VARIABELE GEGEVENS AFDRUKKEN MET FREEFORM 2 EN GEMENGDE MEDIA
21
Wat is Gemengde media en hoe wordt het gebruikt in afdruktaken
met variabele gegevens?
Met de functie Gemengde media kunt u een reeks pagina’s op verschillende types van media
afdrukken. Raadpleeg “Wat betekent Gemengde media?” op pagina 7 voor meer informatie.
Bij het afdrukken van variabele gegevens wordt een digitale pers gekoppeld met databases die
de inhoud voor de af te drukken documenten bevatten. Zie “Variabele gegevens afdrukken
met FreeForm” op pagina 15 voor meer informatie.
Gebruik afdruktaken met variabele gegevens samen met Gemengde media om op maat
gemaakte afdruktaken te maken, zoals mailings. Gebruik bijvoorbeeld de variabele gegevens
om een mailing te maken in de vorm van een boekje, waarin elke klant met de naam wordt
aangesproken en druk het voorblad van het boekje af op een ander medium dan de rest van de
mailing.
Het Gemengde medium dat u voor deze taak opgeeft, wordt gebruikt voor elke record, in
relatie tot het begin van de record. Als bijvoorbeeld Gemengde media is ingesteld om Pagina 1
af te drukken op omslagpapier, dan wordt de eerste pagina van elke record op omslagpapier
afgedrukt.
Voorbeeld: Workflow met variabele gegevens met FreeForm 2
en Gemengde media
Om haar nieuwe assortiment kinderkleding aan te kondigen, maakt Banana Rama een
promotiefolder die specifiek wordt afgestemd op de etnische afkomst, het geslacht en de
leeftijd van de klanten. Het bedrijf heeft een database met daarin de namen van zijn klanten
alsook aanvullende kenmerken, zoals etnische afkomst, geslacht en leeftijd. Banana Rama
gebruikt voor de promotiefolder ook een database met beelden van kinderen van verschillende
leeftijden, geslacht en etnische afkomst, die de nieuwe Banana Rama-kleding dragen; beelden
van typische accessoires die bij deze kinderen in de smaak vallen en achtergrondbeelden. Met
een toepassing voor het afdrukken van variabele gegevens, zoals de Fiery-versie van PrintShop
Mail en beelden die overeenstemmen met de aangeschreven klant, maakt Banana Rama in een
enkele afdruksessie een folder die zich richt tot de ouders van meisjes van 7 tot 10 jaar en
aangepaste folders gericht tot de ouders van jongens in verschillende leeftijdsgroepen. De
folders bevatten beelden van kinderen in de beoogde leeftijdsgroep die kleding van Banana
Rama dragen terwijl ze met hun favoriete speelgoed spelen.
Elke promotiefolder bevat een omslagvel met daarop de naam van de klant en een
kortingsbon. Het meisjesassortiment van Banana Rama is uitgebreider. De folder voor de
meisjes bevat daarom extra pagina’s met reclame voor de meisjesmode.
Aangezien de promotiefolder in lengte kan variëren, naargelang hij tot een jongen of een
meisje gericht is, wordt een blanco pagina ingevoegd na elke folder, om aan te geven waar de
volgende folder begint.