Shimano SM-MA-F180P Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
DM-BR0006-03
BR-M355
BL-M355
Montage-adapter
SM-MA-F180P/P2
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
ST
ADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 10
MONTAGE ............................................................................................................ 12
Schijfremmontage adapter (voor 180 mm remschijven)..........................................................................12
Remschijfadapter .......................................................................................................................................13
Remleiding monteren ................................................................................................................................15
ONDERHOUD ....................................................................................................... 17
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten ...................................................................................17
Remleiding vervangen ...............................................................................................................................23
Vervanging remschoen ..............................................................................................................................25
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (http://si.shimano.com).
Klanten die het internet niet gebruiken, moeten misschien contact opnemen met de plaats van aankoop om een afgedrukte versie van de
gebruikershandleiding te ontvangen.
U kunt een gebruikershandleiding afdrukken om aan uw klant te overhandigen of u moet misschien het dichtstbijzijnde SHIMANO-verkoopkantoor
vragen om een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te
voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het monteren van het product de instructies in de handleidingen.
Wij raden u aan om uitsluitend originele Shimano-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of schade
vertonen, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als de afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel
voor de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een stofbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
De 203 mm en 180 mm remschijven remmen krachtiger dan de 160 mm remschijven. Gebruik de remmen pas als u de remkarakteristieken
volledigkent.
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen.
Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de fietskenmerken) en bediening van uw fiets leert kennen.
Als het remsysteem op een onjuiste wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren of de fiets omvallen met ernstig letsel tot gevolg.
Raadpleeg eenfietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, etc.
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt
u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed werken.
Als er olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een fietsenmaker of verkooppunt raadplegen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed
werken.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet zijn
versleten. Ga na of het remsysteem voldoende is afgekoeld en controleer dan de dikte van het remblok. Is het
remblok 0,5 mm dik of dunner, dan moet het door een nieuw blok worden vervangen. Neem contact op met een
fietsenmaker of verkooppunt.
2mm
0,5mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als de remschijf tot op een dikte van 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, moet u de remmen niet meer gebruiken
encontact opnemen met een fietsenmaker of verkooppunt. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
VEILIGHEID VOOROP
5
Er kan dampbelvorming (vapour lock) ontstaan als de remmen continu worden gebruikt. Doe dit dus niet.
Dampbelvorming houdt in dat de remgreep plotseling veel verder moet worden aangetrokken doordat water- of luchtbellen in het remsysteem
uitzetten vanwege het opwarmen van de olie in het remsysteem.
De remschijf is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Wordt de fiets op zijn kop gezet of op de zijkant gelegd, dan is het
mogelijk dat de rem niet correct werkt en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fietsen, moet u de remgreep een paar keer bedienen
om te controleren of de remmen correct werken. Werken de remmen niet naar behoren, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op
met een dealer of agentschap.
Als u geen weerstand voelt bij het bedienen van de remgreep, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een fietsenmaker of
verkooppunt.
Als er vloeistoflekken optreden, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als er te hard met de voorrem wordt geremd, kan het wiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Voorkom dit door langzamer te fietsen en de
remmen vroeg en gelijkmatig te bedienen.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens het monteren of onderhouden van het wiel.
De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van de
remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Als de remschijf is afgesleten tot een dikte van 1,5 mm of zover dat het aluminium oppervlak zichtbaar is, vervang hem dan door een nieuwe
remschijf.
Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen gaat afstellen.
Gebruik alleen Shimano minerale olie. Als andere typen olie worden gebruikt, kan dit problemen veroorzaken met de remwerking en kan het systeem
onbruikbaar worden.
Zorg dat u alleen olie gebruikt uit een container die net geopend is en gebruik olie die u uit de ontluchtingsnippel hebt laten lopen niet opnieuw.
Oude of reeds gebruikte olie kan water bevatten. Dit kan dampbelvorming ('vapor lock') in het remsysteem veroorzaken.
Pas op dat u geen water of luchtbellen in het remsysteem laat komen. Anders kan dampbelvorming ('vapor lock') optreden. Wees vooral voorzichtig
bij het verwijderen van het deksel van de reservoirtank.
Bij het doorsnijden van de remleiding om de lengte ervan aan te passen of bij het verwisselen van de remleiding van links naar rechts of andersom,
moet u zorgen dat u de lucht uit de leiding laat lopen volgens de stappen in "Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten".
VEILIGHEID VOOROP
6
Wanneer de fiets ondersteboven of op zijn zijkant wordt geplaatst, kan de reservoirtank van het remsysteem enkele luchtbellen bevatten die nog
aanwezig waren bij het dichtdraaien van de ontluchtingsschroef of die zich in diverse onderdelen van het remsysteem hebben opgehoopt bij
langdurig gebruik. Dit schijfremsysteem is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant wordt geplaatst, kunnen luchtbellen in de reservoirtank in de richting van de remklauwen bewegen. Als onder deze omstandigheden op de
fiets wordt gereden, bestaat het gevaar dat de remmen niet werken en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant geplaatst is geweest, moet u voordat u gaat fietsen de remgreep enkele malen aantrekken om te controleren dat de remmen normaal werken.
Als de remmen niet normaal werken, moet u deze afstellen volgens de volgende procedure.
Als de rem niet lijkt te werken (traag aanvoelt) wanneer de greep wordt aangetrokken
Plaats de remgreep zodat deze parallel aan de grond staat, trek de remgreep vervolgens meerdere keren voorzichtig aan en wacht totdat de
luchtbellen terugkeren naar de reservoirtank. Er wordt aanbevolen dat u vervolgens het deksel van de reservoirtank verwijdert en de
reservoirtank vult met minerale olie totdat er geen luchtbellen meer zijn achtergebleven.
Als de rem nog steeds traag werkt, moet u het remsysteem ontluchten (zie "Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten").
Als de quick release-hendel op de naaf zich aan dezelfde kant bevindt als de remschijf, dan kan deze de werking van de remschijf hindert. Let er dus
op dat de hendel de remschijf niet raakt.
Schijfremsystemen van Shimano zijn niet geschikt voor tandems. Omdat tandems zwaarder zijn, wordt het remsysteem sterker belast tijdens het
remmen. Als hydraulische schijfremmen gebruikt worden op een tandem, zal de olietemperatuur te hoog oplopen en kunnen dampbelvorming
('vapor locks') of scheuren in de remleidingen ontstaan, waardoor de remmen niet meer functioneren.
SM-RTAD05 remschijfadapter
Er kunnen remschijven met een diameter tot Ø203 mm worden geplaatst. Als er grotere remschijven worden geplaatst, kan de remkracht de
hoofdeenheid beschadigen.
Remleiding
Na het bevestigen van de remleiding aan de remeenheid, het toevoegen van Shimano minerale olie en het ontluchten, moet u de remhendel
meerdere keren samenknijpen om te controleren of de remmen normaal werken en er geen vloeistof lekt uit de leiding of het systeem.
Het verbindingsstuk is alleen bestemd voor deze remleiding. Gebruik een geschikt verbindingsstuk, zoals vermeld in de volgende tabel. Als er een
verbindingsstuk wordt gebruikt dat niet geschikt is voor de remleiding, kunnen er vloeistoflekken ontstaan.
Modelnr. Lengte Kleur
SM-BH90 11,2mm Zilver
SM-BH59/80 13,2mm Goud
YM-BH81 13,2mm Zilver
Het olijfvormig koppelstuk of het verbindingsstuk mag niet opnieuw gebruikt worden bij
hermontage. Een beschadigd of hergebruikt olijfvormig koppelstuk of aansluitstuk zorgt
mogelijk niet voor een zekere aansluiting van de remleiding. Hierdoor kan de remleiding
loskomen van de remklauwen of remgreep.
Als de remleiding loskomt, werken de remmen niet meer.
Verbindingsstuk
Remleiding
Verbindingsbout
Olijfvormig koppelstuk
Afgeknipt uiteinde
Snij de remleiding door zodat het afgesneden uiteinde loodrecht ten opzichte van de
lengte van de leiding is. Als de remleiding onder een hoek wordt afgesneden, kan er
vloeistof lekken.
90°
VEILIGHEID VOOROP
7
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor Shimano minerale olie
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Bij contact met de ogen deze spoelen met water en direct contact opnemen met een arts.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Bij contact met de huid deze goed wassen met water en zeep.
Als nevel of damp van Shimano minerale olie wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden. Bedek neus en mond met een gasmasker en gebruik
dit in een goed geventileerde ruimte. Als u damp van Shimano minerale olie inademt, ga dan onmiddellijk naar een gebied met frisse lucht. Sla een
deken om u heen om warm te blijven, rust en neem contact op met een arts.
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Als u het originele Shimano gereedschap (TL-FC36) gebruikt bij het verwijderen en aanbrengen van de bevestigingsring van de remschijf moet u erop
letten dat u de buitenkant van de remschijf niet met uw handen aanraakt.
Shimano minerale olie hanteren
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen.
Bij contact met de ogen deze spoelen met water en direct contact opnemen met een arts.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Draag handschoenen.
Bij contact met de huid deze goed wassen met water en zeep.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
De oliecontainer niet doorsnijden, in de buurt van warmtebronnen plaatsen, lassen of onder druk zetten. Dit kan ontploffing of brand veroorzaken.
Verwijdering van gebruikte olie: Volg de landelijke of lokale regels voor verwijdering op.
Aanwijzingen: De container afgesloten houden om het binnendringen van oneigenlijke materialen en vocht te voorkomen, en bewaren op een koele,
donkere plek bij direct zonlicht of warmte vandaan. Bij hitte of vuur vandaan houden, Petroleumklasse III, Gevaarniveau III.
Bij het reinigen met een compressor
Als u de remklauwbody uit elkaar haalt om de interne onderdelen te reinigen met een compressor, houd er dan rekening mee dat vocht van de
perslucht kan achterblijven op de onderdelen van de remklauw. Laat de remklauwonderdelen daarom voldoende drogen voordat u de remklauwen
weer in elkaar zet.
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de remleiding, om verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan het olijfvormig koppelstuk.
VEILIGHEID VOOROP
8
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek de remgreep niet aan terwijl het wiel wordt verwijderd. Als de
remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Neem in dat geval
contact op met een dealer.
Gebruik een sopje en een droge doek voor het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen remreinigingsmiddelen of andere in de
handel verkrijgbare middelen. Dergelijke middelen kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
De remschijven van 203 mm en 180 mm hebben een grotere diameter dan de remschijf van 160 mm voor crosscountry-fietsen. Deze remschijven zijn
daardoor dus ook buigzamer. Dit betekent dat zij de remblokken zullen raken.
Als de montagemof van de remklauw en de inkeping niet parallel zijn, dan kunnen de remschijf en de remklauw elkaar raken.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De remblokspacers voorkomen dat de zuiger naar buiten komt wanneer
de remgreep wordt aangetrokken terwijl het wiel wordt verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de
remblokken terug met een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap. Let er daarbij op dat u het oppervlak van de remblokken niet
beschadigt.
(Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan een plat stuk gereedschap om de zuigers recht terug naar binnen te duwen, terwijl u oppast dat
uze niet beschadigt.)
Als het moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, moet u de ontluchtingsschroeven verwijderen en het opnieuw proberen. (Op dit
moment kan er enige olie vanuit het reservoir lopen.)
Gebruik isopropylalcohol, een sopje of een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen remreinigingsmiddelen
ofandere in de handel verkrijgbare middelen. Dergelijke middelen kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
De zuigers niet verwijderen bij het demonteren van de remklauwen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
SM-RTAD05 remschijfadapter
Wanneer deze schijfremadapter wordt gebruikt om de schijfremmen te plaatsen, betekent dit dat door de structuur van de adpater de remschijf meer
speling zal hebben dan normaal. Daardoor kan de remschijf de remblokken raken. De schijf kan ook in opwaartse richting de remklauwen raken.
Dit product kan niet worden gebruikt met de remschijf met 6 bouten die met een aluminium adapter wordt aangebracht (SM-RT86/RT76).
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
10
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
2mm inbussleutel 8mm moersleutel TL-BH61
3mm inbussleutel Hobbymes TL-FC36
5 mm inbussleutel Torx-sleutel [nr.15]
MONTAGE
12
MONTAGE
Schijfremmontage adapter (voor 180 mm remschijven)
MONTAGE
Raadpleeg het onderdeel over remschijven van Algemene bewerkingen voor informatie over het aanbrengen van de remklauw, de remgreep en de
remschijf.
