Shimano ST-R785 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
DM-BR0004-06
ST-R785
BR-R785
BR-RS785
BR-RS805
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfortfiets
STADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem /
DUAL CONTROL LEVER
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 4
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 5
Informeer gebruikers tevens over het volgende: .......................................................................................5
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud: ............................................................................................6
Informeer gebruikers tevens over het volgende: .......................................................................................8
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud: ............................................................................................8
Informeer gebruikers tevens over het volgende: .......................................................................................9
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud: ............................................................................................9
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 12
MONTAGE ............................................................................................................14
Spaakmontage ...........................................................................................................................................14
Remschijf monteren ...................................................................................................................................14
Dual Control-versteller monteren .............................................................................................................16
Remleiding monteren ................................................................................................................................17
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem) .....................................................................21
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten ...................................................................................22
Remklauw monteren en remleiding vastzetten .......................................................................................30
Framebevestigingsbouten tijdelijk aandraaien ........................................................................................ 40
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS ................................................... 42
Aansluiting van Junction (A) .....................................................................................................................42
Aansluiting op de Dual Control-versteller ................................................................................................ 44
Aansluitingen controleren .........................................................................................................................45
Elektrische kabels loskoppelen ..................................................................................................................45
3
AFSTELLING ......................................................................................................... 47
Afstelling vrije slag en bereik ....................................................................................................................47
Afstelling wanneer de zuigers niet goed werken ....................................................................................48
ONDERHOUD ....................................................................................................... 50
Remblokken vervangen .............................................................................................................................50
Shimano minerale olie vervangen ............................................................................................................52
Remgreeprubber monteren ......................................................................................................................52
Naamplaat vervangen ................................................................................................................................53
Demontage van de steuneenheid en hendeleenheid .............................................................................54
Montage van de steuneenheid en hendeleenheid .................................................................................. 55
Schakelaareenheid verwijderen ................................................................................................................56
Montage van de schakelaareenheid ......................................................................................................... 57
4
BELANGRIJKE MEDEDELING
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (https://si.shimano.com).
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
5
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven.
Aangeraden wordt alleen originele onderdelen van Shimano te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd
raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Deze dealerhandleiding is uitsluitend bestemd voor gebruik bij schijfremmen voor racefietsen (elektronisch versnellingssysteem).
Voor informatie over producten die niet worden toegelicht in deze handleiding, moet u de dealerhandleidingen raadplegen die worden geleverd bij
elk product.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Rem
U moet begrijpen hoe het remsysteem op uw fiets werkt. Als u het remsysteem op een onjuiste wijze gebruikt, kunt u de controle over de fiets
verliezen of vallen met ernstig letsel tot gevolg. Aangezien iedere fiets anders aanvoelt, moet u de juiste remtechniek (waaronder druk op de
remgreep en de fietskenmerken) en de bediening van uw fiets leren. Dit kunt u doen door contact op te nemen met uw professionele fietsenmaker,
aan de hand van de handleiding bij de fiets en door uw fiets- en remtechniek te oefenen.
Ga zeer voorzichtig te werk en houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg
om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van de bewegende schijf terechtkomen.
De remklauwen en de remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan, omdat u
dan brandwonden kunt oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken vallen, omdat dan de remmen mogelijk niet correct werken.
Als er toch olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een verkooppunt of fietsenmaker raadplegen. Het gevaar bestaat dat de remmen niet
correct werken.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet zijn
versleten. Ga na of het remsysteem voldoende is afgekoeld en controleer de dikte van het remblok. Is het remblok
0,5 mm of dunner, dan moet het door een nieuw blok worden vervangen. Neem contact op met een verkooppunt
of fietsenmaker.
2mm 0,5mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
Als de remschijf tot op 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op
met een verkooppunt of fietsenmaker. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
Er kan dampbelvorming (vapour lock) ontstaan als de remmen continue worden gebruikt. Als u de greep kort loslaat, verdwijnt deze toestand weer.
Bij het fenomeen dampbelvorming wordt de olie in het remsysteem warm, waardoor water- of luchtbellen in het remsysteem uitzetten. Hierdoor
moet dan plotseling de remgreep veel verder worden aangetrokken.
VEILIGHEID VOOROP
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
6
De remschijf werkt als de fiets rechtop staat. Wordt de fiets op zijn kop gezet of op de zijkant gelegd, dan is het mogelijk dat de rem niet correct
werkt en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fietsen, moet u de remgreep een paar keer bedienen om te controleren of de remmen
correct werken. Werken de remmen niet naar behoren, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of
fietsenmaker.
Als u geen weerstand voelt bij het bedienen van de remgreep, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of
fietsenmaker.
Als er vloeistoflekken optreden, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
Als u te hard remt met de voorrem, kan het voorwiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Fiets daarom langzamer en bedien de remmen
vroeg en gelijkmatig.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Wanneer de versnellingsschakelaar wordt bediend, zet de motor van de voorderailleur deze zonder te stoppen in de geschakelde positie. Let er dus
op dat uw vingers niet bekneld komen te zitten.
Ga zeer voorzichtig te werk en houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens het monteren of
onderhouden van het wiel.
De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van de
bewegende remschijf terechtkomen.
Is de remschijf gebarsten of verbogen, vervang hem dan door een nieuwe remschijf.
Als de remschijf is afgesleten tot een dikte van 1,5 mm of zover dat het aluminium oppervlak zichtbaar is, vervang hem dan door een nieuwe
remschijf.
Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen afstelt.
Gebruik alleen Shimano minerale olie. Als andere typen olie worden gebruikt, kan dit problemen veroorzaken met de remwerking en kan het systeem
onbruikbaar worden.
Zorg dat u alleen olie gebruikt uit een container die net geopend is en gebruik olie die u uit de ontluchtingsnippel hebt laten lopen niet opnieuw.
Oude olie of reeds gebruikte olie kan water bevatten. Dit kan dampbelvorming ('vapor lock') in het remsysteem veroorzaken.
Pas op dat u geen water of luchtbellen in het remsysteem laat komen. Anders kan dampbelvorming ('vapor lock') optreden. Wees vooral voorzichtig
bij het verwijderen van het deksel van de reservoirtank.
Bij het doorsnijden van de remleiding om de lengte ervan aan te passen of bij het verwisselen van de remleiding van links naar rechts of andersom,
moet u zorgen dat u de lucht uit de leiding laat lopen volgens de stappen in "Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten".
Wanneer de fiets ondersteboven of op zijn zijkant wordt geplaatst, kan de reservoirtank van het remsysteem enkele luchtbellen bevatten die nog
aanwezig waren bij het dichtdraaien van de ontluchtingsschroef of die zich in diverse onderdelen van het remsysteem hebben opgehoopt bij
langdurig gebruik. Dit schijfremsysteem is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant wordt geplaatst, kunnen de luchtbellen in de reservoirtank in de richting van de remklauwen bewegen. Als onder deze omstandigheden op de
fiets wordt gereden, bestaat het gevaar dat de remmen niet werken en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant geplaatst is geweest, moet u voordat u gaat fietsen de remgreep enkele malen aantrekken om te controleren dat de remmen normaal werken.
