Acer Veriton Z4710G Handleiding

Type
Handleiding
- 1
Veriton All-in-One computer
Gebruikershandleiding
2 -
© 2013. Alle rechten voorbehouden.
Veriton All-in-One computer
Dekt: All-in-One modellen met aanraakfunctionaliteit
Deze uitgave: October 2013
Meld u aan voor een Acer ID en schakel Acer externe
bestanden in
1. Zorg dat u bent verbonden met internet.
2. Ga naar www.acer.com en selecteer uw land.
3. Klik op REGISTER A PRODUCT (Een product registreren).
4. Registreer u voor een Acer ID of meld u aan als u al een Acer ID hebt.
Uw Acer product registreren
Nadat we uw productregistratie hebben ontvangen, sturen we u ter bevestiging een e-
mail met belangrijke informatie. Bewaar deze e-mail op een veilige plaats.
Uw geregistreerde producten beheren
Als u de registratie hebt voltooid, kunt u zich met uw Acer ID en -wachtwoord aanmelden
bij account.acer.com en al uw geregistreerde producten bekijken en beheren.
Opmerking: Het kan een paar dagen duren voordat uw informatie in de database is
bijgewerkt.
Modelnummer: _________________________________
Serienummer: _________________________________
Aankoopdatum: ________________________________
Plaats van aankoop: ____________________________
Inhoudsopgave - 3
INHOUDSOPGAVE
Uw Acer product registreren ....................... 2
Uw geregistreerde producten beheren ....... 2
Om te beginnen 5
Uw handleidingen.................................... 5
Onderhoud en
tips voor het gebruik van
de computer............................................. 5
De computer in- en uitschakelen ................ 5
De computer met zorg behandelen............. 6
De adapter met zorg behandelen ............... 6
De computer reinigen en onderhouden ...... 7
Herstel 8
Een herstelback-up maken...................... 8
Back
-up maken van stuurprogramma's
en toepassingen .................................... 10
Het systeem herstellen.......................... 12
Stuurprogramma's en toepassingen
opnieuw installeren ................................... 13
Terug naar een eerdere momentopname
van het systeem........................................ 15
De fabriekstoestand van het systeem
herstellen .................................................. 16
Herstellen vanuit Windows........................ 17
Herstellen vanaf een back-up ................... 20
Verbinding maken met internet 24
Verbinding maken via een kabel ........... 24
Geïntegreerde netwerkfunctie................... 24
Acer ProShield 26
Overzicht ............................................... 26
Acer
ProShield instellen ........................ 27
Persoonlijk veilig station............................ 28
Credential Manager (Referentiebeheer) .. 29
Data Protection
(Gegevensbescherming) ....................... 29
Data Removal (Gegevensverwijdering) ... 30
BIOS-hulpprogramma 31
Opstartreeks.......................................... 31
W
a
chtwoorden instellen ........................ 31
De computer beveiligen 32
Wachtwoorden gebruiken...................... 32
Wachtwoorden invoeren ........................... 33
Energiebeheer 34
Energie besparen .................................. 34
Poorten en aansluitingen 37
Informatie over USB 3.0............................ 38
Audiopoorten aan de achterkant............... 38
Geheugenkaartlezer 39
Verbindingsmogelijkheden..................... 39
Video- en audio-aansluitingen 41
HDMI 42
Universele Seriële Bus (USB) 43
Veelgestelde vragen 45
Informatie over serviceverlening............ 48
T
i
ps en hints voor het gebruik van
Windows 8.1 .......................................... 49
Hoe kom ik bij Start terecht?..................... 49
Wat zijn "Charms"? ................................... 49
Kan ik direct opstarten naar het
bureaublad? .............................................. 50
Hoe spring ik heen en weer tussen apps?... 50
Hoe schakel ik de computer uit?............... 50
Hoe kan ik mijn computer ontgrendelen? .... 50
Hoe kan ik mijn computer aanpassen?..... 52
Waar zijn mijn apps?................................. 53
Wat is een Microsoft-ID (account)?........... 55
Hoe voeg ik favorieten toe aan Internet
Explorer?................................................... 56
Hoe controleer ik of er Windows-updates
zijn?........................................................... 56
Waar kan ik meer informatie vinden? ....... 56
Problemen oplossen .............................. 57
Tips voor het oplossen van problemen ..... 57
Foutmeldingen .......................................... 57
Internet en online veiligheid 59
De eerste stappen op internet ............... 59
De computer beveiligen ............................ 59
Een internetprovider kiezen ...................... 59
Netwerkaansluitingen................................ 60
Surf op internet! ........................................ 62
Beveiliging................................................. 63
Blu-ray- of dvd-films afspelen 70
4 -
Aan de slag...
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Nuttige informatie over de zorg voor uw computer en uw gezondheid
Hoe u herstelback-ups maakt
Richtlijnen voor het maken van verbinding met een netwerk
Informatie over het gebruik van de gebundelde software van Acer
Om te beginnen - 5
OM TE BEGINNEN
Wij danken u dat u hebt gekozen voor deze desktopcomputer van
Acer om te voldoen aan uw computereisen.
Uw handleidingen
Om u te helpen met het werken op de Acer-desktopcomputer, hebben
we een aantal handleidingen samengesteld:
Allereerst helpt de Set-uphandleiding u bij het instellen van uw
computer.
In de snelgids krijgt u een introductie over de basiseigenschappen en
functies van uw nieuwe computer. Als u meer wilt weten over hoe u
met de computer productiever kunt werken, raadpleeg dan de
Gebruikershandleiding. Deze gebruikershandleiding bevat
gedetailleerde informatie over onderwerpen zoals systeemfuncties,
gegevensherstel, uitbreidingsopties en oplossen van problemen.
Daarnaast bevat de handleiding algemene voorwaarden en
veiligheidsmededelingen voor uw desktopcomputer. Deze is
beschikbaar via het bureaublad; dubbelklik op het Help-pictogram en
klik op User’s Manual (Gebruikershandleiding) in het menu dat
open gaat.
Onderhoud en tips voor het gebruik van de
computer
De computer in- en uitschakelen
U kunt de computer uitschakelen op een van de volgende manieren:
Gebruik het afsluitcommando van Windows: Druk op de Windows-
toets + <C>, klik op Settings (Instellingen) > Power (Energie) en
klik dan op Shut Down (Afsluiten).
Als u de computer voor korte tijd wilt uitschakelen maar niet helemaal
wilt uitzetten, activeert u de sluimerstand door op de aan-uitknop te
drukken.
6 - Om te beginnen
U kunt de computer ook op stand-by zetten door de sneltoets <Fn> +
<F4> in te drukken.
De computer met zorg behandelen
Uw computer zal u jarenlang uitstekende diensten bewijzen, mits u
deze met zorg behandelt.
Stel de computer niet bloot aan direct zonlicht. Plaats de computer
niet in de buurt van een warmtebron, zoals een radiator.
Stel de computer niet bloot aan temperaturen onder 0 °C (32 °F) of
boven 50 °C (122 °F).
Stel de computer niet bloot aan magnetische velden.
Stel de computer niet bloot aan regen of vocht.
Mors geen water of andere vloeistoffen op de computer.
Stel de computer niet bloot aan zware schokken of trillingen.
Stel de computer niet bloot aan stof en vuil.
Plaats geen objecten boven op de computer.
Gebruik geen overdadige kracht om de schermklep te sluiten.
Plaats de computer nooit op een oneffen oppervlak.
De adapter met zorg behandelen
Houd bij het gebruik van de adapter rekening met het volgende:
Sluit de adapter niet aan op een ander apparaat.
Ga niet op het netsnoer staan en plaats er geen zware voorwerpen
op. Zorg dat het netsnoer en andere snoeren niet in het looppad
liggen.
Wilt u de stekker van het netsnoer uit het stopcontact halen, trek
dan niet aan het snoer, maar aan de stekker.
Opmerking
Als u de computer niet op de normale wijze kunt uitschakelen, houd dan de aan-
uitknop langer dan vier seconden ingedrukt om de computer uit te schakelen. Als
u de computer hebt uitgeschakeld en meteen weer wilt inschakelen, moet u
minstens twee seconden wachten voordat u de computer weer inschakelt.
Om te beginnen - 7
Bij gebruik van een verlengsnoer mag het totale aantal ampères van
de aangesloten apparatuur, het aantal toegestane ampères van het
verlengsnoer niet overschrijden. Tevens mag de totale belasting van
alle apparatuur die op één stopcontact is aangesloten, de belasting
van de zekering niet overschrijden.
De computer reinigen en onderhouden
Ga als volgt te werk om de computer te reinigen:
1. Schakel de computer uit .
2. Koppel de adapter los.
3. Gebruik een zachte, vochtige doek. Gebruik geen vloeibare
reinigingsmiddelen of reinigingsmiddelen in spuitbussen.
Als zich een van de volgende situaties voordoet:
De computer is gevallen of de behuizing is beschadigd;
De computer functioneert niet goed
Zie Veelgestelde vragen op pagina 45.
8 - Herstel
HERSTEL
Als er een probleem met uw computer optreedt en de veelgestelde
vragen (zie Veelgestelde vragen op pagina 45) bieden geen
oplossing, kunt u de computer 'herstellen', d.w.z. terugzetten naar een
eerdere toestand.
In dit onderdeel worden de herstelprogramma's beschreven die
beschikbaar zijn op de computer. Acer levert Acer Recovery
Management, waarmee u een herstelback-up een back-up met
stuurprogramma's en toepassingen kunt maken. Om de herstelopties
te starten, gebruikt u hulpmiddelen uit Windows of de herstelback-up.
Een herstelback-up maken
Om vanaf een USB-opslag te herstellen, moet u vooraf een
herstelback-up maken. De herstelback-up bevat de complete originele
gegevens van de harde schijf van de computer, inclusief Windows en
alle vooraf geïnstalleerde stuurprogramma's en software. Met deze
back-up kunt u de standaardconfiguratie van de computer herstellen.
Het programma biedt tevens de optie alle instellingen en persoonlijke
gegevens te bewaren, zodat u deze later kunt herstellen.
Opmerking
Acer Recovery Management is uitsluitend beschikbaar als een Windows-
besturingssysteem al is geïnstalleerd.
Belangrijk
Het wordt aanbevolen zo spoedig mogelijk een herstelback-up en een
back-up met stuurprogramma's en toepassingen te maken.
In bepaalde situaties vereist een volledig herstel een USB-herstelback-up.
Opmerking
Aangezien de back-up, na formatteren, meer dan 16
GB opslagruimte nodig
heeft, raden wij u aan een USB-station te gebruiken met een capaciteit van
32
GB of meer.
Herstel - 9
1. Ga naar Start en voer 'Recovery' (Herstel) in. Klik vervolgens op
Acer Recovery Management in de lijst met apps.
2. Klik op Create Factory Default Backup (Back-up met fabriek-
swaarden maken). Het venster Recovery Drive (Herstelstation)
verschijnt.
Zorg dat de optie Copy contents from the recovery partition to
the recovery drive (Gegevens van de herstelpartitie naar het
herstelstation kopiëren) is geselecteerd. De levert de meest
complete en veiligste herstelback-up.
10 - Herstel
3. Sluit het USB-station aan en klik op Next (Volgende).
Aangezien de back-up, na formatteren, meer dan 16
G B
opslagruimte nodig heeft, raden wij u aan een USB-station te
gebruiken met een capaciteit van 32
GB of meer.
4. De voortgang van de back-up is zichtbaar op het scherm.
5. Volg het proces totdat het voltooid is.
6. Nadat de herstelback-up is gemaakt, kunt u ervoor kiezen om de
herstelgegevens op de computer te verwijderen. Als u deze
gegevens verwijdert, kunt u met de USB-herstelback-up de
computer herstellen, maar als u het USB-station verliest of wist,
kunt u de computer niet herstellen.
7. Koppel het USB-station los en voorzie het van een label.
Back-up maken van stuurprogramma's en
toepassingen
Maak een back-up van stuurprogramma's en toepassingen, met
daarop de vooraf, in de fabriek geïnstalleerde software en
stuurprogramma's van de computer. U kunt de back-up op een USB-
opslagapparaat maken of, als de computer beschikt over een dvd-
brander, één of meer opneembare dvd's gebruiken.
Belangrijk
Schrijf een unieke beschrijving op het station, zoals 'Windows
Herstelback-up'. Bewaar de back-up op een veilige plek die u niet
vergeet.
Herstel - 11
1. Ga naar Start en voer 'Recovery' (Herstel) in. Klik vervolgens op
Acer Recovery Management in de lijst met apps.
2. Klik op Back-up maken van stuurprogramma's en toepassingen.
Sluit het USB-station aan of plaats een lege dvd in het optische
station en klik op Next (Volgende).
Wanneer u een USB-station gebruikt, moet u controleren of het
voldoende capaciteit heeft voordat u verder gaat.
Wanneer u dvd's gebruikt, zal ook het aantal lege beschrijfbare
disks worden weergegeven dat u nodig hebt voor het maken van
de hersteldisks. Zorg dat u het vereiste aantal vereiste identieke,
lege disks bij de hand hebt.
3. Klik op Start om bestanden te kopiëren. U ziet de voortgang van de
back-up in beeld.
4. Volg het proces totdat het voltooid is:
• Wanneer u optische disks gebruikt, zal het station elke disk
uitwerpen wanneer het klaar is met het branden ervan. Verwijder
de disk uit het station en beschrijf deze met een permanente
viltstift.
12 - Herstel
Wanneer er meerdere disks nodig zijn, plaatst u een nieuwe disk
wanneer daar om gevraagd wordt en klikt dan op OK. Ga door
totdat het proces voltooid is.
Wanneer u een USB-station gebruikt, moet u het USB-station
loskoppelen en voorzien van een duidelijk label.
Het systeem herstellen
Zo herstelt u het systeem:
1. Voer kleine reparaties uit.
Als één of twee software- of hardware-items niet meer correct
functioneren, kan het probleem wellicht worden opgelost door de
software of de stuurprogramma's opnieuw te installeren.
Voor informatie over het opnieuw installeren van software en stuurpro-
gramma's die vooraf zijn geïnstalleerd, zie Stuurprogramma's en
toepassingen opnieuw installeren op pagina 13.
Voor instructies over het opnieuw installeren van software en
stuurprogramma's die niet vooraf zijn geïnstalleerd, zie de
documentatie of ondersteunende website van het betreffende
product.
2. Herstel een eerdere systeemtoestand.
Als het opnieuw installeren van software of stuurprogramma's niet
helpt, dan kan het probleem wellicht worden opgelost door een
eerdere, functionerende toestand van het systeem te herstellen.
Voor instructies, zie Terug naar een eerdere momentopname van
het systeem op pagina 15.
3. Herstel de fabrieksinstellingen van het besturingssysteem.
Als niets anders het probleem heeft verholpen en u de
fabrieksinstellingen van het systeem wilt herstellen, maar uw
gebruikersinformatie wilt behouden, zie De fabriekstoestand van
het systeem herstellen op pagina 16.
Belangrijk
Schrijf een unieke beschrijving op elke back-up, bijvoorbeeld 'Back-up
van stuurprogramma's en toepassingen'. Bewaar de back-up op een
veilige plek die u niet vergeet.
Herstel - 13
4. Herstel de fabrieksinstellingen van het besturingssysteem.
Als niets anders het probleem heeft verholpen en u de fabrieksin-
stellingen van het systeem wilt herstellen, zie De fabriekstoestand
van het systeem herstellen op pagina 16.
Stuurprogramma's en toepassingen opnieuw
installeren
Als onderdeel van de probleemoplossing dient u wellicht de
toepassingen en stuurprogramma's, die in de fabriek op de computer
zijn geïnstalleerd, opnieuw te installeren. U kunt opnieuw installeren
vanaf de harde schijf of vanaf de gemaakte back-up.
Andere toepassingen - Als u software opnieuw moet installeren die
niet al op de computer was geïnstalleerd, volgt u de installatie-
instructies van de betreffende software.
Stuurprogramma’s van nieuwe apparaten - Als u apparaatstuurpro-
gramma’s opnieuw wilt installeren die niet vooraf op de computer
zijn geïnstalleerd, volgt u de instructies van het betreffende
apparaat.
Wanneer u opnieuw installeert met Windows en de op uw
computer opgeslagen herstelinformatie:
1. Ga naar Start en voer 'Recovery' (Herstel) in. Klik vervolgens op
Acer Recovery Management in de lijst met apps.
2. Klik op Reinstall Drivers or Applications (Stuurprogramma's of
toepassingen opnieuw installeren).
14 - Herstel
3. Als het goed is ziet u het onderdeel Contents (Inhoud) van het
Acer Resource Center.
Illustraties dienen slechts ter verwijzing.
4. Klik op het installatiepictogram van het item dat u wilt
installeren. Volg de instructies op het scherm om de installatie
te voltooien. Herhaal deze stap voor elk item dat u opnieuw
wilt installeren.
Wanneer u opnieuw installeert vanaf een back-up met
stuurprogramma's en toepassingen op een dvd of USB-station:
1. Plaats de back-up met stuurprogramma's en toepassingen in
het schijfstation of sluit de USB-flashdrive aan op een vrije USB-
poort.
Als u een dvd hebt geplaatst, wacht u op het Acer Resource
Center.
•Als Acer Resource Center niet autom
atisch start, drukt u op de
Windows-toets + <
E> en vervolgens dubbelklikt u op het
pictogram van het optische station.
Als u een USB-station gebruikt, drukt u op de Windows-toets +
<E>. Dubbelklik vervolgens op het station met de back-up.
Dubbelklik op Resource Center.
Herstel - 15
2. Als het goed is ziet u het onderdeel Contents (Inhoud) van het
Acer Resource Center.
Illustraties dienen slechts ter verwijzing.
3. Klik op het installatiepictogram van het item dat u wilt
installeren. Volg de instructies op het scherm om de installatie
te voltooien. Herhaal deze stap voor elk item dat u opnieuw
wilt installeren.
Terug naar een eerdere momentopname van het
systeem
Microsoft System Restore (Systeemherstel) maakt periodiek een
'momentopname' van de systeeminstellingen en bewaart dit als een
herstelpunt. In de meeste gevallen van lastig te verhelpen
softwareproblemen kunt u terugkeren naar één van deze
herstelpunten om het systeem weer aan de praat te krijgen.
Windows maakt automatisch elke dag een extra herstelpunt, en ook
elke keer dat u software of stuurprogramma's installeert.
Opmerking
Voor meer informatie over het gebruik van Microsoft System Restore
(Systeemherstel) voert u in Start 'Help' in en klikt u daarna op Help and
Support (Help en ondersteuning) in de lijst met apps. Voer 'windows system
restore' (windows systeemherstel) in het zoekvak van Help in en druk op
Enter.
16 - Herstel
Een herstelpunt herstellen
1. In Start voert u 'Control Panel' (Configuratiescherm) in en klikt u op
Control Panel (Configuratiescherm) in de lijst met apps.
2. Klik op System and Security (Systeem en beveiliging) > Action
Center (Onderhoudscentrum) en klik daarna onder in het scherm
op Recovery (Herstel).
3. Klik op Open System Restore (Systeemherstel starten) en
vervolgens op Next (Volgende).
4. Klik op het laatste herstelpunt (gemaakt op een moment dat uw
systeem correct functioneerde), klik op Next (Volgende) en daarna
op Finish (Voltooien).
5. Er verschijnt een scherm ter bevestiging; klik op Yes (Ja). Het
systeem wordt hersteld met het opgegeven herstelpunt. Het
herstelproces duurt enkele minuten. Eventueel wordt de computer
opnieuw opgestart.
De fabriekstoestand van het systeem herstellen
Als er problemen zijn opgetreden op de computer die niet herstelbaar
zijn met andere methodes, dient u wellicht alles opnieuw te installeren
om het systeem naar de oorspronkelijke toestand te herstellen. U kunt
herstellen vanaf de harde schijf of vanaf de gemaakte hersteldisks.
Als Windows nog steeds kan worden gestart en de herstelpartitie
niet is verwijderd, zie Herstellen vanuit Windows op pagina 17.
Als u Windows niet meer kunt starten, dan is de originele harde
schijf volledig geformatteerd of hebt u een vervangende harde schijf
geplaatst, zie Herstellen vanaf een back-up op pagina 20.
Herstel - 17
Herstellen vanuit Windows
Start AcerRecovery Management:
Ga naar Start en voer 'Recovery' (Herstel) in. Klik vervolgens op
Acer Recovery Management in de lijst met apps.
Er zijn twee opties beschikbaar: Restore Factory Settings
(Fabrieksinstellingen herstellen) (Reset my PC [Mijn pc resetten])
of Customized Restore (Aangepast herstel) (Refresh my PC [Mijn
pc vernieuwen]).
Restore Factory Settings (Fabrieksinstellingen herstellen)
verwijdert alles op de harde schijven en installeert vervolgens
Windows en alle vooraf geïnstalleerde software en stuurprogramma’s
opnieuw. Als u nog toegang hebt tot belangrijke bestanden op de
harde schijf, maakt u daar nu back-ups van. Zie Fabrieksinstellingen
herstellen met Acer Recovery Management op pagina 18.
Customized Restore (Aangepast herstel) zal proberen uw
bestanden (gebruikersgegevens) te behouden, maar zal alle software
en stuurprogramma's opnieuw installeren. Software die u hebt
geïnstalleerd sinds de aankoop van uw pc, wordt verwijderd (met
uitzondering van de software die via Windows Store geïnstalleerd is).
Zie Aangepast herstellen met Acer Recovery Management op
pagina 20.
18 - Herstel
Fabrieksinstellingen herstellen met Acer Recovery Management
1. Klik op Restore Factory Settings (Fabrieksinstellingen herstellen).
2. Het venster Reset your PC (De pc opnieuw instellen) wordt
geopend.
Illustraties dienen slechts ter verwijzing.
3. Klik op Volgende en kies vervolgens hoe u de bestanden wilt wissen:
a. Just remove my files (Alleen mijn bestanden verwijderen)
wist alle bestanden voordat u de computer herstelt. Dit duurt
ongeveer 30 minuten.
b. Fully clean the drive (Het station volledig opschonen) wist het
station nadat elk bestand is gewist, zodat de bestanden na de
herstelpoging niet meer kunnen worden weergegeven. Het
wissen van het station duurt veel langer, maximaal 5 uur, maar is
veel veiliger aangezien oude bestanden volledig worden
verwijderd.
Belangrijk
Met ’Restore Factory Settings’ (Fabrieksinstellingen herstellen) worden
alle bestanden op de harde schijf gewist.
Herstel - 19
4. Klik op Reset (Herstellen).
5. Het herstelproces begint met het opnieuw opstarten van de
computer. Vervolgens worden de bestanden naar de harde schijf
gekopieerd.
6. Als de herstelpoging is voltooid, gebruikt u de computer door het
proces voor eerste keer starten te herhalen.
Herstellen vanaf de harde schijf tijdens het opstarten
1. Zet de computer aan en druk tijdens het opstarten op <Alt> +
<F10>. Er verschijnt een scherm waarin u wordt gevraagd om een
toetsenbordindeling te kiezen.
2. Er worden nu verschillende opties gepresenteerd. Klik op
Troubleshoot (Problemen oplossen).
3. Klik op Refresh your PC (Pc vernieuwen) of op Reset your PC
(De pc opnieuw instellen).
4. Klik op Next (Volgende). Dit duurt enkele minuten.
Opmerking
Met Refresh your PC (Pc vernieuwen) kunt u de standaardwaarden op uw
computer herstellen waarbij de bestanden intact blijven. Met Reset your PC
(De pc opnieuw instellen) worden alle bestanden volledig verwijderd en de
fabrieksinstellingen van uw computer hersteld.
20 - Herstel
Aangepast herstellen met Acer Recovery Management
1. Klik op Customized Restore (Retain User Data) (Aangepast
herstel [Gebruikersgegevens behouden]).
2. Het venster Refresh your PC (Pc vernieuwen) wordt geopend.
Illustraties dienen slechts ter verwijzing.
3. Klik op Next (Volgende) en vervolgens op Refresh (Vernieuwen).
4. Het herstelproces begint met het opnieuw opstarten van de
computer. Vervolgens worden de bestanden naar de harde schijf
gekopieerd. Dit duurt ongeveer 30 minuten.
Herstellen vanaf een back-up
Herstellen vanaf een back-up op een USB-station:
1. Zoek uw herstelback-up.
2. Wanneer uw computer niet beschikt over een ingebouwd
toetsenbord, zorg er dan voor een toetsenbord aan de computer
aan te sluiten.
3. Sluit het USB-station aan en zet de computer aan.
Herstel - 21
4. Als het nog niet is ingeschakeld, dient u het F12 Boot Menu (F12
Opstartmenu) in te schakelen:
a.Druk op <F2> als u de computer opstart.
b.Gebruik de linker- en rechterpijltoetsen om het menu Main
(Hoofdmenu) te selecteren.
c. Druk op de pijl-omlaag totdat het F12 Boot Menu (F12
Opstartmenu) is geselecteerd. Druk op <F5> om deze instelling
te veranderen in Enabled (Ingeschakeld).
d.Gebruik de linker- en rechterpijltoetsen om het menu Exit
(Afsluiten) te selecteren.
e.Afhankelijk van het type BIOS van de computer kiest u Save
Changes and Exit (Wijzigingen opslaan en afsluiten) of Exit
Saving Changes (Afsluiten en wijzigingen opslaan). Druk
vervolgens op Enter. Kies OK of Yes (Ja) ter bevestiging.
f. De computer wordt opnieuw opgestart.
5. Druk tijdens het opstarten op <F12> om het opstartmenu te openen.
In het opstartmenu kunt u kiezen vanaf welk station u start,
bijvoorbeeld vanaf een USB-station.
a.Selecteer met de pijltoetsen de optie USB Device (USB-
apparaat) en druk vervolgens op Enter.
b.Windows zal opstarten vanaf de herstelback-up in plaats van de
normale opstartprocedure uit te voeren.
6. Selecteer het toetsenbordtype.
7. Kies Troubleshoot (Problemen oplossen) en vervolgens het
hersteltype:
a.Klik op Advanced (Geavanceerd) en vervolgens op System
Restore (Systeemherstel) om Microsoft System Restore
(Microsoft Systeemherstel) te starten:
Microsoft System Restore (Microsoft Systeemherstel) maakt
regelmatig een ’momentopname’ van uw systeeminstellingen en
slaat deze op als herstelpunten. In de meeste gevallen van lastig
te verhelpen softwareproblemen kunt u terugkeren naar één van
deze herstelpunten om het systeem weer aan de praat te krijgen.
22 - Herstel
b.Klik op Reset your PC (De pc opnieuw instellen) om het
herstelproces in gang te zetten:
Reset your PC (De pc opnieuw instellen) verwijdert alles op de
harde schijven en installeert vervolgens Windows en alle vooraf
geïnstalleerde software en stuurprogramma?'s. Als u nog toegang
hebt tot belangrijke bestanden op de harde schijf, maakt u daar
nu back-ups van. Zie De pc herstellen vanaf de back-up op
pagina 22.
c. Klik op Refresh your PC (Pc vernieuwen) om de vernieuwpoging
te starten:
Refresh your PC (Pc vernieuwen) zal proberen uw bestanden
(gebruikersgegevens) te behouden maar zal alle software en
stuurprogramma's opnieuw installeren. Software die u hebt
geïnstalleerd sinds de aankoop van uw pc, wordt verwijderd (met
uitzondering van de software die via Windows Store geïnstalleerd
is). Zie De pc vernieuwen vanaf de back-up op pagina 23.
De pc herstellen vanaf de back-up
1. Het venster Reset your PC (De pc opnieuw instellen) wordt
geopend.
Illustraties dienen slechts ter verwijzing.
2. Klik op Next (Volgende).
3. Kies het besturingssysteem om te herstellen (normaal gesproken is
hier slechts één optie beschikbaar).
Belangrijk
Als de pc wordt hersteld, worden alle bestanden op de harde schijf
gewist.
Herstel - 23
4. Kies om de wijzigingen op de harde schijf te behouden:
a.Als u de herstelpartitie hebt verwijderd of andere wijzigingen hebt
aangebracht op de partities van de harde schijf en deze
wijzigingen wilt houden, kiest u No (Nee).
b.Als u de fabrieksinstellingen van de computer volledig wilt
herstellen, kiest u Yes (Ja).
5. Kies hoe de bestanden worden gewist:
a. Just remove my files (Alleen mijn bestanden verwijderen)
wist alle bestanden voordat u de computer herstelt. Dit duurt
ongeveer 30 minuten.
b. Fully clean the drive (Het station volledig opschonen) wist het
station nadat elk bestand is gewist, zodat de bestanden na de
herstelpoging niet meer kunnen worden weergegeven. Het
wissen van het station duurt veel langer, maximaal 5 uur, maar is
veel veiliger aangezien oude bestanden volledig worden
verwijderd.
6. Klik op Reset (Herstellen).
7. Als de herstelpoging is voltooid, gebruikt u de computer door het
proces voor eerste keer starten te herhalen.
De pc vernieuwen vanaf de back-up
1. Het venster Refresh your PC (Pc vernieuwen) wordt geopend.
2. Klik op Next (Volgende).
3. Kies het besturingssysteem om te herstellen (normaal gesproken is
hier slechts één optie beschikbaar).
4. Klik op Refresh (Vernieuwen).
5. Het herstelproces begint met het opnieuw opstarten van de
computer. Vervolgens worden de bestanden naar de harde schijf
gekopieerd. Dit duurt ongeveer 30 minuten.
24 - Verbinding maken met internet
VERBINDING MAKEN MET INTERNET
In dit hoofdstuk vindt u algemene informatie over typen verbindingen
en het verbinden met internet. Voor gedetailleerde informatie, zie
Netwerkaansluitingen op pagina 60.
Verbinding maken via een kabel
Geïntegreerde netwerkfunctie
Met de geïntegreerde netwerkfunctie maakt u gemakkelijk
internetverbinding met uw computer via een kabel.
De Internet Service Provider (ISP), doorgaans een telefoon- of
kabelmaatschappij, moet echter eerst bij u thuis of op kantoor een
internetservice instellen. De ISP installeert een kleine box (router)
waarmee u verbinding kunt maken met internet.
Als uw router is geïnstalleerd, hoeft u alleen maar een netwerkkabel
op de netwerkpoort op uw computer en een poort op de router aan te
sluiten. (Zie afbeelding hieronder.) Vervolgens kunt u online gaan.
Opmerking
De informatie in deze sectie is wellicht niet van toepassing op uw computer.
- 25
Uw computer en gegevens
veilig houden...
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Hoe u uw computer kunt beveiligen
Wachtwoorden instellen
26 - Acer ProShield
ACER PROSHIELD
Overzicht
Acer ProShield is een geïntegreerde alles-in-één beveiligingsoplossing
die de volgende kwetsbare punten aanpakt:
Beveiliging van het apparaat tegen ongeoorloofde toegang
Bescherming van lokaal opgeslagen gegevens
Het netwerk beveiligen
Acer ProShield beschikt over vier modules die uw apparaat
beschermen tegen ongeoorloofde toegang en inbreuk.
Credential Manager (Referentiebeheer) - wachtwoord, online account-
configuratie
Data Protection (Gegevensbescherming) - persoonlijke veilige
stations, versleuteling van bestanden en mappen
Data Removal (Gegevensverwijdering) - Bestandenversnipperaar
Informatie - Over deze software
Opmerking
Uw computer beschikt mogelijk niet over alle hieronder vermelde modules.
Raadpleeg de specificaties van de computer om te zien welke modules
worden ondersteund.
Acer ProShield - 27
Acer ProShield instellen
De eerste keer dat u Acer ProShield gebruikt, zult u door een
installatiewizard geleid worden om de parameters voor Acer
ProShield in te stellen. Klik op Start om te beginnen. U moet een
wachtwoord instellen en u kunt een persoonlijk veilig station kiezen.
Nadat u het wachtwoord hebt ingesteld, kunt u klikken op Next
(Volgende) om door te gaan met het instellen van een Persoonlijk
veilig station of klik op Finish (Voltooien) om de wizard af te sluiten.
Opmerking
Kies een wachtwoord dat u zult kunnen onthouden, maar dat moeilijk te raden
is. Gebruik geen woorden die in een woordenboek gevonden kunnen worden.
Het is aan te raden om een combinatie van letters en cijfers te gebruiken.
28 - Acer ProShield
Persoonlijk veilig station
De Persoonlijke veilige schijf (Personal Secure Disk) is een sectie van
de harde schijf waar u bestanden kunt opslaan. U kunt alleen toegang
krijgen tot de PSD via authenticatie met een wachtwoord.
Nadat de instellingen gemaakt zijn, kunt u naar de ProShield Console
gaan om uw computer te beheren of om wijzigingen aan te brengen in
de instellingen.
Gebruik het menu in het linkerpaneel om wijzigingen te maken.
Acer ProShield - 29
Credential Manager (Referentiebeheer)
Hier kunt u uw legitimatie-informatie instellen en beheren, inclusief
Pre-Boot Authentication (Authenticatie voor opstarten).
U kunt uw ProShield- en Windows-wachtwoorden wijzigen, vinger-
afdrukken registreren, online accountinformatie beheren en een back-
up maken van legitimatie-informatie of die terugzetten.
Data Protection (Gegevensbescherming)
Hier kunt u bestanden selecteren voor versleuteling of ontsleuteling
en uw persoonlijke veilige station beheren.
30 - Acer ProShield
Data Removal (Gegevensverwijdering)
Hier kunt u bestanden selecteren om ze volledig te verwijderen van
uw harde schijf. De bestandenversnipperaar schrijft over de gegevens
heen, zodat herstel van de gegevens onmogelijk wordt.
Waarschuwing
Zorg ervoor dat u alleen die informatie selecteert die u wilt versnipperen.
Nadat u een bestand of map versnipperd hebt, is het onmogelijk om de
gegevens te herstellen.
BIOS-hulpprogramma - 31
BIOS-HULPPROGRAMMA
Het BIOS-hulpprogramma is een configuratieprogramma voor de
hardware die in het Basic Input/Output System (BIOS) van uw
computer is ingebouwd.
Omdat uw computer al is geconfigureerd en geoptimaliseerd, is het
normaal gesproken niet nodig dit programma uit te voeren. Als u
echter configuratieproblemen ondervindt, moet u het programma wel
uitvoeren.
Om het BIOS-hulpprogramma te activeren drukt u tijdens de zelftest
bij het inschakelen op <F2> op het moment dat het computerlogo
wordt weergegeven.
Opstartreeks
Om de opstartreeks in te stellen in het BIOS-hulpprogramma,
activeert u het BIOS-hulpprogramma en vervolgens kiest u Boot
(Opstarten) in de categorieën bovenaan in het scherm.
Wachtwoorden instellen
Als u een wachtwoord bij het opstarten wilt instellen, activeert u BIOS-
hulpprogramma. Selecteer vervolgens het menu Security
(Beveiliging) bovenaan in het scherm. Zoek Password on boot
(Wachtwoord bij opstarten): en gebruik de toetsen <F5> en <F6>
om deze functie in te schakelen.
Belangrijk
Het BIOS-hulpprogramma herkent mogelijk niet alle draadloze
toetsenborden en muizen. Als u op dit probleem stuit, dient u een USB-
of PS/2-toetsenbord en -muis te gebruiken.
32 - De computer beveiligen
DE COMPUTER BEVEILIGEN
Uw computer is een kostbare investering waarvoor u uiteraard goed
zorg moet dragen. In dit gedeelte leert u hoe u zorg draagt voor uw
computer en hoe u deze beveiligt tegen misbruik door derden.
Wachtwoorden gebruiken
U kunt drie typen wachtwoorden instellen om ongeoorloofd gebruik
van uw computer te voorkomen. Deze wachtwoorden beveiligen uw
computer en uw gegevens op verschillende niveaus:
Met een beheerderswachtwoord voorkomt u ongeoorloofde toegang
tot het BIOS-hulpprogramma. Als u een beheerderswachtwoord
instelt, moet u dit wachtwoord typen om toegang te verkrijgen tot het
BIOS-hulpprogramma. Zie Wachtwoorden instellen op pagina 31.
Met een gebruikerswachtwoord voorkomt u ongeoorloofd gebruik
van uw computer. Combineer het gebruik van dit wachtwoord met
wachtwoordbeveiliging tijdens het opstarten en bij het activeren
vanuit de sluimerstand (indien beschikbaar) voor een maximale
beveiliging.
Door een wachtwoord bij opstarten in te stellen om de computer te
starten, vermijdt u dat derden zich een toegang verschaffen tot uw
gegevens. Combineer het gebruik van dit wachtwoord met
wachtwoordbeveiliging tijdens het opstarten en bij het activeren
vanuit de sluimerstand (indien beschikbaar) voor een maximale
beveiliging.
Belangrijk
Vergeet uw beheerderswachtwoord niet! Als u het wachtwoord vergeet,
moet u contact opnemen met uw leverancier of een erkend
servicecentrum.
De computer beveiligen - 33
Wachtwoorden invoeren
Als er een wachtwoord is ingesteld, wordt middenin het scherm een
wachtwoordvenster weergegeven.
Als er een beheerderswachtwoord is ingesteld, wordt dit gevraagd
wanneer u het BIOS-hulpprogramma opent.
Voer het beheerderswachtwoord in en druk op <Enter> als u het
BIOS-hulpprogramma wilt gebruiken. Als u een onjuist wachtwoord
invoert, verschijnt er een waarschuwing. Probeer het opnieuw en
druk op <Enter>.
Als het gebruikerswachtwoord is ingesteld en het wachtwoord bij
opstarten is ingeschakeld, wordt tijdens het opstarten het
wachtwoord gevraagd.
Voer het gebruikerswachtwoord in en druk op <Enter> als u de
computer wilt gebruiken. Als u een onjuist wachtwoord invoert,
verschijnt er een waarschuwing. Probeer het opnieuw en druk op
<Enter>.
Belangrijk
U krijgt drie kansen om het correcte wachtwoord in te voeren. Als u
driemaal een onjuist wachtwoord invoert, wordt het systeem
geblokkeerd. Verschuif de stroomschakelaar en houd de aan/uit knop
vier seconden ingedrukt om de computer uit te schakelen. Schakel de
computer weer in en probeer het opnieuw.
34 - Energiebeheer
ENERGIEBEHEER
Deze computer heeft een ingebouwde energiebeheereenheid die de
systeemactiviteit controleert. Onder systeemactiviteit vallen activiteiten
van één of meer van de volgende apparaten: toetsenbord, muis,
harde schijf, randapparatuur aangesloten op de computer en
videogeheugen. Wanneer er geen activiteit gedetecteerd wordt
gedurende een bepaalde periode, schakelt de computer enkele of alle
apparaten uit om energie te besparen.
Energie besparen
Snel opstarten uitschakelen
Uw computer gebruikt Fast startup (Snel opstarten) om snel op te
starten te maken, maar gebruikt ook een kleine hoeveelheid energie
om te controleren op signalen voor het opstarten. Deze controles
vergen extra stroom.
Wanneer u de energiebehoeften van uw computer en de schade voor
het milieu wilt beperken, dient u Fast startup (Snel opstarten) uit te
schakelen:
1. Open de Charms en zoek het Configuratiescherm.
2. Open System and Security (Systeem en beveiliging) > Power
Options (Energie-opties).
3. Selecteer Choose what the power buttons do (Het gedrag van de
aan/uit-knoppen bepalen).
Opmerking
Wanneer Fast startup (Snel opstarten) uitgeschakeld is, zal de computer
meer tijd gebruiken om op te starten vanuit de slaapstand.
Uw computer zal evenmin opstarten wanneer deze een instructie voor
opstarten ontvangt via een netwerk (Wake on LAN).
Energiebeheer - 35
4. Selecteer Change settings that are currently unavailable
(Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn).
5. Scrol naar beneden en schakel Turn on fast startup (Snel
opstarten inschakelen) uit.
6. Selecteer Save changes (Wijzigingen opslaan).
36 -
Poorten en aansluitingen...
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Informatie over poorten en aansluitingen waarover uw computer beschikt
Poorten en aansluitingen - 37
POORTEN EN AANSLUITINGEN
In de onderstaande tabellen wordt uitgelegd wat de verschillende
pictogrammen betekenen.
Opmerking
De hieronder vermelde poorten en aansluitingen zijn mogelijk niet op alle
modellen beschikbaar.
Pictogram Item Pictogram Item
Aan-uitknop Optisch station
Microfoonaansluiting Kaartlezer
Aansluiting voor
hoofdtelefoon of
luidspreker
S/PDIF-poort
USB-poort Line-in-aansluiting
RJ-45
ethernetaansluiting
HDMI-poort
Line-out-/speaker-
out-aansluiting
Indicatoren netwerk/
harde schijf
Sleuf voor
Kensington-slot
DP DisplayPort
Gelijk-
stroomaansluiting
Webcam
Opening voor
uitschakelen
Combo-aansluiting
voor audio
38 - Poorten en aansluitingen
Informatie over USB 3.0
Met USB 3.0 compatibele poorten zijn blauw.
Compatibel met USB 3.0 en eerdere USB-apparaten.
Voor optimale prestaties gebruikt u USB 3.0-gecertificeerde apparaten.
Op basis van de USB 3.0-specificatie (SuperSpeed USB).
Audiopoorten aan de achterkant
De onderstaande tabel geeft de functies weer van de audioaansluitingen
aan de achterkant (indien beschikbaar).
Kleur
pictogram
Hoofd-
telefoon
Stereo Quadrofonisch 5.1-kanaals
Blauw
Achterkant Achterkant
Groen
Hoofd-
telefoon
Voorkant Voorkant Voorkant
Blauw
Microfoon-in
Microfoon-
in
Microfoon-in
Midden/
woofer
Geheugenkaartlezer - 39
GEHEUGENKAARTLEZER
Verbindingsmogelijkheden
Uw computer heeft een kaartlezer en andere poorten/ingangen
waarmee u randapparatuur op uw computer kunt aansluiten. Voor
instructies over hoe u verschillende externe apparaten op de
computer kunt aansluiten, leest u de volgende paragraaf voor meer
details.
Geheugenkaartlezer
Geheugenkaarten worden gebruikt in diverse digitale camera's,
PDA's, MP3-spelers en mobiele telefoons.
Een geheugenkaart plaatsen
1. Richt de kaart met de contactpunten naar de poort en naar
beneden.
2. Schuif de kaart voorzichtig in de sleuf. Als u merkt dat u kracht moet
gebruiken om de kaart te kunnen plaatsen, verander dan een beetje
de richting.
3. Duw tegen de kaart totdat deze op z'n plek klikt. Een klein stukje
van de kaart blijft uit de sleuf steken.
Als de kaart bestanden bevat, kan in Windows het venster
Automatisch afspelen verschijnen (afhankelijk van de gegevens op
de kaart), waarin u gevraagd wordt of u een programma wilt
gebruiken om de gegevens op de kaart te openen. Selecteer een
optie als u dat nodig vindt en kies anders Annuleren. Als de kaart
geen bestanden of onbekende bestanden bevat, wordt een venster
geopend met de gegevens op de kaart.
40 - Geheugenkaartlezer
SD-, SDHC- en SDXC-kaarten
Verschillende soorten SD-kaarten hebben verschillende capaciteiten,
maar het algemene ontwerp is gelijk. SD-kaarten hebben een
maximum capaciteit van 4 GB, SDHC-kaarten van 32 GB en SDXC-
kaarten van 2048 GB (2 TB). De computer bevat een met SDHC of
SDXC compatibele kaartlezer.
Een kaart uit een geheugenkaartlezer verwijderen
1. Klik op de pijl Show hidden icons
(Verborgen pictogrammen weer-
geven) in het Notification Area
(Meldingsgebied) (naast de klok).
2. Klik op het pictogram Safely Remove
Hardware (Hardware veilig verwij-
deren).
3. Klik op Eject SD Card (SD-kaart
uitwerpen) (of de naam van het
apparaat).
4. Wacht totdat het bericht Safe to
Remove Hardware (Hardware kan
veilig worden verwijderd) verschijnt.
5. Verwijder de kaart.
Opmerking
SDXC-geheugenkaarten kunnen uitsluitend worden gebruikt in een met
SDXC compatibele kaartlezer; SD- en SDHC-kaarten kunnen in elk type
kaartlezer worden gebruikt.
3
2
1
Video- en audio-aansluitingen - 41
VIDEO- EN AUDIO-AANSLUITINGEN
Aansluiting voor een beeldscherm met een VGA- of DVI-poort (het
ondersteunde verbindingstype is afhankelijke van de configuratie van
de computer). De geschikte kabel wordt meestal bij het beeldscherm
geleverd.
Volg deze stappen om een beeldscherm aan te sluiten op de computer:
1. Zorg dat de computer en beeldscherm zijn uitgeschakeld.
2. Sluit de videokabel aan op de beeldschermpoort op de computer.
Maak de aansluiting vast met de aanwezige schroeven.
3. Sluit de stroomkabel aan op het beeldscherm en steek het in een
geaard stopcontact.
4. Volg de setup-instructies in de gebruikershandleiding van het
beeldscherm.
5. Zet het beeldscherm aan en vervolgens de computer.
6. Zorg dat de huidige resolutie en vernieuwingsfrequentie niet de
specificaties van het beeldscherm overschrijden. Indien nodig
verandert u de beeldscherminstellingen van de computer.
Hoofdtelefoon en microfoon
Op deze poorten kunt u audioapparaten aansluiten. Gebruik de
hoofdtelefoonpoort voor een stereo hoofdtelefoon of luidsprekers. Als
een audioapparaat op de hoofdtelefoonpoort wordt aangesloten,
worden de geïntegreerde luidsprekers uitgeschakeld. Sluit op de
microfoonpoort een externe microfoon aan om mono te kunnen
opnemen; als een externe microfoon wordt aangesloten, wordt de
geïntegreerde microfoon uitgeschakeld.
Opmerking
Om toegang te krijgen tot het beeldscherminstellingen, drukt u op de
Windows-toets ( ) + W, voert u "Display" (Beeldscherm) in en klikt u op
Display (Beeldscherm).
Opmerking
Sommige computers hebben een enkele "combopoort" waarmee u headsets
met een enkele stekker kunt gebruiken met een ingebouwde microfoon.
Deze headsets worden het meest gebruikt met smartphones.
42 - HDMI
HDMI
HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is een digitale audio/
video-interface van hoge kwaliteit. Met HDMI kunt u elke compatibele
digitale audio/videobron aansluiten, zoals uw computer, een set-top
box, dvd-speler en audio/video-ontvanger op iedere compatibele
digitale audio en/of videomonitor, zoals een digitale televisie (DTV) via
een enkele kabel.
Door de enkele kabel blijft alles netjes, terwijl u op eenvoudige wijze
apparatuur kunt aansluiten en kunt genieten van de beste audio- en
visuele kwaliteit.
Universele Seriële Bus (USB) - 43
UNIVERSELE SERIËLE BUS (USB)
De USB-poort is een zeer snelle poort waarop u USB-randapparatuur
kunt aansluiten, zoals een muis, een extern toetsenbord, extra
opslagruimte (externe harde schijven) of een ander compatibel apparaat.
U kunt apparaten zoals tablets, smartphones of andere apparaten
opladen via een USB-poort. Sommige USB 3.0-poorten ondersteunen
de mogelijkheid om apparaten op te laden wanneer de computer in de
sluimerstand staat of uitgeschakeld is. Daarnaast kunt u een USB-hub
gebruiken om meerdere apparaten aan te sluiten op een enkele USB
poort.
Opmerking
Zij momenteel twee USB-standaarden beschikbaar op computers van Acer:
USB 2.0 (High-speed USB) en USB 3.0 (SuperSpeed USB). USB 2.0-poorten
op Acer-computers hebben een zwart lipje in de poort, terwijl USB 3.0-poorten
een blauwe lip hebben. Voor de beste prestaties dienen USB 3.0-apparaten
altijd te worden aangesloten op USB 3.0-poorten. Raadpleeg de documentatie
van uw apparaat om te zien welke standaard het ondersteunt.
Belangrijk
Wanneer u een USB opslag apparaat gaat verwijderen, moet u met rechts
klikken op het USB-pictogram in de Windows-taakbalk en "Apparaat
<uitwerpen>" selecteren om het besturingssysteem op te dragen het
apparaat niet langer te gebruiken voordat het verwijderd wordt. Het
nalaten van deze handeling kan resulteren in gegevensverlies of schade
aan uw randapparaat.
44 -
Hebt u een vraag?
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Veelgestelde vragen
Tips voor het gebruik van Windows 8.1
Informatie over probleemoplossing
De manier om uzelf online te beschermen
De locatie waar u contactinformatie van een Acer-servicecentrum kunt
aantreffen
Veelgestelde vragen - 45
VEELGESTELDE VRAGEN
Hieronder volgt een overzicht van situaties die zich kunnen voordoen
tijdens het gebruik van de computer. Op elke situatieschets volgt een
eenvoudig antwoord en oplossing.
Ik heb de stroom ingeschakeld, maar de computer start niet op.
Kijk of het stroomlampje brandt:
Als dit niet brandt, krijgt de computer geen stroom. Controleer het
volgende:
Als u de accu gebruikt, is deze wellicht bijna leeg en krijgt de
computer geen stroom meer. Sluit de adapter aan om de accu
opnieuw op te laden.
Controleer of de adapter correct is aangesloten op de computer
en op het stopcontact.
Als het lampje wel brandt, controleert u het volgende:
Bevindt er zich een disk in het optische station? Verwijder deze en
druk op <Ctrl> + <Alt> + <Del> om het systeem opnieuw op te
starten.
Hebt u een USB-opslagapparaat (USB-station of smartphone) op
uw computer aangesloten? Koppel deze los en druk op <Ctrl> +
<Alt> + <Del> om het systeem opnieuw op te starten.
Er wordt niets weergegeven op het scherm.
De energiebesparingsfunctie van de computer schakelt het scherm
automatisch uit om energie te besparen. Druk op een toets om het
scherm weer te activeren.
Als u het scherm niet kunt activeren door op een toets te drukken, kan
dit drie oorzaken hebben:
Het helderheidsniveau is te laag. Druk op <Fn> + < > om de
helderheid te verhogen.
De weergave kan zijn ingesteld op een externe monitor. Druk op de
schakeltoets voor het beeldscherm <Fn> + <F5> om de weergave
terug te schakelen naar de computer.
46 - Veelgestelde vragen
Wanneer de aan/uit-knop knippert, staat de computer wellicht in de
Slaap- of Sluimerstand. Druk kort op de aan-uitknop om verder te
gaan.
Er komt geen geluid uit de computer.
Controleer het volgende:
Het volume kan zijn uitgeschakeld. Kijk naar het pictogram van
volumebeheer (luidspreker) op de taakbalk. Als er op het pictogram
een rondje staat met een rode streep erdoor, klikt u op het
pictogram en schakelt u de optie Mute all (Alles dempen) uit.
Het volume is mogelijk te laag. Controleer het volume in
volumebeheer (luidspreker) op de taakbalk. U kunt ook de knoppen
voor volumeregeling gebruiken om het volume aan te passen.
Indien koptelefoon, oortelefoon of externe luidsprekers op de
koptelefoonaansluiting van de computer zijn aangesloten, worden
de interne luidsprekers automatisch uitgeschakeld.
Ik wil de lade van het optische station uitwerpen zonder de stroom in
te schakelen.
Er bevindt zich een mechanische uitwerpknop op het station. Steek
een pen of opengevouwen paperclip in de opening en duw erop om
de lade van de drive te openen.
Het toetsenbord reageert niet.
Sluit een extern toetsenbord aan op een USB-poort op de computer.
Als dit toetsenbord wel werkt, raadpleeg dan uw leverancier of een
erkend servicecentrum. Mogelijk zit de kabel van het interne
toetsenbord los.
De printer werkt niet.
Controleer het volgende:
Controleer of de printer op een stopcontact is aangesloten en is
ingeschakeld.
Controleer of de printerkabel goed is aangesloten op een USB-poort
en de desbetreffende poort van de printer.
Veelgestelde vragen - 47
Ik wil mijn computer herstellen naar de originele instellingen.
Met het herstelproces kunt u de originele software terugzetten die op
het C: station geïnstalleerd was op het moment dat u de computer
kocht.
Controleer de instellingen van de BIOS voordat u een herstelhandeling
uitvoert.
1. Controleer of de functie Acerdisk-to-disk recovery (disk-naar-
disk-herstel) is ingeschakeld of niet.
2. Zorg dat de instelling D2D Recovery (Disk-naar-disk-herstel) in
Main (Hoofdmenu) op Enabled (ingeschakeld) staat.
3. Verlaat het BIOS-hulpprogramma en bewaar de wijzigingen. Het
systeem wordt opnieuw opgestart.
Voor gedetailleerde informatie over het herstelproces, zie Het
systeem herstellen op pagina 12.
Opmerking
Indien op uw systeem meerdere talen gebruikt worden, is het besturingssysteem
en taal die wordt gekozen wanneer het systeem voor het eerst wordt
ingeschakeld, de enige optie voor toekomstige herstelwerkzaamheden.
Waarschuwing
Het C- station wordt opnieuw geformatteerd en alle gegevens worden
gewist.) Het is van belang dat u reservekopieën maakt van alle
bestanden voordat u deze optie gebruikt.
Opmerking
Om het BIOS-hulpprogramma te wijzigen, drukt u tijdens het opstarten op
<F2> wanneer u het Acer-logo ziet.
48 - Veelgestelde vragen
Informatie over serviceverlening
ITW (International Travelers Warranty)
Voor uw computer geldt een ITW (International Travelers Warranty),
zodat u veilig en met een gerust hart met uw computer op reis kunt.
Bij aankoop van de computer hebt u een ITW-paspoort ontvangen. In
dit paspoort vindt u alles wat u moet weten over het ITW-programma.
Het boekje bevat een lijst met beschikbare, erkende servicecentra.
Lees dit paspoort zorgvuldig door.
Zorg dat u het ITW-paspoort altijd bij de hand hebt wanneer u
onderweg bent, zodat u een beroep kunt doen op de diensten van
onze ondersteunende centra. Bevestig uw aankoopbewijs aan het
ITW-paspoort.
Als u zich bevindt in een land waar geen erkende Acer-ITW-service
beschikbaar is, kunt u contact opnemen met een kantoor in een
naburig land. Ga naar www.acer.com.
Voordat u belt
Zorg dat u bij de computer zit en de volgende informatie bij de hand
hebt voordat u Acer belt voor online service. Met uw medewerking
kunnen we uw problemen sneller en efficiënter oplossen. Als er
foutberichten of geluidssignalen door de computer zijn weergegeven,
schrijf deze dan op of noteer het aantal en de volgorde van de
pieptonen.
Zorg dat u de volgende informatie bij de hand hebt:
Naam: _______________________________________
Adres: _______________________________________
Telefoonnummer: _______________________________
Type computer en model: ________________________
Serienummer: _________________________________
Aankoopdatum: ________________________________
Veelgestelde vragen - 49
Tips en hints voor het gebruik van Windows 8.1
We weten dat dit een nieuw besturingssysteem is, dat enige tijd in
beslag zal nemen om eraan gewend te raken; daarom hebben we een
aantal hulpmiddelen gecreëerd om u op weg te helpen.
Hoe kom ik bij Start terecht?
Druk op de Windows-toets; tik op de Startknop in de taakbalk van het
bureaublad of veeg over het scherm vanaf de rechterzijde en tik op de
charm Start.
Waar is de Startknop?
De Startknop bevindt zich in de taakbalk van het bureaublad. Door
erop te tikken zal Start geopend worden waarin u apps kunt starten.
Hoe kan ik al mijn apps zien?
Veeg omhoog vanaf de onderzijde van Start.
Kan ik de weergave "All apps (Alle apps)" de standaardinstelling
maken voor Start?
Ja, dat kunt u, door deze volgende stappen te volgen:
1. Ga naar het bureaublad.
2. Tik en houd ingedrukt op de taakbalk totdat u een vierkant kader
ziet. Selecteer Properties (Eigenschappen) in het menu dat
geopend wordt wanneer u uw vinger verwijdert.
3. Vink in de tab Navigatie de optie Apps-weergave automatisch
tonen wanneer ik naar Start ga aan.
Wat zijn "Charms"?
Met Charms kunt u handige functies uitvoeren, zoals media delen, de
pc uitschakelen of instellingen wijzigen.
Hoe gebruik ik charms?
Veeg naar binnen over het scherm vanaf de rechterzijde.
V
eelgestel
50 - Veelgestelde vragen
Kan ik direct opstarten naar het bureaublad?
Ja, dat kunt u, door deze volgende stappen te volgen:
1. Ga naar het bureaublad.
2. Tik en houd ingedrukt op de taakbalk totdat u een vierkant kader
ziet. Selecteer Properties (Eigenschappen) in het menu dat
geopend wordt wanneer u uw vinger verwijdert.
3. Vink in de tab Navigatie de optie Ga naar het bureaublad in plaats
van Start wanneer ik me aanmeld aan.
Hoe spring ik heen en weer tussen apps?
Veeg naar binnen over het scherm vanaf de linkerzijde om door apps
te bladeren die momenteel geactiveerd zijn.
Hoe schakel ik de computer uit?
Veeg naar binnen over het scherm vanaf de rechterzijde, tik op
Settings (Instellingen) > Power (Energie) en kies de gewenste
actie.
Kan ik meldingen gewoon uitschakelen?
U kunt gedurende een aantal uren meldingen uitschakelen zodat u uw
computer kunt laten functioneren maar niet gestoord wordt door
meldingen.
1. Veeg vanaf de rechterzijde van het scherm naar binnen en tik op
Settings (Instellingen) > Change PC settings (Pc-instellingen
wijzigen) > Zoeken en apps > Meldingen.
2. Verplaats de schuif Stille uren naar Aan en selecteer de tijden voor
het in- en uitschakelen van meldingen.
Hoe kan ik mijn computer ontgrendelen?
Veeg het vergrendelde scherm omhoog en tik op het pictogram van
een gebruikersaccount om de computer te ontgrendelen. Wanneer er
voor uw account een wachtwoord is ingesteld, zult u het wachtwoord
moeten invoeren om verder te kunnen gaan.
Veelgestelde vragen - 51
Tik op het pictogram voor het weergeven van een voorbeeld om de
tekens te zien die u hebt ingevoerd zodat u weet dat het wachtwoord
correct is.
Kan ik het vergrendelingsscherm aanpassen?
U kunt het vergrendelingsscherm aan uw eigen voorkeur aanpassen
met een andere afbeelding, een diavoorstelling van afbeeldingen
laten uitvoeren of u snelle status en meldingen laten weergeven die
op uw persoonlijke behoeften zijn afgestemd.
Verander de achtergrond door vanaf de rechterkant van het scherm
naar binnen te vegen en tik op Settings (Instellingen) > Change PC
settings (Pc-instellingen wijzigen) > PC & devices (Pc en
apparaten) > Lock screen (Vergrendelingsscherm). Hier kunt u:
Een achtergrondafbeelding voor het vergrendelingsscherm
selecteren
•De Diavoorstelling in- of uitschakelen.
Vergrendelingsscherm-apps selecteren.
Hoe kan ik de diavoorstelling van het vergrendelingsscherm
instellen?
1. Veeg vanaf de rechterzijde van het scherm naar binnen en tik op
Settings (Instellingen) > Change PC settings (Pc-instellingen
wijzigen) > PC & devices (Pc en apparaten) > Lock screen
(Vergrendelingsscherm).
2. Verplaats de schuift naar Aan en selecteer of de diavoorstelling
afgespeeld moet worden wanneer de computer op accustroom
functioneert.
3. Tik op Een map toevoegen en open de map die u wilt gebruiken
(uw map Afbeeldingen zal standaard geopend worden). Tik op
Gebruik deze map > OK.
4. U kunt de lijst met mappen bekijken in Een map toevoegen.
Selecteer een mapnaam en tik op Verwijderen om de map te
verwijderen uit de diavoorstelling van het vergrendelingsscherm.
5. Wijzig de overige instellingen om die aan uw behoeften aan te
passen.
52 - Veelgestelde vragen
Hoe kan ik mijn computer aanpassen?
U kunt Start aanpassen door de achtergrond te veranderen of door de
tegels anders te rangschikken om ze aan te passen aan uw
persoonlijke behoeften.
Verander de achtergrond door vanaf de rechterkant van het scherm
naar binnen te vegen en tik op Settings (Instellingen) > Change PC
settings (Pc-instellingen wijzigen) > Personalize (Aan persoonlijke
voorkeur aanpassen). Tik op Start screen (Startscherm) bovenaan
in de pagina en selecteer een kleur en een afbeelding.
Hoe kan ik de wekker zetten?
Uw computer kan functioneren als een wekker. Begin met de invoer
van ’Wekker’ om te zoeken naar de app Wekker.
1. Stel de tijd in met de schuiven aan de linkerzijde van het scherm.
2. Selecteer AM of PM.
3. Kies op welke dagen de wekker moet afgaan.
4. Selecteer de melding.
5. Sla de wekkerinstelling op door te tikken op het pictogram Save
(Opslaan) in de rechterbovenhoek.
Uur
Minuten
OpslaanVerwijderen
Opmerking
De wekker zal alleen afgaan wanneer uw computer actief is op de ingestelde
tijd.
Veelgestelde vragen - 53
Hoe verplaats ik de tegels?
Tik op een tegel en houd die vast om hem te selecteren en sleep die
dan naar de plek in Start waar u wilt dat hij wordt weergegeven. De
andere tegels worden verplaatst om zich aan te passen aan de tegel
op de nieuwe locatie.
Kan ik de tegels in groepen rangschikken.
Ja, dat is mogelijk. Tik op een tegel en houd die ingedrukt totdat het
scherm gedimd wordt. Wanneer u de tegel loslaat, zal het menu
Aanpassen onder in het scherm worden weergegeven. Boven
groepen zonder naam zal Naam geven aan groep worden
weergegeven. U kunt de groep(en) een naam geven en de tegels
binnen de groepen naar uw wensen rangschikken.
Kan ik de tegels kleiner of groter maken?
Veeg vanaf de onderkant van het scherm omhoog en tik op
Aanpassen, tik op de tegel(s) waarvan u de grootte wilt wijzigen en
tik dan op Grootte wijzigen. Kies een formaat uit het menu dat wordt
weergegeven.
Hoe sluit ik een app?
Veeg het venster omlaag vanaf de bovenzijde naar de onderzijde van
het scherm. U moet het venster over het midden van het scherm heen
vegen.
Kan ik de schermresolutie wijzigen?
Veeg vanaf de rechterkant van het scherm naar binnen en tik op
Search (Zoeken), tik op het tekstvak om het schermtoetsenbord te
openen en typ 'Control Panel' (Configuratiescherm) om het resultaat
weer te geven; tik op Control Panel (Configuratiescherm) > Adjust
screen resolution (Beeldschermresolutie aanpassen).
Waar zijn mijn apps?
Veeg vanaf de rechterzijde van het scherm naar binnen en tik op
Search (Zoeken) en voer de naam van de app in die u wilt openen op
het schermtoetsenbord. De resultaten zullen worden weergegeven
aan de linkerzijde van het scherm.
54 - Veelgestelde vragen
Om een volledige lijst met apps weer te geven, veegt u vanaf de
onderzijde van het scherm omhoog en tikt u All apps (Alle apps).
Hoe kan ik een app laten weergeven in Start?
Wanneer u zich in All apps (Alle apps) bevindt en een app wilt laten
weergeven in Start, tikt u op een tegel en houdt die vast totdat het
scherm gedimd wordt. Wanneer u de tegel loslaat, zal het menu
Aanpassen onder in het scherm worden weergegeven. Tik op Pin to
Start (Vastmaken aan Start) in het menu dat onder in het scherm
wordt weergegeven.
Hoe kan ik een tegel verwijderen uit Start?
Tik op een tegel en houd die ingedrukt totdat het scherm gedimd
wordt. Wanneer u de tegel loslaat, zal het menu Aanpassen onder in
het scherm worden weergegeven. Tik op de tegel( s) die u wilt
verwijderen en tik op Unpin from Start (Losmaken van Start) in het
menu dat onder in het scherm wordt weergegeven.
Hoe kan ik een app laten weergeven in mijn taakbalk?
Wanneer u zich in All apps (Alle apps) bevindt en een app wilt laten
weergeven in de taakbalk, tikt u op een tegel en houdt die vast totdat
het scherm gedimd wordt. Wanneer u de tegel loslaat, zal het menu
Aanpassen onder in het scherm worden weergegeven. Selecteer Pin
to taskbar (Aan de taakbalk vastmaken) in het menu dat onder in
het scherm wordt weergegeven.
Hoe kan ik apps installeren?
U kunt apps uit de Windows Store downloaden via Store. U dient te
beschikken over een Microsoft-ID om apps in de Store te kunnen
kopen en te downloaden.
Ik kan apps als Notepad (Kladblok) en Paint niet vinden! Waar zijn
ze?
Veeg vanaf de rechterzijde van het scherm naar binnen en tik op
Search (Zoeken) en voer de naam van de app in die u wilt openen op
het schermtoetsenbord. U kunt ook All apps (Alle apps) openen en
naar Windows Accessories (Accessoires) gaan om een lijst met
oudere programma's te bekijken.
Veelgestelde vragen - 55
Kan ik tegelijkertijd meerdere apps gebruiken?
1. Tik op een tegel en open een app in het Startscherm.
2. Ga terug naar het Startscherm en herhaal de procedure.
3. Veeg vanaf de linkerkant van het scherm naar rechts om de laatst
geopende app weer te geven.
4. Veeg vanaf de linkerkant van het scherm naar rechts totdat u een
kolom-scheidingsmarkering ziet die de beide apps tegelijkertijd
weergeeft. Er kunnen maximaal drie apps tegelijkertijd worden
weergegeven in drie kolommen.
Kan ik de apps van mijn bureaublad eerst laten weergeven?
Ja, dat kunt u, door deze volgende stappen te volgen:
1. Ga naar het bureaublad.
2. Tik en houd ingedrukt op de taakbalk totdat u een vierkant kader
ziet. Selecteer Properties (Eigenschappen) in het menu dat
geopend wordt wanneer u uw vinger verwijdert.
3. Vink in de tab Navigatie de optie Bureaublad-apps als eerste
weergeven in het apps-overzicht wanneer deze gesorteerd is op
categorie aan.
Wat is een Microsoft-ID (account)?
Een Microsoft-account bestaat uit een e-mailadres en een
wachtwoord die u gebruikt om u aan te melden bij Windows. U kunt
elk willekeurig e-mailadres gebruiken, maar het beste is om het adres
te kiezen dat u al gebruikt om te communiceren met vrienden en om
zich aan te melden bij uw favoriete websites. Wanneer u zich
aanmeldt bij uw pc met de Microsoft-account, kunt u met uw pc
verbinding maken met mensen, bestanden en apparaten die
belangrijk voor u zijn.
Opmerking
Deze functie is beperkt tot apparaten met een schermresolutie van meer dan
1366 x 768 pixels.
56 - Veelgestelde vragen
Heb ik er een nodig?
U hebt geen Microsoft-ID nodig om Windows 8.1 te gebruiken, maar
het maakt uw leven wel gemakkelijker omdat u dan de gegevens van
verschillende apparaten die zijn aangemeld met een Microsoft-ID,
kunt synchroniseren.
Hoe kom ik aan een Microsoft-ID?
Als u Windows 8.1 al hebt geïnstalleerd en u nog niet hebt aangemeld
met een Microsoft-account, of als u geen Microsoft-account hebt en er
een wilt maken, veegt u vanaf de rechterzijde van het scherm naar
binnen en tikt u op Settings (Instellingen) > Change PC settings
(Pc-instellingen wijzigen) > Accounts > Connect to a Microsoft
account (Verbinden met een Microsoft-account) en volgt u de
instructies op het scherm.
Hoe voeg ik favorieten toe aan Internet Explorer?
Internet Explorer 10 maakt geen gebruik van de traditionele
favorieten, maar kunt u in plaats daarvan snelkoppelingen vastmaken
aan Start. Nadat u de pagina geopend hebt, veegt u vanaf de
onderrand van het scherm omhoog om het menu onder in het scherm
te openen. Tik op Pin to Start (Vastmaken aan Start).
Hoe controleer ik of er Windows-updates zijn?
Veeg vanaf de rechterzijde van het scherm naar binnen en tik op
Settings (Instellingen) > Change PC settings (Pc-instellingen
wijzigen) > Update en herstel > Windows Update. Tik op Check
Now (Nu controleren).
Waar kan ik meer informatie vinden?
Voor meer informatie kunt u de volgende pagina's bezoeken:
Tutorials voor Windows 8 en 8.1:
www.acer.com/windows8-tutorial
FAQ's ter ondersteuning: support.acer.com
Veelgestelde vragen - 57
Problemen oplossen
In dit hoofdstuk worden oplossingen aangereikt voor het verhelpen
van algemene systeemproblemen.
Als een probleem zich voordoet, lees dan eerst dit hoofdstuk voordat
u een monteur raadpleegt. Voor ernstige problemen moet de
computer worden opengemaakt. Probeer dit niet zelf te doen. Neem
contact op met uw leverancier of de geautoriseerde servicecentra
voor hulp.
Tips voor het oplossen van problemen
Deze computer maakt gebruik van een geavanceerd ontwerp
waardoor foutmeldingen op het scherm verschijnen om u te helpen bij
het oplossen van problemen.
Wanneer het systeem een foutmelding weergeeft of een fout zich
voordoet, raadpleeg dan de onderstaande sectie 'Foutmeldingen'.
Wanneer het probleem niet kan worden opgelost, neemt u contact op
met de leverancier.
Foutmeldingen
Wanneer u een foutmelding krijgt, noteer dan het bericht en corrigeer
de fout. De volgende tabellijsten vermelden foutmeldingen in
alfabetische volgorde samen met de aanbevolen actie.
Foutmeldingen Mogelijke oplossing
CMOS battery bad
(Defect CMOS-accu)
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
CMOS checksum
error
(Controlesomfout
CMOS)
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Disk boot failure
(Opstartfout disk)
Plaats een systeemdisk (opstartbaar) en druk
dan op <Enter> om opnieuw op te starten.
Equipment
configuration error
(Fout
apparaatconfiguratie)
Druk op <F2> (tijdens POST) om het BIOS-
hulpprogramma te starten en klik dan op Exit
(Afsluiten) in het BIOS-hulpprogramma om
opnieuw op te starten.
V
EELGESTELDE
58 - Veelgestelde vragen
Wanneer u nog steeds problemen tegenkomt nadat u de correcties
uitgevoerd hebt, neemt u contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Hard disk 0 error
(Fout harde schijf 0)
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Hard disk 0 extended
type error (Fout
uitgebreid type -
harde schijf 0)
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
I/O parity error (Fout
I/O-pariteit)
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Keyboard error or no
keyboard connected
(Fout toetsenbord of
geen toetsenbord
aangesloten)
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Keyboard interface
error (Interfacefout
toetsenbord)
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Memory size
mismatch
(Geheugengrootte
komt niet overeen)
Druk op <F2> (tijdens POST) om het BIOS-
hulpprogramma te starten en klik dan op Exit
(Afsluiten) in het BIOS-hulpprogramma om
opnieuw op te starten.
Foutmeldingen Mogelijke oplossing
Internet en online veiligheid - 59
INTERNET EN ONLINE VEILIGHEID
De eerste stappen op internet
De computer beveiligen
Het is zeer belangrijk de computer te beveiligen tegen virussen en
aanvallen via internet (zie Beveiliging op pagina 63). Als u de computer
voor het eerst opstart, wordt u een uitgebreid internetbeveiligings-
programma aangeboden. Activeer deze beveiliging zo snel mogelijk,
in ieder geval voordat u verbinding met internet maakt.
Een internetprovider kiezen
Internet wordt bijna dagelijks gebruikt op de computer.
U krijgt op eenvoudige wijze toegang tot kennis en
diverse communicatietools. Om toegang te krijgen tot
internet dient u eerst een internetprovider (Internet
Service Provider, ISP) te kiezen. Die zorgt voor de
verbinding tussen uw computer en internet. Vergelijk
de in uw regio beschikbare internetproviders, vraag
vrienden en familie naar hun ervaringen of bekijk overzichten en
consumentenonderzoeken. De internetprovider van uw keuze legt uit
hoe u verbinding maakt met internet (u hebt hiervoor misschien extra
software of een speciaal 'kastje' dat verbinding maakt met uw
telefoonlijn nodig).
Soorten aansluitingen
Er zijn verschillende manieren om verbinding met internet te maken,
afhankelijk van het model van uw computer, uw locatie en uw
communicatie-eisen.
Inbellen
Sommige computers bevatten een inbelverbinding ('telefoonmodem').
Hiermee kunt u via een telefoonlijn verbinding met internet maken. Als
u een inbelverbinding hebt, kunt u de modem en de telefoon niet
tegelijkertijd gebruiken. Deze verbinding wordt alleen aangeraden als
u weinig gebruik maakt van internet, omdat de verbindingssnelheid
laag is en de verbindingstijd meestal per uur wordt berekend.
60 - Internet en online veiligheid
DSL (bijvoorbeeld ADSL)
DSL (Digital Subscriber Line) is een constante verbinding over de
telefoonlijn. U kunt de telefoon en internet tegelijk gebruiken, omdat
deze niet dezelfde frequentie gebruiken. Voor DSL moet u in de buurt
van een telefoonmaatschappij wonen (soms is DSL in landelijke
gebieden niet beschikbaar). Om in aanmerking te kunnen komen voor
DSL, moet u zich in de buurt van een DSL-knooppunt vinden (in
landelijke gebieden is deze dienst soms niet beschikbaar). De
verbindingssnelheid varieert afhankelijk van waar u bent, maar
meestal hebt u met DSL een zeer snelle en betrouwbare
internetaansluiting. Aangezien de verbinding altijd is ingeschakeld,
betaalt u een vast bedrag per maand.
Kabel
Met een kabelverbinding hebt u een constante snelle verbinding met
internet via de tv-kabel. Deze service is meestal beschikbaar in grote
steden. U kunt tegelijkertijd uw telefoon gebruiken, kabel-tv kijken en
internet gebruiken.
3G (WWAN of 'Wireless Wide-Area Network')
Netwerkaansluitingen
Een LAN (Local Area Network) is een groep computers (bijvoorbeeld
in een bedrijf of thuis) die dezelfde communicatielijn en -bronnen
delen. Bij gebruik van een netwerk kunt u bestanden, randapparatuur
(zoals een printer) en een internetverbinding delen. U kunt een LAN
instellen met kabels (zoals Ethernet) of met draadloze technologieën
(zoals Wi-Fi of Bluetooth).
Opmerking
Voor een DSL-verbinding hebt u een specifieke modem nodig. U ontvangt
deze doorgaans van uw internetprovider wanneer u een abonnement neemt.
Veel van deze modems bevatten een router die netwerk- en Wi-Fi-toegang
biedt.
Internet en online veiligheid - 61
Draadloze netwerken
Een draadloos LAN of WLAN is een draadloos lokaal netwerk, dat
twee of meer computers draadloos met elkaar verbindt. U kunt er
bestanden, randapparatuur en een internetverbinding mee delen.
Wat zijn de voordelen van een draadloos netwerk?
Mobiliteit
Draadloze LAN-systemen zorgen ervoor dat u en andere gebruikers
van uw thuisnetwerk toegang tot bestanden en apparatuur die is
aangesloten op een netwerk (bijvoorbeeld printer of scanner), kunnen
delen.
U kunt ook een internetverbinding delen met andere computers in uw
huis.
Eenvoudige en snelle installatie
Het installeren van een draadloos LAN gaat snel en eenvoudig en u
hoeft geen kabels door wanden en plafonds te trekken.
Onderdelen van een draadloos LAN
Voor het instellen van een draadloos thuisnetwerk hebt u het
volgende nodig:
Toegangspunt (router)
Toegangspunten (routers) zijn tweezijdige ontvangers die data
uitzenden naar de directe omgeving. Access points (toegangspunten)
fungeren als mediator tussen bekabelde en draadloze netwerken. De
meeste routers hebben een ingebouwde DSL-modem waardoor u
toegang kunt krijgen tot een high speed DSL-internetverbinding. De
ISP (Internet Service Provider) die u hebt gekozen, levert doorgaans
een modem/router bij een abonnement op hun diensten. Lees de
documentatie die bij uw toegangspunt/router is geleverd zorgvuldig
door voor gedetailleerde setupinstructies.
Netwerkkabel (RJ45)
Een netwerkkabel (ook RJ45 genoemd) wordt gebruikt om de
hostcomputer aan te sluiten op het toegangspunt (zie onderstaande
afbeelding). Dit type kabel wordt ook gebruikt voor het aansluiten van
randapparatuur op het toegangspunt.
62 - Internet en online veiligheid
Draadloze adapter
Overzicht van een netwerk
1. Toegangspunt/router
2. Desktopcomputer
3. Modem
4. Printer
5. Draagbare computer
6. PDA/smartphone
7. Netwerkkabels (RJ45)
Een draadloze netwerkverbinding in- en uitschakelen
Als de computer beschikt over Wi-Fi, maar geen Wi-Fi-knop heeft,
kunt u met behulp van de netwerkbeheeropties het draadloos netwerk
in- of uitschakelen en beheren wat via het netwerk wordt gedeeld.
Druk op de Windows-toets ( ) + W, voer "Thuisgroep" in en klik op
Thuisgroep.
Surf op internet!
Om te kunnen internetten, hebt u een internetbrowser
nodig. Internet Explorer is een programma waarmee u
veiliger en gemakkelijker kunt internetten. Nadat u uw
internettoegang hebt ingesteld en verbinding hebt met
internet, klikt u via Start op de Internet Explorer-tegel op
uw bureaublad en kunt internet op een geheel nieuwe
manier gaan beleven!
Waarschuwing
Het gebruik van draadloze apparaten aan boord van een vliegtuig is
verboden. Schakel alle apparaten uit voordat u aan boord van een
vliegtuig gaat; ze kunnen schadelijk zijn voor de apparatuur van het
vliegtuig, communicatie verstoren en zelfs illegaal zijn.
Internet en online veiligheid - 63
Acer-website
Ga om te beginnen eens naar onze website, www.acer.com.
Acer streeft ernaar u constant persoonlijke technische ondersteuning
te biede. Raadpleeg het onderdeel Support (Ondersteuning) voor
persoonlijke hulp.
www.acer.com is uw toegangspoort tot een wereld van online
activiteiten en diensten: bezoek ons regelmatig voor de laatste
informatie en downloads!
Beveiliging
U wilt waarschijnlijk direct surfen op internet om te zien wat er zoal
aan informatie beschikbaar is. Acer heeft McAfee Internet Security
Suite van Symantec, alvast op uw computer geïnstalleerd zodat u
veiliger kunt surfen.
McAfee Internet Security Suite wordt op de achtergrond uitgevoerd
om de complexe aanvallen op uw computer te blokkeren en uw
identiteit te beschermen als u online winkelt, bankiert of surft.
McAfee Internet Security Suite zorgt ervoor dat anderen uw online
identiteit niet kunnen misbruiken, spoort spyware op en verwijdert
deze, verwijdert virussen en internetwormen en beschermt u tegen
hackers.
Definities
Wat is een virus?
Onder de algemeen bekende term 'virussen' wordt schadelijke
software verstaan. De meeste virussen worden verspreid via internet,
e-mail of schadelijke websites. Een virus vermenigvuldigt zichzelf
meestal en wordt vervolgens ongemerkt doorgestuurd naar andere
computers. Andere vormen van schadelijke of vervelende software,
zoals Trojaanse paarden, wormen of spam, kunnen uw computer op
verschillende manieren infecteren, systeembronnen verbruiken of het
netwerk overbelasten.
Opmerking
Acer garandeert dat uw computer 100% virusvrij was op het moment van
aankoop en vergoedt geen schade ten gevolge van virussen.
64 - Internet en online veiligheid
Wat is spyware?
Spyware is een verzamelterm voor programma's die meestal zonder
medeweten van een gebruiker naar de computer worden gedownload
terwijl er verbinding is met internet. Als uw computer is geïnfecteerd
door een spyware-programma, kan het programma gegevens
bijhouden van de websites die u bezoekt, persoonlijke gegevens
verzamelen, advertenties weergeven of zelfs de configuratie van uw
computer aanpassen. Spyware verbruikt systeembronnen van de
computer; kan uw internetverbinding of uw computer vertragen en
zelfs tot gevolg hebben dat uw computer vastloopt.
Spyware wordt soms door malafide bedrijven gebruikt om bij te
houden welke sites u bezoekt op internet, zodat ze uw interesses
kunnen bepalen en op basis hiervan advertenties kunnen weergeven.
Sommige spyware gaat echter verder dan het vastleggen van
websites die u bezoekt. Deze programma's registreren
toetsaanslagen, vangen wachtwoorden af en onderscheppen andere
functies die een rol spelen bij het beveiligen van uw computer en de
daarop aanwezige gegevens.
Wat is malware?
Schadelijke software, malware genaamd, is software die ervoor is
ontworpen uw computer met opzet schade toe te brengen. Virussen,
wormen en Trojaanse paarden zijn voorbeelden van schadelijke
software. Om uw computer te helpen beschermen tegen malware,
dient u ervoor te zorgen dat uw antivirus- en anti-malwaresoftware up-
to-date is.
Wat is een persoonlijke firewall?
Een persoonlijke firewall is een programma dat onbevoegde toegang
tot of vanuit een privé-netwerk voorkomt. Een firewall beschermt uw
internetverbinding tegen ongewenste verbindingen, die kunnen
proberen uw computer te bedienen om zo virussen of schadelijke
programma's te installeren of te verspreiden. Programma's die
proberen informatie op te halen zonder uw toestemming, worden
opgespoord en de firewall zal een waarschuwing geven. U kunt dan
beslissen of u de verbinding accepteert. Als u verbinding wilt maken
met een programma dat u op dat moment gebruikt, accepteert u
normaal gesproken de verbinding (bijvoorbeeld een spel dat
verbinding maakt met een multi-player server of een encyclopedie
waarvan de inhoud wordt geüpdatet).
Internet en online veiligheid - 65
Hoe kan ik mijn computer beveiligen?
De preventie van computermisdrijven kan eenvoudig zijn - met een
beetje technische informatie en gezond verstand kunt u een groot
aantal aanvallen voorkomen. Over het algemeen proberen online
criminelen zo snel en makkelijk mogelijk geld te 'verdienen'. Hoe
moeilijker u dit werk maakt, hoe waarschijnlijker het is dat ze u met
rust laten en een makkelijker slachtoffer gaan zoeken. De
onderstaande tips bieden basisinformatie over hoe u online fraude
kunt voorkomen.
Houd uw computer actueel door altijd de meest recente patches en
updates te installeren.
Een van de beste manieren om aanvallen te voorkomen, is patches
en andere softwareverbeteringen op uw computer te installeren zodra
ze beschikbaar zijn. Door uw computer regelmatig te updaten
voorkomt u dat aanvallers softwarefouten (kwetsbare punten)
misbruiken om in uw systeem in te breken.
Door uw computer up-to-date te houden beschermt u deze niet alleen
tegen alle aanvallen maar maakt u het bovendien hackers veel
moeilijker om toegang te krijgen tot uw systeem, blokkeert u compleet
vele basisaanvallen en automatische aanvallen, en zorgt u mogelijk
voor voldoende ontmoediging van een niet zo enthousiaste aanvaller
zodat deze een meer kwetsbare computer gaat zoeken.
Meer recente versies van Microsoft Windows en andere populaire
software kunnen worden geconfigureerd voor automatisch
downloaden en toepassen van updates, zodat u niet kunt vergeten te
controleren of er nieuwe updates beschikbaar zijn. Gebruik deze
automatische updatefuncties van uw software. Dit is een doeltreffende
eerste stap in het beveiligen van uw online aanwezigheid op het
internet.
Bescherm uw computer met beveiligingssoftware
Voor basisbeveiliging op het internet hebt u verschillende typen
beveiligingssoftware nodig. De voornaamste beveiligingsprogramma's
zijn een firewall en een antivirusprogramma. Een firewall is doorgaans
het eerste beveiligingsniveau van uw computer. Deze bepaalt wie en
wat online met uw computer mag communiceren. Beschouw de
firewall als een soort 'politieagent' voor het bewaken van alle
gegevens die via internet van en naar uw computer worden verzonden.
66 - Internet en online veiligheid
Communicatie die de firewall als veilig beschouwt, mag plaatsvinden.
Gevaarlijk verkeer, zoals een aanval, wordt geblokkeerd voordat het
uw computer bereikt.
Deze software beschermt uw computer tegen virussen, wormen,
Trojaanse paarden en andere typen van schadelijke programma's.
Configureer uw antivirus- en antispywaresoftware voor automatisch
updaten zodat dit wordt uitgevoerd elke keer dat u verbinding maakt
met internet. Configureer uw antivirus- en antispywaresoftware voor
automatisch updaten zodat dit wordt uitgevoerd elke keer dat u
verbinding maakt met internet.
Geïntegreerde beveiligingssuites, zoals McAfee Internet Security
Suite, combineren een firewall, antivirussoftware en antispywaresoftware
met andere functies zoals antispam en ouderlijk toezicht. Dergelijke
suites zijn populair geworden omdat ze alle beveiligingssoftware voor
online bescherming in één pakket bieden. Veel mensen vinden een
uitvoerig beveiligingspakket een aantrekkelijk alternatief voor het
installeren, configureren en updaten van diverse andere beveiligings-
software.
Een complete versie van McAfee Internet Security Suite is al op uw
Acer-systeem geïnstalleerd. Het bevat een gratis proefabonnement
voor beveiligingsupdates. Activeer het zo snel mogelijk!
Wachtwoorden zijn tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met
internetgebruik
We gebruiken ze voor allerhande toepassingen, van het bestellen van
bloemen en internetbankieren tot het aanmelden bij de website van
onze favoriete luchtvaartmaatschappij om te controleren hoeveel
kilometers we hebben verdiend. De onderstaande tips kunnen u
helpen uw internetgebruik veiliger te maken:
Het kiezen van een wachtwoord dat niet eenvoudig te raden is, is de
eerste stap in het toepassen van veilige wachtwoorden en zorgen
dat ze niet in verkeerde handen vallen. Sterke wachtwoorden
bestaan uit acht tekens of meer, en zijn een combinatie van letters,
cijfers en symbolen (zoals # $ % ! ?). Het is niet aan te raden de
volgende informatie als wachtwoord te gebruiken: uw
aanmeldingsnaam, informatie die is gebaseerd op persoonlijke
gegevens zoals uw achternaam, en woorden die in het
woordenboek staan, gebruik vooral niet 'wachtwoord'. Kies extra
sterke, unieke wachtwoorden voor het beveiligen van activiteiten
zoals internetbankieren.
Internet en online veiligheid - 67
Bewaar uw wachtwoorden op een veilige plaats en gebruik bij
voorkeur niet hetzelfde wachtwoord voor al uw online services.
Wijzig uw wachtwoorden regelmatig, in ieder geval om de 90 dagen.
Op die manier beperkt u de schade die kan worden veroorzaakt
door een persoon die al toegang heeft verkregen tot uw account. Als
u verdachte activiteiten via een van uw online accounts vaststelt, is
het wijzigen van uw wachtwoord een van de eerste maatregelen die
u kunt nemen.
Bescherm uw persoonlijke gegevens
Ga voorzichtig te werk bij het online meedelen van persoonlijke
gegevens zoals uw naam, adres thuis, telefoonnummer en
emailadres. Voor een optimaal gebruik van vele online services moet
u wellicht persoonlijke gegevens invoeren voor facturering en
transport van de gekochte goederen. Aangezien het niet invoeren van
persoonlijke gegevens zelden kan worden voorkomen, geven we
hieronder enkele tips voor het veilig online meedelen van persoonlijke
gegevens:
Let op voor valse e-mailberichten. Frauduleuze berichten bevatten
vaak spelfouten, grammaticale fouten, vreemde uitdrukkingen,
websiteadressen met ongewone extensies, websiteadressen die
volledig uit getallen bestaan in plaats van woorden, en alle andere
dingen die niet normaal zijn. Phishingberichten vertellen u vaak dat
u snel moet handelen om uw account open te houden, uw
beveiliging moet updaten of onmiddellijk gegevens moet invoeren,
anders gebeuren er nare dingen. Trap er niet in!
Reageer niet op e-mailberichten die om persoonlijke gegevens
vragen. Legale bedrijven gebruiken geen e-mailberichten om u om
persoonlijke gegevens te vragen. Als u twijfelt, neemt u telefonisch
contact op met het bedrijf of typt u het webadres van het bedrijf in
het adresveld van uw webbrowser. Klik niet op koppelingen in deze
berichten. Deze brengen u mogelijk naar frauduleuze, valse
websites.
Bezoek geen frauduleuze websites die worden gebruikt om
persoonlijke gegevens te stelen. Als u een website wilt bezoeken,
typt u het adres (de URL) rechtstreeks in het adresveld van de
webbrowser in plaats van een koppeling in een e-mail of
expresbericht (IM) te volgen. Oplichters creëren vaak koppelingen
die heel overtuigend kunnen zijn.
68 - Internet en online veiligheid
Winkelsites, banksites en andere websites met vertrouwelijke
gegevens hebben normaal gesproken een 'S' na de letters 'http'
(bijvoorbeeld https://www.uwbank.nl in plaats van http://
www.uwbank.nl). Deze 'S' geeft een veilige verbinding aan en
verschijnt wanneer u naar een zone gaat waar u uw
aanmeldingsgegevens of andere vertrouwelijke gegevens moet
invoeren. Wanneer een veilige verbinding tot stand is gebracht,
verschijnt ook een klein hangslot boven of onder aan de
webbrowser (doorgaans in de rechterhoek).
Lees het privacybeleid op websites en in software. Het is
belangrijk dat u voordat u persoonlijke gegevens deelt, begrijpt hoe
een organisatie deze gegevens kan verzamelen en gebruiken.
Geef uw e-mailadres niet aan iedereen. Spammers en phishers
verzenden soms miljoenen berichten naar bestaande en
onbestaande e-mailadressen in de hoop een potentieel slachtoffer
te vinden. Als u op deze berichten reageert of zelfs alleen maar
afbeeldingen downloadt, wordt u automatisch aan hun lijsten
toegevoegd, zodat u in de toekomst nog meer van deze berichten
zult ontvangen. Wees ook voorzichtig bij het online opgeven van uw
e-mailadres in nieuwsgroepen, blogs of online gemeenschappen.
Online aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn, zijn dat
doorgaans ook
Het oude spreekwoord "Gratis bestaat niet", geldt ook vandaag nog.
Zogenaamd 'gratis' software zoals schermbeveiligers en smileys,
geheime investeringstips die enorme winsten beloven en loterijen die
u ongelooflijk maar waar hebt gewonnen zonder deel te nemen, zijn
verleidelijke beloningen die door bedrijven worden gebruikt om uw
interesse op te wekken.
U betaalt weliswaar niet rechtstreeks met geld voor deze gratis
software of service, maar de software of service die u hebt besteld,
bevat mogelijk reclamesoftware ('adware'), die uw gedrag registreert
en ongewenste advertenties weergeeft. Mogelijk moet u persoonlijke
gegevens invoeren of iets anders kopen om de 'gewonnen' prijs te
claimen. Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, vraag dan
de mening van een collega, lees de kleine lettertjes, of nog beter,
negeer simpelweg het hele bericht.
Internet en online veiligheid - 69
Controleer regelmatig uw bank- en creditcardafschriften
De gevolgen van identiteitsdiefstal en online misdrijven kunnen
aanzienlijk worden beperkt als u de frauduleuze activiteit ontdekt korte
tijd nadat uw gegevens zijn gestolen of de eerste keer dat de gestolen
gegevens worden gebruikt. Een van de eenvoudigste manieren om
diefstal van gegevens vast te stellen, is het maandoverzicht dat u van
uw bank of creditcardleverancier ontvangt, te controleren op
abnormale activiteit.
Talrijke banken en services gebruiken bovendien fraudepreventie-
systemen die abnormaal koopgedrag registreren (als u bijvoorbeeld in
Amsterdam woont maar plotseling koelkasten begint te kopen in
Budapest). Mogelijk wordt u in dat geval gebeld en gevraagd de
aankoop te bevestigen. Onderschat het belang van deze gesprekken
niet. Ze geven aan dat mogelijk uw persoonlijke gegevens zijn
gestolen en u maatregelen moet nemen.
Bescherm uw computer met Windows-beveiligingsvoorzieningen.
Windows biedt verschillende beveiligingstoepassingen.
Windows Update
Als u een actieve internetverbinding hebt, kan Windows zoeken naar
belangrijke updates voor uw computer en deze automatisch
installeren. Deze updates bestaan uit security patches en programma-
updates die het werken met uw computer verbeteren en uw computer
beschermen tegen nieuwe virussen en aanvallen.
Hoe weet ik dat mijn computer kwetsbaar is?
Als in het Action Center (Onderhoudscentrum) een waarschuwing
wordt weergegeven, uw computer niet goed werkt of onverwachts
vastloopt, of sommige programma's niet goed functioneren, is uw
computer mogelijk geïnfecteerd door schadelijke software. Maar dat
betekent niet dat elk probleem in de computer wordt veroorzaakt door
een virus! Als u denkt dat uw computer geïnfecteerd is, moet u direct
uw antivirus- en antispyware-software updaten (tenzij u dat zeer
recent hebt gedaan).
70 - Blu-ray- of dvd-films afspelen
BLU-RAY- OF DVD-FILMS AFSPELEN
Als uw computer een Blu-ray- of DVD-station bevat, kunt u films
afspelen op uw computer of op een HD-TV via de HDMI poort.
1. Plaats de schijf in het station.
2. Na een paar seconden zat het afspelen van de film beginnen.
3. Wanneer de film niet opstart, opent u het afspeelprogramma van de
video en opent u de schijf in het bestandsmenu.
Belangrijk
Als u de dvd-speler de eerste keer start, wordt u gevraagd de regiocode
in te voeren. Dvd's zijn verkrijgbaar voor 6 regio's.
Regiocode Land of regio
1 VS, Canada
2 Europa, Midden-Oosten, Zuid-Afrika, Japan
3 Zuidoost-Azië, Taiwan, Zuid-Korea
4 Latijns-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland
5 Voormalige USSR, delen van Afrika, India
6 Volksrepubliek China
Opmerking
Als u de regiocode wilt wijzigen, plaatst u een dvd-film met een andere
regiocode in het dvd-station.
Zodra het dvd-station is ingesteld op een regiocode, kan het station
uitsluitend dvd's voor die regio afspelen. U kunt de regiocode maximaal vijf
maal instellen (met inbegrip van de eerste keer). Daarna wordt de laatste
regiocode ingesteld als permanente code.
Het terugzetten van de harde schijf in zijn oorspronkelijke toestand heeft
geen invloed op het aantal malen dat de regiocode is ingesteld.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70

Acer Veriton Z4710G Handleiding

Type
Handleiding