Schijfremmontage adapter (voor 180 mm remschijven)
SM-MA-F180P/P2
Plaats de adapter op de remklauw en monteer de adapter vervolgens op het frame.
(y) Lang
(z) Kort
(A)
Montage-adapter
(B)
5 mm inbussleutel
Aanhaalmoment
6 - 8Nm
NOTITIE
Zorg dat u borgringen aanbrengt bij het
bevestigen van de
remklauwbevestigingsbouten.
(y)
(z)
(A)
(B)
(B)
13
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remschijfadapter
Remschijfadapter
SM-RTAD05
(C)
(D)
(E)
(A)
(D)
(E)
(A)
(B)
(B)
Dit product is een adapter die bedoeld
isvoor het monteren van 6-bouts
remschijven op Center Lock naven/
wielen.
(A)
Remschijf
(B)
Tussenring
(C)
Remschijfadapter
(D)
Bevestigingsbout remschijf
(E)
Sluitring schijfrem
1
Plaats de remschijfadapter op de naaf.
14
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remschijfadapter
2
(A)(A)
(B)(B)
(z)
(z)
Plaats de remschijf op de naaf en zet
hem tijdelijk vast door de
bevestigingsbouten remschijf aan te
draaien.
(z) Torx-sleutel [nr.15]
(A)
Remschijf
(B)
Bevestigingsbout remschijf
3
1
2
3
4
5
6
Trek handschoenen aan en draai de
remschijf met enige kracht rechtsom.
Draai vervolgens de bevestigingsbouten
remschijf aan in de volgorde die wordt
aangegeven in de afbeelding.
Aanhaalmoment
2 - 4 Nm
4
(A)(A)
Plaats de tussenring.
(A)
Tussenring
15
MONTAGE
Remleiding monteren
5
(A)
(B)
Draai de sluitring van de schijfrem aan.
(A)
Sluitring schijfrem
(B)
TL-FC36
Aanhaalmoment
40 Nm
Remleiding monteren
Raadpleeg voor informatie over het monteren van de remleiding het onderdeel over remmen in de handleiding Algemene bewerkingen.
Zorg ervoor dat de remklauwen en remgrepen zich bevinden in de posities die worden
aangegeven in de afbeeldingen.
(A)
Remklauw
(B)
Remgreep
NOTITIE
De montagepositie van de remleiding
verschilt per model.
Laat de remleiding niet draaien bij het
vastzetten.
(B)(A)
ONDERHOUD
17
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
ONDERHOUD
In dit onderdeel worden de verschillen beschreven tussen de specificaties van producten die niet worden vermeld in het onderdeel over schijfremmen
van de handleiding Algemene bewerkingen.
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Plaats de fiets in de werkstandaard zoals aangegeven in de afbeelding, terwijl de
ontluchtingsspacer (geel) is bevestigd op de remklauw.
(A)
Remleiding
(B)
Remklauw
NOTITIE
Om lucht uit de remklauw te laten
ontsnappen, is een trechter nodig.
TECHNISCHE TIPS
Shimano minerale olie vervangen
Er wordt aangeraden om de olie in de
reservoirtank te vervangen wanneer deze
sterk is verkleurd.
Bevestig een slang met een zak aan de
ontluchtingsnippel en draai vervolgens de
nippel open om de olie te laten weglopen.
Opdit moment kan de remgreep worden
bediend om te helpen de olie te verwijderen.
Voeg vervolgens olie toe zoals beschreven in
het gedeelte Shimano minerale olie
toevoegen en ontluchten. Gebruik alleen
Shimano minerale olie.
Verwijder de oude olie volgens de
toepasselijke landelijke en/of plaatselijke
regels voor verwijdering.
(A)
(B)
1
Stel de remhendel horizontaal in.
18
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
2
Verwijder de bovenste ontluchtingsschroef en plaats de olietrechter.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
Olietrechter
(A)
(B)
3
(A)
(B)
(C)
(D)
(z)
Haal de dop van de ontluchtingsmof van
de remklauw af, vul de spuit met olie en
sluit de slang aan op de ontluchtingsmof.
Draai de ontluchtingsschroef met een
3mm inbussleutel 1/8 slag open.
