VEILIGHEID VOOROP
7
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Zorg bij het vastzetten van de remarm op het frame
dat u een remarmklem gebruikt die overeenkomt met
de afmeting van de liggende achtervork en zet ze
stevig vast met de klembout en klemmoer tot het
opgegeven aanhaalmoment.
Gebruik een borgmoer met een nylon inzetstuk
(zelfborgende moer) als klemmoer. Wij raden u aan om
klembouten, klemmoeren en remarmklemmen van
Shimano te gebruiken.
Als de klemmoer loskomt van de remarm, of als de
klembout of remarmklem beschadigt raakt, kan de
remarm rond de liggende achtervork draaien en voor
een plotselinge ruk aan het stuur zorgen. Ook kan het
wiel blokkeren en de fiets vallen, met ernstig letsel als
gevolg.
Zorg bij het monteren van de naaf op het frame dat u
de juiste antislip sluitringen aan de linker- en
rechterkant monteert, en draai de naafmoeren stevig
vast tot het opgegeven aanhaalmoment. Als de antslip
sluitringen slechts aan één kant zijn gemonteerd, of als
de naafmoeren niet voldoende zijn vastgedraaid, kan
de antislip sluitring loskomen. Dit kan ervoor zorgen
dat de naafas roteert en de cassette joint draait.
Hierdoor kan per ongeluk aan het stuur worden
getrokken door de versnellingskabel, wat tot zeer
ernstige ongelukken kan leiden.
Remschijf
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende
remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig
letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de
openingen van de remschijf terechtkomen wanneer
deze beweegt.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er
wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na
het afstappen dus niet aan. Anders kunt u
brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken
komen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed
werken.
Als er olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet
u een fietsenmaker of verkooppunt raadplegen.
Anders zullen de remmen mogelijk niet goed werken.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het
mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet
zijn versleten.
Nadat u heeft gecontroleerd dat het remsysteem
voldoende is afgekoeld, gaat u na dat elk remblok
minimaal 0,5 mm dik is. Of neem contact op met een
dealer of een agentschap.
1 2 mm
2 0,5 mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is,
gebruik de remmen dan niet meer en neem contact
op met een verkooppunt of fietsenmaker.
Als de remschijf tot op 1,5 mm of minder is versleten of
als het aluminium zichtbaar wordt, gebruik de remmen
dan niet meer en neem contact op met een dealer of
een agentschap. De remschijf kan breken en u kunt
van de fiets vallen.
Terugtrapremnaaf
Wanneer u een omgekeerd vorkuiteinde gebruikt,
moet u de ketting spannen met een kettingsteller.
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Schakel steeds slechts één versnelling. Verminder
tijdens het schakelen de kracht op de pedalen. Als u
probeert de versnellingsschakelaar te forceren of
meerdere versnellingen in één keer te schakelen terwijl
er hard op de pedalen wordt geduwd, kunnen uw
voeten van de pedalen schieten en kunt u vallen, met
ernstig letsel als gevolg.
Als u de versnellingsschakelaar met meerdere
versnellingen tegelijk naar een lichtere versnelling
verzet, kan de buitenkabel uit de schakelaar springen.
Dit is niet van invloed op de werking van de
versnellingsschakelaar, omdat de buitenkabel na het
schakelen weer naar de originele positie terugschuift.