Als de remmen niet normaal werken, moet u deze afstellen volgens de volgende procedure.
Als de rem niet lijkt te werken (traag aanvoelt) wanneer de greep wordt aangetrokken
Plaats het ontluchtingsgedeelte van de remgreep evenwijdig aan de grond, trek de remgreep vervolgens meerdere keren voorzichtig aan en
wacht totdat de luchtbellen terugkeren naar de reservoirtank.
Als de rem nog steeds traag werkt, moet u het remsysteem ontluchten. (Raadpleeg "Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten")
VEILIGHEID VOOROP
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
7
Als de quick release-hendel zich aan dezelfde kant als de remschijf bevindt, bestaat het gevaar dat deze de werking van de remschijf kan hinderen. Let
er dus op dat deze hendel de remschijf niet raakt.
Schijfremsystemen van Shimano zijn niet geschikt voor tandems. Omdat tandems een hoog totaalgewicht hebben, neemt de belasting van het
remsysteem toe tijdens de remwerking. Als hydraulische schijfremmen gebruikt worden op een tandem, zal de olietemperatuur te hoog oplopen en
kunnen 'vapor locks' of scheuren in de remleidingen ontstaan, waardoor de remmen niet meer functioneren.
Als u de remklauw monteert met boutbevestigingspennen, moet u ervoor zorgen dat u het juiste
formaat montagebouten gebruikt.
Anders zitten de boutbevestigingspennen mogelijk niet stevig vast en kunnen de bouten eruit vallen.
Boutmontagepen
Remleiding
Na het bevestigen van de remleiding aan de remeenheid, het toevoegen van Shimano minerale olie en het ontluchten, moet u de remgreep meerdere
keren aantrekken om te controleren of de remmen normaal werken en er geen vloeistof lekt uit de leiding of het systeem.
Het verbindingsstuk is alleen bestemd voor deze remleiding. Gebruik een geschikt verbindingsstuk, zoals vermeld in de volgende tabel. Als er een
verbindingsstuk wordt gebruikt dat niet geschikt is voor de remleiding, kunnen er vloeistoflekken ontstaan.
Modelnr. Lengte Kleur
SM-BH59-SB
SM-BH59-JK-SS
13,2mm Goud
Het olijfvormig busje of het verbindingsstuk mag niet opnieuw gebruikt worden bij hermontage. Een beschadigd of hergebruikt olijfvormig busje of
aansluitstuk zorgt mogelijk niet voor een zekere aansluiting van de remleiding. Hierdoor kan de remleiding loskomen van de remklauwen of
remgreep.
Als de remleiding loskomt, bestaat het gevaar dat de remmen plotseling niet meer werken.
Remleiding
Verbindingsbout
Olive
Afgeknipt uiteinde
Verbindingsstuk
Snij de remleiding door zodat het afgesneden uiteinde loodrecht ten opzichte van de lengte van de leiding is. Als de remleiding onder een hoek
wordt afgesneden, kan er vloeistof lekken.
90 graden
VEILIGHEID VOOROP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
8
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor Shimano minerale olie
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Spoel de ogen bij contact met de olie met schoon water uit en neem direct contact op met een arts.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Spoel de huid bij contact met de olie goed af met water en zeep.
Als nevel of damp van Shimano minerale olie wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden. Bedek uw neus en mond met een gasmasker en
gebruik dit product in een goed geventileerde ruimte. Als u nevel of damp van Shimano minerale olie inademt, ga dan onmiddellijk naar een gebied
met frisse lucht. Sla een deken om u heen. Zorg dat u warm en stabiel blijft, en neem contact op met een arts.
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Shimano minerale olie hanteren
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen.
Spoel de ogen bij contact met de olie met schoon water uit en neem direct contact op met een arts.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Draag handschoenen.
Spoel de huid bij contact met de olie goed af met water en zeep.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
De oliecontainer niet doorsnijden, verhitten, lassen of onder druk zetten. Dit kan ontploffing of brand veroorzaken.
Verwijdering van gebruikte olie: Volg de landelijke of lokale regels voor verwijdering op.
Aanwijzingen: De container afgesloten houden om het binnendringen van oneigenlijke materialen en vocht te voorkomen, en bewaren op een koele,
donkere plek bij direct zonlicht of warmte vandaan.
Bij het reinigen met een compressor
Als u de remklauwbody uit elkaar haalt om de interne onderdelen te reinigen met een compressor, houd er dan rekening mee dat vocht van de
perslucht kan achterblijven op de onderdelen van de remklauw. Laat de remklauwonderdelen voldoende drogen voordat u de remklauwen weer in
elkaar zet.
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de remleiding, om verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan het olijfvormig busje.
VEILIGHEID VOOROP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
9
N.B.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Draai aan de crank bij het uitvoeren van schakelaarhandelingen die te maken hebben met schakelen.
Dit is een kleine waterdichte connector. Maak deze niet herhaaldelijk vast en los. Dit kan de werking belemmeren.
Laat geen water in de aansluiting komen.
De onderdelen zijn volledig waterdicht, zodat ze in natte weersomstandigheden kunnen worden gebruikt. Dompel ze echter niet onder in water.
Maak de fiets niet schoon in een wasstraat met hogedrukspuit. Als er water in de onderdelen komt, kan dit ervoor zorgen dat deze minder goed
werken.
Ga voorzichtig om met de producten en voorkom dat ze aan sterke schokken worden blootgesteld.
Gebruik geen verdunningsmiddelen of vergelijkbare stoffen voor het reinigen van de producten. Dergelijke materialen kunnen het oppervlak
beschadigen.
Als het schakelen niet soepel aanvoelt, moet de derailleur worden schoongemaakt en moeten alle bewegende delen worden gesmeerd.
Neem contact op met de plaats van aankoop voor updates van de productsoftware. De nieuwste informatie vindt u op de website van Shimano.
Aangeraden wordt om remblokafstandsstukken aan te brengen als het fietswiel is verwijderd. Trek de remgreep niet aan terwijl het wiel wordt
verwijderd. Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat remblokafstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal.
Neem in dat geval contact op met een verkooppunt.
Reinig het remsysteem met een sopje of een droge doek. Gebruik geen remreinigingsmiddelen of andere in de handel verkrijgbare middelen, omdat
zij onderdelen (zoals afdichtingen) kunnen beschadigen.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Over het resetten van het systeem
Als het systeem niet werkt, kan het mogelijk worden hersteld door het systeem te resetten.
Nadat de accu is verwijderd, duurt het gewoonlijk ongeveer een minuut voordat het systeem is gereset.
Bij gebruik van de SM-BTR1
Verwijder de accu uit de accuhouder. Plaats de accu na ongeveer een minuut terug.
Bij gebruik van de SM-BTR2
Ontkoppel de stekker van de SM-BTR2. Plaats de stekker na ongeveer een minuut terug.
Aansluiting op en communicatie met de pc
Pc-verbindingsapparaten kunnen worden gebruikt om een pc op de fiets (systeem of onderdelen) aan te sluiten. E-TUBE PROJECT kan worden
gebruikt voor het uitvoeren van bijvoorbeeld aanpassingen aan individuele onderdelen of het hele systeem aan persoonlijke wensen en het updaten
van de firmware.
Pc-verbindingsapparaat: SM-PCE1/SM-BCR2
E-TUBE PROJECT: de pc-toepassing
Firmware: de software in ieder onderdeel
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Plaats blinde pluggen op de ongebruikte aansluitingen.
Gebruik altijd het speciale Shimano hulpmiddel TL-EW02 om de elektrische kabels te verwijderen.
Gebruik een remleiding die nog wat extra lengte over heeft als het stuur helemaal naar links of rechts gedraaid is. Controleer dan tevens (met het
stuur geheel naar links of rechts) of de versnellingsschakelaar het frame niet raakt.
VEILIGHEID VOOROP
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
10
Elektrische kabels/Elektrische kabelafdekkingen
Zet de elektrische kabels vast met kabelbinders, zodat ze niet tegen de kettingbladen, tandkransen en banden kunnen komen.
De lijm is niet al te krachtig om te voorkomen dat de lak van het frame losraakt wanneer de elektrische kabelafdekking verwijderd wordt, zoals
bijvoorbeeld bij het vervangen van de elektrische kabels. Als de elektrische kabelafdekking los is komen te zitten, vervang deze dan door een nieuwe.
Bij het verwijderen van de elektrische kabelafdekking, deze niet te krachtig lostrekken. Als dit niet in acht wordt genomen, zal de lak op het frame
ook losgetrokken worden.
De kabelhouders die bevestigd zijn aan het type met ingebouwde elektrische kabels (EW-SD50-I) mogen niet worden verwijderd.
De kabelhouders voorkomen dat de elektrische kabels in het frame verschuiven.
Bij montage op de fiets de elektrische kabelstekker niet met kracht buigen. Dit kan resulteren in slecht contact.
Schijfrem
Als de bevestigingsnok van de remklauw en de pat niet evenwijdig staan, kunnen de remschijf en de remklauw elkaar raken.
Aangeraden wordt om remblokafstandsstukken aan te brengen als het fietswiel is verwijderd. De remblokafstandsstukken voorkomen dat de zuiger
naar buiten komt wanneer de remgreep wordt aangetrokken terwijl het wiel wordt verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat remblokafstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de
remblokken terug met een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap. Let er daarbij op dat u het oppervlak van de remblokken niet
beschadigt. (Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan een plat gereedschap om de zuigers recht terug naar binnen te duwen. Let hierbij op
dat u ze niet beschadigt.)
Als het moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, moet u de ontluchtingsschroeven verwijderen en het opnieuw proberen. (Op dit
moment kan er enige olie uit het reservoir lopen.)
Reinig het remsysteem met isopropylalcohol, een sopje of een droge doek. Gebruik geen remreinigingsmiddelen of andere in de handel verkrijgbare
middelen, omdat zij onderdelen (zoals afdichtingen) kunnen beschadigen.
De zuigers niet verwijderen bij het demonteren van de remklauwen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Dual Control-versteller
Bij verzending vanuit de fabriek zijn blinde pluggen aangebracht. Deze niet verwijderen tenzij dit noodzakelijk is.
Let erop bij het geleiden van de elektrische kabels dat deze de remgrepen niet hinderen.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
Opmerkingen over het opnieuw plaatsen en vervangen van onderdelen
Wanneer het product opnieuw wordt gemonteerd of vervangen, wordt het automatisch herkend door het systeem zodat het conform de instellingen
kan functioneren.
Als het systeem niet functioneert na hermontage en vervanging, moet u het systeem resetten om de werking te controleren.
Als u de onderdelenconfiguratie wijzigt of constateert dat het systeem incorrect functioneert, moet u de E-TUBE PROJECT software gebruiken om de
firmware van elk onderdeel bij te werken tot de nieuwste versie en het systeem opnieuw controleren. Controleer ook of u over de nieuwste versie van
de E-TUBE PROJECT software beschikt. Als u niet de laatste softwareversie hebt, is deze mogelijk niet compatibel met alle onderdelen of zijn niet alle
productfuncties beschikbaar.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
12
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
1
.
5
1,5mm binnenzeskantsleutel Schroevendraaier [nr.2] Zeskantsleutel [nr.15]
2,5mm binnenzeskantsleutel
Platte schroevendraaier
(nominale diam. 0,5×3)
TL-BH61
TL-BH61
3mm binnenzeskantsleutel
Platte schroevendraaier
(nominale diam. 0,7×3)
TL-LR15
TL-LR15
4mm binnenzeskantsleutel
Platte schroevendraaier
(nominale diam. 0,8×4)
SM-DISC
(Olietrechter en oliestopper)
5 mm binnenzeskantsleutel Hobbymes
TL-BT03
TL-BT03/TL-BT03-S
8mm moersleutel Plastic hamer TL-EW02
7 mm dopsleutel Zeskantsleutel [nr.5]
MONTAGE
MONTAGE
Spaakmontage
14
MONTAGE
In deze dealerhandleiding wordt de montage van schijfremmen voor racefietsen beschreven.
Voor informatie over de montage van andere producten moet u de geschikte dealerhandleiding voor elk product raadplegen.
Spaakmontage
Draairichting van het wiel
(z)
[2]
(w) (x) (y)
[1]
(w) Links voor
(x) Links achter
(y) Rechts achter
(z) Rechts voor
N.B.
Controleer of de spaken gevlochten zijn, zoals
aangegeven in de afbeelding.
Een radiaal spaakpatroon kan niet gebruikt
worden.
Raadpleeg [1] voor de spaakpatronen voor
delinkerzijde van het voorwiel (zijde waar
deremschijf wordt gemonteerd) en beide
zijden van het achterwiel. Raadpleeg [2] voor
het spaakpatroon voor de rechterzijde van
het voorwiel.
Remschijf monteren
Center Lock-type
(A)
(B)
TL-LR15
(A) Sluitring schijfrem
(B) TL-LR15
Aanhaalmoment
TL-LR15
40 - 50 Nm
MONTAGE
Remschijf monteren
15
6-bouts montagetype (met borgplaatjes)
1
(A)
(B)
Monteer de remschijf en
schijfborgplaatjes op de naaf en draai de
bouten vast.
(A) Borgplaatje
(B) Montagebout remschijf
Aanhaalmoment
2 - 4 Nm
N.B.
Monteer de borgplaatjes zodanig dat de
zijde met de aanduiding "TOP" naar u is
gericht.
Oude borgplaatjes niet opnieuw
gebruiken.
Gebruik nieuwe borgplaatjes bij het
monteren van een remschijf.
Gebruik de speciale remschijfmontagebouten
voor de montage.
2
Trek handschoenen aan en draai de
remschijf met enige kracht rechtsom.
Draai vervolgens de
remschijfmontagebouten aan in de
volgorde die wordt aangegeven in de
afbeelding.
MONTAGE
Dual Control-versteller monteren
16
Dual Control-versteller monteren
1
Haak zowel de rechter als linker
uitsteeksels van het remgreeprubber los
en open het remgreeprubber zoals
aangegeven in de afbeelding.
2
(A)
Bevestig de Dual Control-versteller op
het stuur en draai de klemmoer vast met
een binnenzeskantsleutel.
(A) Klemmoer
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Bij een carbon stuur kan zelfs het
aanbevolen aanhaalmoment leiden tot
beschadiging van het stuur of onvoldoende
stevige bevestiging van het stuur. Neem
voor het juiste aanhaalmoment contact op
met de fabrikant van de fiets of de
fabrikant van het stuur.
De klemband, klemmoer en klembout van
ST-R785 zijn niet geschikt voor andere
producten. Combineer geen onderdelen
die in andere producten worden gebruikt.
MONTAGE
Remleiding monteren
Wordt vervolgd op de volgende pagina
17
Remleiding monteren
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding af
tesnijden.
(z) 90graden
N.B.
Gebruik het hobbymes op een veilige en juiste
wijze in overeenstemming met de handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
handleiding die bij dit product wordt geleverd.
2
(z)
Plaats vooraf een merkteken op de
remleiding zoals aangegeven in de
afbeelding, zodat u kunt controleren of
de uiteinden van de remleiding stevig
vastzitten op de remleidingbevestigingen
van de remklauw en de Dual Control-
versteller.
(Als richtlijn geldt dat de lengte van
hetdeel van de remleiding dat zich
binnenin de bevestiging bevindt
ongeveer 11 mm is.)
(z) 11mm
3
(B)
(C)
(D)
(A)
(y)
(z)
(C)
(E)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en het olijfvormig
koppelstuk, zoals in de afbeelding.
(y) Aanbrengrichting
(z) Vet de buitenzijde van het
olijfvormig koppelstuk in.
(A) Remleiding
(B) Afgeknipt uiteinde
(C) Olive
(D) Verbindingsbout
(E) Vet
N.B.
Voor montage op het ingebouwde frametype
moet u eerst het uiteinde van de remleiding
waaraan de banjo niet is bevestigd verbinden
met de frameremklauw.
MONTAGE
Remleiding monteren
Wordt vervolgd op de volgende pagina
18
4
Nadat u hebt gecontroleerd of het olijfvormige koppelstuk is aangebracht zoals op de
afbeelding staat aangegeven, moet u de schroefdraad van de verbindingsbout invetten.
(z) 2mm
(F) Olive
(G) Remleiding
(H) Insteekverbindingsstuk
N.B.
Gebruik het speciale aansluitstuk dat wordt
meegeleverd met SM-BH59-SB/SM-BH59-JK-SS.
Als er een ander verbindingsstuk wordt
gebruikt, kan dit los komen te zitten,
waardoor er olie kan weglekken of er andere
problemen ontstaan.
Modelnr. Lengte Kleur
(F)
(G)
(H)
(z)
SM-BH59-SB
SM-BH59-JK-SS
13,2mm Goud
5
(I)
(K)
(M)
(L)
(J)
(J)
(I)
(z)
TL-BH61
Gebruik een taps gereedschap om de
binnenzijde van het afgeknipte uiteinde
van de remleiding glad te maken, en
bevestig het aansluitstuk.
Sluit de remleiding aan op TL-BH61 en
zet TL-BH61 vast in een bankschroef,
zoals in de afbeelding.
Tik vervolgens het insteekverbindingsstuk
met een hamer naar beneden totdat de
bevestiging van het insteekverbindingsstuk
contact maakt met het uiteinde van de
remleiding.
Als het uiteinde van de remleiding geen
contact maakt met de bevestiging van
het insteekverbindingsstuk kan de
remleiding loskomen of kan er vloeistof
lekken.
(z) 1mm
(I) Remleiding
(J) Insteekverbindingsstuk
(K) Olive
(L) TL-BH61
(M) Bankschroef
MONTAGE
Remleiding monteren
Wordt vervolgd op de volgende pagina
19
6
Zorg ervoor dat de remleiding niet gedraaid is.
Zorg ervoor dat de remklauwen en Dual Control-verstellers zich bevinden in de posities die
worden aangegeven in de afbeeldingen.
(N) Remklauw
Linker greep
(N)
Rechter greep
(N)
7
(O)
Zet de Dual Control-versteller vast op het
stuur of in een bankschroef en breng de
remleiding recht naar binnen.
Draai de verbindingsbout vast met een
moersleutel, terwijl u de remleiding
aanduwt.
Zorg op dit moment dat u de remleiding
recht aanduwt.
(O) Verbindingsbout
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
N.B.
Bij montage van de remleiding terwijl de dual
control versteller aan het stuur is vastgemaakt,
moet de hoek van de rem worden afgesteld,
zodat de moersleutel gemakkelijker kan
worden rondgedraaid.
Zorg er hierbij voor dat u het stuur en andere
onderdelen niet beschadigt.
MONTAGE
Remleiding monteren
20
8
(Q)
(P)
Zet de remleiding tijdelijk vast aan het
stuur (met tape of iets vergelijkbaars).
(P) Remleiding
(Q) Tape
Uiteinde van de remleiding aan de zijde van de remklauw
Banjotype
Controleer dat beide O-ringen in de bovenste groef en onderste groef van de banjo zijn geplaatst.
Zet de banjo vervolgens vast aan de remklauw zoals aangegeven in de afbeelding.
Controleer op dit moment dat de O-ringen in de groeven zitten.
(R) Remleiding
(S) Banjo
(T) O-ringen
Aanhaalmoment
8 - 10 Nm
TECHNISCHE TIPS
De O-ringen zijn ingevet.
(R)
(S)
(T)
Recht type
Bevestig het verbindingsstuk aan de remleiding.
Draai daarna de verbindingsbout aan terwijl u tegen de remleiding duwt.
(U) Remleiding
(V) Verbindingsbout
(W) Olive
(X) Verbindingsstuk
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
(U) (V) (W) (X)
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
21
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem
(A)
(B)
(C)
(D)
(E)
(A) Dual Control-versteller
(B) Koppelingshuls
(C) Aanslag
(D) Leidingdop
(E) Remklauw
Over het eenvoudig leidingkoppelsysteem
Dit is een overzicht van de onderdelen waaruit het eenvoudig leidingkoppelsysteem bestaat.
Raadpleeg voor meer informatie over het monteren en vervangen van de remleiding de sectie over
remmen in de dealerhandleiding 'Algemene bewerkingen'.
(A) Koppelingshuls
(A)
(A)
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
22
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Plaats de fiets in de werkstandaard zoals aangegeven in de afbeelding, terwijl het
ontluchtingsvulstuk (geel) is bevestigd op de remklauw.
(A) Remleiding
(B) Remklauw
N.B.
Bij het ontluchten van de remklauw hebt u
SM-DISC (olietrechter en oliestop) nodig.
(A)
(B)
1
(D)
(C)
Bevestig het ontluchtingsvulstuk (geel).
(C) Ontluchtingsvulstuk
(D) Remblokas
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3Nm
2
(E)
Open het remgreeprubber en verwijder de
bevestigingsschroef voor de naamplaat.
Houd het onderste deel van de
naamplaat vast terwijl u de hendel grijpt
en trek de naamplaat omhoog om deze
te verwijderen zoals wordt aangegeven
in de afbeelding.
(E) Bevestigingsschroef naamplaat
N.B.
De bevestigingsschroef voor de naamplaat is
erg klein. Zorg dat u de schroef niet verliest
tijdens het verwijderen.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
23
3
Pas de positie van de ontluchtingsschroef
zodanig aan dat de bovenzijde parallel
aan de grond staat.
4
(F)
(G)
Verwijder de ontluchtingsschroef.
(F) Ontluchtingsschroef
(G) O-ringen
5
(H)
Bevestig de olietrechter.
(H) Olietrechter
6
Zet de remklauw vast in een bankschroef tijdens het ontluchten.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
24
7
(J)
(I)
(I)
(J)
(L)
(K)
(I)
(M)
BR-R785/RS805
Plaats een 7 mm dopsleutel.
Vul de spuit met voldoende olie, sluit de
slang op de spuit aan op de
ontluchtingsnippel en zet hem vast met
de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
Draai de ontluchtingsnippel 1/8 slag
open.
BR-RS785
Vul de spuit met voldoende olie.
Bevestig de adapter die wordt
meegeleverd bij dit product of het
speciale Shimano-hulpmiddel aan het
uiteinde van de slang, sluit de slang aan
op de ontluchtingsmof en zet hem vast
met de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
Draai de ontluchtingsschroef 1/8 slag
open.
Duw op de plunjer van de injectiespuit
om olie toe te voegen.
De olie begint dan uit de olietrechter te
stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(I) Slanghouder
(J) Ontluchtingsnippel
(K) Ontluchtingsschroef
(L) Ontluchtingsmof
(M) Adapter
N.B.
Zet de remklauw vast in een bankschroef om
te verhinderen dat de slang per ongeluk los
kan raken.
De greep niet herhaalde malen aantrekken en
weer loslaten.
Hierdoor kan er olie zonder luchtbellen naar
buiten komen, maar er kunnen luchtbellen
achterblijven in de olie binnenin de remklauw
en het ontluchten zal langer duren. (Als u de
remgreep herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie aftappen en
vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
25
8
Draai de ontluchtingsnippel/-schroef
even dicht wanneer er geen luchtbellen
meer in de olie in de trechter zitten.
Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde
van de slang op de spuit afdekt met een
oude doek om het spatten van olie te
voorkomen.
9
(N)
(O)
Bind de geleverde slang en zak vast met
elastiek.
Plaats een 7 mm dopsleutel zoals
aangegeven in de afbeelding, sluit de
slang aan op de ontluchtingsnippel en
draai de ontluchtingsnippel/-schroef los.
Controleer op dit moment of de slang
goed vastzit op de ontluchtingsnippel/-
schroef.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel/-mof in de slang.
Op deze manier is het eenvoudig
mogelijk om het grootste gedeelte van
de luchtbellen die in het remsysteem
zitten te verwijderen.
Het kan helpen om de remleiding
zachtjes te schudden of voorzichtig op de
hendelsteun of de remklauwen te tikken
met een schroevendraaier, of de positie
van de remklauwen te verschuiven.
(N) Zak
(O) Luchtbellen
10
Het vloeistofniveau in de olietrechter zal nu dalen. Blijf daarom de trechter met olie vullen
om het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
26
11
(J)
(L)
(K)
BR-R785/RS805
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, draait u de
nippel even dicht.
BR-RS785
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsmof komen, draait u de
ontluchtingsschroef even dicht.
(J) Ontluchtingsnippel
(K) Ontluchtingsschroef
(L) Ontluchtingsmof
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
27
12
BR-R785/RS805
Open en sluit de ontluchtingsnippel snel
(elke keer een ongeveer een halve
seconde) terwijl de remgreep is
aangetrokken om eventuele luchtbellen
in de remklauwen te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
keer.
Draai dan de ontluchtingsnippel vast.
BR-RS785
Open en sluit de ontluchtingsschroef snel
(elke keer ongeveer een halve seconde)
terwijl de remgreep is aangetrokken om
eventuele luchtbellen in de remklauwen
te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer
2tot3keer.
Draai dan de ontluchtingsschroef weer
vast.
Aanhaalmoment
4 - 6 Nm
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
28
13
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, laat u de remgreep zo ver los als deze kan gaan.
Normaal gesproken moet de remgreep bij het bedienen nu stijf aanvoelen.
(x) Los
(y) Beetje stijf
(z) Stijf
Bediening remgreep
(x)
(y) (z)
14
(z)
(z)
Kantel het stuur 30 graden omhoog/
omlaag zoals aangegeven in de
afbeelding, en voer vervolgens stap 13
uit om te controleren dat er geen
luchtbellen zijn achtergebleven.
Verschijnen er luchtbellen, herhaal dan
stappen 9 tot en met 13 totdat dit niet
meer gebeurt.
(z) 30°
N.B.
Kantel het stuur omhoog/omlaag zoals
aangegeven in de afbeelding en zet dan het
stuur en de stuurpen vast.
Voor informatie over hoe u het stuur en de
stuurpen moet vastzetten, moet u de
montagehandleidingen van die onderdelen
raadplegen.
15
(Q)
(P)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(P) O-ring
(Q) Oliestopper
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
29
16
Verwijder de olietrechter terwijl de
oliestopper er nog steeds in zit. Bevestig
nu de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai hem dicht terwijl u olie naar
buiten laat stromen om er zeker van te
zijn dat er geen luchtbellen in de
reservoirtank achterblijven.
Gebruik een oude doek om te
voorkomen dat olie naar de omringende
gebieden kan stromen.
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
N.B.
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
17
Veeg eventuele olie op die eruit is
gestroomd.
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
30
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
1
(A)
Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
(A) Ontluchtingsvulstuk
2
(C)
(B)
(D)
Breng de nieuwe remblokken en bouten
aan. Zorg dat u op dit moment ook de
borgring aanbrengt.
Monteer de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(B) Remblok
(C) Borgring
(D) Remblokas
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3Nm
N.B.
Als u een remblok met koelvinnen gebruikt,
let dan bij het plaatsen op de markeringen
voor links (L) en rechts (R).
TECHNISCHE TIPS
Bevestigingsveer
voor remblok
Monteer de bevestigingsveer voor de
remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding. (De veer van de BR-R785/RS785
heeft markeringen op de linkerzijde (L) en
rechterzijde (R).)
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
31
Controleer de lengte van de converterbevestigingsbout (BR-R785/RS785)
Achter (hetzelfde voor zowel 140 mm als 160 mm)
(A)
(z)
Steek de converterbevestigingsbouten in
het montagegebied op het frame en
zorg dat deze 13 mm naar buiten steken.
(z) 13mm
(A) Converterbevestigingsbout
N.B.
Als u een boutlengte-selector gebruikt,
controleer dan dat het uiteinde van de
converterbevestigingsbout binnen bereik A
valt.
A
Converterbevestigingsbout
Boutlengte-
selector
Gebruik geen tussenring bij het controleren
van de lengte van de
converterbevestigingsbout.
De lengte van de gebruikte
converterbevestigingsbout varieert
afhankelijk van de dikte van het frame.
Gebruik een converterbevestigingsbout die
geschikt is voor de framedikte.
Lengte
converter-
bevesti-
gingsbout
Framedikte
Framedikte
Lengte
converterbe-
vestigingsbout
Y-onderdeel
10 mm 16,8 mm Y81743100
15mm 21,8 mm Y81743150
20mm 26,8 mm Y81743200
25mm 31,8 mm Y81743250
30mm 36,8 mm Y81743300
35mm 41,8 mm Y81743350
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
32
Controleer de lengte van remklauwbevestigingsbout C (BR-RS805)
Achter (hetzelfde voor zowel 140 mm als 160 mm)
(A)
(z)
Steek de remklauwbevestigingsbouten C
in het montagegebied op het frame en
zorg dat deze 13 mm naar buiten steken.
(z) 13mm
(A) Remklauwbevestigingsbout C
N.B.
Als u een boutlengte-selector gebruikt,
controleer dan dat het uiteinde van de
remklauwbevestigingsbout C binnen
bereikA valt.
A
Remklauwbe-
vestigingsbout C
Boutlengte-
selector
Gebruik geen tussenring bij het controleren
van de lengte van
remklauwbevestigingsbout C.
De lengte van de gebruikte
remklauwbevestigingsbout C varieert
afhankelijk van de dikte van het frame.
Gebruik een remklauwbevestigingsbout C
die geschikt is voor de framedikte.
Lengte
remklauwbe-
vestigings-
bout C
Frame-
dikte
Framedikte
Lengte
remklauwbeves-
tigingsbout C
Y-onderdeel
10 mm 23mm Y8N208000
15mm 28mm Y8N208050
20mm 33mm Y8N208010
25mm 38mm Y8N208020
30mm 43mm Y8N208030
35mm 48mm Y8N208040
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
33
BR-R785/RS785
Monteer de remklauw tijdelijk op het frame.
Trek de remgreep aan en draai de remklauwbevestigingsbouten vast terwijl u de remblokken
tegen de remschijf duwt.
(E) Bevestigingsbouten adapter
(F) Remschijf
(G) Adapter
(H) Remklauw
(I) Bevestigingsbouten remklauw
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
TECHNISCHE TIPS
Controleer dat de remklauw naar opzij kan
bewegen voordat u hem monteert.
Voor
(H)
(F)
(G)
(I)
(E)
(I)
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
34
BR-RS805
Bij een remschijf voor een 140 mm voorwiel
1
(A)
(B)
(C)
Bevestig de adapter op de remklauw.
(A) Adapter
(B) Remklauwbevestigingsbouten B
(C) Boutbevestigingspen
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Controleer dat de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
Let bij het aanbrengen van de adapter op
de richting die daarop aangegeven staat.
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
35
2
(D)
Bevestig de adapter tijdelijk op het
frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A vast
terwijl u de remblokken tegen de
remschijf duwt.
(D) Remklauwbevestigingsbouten A
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u een borgring aanbrengt bij het
monteren van de
remklauwbevestigingsbouten A.
* De montageposities van de borgring
verschillen voor 140 mm en 160 mm.
(Tekening toont 140 mm)
Borgring
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
36
Bij een remschijf voor een 160 mm voorwiel
1
(A)
(C)
(B)
Bevestig de adapter op de remklauw.
(A) Adapter
(B) Remklauwbevestigingsbouten B
(C) Boutbevestigingspen
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Controleer dat de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
Let bij het aanbrengen van de adapter op
de richting die daarop aangegeven staat.
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
37
2
(D)
Bevestig de adapter tijdelijk op het
frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A vast
terwijl u de remblokken tegen de
remschijf duwt.
(D) Remklauwbevestigingsbouten A
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u een borgring aanbrengt bij het
monteren van de
remklauwbevestigingsbouten A.
* De montageposities van de borgring
verschillen voor 140 mm en 160 mm.
(Tekening toont 160 mm)
Borgring
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
38
Bij een remschijf voor een 140 mm achterwiel
(B)
(A)
Bevestig de remklauw op het frame.
(A) Boutbevestigingspen
(B) Remklauwbevestigingsbouten C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Bij een remschijf voor een 160 mm achterwiel
1
(A)
(B)
(C)
Bevestig de adapter op de remklauw.
(A) Boutbevestigingspen
(B) Adapter
(C) Remklauwbevestigingsbouten B
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Let bij het aanbrengen van de adapter op
de richting die daarop aangegeven staat.
MONTAGE
Remklauw monteren en remleiding vastzetten
39
2
(E)
(D)
(F)
Bevestig de adapter op het frame.
(D) Adapter
(E) Tussenringen
(F) Remklauwbevestigingsbouten C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de tussenringen gebruikt bij het
aanbrengen van de adapter.
Zorg dat u een borgplaatje aanbrengt bij
het monteren van de
remklauwbevestigingsbouten C.
Borgplaatje
MONTAGE
Framebevestigingsbouten tijdelijk aandraaien
40
Framebevestigingsbouten tijdelijk aandraaien
Er kan gebruik worden gemaakt van de methode met een borgring, een bevestigingspen of met draad om te voorkomen dat de bouten loskomen. Kies
de methode die geschikt is voor het model, de voorvork en het frame.
Methode met borgring
Voor Achter
(z) Post-type
(A) Borgringen
(z)
(A)
(A)
Vastzetten met bevestigingspen
Voor Achter
(B) Boutbevestigingspen
(B)
(B)
Methode met draad
Voor Achter
(C) Draad
(C)
(C)
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting van Junction (A)
42
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting van Junction (A)
Routeringsoverzicht van ST-R785 met SM-EW90
3 poorten
(A)
(B) (C)
(A)
(A) ST-R785
(B) SM-EW90-A
(E-TUBE poort ×3)
(C) SM-JC40/41
Junction (B)
TECHNISCHE TIPS
De elektrische kabel kan rond het stuur
worden gewonden wanneer het stuurlint
wordt gewikkeld.
Sluit voldoende kabel aan op de SM-EW90
om positionering van de ST-R785 en een
volledige draaiing van het stuur mogelijk
te maken.
5 poorten
(A)
(C)
(B)
(A)
(A) ST-R785
(B) SM-JC40/41
Junction (B)
(C) SM-EW90-B
(E-TUBE poort ×5)
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting van Junction (A)
43
Montage van de elektrische kabels
Zet het gereedschap zodanig dat het
uitsteeksel op de stekker lijnt met de
groef in het smalle uiteinde.
(B)
(A)
(A) TL-EW02
(B) Stekker
N.B.
Gebruik het originele Shimano-gereedschap
voor het monteren en verwijderen van de
elektrische kabel. Bij montage van de
elektrische kabel de stekker niet met kracht
buigen. Dit kan resulteren in slecht contact. Bij
het aansluiten van de elektrische kabel op de
kabel duwen totdat deze op zijn plaats klikt.
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting op de Dual Control-versteller
44
Aansluiting op de Dual Control-versteller
ST-R785
1
Open het remgreeprubber en til het connectordeksel op.
2
(A)
(B)
Gebruik de TL-EW02 om de connector
van de elektrische kabel aan te sluiten
op de terminal aan de kant van de
hendel.
Zorg dat u hen samendrukt totdat ze
met een klik met elkaar worden
verbonden.
(A) Connector
(B) TL-EW02
N.B.
Bij het vastgrijpen van het stuur of het aanbrengen van stuurlint kunnen de
elektrische kabels worden losgetrokken. Door de kabel voldoende lang te
houden, kan worden voorkomen dat de kabel per ongeluk uit de connector
wordt getrokken na het aanbrengen van het stuurlint.
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluitingen controleren
45
Aansluitingen controleren
1
Na het aansluiten van de elektrische kabels op alle onderdelen moet u de accu plaatsen en
de werking controleren.
2
(A)
Bedien de versnellingsschakelaars en
controleer dat zowel de voorderailleur
als achterderailleur werkt.
(A) Versnellingsschakelaar (X)
N.B.
Ter voorbereiding op de kettingmontage, als
deze nog niet is aangebracht, de
versnellingsschakelaar (X) van de linker greep
één of meerdere keren bedienen om de
voorderailleur op het grootste kettingblad te
zetten. Daarna de accu verwijderen.
Elektrische kabels loskoppelen
ST-R785
(A)
(A) TL-EW02
N.B.
Dit is een kleine waterdichte connector.
Maak deze niet herhaaldelijk vast en los.
Het waterdichte deel van de aansluiting
kan slijten of vervormen, wat effect kan
hebben op de werking.
Gebruik voor het verwijderen van de
elektrische kabel het bredere uiteinde van
het originele Shimano-gereedschap
TL-EW02, zoals aangegeven in de
afbeelding.
Als u te hard aan de connectoren trekt,
kunnen problemen met de werking
ontstaan.
AFSTELLING
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
Wordt vervolgd op de volgende pagina
47
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
1
(A)
(B)
Open het remgreeprubber en verwijder
de naamplaat.
Als u alleen het bereik wilt afstellen,
voert u stap 3 uit.
(A) Remgreeprubber
(B) Naamplaat
2
(C)
Draai de stelschroef voor de vrije
slagafstelling om de slag aan te passen.
Draaien in de richting die wordt
aangegeven in de afbeelding, vergroot
de vrije slag.
(C) Stelschroef voor vrije slagafstelling
N.B.
Stop met het losdraaien van de stelschroef
voor de vrije slagafstelling als de vrije slag
niet groter meer wordt.
Als de stelschroef voor de vrije slagafstelling
te ver wordt losgedraaid, kan de schroef uit
de steuneenheid komen.
TECHNISCHE TIPS
Als u de vrije lag wilt vergroten, moet u een
vrije slagafstelling uitvoeren.
De vrije slag is in de fabriek ingesteld op het
minimale niveau.
AFSTELLING
Afstelling wanneer de zuigers niet goed werken
48
3
(D)
Draai de schroef voor de vrije
slagafstelling om de hendeleenheid te
positioneren.
(D) Schroef voor bereikafstelling
N.B.
Controleer dat de rem goed functioneert na
het afstellen.
TECHNISCHE TIPS
Rechtsom: De greepbreedte wordt groter
Linksom: De greepbreedte wordt kleiner
Afstelling wanneer de zuigers niet goed werken
Het remklauwmechanisme bevat twee zuigers. Als deze zuigers niet goed functioneren of niet even ver naar buiten steken, of als de remblokken contact
blijven houden met de remschijf, moet u de zuigers afstellen door de volgende procedure uit te voeren.
1
Verwijder het wiel en de remblokken.
Maak de zuigers en het omliggende gebied schoon.
2
Gebruik een plat gereedschap om de zuigers recht naar binnen terug te duwen, zover als
mogelijk is. Wees daarbij voorzichtig dat u de zuigers niet verbuigt.
Duw niet op de zuigers met een scherp gereedschap.
Dit kan de zuigers beschadigen.
3
Monteer de remblokken en het remblokafstandsstuk (rood).
4
Trek de remgreep zover mogelijk aan en herhaal dit diverse keren, zodat de twee zuigers
terugkeren naar hun oorspronkelijke posities.
5
Verwijder het remblokafstandsstuk, monteer het wiel en controleer vervolgens dat de
remschijf en remblokken elkaar niet hinderen.
Als ze elkaar raken, moet u de montagebouten losser draaien en zo afstellen dat de
onderdelen elkaar niet meer raken.
ONDERHOUD
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
Wordt vervolgd op de volgende pagina
50
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
1
(A)
(B)
(B)
(A)
BR-R785/RS785
Verwijder het wiel uit het frame en
verwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
BR-RS805
Verwijder het wiel uit het frame en
verwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A) Remblok
(B) Borgring
N.B.
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de
tussenafstand tussen de remschijf en de
remblokken automatisch wordt aangepast
door het langzaam naar buiten komen van
de zuiger naarmate de remblokken verder
afslijten. Wanneer u de remblokken
vervangt, moet u de zuiger terugduwen.
Vervang de remblokken als er olie blijft
kleven aan de remblokken nadat olie is
toegevoegd, of als de remblokken
afgesleten zijn tot 0,5 mm of als de veren
van de remblokken de remschijf raken.
De remblokken in de BR-R785/RS785 en
BR-RS805 zijn niet uitwisselbaar.
Gebruik voor het vervangen een geschikt
remblok.
Als u een remblok met koelvinnen
gebruikt, let dan bij het plaatsen op de
markeringen voor links (L) en rechts (R).
2
Maak de zuigers en het omliggende gebied schoon.
3
(C)
Gebruik een plat gereedschap om de
zuigers recht naar binnen terug te
duwen, zover als mogelijk is. Wees
daarbij voorzichtig dat u de zuigers niet
verbuigt.
Duw niet op de zuigers met een scherp
gereedschap. Dit kan de zuigers
beschadigen.
(C) Zuiger
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
51
4
(G)
(E)
(D)
(F)
(D)
(E)
(F)
(G)
BR-R785/RS785
Monteer de nieuwe remblokken, de
bout en het remblokafstandsstuk (rood).
Zorg dat u op dit moment ook de
borgring aanbrengt.
BR-RS805
Monteer de nieuwe remblokken, de
bout en het remblokafstandsstuk (rood).
Zorg dat u op dit moment ook de
borgring aanbrengt.
(D) Remblok
(E) Borgring
(F) Remblokas
(G) Remblokspacer (rood)
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3Nm
TECHNISCHE TIPS
Bevestigingsveer
voor remblok
Monteer de bevestigingsveer voor de
remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding.
(De veer van de BR-R785/RS785 heeft
markeringen op de linkerzijde (L) en
rechterzijde (R).)
5
Trek de remgreep verschillende malen aan om te controleren dat hij verstijft.
6
Verwijder de remblokspacer, monteer het wiel en controleer vervolgens dat de remschijf en
remklauw elkaar niet hinderen.
Als ze elkaar raken, moet u ze afstellen zoals beschreven in de sectie "Remklauw monteren
en remleiding vastzetten".
ONDERHOUD
Shimano minerale olie vervangen
52
Shimano minerale olie vervangen
U wordt aangeraden om de olie in de reservoirtank te vervangen wanneer deze sterk is verkleurd.
Bevestig een slang met een zak aan de ontluchtingsnippel en draai vervolgens de nippel open om de olie te laten weglopen. Op dit moment kunt u de
Dual Control-versteller bedienen om te helpen de olie naar buiten te laten stromen. Nadat u de olie hebt laten weglopen, moet u verse remolie
toevoegen zoals beschreven in "Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten". Gebruik alleen Shimano minerale olie.
Verwijder de oude olie volgens de toepasselijke landelijke en/of plaatselijke regels voor verwijdering.
Remgreeprubber monteren
1
1
2
1
2
Steek de uitsteeksels van het
remgreeprubber naar binnen zoals
aangegeven in de afbeelding.
Doe hetzelfde met de uitsteeksels aan de
andere kant.
N.B.
Let op de
markeringen
R: voor rechts
L: voor links
De markeringen zijn te vinden aan de
binnenzijde van de houderafdekking.
Zorg bij het terugplaatsen van het
remgreeprubber altijd dat de Dual Control-
versteller en remleiding zijn verwijderd van de
fiets, zoals aangegeven in de afbeelding.
TECHNISCHE TIPS
Wrijf wat schoonmaakalcohol in de
binnenzijde van de afdekking om het
plaatsen te vereenvoudigen.
De uitsteeksels op de afdekking passen elk in
een overeenkomstige uitsparing in de steun.
2
Steek het onderste uitsteeksel in het
toepasselijke gat in de steuneenheid en
steek vervolgens het bovenste uitsteeksel
naar binnen.
ONDERHOUD
Naamplaat vervangen
53
Naamplaat vervangen
1
(A)
Open het remgreeprubber en verwijder
de bevestigingsschroef voor de
naamplaat.
(A) Bevestigingsschroef naamplaat
N.B.
De bevestigingsschroef voor de naamplaat is
erg klein. Zorg dat u de schroef niet verliest
tijdens het verwijderen.
2
Houd het onderste deel van de
naamplaat vast terwijl u de hendel grijpt
en trek de naamplaat omhoog om deze
te verwijderen zoals wordt aangegeven
in de afbeelding.
3
Vervang de naamplaat en bevestig de nieuwe naamplaat met de bevestigingsschroef voor
de naamplaat.
Aanhaalmoment
0,15 - 0,2Nm
54
ONDERHOUD
Demontage van de steuneenheid en hendeleenheid
Demontage van de steuneenheid en hendeleenheid
1
1
.
5
Verwijder de naamplaat.
Verwijder de schakelaareenheid.
Grijp de hendel vast en draai de
hendelbevestigingsbout los met een
binnenzeskantsleutel.
2
(A)
Steek een binnenzeskantsleutel of
vergelijkbaar gereedschap in het gat van
de hendelsteunpin en tik er voorzichtig
op met een plastic hamer om de
hendelsteunpin naar buiten te duwen.
(A) Hendelsteunpin
3
Verwijder de hendeleenheid van de
steuneenheid.
ONDERHOUD
Montage van de steuneenheid en hendeleenheid
Wordt vervolgd op de volgende pagina
55
Montage van de steuneenheid en hendeleenheid
1
(D)
(B)
(A)
(C)
Monteer de bevestigingsveer (R) en de
bevestigingsveer (L) op de nok, en
monteer de nok op de hendeleenheid.
(A) Nok
(B) Bevestigingsveer (R)
(C) Bevestigingsveer (L)
(D) Hendeleenheid
2
(E)
Breng de nok en hendeleenheid tijdelijk
aan met de TL-ST04.
(E) TL-ST04
TECHNISCHE TIPS
TL-ST04 (Y07T27000):
Meegeleverd bij de onderhoudsonderdelen
voor de hoofdversteller.
3
(G)
(F)
Plaats de hendeleenheid op de
steuneenheid.
Zorg er hierbij voor dat de duwstaaf in
de groef van de hoofdzuiger zit.
(F) Duwstaaf
(G) Hoofdzuiger
ONDERHOUD
Schakelaareenheid verwijderen
56
4
(I)
(H)
Gebruik een binnenzeskantsleutel om de
hendelsteunpin aan te brengen.
Tik met een plastic hamer op de
binnenzeskantsleutel om de
hendelsteunpin voor tijdelijke montage
naar buiten de duwen en monteer de
hendelsteunpin.
(H) De hendelsteunpin voor tijdelijke
montage aanbrengen
(I) Hendelsteunpin
5
1
.
5
Draai de hendelbevestigingsbout vast
met een binnenzeskantsleutel.
Aanhaalmoment
1
.
5
0,15 Nm
Schakelaareenheid verwijderen
1
(A)
Verwijder de twee bevestigingsschroeven
van de schakelaareenheid en verwijder
vervolgens de schakelaars en de
schakelaarveren.
(A) Bevestigingsschroeven
schakelaareenheid
(Zeskantsleutel [nr.5])
ONDERHOUD
Montage van de schakelaareenheid
Wordt vervolgd op de volgende pagina
57
Montage van de schakelaareenheid
1
(A)
(B)
Controleer dat de knoppen zijn
bevestigd aan de veren en plaats
vervolgens de schakelaarveren in de
gaten in de bevestigingsplaat voor de
schakelaareenheid.
(A) Schakelaarveer
(B) Vet aanbrengen
Premium vet
(Y-04110000)
N.B.
Druk schakelaarveren niet samen, aangezien
deze hierdoor vervormen. Plaats de
schakelaarveren bij het aanbrengen loodrecht
ten opzichte van de bevestigingsplaat.
2
(C)
Plaats de schakelaareenheid tegen het
montagevlak van de bevestigingsplaat
van de schakelaareenheid.
(C) Schakelaareenheid
3
(D)
Druk de schakelaareenheid met de hand
aan zodat de schakelaarveren in de
groeven van de knoppen komen te
zitten en duw vervolgens de
versnellingsschakelaars (X/Y) zo ver
mogelijk naar binnen.
(D) Versnellingsschakelaar (X/Y)
58
ONDERHOUD
Montage van de schakelaareenheid
4
Maak ruimte tussen de
schakelaareenheid en de
bevestigingsplaat van de
schakelaareenheid en controleer dat het
uiteinde van het rubber op de
schakelaareenheid op de knop zit.
Aanhaalmoment
0,18Nm
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59

Shimano ST-R785 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor