18
Als het remsysteem defect is
Als er een storing in één van de
remkringen optreedt, kunt u de auto nog steeds
remmen. Trap in één keer hard op het rempedaal -
dus niet pompen. Wanneer één van de remkring-
en defect is, moet u het rempedaal verder dan
normaal intrappen. Het pedaal voelt bovendien iets
minder stug aan. Ook moet u dan meer kracht
uitoefenen voor hetzelfde remmende vermogen.
De rembekrachtiging werkt alleen als de
motor draait.
Als de auto rijdt of wordt gesleept met uitge-
schakelde motor, dan dient u ongeveer 5 maal
meer druk uit te oefenen op het rempedaal.
Het rempedaal voelt stijf en hard aan.
Vocht op de remschijven en remvoeringen kan
de eigenschappen van de remmen beïnvloeden!
Door opspattend water (bij hevige regenval, in
waterplassen of tijdens een wasbeurt) worden de
onderdelen van het remsysteem nat. Het vocht
beïnvloedt de wrijvingseigenschappen van de
remvoeringen negatief, zodat u een bepaalde
verlenging van de aanspreekduur van de remmen
kunt merken. Trap het rempedaal van tijd tot tijd
lichtjes in, wanneer u lange afstanden in de regen
of in sneeuwbrij aflegt. Doe dit ook voordat u de
auto voor langere tijd parkeert in dergelijke
weersomstandigheden. Op die manier verwarmt
u de remvoeringen zodat het vocht verdampt.
Doe dit ook, wanneer u meteen na een wasbeurt
of in zeer vochtige of koude weersomstandighe-
den wegrijdt.
Als de remmen zwaar belast worden
De remmen van de auto worden uitermate zwaar
belast, wanneer u in de Alpen of op wegen met
vergelijkbare niveauverschillen rijdt; zelfs als u
niet bijzonder hard op het rempedaal trapt.
Omdat de snelheid in dergelijke omstandighe-
den vaak laag is, worden de remmen niet even
goed gekoeld als bij het rijden op egale wegen.
Om de remmen niet overmatig te belasten,
moet u geen gebruik maken van het rempedaal,
maar in plaats daarvan terugschakelen en
tijdens het klimmen en dalen dezelfde versnel-
ling gebruiken (handgeschakelde versnellings-
bak). Op die manier kunt u beter op de motor
afremmen en hoeft u het rempedaal slechts
korte perioden te gebruiken.
Let erop dat u de remmen van de auto zwaarder
belast, wanneer u met een aanhanger rijdt.
Anti-blokkeerremsysteem
(ABS)
Het ABS-systeem (Anti-lock Braking System)
is ontworpen om te voorkomen dat de wielen
tijdens het remmen geblokkeerd raken.
Hierdoor kan tijdens het remmen een zo groot
mogelijke respons van het stuurwiel worden
verkregen. Het ABS-systeem zorgt ervoor dat
de auto beter bestuurbaar blijft om bijvoorbe-
eld obstakels te kunnen ontwijken. Het ABS-
systeem verbetert de totale remcapaciteit niet.
Als bestuurder hebt u echter wel meer controle
over de besturing van de auto, wat voor meer
veiligheid zorgt.
Wanneer u na het starten van de motor met de
auto wegrijdt en een snelheid van ca. 20 km/h
hebt bereikt, gaat een kortstondige zelftest van
start die te horen en te voelen is. Als het ABS-
systeem actief is, treden er merkbare pulsaties
in het rempedaal op. Dit is volkomen normaal.
Remsysteem/ABS/EBD
WAARSCHUWING!
Als de waarschuwingslampjes voor het
REMSYSTEEM
en het ABS-systeem
tegelijkertijd oplichten, bestaat het gevaar
dat de achtertrein bij krachtig afremmen de
neiging heeft om te gaan slippen. Wanneer
onder deze omstandigheden het peil in het
remvloeistofreservoir normaal is, moet u de
auto zeer voorzichtig naar de dichtstbijzijnde
Volvo-werkplaats rijden om er het rem-
systeem te laten controleren.
N.B. Om het ABS-systeem volledig te benutten
moet u het rempedaal volledig indrukken. Laat
het rempedaal niet los wanneer u pulseringen
van het ABS-systeem hoort en voelt. Oefen het
remmen op een geschikte plaats.
Het ABS-lampje licht op en blijft continu
branden:
· Gedurende twee seconden tijdens de start om
het systeem te controleren.
· Als het ABS-systeem is uitgeschakeld als
gevolg van een storing.
Elektronische
remkrachtverdeling (EBD)
Het EBD-systeem (Electronic Brakeforce
Distribution) vormt een geïntegreerd onderdeel
van het ABS-systeem. Het EBD-systeem regelt
de remkracht op de achterwielen altijd zodanig af
dat de optimale remwerking wordt verkregen.
Wanneer het systeem de remkracht afregelt,
treden er merkbare pulsaties in het rempedaal op.