Haba 4645 dier op dier het grote avontuur de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

21
NEDERLANDS
Prinses
Toverfee
Een coöperatie
f
teken- en geheugenspel voor 2 – 4 tover
f
eeën
v
an 4 – 10
j
aar
.
Sp
elidee
:
Thil
o
H
ut
zl
er
I
ll
ust
r
at
i
es:
An
j
a Rie
g
er
S
pee
ld
uur: ca. 10 – 15 m
i
nute
n
Prinses Tover
f
ee en haar vriendinnen toveren om het hardst!
Met de ma
g
ische toverstaf maken ze schitterende tekenin
g
en
i
n de lucht. Maar pas op! Aan
g
elokt door de
g
linsterende
f
eeënsta
f
, sluipt de brutale kabouter Smoeshaan rond en
steelt stiekem toverplaat
j
es. Wie houdt ondanks alles het
o
verzicht en wint de toverwedstri
j
d
?
Spelinhoud
1 toversta
f
5 ronde kaart
j
es (4 feeën, 1 kabouter)
4 toverplankje
s
32 tover
k
aarten
(24 toverplaat
j
es, 8 kabouters)
spelregels
22
NEDERLANDS
Spelidee
Jullie spelen met z’n allen te
g
en kabouter Smoeshaan en verzamelen
t
overkaarten! Hiervoor moeten jullie om beurten met de toversta
f
t
ekenin
g
en in de lucht of op de ru
g
van een medespeler maken. Als
j
ullie erin sla
g
en de afbeeldin
g
te raden, kri
jg
en
j
ullie als belonin
g
een
t
overkaartje. Hebben jullie
f
out geraden o
f
wordt kabouter Smoes-
h
aan om
g
edraaid, dan kri
jg
t de kabouter de kaart. Als
j
ullie de krin
g
v
an acht toverkaarten rond
j
ullie fee sneller kunnen voltooien dan
k
a
b
outer Smoes
h
aan, winnen ju
ll
ie gezamen
l
ij
k
h
et spe
l
.
Spelvoorbereiding
L
e
g
het ronde kaart
j
e met kabouter Smoeshaan in het midden op
t
a
f
el. Kies gezamenlijk een van de vier
f
eeën uit en leg haar op enige
af
stand naast de kabouter. Alle toverkaarten worden geschud en
v
erdekt over de tafel verdeeld. Iedere speler kri
jg
t een toverplank
j
e en
l
egt het voor zich. Leg de toversta
f
klaar. De drie overige
f
eeënkaart-
jes gaan terug in
d
e
d
oos.
Spelverloop
E
r wordt kloks
g
ewi
j
s om de beurt
g
espeeld. De speler met de meest
b
etoveren
d
e g
l
im
l
ac
h
mag
b
eginnen. A
l
s ju
ll
ie
h
et niet eens
k
unnen
w
orden, be
g
int de
j
on
g
ste speler en kri
jg
t de toverstaf. Vervol
g
ens
d
raait hi
j
/zi
j
een toverkaart
j
e om en beki
j
kt het zonder dat de andere
spelers de a
f
beelding kunnen zien.
W
at vertoont het toverkaart
j
e?
K
aboute
r
S
m
oes
h
aa
n?
Wat een pech! Kabouter Smoeshaan hee
f
t het toverplaatje gestolen.
Laat de kabouter aan
j
e medespelers zien en le
g
het toverkaart
j
e
verdekt bi
j
het ronde kaart
j
e met kabouter Smoeshaan aan.
23
NEDERLANDS
• Een toverp
l
aatje met een
bl
auwe ac
h
tergron
d
?
Pak de toverstaf en teken de afbeeldin
g
in de lucht na. De andere
spelers raden met z’n allen welke a
f
beelding je in de lucht hebt
g
emaa
k
t.
Let op:
a
lle toverplaatjes staan op jullie toverplankjes a
f
gebeeld. Als jullie
niet zeker weten om welk toverplaat
j
e het
g
aat,
g
even de plank
j
es
nutti
g
e aanwi
j
zin
g
en! Jullie moeten
g
ezamenli
j
k een a
f
beeldin
g
k
iezen alvorens een bepaalde a
f
beelding te noemen, want jullie
mo
g
en maar één keer raden!
Een toverp
l
aatje met een ge
l
e ac
h
tergron
d
?
Pak de toverstaf en teken bi
j
de vol
g
ende speler de afbeeldin
g
van
h
et toverp
l
aatje op
d
e rug. Nu mag a
ll
een
d
eze me
d
espe
l
er zijn
v
ermoe
d
en uitspre
k
en en ra
d
en we
lk
toverp
l
aatje je
h
e
b
t gete-
ke
n
d.
Vervo
l
gens
l
aat je
h
et toverp
l
aatje aan je me
d
espe
l
ers zien.
• Goe
d
gera
d
en?
Goed zo. Leg het toverkaartje verdekt bij de
f
ee neer
.
• Ver
k
eer
d
gera
d
en?
Helaas, het toverkaart
j
e wordt verdekt bi
j
kabouter Smoeshaa
n
neerge
l
eg
d
.
D
aarna is
d
e vo
l
gen
d
e spe
l
er aan
d
e
b
eurt en
d
raait
h
ij/zij ongezien
e
en tover
k
aartje om.
24
NEDERLANDS
Einde van het spel
H
et spel is af
g
elopen zodra er acht kaarten rond
j
ullie fee of kabouter
S
moes
h
aan
l
iggen en
d
e
k
ring is vo
l
tooi
d
. A
l
s
h
et
d
e
k
ring van ju
ll
ie
f
ee is, hebben
j
ullie het spel
g
ewonnen. Is kabouter Smoeshaan als
eerste door acht toverkaarten omrin
g
d, dan hebben
j
ullie met z’n
all
en ver
l
oren
.
Toverwedstrijd voor 3 – 4 gevorderde
toverfeeën
Er
g
elden dezelfde re
g
els als bi
j
het basisspel, af
g
ezien van de
vol
g
ende veranderin
g
en:
Iedere speler kri
jg
t een ei
g
en fee en le
g
t deze voor zich. Het ronde
kaart
j
e met kabouter Smoeshaan wordt bi
j
deze variant niet
ge
b
rui
k
t
.
Als
j
e met de toverstaf een afbeeldin
g
in de lucht maakt, ma
g
ie
d
ere spe
l
er een
g
o
kj
e wa
g
en. Wie
h
et sne
l
st
h
et
j
uiste
toverp
l
aatje noemt,
k
rijgt
h
et tover
k
aartje
.
Als het toverplaat
j
e wordt
g
eraden, kri
jg
j
e als belonin
g
voor
j
e
b
etoveren
d
e te
k
en
k
unsten eveneens een tover
k
aart
j
e. Pa
k
een
kaart
j
e uit het midden van de ta
f
el en laat aan iedereen de
afbeeldin
g
zien die erop staat. Daarna le
g
j
e het toverkaart
j
e
verdekt bi
j
j
e
f
ee aan.
Als de toverafbeeldin
g
niet wordt
g
eraden, kri
jg
t niemand een
belonin
g
en wordt de toverkaart uit het spel
g
enomen.
25
NEDERLANDS
• A
l
s
k
a
b
outer Smoes
h
aan wor
d
t omge
d
raai
d
, mag je een
k
aartj
e
van een medespeler naar keuze stelen! Daarvoor moet
j
e een va
n
de toverkaartjes aanwijzen die bij zijn/haar
f
ee liggen en raden
wat erop staat a
f
gebeeld. Bij deze spelvariant moeten jullie dus
g
oed onthouden welke toverkaarten waar door
j
ullie medespelers
wor
d
en neerge
l
eg
d.
Goe
d
gera
d
en
?
Je
k
rijgt
h
et tover
k
aartje van je me
d
espe
l
er en
l
egt
h
et
om
g
ekeerd bi
j
j
e ei
g
en fee. De medespeler kri
jg
t het
tover
k
aartje met
k
a
b
outer Smoes
h
aan en
l
egt
h
et ver
d
e
k
t
op de vrij gekomen plek van de kring rondom zijn/haar
f
ee
.
Ver
k
eer
d
gera
d
en
?
De toverkaart met kabouter Smoeshaan wordt uit het s
p
el
genomen.
• Het spel is a
f
gelopen wanneer een van de spelers een kring
van acht toverkaarten om zi
j
n/haar fee heeft
g
ele
g
d en
zodoende het spel wint. Anders is het spel a
f
gelopen als er
geen toverkaartjes meer in het midden op ta
f
el liggen. De
speler met de meeste toverkaart
j
es rondom zi
j
n/haar fee
wint. Bij ge
l
ij
k
spe
l
zijn er meer
d
ere winnaars.
26
De auteur
Thilo Hutzler wer
d
in 1964 in Neuren
b
erg
g
eboren en studeerde Duitse taal- en letter-
kunde,
g
eschiedenis, sociolo
g
ie en politico-
l
ogie in Er
l
angen. Sin
d
s
d
ien zijn ongeveer
30 van zi
j
n spelideeën bi
j
verschillende
uit
g
everi
j
en
g
epubliceerd.
P
rin
ses
T
o
v
e
rf
ee
i
s na
Keetje Kakel
en
l
V
o
ll-
damp
f
voraus! zi
j
n derde spel bi
j
HABA.
Te
g
enwoordi
g
woont Thilo Hutzler met zi
j
n
vrouw An
d
rea en zijn zoons C
h
ristian en
Tobias in Donauwörth en is hi
j
werkzaam als
leraar o
p
een middelbare school.
Prinses Tover
f
ee” draa
g
ik met lie
f
de en dankbaarheid aan mi
j
n ouder
s
D
orot
h
ea en Günt
h
er o
p.
De illustratrice
Anja Rieger,
g
eboren in 1961, vol
g
de een
opleidin
g
tot
g
oudsmid en studeerde aan
d
e
k
unstaca
d
emie in Ber
l
ijn. Naast spe
ll
en
illustreert ze ook kinder- en schoolboeken
,
ontwer
p
t machineborduur
p
atronen, stoffen
en
l
inten, naait,
k
nutse
l
t en v
l
iegt
.
Prinses Toverfee” draa
g
ik aan Lia op.
NEDERLANDS

Documenttranscriptie

Prinses Toverfee Een coöperatief teken- en geheugenspel voor 2 – 4 toverfeeën van 4 – 10 jaar. Thilo Hutzler Anja Rieger ca. 10 – 15 minuten Prinses Toverfee en haar vriendinnen toveren om het hardst! Met de magische toverstaf maken ze schitterende tekeningen in de lucht. Maar pas op! Aangelokt door de glinsterende feeënstaf, sluipt de brutale kabouter Smoeshaan rond en steelt stiekem toverplaatjes. Wie houdt ondanks alles het overzicht en wint de toverwedstrijd? NEDERLANDS Spelidee: Illustraties: Speelduur: Spelinhoud 1 5 4 32 toverstaf ronde kaartjes (4 feeën, 1 kabouter) toverplankjes toverkaarten (24 toverplaatjes, 8 kabouters) spelregels 21 Spelidee Jullie spelen met z’n allen tegen kabouter Smoeshaan en verzamelen toverkaarten! Hiervoor moeten jullie om beurten met de toverstaf tekeningen in de lucht of op de rug van een medespeler maken. Als jullie erin slagen de afbeelding te raden, krijgen jullie als beloning een toverkaartje. Hebben jullie fout geraden of wordt kabouter Smoeshaan omgedraaid, dan krijgt de kabouter de kaart. Als jullie de kring van acht toverkaarten rond jullie fee sneller kunnen voltooien dan kabouter Smoeshaan, winnen jullie gezamenlijk het spel. Spelvoorbereiding NEDERLANDS Leg het ronde kaartje met kabouter Smoeshaan in het midden op tafel. Kies gezamenlijk een van de vier feeën uit en leg haar op enige afstand naast de kabouter. Alle toverkaarten worden geschud en verdekt over de tafel verdeeld. Iedere speler krijgt een toverplankje en legt het voor zich. Leg de toverstaf klaar. De drie overige feeënkaartjes gaan terug in de doos. Spelverloop Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld. De speler met de meest betoverende glimlach mag beginnen. Als jullie het niet eens kunnen worden, begint de jongste speler en krijgt de toverstaf. Vervolgens draait hij/zij een toverkaartje om en bekijkt het zonder dat de andere spelers de afbeelding kunnen zien. Wat vertoont het toverkaartje? • Kabouter Smoeshaan? Wat een pech! Kabouter Smoeshaan heeft het toverplaatje gestolen. Laat de kabouter aan je medespelers zien en leg het toverkaartje verdekt bij het ronde kaartje met kabouter Smoeshaan aan. 22 • Een toverplaatje met een blauwe achtergrond? Pak de toverstaf en teken de afbeelding in de lucht na. De andere spelers raden met z’n allen welke afbeelding je in de lucht hebt gemaakt. Let op: alle toverplaatjes staan op jullie toverplankjes afgebeeld. Als jullie niet zeker weten om welk toverplaatje het gaat, geven de plankjes nuttige aanwijzingen! Jullie moeten gezamenlijk een afbeelding kiezen alvorens een bepaalde afbeelding te noemen, want jullie mogen maar één keer raden! Vervolgens laat je het toverplaatje aan je medespelers zien. • Goed geraden? Goed zo. Leg het toverkaartje verdekt bij de fee neer. • Verkeerd geraden? Helaas, het toverkaartje wordt verdekt bij kabouter Smoeshaan neergelegd. NEDERLANDS • Een toverplaatje met een gele achtergrond? Pak de toverstaf en teken bij de volgende speler de afbeelding van het toverplaatje op de rug. Nu mag alleen deze medespeler zijn vermoeden uitspreken en raden welk toverplaatje je hebt getekend. Daarna is de volgende speler aan de beurt en draait hij/zij ongezien een toverkaartje om. 23 Einde van het spel Het spel is afgelopen zodra er acht kaarten rond jullie fee of kabouter Smoeshaan liggen en de kring is voltooid. Als het de kring van jullie fee is, hebben jullie het spel gewonnen. Is kabouter Smoeshaan als eerste door acht toverkaarten omringd, dan hebben jullie met z’n allen verloren. Toverwedstrijd voor 3 – 4 gevorderde toverfeeën Er gelden dezelfde regels als bij het basisspel, afgezien van de volgende veranderingen: • Iedere speler krijgt een eigen fee en legt deze voor zich. Het ronde kaartje met kabouter Smoeshaan wordt bij deze variant niet gebruikt. NEDERLANDS • Als je met de toverstaf een afbeelding in de lucht maakt, mag iedere speler een gokje wagen. Wie het snelst het juiste toverplaatje noemt, krijgt het toverkaartje. • Als het toverplaatje wordt geraden, krijg je als beloning voor je betoverende tekenkunsten eveneens een toverkaartje. Pak een kaartje uit het midden van de tafel en laat aan iedereen de afbeelding zien die erop staat. Daarna leg je het toverkaartje verdekt bij je fee aan. • Als de toverafbeelding niet wordt geraden, krijgt niemand een beloning en wordt de toverkaart uit het spel genomen. 24 • Als kabouter Smoeshaan wordt omgedraaid, mag je een kaartje van een medespeler naar keuze stelen! Daarvoor moet je een van de toverkaartjes aanwijzen die bij zijn/haar fee liggen en raden wat erop staat afgebeeld. Bij deze spelvariant moeten jullie dus goed onthouden welke toverkaarten waar door jullie medespelers worden neergelegd. • Goed geraden? Je krijgt het toverkaartje van je medespeler en legt het omgekeerd bij je eigen fee. De medespeler krijgt het toverkaartje met kabouter Smoeshaan en legt het verdekt op de vrij gekomen plek van de kring rondom zijn/haar fee. • Het spel is afgelopen wanneer een van de spelers een kring van acht toverkaarten om zijn/haar fee heeft gelegd en zodoende het spel wint. Anders is het spel afgelopen als er geen toverkaartjes meer in het midden op tafel liggen. De speler met de meeste toverkaartjes rondom zijn/haar fee wint. Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars. NEDERLANDS • Verkeerd geraden? De toverkaart met kabouter Smoeshaan wordt uit het spel genomen. 25 De auteur Thilo Hutzler werd in 1964 in Neurenberg geboren en studeerde Duitse taal- en letterkunde, geschiedenis, sociologie en politicologie in Erlangen. Sindsdien zijn ongeveer 30 van zijn spelideeën bij verschillende uitgeverijen gepubliceerd. Prinses Toverfee is na Keetje Kakell en Volldampf voraus! zijn derde spel bij HABA. Tegenwoordig woont Thilo Hutzler met zijn vrouw Andrea en zijn zoons Christian en Tobias in Donauwörth en is hij werkzaam als leraar op een middelbare school. “Prinses Toverfee” draag ik met liefde en dankbaarheid aan mijn ouders Dorothea en Günther op. NEDERLANDS De illustratrice Anja Rieger, geboren in 1961, volgde een opleiding tot goudsmid en studeerde aan de kunstacademie in Berlijn. Naast spellen illustreert ze ook kinder- en schoolboeken, ontwerpt machineborduurpatronen, stoffen en linten, naait, knutselt en vliegt. “Prinses Toverfee” draag ik aan Lia op. 26
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38

Haba 4645 dier op dier het grote avontuur de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor