Shimano BR-4770 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
(Dutch)
DM-RADBR01-07
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/comfort-fiets STADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem /
DUAL CONTROL LEVER
DURA-ACE
ST-R9120
BR-R9170
SM-RT900
ULTEGRA
ST-R8020
ST-R8025
BR-R8070
SM-RT800
105
ST-R7020
ST-R7025
BR-R7070
SM-RT70
TIAGRA
ST-4720
ST-4725
BR-4770
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ..................................................... 9
MONTAGE ............................................................................................................11
Remschijf monteren ...................................................................................................................................11
Remleiding monteren ................................................................................................................................11
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem) .....................................................................17
Op het stuur vastzetten .............................................................................................................................29
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten .................................................................................30
De remklauw monteren .............................................................................................................................39
Framebevestigingsbouten tijdelijk aandraaien ........................................................................................47
Montage van de versnellingskabel ...........................................................................................................48
AFSTELLING ......................................................................................................... 53
Afstelling vrije slag en bereik .................................................................................................................... 53
ONDERHOUD ....................................................................................................... 56
Remblokken vervangen .............................................................................................................................56
Naamplaat vervangen ................................................................................................................................58
SHIMANO minerale olie vervangen ..........................................................................................................58
Remgreeprubber vervangen .....................................................................................................................59
Hoofdsteun voor de hendel vervangen .................................................................................................... 60
Kabelafdekking vervangen .......................................................................................................................62
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel) ........................................ 63
SL-kabelgeleider vervangen ......................................................................................................................64
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij incorrect
gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg de instructies in de onderhoudsinstructies tijdens de installatie van het product.
Er wordt aangeraden originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals schroeven en moeren los komen te zitten of beschadigd
raken, kan de fiets plotseling omvallen, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Draag goedgekeurde oogbescherming tijdens het uitvoeren van onderhoudstaken, zoals het vervangen van onderdelen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Rem
Afhankelijk van het model kan iedere fiets wat anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de
controlekenmerken van de fiets) en de bediening van uw fiets leert kennen. Als het remsysteem op een onjuiste wijze wordt gebruikt, kan de controle
worden verloren of de fiets omvallen met ernstig letsel tot gevolg.
Pas op en houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstige letsels
aan uw vingers te veroorzaken als deze in de openingen van de bewegende schijf terechtkomen.
Raak de remklauwen en remschijf tijdens het fietsen of onmiddellijk na het afstappen niet aan. De remklauwen en remschijf worden heet wanneer de
remmen worden gebruikt. U kunt zich dus verbranden als u ze aanraakt.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Fietsen met olie of vet op de remschijf en remblokken kan verhinderen dat de remmen
correct werken. Dit zou kunnen leiden tot een valpartij of botsing, met ernstige letsels tot gevolg.
Controleer de dikte van de remblokken en gebruik ze niet wanneer ze minder dan 0,5 mm dik zijn. Doet u dat wel, is het
mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
2mm 0,5mm
Gebruik de remschijf niet indien deze gebarsten of vervormd is. De remschijf kan stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot
gevolg.
Gebruik de remschijf niet indien de dikte 1,5 mm of minder is. Gebruik de remschijf evenmin indien het aluminium oppervlak zichtbaar wordt. De
remschijf kan stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
Gebruik de remmen niet continu. Doet u dat wel, kan dit zorgen voor een plotse stijging van de remgreepslag en kan dit voorkomen dat de remmen
correct werken, met ernstige letsels tot gevolg.
Gebruik de remmen niet indien er vloeistof lekt. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige
letsels.
Rem niet te hard met de voorrem. Doet u dat wel, kan het voorwiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstige letsels tot gevolg.
Omdat de remweg bij nat weer langer zal zijn, moet u uw snelheid beperken en de remmen vroeg en voorzichtig bedienen. U kunt vallen of botsen
en zich ernstig verwonden.
Door een nat wegdek kunnen de banden slippen. Voorkom dit door langzamer te fietsen en de remmen vroeg en voorzichtig te bedienen. Als de
banden slippen, kunt u vallen en zich ernstig verwonden.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens de montage of het onderhoud van het wiel. De remschijf
is scherp genoeg om ernstige letsels aan uw vingers te veroorzaken als deze in de openingen van de bewegende schijf
terechtkomen.
Gebruik de remschijf niet indien deze gebarsten of gebogen is. De remschijf kan stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot
gevolg.
VEILIGHEID VOOROP
5
Gebruik de remschijf niet indien de dikte 1,5 mm of minder is. Gebruik de remschijf evenmin indien het aluminium oppervlak zichtbaar wordt. De
remschijf kan stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of meteen na het afstappen dus niet aan. Anders
kunt u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. In die toestand fietsen, kan verhinderen dat de remmen correct werken. Dit zou kunnen
leiden tot een valpartij of botsing, met ernstige letsels tot gevolg.
Controleer de dikte van de remblokken en gebruik ze niet wanneer ze minder dan 0,5 mm dik zijn. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet
correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Gebruik geen andere olie dan originele SHIMANO-mineraalolie. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot
ernstige letsels.
Zorg ervoor dat u alleen olie gebruikt uit een net geopende container. Anders is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot
ernstige letsels.
Laat geen water of luchtbellen in het remsysteem komen. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot
ernstige letsels.
Gebruik geen tandem. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels als gevolg van een
valpartij of botsing.
Als u de remklauw monteert met boutbevestigingspennen, moet u ervoor zorgen dat u het juiste
formaat montagebouten gebruikt.
Anders zitten de boutbevestigingspennen mogelijk niet stevig vast en kunnen de bouten eruit vallen.
Boutbevestigingspen
Remleiding
Raadpleeg de onderstaande tabel en gebruik geen verkeerd insteekverbindingsstuk. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct
werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Remleiding
Verbindingsstuk
Lengte Kleur
SM-BH90-JK-SSR 11,2mm Silver
Hergebruik de snijring of het insteekverbindingsstuk niet wanneer u opnieuw monteert. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct
werken, wat kan leiden tot ernstige letsels als gevolg van een valpartij.
Remleiding
Verbindingsbout
Olijfvormig koppelstuk
Afgeknipt uiteinde
Verbindingsstuk
Snij de remleiding door zodat het afgesneden uiteinde loodrecht ten opzichte van de lengte van de leiding is. Als de remleiding onder een hoek wordt
afgesneden, kan er vloeistof lekken.
90°
VEILIGHEID VOOROP
6
LET OP
OPInformeer gebruikers tevens over het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor SHIMANO minerale olie
Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en onmiddellijk de hulp van een arts inroepen. Contact met de ogen kan tot irritatie leiden.
In geval van contact met de huid, goed wassen met water en zeep. Contact met de ogen kan tot irritatie leiden.
Bedek uw neus en mond met een ademmasker en gebruik dit product in een goed geventileerde ruimte.
Als nevel of damp van mineraalolie wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden. Als u nevel of damp van mineraalolie inademt, ga dan
onmiddellijk naar een gebied met frisse lucht. Sla een deken om u heen. Zorg dat u warm en stabiel blijft, en neem contact op met een arts.
Inremperiode
Schijfremmen hebben een inremperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het verloop van de inremperiode toenemen. Zorg ervoor dat u op de
toename van de remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inremperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
SHIMANO minerale olie hanteren
Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen. Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en onmiddellijk de hulp van een
arts inroepen. Contact met de ogen kan tot irritatie leiden.
Draag handschoenen. In geval van contact met de huid, goed wassen met water en zeep. Contact met de ogen kan tot irritatie leiden.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
Snijd de container met SHIMANO-mineraalolie niet door, plaats deze niet in de buurt van warmtebronnen, voer er geen laswerken op uit of zet deze
niet onder druk. Dit zou een ontploffing of brand kunnen veroorzaken.
Verwijdering van gebruikte olie: Volg de landelijke of lokale regels voor verwijdering op. Ga voorzichtig te werk bij het weggooien van de olie.
Aanwijzingen: De container afgesloten houden om het binnendringen van oneigenlijke materialen en vocht te voorkomen, en bewaren op een koele,
donkere plek bij direct zonlicht of warmte vandaan. Bij hitte of vuur vandaan houden, Petroleumklasse III, Gevaarniveau III
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de remleiding, om verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan het olijfvormig koppelstuk.
VEILIGHEID VOOROP
7
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Blijf de crank draaien tijdens het schakelen.
Ga voorzichtig om met de producten en voorkom dat ze aan sterke schokken worden blootgesteld.
Gebruik geen verdunningsmiddelen of vergelijkbare stoffen voor het reinigen van de producten. Door dergelijke materialen kan het oppervlak
worden beschadigd.
Reinig carbon hendels met een neutraal schoonmaakmiddel met behulp van een zachte doek. omdat anders het materiaal beschadigd kan raken,
waardoor het minder sterk wordt.
Voorkom dat carbon hendels op plaatsen worden achtergelaten waar de temperaturen hoog zijn. Houd ze ook ver uit de buurt van vuur.
Als het schakelen niet soepel aanvoelt, moet de derailleur worden gewassen en moeten alle bewegende delen worden gesmeerd.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek de remgreep niet aan terwijl het wiel wordt verwijderd. Als de
remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Neem in dat geval
contact op met een dealer.
Gebruik een zeepoplossing en een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen in de handel verkrijgbaar
remreinigingsmiddel of geluidsdempend middel; deze kunnen schade veroorzaken aan onderdelen zoals afdichtingen.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Gebruik een remleiding/buitenkabel die nog wat extra lengte over heeft als het stuur helemaal naar links of rechts gedraaid is. Controleer dan tevens
(met het stuur geheel naar links of rechts) of de versnellingsschakelaar het frame niet raakt.
Gebruik een OT-SP kabel en kabelgeleider voor een soepele werking.
Smeer voor gebruik vet op de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel, zodat de onderdelen soepel langs elkaar kunnen schuiven. Er mag
zich geen stof op de binnenkabel afzetten. Als het vet van de binnenkabel wordt afgeveegd, wordt het aanbrengen van SIS SP41 vet (Y04180000)
aanbevolen.
Voor de schakelkabel wordt speciaal vet gebruikt. Gebruik geen Premium vet of andere soorten vet, omdat daardoor de schakelprestaties kunnen
verslechteren.
Als de afstelling van de schakelfunctie niet kan worden uitgevoerd, controleer dan of de uiteinden van de achtervork wel op één lijn staan. Controleer
tevens of de kabel is gesmeerd en of de kooi niet te lang of te kort is.
Verwijder de hendeleenheid niet.
Schijfrem
Als de montagemof van de remklauw en de inkeping niet van de standaard afmetingen zijn, dan kunnen de remschijf en de remklauw elkaar raken.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De remblok spacers voorkomen dat de zuiger naar buiten komt wanneer
de remgreep wordt aangetrokken terwijl het wiel wordt verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de
remblokken terug met een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap. Let er daarbij op dat u het oppervlak van de remblokken niet
beschadigt. (Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan een plat stuk gereedschap om de zuigers recht terug naar binnen te duwen, terwijl
uoppast dat u ze niet beschadigt)
Als het moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, moet u de ontluchtingsschroeven verwijderen en het opnieuw proberen. (Op dit
moment kan er enige olie vanuit het reservoir lopen.)
Gebruik isopropylalcohol, een zeepoplossing of een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen in de handel
verkrijgbaar remreinigingsmiddel of geluidsdempend middel. Deze kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
De zuigers niet verwijderen bij het demonteren van de remklauwen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
De klemband, de klembout en de klemmoer zijn niet geschikt voor andere producten. Niet gebruiken met onderdelen die in andere producten
worden gebruikt.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
9
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
2mm inbussleutel Schroevendraaier [nr.1] TL-CT12
2,5mm inbussleutel
Sleufkopschroevendraaier
(nominale diam. 0,8 × 4)
SM-DISC
(Olietrechter en oliestopper)
4mm inbussleutel Engelse sleutel Trechteradapter
5mm inbussleutel Hobbymes TL-BT03/TL-BT03-S
8mm moersleutel TL-BH61 TL-LR15
7mm dopsleutel TL-BH62
MONTAGE
Wordt vervolgd op de volgende pagina
11
MONTAGE
Remschijf monteren
MONTAGE
Remschijf monteren
Center Lock-type
(A) (B)
(A)
Borgring remschijf
(B)
Bevestigingsgereedschap borgring
Aanhaalmoment
40 Nm
Intern kartelingtype
Borgring remschijf
Bevestigingsgereedschap
borgring
TL-LR15
Engelse sleutel
Remleiding monteren
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding af te
snijden.
(z) 90°
NOTITIE
Gebruik het hobbymes op een veilige en juiste
wijze in overeenstemming met de
handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
onderhoudsinstructie die bij dit product
wordt geleverd.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
12
MONTAGE
Remleiding monteren
2
(z)
Plaats vooraf een merkteken op de
remleiding zoals aangegeven in de
afbeelding, zodat u kunt controleren of
de uiteinden van de remleiding stevig
vastzitten op de remleidingbevestigingen
van de remklauw en de Dual Control
versteller.
(Als richtlijn geldt dat de lengte van het
deel van de remleiding dat zich binnenin
de bevestiging bevindt ongeveer
15mmis.)
(z) 15mm
3
(D)(C)(B)(A)
(C)(E)(z)
(y)
Einde Dual Control versteller
(F)
Remklauweinde
(B)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en het olijfvormig
koppelstuk, zoals in de afbeelding.
(y) Aanbrengrichting
(z) Vet de buitenzijde van het olive
koppelstuk in.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Olijfvormig koppelstuk
(D)
Afgeknipt uiteinde
(E)
Vet
(F)
Verbindingsbout met flens
NOTITIE
Voor montage op het ingebouwde
frametype moet u eerst het uiteinde van de
remleiding waaraan de banjo niet is
bevestigd verbinden met de
frameremklauw.
Gebruik een verbindingsbout met flens
voor het einde van de Dual Control
versteller.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
13
MONTAGE
Remleiding monteren
4
(A) (C)
(A)
(B)
(D)
(E)
(C)
(z)
Gebruik taps gereedschap om de
binnenzijde van het afgeknipte uiteinde
van de remleiding glad te maken, en
bevestig het insteekverbindingsstuk.
Sluit de remleiding aan op TL-BH61 en
zet TL-BH61 vast in een bankschroef,
zoals in de afbeelding.
Tik vervolgens het
insteekverbindingsstuk met een hamer
naar beneden totdat het contact maakt
met het uiteinde van de remleiding.
(z) SM-BH90-JK-SSR: 1mm
(A)
Remleiding
(B)
Olijfvormig koppelstuk
(C)
Insteekverbindingsstuk
(D)
TL-BH61
(E)
Bankschroef
NOTITIE
Als het uiteinde van de remleiding geen
contact maakt met het insteekverbindingsstuk
kan de remleiding loskomen of kan er
vloeistof lekken.
5
(A) (B) (C)
( z)
Nadat u hebt gecontroleerd of het
olijfvormige koppelstuk is aangebracht
zoals in de afbeelding, moet u de
schroefdraad van de verbindingsbout
invetten.
(z) 2mm
(A)
Remleiding
(B)
Olijfvormig koppelstuk
(C)
Insteekverbindingsstuk
NOTITIE
Gebruik het speciale insteekverbindingsstuk
dat wordt meegeleverd met SM-BH90-JK-SS.
Als er een ander insteekverbindingsstuk
wordt gebruikt, kan dit los komen te zitten,
waardoor er olie kan weglekken of er andere
problemen ontstaan.
Modelnr. Lengte Kleur
SM-BH90-JK-SSR 11,2mm Silver
Wordt vervolgd op de volgende pagina
14
MONTAGE
Remleiding monteren
6
Zorg ervoor dat de remleiding niet gedraaid is.
Zorg ervoor dat de remklauwen en Dual Control verstellers zich bevinden in de posities die
worden aangegeven in de afbeeldingen.
(y) Linker greep
(z) Rechter greep
(A)
Remklauw
(A)
(y)
(A)
(z)
7
(A)
Zet de Dual Control versteller vast op het
stuur of in een bankschroef en breng de
remleiding recht naar binnen.
Draai de verbindingsbout met flens vast
met een moersleutel, terwijl u de
remleiding aanduwt.
(A)
Verbindingsbout met flens
Aanhaalmoment
5 - 6 Nm
NOTITIE
Zorg er hierbij voor dat de remleiding recht
is tijdens het duwen.
Bij het monteren van de remleiding terwijl
de dual control-versteller aan het stuur is
vastgemaakt, moet de hoek van de steun
worden afgesteld, zodat de moersleutel
gemakkelijker kan worden rondgedraaid.
Zorg er hierbij voor dat u het stuur en
andere onderdelen niet beschadigt.
15
MONTAGE
Remleiding monteren
8
(B) (A)
Zet de remleiding tijdelijk vast aan het
stuur (met tape of iets vergelijkbaars).
(A)
Remleiding
(B)
Tape
16
MONTAGE
Remleiding monteren
Uiteinde van de remleiding aan de zijde van de remklauw
Bevestig het insteekverbindingsstuk aan de remleiding.
Draai daarna de verbindingsbout aan terwijl u tegen de remleiding duwt.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Olijfvormig koppelstuk
(D)
Insteekverbindingsstuk
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
(A) (B) (C) (D)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
17
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
In dit hoofdstuk worden procedures voor het doorsnijden en afstellen van de lengten van remleidingen van het eenvoudig leidingkoppelsysteem
behandeld.
Als lengte-afstelling van een remleiding niet nodig is, hoeven de procedures met betrekking tot het doorsnijden van de remleiding niet te worden
gevolgd.
(A) (B)
(D)(C) (E)
(A)
Dual Control versteller
(B)
Koppelingshuls
(C)
Aanslag
(D)
Leidingdop
(E)
Remklauw
1
Leid de remleiding door ieder gat in het ingebouwde frame.
NOTITIE
De afbeelding is een ruw beeld.
Voor meer details over hoe de
remleidingen moeten worden geleid,
neemt u contact op met de fabrikant van
de volledig gemonteerde fiets of
raadpleegt u de gebruikershandleiding van
de fiets.
Verwijder de leidingdoppen bevestigd op
de uiteinden van de remleidingen niet.
Leidingdop Remleiding
Wordt vervolgd op de volgende pagina
18
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
2
Bevestig de Dual Control verstellers in de montageposities die worden gebruikt tijdens het
fietsen.
Controleer de geschikte lengte voor iedere remleiding door deze langs het stuur te leggen
(zie de onderstaande afbeelding).
TECHNISCHE TIPS
Gebruik tijdens het controleren van de
geschikte lengte voor de remleidingen de kop
van de verbindingsbout op de Dual Control
versteller als richtlijn.
Verbindingsbout
3
Markeer de remleiding wanneer de
geschikte lengte is vastgesteld.
NOTITIE
Remleidingen van het eenvoudig
leidingkoppelsysteem zijn reeds gemarkeerd.
Als het niet nodig is de remleiding door te
snijden om de lengte af te stellen, hoeft de
leiding niet te worden gemarkeerd.
4
(y)
(z)
Markeer de remleiding op 21mm van de
eerst markering om aan te geven waar
de remleiding moet worden
doorgesneden.
(y)
21mm
(z)
Markering voor doorsnijden
Wordt vervolgd op de volgende pagina
19
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
5
Laat de verbindingskant van de remleiding bij het vastzetten van de Dual Control versteller
naar boven wijzen door de hoek van het stuur te wijzigen of via een andere methode.
NOTITIE
Bij het monteren van de remleiding terwijl de
dual control-versteller aan het stuur is
vastgemaakt, moet de hoek van de steun
worden afgesteld, zodat de moersleutel
gemakkelijker kan worden rondgedraaid.
Zorg er hierbij voor dat u het stuur en andere
onderdelen niet beschadigt.
Stuur
6
Bereid het origineel SHIMANO-gereedschap TL-BH62 als volgt voor op het doorsnijden van
de remleiding.
Demonteer het origineel SHIMANO-gereedschap TL-BH62 zoals aangegeven in de
afbeeldingen.
(A)
Gereedschapsbehuizing
(B)
Leidingkniptang
(C)
Persblok
NOTITIE
Verplaats de in de afbeelding aangegeven
hendel niet alvorens het origineel
SHIMANO-gereedschap TL-BH62 te
demonteren.
Raadpleeg ook de gebruikershandleiding
voor het originele SHIMANO-gereedschap
TL-BH62.
[1] [2]
[3] [4]
(C)
(A) (B)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
20
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
7
Plaats de remleiding in het gereedschap, zoals aangegeven in de afbeelding.
Controleer vervolgens of het snijspoor evenwijdig loopt met de groef op het gereedschap en
bevestig dan de remleiding.
(A)
Snijspoor
(B)
Groef
NOTITIE
Lijn bij het plaatsen van de remleiding in het
gereedschap de markering voor het
doorsnijden uit met de groef in het
gereedschap.
(A)
(B)
[1] [2]
8
Controleer of de leiding stevig is bevestigd en bevestig vervolgens de leidingkniptang.
Druk de leidingkniptang in zoals aangegeven in afbeelding [2] om de remleiding door te
snijden.
(A)
Leidingkniptang
[1] [2]
(A)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
21
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
9
Maak de leidingkniptang los en controleer of het doorgesneden uiteinde horizontaal is.
90˚ 90˚
10
Bereid het insteekverbindingsstuk als volgt voor op het plaatsen in de remleiding.
Bevestig het insteekverbindingsstuk op het persblok en breng vervolgens het persblok in het
gereedschap aan.
Zorg dat de punt van het insteekverbindingsstuk correct is gepositioneerd in de opening van
de remleiding.
(A)
Persblok
(B)
Insteekverbindingsstuk
[1] [2]
(A)
(B)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
22
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
11
Knijp de hendel op het gereedschap in om het insteekverbindingsstuk in de remleiding te
plaatsen zoals aangegeven in de afbeeldingen.
Controleer of het insteekverbindingsstuk correct is geplaatst en verwijder vervolgens de
remleiding uit het gereedschap.
[1] [2]
12
(A)
Verwijder de afdichtplug.
(A)
Afdichtplug
TECHNISCHE TIPS
Bedek de afdichtplug met een oude doek
vanwege de olie op die hierop zit.
13
Plaats de remleiding in het
verbindingsstuk tot de markering op de
leiding is verborgen.
TECHNISCHE TIPS
Deze wordt met een ingebouwd
olijfvormig koppelstuk geleverd. Steek de
leiding naar binnen en let erop dat deze
niet vast komt te zitten op de olijf.
Controleer of de remleiding is geplaatst tot
de lijn of de eerder gemaakte markering
op de leiding verborgen zijn.
Gebruik een oude doek bij het insteken
van de remleiding, omdat er olie weg kan
lekken.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
23
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
14
(A)
Draai de verbindingsbout met flens vast
met een 8mm moersleutel, terwijl u de
remleiding naar binnen duwt.
Veeg vervolgens eventuele olieresten af.
(A)
Verbindingsbout met flens
Aanhaalmoment
5 - 6 Nm
NOTITIE
zorg dat de remleiding correct is geplaatst en
dat de verbindingsbout correct is aangehaald.
Het gevolg kan olielekkage of onvoldoende
remvermogen zijn.
15
(A)
Verwijder de aanslag van de remgreep.
(A)
Aanslag
NOTITIE
Controleer na het verwijderen van de aanslag
of het afstandsstuk van de remblok aan de
remklauwzijde is aangebracht of dat de
remklauw op de fiets is aangebracht en de
schijfrem zich tussen beide zijden van de
remklauw bevindt, alvorens in de hendel te
knijpen.
Controleer na het aanbrengen dat de
hendelaanslag is verwijderd.
TECHNISCHE TIPS
Beweeg de aanslag heen en weer en trek
eraan om hem te verwijderen. Knijp niet in
dehendel.
16
Trek de beugelafdekking terug vanaf de
voorkant.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
24
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
17
Pas de positie van de ontluchtingsschroef
zodanig aan dat de bovenzijde parallel
aan de grond staat.
NOTITIE
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen niet
met kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
18
(B)
(C)
(A)
Verwijder de ontluchtingsschroef en
O-ring.
(A)
ST-R9120/ST-R8020/ST-R8025:
2mm inbussleutel
ST-R7020/ST-R7025/ST-4720/
ST-4725:
2,5mm inbussleutel
(B)
Ontluchtingsschroef
(C)
O-ring
TECHNISCHE TIPS
Pas op dat u de ontluchtingsschroef of O-ring
niet laat vallen.
19
(A) (B)
Bevestig de trechteradapter op de
olietrechter.
(A)
Olietrechter
(B)
Trechteradapter
Wordt vervolgd op de volgende pagina
25
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
20
(A)
Bevestig de olietrechter.
(A)
Olietrechter
21
Voer afstellingen uit, zoals het wijzigen
van de hoek van het stuur, zodat de zijde
van de beugel die in de afbeelding
wordt getoond evenwijdig aan de grond
staat.
NOTITIE
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen niet
met kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
22
Zet de remklauw vast met een klem tijdens het ontluchten.
23
Vul de olietrechter met olie.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
26
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
24
Bedien de hendel en laat deze los tot er
geen luchtbellen meer naar buiten
komen.
25
Voer afstellingen uit, zoals het wijzigen van de hoek van het stuur, zodat de zijde van de
beugel die in de afbeelding wordt getoond 45° ten opzichte van de grond staat. Bedien
vervolgens de hendel en laat deze los tot er geen luchtbellen meer naar buiten komen.
45°
Wordt vervolgd op de volgende pagina
27
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
26
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, moet de remgreep zover mogelijk worden
aangetrokken.
Normaal gesproken moet de remgreep bij het bedienen nu stijf aanvoelen.
(x)
Los
(y)
Beetje stijf
(z)
Stijf
Bediening remgreep
(x) (y) (z)
27
Voer afstellingen uit, zoals het wijzigen
van de hoek van het stuur, zodat de kop
van de ontluchtingsschroef evenwijdig
aan de grond staat.
28
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig leidingkoppelsysteem)
28
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
O-ring
(B)
Oliestopper
29
Verwijder de olietrechter en de
trechteradapter terwijl de oliestopper er
nog steeds in zit.
Bevestig de O-ring aan de
ontluchtingsschroef en draai hem dicht
terwijl u olie naar buiten laat stromen
om er zeker van te zijn dat er geen
luchtbellen in de voorraadtank
achterblijven.
Aanhaalmoment
0,5 - 0,7Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
TECHNISCHE TIPS
Gebruik een oude doek om te voorkomen dat
olie naar de omringende gebieden kan
stromen.
30
Veeg eventuele olie op die eruit is
gestroomd.
NOTITIE
Nadat alle procedures zijn voltooid, moet u
nagaan of de remmen goed werken.
29
MONTAGE
Op het stuur vastzetten
Op het stuur vastzetten
1
Draai het remgreeprubber vanaf de
achterkant om.
Draai de uiteinden van de afdekking met
beide handen voorzichtig om en duw ze
naar beneden.
NOTITIE
Als eraan wordt getrokken, kan de afdekking
vanwege de materiaaleigenschappen
beschadigd raken.
2
(A)
Gebruik een 5mm binnenzeskantsleutel
om de klembout in het bovendeel van
de beugel los te draaien en daarna aan
te draaien na plaatsing op het stuur.
(A)
Klembout
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Bij montage van de schakelversteller
opeen racestuur moet u de klembout
voldoende losdraaien.
Anders kan het stuur beschadigd raken.
De klemband, de klembout en de
klemmoer zijn niet geschikt voor andere
producten. Niet gebruiken met onderdelen
die in andere producten worden gebruikt.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
30
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
Plaats de fiets in de werkstandaard zoals aangegeven in de afbeelding, terwijl de
ontluchtingsspacer (geel) is bevestigd op de remklauw.
(A)
Remleiding
(B)
Remklauw
NOTITIE
Bij het ontluchten van de remklauw hebt u
SM-DISC (olietrechter en oliestop) en de
trechteradapter nodig.
(A)
(B)
1
(B) (A)
Bevestig de ontluchtingsspacer (geel).
(A)
Ontluchtingsspacer
(B)
Remblokas
Aanhaalmoment
0,2 - 0,4Nm
2
Trek de beugelafdekking terug vanaf de
voorkant.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Wordt vervolgd op de volgende pagina
31
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
3
Pas de positie van de ontluchtingsschroef
zodanig aan dat de bovenzijde parallel
aan de grond staat.
NOTITIE
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen niet
met kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
4
(B)
(C)
(A)
Verwijder de ontluchtingsschroef en
O-ring.
(A)
ST-R9120/ST-R8020/ST-R8025:
2mm inbussleutel
ST-R7020/ST-R7025/ST-4720/
ST-4725:
2,5mm inbussleutel
(B)
Ontluchtingsschroef
(C)
O-ring
TECHNISCHE TIPS
Pas op dat u de ontluchtingsschroef of O-ring
niet laat vallen.
5
(A) (B)
Bevestig de trechteradapter op de
olietrechter.
(A)
Olietrechter
(B)
Trechteradapter
Wordt vervolgd op de volgende pagina
32
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
6
(A)
Bevestig de olietrechter.
(A)
Olietrechter
7
Voer afstellingen uit, zoals het wijzigen
van de hoek van het stuur, zodat de zijde
van de beugel die in de afbeelding
wordt getoond evenwijdig aan de grond
staat.
NOTITIE
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen niet
met kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
8
Zet de remklauw vast met een klem tijdens het ontluchten.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
33
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
9
(A)
(B)
Plaats een 7mm dopsleutel.
Vul de spuit met voldoende olie, sluit de
slang op de spuit aan op de
ontluchtingsnippel en zet hem vast met
de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
Draai de ontluchtingsnippel 1/8 slag
open.
(A)
Slanghouder
(B)
Ontluchtingsnippel
NOTITIE
Zet de remklauw vast met een klem om te
verhinderen dat de slang per ongeluk los kan
raken.
De greep niet herhaalde malen aantrekken en
weer loslaten.
Hierdoor kan er olie zonder luchtbellen naar
buiten komen, maar er kunnen luchtbellen
achterblijven in de olie binnenin de remklauw
en het ontluchten zal langer duren. (Als u de
remgreep herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
10
45°
Zodra er geen olieluchtbellen meer zijn
in de trechter, verandert u de hoek van
de grepen zodat de hoek van de beugel
45° is, zoals wordt getoond op de
afbeelding. Plaats nu olie in de trechter
totdat er geen olieluchtbellen meer zijn
in de trechter, en sluit dan tijdelijk de
ontluchtingsnippel.
Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde
van de slang op de spuit afdekt met een
oude doek om het spatten van olie te
voorkomen.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
34
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
11
(A)
Bind de geleverde slang en zak vast met
elastiek.
Plaats een 7mm dopsleutel zoals
aangegeven in de afbeelding en sluit de
slang aan op de ontluchtingsnippel.
(A)
Zak
12
(A)
Draai de ontluchtingsnippel los.
Controleer op dit moment dat de slang
goed vastzit op de ontluchtingsnippel.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier is het eenvoudig
mogelijk om het grootste gedeelte van
de luchtbellen die in het remsysteem
zitten te verwijderen.
(A)
Luchtbellen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te
schudden of voorzichtig op de hendelsteun of
de remklauwen te tikken met een
schroevendraaier, of de positie van de
remklauwen te verschuiven.
13
Het vloeistofniveau in de olietrechter zal nu dalen. Blijf daarom de trechter met olie vullen
om het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
35
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
14
(A)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, draait u de
nippel even dicht.
(A)
Ontluchtingsnippel
15
Open en sluit de ontluchtingsnippel snel
(elke keer een ongeveer een halve 0,5
seconde) terwijl de remgreep is
aangetrokken om eventuele luchtbellen
in de remklauwen te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
keer.
16
Draai je de ontluchtingsnippel vast.
Aanhaalmoment
4 - 7Nm
Wordt vervolgd op de volgende pagina
36
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
17
Voer afstellingen uit, zoals het wijzigen van de hoek van het stuur, zodat de zijde van de
beugel die in de afbeelding wordt getoond evenwijdig aan de grond staat. Bedien
vervolgens de greep en laat deze los tot er geen luchtbellen meer naar buiten komen.
18
Voer afstellingen uit, zoals het wijzigen van de hoek van het stuur, zodat de zijde van de
beugel die in de afbeelding wordt getoond 45° ten opzichte van de grond staat. Bedien
vervolgens de greep en laat deze los tot er geen luchtbellen meer naar buiten komen.
45°
Wordt vervolgd op de volgende pagina
37
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
19
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, laat u de remgreep zo ver los als deze kan gaan.
Normaal gesproken moet de remgreep bij het bedienen nu stijf aanvoelen.
(x) Los
(y) Beetje stijf
(z) Stijf
Bediening remgreep
(x) (y) (z)
20
Voer afstellingen uit, zoals het wijzigen
van de hoek van het stuur, zodat de kop
van de ontluchtingsschroef evenwijdig
aan de grond staat.
38
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
21
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
O-ring
(B)
Oliestopper
22
Verwijder de olietrechter en de
trechteradapter terwijl de oliestopper er
nog steeds in zit.
Bevestig de O-ring aan de
ontluchtingsschroef en draai hem dicht
terwijl u olie naar buiten laat stromen
om er zeker van te zijn dat er geen
luchtbellen in de voorraadtank
achterblijven.
Aanhaalmoment
0,5 - 0,7Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
TECHNISCHE TIPS
Gebruik een oude doek om te voorkomen dat
olie naar de omringende gebieden kan
stromen.
23
Veeg eventuele olie op die eruit is
gestroomd.
39
MONTAGE
De remklauw monteren
De remklauw monteren
1
(A)
Verwijder de ontluchtingsspacer (geel).
(A)
Ontluchtingsspacer
2
(A)
Plaats de aandrukveer voor de blokken
zoals aangegeven in de afbeelding.
(A)
Bevestigingsveer voor remblok
3
(C)
(B)(A)
Breng de nieuwe remblokken en bouten
aan.
Zorg dat u op dit moment ook de
houdclip aanbrengt.
Monteer de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
Remblokken
(B)
Houdclip
(C)
Remblokas
Aanhaalmoment
0,2 - 0,4Nm
NOTITIE
Als u een remblok met koelvinnen gebruikt,
let dan bij het plaatsen op de markeringen
voor links (L) en rechts (R).
40
MONTAGE
De remklauw monteren
De lengte van remklauwbevestigingsbout C controleren
Idem voor remschijven van 140 mm/160 mm/180 mm
(A)
(z)
Steek de remklauwbevestigingsbouten C
in het montagegebied op het frame en
zorg dat deze 13mm naar buiten steken.
(z) 13mm
(A)
Remklauwbevestigingsbout C
NOTITIE
Als u een boutlengte-selector gebruikt,
controleer dan dat het uiteinde van de
remklauwbevestigingsbout C valt binnen
bereik
A.
A
Remklauwbevestigingsbout C
Boutlengte-
selector
Gebruik geen tussenring bij het controleren van
de lengte van remklauwbevestigingsbout C.
De lengte van de gebruikte
remklauwbevestigingsbout C varieert
afhankelijk van de dikte van het frame.
Gebruik een remklauwbevestigingsbout C
die geschikt is voor de framedikte.
Lengte
remklauwbe-
vestigingsbout C
Framedikte
Framedikte
Lengte remklauw-
bevestigingsbout C
Y-onderdeel
20mm 33mm Y8PU08010
25mm 38mm Y8PU08020
30mm 43mm Y8PU08030
Wordt vervolgd op de volgende pagina
41
MONTAGE
De remklauw monteren
NOTITIE
Een speciale montagesteun moet mogelijk worden gebruikt, afhankelijk van welke combinatie frame en remschijf wordt gebruikt.
Montagetype vork en frame
Remschijfgrootte
140 mm (SS) 160 mm (S) 180 mm (M)
Vlakke montage
Ø140/160
Achter Montagesteun niet vereist SM-MA-R160 D/D -
Vlakke montage
Ø160/180
Achter - Montagesteun niet vereist SM-MA-R160 D/D
*
BR-R9170 is niet compatibel met achterschijf van 180 mm (M).
Bij gebruik van een montagesteun
(140 mm remschijf)
(remschijven van 160 mm met montage Ø160/180)
1
(A) (B)
(C)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
Monteer de boutbevestigingspen.
Controleer of de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
(A)
Montagesteun
(B)
Remklauwbevestigingsbout B
(C)
Boutbevestigingspen
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Let bij het aanbrengen van de montagesteun
op de richting die daarop aangegeven staat.
For
φ
140 or
φ
160 for 160/180 mount
UP
Wordt vervolgd op de volgende pagina
42
MONTAGE
De remklauw monteren
2
Bevestig de montagesteun tijdelijk op het frame.
Trek de remgreep aan en draai de remklauwbevestigingsbouten A vast terwijl u de
remblokken tegen de remschijf duwt.
(A)
Remklauwbevestigingsbout A
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
(A)
3
(A)
Monteer de borgring.
Monteer de borgring door het
uitstekende gedeelte van de borgring in
het gat van de montagesteun te steken.
(A)
Borgring
Wordt vervolgd op de volgende pagina
43
MONTAGE
De remklauw monteren
Bij gebruik van een montagesteun
(160 mm remschijf)
(remschijven van 180 mm met montage Ø160/180)
1
(B)
(C)
(A)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
Monteer de boutbevestigingspen.
Controleer of de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
(A)
Montagesteun
(B)
Remklauwbevestigingsbout B
(C)
Boutbevestigingspen
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Let bij het aanbrengen van de montagesteun
op de richting die daarop aangegeven staat.
UP
For
φ
160 or
φ
180 for 160/180 mount
Wordt vervolgd op de volgende pagina
44
MONTAGE
De remklauw monteren
2
Breng de remklauwbevestigingsbouten A eerst aan in de openingen in de montagesteun en
bevestig de montagesteun vervolgens tijdelijk op het frame, zoals aangegeven in de
afbeelding.
Trek de remgreep aan en draai de remklauwbevestigingsbouten A vast terwijl u de
remblokken tegen de remschijf duwt.
(A)
Remklauwbevestigingsbout A
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Breng de remklauwbevestigingsbouten Aniet
aan nadat de montagesteun op het oppervlak
van het frame is geplaatst.
De remklauw kan krassen oplopen door de
bevestigingsbouten.
(A)
3
(A)
Monteer de borgring.
Monteer de borgring door het
uitstekende gedeelte van de borgring in
het gat van de montagesteun te steken.
(A)
Borgring
Wordt vervolgd op de volgende pagina
45
MONTAGE
De remklauw monteren
Bij gebruik van een remklauwbevestigingsbout C
(140 mm remschijf)
(remschijven van 160 mm met montage Ø160/180)
(B)
(A)
Bevestig de remklauw op het frame.
Monteer de boutbevestigingspen.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Remklauwbevestigingsbout C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
Bij gebruik van een remklauwbevestigingsbout C
(160 mm remschijf)
(remschijven van 180 mm met montage Ø160/180)
1
(A)
(B)
(C)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
Monteer de boutbevestigingspen.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Montagesteun
(C)
Remklauwbevestigingsbout B
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Let bij het aanbrengen van de montagesteun
op de richting die daarop aangegeven staat.
/
Wordt vervolgd op de volgende pagina
46
MONTAGE
De remklauw monteren
2
(B)
(A)
(C)
Gebruik remklauwbevestigingsbout C en
een tussenring om de montagesteun aan
het frame te bevestigen.
(A)
Montagesteun
(B)
Tussenringen
(C)
Remklauwbevestigingsbout C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
3
(A)
Monteer de houdclip.
(A)
Houdclip
47
MONTAGE
Framebevestigingsbouten tijdelijk aandraaien
Framebevestigingsbouten tijdelijk aandraaien
Vastzetten met bevestigingspen
Voor Achter
(A)
(A)
(A)
Boutbevestigingspen
48
MONTAGE
Montage van de versnellingskabel
Montage van de versnellingskabel
Te gebruiken kabel
Binnenkabel met polymeer coating Aanbevolen buitenkabel
R9100-serie
Ø1,2mm
Buitenkabeleinde met buisje/
SP41 buitenkabel
SP41
Ø4mm
R8000-serie
Ø1,2mm
R7000-serie/
ST-4720/
ST-4725
Ø1,2mm
Tegenoverliggende zijde
Normaal buitenkabeleinde / SP41
buitenkabel
SP41
Ø4mm
NOTITIE
Er mag zich geen stof op de binnenkabel
afzetten. Als het vet van de binnenkabel
wordt afgeveegd, wordt het aanbrengen van
SIS SP41 vet (Y04180000) aanbevolen.
Montagepositie buitenkabeleinde met buisje
(A) (B)
(B) (C)
OT-RS900
OT-SP41
(A)
Afgesloten buitenkabeleinde
(aluminium type) (zijde derailleur)
(B)
Dop met lange tong
(C)
Dop met korte tong
(zijde schakelversteller)
TECHNISCHE TIPS
Plaats het bolle deel van het dop met korte
tong in de groef in de beugel.
49
MONTAGE
Montage van de versnellingskabel
De buitenkabel inkorten
1
SP41
(B)
(A)
Knip met de kabeltang (TL-CT12) of een
vergelijkbaar gereedschap de kabel
door; doe dit aan de zijde zonder
opschrift.
(A)
TL-CT12
(B)
Buitenkabeleinde met buisje
NOTITIE
Gebruik een kabel die nog wat extra lengte
over heeft als het stuur helemaal naar links
of rechts gedraaid is.
Let erop dat u geen verwonding aan uw
hand oploopt door de naald aan de
TL-CT12.
2
SP41
(z)
(y)
(B)
(A)
Maak vervolgens de punt van voering
(Ø2,2 of meer) met TL-CT12 of een
vergelijkbaar smal gereedschap wat
breder.
(y) Het buitenkabeleinde met buisje
verwijderen
(z) Het afgeknipte uiteinde perfect
rond maken
(A)
TL-CT12
(B)
Naald aan TL-CT12
3
SP41
(B)
(z)
(A)
Steek de buitenkabel naar binnen tot
deze goed contact maakt met het
uiteinde van het buitenkabeleinde met
buisje.
(z) Het buitenkabeleinde met buisje
aanbrengen
(A)
Buitenkabel
(B)
Buitenkabeleinde met buisje
NOTITIE
Let erop dat de punt van het bolle deel van
het buitenkabeleinde met buisje niet wordt
samengedrukt wanneer de buitenkabel wordt
ingestoken.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
50
MONTAGE
Montage van de versnellingskabel
De schakelbinnenkabel doortrekken
In de afbeelding wordt de rechtergreep getoond.
1
(A)
Bedien de releaseversteller 10 keer of
vaker om hem in de hoogste stand te
zetten.
(A)
Ontgrendelhendel
2
Draai het remgreeprubber vanaf de
achterkant om.
3
Verwijder de kabelafdekking van de
beugel met een schroevendraaier.
4
Steek de binnenkabel door de eenheid;
zie de afbeelding.
NOTITIE
Let er bij het insteken van de kabel op dat de
coating van de binnenkabel niet beschadigd
raakt.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
51
MONTAGE
Montage van de versnellingskabel
5
Steek de kabel zodanig naar binnen dat
het binnenste uiteinde zich in de
eenheid bevindt.
6
(A)
Steek de binnenkabel door de eenheid;
zie de afbeelding.
(A)
Dop met korte tong
7
Breng ten slotte de kabelafdekking aan.
TECHNISCHE TIPS
Wanneer de binnenkabel wordt aangebracht,
kan de coating beschadigd raken en gaan
rafelen. Dit is echter niet van invloed op de
werking van de kabel.
8
(B)
(A)
(A)
Zet de buitenkabel tijdelijk vast aan het
stuur (met tape of iets vergelijkbaars).
(A)
Tape
(B)
Buitenkabel
9
Omwikkel vervolgens het stuur met stuurlint.
AFSTELLING
Wordt vervolgd op de volgende pagina
53
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
1
Draai het remgreeprubber vanaf de
achterkant om.
TECHNISCHE TIPS
Er kan geen vrije slagafstelling worden
uitgevoerd voor ST-R7020/ST-R7025/ST-4720/
ST-4725.
Als u alleen het bereik wilt afstellen, voert
u stap 3 uit.
2
(A)
(B)
Draai de stelschroef voor vrije
slagafstelling om de slag aan te passen.
Draaien in de richting die wordt
aangegeven in de afbeelding, vergroot
de vrije slag.
(A)
Stelschroef voor vrije slagafstelling
(B)
2mm binnenzeskantsleutel
NOTITIE
Stop met het losdraaien van de stelschroef
voor vrije slagafstelling als de vrije slag niet
groter meer wordt.
Als de stelschroef voor de vrije slagafstelling
te ver wordt losgedraaid, kan de stelschroef
uit de steuneenheid komen.
Draai de stelschroef voor vrije slagafstelling
niet met kracht aan. Anders kunt u deze
stelschroef beschadigen.
Verwijder de tussenring van de stelschroef
voor vrije slagafstelling niet.
Plaats de stelschroef voor vrije slagafstelling
zodanig dat deze de beugelafdekking niet
hindert.
54
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
3
ST-R9120/ST-R8020/ST-R8025
(C)
(A)
ST-R7020/ST-R7025/ST-4720/ST-4725
(B)
(C)
Draai de schroef voor de vrije
slagafstelling om de hendeleenheid te
positioneren.
(A)
2mm binnenzeskantsleutel
(B)
2,5mm inbussleutel
(C)
Schroef voor bereikafstelling
NOTITIE
Controleer dat de rem goed functioneert na
het afstellen.
TECHNISCHE TIPS
ST-R9120/ST-R8020/ST-R8025
Rechtsom: De greepbreedte wordt groter
Linksom: De greepbreedte wordt kleiner
ST-R7020/ST-R7025/ST-4720/ST-4725
Rechtsom: De greepbreedte wordt kleiner
Linksom: De greepbreedte wordt groter
ONDERHOUD
Wordt vervolgd op de volgende pagina
56
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
1
(B)
(A)
Verwijder het wiel uit het frame en
verwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
Remblokken
(B)
Houdclip
NOTITIE
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de
tussenafstand tussen de remschijf en de
remblokken automatisch wordt aangepast
door het langzaam naar buiten komen van
de zuiger naarmate de remblokken verder
afslijten. Wanneer u de remblokken
vervangt, moet u de zuiger terugduwen.
Vervang de remblokken als er olie blijft
kleven aan de remblokken nadat olie is
toegevoegd, of als de remblokken
afgesleten zijn tot 0,5mm of als de veren
van de remblokken de remschijf raken.
Als u een remblok met koelvinnen
gebruikt, let dan bij het plaatsen op de
markeringen voor links (L) en rechts (R).
2
Maak de zuigers en het omliggende gebied schoon.
3
(A)
Gebruik een plat gereedschap om de
zuigers zo ver mogelijk recht naar
binnen te duwen zonder de zuigers te
verdraaien.
Duw niet met scherp gereedschap op de
zuigers.
Dit kan de zuigers beschadigen.
(A)
Zuiger
57
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
4
(A)
Monteer de bevestigingsveer voor de
remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Bevestigingsveer voor remblok
5
(A)
(B)
(C)
(D)
Monteer de nieuwe remblokken, de
bout en het remblokafstandsstuk (rood).
Zorg dat u op dit moment ook de
houdclip aanbrengt.
(A)
Remblokken
(B)
Houdclip
(C)
Remblokas
(D)
Remblokafstandsstuk (rood)
Aanhaalmoment
0,2 - 0,4Nm
6
Trek de remgreep enkele malen aan om na te gaan dat de werking stugger wordt.
7
Verwijder de remblokspacer, monteer het wiel en controleer vervolgens dat de remschijf en
remklauw elkaar niet hinderen.
Als ze elkaar raken, moet u ze afstellen zoals beschreven in het onderdeel “De remklauw
monteren”.
58
ONDERHOUD
Naamplaat vervangen
Naamplaat vervangen
Een schroef wordt zichtbaar als de rem
tijdens het schakelen wordt bediend.
Verwijder de schroeven en vervang het
naamplaatje.
Aanhaalmoment
0,15 - 0,2Nm
TECHNISCHE TIPS
De schroeven zijn klein, dus zorg dat u ze niet
laat vallen.
SHIMANO minerale olie vervangen
Er wordt aanbevolen om de olie te vervangen wanneer de olie in de reservoirtank zichtbaar is verkleurd.
Na bevestiging van de zak en slang aan de ontluchtingsnippel draait u de nippel open om de olie te laten weglopen. Bedien hierbij de Dual Control
versteller om de olie gemakkelijker te laten weglopen. Raadpleeg na het verwijderen van de olie het onderdeel “SHIMANO minerale olie toevoegen en
ontluchten” en smeer het systeem met olie uit een nieuwe container. Gebruik alleen SHIMANO minerale olie.
Houd u bij het verwijderen van gebruikte olie aan de toepasselijke landelijke en/of plaatselijke regelgeving.
59
ONDERHOUD
Remgreeprubber vervangen
Remgreeprubber vervangen
Plaats de uitsteeksels op de afdekking in de uitsparingen in de beugel.
NOTITIE
Let op de
markeringen
R: voor rechts
L: voor links
De markeringen zijn te vinden aan de
binnenzijde van de houderafdekking.
Zorg bij het terugplaatsen van de
afdekking dat de Dual Control versteller en
remleiding zijn verwijderd van de fiets,
zoals aangegeven in de afbeelding. Anders
kunt u ook de remklauw van het frame
verwijderen en de beugelafdekking
aanbrengen vanaf de zijde van de
remklauw.
Voer de ontluchtingsprocedure uit na het
verwijderen van de remleiding.
TECHNISCHE TIPS
Wrijf wat schoonmaakalcohol in de
binnenzijde van de afdekking om het
plaatsen te vereenvoudigen.
De uitsteeksels op de afdekking passen elk
in een overeenkomstige uitsparing in de
steun.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
60
ONDERHOUD
Hoofdsteun voor de hendel vervangen
Hoofdsteun voor de hendel vervangen
1
(B)
(A)
Bedien de releaseversteller 2 keer of
vaker en verzet de hoofdversteller
vervolgens 2 versnellingen.
(A)
Ontgrendelhendel
(B)
Hoofdversteller
2
(A)
(B)
(z)
Houd de basis van de hoofdversteller
vast met uw handen en zet vervolgens
alleen de hoofdversteller terug in de
oorspronkelijke positie.
(z) Met vingers tegenhouden.
(A)
Hoofdversteller
(B)
Hendelhoofdsteun
61
ONDERHOUD
Hoofdsteun voor de hendel vervangen
3
Draai de hoofdsteun van de hendel met
een platte schroevendraaier of een
vergelijkbaar gereedschap in de richting
van de pijl en verwijder de aanslag.
4
Trek de hoofdsteun naar buiten.
5
Breng een nieuwe hoofdsteun aan.
62
ONDERHOUD
Kabelafdekking vervangen
Kabelafdekking vervangen
1
Draai het remgreeprubber vanaf de
achterkant om.
2
Verwijder de kabelafdekking van de
beugel met een schroevendraaier.
3
(A)
Voordat u de nieuwe kabelafdekking
aanbrengt, moet u er een kleine vouw in
maken en de afdekking in het gat in de
beugel plaatsen.
(A)
Kabelafdekking
63
ONDERHOUD
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
Als het binneneinde zich moeilijk naar buiten laat trekken, volg dan onderstaande procedure.
1
Haal de hendel uit het handvat en verwijder het remgreeprubber.
TECHNISCHE TIPS
Voor een soepele schakelwerking wordt
aanbevolen om ook de kabelgeleider te
vervangen bij het vervangen van een
ontkoppelde binnenkabel.
2
(A)
Verwijder de schroef aan de onderkant
van de beugel en verwijder de
eenheidafdekking.
(A)
Schroevendraaier [nr. 1]
3
Trek het binneneinde los van de
kabelhaak van het kabelmechanisme.
NOTITIE
Let er nu op dat u de veer niet per ongeluk
aanraakt. Er zou dan een probleem met de
werking kunnen ontstaan.
4
Bevestig de eenheidafdekking opnieuw
en draai de schroef aan.
Aanhaalmoment
0,2 - 0,25Nm
64
ONDERHOUD
SL-kabelgeleider vervangen
SL-kabelgeleider vervangen
1
Draai het remgreeprubber vanaf de
achterkant om.
2
Verwijder de kabelafdekking van de
beugel met een schroevendraaier.
3
Duw met een spit gereedschap de
SL-kabelgeleider naar buiten.
4
Duw de nieuwe kabel met uw handen
naar binnen.
5
Breng de kabelafdekking aan.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65

Shimano BR-4770 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual