkomen of verminderen. • Het niet opvolgen van instructies kan resulteren in ernstig letsel of de dood. * Briggs & Stratton weet niet noodzakelijkerwijs welke machine deze motor zal aandrijven. Om deze reden dient U de bedieningsinstructies van de machine waarop uw motor geplaatst is zorgvuldig te lezen en te begrijpen. Het veiligheidssymbool wordt gebruikt om veiligheidsinformatie over gevaren die in persoonlijk letsel kunnen resulteren te identificeren. Een signaalwoord (GEVAAR, WAARSCHUWING of OPGEPAST) wordt met het veiligheidssymbool gebruikt om de waarschijnlijkheid en mogelijke ernst van letsel aan te geven. Aanvullend kan een gevarensymbool gebruikt worden om het soort gevaar aan te geven. GEVAAR duidt op een gevaar dat, indien niet vermeden, zal resulteren in de dood of ernstig letsel. OPGEPAST duidt op een gevaar dat, indien niet vermeden, kan resulteren in licht of matig letsel. WAARSCHUWING duidt op een gevaar dat, indien niet voorkomen, kan resulteren in de dood of ernstig letsel. OPGEPAST, indien gebruikt zonder het waarschuwingssymbool, geeft een situatie aan die kan resulteren in schade aan de motor. 52 WAARSCHUWING De uitlaatgassen van dit product bevatten chemicaliën die in de Staat Californië bekend staan kanker, geboorteafwijkingen of andere reproductieve schade te kunnen veroorzaken. NL WAARSCHUWING WAARSCHUWING Benzine en haar dampen zijn uiterst brandbaar en explosief. Motoren geven koolmonoxide af, een reukloos, kleurloos, gifgas. Brand of explosie kunnen ernstige brandwonden of de dood veroorzaken. Het inademen van koolmonoxide kan misselijkheid, flauwvallen of de dood veroorzaken. BIJ HET TOEVOEGEN VAN BRANDSTOF • Zet de motor UIT en laat deze tenminste 2 minuten afkoelen voordat de tankdop verwijderd wordt. • Vul de brandstoftank buiten of in een goed geventileerde ruimte. • De brandstoftank niet overvullen. Vul de tank tot ongeveer 2 cm onder het laagste deel van de vulopening om de brandstof te kunnen laten uitzetten. • Houd benzine weg van vonken, open vlammen, waakvlammen, hitte en andere ontstekingsbronnen. • Controleer benzineslangen, tank, dop en nippels regelmatig op barsten of lekkages. Zonodig vervangen. BIJ HET STARTEN VAN DE MOTOR • Zorg ervoor dat bougie, uitlaat, tankdop en luchtfilter op hun plaats zijn. • Torn de motor niet met verwijderde bougie. • Indien brandstof gemorst wordt, wachten tot deze verdampt is voordat de motor gestart wordt. • Wanneer de motor “verzuipt”, de choke in de stand “OPEN/RUN” plaatsen, de toerentalbediening in “FAST” (=volgas) plaatsen en tornen tot de motor start. BIJ HET GEBRUIK VAN DE MACHINE • De motor of machine niet kantelen tot een hoek waardoor benzine gemorst wordt. • De carburateur niet choken om de motor te stoppen. • De motor buitenshuis starten en gebruiken. • De motor niet in een afgesloten ruimte starten of gebruiken, zelfs niet met open deuren of ramen. WAARSCHUWING Per ongeluk vonken kan resulteren in brand of een elektrische schok. Per ongeluk starten kan resulteren in verwarring, traumatische amputatie, of verscheuring. VOORDAT AFSTELLINGEN WORDEN UITGEVOERD OF BIJ HET CONTROLEREN OP VONKEN • Gebruik een goedgekeurde bougietester. • Controleer niet op vonken met verwijderde bougie. • Transporteren met LEGE brandstoftank of met de benzinekraan in de stand “OFF” (=uit). BIJ HET OPSLAAN VAN BENZINE OF DE MACHINE MET BRANDSTOF IN DE TANK Draaiende motoren produceren hitte. Motoronderdelen, vooral de uitlaat, worden uiterst heet. Ernstige brandwonden kunnen optreden bij contact. Brandbaar vuil, zoals bladeren, gras, hout, enz., kan in brand geraken. • Laat uitlaat, motorcilinder en vinnen afkoelen voordat deze aangeraakt worden. • Verwijder opgehoopte brandbare zaken van de uitlaat en het cilindergebied. • Installeer een vonkenvanger en houd deze in goede staat voordat de machine wordt gebruikt op bebost, met gras of struiken bedekt ongecultiveerd land. De staat Californië vereist dit (Sectie 4442 van de California Public Resources Code). Andere staten kunnen gelijkwaardige wetten hebben. Federale wetten zijn van toepassing op federaal land. WAARSCHUWING REPARATIES • Ontkoppel de bougiekabel en houd deze weg van de bougie. • Ontkoppel de accu bij de negatieve aansluiting (alleen motoren met elektrostart). BIJ HET TRANSPORTEREN VAN DE MACHINE WAARSCHUWING Handen, voeten, haar, kleren, of accessoires kunnen in aanraking komen met- en verstrikt raken in draaiende onderdelen. Traumatische amputatie of ernstige verscheuring kunnen het resultaat zijn. • De machine gebruiken met afschermingen op hun plaats. • Houd handen en voeten weg van draaiende onderdelen. • Bind lang haar op en verwijder sierraden. • Draag geen loszittende kleding, hangende koorden of zaken die verstrikt kunnen raken. WAARSCHUWING • Opslaan uit de buurt van fornuizen, kachels, geisers of boilers of andere apparaten die een waakvlam bevatten of andere ontstekingsbronnen, omdat deze benzinedampen kunnen doen ontbranden. Snel terugtrekken van het startkoord (terugslag) zal uw hand en arm sneller naar de motor toetrekken dan U kunt loslaten. WAARSCHUWING Gebroken botten, kneuzingen of verstuikingen kunnen het resultaat zijn. Het starten van de motor creëert vonken. • Bij het starten van de motor, het koord langzaam uittrekken tot er weerstand gevoeld wordt, dan snel uittrekken. • Verwijder alle externe machine/motorbelastingen voordat de motor gestart wordt. • Direct verbonden machinecomponenten zoals, maar niet beperkt tot, messen, ventilatoren, poelies, tandwielen enz., moeten stevig bevestigd zijn. Vonken kunnen brandbare gassen ontsteken die zich in de buurt bevinden. Explosie en brand kunnen het resultaat zijn. • Indien zich aardgas of LPG lekkage in de buurt bevindt, de motor niet starten. • Gebruik geen onder druk staande startvloeistoffen omdat de dampen brandbaar zijn. 53 NL Olie Aanbevelingen (zie fig. ©) De motor wordt door Briggs & Stratton zonder olie verzonden. Voordat de motor gestart wordt, deze met olie vullen. Niet overvullen. Gebruik een hoge kwaliteit detergerende olie die geclassificeerd is “For Service SF, SG, SH, SJ” of hoger zoals Briggs & Stratton SAE 30 olie, onderdeelnummer 100005. Gebruik geen speciale toevoegingen met de aanbevolen oliën. Meng geen olie door de benzine. Kies de SAE viscositeit olie van deze kaart die past bij de verwachte starttemperatuur voor de volgende keer olie verversen. Noot: Synthetische olie die voldoet aan de ILSAC GF-2, API certificatie markering en API service symbool (links getoond) met “SJ/CF ENERGY CONSERVING” of hoger, is een acceptabele olie bij alle temperaturen. Het gebruik van synthetische olie verandert de olie verversingsintervallen niet. Luchtgekoelde motoren worden heter dan automobielmotoren. Het gebruik van niet-synthetische multi-grade oliën (5W-30, 10W-30, enz.) bij temperaturen boven 4° C zal resulteren in hoger dan normaal olieverbruik. Controleer het oliepeil vaker bij gebruik van multi-grade olie. ** SAE 30 olie, indien gebruikt onder 4° C, zal resulteren in slecht starten en mogelijke schade aan de cilinderboring door onvoldoende smering. * Oliepeil controleren (De oliecapaciteit is ongeveer 0,6 liter). Plaats de motor waterpas en reinig rond de olie vulopening ™. Verwijder de peilstok, met een schone doek afvegen, opnieuw insteken en vastdraaien. Verwijder de peilstok en controleer het oliepeil. De olie moet tot de “FULL” (=vol) markering komen š. OF Verwijder de olievulplug ›. De olie moet tot het punt van overlopen zijn œ. Wanneer er olie nodig is, langzaam bijschenken. Draai de peilstok of de olievulplug stevig vast voordat de motor gestart wordt. Brandstof Aanbevelingen Gebruik schone, verse, loodvrije, normale benzine met een minimum octaangetal van 77. Gelode benzine mag gebruikt worden als deze verkrijgbaar is en loodvrij niet. Schaf de benzine aan in hoeveelheden die binnen 30 dagen kunnen worden opgebruikt. Zie Opslag Gebruik geen benzine die Methanol bevat. Meng geen olie door de benzine. Voor bescherming van de motor raden wij het gebruik aan van Briggs & Stratton Brandstof Stabilisator, verkrijgbaar bij een Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer. Benzineniveau Controleren Voordat er getankt wordt, de motor 2 minuten laten afkoelen. Reinigen rond de brandstof vulopening voordat de tankdop verwijderd wordt. Vul de tank tot ongeveer 2 cm onder het laagste deel van de vulopening om de brandstof te kunnen laten uitzetten. Wees voorzichtig niet te overvullen. Starten (zie fig. ¡¢£) HOUD ALTIJD HANDEN EN VOETEN WEG VAN BEWEGENDE MACHINEDELEN. Gebruik geen onder druk staande startvloeistof. De dampen zijn brandbaar. De machine waterpas starten, opslaan en bijtanken. Oliepeil controleren. OPGEPAST: OIL GARD® oliebewaking, indien hiermee uitgerust, (zie 10 fig. ¡) is bedoeld om te voorkomen dat een motor met te weinig olie start. OIL GARD® kan mogelijk niet een draaiende motor uitschakelen. Motorschade kan optreden als de olie niet op peil gehouden wordt en maakt garantiedekking ongeldig. Controleer altijd het oliepeil voordat de motor gestart wordt. Indien de motor is uitgerust met OIL GARD®, en de motor met te weinig olie draait, dan waarschuwt een lampje op de motor voor een laag oliepeil. Wanneer het lampje knippert en de motor niet gestart kan worden, of gestopt is en niet opnieuw gestart kan worden, vul dan olie bij. Vullen tot het punt van overstromen bij de vulplug of de “FULL” (=vol) markering op de peilstok. Niet overvullen. Voor het starten (zie fig. ¢) 1. Beweeg de chokebediening naar de stand “CHOKE” of “START” ™. Noot: Indien de motor niet start, verwijder dan het luchtfilter om de choke te controleren. De choke moet volledig sluiten š. Als dit niet het geval is, zie Afstellingen. 2. Wanneer de machine afzonderlijke choke en toerentalbedieningen heeft, de toerentalbediening naar de stand “FAST”(=volgas) bewegen ›. 3. De stopbediening naar de stand “ON” (=aan) œ bewegen, indien hiermee uitgerust. Repeteerstarter (zie fig. £) Grijp de koordgreep en trek langzaam tot er weerstand gevoeld wordt. Trek het koord dan snel uit om door de compressie te komen, terugslag te voorkomen en de motor te starten. Zonodig herhalen met de choke in de stand “RUN” (=aan) en de toerentalbediening in “FAST” (=volgas). Wanneer de motor start, deze gebruiken in de stand “FAST” (=volgas). Elektrische starter (zie fig. £) Bij motoren die zijn uitgerust met een 12 volt startsysteem, de sleutel naar “START” draaien of de startknop indrukken ™. Zonodig herhalen met de toerentalbediening in de stand “FAST” (=volgas). Wanneer de motor start, deze gebruiken in de stand “FAST”. 54 Noot: Als de machinefabrikant de accu geleverd heeft, laad deze dan volgens de aanwijzingen van de machinefabrikant op voordat getracht wordt de motor te starten. Noot: Start steeds kort achter elkaar (15 sec. per minuut) om de levensduur van de startmotor te verlengen. Langdurig tornen kan de startmotor beschadigen. Stoppen (zie fig. ¤) De chokebediening niet naar “CHOKE” bewegen om de motor te stoppen. Er kan terugslag of motorschade optreden. Beweeg de toerentalbediening naar de positie “IDLE” (=stationair) of “SLOW” (=langzaam) ™, indien hiermee uitgerust. Draai dan de sleutel naar “OFF” (=uit) of beweeg de stopbediening naar de stand “STOP” of “OFF” (=uit) š. Afstellingen (zie fig. ¥) Om per ongeluk starten te voorkomen, de bougiekabel van de bougie losnemen ™ en deze aan massa leggen voor het afstellen, en de accu loskoppelen aan de negatieve aansluiting, indien hiermee uitgerust. Toerentalbediening afstellingen Verwijder het luchtfilter (luchtfilterbasis niet getoond voor de duidelijkheid). Draai de buitenkabel klembout š op de carburateur of bedieningsplaat los. Als de choke op afstand bediend wordt, de hefboom › verplaatsen tot deze de ring œ net raakt. Als de choke handbediend is, beweeg dan de buitenen binnenkabel  zover mogelijk in de richting van de pijl. Beweeg de toerentalbediening naar de stand “FAST” (=volgas). Draai de buitenkabel klembout vast. Breng het luchtfilter weer aan. Vaste regulateurbediening De regulateurbediening ž is afgesteld op het maximum onbelast toerental dat door de machinefabrikant is gespecificeerd. Als afstelling nodig is, raadpleeg dan een Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer. Stopschakelaar controleren Beweeg de toerentalbediening naar de stand “STOP”, indien hiermee uitgerust. De regulateur bedieningshefboom op de carburateur moet goed contact maken met de stopschakelaar. Controleer dit en stel zonodig opnieuw af. Carburateur afstelling De fabrikant van de machine waarop deze motor is geïnstalleerd specificeert het maximum toerental waarop de motor gebruikt zal worden. OVERTREF dit toerental NIET. Raadpleeg een Geautoriseerde Briggs & Stratton Dealer voor carburateur afstelling. De carburateur op deze motor is voor lage emissies. Het lucht/brandstof mengsel is niet verstelbaar. Alleen de stationair toerentalschroef is verstelbaar. Afgeregeld stationair toerental is op de fabriek afgesteld op 1750 T/Min. Om het stationair toerental te verstellen, de motor starten en ongeveer 5 minuten laten opwarmen. Plaats dan met draaiende motor de toerentalbediening in de stand “SLOW” (=langzaam). Draai de carburateur gasklephefboom tegen de gasklepaanslag en houd NL hem vast, terwijl de stationair toerental schroef verdraaid wordt om 1100 T/Min. te verkrijgen. GASKLEP HEFBOOM GASKLEP AANSLAG STATIONAIR TOERENTAL SCHROEF Onderhoud (zie fig. ¦§¨) Zie het Onderhouds Schema. Volg de intervallen volgens bedrijfsuren of kalender, wat het eerst voor komt. Er is vaker onderhoud nodig wanneer de motor onder zware omstandigheden wordt gebruikt. Om per ongeluk starten te voorkomen, de bougiekabel ™ losnemen en aan massa leggen voordat er onderhoud wordt uitgevoerd, en de accu loskoppelen aan de negatieve aansluiting, indien hiermee uitgerust. Olie service (zie fig. ¦) Controleer regelmatig het oliepeil. Zorg ervoor dat de olie op peil gehouden wordt. Iedere 5 uur of dagelijks controleren, voordat de motor gestart wordt. Zie de olie vulprocedure onder Olie Aanbevelingen. Olie verversen Ververs de olie na de eerste 5 bedrijfsuren. Ververs de olie wanneer de motor warm is. Opnieuw vullen met olie van de aanbevolen SAE viscositeit (zie fig. ©). Tandwiel vertraging, indien hiermee uitgerust Verwijder de olievulplug š en de olieniveauplug ›. Tap de olie iedere 100 bedrijfsuren of ieder seizoen af. Om opnieuw te vullen, SAE 30 olie in de olievulopening gieten tot het uit het olieniveau controlegat stroomt. Breng beide pluggen weer aan. De olievulplug heeft een ventilatiegaatje œ en moet aan de bovenkant van het tandwielkastdeksel geïnstalleerd worden. Luchtfilter service (zie fig. §) Vervang het voorfilter š, indien hiermee uitgerust, en/of de papier patroon › indien erg vuil of beschadigd. 1. Draai de boutjes los of verwijder de vleugelmoer. Verwijder dan het deksel. 2. Verwijder het voorfilter, indien hiermee uitgerust, en de patroon voorzichtig om te voorkomen dat vuil de carburateur in valt. Om het voorfilter te onderhouden, het wassen in een vloeibaar wasmiddel en water. Droogknijpen in een schone doek. Doordrenken in motorolie. Uitknijpen in een schone, absorberende doek om ALLE OVERTOLLIGE olie te verwijderen. Om de patroon te reinigen, deze voorzichtig tegen een plat oppervlak kloppen. Gebruik geen petroleum oplosmiddelen, zoals kerosine, welke de patroon zullen doen vervormen. Gebruik geen perslucht, dit kan de patroon beschadigen. De patroon niet inoliën. Onderhoud Vervolg 3. Installeer patroon, en voorfilter indien hiermee uitgerust, weer. 4. Breng het deksel weer aan en draai de boutjes of de vleugelmoer stevig vast. Bougie service (zie fig. ¨) Controleer NIET op vonken met de bougie verwijderd. Gebruik uitsluitend een Briggs & Stratton Vonktester š, om op vonken te controleren. Torn de motor NIET met verwijderde bougie. Wanneer de motor “verzopen” is, plaats de toerenregeling dan in de “FAST” (=volgas) positie en torn tot de motor start. De bougie elektrodeafstand › moet 0,75 mm zijn. Reinig/vervang de bougie iedere 100 uur of ieder seizoen, wat het eerst voor komt. Een bougiesleutel is verkrijgbaar bij elke Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer. Noot: In sommige gebieden schrijven plaatselijke wetten het gebruik voor van een weerstandbougie om ontstekingssignalen te onderdrukken. Indien deze motor origineel was uitgerust met een weerstandbougie, gebruik dan voor vervanging hetzelfde type bougie. Houd de motor schoon (zie fig. ¨) Verwijder regelmatig opgehoopt gras en kaf van de motor. Reinig de vingerbeschermer. De motor niet om deze te reinigen met water bespuiten omdat water de benzine kan verontreinigen. Reinigen met een borstel of perslucht. Ophoping van vuil rond de uitlaat œ kan brand veroorzaken. Voor ieder gebruik inspecteren en reinigen. Voor een goede werking van de motor moeten de regulateurverbinding, -veren en -bedieningen goed schoon zijn en vrij van verontreinigingen. Als de uitlaat is voorzien van een vonkenvangerscherm , het vonkenvangerscherm iedere 50 uur of ieder seizoen verwijderen voor reiniging en inspectie. Vervangen indien beschadigd. Reinig het koelsysteem. Kaf of vuil kan het koelsysteem van de motor verstoppen, vooral na langdurig bedrijf. De inwendige koelvinnen en oppervlakken kunnen schoongemaakt moeten worden om oververhitting en motorschade te voorkomen. Verwijder de koelluchtkap en reinig als getoond ž. 55 Onderhouds Schema Volg de intervallen volgens bedrijfsuren of kalender, wat het eerst voor komt. Er is vaker onderhoud nodig wanneer de motor onder zware omstandigheden wordt gebruikt, zoals hieronder aangegeven. Eerste 5 uur D Olie verversen Iedere 5 uur of dagelijks D Oliepeil controleren D Vingerbeschermer reinigen D Rond uitlaat reinigen Iedere 25 uur of ieder seizoen D Olie verversen bij bedrijf onder zware belasting of hoge omgevingstemperatuur D Luchtfilter voorfilter onderhouden, indien hiermee uitgerust* D Luchtfilter patroon onderhouden, indien geen voorfilter* Iedere 50 uur of ieder seizoen D Olie verversen D Vonkenvanger reinigen en inspecteren, indien hiermee uitgerust Iedere 100 uur of ieder seizoen D Luchtfilter patroon onderhouden, indien uitgerust met voorfilter* D Bougie vervangen/reinigen D Olie verversen, tandwielvertraging, indien hiermee uitgerust D Koelsysteem reinigen* * Vaker reinigen onder stoffige omstandigheden, of indien er veel zwevend vuil of kaf aanwezig is. Gedeeltelijke Lijst van Originele Briggs & Stratton Onderdelen Briggs & Stratton (of gelijkwaardig) Onderdeel Onderdeelnr. Olie (0,6 liter) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100005 Olie (1,4 liter) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100006 Oliepomp set (gebruikt standaard elektrische boormachine om snel olie uit de motor te verwijderen) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5056 Brandstof stabilisator (30 ml éénmalig gebruik verpakking) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 992030 Brandstof stabilisator (125 ml fles) . . . . . . 999005E Plat luchtfilterpatroon . . . . . . . . . . . . 491588 (5043) Plat luchtfilter voorfilter . . . . . . . . . . . . . . . 491435 Weerstandbougie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 802592E Standaard bougie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 492167 “Long life platinum” bougie . . . . . . . . 992041 (5062) (gebruikt op de meeste zijklep motoren) Vonktester . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19368 Bougiesleutel . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89838 (5023) Vonkenvanger . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399541 NL Opslag Motoren die langer dan 30 dagen worden opgeslagen moeten beschermd worden of alle benzine moet afgetapt worden om het vormen van gom in het brandstofsysteem of op essentiële carburateur onderdelen te voorkomen. Ter bescherming van de motor raden wij het gebruik aan van Briggs & Stratton Brandstof Stabilisator, verkrijgbaar bij een Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer. Meng de stabilisator door de benzine in de tank of in de jerrycan. Laat de motor kort draaien om de stabilisator door de carburateur te laten circuleren. De motor en brandstof kunnen nu tot 24 maanden worden opgeslagen. Noot: Als er geen stabilisator gebruikt wordt of indien de motor werkt op benzine die alcohol bevat, zoals gasohol, verwijder dan alle benzine uit de tank en laat de motor draaien tot deze stopt door brandstofgebrek. 1. Olie verversen. Zie Olie Service (zie fig. ©¦). 2. Verwijder de bougie en giet ongeveer 15 ml motorolie in de cilinder. Breng de bougie weer aan en torn langzaam om de olie te verdelen. 3. Reinig gras en kaf van de cilinder en de cilinderkop vinnen, onder de vingerbeschermer en achter de uitlaat. 4. Opslaan in een schone en droge omgeving, maar NIET in de buurt van een kachel, fornuis of geiser die een waakvlam gebruiken of een vonk kunnen veroorzaken. Service Raadpleeg een Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer. Elke dealer heeft een voorraad Originele Briggs & Stratton Onderdelen en is uitgerust met speciale service gereedschappen. Getrainde monteurs verzekeren vakkundige reparatieservice voor alle Briggs & Stratton motoren. Alleen dealers die adverteren als “Geautoriseerd Briggs & Stratton” hebben zich verplicht om aan de Briggs & Stratton standaards te voldoen. Wanneer U een machine aanschaft die wordt aangedreven door een Briggs & Stratton motor, dan bent U verzekerd van zeer vakkundige, betrouwbare service bij meer dan 30.000 Geautoriseerde Service Dealers wereldwijd, inclusief meer dan 3.600 Master Service Technicians. Zoek naar deze logo’s waar Briggs & Stratton service wordt aangeboden. U kunt uw dichtstbijzijnde Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer vinden op onze “dealer locator” kaart op onze web site www.briggsandstratton.com of in de “Gouden Gids™” onder “Motoren, Benzine” of onder “Benzinemotoren”, of onder ™ “Gazonmaaiers” of dergelijke categorie. Noot: Het lopende vingers logo en “Gouden Gids” zijn geregistreerde handelsmerken in verschillende rechtsgebieden. Een geïllustreerd werkplaatshandboek omvat “Theorie van de Werking”, algemene specificaties en gedetailleerde informatie over afstelling, onderhoud en reparatie van Briggs & Stratton ééncilinder, zijklep, 4-takt motoren. Bestel onderdeelnummer 271891 bij een Geautoriseerde Briggs & Stratton Service Dealer. Eis originele Briggs & Stratton vervangings onderdelen met ons logo op de verpakking en/of het onderdeel. Niet-originele onderdelen kunnen mogelijk niet zo goed presteren en maken uw garantie ongeldig. 56 NL Over Uw Motor Garantie Briggs & Stratton verwelkomt garantiereparaties en biedt U zijn verontschuldigingen aan voor het ongemak. Elke Geautoriseerde Service Dealer kan garantiereparaties uitvoeren. De meeste garantiereparaties worden routinematig afgehandeld, maar soms kunnen verzoeken voor garantieservice onterecht zijn. Bijvoorbeeld, garantie zou niet van toepassing zijn indien motorschade is ontstaan door misbruik, gebrek aan normaal onderhoud, transport, opslag in een magazijn of onjuiste installatie. Evenzo is garantie ongeldig wanneer het serienummer van de motor is verwijderd of indien de motor is veranderd of gemodificeerd. Wanneer een klant het niet eens is met de beslissing van de Service Dealer, dan zal er een onderzoek worden uitgevoerd om te bepalen of garantie van toepassing is. Vraag de Service Dealer alle betreffende feiten voor beoordeling naar zijn leverancier te sturen. Wanneer de leverancier besluit dat de claim terecht is, dan zal de klant volledig vergoed worden voor de zaken die defect zijn. Om misverstanden die tussen de klant en de Dealer kunnen optreden te voorkomen, zijn hieronder enkele van de oorzaken voor het defect raken van een motor afgedrukt die niet door garantie gedekt zijn. Normale slijtage: Motoren hebben, net als alle mechanische toestellen, periodiek service aan- en vervanging van onderdelen nodig om goed te presteren. Garantie zal niet de reparatie dekken wanneer normaal gebruik de levensduur van een onderdeel of een motor heeft uitgeput. Verkeerd onderhoud: De levensduur van een motor hangt af van de omstandigheden waaronder deze werkt, en de zorg die deze ontvangt. Sommige toepassingen, zoals grondfrezen, pompen en cirkelmaaiers, worden vaak gebruikt onder vuile of stoffige omstandigheden, die kunnen veroorzaken wat lijkt op voortijdige slijtage. Zulke slijtage, indien veroorzaakt door vuil, stof, bougiereinigergrit, of ander schurend materiaal dat de motor is binnengedrongen door verkeerd onderhoud, wordt niet door garantie gedekt. ties. Onderdelen die beschadigd zijn door over toeren draaien of oververhitting veroorzaakt door gras, vuil of verontreinigingen, die de koelvinnen afdichten of het vliegwielgebied verstoppen, of veroorzaakt door het gebruik van de motor in een afgesloten ruimte zonder voldoende ventilatie. (Reinig de vinnen op de cilinder, cilinderkop en vliegwiel volgens de aanbevolen intervallen.) Lees de Bedrijfs & Onderhouds Instructies. 8. Kapotte motor of machine onderdelen als gevolg van uitzonderlijke trillingen, veroorzaakt door een losse motorbevestiging, een los maaimes, uit balans zijnde maaimessen of aandrijvingen, een verkeerde aansluiting van de machine op de krukas van de motor, het over toeren draaien of onjuiste behandeling tijdens gebruik. 9. Een kromme of gebroken krukas als gevolg van het raken van een hard voorwerp door het maaimes van een motormaaier, of als gevolg van een overmatig gespannen Vsnaar. 10. Normaal onderhoud of afstelling van de motor. 11. Defect raken van de motor of een motoronderdeel, zoals verbrandingskamer, kleppen, klepzittingen, klepgeleiders, of verbrande startmotorwikkelingen, veroorzaakt door het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals LPG, aardgas, veranderde benzines, etc. Garantie is alleen verkrijgbaar via servicedealers, die daarvoor door Briggs & Stratton Corporation of door de door haar aangewezen importeur zijn geautoriseerd. Uw dichtstbijzijnde geautoriseerde service dealer is te vinden in een door de Briggs & Stratton importeur verstrekte lijst of in de “Gouden Gids™”, onder “Motoren, Benzine”, “Benzinemotoren”, “Tuinmachines”, of een dergelijke categorie . Deze garantie dekt uitsluitend aan de motor gerelateerde defecte materialen en/of bewerkingen, en niet vervanging of vergoeding van de machine waarop de motor gemonteerd kan zijn. Noch strekt de garantie zich uit tot reparaties die nodig zijn door: 1. PROBLEMEN DIE ZIJN VEROORZAAKT DOOR ONDERDELEN DIE GEEN ORIGINELE BRIGGS & STRATTON ONDERDELEN ZIJN. 2. Machinebedieningen of installaties die starten voorkomen, slechte motorprestaties veroorzaken, of de levensduur van de motor bekorten. (Raadpleeg de machinefabrikant.) 3. Lekkende carburateurs, verstopte brandstofleidingen, kleppen die blijven “hangen” of andere schades die het gevolg zijn van het gebruik van verontreinigde of oude benzine. (Gebruik schone, verse, loodvrije benzine en Briggs & Stratton Brandstof Stabilisator, Onderdeelnr. 999005.) 4. Onderdelen die zijn ingelopen of gebroken doordat een motor was gebruikt met onvoldoende of vervuilde smeerolie, of een verkeerde gradatie smeerolie (controleer het oliepeil dagelijks of na iedere 8 bedrijfsuren. Zonodig bijvullen en verversen na de aanbevolen intervallen.) OIL GARD® kan mogelijk een draaiende motor niet uitschakelen. Motorschade kan optreden wanneer de olie niet correct op peil gehouden wordt. Lees de Bedrijfs- & Onderhouds Instructies. 5. Reparatie of afstelling van bijbehorende onderdelen en samenstellen zoals koppelingen, aandrijvingen, afstandsbedieningen enz. die geen Briggs & Stratton fabrikaat zijn. 6. Schade of slijtage die veroorzaakt is door het binnendringen van vuil doordat het luchtfilter onvoldoende is onderhouden of niet goed is gemonteerd, of wanneer een niet-origineel luchtfilterelement of -patroon wordt gebruikt. (Volgens de aanbevolen intervallen, het schuimplastic “Oil-Foam®” element of het schuim voorfilter reinigen en inoliën en de patroon vervangen.) Lees de Bedrijfs & Onderhouds Instruc- 7. Briggs & Stratton Motor Eigenaar Garantie Politiek Geldig v.a. 1 juli 1999, vervangt alle ongedateerde Garanties en alle Garanties gedateerd vóór 1 juli 1999 GARANTIEBEPALINGEN “Briggs & Stratton Corporation zal gratis ieder onderdeel of onderdelen van de motor repareren of vervangen dat defect is in materiaal of bewerking of beide. Transportkosten voor ter reparatie of vervanging opgestuurde onderdelen moeten betaald worden door de koper. Deze garantie geldt voor de tijdsduur en is onderhavig aan de voorwaarden die in deze bepalingen voorzien zijn. Neem voor garantieservice contact op met Uw dichtstbijzijnde Geautoriseerde Service Dealer die is afgedrukt in de “Gouden Gids™” onder “Motoren, Benzine”, “Benzinemotoren”, “Tuinmachines” of een dergelijke categorie, of in een lijst die verstrekt wordt door de importeur. ER IS GEEN ANDERE EXPLICIETE GARANTIE. GEÏMPLICEERDE GARANTIES, INCLUSIEF DIE VAN VERKOOPBAARHEID EN DE GESCHIKTHEID VOOR HET GEBRUIK VOOR EEN BEPAALD DOEL, ZIJN GELIMITEERD TOT ÉÉN JAAR NA DATUM VAN AANKOOP, OF ZOVER ALS DOOR DE WET TOEGESTAAN EN ALLE GEÏMPLICEERDE GARANTIES ZIJN UITGESLOTEN. AANSPRAKELIJKHEID VOOR VERVOLGSCHADES ONDER WILLEKEURIG WELKE EN ALLE ANDERE GARANTIEREGELINGEN ZIJN UITGESLOTEN, VOOR ZOVER UITSLUITING WETTELIJK IS TOEGESTAAN. In bepaalde rechtsgebieden geldt geen beperking met betrekking tot de lengte van de garantieperiode, en in bepaalde rechtsgebieden is het niet toegestaan incidentele- of gevolgschades uit te sluiten of te beperken, dus de uitsluiting of beperking kan mogelijk niet voor U gelden. Deze garantie geeft U bepaalde wettelijke rechten en afhankelijk van waar U woont kunt U ook nog andere rechten hebben.” Briggs & Stratton Corporation F. P. Stratton, Jr. Chairman en Chief Executive Officer GARANTIEPERIODE BINNEN DE V.S. EN CANADA CONSUMENT GEBRUIK* MOTOREN BUITEN DE V.S. EN CANADA COMMERCIEEL GEBRUIK* Alle Vanguard™ motoren. CONSUMENT GEBRUIK* COMMERCIEEL GEBRUIK* 2 jaar -- motor } Alle Diamond Plus®, Industrial Plus™, I/C® motoren en Intek™ series met gietijzeren cilindervoering. 2 jaar 1 jaar 2 jaar } 1 jaar Quantum® en Diamond Power®. 2 jaar 90 dagen {2 jaar { } 90 dagen Alle standaard motoren en aluminium cilinder “Kool Bore”™ Intek series die zijn gemonteerd op gazonmaaiers, zitmaaiers, kantenmaaiers, versnipperaars, grondfrezen, en alle “Sno/Gard” motoren. 2 jaar 90 dagen 1 jaar 90 dagen Alle andere standaard motoren en Classic™ series. 1 jaar 90 dagen 1 jaar 90 dagen * { } Voor deze garantiepolitiek betekent “consument gebruik” persoonlijk huishoudelijk gebruik door de originele detailhandelklant. “Commercieel gebruik” betekent elk ander gebruik, inclusief gebruik voor commercieel, inkomen producerend of verhuur gebruik. Als een motor eenmaal commercieel gebruikt is geweest, dan zal deze hierna beschouwd worden als een commercieel gebruikte motor met betrekking tot deze garantie. Motoren die worden gebruikt voor competitief racen of op commerciële of verhuurcircuits worden niet gegarandeerd. Eén (1) jaar in Australië, Nieuw Zeeland, Midden Oosten en Afrika. Een (1) jaar in India. ER IS GEEN GARANTIE REGISTRATIEKAART NODIG OM GARANTIE OP BRIGGS & STRATTON MOTOREN TE VERKRIJGEN. U MOET DE AANKOOPNOTA BEWAREN. ER ZAL EEN BEWIJS VAN DE AANSCHAFDATUM NODIG ZIJN OM GARANTIE TE VERKRIJGEN. Briggs & Stratton Motoren Zijn Gemaakt Onder Eén Of Meer Van De Volgende Patenten: Design D-247.177 (Andere Patenten Aangevraagd) 5.852.951 5.823.153 5.819.513 5.765.713 5.645.025 5.642.701 5.606.948 5.548.955 5.546.901 5.503.125 5.497.679 5.320.795 5.271.363 5.269.713 5.265.700 5.243.878 5.235.943 5.234.038 5.197.425 5.197.422 5.191.864 5.188.069 5.186.142 5.138.996 5.105.331 5.086.890 5.070.829 5.058.544 5.040.644 5.040.503 57 5.009.208 4.996.956 4.995.357 4.977.879 4.971.219 4.895.119 4.875.448 4.819.593 4.719.682 4.694.792 4.633.556 4.630.498 4.522.080 4.520.288 4.453.507 4.430.984 4.355.253 DES.309.458 DES.309.457 DES.308.872 DES.308.871
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76

Briggs & Stratton 133200 Handleiding

Categorie
Accessoires voor motorvoertuigen
Type
Handleiding