SI-BR01A-000
Service-instructies
TL-BR001/BR002/BR003
Ontluchtingsgereedschap
BELANGRIJKE MEDEDELING
U kunt de service-instructies raadplegen op de volgende locatie.
https://si.shimano.com
Lees voor de veiligheid vóór gebruik deze
“onderhoudsinstructies” zorgvuldig door, volg de
aanwijzingen daarin voor correct gebruik op en
bewaar ze zodat u ze altijd kunt raadplegen.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om
persoonlijke letsels en schade aan apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn onderverdeeld overeenkomstig de grootte van het
gevaar of de schade welke zich kan voordoen als dit product verkeerd
wordt gebruikt.
GEVAAR
Als de instructies niet in acht worden
genomen, zal dit leiden tot ernstige
letsels of de dood.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet in acht worden
genomen, kan dit leiden tot ernstige
letsels of de dood.
LET OP
Als de instructies niet in acht worden
genomen, kan dit leiden tot
persoonlijke letsels of materiële schade
aan apparatuur en omgeving.
Belangrijke veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
•
Draag goedgekeurde oogbescherming tijdens het uitvoeren van
onderhoudstaken, zoals het vervangen van onderdelen.
•
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Fietsen
met olie of vet op de remschijf en remblokken kan verhinderen dat de
remmen correct werken. Dit zou kunnen leiden tot een valpartij of
botsing, met ernstige letsels tot gevolg.
•
Gebruik de remmen niet indien er olie lekt. Doet u dat wel, is het
mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot
ernstige letsels.
•
Gebruik geen andere olie dan originele SHIMANO-mineraalolie. Doet u
dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan
leiden tot ernstige letsels.
•
Zorg ervoor dat u alleen SHIMANO-mineraalolie gebruikt uit een net
geopende container. Doet u dat niet, is het mogelijk dat de remmen
niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
•
Laat geen water of luchtbellen in het remsysteem komen. Doet u dat
wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden
tot ernstige letsels.
LET OP
Voorzorgsmaatregelen voor SHIMANO-mineraalolie
•
Draag geschikte oogbescherming bij het bedienen van de fiets, en
vermijd contact met de ogen. Bij contact met de ogen moet u deze
spoelen met water en onmiddellijk de hulp van een arts inroepen.
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden.
•
Draag handschoenen. In geval van contact met de huid, goed wassen
met water en zeep. Contact met de huid kan leiden tot uitslag en
ongemak.
•
Bedek uw neus en mond met een ademmasker en gebruik dit product
in een goed geventileerde ruimte. Als nevel of damp van mineraalolie
wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden.
•
Als u nevel of damp van mineraalolie inademt, ga dan onmiddellijk
naar een gebied met frisse lucht. Sla een deken om u heen. Zorg dat u
warm en stabiel blijft, en neem contact op met een arts.
SHIMANO-mineraalolie hanteren
•
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
•
Buiten bereik van kinderen houden.
•
Snijd de container met SHIMANO-mineraalolie niet door, plaats deze
niet in de buurt van warmtebronnen of zet deze niet onder druk. Dit
zou een ontploffing of brand kunnen veroorzaken.
•
Gebruikte olie afvoeren: volg de landelijke en/of lokale regels om
gebruikte olie af te voeren. Ga voorzichtig te werk bij het afvoeren van
de olie.
•
Aanwijzingen: houd de container afgesloten om het binnendringen van
oneigenlijke materialen en vocht te voorkomen, en bewaar de
container op een koele, donkere plek uit de buurt van direct zonlicht of
warmte. Uit de buurt van hitte of vuur houden, Petroleumklasse III,
Gevaarniveau III
Gereedschappen in de set
TL-BR001
Spuit
Klem
Buis
Ontluchtingsnippelgereedschap
TL-BR002
Trechterbasis
Oliestopper
Olietrechter (voor ST-type)
TL-BR003
Trechterbasis
Oliestopper
Trechterdeksel
Olietrechter (voor BL-type)
Clip: voorkomt olielekken door de oliestroom in de buis te blokkeren bij
het verwijderen van het ontluchtingsgereedschap.
Ontluchtingsnippelgereedschap: verbindt de buis met de
ontluchtingsnippel.
Trechterdeksel: voorkomt morsen van olie.
GEBRUIKEN
Notitie
•
De methode voor het toevoegen van SHIMANO-mineraalolie en het
ontluchten kan verschillen naargelang het model. Bij het toevoegen
van SHIMANO-mineraalolie en het ontluchten, zorgt u ervoor dat u
ook de sectie “SHIMANO-mineraalolie toevoegen en ontluchten” van
de dealerhandleiding voor elk model raadpleegt.
1. Met het vulstuk voor ontluchten (geel) nog aan de remklauwen
bevestigd, plaatst u de fiets in een standaard of iets vergelijkbaars,
zoals getoond in de figuur.
BL-type
Stel de remgreep parallel met de grond in.
Remleiding
Klauw
ST-type
Draai het remgreeprubber vanaf de voorkant om. Raadpleeg de
dealerhandleiding voor elk model en stel de hoek van de greep af.
2. Verwijder de ontluchtingsschroef en O-ring en bevestig de olietrechter.
Voor informatie over de maat van het gereedschap voor de
ontluchtingsschroef, raadpleegt u de dealerhandleiding voor elk model.
Olietrechter
O-ring
Ontluchtingsschroef
3. Injecteer olie van de spuit.
Remklauwen type ontluchtingsnippel
Plaats een dopsleutel van 7 mm, vul de spuit met olie en bevestig de
buis op de ontluchtingsnippel. Draai de ontluchtingsnippel 1/8
omwenteling open. Druk op de zuiger van de spuit om de olie toe te
voegen. Olie begint nu uit de olietrechter te stromen. Blijf de olie
toevoegen tot er geen luchtbellen meer zitten in de olie die eruit komt.
Ontluchtingsnippel
Remklauwen type ontluchtingsmof
Plaats een inbussleutel van 3 mm op de ontluchtingsschroef, verwijder
de kap van de ontluchtingsmof, vul de spuit met olie en bevestig de
buis op de ontluchtingsmof. Draai de ontluchtingsschroef 1/8
omwenteling open. Druk op de zuiger van de spuit om de olie toe te
voegen. Olie begint nu uit de olietrechter te stromen. Blijf de olie
toevoegen tot er geen luchtbellen meer zitten in de olie die eruit komt.
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
4. Zodra er geen luchtbellen meer zijn gemengd met de olie, draait u de
ontluchtingsschroef/ontluchtingsnippel tijdelijk vast en verwijdert u de
spuit.
Zorg er op dit moment voor dat u de greep niet meerdere keren
aantrekt en loslaat.
Hierdoor worden er luchtbellen gemengd met de olie in de remklauw
en is er meer tijd nodig om te ontluchten. (Als de greep herhaaldelijk
werd ingedrukt en losgelaten, moet u alle olie laten weglopen en
vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
Met ST-typen: eens er geen luchtbellen meer zijn gemengd met de olie,
raadpleegt u de dealerhandleiding voor elk model om de hoek van de
greep af te stellen, en vervolgens voegt u nog eenmaal olie toe tot er
geen luchtbellen meer zijn gemengd in de olie.