74
Probleemoplossing (vervolg)
Problemen met een PS/2-muis op de console of de computers:
V: Tijdens het opstarten wordt de muis niet herkend.
A: • Controleer de kabels en zorg dat deze correct op de juiste poorten aangesloten zijn.
• Raadpleeg de documentatie van uw computer/moederkaart en zorg dat de PS/2-
muispoort (of IRQ) geactiveerd is.
• Zorg dat de muis rechtstreeks op de computer aangesloten is. Start de computer
opnieuw als u dit probeert. Als de computer de muis nog steeds niet herkent, zit er een
fout in de PS/2-muispoort van uw computer.
• Stel de OmniView
™
PRO terug op de beginwaarde door de knoppen ‘BANK/SCAN’ en
‘CHANNEL’ (kanaal) aan de voorzijde tegelijk in te drukken. Activeer het OSD-menu
opnieuw; dit moet nu alle actieve poorten hebben herkend.
V: De computers starten probleemloos op maar de muis werkt niet.
A: • Controleer de kabels en zorg dat zij correct op de juiste poorten aangesloten zijn.
• Controleer of de muis werkt als u deze rechtstreeks op de computer(s) aansluit. Start de
computer opnieuw als u dit probeert. Als de muisaanwijzer nog steeds niet beweegt, zit
er een fout in de PS/2-muispoort of in de muis.
• Probeer een andere muis.
• Controleer of de muis een echte PS/2-muis is. Een combomuis werkt alleen correct in
PS/2-positie en met de juiste adapter. Een uitsluitend seriële muis met een combo-
muisadapter WERKT NIET.
• Controleer of de voedingsadapter aangesloten is en correct functioneert. Deze moet
geschikt zijn voor 12 V (gelijkstroom), 1000 mA minimaal. Zorg dat de schakelaar op
‘AAN’ staat.
• Stel de OmniView
™
PRO terug op de beginwaarde door de knoppen ‘BANK/SCAN’ en
‘CHANNEL’ (kanaal) aan de voorzijde tegelijk in te drukken. Activeer het OSD-menu
opnieuw; dit moet nu alle actieve poorten hebben herkend.
V: Als ik van de ene poort naar de andere overschakel, zijn de muisbewegingen
volkomen willekeurig. Wat moet ik doen?
A: • Stel de OmniView
™
PRO terug op de beginwaarde door de knoppen ‘BANK/SCAN’ en
‘CHANNEL’ (kanaal) aan de voorzijde tegelijk in te drukken. Activeer het OSD-menu
opnieuw; dit moet nu alle actieve poorten hebben herkend.
• Zorg dat niet meer dan één muisstuurprogramma geïnstalleerd is. Zorg dat dit voor een
standaard PS/2-muis of een met Microsoft
®
PS/2 compatibele muis bestemd is. Vraag de
nieuwste versie bij uw computerleverancier.
• Gebruikt u een speciale muis zoals een draadloze muis, een ‘scrolling’ muis of een muis
met meer dan twee muisknoppen, gebruik dan de originele PS/2-muisstuurprogramma’s.
Niet-standaard muizen gebruiken veelal een afwijkend, niet-PS/2-protocol.
• Zorg dat in uw ‘config.sys’ en ‘autoexec.bat’ bestanden geen andere
muisstuurprogramma’s geladen zijn.
• Voorkom het bewegen van de muis of het indrukken van muisknoppen tijdens
overschakelen naar een andere poort.
• Stel de muis terug op de correcte muisbeweging door de muiskabel eenvoudig 2 tot 3
seconden van de OmniView
™
PRO los te koppelen en dan weer vast te maken.
Problemen met computers die de seriële muispoort gebruiken:
OPMERKING:
De OmniView
™
PRO maakt gebruik van ‘Integrated Mouse Conversion
Technology’. Deze technologie zet het PS/2-muissignaal van de console om in
een serieel muissignaal. Het Windows
®
‘9x Control Panel System’ applet geeft
wellicht niet aan dat het een muis heeft herkend, maar het modemapplet zal
een seriële muis op een bepaalde seriële poort signaleren.
V: De computers starten probleemloos maar de muis werkt niet.
A: • Controleer de kabels en zorg dat deze correct op de juiste poorten aangesloten zijn.
• Controleer de kabel en zorg dat dit een doorgaande DB9-(stekker/contrastekker) kabel
is, bijvoorbeeld Belkin type P/N F2N209nXX-T (XX is de lengte in voet).