Let op: specifi caties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewij zigd worden. (Dutch)
3-77 Oimatsu-cho, Sakai-ku, Sakai-shi, Osaka 590-8577, Japan
UM-0C40A-002-01
Gebruikershandleiding
Dubbele
bedieningshendel
Voor tij dritstuur / versnellingsschakelaar op
aerostuur
Gebruikershandleidingen in andere talen zij n te vinden op:
http://si.shimano.com
BELANGRIJ KE MEDEDELING
• Neem contact op met het verkooppunt of een fi etsenmaker voor informatie
over de montage en afstelling van de producten die niet in de
gebruikershandleiding zij n terug te vinden. Een dealerhandleiding voor
professionele en ervaren fi etsmonteurs is verkrij gbaar op onze website
(http://si.shimano.com).
• Dit product mag niet gedemonteerd of gewij zigd worden.
Lees voor de veiligheid deze gebruikershandleiding voor
gebruik zorgvuldig door en volg de aanwij zingen daarin
op voor een correct gebruik.
Belangrij ke veiligheidsinformatie
Neem voor informatie over vervanging contact op met het verkooppunt of een
fi etsenmaker.
WAARSCHUWING
• Wanneer de versnellingsschakelaar wordt bediend, zet de motor van de
voorderailleur deze zonder te stoppen in de geschakelde positie. Let er dus
op dat uw vingers niet bekneld komen te zitten.
• Dit hydraulische remsysteem heeft andere remkarakteristieken dan die van
het velgremtype. Zorg dat u de remkarakteristieken voldoende onder de knie
hebt, alvorens u dit remsysteem gebruikt. Als u gaat fi etsen zonder dat u de
remkarakteristieken voldoende kent, kunt u door het remmen van de fi ets
vallen met mogelij k ernstig of dodelij k letsel tot gevolg.
• Gebruik geen 203mm of 180mm remschij ven. De remkracht wordt te sterk
verhoogd en u hebt er geen controle meer over.
• De 160mm remschij ven hebben een grotere remkracht dan de 140mm
remschij ven. Gebruik de remmen pas als u de remkarakteristieken volledig
kent.
• Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende
remschij f. De remschij f is scherp genoeg om ernstig letsel
aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen
van de bewegende schij f terechtkomen.
• De remklauwen en de remschij f worden heet wanneer er wordt geremd. Raak
ze tij dens het fi etsen of direct na het afstappen dus niet aan, omdat u dan
brandwonden kunt oplopen.
• Laat geen olie of vet op de remschij f en remblokken vallen, omdat dan de
remmen mogelij k niet correct werken.
• Neem contact op met een dealer of een agentschap als er olie of vet op de
remblokken komt. Het gevaar bestaat dat de remmen niet correct werken.
• Als er tij dens het remmen geluiden te horen zij n, is het
mogelij k dat de remblokken tot aan de slij tagelimiet zij n
versleten. Wacht tot het remsysteem voldoende is
afgekoeld en controleer vervolgens of iedere remblok
minimaal 0,5mm dik is. Of neem contact op met een
verkooppunt of fi etsenmaker.
2mm 0,5mm
• Als de remschij f barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet
meer en neem contact op met een verkooppunt of fi etsenmaker.
• Als de remschij f tot op 1,5mm is afgesleten, gebruik het remsysteem dan niet
meer en neem contact op met een verkooppunt of fi etsenmaker. De remschij f
kan breken en u kunt van de fi ets vallen. Bij een remschij f van Ice-
Technologies mag het remsysteem ook niet meer worden gebruikt zodra het
aluminium oppervlak zichtbaar wordt.
• Er kan dampbelvorming (vapour lock) ontstaan als de remmen continue
worden gebruikt. Laat de remgreep even los om dit probleem op te lossen.
Dampbelvorming treedt op wanneer de olie in het remsysteem warm
wordt, waardoor de water- of luchtbellen in het remsysteem uitzetten.
Hierdoor moet dan plotseling de remgreep veel verder worden
aangetrokken.
• De schij frem is er niet op gemaakt om te functioneren als de fi ets
ondersteboven staat. Wordt de fi ets op zij n kop gezet of op de zij kant gelegd,
dan is het mogelij k dat de rem niet correct werkt en kan er een ernstig
ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fi etsen, moet u de remgreep een paar keer
bedienen om te controleren of de remmen correct werken. Werken de
remmen niet naar behoren, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem
contact op met een verkooppunt of fi etsenmaker.
• Als u geen weerstand voelt bij het bedienen van de remgreep, gebruik het
remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of
fi etsenmaker.
• Als er vloeistofl ekken optreden, gebruik het remsysteem dan niet meer en
neem contact op met een verkooppunt of fi etsenmaker.
• Het is belangrij k dat u goed begrij pt hoe het remsysteem op uw fi ets werkt.
Als u het remsysteem op een onjuiste wij ze gebruikt, kunt u de controle over
de fi ets verliezen of vallen met ernstig letsel tot gevolg. Aangezien iedere
fi ets anders aanvoelt, moet u de juiste remtechniek (waaronder druk op de
remgreep en de fi etskenmerken) en de bediening van uw fi ets leren. Dit kunt
u doen door contact op te nemen met uw professionele fi etsenmaker, aan de
hand van de handleiding bij de fi ets en door uw fi ets- en remtechniek te
oefenen.
• Als u te hard remt met de voorrem, kan het voorwiel blokkeren en de fi ets
over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
• Controleer altij d of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat
fi etsen.
• De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de
remmen vroeg en gelij kmatig.
• Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen,
kunt u van de fi ets vallen. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en
gelij kmatig.
• Bewaar de gebruikershandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op
een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
LET OP
Voorzorgsmaatregelen voor minerale olie
• Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Bij contact met de ogen moet u
deze spoelen met water en direct de hulp van een arts inroepen.
• Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Bij contact met de
huid moet u deze goed wassen met water en zeep.
• Als nevel of damp van een minerale olie wordt ingeademd, kan dit tot
misselij kheid leiden. Bedek uw neus en mond met een gasmasker en gebruik
dit product in een goed geventileerde ruimte. Als u nevel of damp van een
minerale olie inademt, ga dan onmiddellij k naar een gebied met frisse lucht.
Sla een deken om u heen. Zorg dat u warm en stabiel blij ft, en neem contact
op met een arts.
Inremperiode
• Remschij ven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tij dens het
verloop van die inremperiode geleidelij k toe. Houd tij dens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de
remblokken of de remschij f worden vervangen.
N.B.:
• Draai aan de crank bij het uitvoeren van schakelaarbewerkingen die te maken
hebben met schakelen.
• De onderdelen zij n volledig waterdicht, zodat ze in natte
weersomstandigheden kunnen worden gebruikt. Dompel ze echter niet onder
in water.
• Maak de fi ets niet schoon in een wasstraat met hogedrukspuit. Als er water in
de onderdelen komt, kan dit ervoor zorgen dat deze minder goed werken.
• Ga voorzichtig om met de producten en voorkom dat ze aan sterke schokken
worden blootgesteld.
• Laat geen water in de aansluiting komen.
• Gebruik geen verdunningsmiddelen of vergelij kbare stoffen voor het reinigen
van de producten. Dergelij ke materialen kunnen het oppervlak beschadigen.
• Was carbongrepen met een zachte doek. Gebruik een neutraal wasmiddel,
Anders kan het materiaal beschadigd en defect raken.
• Voorkom dat carbongrepen worden achtergelaten op plaatsen waar de
temperaturen hoog zij n. Houd ze ook ver uit de buurt van vuur.
• Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fi etswiel is verwij derd.
Trek de remgreep niet aan terwij l het wiel wordt verwij derd. Als de remgreep
wordt aangetrokken zonder dat de afstandsstukken zij n aangebracht, steken
de zuigers verder naar buiten dan normaal. Neem in dat geval contact op met
een verkooppunt.
• Gebruik een sopje en een droge doek bij het reinigen en onderhouden van
het remsysteem. Gebruik geen remreinigingsmiddelen of andere in de handel
verkrij gbare middelen, omdat deze onderdelen (zoals afdichtingen) kunnen
beschadigen.
• Neem contact op met de plaats van aankoop voor updates van de
productsoftware. De nieuwste informatie vindt u op de website van Shimano.
• Lees tevens de handleidingen voor de remmen en andere systemen die
moeten worden aangesloten.
• De producten zij n niet gegarandeerd tegen natuurlij ke slij tage en
kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Regelmatige controles voordat u gaat fi etsen
Controleer de volgende zaken voordat u gaat fi etsen. Constateert u problemen
met een van de volgende zaken, neem dan contact op met het verkooppunt of
een fi etsenmaker.
• Lekt er olie uit de remleidingen?
• Werken de voor- en achterrem correct?
• Heeft de remgreep voldoende speling?
• Is elke remblok minimaal 0,5mm dik?
• Is de remschij f gebarsten of vervormd?
• Wordt er geschakeld als de versnellingsschakelaars worden bediend?
• Zij n de grepen stevig op het stuur bevestigd?
• Zij n er abnormale geluiden te horen tij dens de bediening?
Namen van onderdelen
Remgreep
Versnellingsschakelaar
(Voor tij dritstuur /
versnellingsschakelaar op aerostuur)
Bediening
Schakelen
Draai aan de crank bij het uitvoeren van schakelaarbewerkingen die te maken
hebben met schakelen.
Bediening van versnellingsschakelaar (standaardinstelling)
< Versnellingsschakelaar (linker greep) >
De ketting gaat van een kleine
tandkrans naar een grotere tandkrans.
< Versnellingsschakelaar (rechter greep) >
De ketting gaat van een grote
tandkrans naar een kleinere tandkrans.
Het werkelij ke gedrag is afhankelij k van de aangesloten onderdelen en de
softwareversie.
Het is mogelij k om de schakeltoewij zingen (opschakelen en terugschakelen)
van de versnellingsschakelaars (op de linker en rechter greep) om te wisselen
en de instellingen van de multi-schakelmodus te wij zigen.
* Neem contact op met het verkooppunt voor het wisselen van de
versnellingsschakelaars.
Remmen
Dit product is uitgerust met een bereikafstelfunctie.
Neem contact op met het verkooppunt voor meer informatie en aanpassingen.