48
NEW GAME
HET IS GEMAKKELIJK OM DE STUKKEN TE
CONTROLEREN!
Zie Deel 4.1 voor meer details.
3. Druk opnieuw op TOREN.
Display: De Witte Toren op Veld H1.
1. Druk op NEW GAME en stel de stukken op in de
beginstand.
2. Druk op TOREN.
Display: De Witte Toren op Veld A1.
6. Druk opnieuw op TOREN.
Display:
Geen Torens meer.
Herhaal voor
andere stukken indien nodig! Doe uw
volgende zet om verder te spelen.
5. Druk opnieuw op TOREN.
Display: De Zwarte Toren op Veld H8.
4. Druk opnieuw op TOREN.
Display: De Zwarte Toren op Veld A8.
D3 ........... 4 halfzetten+ ............L:D3 / Fd11
D4 ........... 4 halfzetten++ ..........L:D4 / Fd12
D5 ........... 5 halfzetten .............. L:D5 / Fd13
D6 ........... 5 halfzetten+ ............L:D6 / Fd14
D7 ........... 5 halfzetten++ ..........L:D7 / Fd15
D8 ........... 6 halfzetten .............. L:D8 / Fd16
In de Bepaalde Diepte Niveaus wordt de zoekdiepte van
de computer beperkt tot een beperkt aantal zetten, of
halfzetten. Een “halfzet” is een individuele zet of een zet voor
één kleur. Op Niveau C1, bijvoorbeeld, is de zoekdiepte van
de computer beperkt tot één halfzet, wat betekent dat hij
slechts één individuele zet vooruit kijkt. Hierdoor gebeurt het
soms dat hij in dit niveau een mat in één overziet. Dit brengt
een zwakker spel met zich mee, zodat beginnende spelers
meer kansen krijgen om van de computer te winnen! Gebruik
deze niveaus om uw behendigheid te scherpen – telkens u
in één niveau van de computer gewonnen heeft gaat u naar
een hoger niveau!
De niveaus waaraan een plusteken (+ en ++) is
toegevoegd wijzen op kleine toenames in de zoekdiepte. In
deze niveaus zoekt de computer het bepaald aantal
halfzetten vooruit, plus
enkele extra zetten
(+) of
enkele
geselecteerde extra zetten meer
(++).
Noteer dat de computer in sommige van de Bepaalde
Diepte Niveaus langdurig over zijn zetten kan nadenken.
Vanaf Niveau C6 is het bijvoorbeeld niet ongewoon dat de
computer een uur of langer blijft denken. Weet dat dit in
deze niveaus volstrekt normaal is! Om het zoeken van de
computer te onderbreken en hem te dwingen zijn zet te
doen, drukt u gewoon op PLAY.
3.3 Ontspannen Niveaus (Velden E1-H8)
NIVEAU VELD TIJD PER ZET AFWISSELENDE DISPLAY
E1 .............. 1 seconde ............. L:E1 / 00:01
E2 .............. 2 seconden ........... L:E2 / 00:02
E3 .............. 3 seconden ........... L:E3 / 00:03
E4 .............. 4 seconden ........... L:E4 / 00:04
E5 .............. 5 seconden ........... L:E5 / 00:05
E6 .............. 6 seconden ........... L:E6 / 00:06
E7 .............. 7 seconden ........... L:E7 / 00:07
E8 .............. 8 seconden ........... L:E8 / 00:08
-------------------------------------------------------------
F1 .............. 9 seconden ........... L:F1 / 00:09
F2 ............ 10 seconden ...........L:F2 / 00:10
F3 ............ 11 seconden ...........L:F3 / 00:11
F4 ............ 12 seconden ...........L:F4 / 00:12
F5 ............ 13 seconden ...........L:F5 / 00:13
F6 ............ 14 seconden ...........L:F6 / 00:14
F7 ............ 15 seconden ...........L:F7 / 00:15
F8 ............ 16 seconden ...........L:F8 / 00:16
-------------------------------------------------------------
G1............ 20 seconden ...........L:G1 / 00:20
G2............ 25 seconden ...........L:G2 / 00:25
G3............ 30 seconden ...........L:G3 / 00:30
G4............ 35 seconden ...........L:G4 / 00:35
G5............ 40 seconden ...........L:G5 / 00:40
G6............ 45 seconden ...........L:G6 / 00:45
G7............ 50 seconden ...........L:G7 / 00:50
G8............ 55 seconden ...........L:G8 / 00:55
-------------------------------------------------------------
H1 .............. 1 minuut ................ L:H1 / 01:00
H2 .............. 2 minuten..............L:H2 / 02:00
H3 .............. 3 minuten..............L:H3 / 03:00
H4 .............. 4 minuten..............L:H4 / 04:00
H5 .............. 5 minuten..............L:H5 / 05:00
H6 .............. 6 minuten..............L:H6 / 06:00
H7 ............ 10 minuten..............L:H7 / 10:00
H8 ............ 15 minuten..............L:H8 / 15:00
In de Ontspannen Niveaus heeft u zelf de sterkte van de
computer in de hand, door de tijd te bepalen die hij krijgt om
over zijn zetten na te denken. Wanneer u één van deze
niveaus kiest, stelt u dus de responstijd in die de computer
voor elke zet krijgt. Hoe hoger het niveau, hoe sterker de
computer wordt – hij speelt beter naarmate u hem meer tijd
geeft!
Let wel dat de computer tijdens de opening- en eindpartij
sneller speelt.
4. SPECIALE MODI OM TE ONTDEKKEN
4.1 De Controle Modus
Lees “HET IS GEMAKKELIJK OM DE STUKKEN TE
CONTROLEREN” voor een stap voor stap voorbeeld
van het gebruik van de Controle Modus.
Indien uw schaakstukken omgevallen zijn of u vermoedt
dat de bordstelling verkeerd is, kan de computer de
plaatsing van alle stukken voor u controleren!
Druk tijdens uw beurt op één van de STUKSYMBOLEN.
De computer vertoont het symbool voor dat stuk, tezamen
met het veld van het eerste stuk van dit type. Druk
herhaaldelijk op hetzelfde STUKSYMBOOL om de velden
van alle stukken van dit type te zien. Eerst worden alle Witte
([) en daarna de Zwarte (]) stukken vertoond. Wanneer er
geen stukken van dit type meer zijn, laat de computer een
dubbele pieptoon horen en vertoont hij twee streepjes,
tezamen met het stuksymbool en het symbool voor Wit.
Wanneer er bijvoorbeeld geen Lopers meer op het bord zijn,
ziet u “__“ , tezamen met “[” en “#” . De computer keert nu
terug op de oorspronkelijke partijdisplay.
Om andere stukken te controleren herhaalt u dezelfde
stappen met andere STUKSYMBOOL TOETSEN. Wanneer
u klaar bent doet u gewoon uw volgende zet.
Noteer dat uw computer de Controle Modus automatisch
verlaat als u gedurende ongeveer drie seconden geen enkel
toets indrukt.
4.2 De Non-Auto Modus
Normaal gezien reageert de computer automatisch met
een tegenzet telkens wanneer u een zet heeft gedaan.
Indien u echter op NON AUTO drukt komt u de Non-Auto
Modus binnen, en kunt u een aantal zetten één voor één
invoeren zonder dat de computer mag reageren!
Aangezien u in deze modus niet tegen Alec speelt,
verdwijnt hij wanneer u op NON AUTO drukt! Maar
maak u geen zorgen – Little Alec verschijnt weer zodra
u terugkeert naar het normale spel!
Dit speciale kenmerk kan op verschillende manieren
gebruikt worden:
• Speel door meesterschaakpartijen. Druk op PLAY om te
zien wat de computer in een of andere bordstelling zou
doen!
• Bestudeer openingslijnen uit het boek door ze manueel
in te voeren.