116 117
Het probleem Mogelijke oplossing
Flikkering en dimmen
Als uw Samsung-televisie flikkeringen vertoont of af en toe dimt, moet u mogelijk enkele
functies voor energiebesparing uitschakelen. Schakel Spaarstand (Systeem > ECO-
oplossing > Spaarstand) of ECO-sensor (Systeem > ECO-oplossing > ECO-sensor) uit.
Componentaansluitingen/
schermkleur
Als u van mening bent dat de kleur op het scherm van uw Samsung-televisie niet correct
is of zwart-wit niet goed wordt weergegeven, voert u Het beeld testen (Ondersteuning >
Zelfdiagnose > Het beeld testen) uit.
Als uit de testresultaten blijkt dat het probleem niet door de televisie wordt veroorzaakt,
doet u het volgende:
●
Controleer of de video-ingangen van de televisie op de juiste video-uitgangen van het
externe apparaat zijn aangesloten.
●
Controleer ook de andere aansluitingen. Als de televisie via een componentkabel op
een extern apparaat is aangesloten, controleert u of de Pb-, Pr- en Y-uitgangen zijn
aangesloten op de juiste connectors.
Schermhelderheid
Als u de kleuren op uw Samsung-televisie goed vindt maar een beetje te donker of te licht,
kunt u eerst proberen de volgende instellingen aan te passen.
●
Ga naar het menu Beeld en pas de instellingen Achtergrondverlichting, Contrast,
Helderheid, Scherpte, Kleur en Tint (G/R) aan.
Ongewild uitschakelen
Als uw Samsung-televisie zichzelf lijkt uit te schakelen, probeert u of dit wordt opgelost
door enkele functies voor energiebesparing van de televisie uit te schakelen. Kijk of
Slaaptimer(Systeem > Tijd > Slaaptimer) is ingeschakeld. De Slaaptimer schakelt de
televisie na een ingestelde periode automatisch uit. Als de slaaptimer niet is ingeschakeld,
controleert u of Geen signaal stdby (Systeem > ECO-oplossing > Geen signaal stdby) of
Autom. uitsch. (Systeem > ECO-oplossing > Autom. uitsch.) is ingeschakeld.
Problemen bij inschakelen
Als de televisie wordt ingeschakeld, knippert de ontvanger van de afstandsbediening 5 keer
voordat het scherm wordt ingeschakeld.
Als u problemen ondervindt bij het inschakelen van uw Samsung-televisie, zijn er enkele
zaken die u kunt controleren voordat u contact opneemt met de serviceafdeling.
Controleer of het netsnoer van de televisie aan beide kanten goed is aangesloten en of de
afstandsbediening normaal functioneert. Controleer of de antennekabel of de kabel voor
kabeltelevisie goed is aangesloten. Controleer als u een kabeldecoder/satellietontvanger
bezit of deze is aangesloten en ingeschakeld.
Kan geen kanaal vinden
Start Instellingen (Systeem > Instellingen) of Automatisch afstemmen (Uitzending >
Automatisch afstemmen).
Als uw televisie niet op een kabeldecoder of satellietontvanger is aangesloten, voert u
Instellingen (Systeem > Instellingen) of Automatisch afstemmen (Uitzending > Automatisch
afstemmen) uit.
Het tv-beeld ziet er niet zo
fraai uit als in de winkel.
Beeldschermen in de winkel staan allemaal afgestemd op digitale HD-kanalen.
Hebt u een analoge kabelbox of settopbox? Voer een upgrade uit naar een digitale
settopbox. Gebruik een HDMI- of Component-kabel voor HD-beeldkwaliteit (High
Definition).
Veel HD-kanalen zijn opgewaardeerd van SD-inhoud (Standard Definition). Zoek een
zender die echt in HD uitzendt.
●
Abonnees kabel/satelliet: probeer HD-kanalen uit de kanalenlijst.
●
Aansluiting Ant/kabelantenne: Probeer HD-kanalen weer te geven nadat u Automatisch
afstemmen hebt uitgevoerd.
Stel de resolutie voor de video-uitvoer van de kabeldecoder/satellietontvanger in op 1080i
of 720p.