Duw op de plunjer van de injectiespuit
om olie toe te voegen. De olie begint
nuuit de olietrechter te stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(z) 1/8 slag
(A)
3mm inbussleutel
(B)
Dop ontluchtingsmof
(C)
Ontluchtingsmof
(D)
Slang van spuit
NOTITIE
Zet de remklauw vast in een bankschroef om
te verhinderen dat de slang per ongeluk los
kan raken.
De greep niet herhaalde malen aantrekken en
weer loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
er kunnen luchtbellen achterblijven in de olie
binnenin de remklauw en het ontluchten zal
langer duren. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
4
Draai de ontluchtingsnippel even dicht wanneer er geen luchtbellen meer in de olie zitten.
Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde van de slang op de spuit afdekt met een oude doek
om het spatten van olie te voorkomen.
19
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
5
(A)
(B)
Bind de geleverde slang en zak vast
metelastiek, plaats een 3 mm
inbussleutel zoals aangegeven in de
afbeelding, en sluit de slang aan op de
ontluchtingsnippel.
(A)
3mm inbussleutel
(B)
Zak
6
(A)
(B)
(C)
Draai de ontluchtingsschroef los.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier is het eenvoudig
mogelijk om het grootste gedeelte van
de luchtbellen die in het remsysteem
zitten te verwijderen.
(A)
3mm inbussleutel
(B)
Zak
(C)
Luchtbellen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te
schudden, voorzichtig op het reservoir of de
remklauwen te tikken met een
schroevendraaier, of de positie van de
remklauwen te veranderen.
20
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
7
Het vloeistofniveau in de olietrechter zal nu dalen. Blijf daarom de trechter met olie vullen
om het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen.
8
Als er geen luchtbellen meer uit de ontluchtingsnippel komen, draait u de
ontluchtingsschroef even dicht.
9
(A)
(B)
Open en sluit de ontluchtingsschroef snel
(elke keer ongeveer een halve seconde)
terwijl de remgreep is aangetrokken om
eventuele luchtbellen in de remklauwen
te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
keer.
Draai dan de ontluchtingsschroef weer
vast.
(A)
3mm inbussleutel
(B)
Ontluchtingsschroef
Aanhaalmoment
4 - 6 Nm
21
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
10
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, laat u de remgreep zo ver los als deze kan gaan.
Normaal gesproken moet de remgreep bij het bedienen nu stijf aanvoelen.
(x) Los
(y) Beetje stijf
(z) Stijf
NOTITIE
Als de remgreep niet stijf wordt, moet u het
proces herhalen vanaf stap 6.
Hendelbediening
(x)
(y)
(z)
11
[1]
[2]
(z)
(z)
Plaats de greep in de horizontale positie,
zoals in de afbeelding, en kantel hem
30graden in richting [1]. Voer nu stap
11uit om na te gaan of er geen lucht
isachtergebleven.
Kantel de greep vervolgens 30 graden
inde richting van [2], en voer stap 11
opnieuw uit om na te gaan dat er geen
lucht is achtergebleven.
Verschijnen er luchtbellen, herhaal dan
de bovenstaande procedure totdat dit
niet meer gebeurt.
(z) 30°
12
(A)
(B)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
22
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
13
(A)
Verwijder de olietrechter terwijl de
oliestopper er nog steeds in zit. Bevestig
nu de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai hem dicht terwijl u olie naar
buiten laat stromen om er zeker van te
zijn dat er geen luchtbellen in de
voorraadtank achterblijven.
Gebruik een oude doek om te
voorkomen dat olie naar de omringende
gebieden kan stromen.
(A)
O-ring
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Als u dit wel
doet, kunnen er luchtbellen in de cilinder
komen.
14
Veeg eventuele olie op die eruit is
gestroomd.
15
Ten slotte, na het verwijderen van het ontluchtingsafstandstuk en het plaatsen van de
remblokken en het afstandstuk van de remblokken, moet u de remgreep meerdere malen
samenknijpen om te controleren of de greep naar behoren werkt en er geen vloeistof uit de
remleiding of het remsysteem lekt.
23
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
Remleiding vervangen
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding af te
snijden.
(z) 90°
NOTITIE
Gebruik het hobbymes op een veilige en juiste
wijze in overeenstemming met de
handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
handleiding die bij dit product wordt
geleverd.
2
(z)
(A) (A)
Zet zoals in de afbeelding van tevoren
markeringen op de remleiding, zodat
ukunt controleren of de uiteinden
vande remleiding correct in de
leidingbevestigingen van de remklauwen
en remgreep zijn vastgezet.
(Richtlijn: de lengte van de remleiding in
de bevestiging moet circa 11 mm zijn,
gemeten vanaf het snijvlak van de
remleiding.)
(z) Circa 11 mm
(A)
Merkteken
3
(C)
(D)
(y)
(z)
(w)
(A)
(B) (C)
(E)
(x)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en het olijfvormig
koppelstuk.
(w) Aanbrengrichting
(x) Afgeknipt uiteinde
(y) Vet de buitenzijde van het
olivein.
(z) Bevestig de dop aan de
verbindingsbout voor de
remgreep.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Olive
(D)
Premium vet
(E)
Afdekking
24
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
4
(z)
(B) (A)
(B)
(C)
(D)
(E)
(A)
Gebruik een taps gereedschap om de
binnenzijde van het afgesneden uiteinde
van de remleiding glad te maken, en
plaats dan het aansluitstuk.
Sluit de leiding aan op de TL-BH61, zoals
in de afbeelding, en zet de TL-BH61 in
een bankschroef vast. Sla het insteek
verbindingsstuk vervolgens met een
hamer of een vergelijkbaar gereedschap
naar binnen, tot de onderkant ervan het
uiteinde van de leiding raakt.
Als het uiteinde van de remleiding de
onderkant van het insteek verbindingsstuk
niet raakt, kan de remleiding los komen te
zitten of kan er vloeistof weglekken.
(z) 1mm
(A)
Insteek verbindingsstuk
(B)
Remleiding
(C)
Olive
(D)
TL-BH61
(E)
Bankschroef
5
(z)
(A) (B) (C)
Nadat u hebt gecontroleerd of het olive
is aangebracht zoals in de afbeelding,
moet u premium vet aanbrengen op de
schroefdraad van de verbindingsbout.
(z) 2mm
(A)
Remleiding
(B)
Olive
(C)
Insteek verbindingsstuk
6
(C)(B)
(A)
(B)
(A) (D)
Bevestig de leiding aan de remgreep
zoals aangegeven in de afbeelding.
(A)
Verbindingsbout
(B)
Olive
(C)
Remgreep
(D)
Remklauw
25
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Vervanging remschoen
7
(B)
(A)
Draai de verbindingsbout aan terwijl u
tegen de remleiding duwt.
(A)
8mm moersleutel
(B)
Verbindingsbout
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
Vervanging remschoen
NOTITIE
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de tussenafstand tussen de remschijf en de remblokken automatisch wordt aangepast door het langzaam naar buiten komen
van de zuiger naarmate de remblokken verder afslijten. Wanneer u de remblokken vervangt, moet u de zuiger terugduwen.
Vervang de remblokken als er olie blijft kleven aan de remblokken, als de remblokken afgesleten zijn tot een dikte van 0,5 mm of als de veren van de remblokken
de remschijf raken.
1
(B)
(A)
Verwijder het wiel uit het frame en
verwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
Splitpen
(B)
Remblok
2
Maak de zuigers en het omliggende gebied schoon.
3
(A)
Druk de zuiger zo ver mogelijk terug.
Leter daarbij op dat de zuiger niet
verdraaid wordt.
(A)
Zuiger
NOTITIE
Let op dat de olie kan overstromen uit de
reservoirtank.
26
ONDERHOUD
Vervanging remschoen
4
(B)
(A)
Monteer de nieuwe remblokspacers en
vervolgens de vulringen (rood).
Buig vervolgens de splitpen open.
(A)
Splitpen
(B)
Remblokspacer (rood)
5
Trek de remgreep verschillende malen aan om te controleren dat hij verstijft.
6
Verwijder de remblokspacers.
7
Monteer het wiel en controleer vervolgens dat de remschijf en remblokken elkaar niet
hinderen.
NOTITIE
Raken ze elkaar wel, stel ze dan af aan de
hand van de informatie onder "MONTAGE
(HYDRAULISCHE SCHIJFREMMEN)" in de
handleiding Algemene bewerkingen.
8
Controleer het oliepeil en sluit de reservoirdeksel.
9
Breng de remgreep terug in de oorspronkelijke positie.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27

Shimano SM-MA-F180P Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor