Shimano BR-M6100 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
Comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
HYDRAULISCHE SCHIJFREM
DEORE
BR-M6100
BR-M6120
BL-M6100
Non-Series
BR-MT410
BL-M4100
DM-MBDBR01-00
2
INHOUD
INHOUD .....................................................................................2
BELANGRIJKE MEDEDELING .....................................................3
VEILIGHEID VOOROP .................................................................4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN .......................11
MONTAGE / HET VERWIJDEREN ..............................................12
De remgreep monteren .......................................................................12
De remschijf monteren ........................................................................14
De remschijf verwijderen ....................................................................15
De remklauw monteren .......................................................................15
• Post-montagetype .................................................................................................................. 15
• Type internationale standaardmontage ............................................................................... 18
De remleiding monteren .....................................................................22
• Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem ......................................................... 22
• De lengte van de remleiding controleren ............................................................................ 22
• De leiding doorsnijden ........................................................................................................... 24
• De leiding aansluiten ............................................................................................................. 30
AFSTELLING .............................................................................33
Het bereik afstellen ..............................................................................33
ONDERHOUD ...........................................................................34
De remblokken vervangen ..................................................................34
SHIMANO-mineraalolie vervangen .....................................................37
• De mineraalolie afvoeren ...................................................................................................... 37
• SHIMANO-mineraalolie toevoegen en ontluchten .............................................................. 39
De remleiding vervangen ....................................................................49
• De lengte van de leiding controleren en doorsnijden ......................................................... 49
• Monteer aan de remgreep .................................................................................................... 50
• Monteer aan de remklauw .................................................................................................... 52
Onderhoud zuigers van klauw ............................................................54
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in de montage van fietsen
beschikken, mogen niet proberen de onderdelen zelf te monteren aan de hand van de
dealerhandleidingen.
Indien informatie in deze onderhoudsinstructie u niet duidelijk is, ga dan niet verder met
de montage. Vraag in dit geval ondersteuning van uw verkooppunt of een distributeur.
Lees alle onderhoudsinstructies die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de
informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op
https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op
met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om een afgedrukte versie
van de Gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de toepasselijke bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als
dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door
en volg de aanwijzingen daarin op voor een correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en
schade aan apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn onderverdeeld overeenkomstig de grootte van het gevaar of de schade
die kan ontstaan als dit product verkeerd wordt gebruikt.
GEVAAR
Als de instructies niet in acht worden genomen, zal dit leiden
tot ernstig of dodelijk letsel.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet in acht worden genomen, kan dit leiden
tot ernstig of dodelijk letsel.
LET OP
Als de instructies niet in acht worden genomen, kan dit leiden
tot letsel of materiële schade aan apparatuur en omgeving.
4
VEILIGHEID VOOROP
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg tijdens de montage van het product de instructies in de onderhoudsinstructies.
Wij raden aan om uitsluitend originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als
onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd raken, kan de
fiets plotseling omvallen waardoor de fietser of iemand in de omgeving zich ernstig kan
verwonden.
Draag goedgekeurde oogbescherming tijdens het uitvoeren van onderhoudstaken,
zoals het vervangen van onderdelen.
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Afhankelijk van het model kan iedere fiets wat anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de
juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de controlekenmerken van de
fiets) en bediening van uw fiets leert kennen. Als het remsysteem op een onjuiste wijze
wordt gebruikt, kan de controle worden verloren of de fiets omvallen met ernstig letsel
tot gevolg.
Gebruik de remmen pas als u de remkarakteristieken volledig kent. De remschijven van
203 mm en 180 mm ontwikkelen meer remkracht dan de remschijven van 160 mm. Als u
met de fiets gaat rijden zonder dat u eerst de remkarakteristieken voldoende heeft leren
kennen, kan de werking van de rem een valpartij veroorzaken, wat kan leiden tot een
ongeval, met ernstige letsels of zelfs de dood tot gevolg.
Houd uw vingers absoluut uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp
genoeg om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van de
bewegende schijf terechtkomen.
Raak de remklauwen en remschijf tijdens het rijden of onmiddellijk na het afstappen niet
aan. De remklauwen en remschijf worden heet wanneer de remmen worden gebruikt. U
kunt zich dus verbranden als u ze aanraakt.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Olie of vet op de remschijf
en remblokken kan verhinderen dat de remmen correct werken. Dit zou kunnen leiden
tot een valpartij of botsing, met ernstige letsels tot gevolg.
5
VEILIGHEID VOOROP
Controleer de dikte van de remblokken en gebruik ze niet wanneer ze minder dan 0,5
mm dik zijn. Doet u dat wel, dan is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat
kan leiden tot ernstige letsels.
2 mm
0,5 mm
Gebruik de remschijf niet indien deze gebarsten of vervormd is. De remschijf kan
stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
Gebruik de remschijf niet indien de dikte 1,5 mm of minder is. Gebruik de remschijf
evenmin indien het aluminium oppervlak zichtbaar wordt. De remschijf kan stukgaan,
waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
Gebruik de remmen niet continu. Doet u dat wel, kan dit zorgen voor een plotse stijging
van de remgreepslag en kan dit voorkomen dat de remmen correct werken, met ernstige
letsels tot gevolg.
Gebruik de remmen niet indien er vloeistof lekt. Doet u dat wel, dan is het mogelijk dat
de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Rem niet te hard met de voorrem. Als u dat doet, kan het wiel blokkeren en de fiets over
de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Omdat de remweg bij nat weer langer zal zijn, moet u uw snelheid beperken en de
remmen vroeg en voorzichtig bedienen. U kunt vallen of botsen en zich ernstig
verwonden.
Door een nat wegdek kunnen de wielen slippen. Voorkom dit door langzamer te fietsen
en de remmen vroeg en gelijkmatig te bedienen. Als de banden slippen, kunt u vallen en
zich ernstig verwonden.
Bevindt de snelontkoppelingshendel zich aan dezelfde kant als de remschijf, controleer
dan dat deze de werking van de remschijf niet hindert. Anders kan de fiets over de kop
slaan met ernstig letsel tot gevolg.
6
VEILIGHEID VOOROP
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens het monteren of
onderhouden van het wiel. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de bewegende schijf terechtkomen.
Gebruik de remschijf niet indien deze gebarsten of gebogen is. De remschijf kan
stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
Gebruik de remschijf niet indien de dikte 1,5 mm of minder is. Gebruik de remschijf
evenmin indien het aluminium oppervlak zichtbaar wordt. De remschijf kan stukgaan,
waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het
fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Door in die toestand met de
fiets te rijden kan verhinderen dat de remmen correct werken. Dit zou kunnen leiden tot
een valpartij of botsing, met ernstige letsels tot gevolg.
Controleer de dikte van de remblokken en gebruik ze niet wanneer ze minder dan 0,5
mm dik zijn. Doet u dat wel, dan is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat
kan leiden tot ernstige letsels.
Gebruik geen andere olie dan SHIMANO-mineraalolie. Doet u dat wel, dan is het
mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Zorg ervoor dat u alleen olie gebruikt uit een net geopende container. Doet u dat wel,
dan is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige
letsels.
Laat geen water of luchtbellen in het remsysteem komen. Doet u dat wel, dan is het
mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Niet gebruiken met een tandem. Doet u dat wel, dan is het mogelijk dat de remmen niet
correct werken, wat kan leiden tot ernstig letsels als gevolg van een valpartij of botsing.
Remleiding
Raadpleeg de onderstaande tabel en gebruik geen verkeerd insteekverbindingsstuk.
Doet u dat wel, dan is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden
tot ernstige letsels.
7
VEILIGHEID VOOROP
Remleiding
Insteekverbindingsstuk
Lengte Kleur
SM-BH90
11,2 mm Zilver
SM-BH59/80
13,2 mm Goud
YM-BH81
13,2 mm Zilver
De snijring of het insteekverbindingsstuk mag niet opnieuw worden gebruikt bij
hermontage. Doet u dat wel, dan is het mogelijk dat de remmen niet correct werken,
wat kan leiden tot ernstig letsels als gevolg van een valpartij.
Afgeknipt
uiteinde
Verbindingsbout
Remleiding
Snijring
Insteekverbindingsstuk
Wanneer u de TL-BH62 gebruikt
Snij de remleiding zo door dat het afgesneden uiteinde loodrecht staat ten opzichte van
de lengte van de leiding. Als de remleiding onder een hoek wordt afgesneden, kan er
vloeistof lekken.
90°
Lees de TL-BH62-onderhoudsinstructie zorgvuldig door en bewaar deze dan op een
veilige plek zodat u deze later kunt raadplegen.
LET OP
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor SHIMANO-mineraalolie
Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en onmiddellijk de hulp van een
arts inroepen. Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak.
8
VEILIGHEID VOOROP
In geval van contact met de huid, goed wassen met water en zeep. Contact met de huid
kan leiden tot uitslag en ongemak.
Bedek uw neus en mond met een ademmasker en gebruik dit product in een goed
geventileerde ruimte. Als nevel of damp van een mineraalolie wordt ingeademd, kan dit
tot misselijkheid leiden. Als u nevel of damp van een mineraalolie inademt, ga dan
onmiddellijk naar een gebied met frisse lucht. Sla een deken om u heen. Zorg dat u
warm en stabiel blijft, en neem contact op met een arts.
Inremperiode
Schijfremmen hebben een inremperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het
verloop van de inremperiode toenemen. Zorg ervoor dat u op de toename van de
remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inremperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Bij gebruik van het originele SHIMANO-gereedschap (TL-FC36) voor het verwijderen en
monteren van de remschijfmontagering moeten handschoenen worden gedragen en
mag de buitenkant van de remschijf niet met de handen worden aangeraakt. Doet u dat
niet, dan kunt u snijwonden in uw handen oplopen.
SHIMANO-mineraalolie hanteren
Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen. Bij contact met de ogen
moet u deze spoelen met water en onmiddellijk de hulp van een arts inroepen. Contact
met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak.
Draag handschoenen. In geval van contact met de huid, goed wassen met water en zeep.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
Snijd de container met SHIMANO-mineraalolie niet door, plaats deze niet in de buurt van
warmtebronnen, voer er geen laswerken op uit of zet deze niet onder druk. Dit kan
ontploffing of brand veroorzaken.
Gebruikte olie afvoeren: volg de landelijke en/of lokale regels om gebruikte olie af te
voeren. Ga voorzichtig te werk bij het weggooien van de olie.
Aanwijzingen: De container afgesloten houden om het binnendringen van oneigenlijke
materialen en vocht te voorkomen, en bewaren op een koele, donkere plek uit de buurt
van direct zonlicht of warmte. Bij hitte of vuur vandaan houden, Petroleumklasse III,
Gevaarniveau III
9
VEILIGHEID VOOROP
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de remleiding, om
verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan de snijring.
Wanneer u de TL-BH62 gebruikt
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de leiding, om
verwondingen te vermijden.
Pas ervoor op dat uw vingers niet klem komen te zetten tussen de greep en het
gereedschap tijdens de handelingen.
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het vervangen van het lemmet van
het mes, om verwondingen te vermijden.
Als er mineraalolie aan de remleiding kleeft, gebruik dan isopropylalcohol om de leiding
schoon te maken en verwijder de olie.
Houd het gereedschap en de mesjes buiten het bereik van kinderen.
Gebruik isopropylalcohol of een droge doek bij het reinigen van remleidingen en het
reinigen en onderhouden van gereedschap. Gebruik geen in de handel verkrijgbare
remreinigingsmiddelen. Als u dit doet, kan er schade aan de plastic onderdelen ontstaan.
NOTITIE
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Wij raden aan om remblokafstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek
de remgreep niet aan terwijl het wiel wordt verwijderd. Als de remgreep wordt
aangetrokken zonder dat de remblokafstandsstukken zijn aangebracht, steken de
zuigers verder naar buiten dan normaal. Als dit gebeurt, moet u contact opnemen met
de plaats van aankoop.
Gebruik een zeepoplossing en een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het
remsysteem. Gebruik geen in de handel verkrijgbare remreinigingsmiddelen of
geluidsdempende middelen. Dergelijke middelen kunnen onderdelen, zoals
afdichtingen, beschadigen.
Reinig carbon grepen met een neutraal schoonmaakmiddel met behulp van een zachte
doek. Anders kan het materiaal beschadigd raken en minder sterk worden.
Voorkom dat carbon grepen op plaatsen worden achtergelaten waar de temperaturen
hoog zijn. Houd ze ook goed uit de buurt van vuur.
10
VEILIGHEID VOOROP
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door
normaal gebruik en veroudering.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
De remschijven van 203 mm en 180 mm hebben een grotere diameter dan die van 160
mm voor crosscountry-fietsen. Deze remschijven trekken daardoor ook harder krom. Dit
betekent dat zij de remblokken zullen raken en zo de prestaties van de remblokken
beïnvloeden.
Als de montagenok van de remklauw en het achterpad niet evenwijdig staan, kunnen de
remschijf en de remklauw elkaar raken.
Wij raden aan om remblokafstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De
remblokafstandsstukken voorkomen dat de zuiger naar buiten komt wanneer de
remgreep wordt aangetrokken terwijl het wiel wordt verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat remblokafstandsstukken zijn aangebracht,
steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de remblokken terug met plat
gereedschap en let daarbij op dat het oppervlak van de remblokken niet beschadigd
raakt. (Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan plat gereedschap om de
zuigers recht terug naar binnen te duwen. Let hierbij op dat u ze niet beschadigt.) Als
het moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, moet u de
ontluchtingsschroeven verwijderen en het opnieuw proberen. (Op dit moment kan er
enige olie uit de reservoirtank lopen.)
Gebruik isopropylalcohol, een zeepoplossing of een droge doek bij het reinigen en
onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen in de handel verkrijgbare
remreinigingsmiddelen of geluidsdempende middelen. Dergelijke middelen kunnen
onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
De zuigers niet verwijderen bij het demonteren en reinigen van de remklauwen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze
onderhoudsinstructie hoofdzakelijk de procedures voor het gebruik van het
product worden uitgelegd.
11
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN
GEREEDSCHAPPEN
Het volgende gereedschap is noodzakelijk voor de montage / het verwijderen, afstelling en
onderhoud.
Gereedschap
2 mm inbussleutel
2,5 mm inbussleutel
3 mm inbussleutel
4 mm inbussleutel
5 mm inbussleutel
8 mm moersleutel
7 mm dopsleutel
Engelse sleutel
TL-BH62
TL-FC36
TL-LR15
Micrometer
12
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remgreep monteren
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remgreep monteren
Voor de montagemethode wanneer u monteert met behulp van een schakelversteller van type
I-SPEC EV, raadpleegt u de dealerhandleiding van de gebruikte schakelversteller.
Wanneer u onderdelen monteert op een carbon frame/stuur, bevestig dan het aanbevolen
aanhaalmoment bij de producent van het carbon frame of stuur. Dit voorkomt schade aan het
frame/stuur door te vast aandraaien of onjuist vastmaken van de onderdelen.
1. Open de klemband van de remgreep.
(1) Draai de bevestigingsbout los.
(2) Druk met een hulpmiddel zoals een 2 mm inbussleutel op het verzonken gedeelte
van de klemband om de veiligheidsklink los te maken.
(1)
(2)
Bevestigingsbout
2. Bevestig een borgveer aan de klembandzijde zoals getoond op de
afbeelding.
Bevestigingsbout
Borgveer
13
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remgreep monteren
3. Bevestig de remgreep aan het stuur.
Zet de greep vast met behulp van de bevestigingsbout.
Bevestigingsbout
4 - 6 Nm
Schakelversteller band
Wanneer u de remgreep monteert in combinatie met een standaardtype
van schakelversteller, monteer de remgreep dan zo dat de positie van de
band van de schakelversteller zich binnen het bereik bevindt dat wordt
getoond in de afbeelding. Nadat de schakelversteller is gemonteerd,
monteert u de remgreep terwijl u zijn positie controleert.
14
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remschijf monteren
De remschijf monteren
1. Controleer dat de spaken zijn gevlochten zoals wordt getoond in de
afbeelding.
Radiaal spaakpatroon kan niet worden gebruikt.
Linksvoor Linksachter Rechtsachter Rechtsvoor
2. Plaats de remschijf op de naaf en zet ze vervolgens vast met de
borgring remschijf.
Zet vast met TL-LR15 en een Engelse sleutel of TL-FC36.
Borgring remschijf
Aandraaigereedschap
borgring
40 Nm
Intern kartelingtype Extern kartelingtype
Borgring remschijf
Aandraaigereedschap borgring TL-LR15 en Engelse sleutel TL-FC36
15
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remschijf verwijderen
De remschijf verwijderen
Verwijder de remschijf in de omgekeerde volgorde van hoe u ze hebt gemonteerd.
De remklauw monteren
Post-montagetype
1. Monteer het wiel met een bevestigde remschijf op het frame.
2. Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
(1) Sluit de top van de splitpen.
(2) Verwijder de splitpen.
(3) Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
Ontluchtingsvulstuk (geel)
(1)
(2)
(3)
Splitpen
16
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
3. Plaats het aandrukveer remblok in de remblokken.
Aangezien er vinnen staan op de voor- en de achterkant van de gevinde blokken, plaatst
u de blokken zoals wordt getoond in de afbeelding.
Wanneer een remblok markeringen heeft, let dan op de markering links (L) en rechts (R)
om hem in te stellen.
Aandrukveer remblok
Gevinde blokken
4. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats de splitpen.
(3) Open de top van de splitpen.
Remblokken
(1)
(3)
(2)
Splitpen
17
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
5. Monteer de klauw tijdelijk op het frame zonder de bevestigingsbouten
helemaal vast te draaien, zodat de klauw nog horizontaal kan worden
bewogen.
Als het nodig is om een montage-adapter te monteren, monteert u de adapter tijdelijk
nadat u hem op de klauw hebt geplaatst. Plaats de adapter zo dat de markering naar
boven wijst.
Zonder montage-adapter
(Tijdelijk)
Bevestigingsbouten
remklauw
Met montage-adapter
Montage-adapter
Bevestigingsbout
remklauw (lang)
Bevestigingsbout remklauw (kort)
(Tijdelijk)
Markering
18
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
6. Trek de remgreep aan zodat de remschijf tussen de blokken wordt
vastgehouden en draai dan de bevestigingsbouten klauw vast.
Als de remleiding nog niet in de klauw is gemonteerd, monteert u de remleiding en voert
u dan de stap uit.
6 - 8 Nm
Bevestigingsbouten
remklauw
7. Zet de bevestigingsbout klauw vast.
Monteer een borgring op de kop van de bevestigingsbout om te voorkomen dat de bout
loskomt.
Borgring
NOTITIE
Gebruik de meegeleverde borgringen. Andere
modellen borgringen kunnen niet worden
gemonteerd.
Type internationale standaardmontage
NOTITIE
Voor internationale standaardmontage is een speciale adapter vereist.
19
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
1. Monteer het wiel met een bevestigde remschijf op het frame.
2. Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
(1) Sluit de top van de splitpen.
(2) Verwijder de splitpen.
(3) Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
Ontluchtingsvulstuk (geel)
(1)
(2)
(3)
Splitpen
3. Plaats het aandrukveer remblok in de remblokken.
Aangezien er vinnen staan op de voor- en de achterkant van de gevinde blokken, plaatst
u de blokken zoals wordt getoond in de afbeelding.
Wanneer een remblok markeringen heeft, let dan op de markering links (L) en rechts (R)
om hem in te stellen.
Aandrukveer remblok
Gevinde blokken
4. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats de splitpen.
20
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
(3) Open de top van de splitpen.
Remblokken
(1)
(3)
(2)
Splitpen
5. Monteer de klauw tijdelijk op de adapter en monteer hem vervolgens
op het frame.
Draai vast met de bevestigingsbouten adapter.
* Laat genoeg ruimte vrij zodat de klauw nog horizontaal kan worden bewogen.
Bevestigingsbouten adapter
Voor
Adapter
Bevestigingsbouten
remklauw
6 - 8 Nm
(Tijdelijk)
Bevestigingsbouten
remklauw
Achter
Bevestigingsbouten adapter
(Tijdelijk)
6 - 8 Nm
21
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
6. Trek de remgreep aan zodat de remschijf tussen de blokken wordt
vastgehouden en draai dan de bevestigingsbouten klauw vast.
Als de remleiding nog niet in de klauw is gemonteerd, monteert u de remleiding en voert
u dan de stap uit.
Bevestigingsbouten
remklauw
Voor
6 - 8 Nm
Achter
Bevestigingsbouten
remklauw
6 - 8 Nm
7. Zet de bevestigingsbout klauw vast.
Om te voorkomen dat de bouten loskomen, zet u de bevestigingsbout klauw en
bevestigingsbouten adapter vast met borgringen zoals aangegeven op de afbeelding.
Borgring
NOTITIE
Gebruik de meegeleverde borgringen. Andere
modellen borgringen kunnen niet worden
gemonteerd.
22
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
De remleiding monteren
Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem
Remklauw
Aansluitpoort remleiding
Hendelaanslag
Leidingdop
Remgreep
De lengte van de remleiding controleren
1. Leid de remleiding naar de uiteindelijke montageplaats.
Verwijder de leidingdoppen niet van de uiteinden van de remleidingen.
23
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
NOTITIE
Deze afbeelding dient alleen ter toelichting. Voor meer details over hoe de
remleidingen moeten worden geleid, neemt u contact op met de fabrikant van
de fiets of raadpleegt u de onderhoudsinstructie van de fiets.
2. Controleer de juiste lengte van de remleiding.
Zet de remgreep vast in de positie die wordt gebruikt tijdens het rijden.
Controleer de markering op de remleiding met de rand van de verbindingsbout van de
remgreep.
* Als de leiding de juiste lengte heeft, is het niet nodig om de leiding door te snijden.
Ga verder naar “De leiding aansluiten” in “De remleiding monteren.”
* Als de leiding moet worden verkort, ga dan verder naar “De leiding doorsnijden” in
“De remleiding monteren.”
* Als de leiding niet lang genoeg is, vervangt u ze met een leiding die de juiste lengte
heeft. Ga door naar “De remleiding vervangen”.
Markering
Verbindingsbout
Geschikte lengte
24
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
De leiding doorsnijden
Wees voorzichtig bij het doorsnijden van de leiding, want er kan olie lekken wanneer de leiding
wordt doorgesneden.
NOTITIE
Raadpleeg ook de onderhoudsinstructie voor het originele SHIMANO-
gereedschap TL-BH62.
De greep die wordt aangeduid in de
afbeelding niet verplaatsen voordat u het
originele SHIMANO-gereedschap TL-BH62
hebt gedemonteerd.
1. Bepaal de juiste lengte en teken een markering op de remleiding.
Breng de markering zo aan dat ze op één lijn ligt met de rand van de verbindingsbout.
Markering
Verbindingsbout
25
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
2. Breng een snijmarkering aan.
Breng een snijmarkering aan 18 mm van het binnenkabelkapje van de leiding vanaf de
markering.
* Wanneer u geen eenvoudig leidingkoppelsysteem gebruikt, breng dan een
snijmarkering aan 11 mm van het binnenkabelkapje van de leiding vanaf de markering.
Snijmarkering
Markering
3. Bereid gereedschap TL-BH62 voor om de remleiding door te snijden.
Demonteer het gereedschap zoals wordt getoond in de afbeelding.
Leidingsnijder
Hoofddeel
Persblok
[1] [2]
[3] [4]
26
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
4. Plaats de remleiding in het gereedschap TL-BH62.
Wanneer u de remleiding plaatst, zorgt u ervoor dat de snijmarkering evenwijdig ligt met
de groef in het gereedschap.
Groef
Snijmarkering
5. Controleer de snijlocatie en zet de remleiding vast.
27
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
6. Controleer dat de leiding goed vast zit en monteer dan de
leidingsnijder.
Leidingsnijder
7. Druk op de leidingsnijder zoals wordt getoond in de afbeelding om de
remleiding door te snijden.
8. Verwijder de leidingsnijder en controleer dat het afgeknipt uiteinde
gelijk is.
90°90°
28
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
9. Monteer het insteekverbindingsstuk in het persblok en plaats
vervolgens het persblok in het gereedschap TL-BH62.
Zorg dat de punt van het insteekverbindingsstuk correct is gepositioneerd in de opening
van de remleiding.
Persblok
Insteekverbindingsstuk
[1] [2]
NOTITIE
Wanneer u de leiding aansluit op een eenvoudig leidingkoppelsysteem, moet er
een gespecialiseerd insteekverbindingsstuk (BL-M6100: SHIMANO CODE Nr.:
Y8JA98020/kleur: zilver, BL-M4100: SHIMANO CODE Nr.: Y8H298040/kleur: goud)
worden gebruikt. Het gebruik van een ander insteekverbindingsstuk dan het
stuk dat is vermeld kan leiden tot olielekkage en andere defecten.
29
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
10.
Trek de greep op het gereedschap TL-BH62 aan om het
insteekverbindingsstuk te monteren op de remleiding.
Controleer dat het insteekverbindingsstuk correct is gemonteerd.
11.
Verwijder de remleiding uit het gereedschap TL-BH62.
30
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
De leiding aansluiten
1. Verwijder de leidingdop.
Als de remleiding is doorgesneden, is het niet nodig om de leidingdop te verwijderen.
2. Laat de leidingafdekking over de remleiding glijden.
Leidingafdekking
3. Zet de remgreep vast met gereedschap, bijvoorbeeld een bankschroef.
Zet de aansluitpoort remleiding zo vast dat ze naar boven wijst.
4. Verwijder de afdichtplug.
Gebruik een wegwerpdoekje om te voorkomen dat er olie van de afdichtplug druipt.
Afdichtplug
31
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
5. Plaats de remleiding in de aansluitpoort van de remleiding.
De greep wordt geleverd met een vooraf gemonteerde snijring. Wanneer u de leiding
plaatst, zorg er dan voor dat ze niet aan de snijring blijft hangen.
Steek de leiding naar binnen tot de vooraf aangebrachte markering op de leiding bedekt
is.
Bedek met een wegwerpdoekje terwijl u deze procedure uitvoert, want er kan interne
olie lekken.
6. Draai de verbindingsbout vast.
5 - 7 Nm
Verbindingsbout
7. Veeg eventuele restolie weg en monteer de leidingafdekking.
8. Verwijder de hendelaanslag uit de remgreep.
Trek de hendelaanslag terug door middel van korte bewegingen heen en weer, terwijl u
ervoor zorgt dat u de remgreep niet aantrekt.
32
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
Hendelaanslag
Remgreep
BL-M6100
Hendelaanslag
Remgreep
BL-M4100
9. Controleer dat het remblokafstandsstuk is gemonteerd op de klauw en
dat de remschijf tussen de twee kanten van de klauw zit.
10.
Bedien de rempgreep verschillende keren en controleer dat de
remblokken de remschijf grijpen en dat de greep stijf wordt.
Als de greep niet stijf wordt, raadpleegt u “SHIMANO-mineraalolie toevoegen en
ontluchten” en ontlucht u het systeem.
33
AFSTELLING
Het bereik afstellen
AFSTELLING
Het bereik afstellen
1. Draai aan de stelbout om het bereik af te stellen.
De stelbout vastdraaien (rechtsom) zorgt ervoor dat de afstand tussen de oorspronkelijke
positie van de remgreep en het stuur breder wordt, terwijl de stelbout losdraaien
(linksom) ervoor zorgt dat de afstand smaller wordt.
Stelbout
remgreepbereik
BL-M6100
BL-M4100
Stelbout
remgreepbereik
34
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
Vervang de remblokken in de volgende gevallen.
Wanneer er olie aan de remblokken kleeft
Wanneer de remblokken zijn afgesleten tot een dikte van 0,5 mm
Wanneer de aandrukveer remblok de remschijf raakt
1. Verwijder het wiel uit het frame.
2. Verwijder de remblokken.
(1) Sluit de top van de splitpen.
(2) Verwijder de splitpen.
(3) Verwijder de remblokken uit de klauw.
(3) Remblokken
(1)
(2)
Splitpen
3. Reinig de zuigers en de omliggende zone.
35
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
4. Duw de zuigers recht naar achteren, zover als het kan.
Dit remsysteem is ontworpen om automatisch de speling tussen de remschijf en de
remblokken af te stellen met behulp van de zuigers die geleidelijk uitsteken ten opzichte
van de slijtage van de remblokken. Daardoor moeten de zuigers terug op hun plaats
worden geduwd wanneer de remblokken worden vervangen.
Gebruik plat gereedschap om de zuigers naar achteren te duwen, waarbij u ervoor zorgt
dat u ze niet verdraait.
Duw niet tegen de zuigers met scherp gereedschap. Als u dit doet, kunnen de zuigers
beschadigd geraken.
Zuiger
5. Plaats een aandrukveer remblok in de nieuwe remblokken.
Aangezien er vinnen staan op de voor- en de achterkant van de gevinde blokken, plaatst
u de blokken zoals wordt getoond in de afbeelding.
Wanneer een remblok markeringen heeft, let dan op de markering links (L) en rechts (R)
om hem in te stellen.
Aandrukveer remblok
Gevinde blokken
36
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
6. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats de splitpen.
(3) Open de top van de splitpen.
(4) Monteer het remblokafstandsstuk (rood).
Remblokafstandsstuk
(rood)
(4)
Remblokken
(1)
(3)
(2)
Splitpen
7. Trek de remgreep enkele keren aan en zorg ervoor dat de
hendelbediening stijf wordt.
8. Verwijder het remblokafstandsstuk en monteer het wiel.
9. Controleer dat de remschijf de remblokken niet raakt.
Controleer indien dat wel het geval is of het wiel correct is gemonteerd. Als er geen
probleem is met de montageplaats van het wiel, raadpleeg dan “De remklauw
monteren” en stel de positie van de klauw af.
37
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
SHIMANO-mineraalolie vervangen
Het is aanbevolen dat u uw olie vervangt wanneer de olie in de reservoirtank merkbaar is
verkleurd.
De mineraalolie afvoeren
Volg de landelijke en/of lokale regels voor het afvoeren van gebruikte olie.
1. Plaats de fiets zoals wordt getoond in de afbeelding.
Monteer een ontluchtingsvulstuk (geel) op de remklauw en zet de fiets vast met een
staander, enz.
Remleiding
Klauw
2. Stel de remgreep in zodat deze parallel is met de grond.
38
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
3. Verwijder de ontluchtingsschroef en O-ring.
O-ring
Ontluchtingsschroef
4. Monteer een zak en buis op de ontluchtingsmof/-nippel.
BR-M6100/BR-MT410
(1) Plaats een 3 mm inbussleutel in de positie die wordt getoond in de afbeelding.
(2) Verwijder de kap van de ontluchtingsmof en sluit aan de ontluchtingsmof een buis
met zak aan.
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
BR-M6120
(1) Plaats een 7 mm dopsleutel in de positie die wordt getoond in de afbeelding.
39
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(2) Sluit de buis met bevestigde zak aan op de ontluchtingsnippel.
Ontluchtingsnippel
5. Draai de ontluchtingsschroef/-nippel los.
De olie wordt afgevoerd. De remgreep bedienen terwijl de olie wordt afgevoerd laat toe
dat de olie gemakkelijker wordt afgevoerd.
BR-M6100/BR-MT410
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
Ontluchtingsnippel
BR-M6120
SHIMANO-mineraalolie toevoegen en ontluchten
Wanneer u olie toevoegt, gebruik dan alleen SHIMANO-mineraalolie.
Wanneer u de klauw ontlucht, hebt u de SM-DISC (olietrechter en oliestopper) nodig.
40
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
1. Plaats de fiets zoals wordt getoond in de afbeelding.
Monteer een ontluchtingsvulstuk (geel) op de remklauw en zet de fiets vast met een
staander, enz.
Remleiding
Klauw
2. Stel de remgreep in zodat deze parallel is met de grond.
3. Verwijder de ontluchtingsschroef en O-ring en plaats vervolgens de
olietrechter.
Plaats de oliestopper niet.
O-ring
Ontluchtingsschroef
Olietrechter
41
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
4. Voeg de olie toe doorheen de ontluchtingsmof/-nippel.
Zorg ervoor dat u de greep niet meerdere keren aantrekt en loslaat. Dit zorgt ervoor dat
het langer gaat duren om te ontluchten, want het zorgt ervoor dat er luchtbellen in de
remklauw achterblijven, zelfs als er geen bellen verschijnen. (Als de greep meerdere
keren werd aangetrokken en losgelaten, voert u alle olie af en voegt u de olie opnieuw
toe.)
BR-M6100/BR-MT410
(1) Plaats een 3 mm inbussleutel in de positie die wordt getoond in de afbeelding.
(2) Verwijder de dop van de ontluchtingsmof, vul de spuit met olie en sluit de buis dan
aan op de ontluchtingsmof.
(3) Draai de ontluchtingsschroef 1/8 omwenteling los.
(4) Druk op de zuiger van de spuit om de olie toe te voegen.
(5) Er zal olie uit de olietrechter beginnen komen. Blijf de olie toevoegen tot er geen
luchtbellen meer zitten in de olie die eruit komt.
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
BR-M6120
(1) Plaats een 7 mm dopsleutel in de positie die wordt getoond in de afbeelding.
(2) Vul een spuit met olie en sluit dan de buis aan op de ontluchtingsnippel.
(3) Draai de ontluchtingsnippel 1/8 omwenteling los.
(4) Druk op de zuiger van de spuit om de olie toe te voegen.
42
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(5) Er zal olie uit de olietrechter beginnen komen. Blijf de olie toevoegen tot er geen
luchtbellen meer zitten in de olie die eruit komt.
Ontluchtingsnippel
TECHNISCHE TIPS
Zet indien mogelijk de body van de remklauw vast om te voorkomen dat de buis
per ongeluk wordt ontkoppeld.
5. Zodra er geen luchtbellen meer zijn gemengd met de olie, draait u de
ontluchtingsschroef/-nippel tijdelijk vast.
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
BR-M6100/BR-MT410
BR-M6120
Ontluchtingsnippel
6. Ontlucht.
De meeste luchtbellen die binnen het remsysteem achterblijven kunnen worden ontlucht
door de volgende bediening uit te voeren.
BR-M6100/BR-MT410
(1) Plaats een 3 mm inbussleutel in de positie die wordt getoond in de afbeelding.
(2) Sluit de buis met bevestigde zak aan op de ontluchtingsmof.
(3) Draai de ontluchtingsschroef los.
43
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(4) Na een tijdje komen de olie en de luchtbellen vanzelf uit de ontluchtingsmof in de
slang.
Luchtbellen
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
BR-M6120
(1) Plaats een 7 mm dopsleutel in de positie die wordt getoond in de afbeelding.
(2) Sluit de buis met bevestigde zak aan op de ontluchtingsnippel.
(3) Draai de ontluchtingsnippel los.
(4) Na een tijdje komen de olie en de luchtbellen vanzelf uit de ontluchtingsnippel in de
slang.
Ontluchtingsnippel
Luchtbellen
44
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de leiding zachtjes te schudden of zachtjes op de
reservoirtank of klauw te tikken met het handvat van een schroevendraaier. De
positie van de klauw veranderen kan de resultaten ook verbeteren.
7. Behoud het olieniveau tijdens het ontluchten door extra olie toe te
voegen.
Als het oliepeil in de trechter daalt, voeg dan extra olie toe om een oliepeil te houden
dat voorkomt dat er lucht in de reservoirtank wordt gezogen.
45
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
8. Als er geen luchtbellen meer uit de ontluchtingsmof/-nippel komen,
moet de schroef/nippel even worden dichtgedraaid.
BR-M6100/BR-MT410
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
Ontluchtingsnippel
BR-M6120
9. Zorg ervoor dat de remgreep is aangetrokken en draai dan de
ontluchtingsschroef/-nippel snel na elkaar los en vast.
Draai elke keer ongeveer 0,5 seconde los en vast om luchtbellen binnen de remklauw
naar buiten te laten.
Ontluchtingsschroef
BR-M6100/BR-MT410
BR-M6120
Ontluchtingsnippel
46
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
10.
Herhaal stap 9 twee tot drie keer en draai dan de ontluchtingsschroef/-
nippel vast.
Ontluchtingsmof
BR-M6100/BR-MT410
4 - 6 Nm
Ontluchtingsschroef
Ontluchtingsnippel
4 - 6 Nm
BR-M6120
11.
Bedien de remgreep.
Luchtbellen in het systeem zullen naar boven komen door de poort, in de olietrechter.
Blijf de remgreep bedienen tot er geen luchtbellen meer verschijnen.
12.
Controleer dat de greep stijf is geworden.
Als de greep niet stijf wordt, herhaalt u de procedures vanaf stap 6.
StijfEnigszins stijfLos
47
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
13.
Kantel de remgreep naar boven toe, in een hoek van 30° met de grond
en voer stap 11 uit.
Controleer dat er geen luchtbellen zijn achtergebleven.
30°
14.
Kantel de remgreep naar onderen toe, in een hoek van 30° met de
grond en voer stap 11 uit.
Controleer dat er geen luchtbellen zijn achtergebleven.
30°
15.
Stel de remgreep in zodat deze parallel is met de grond.
16.
Dicht de olietrechter met de oliestopper.
Zorg ervoor dat de zijde van de oliestopper waaraan de O-ring is bevestigd naar beneden
wijst.
Oliestopper
O-ring
48
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
17.
Verwijder de olietrechter terwijl hij nog wordt afgedicht door de
oliestopper.
18.
Draai vast met een ontluchtingsschroef waaraan een O-ring werd
bevestigd.
Draai vast tot er olie uitvloeit om ervoor te zorgen dat er geen luchtbellen in de
reservoirtank blijven zitten.
Bedien de remgreep niet. Als deze wordt bediend, bestaat er een risico dat er luchtbellen
in de cilinder komen.
Ontluchtingsschroef
0,5 - 1 Nm
19.
Veeg eventuele olie die eruit is gestroomd af.
49
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
De remleiding vervangen
Nadat u de remleiding hebt vervangen, raadpleegt u “SHIMANO-mineraalolie vervangen” om
de mineraalolie te injecteren en het systeem te ontluchten.
De lengte van de leiding controleren en doorsnijden
1. Leid de remleiding naar de uiteindelijke montageplaats.
2. Nadat u de geschikte lengte hebt bepaald, brengt u een markering aan
op de remleiding zoals getoond op de afbeelding.
Breng markeringen aan op zowel de remgreepzijde als op de klauwzijde van de leiding.
Markering
Markering
3. De remleiding doorsnijden.
Raadpleeg “De remleiding doorsnijden” in “De remleiding monteren”.
50
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
Monteer aan de remgreep
1. Laat de afdekking, verbindingsbout en snijring over de remleiding
glijden in de volgorde zoals hieronder getoond.
Snijring
Verbindingsbout
Remleiding
Afdekking
2. Controleer dat de snijring in de positie staat zoals die wordt getoond
in de afbeelding en breng vervolgens premium vet aan op de
schroefdraden van de verbindingsbout en de buitenkant van de
snijring.
Insteekverbindingsstuk
Remleiding
Markering
Premium vet
Verbindingsbout
2 mm
51
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
3. Monteer de remleiding in de remgreep.
Steek de leiding naar binnen tot de vooraf aangebrachte markering op de leiding bedekt
is.
Markering
Verbindingsbout
4. Draai de verbindingsbout vast terwijl u op de remleiding drukt.
Na het vastdraaien monteert u de afdekking.
Verbindingsbout
5 - 7 Nm
5. Monteer de afdekking.
Afdekking
52
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
Monteer aan de remklauw
` Recht type
1. Laat de verbindingsbout en snijring over de remleiding glijden in de
volgorde zoals hieronder getoond.
Snijring
Verbindingsbout
Remleiding
2. Controleer dat de snijring in de positie staat zoals die wordt getoond
in de afbeelding en breng vervolgens premium vet aan op de
schroefdraden van de verbindingsbout en de buitenkant van de
snijring.
Insteekverbindingsstuk
Remleiding
Markering
Premium vet
Verbindingsbout
2 mm
53
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
3. Monteer de remleiding in de remklauw.
Steek de leiding naar binnen tot de vooraf aangebrachte markering op de leiding bedekt
is.
Markering
Verbindingsbout
NOTITIE
Zorg dat de remleiding bij het vastzetten niet verdraait. Wanneer de remklauw
en remgreep niet op de fiets zijn gemonteerd, is er geen verdraaiing in de
leiding als de remklauw en remgreep in de posities staan zoals getoond in de
afbeelding hieronder.
4. Draai de verbindingsbout vast terwijl u op de remleiding drukt.
Verbindingsbout
5 - 7 Nm
54
ONDERHOUD
Onderhoud zuigers van klauw
Onderhoud zuigers van klauw
De klauw omvat zuigers. Stel de zuigers af met de volgende procedure als deze zuigers niet
correct werken, als ze ongelijk naar buiten steken of als de remblokken in contact blijven met
de remschijf.
1. Verwijder het wiel uit het frame.
2. Verwijder de remblokken.
(1) Sluit de top van de splitpen.
(2) Verwijder de splitpen.
(3) Verwijder de remblokken uit de klauw.
(3) Remblokken
(1)
(2)
Splitpen
3. Reinig de zuigers en de omliggende zone.
4. Duw de zuigers recht naar achteren, zover als het kan.
Gebruik plat gereedschap om de zuigers naar achteren te duwen, waarbij u ervoor zorgt
dat u ze niet verdraait.
Duw niet tegen de zuigers met scherp gereedschap. Als u dit doet, kunnen de zuigers
beschadigd geraken.
Zuiger
55
ONDERHOUD
Onderhoud zuigers van klauw
5. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats de splitpen.
(3) Open de top van de splitpen.
(4) Monteer het remblokafstandsstuk (rood).
Remblokafstandsstuk
(rood)
(4)
Remblokken
(1)
(3)
(2)
Splitpen
6. Bedien de remgreep over het hele bewegingsbereik en trek hem nog
meerdere keren aan, zodat de zuigers teruggaan naar hun
oorspronkelijke positie.
7. Verwijder het remblokafstandsstuk en monteer het wiel.
8. Controleer dat de remschijf de remblokken niet raakt.
Als ze elkaar raken, draait u de bevestigingsbout los en stelt u die af tot ze elkaar niet
meer raken.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56

Shimano BR-M6100 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor