5
VEILIGHEID VOOROP
• Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Fietsen met olie of vet op de
remschijf en remblokken kan verhinderen dat de remmen correct werken. Dit zou
kunnen leiden tot een valpartij of botsing, met ernstige letsels tot gevolg.
• Controleer de dikte van de remblokken en gebruik ze niet
wanneer ze minder dan 0,5 mm dik zijn. Doet u dat wel, is
het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan
leiden tot ernstige letsels.
• Gebruik de remschijf niet indien deze gebarsten of vervormd is. De remschijf kan
stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
• Gebruik de remschijf niet indien de dikte 1,5 mm of minder is. Gebruik de remschijf
evenmin indien het aluminium oppervlak zichtbaar wordt. De remschijf kan stukgaan,
waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
Terugtrapremnaaf
• Wanneer u een omgekeerd achterpad gebruikt, moet u de ketting spannen met een
kettingsteller.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
• Voor informatie over de producten die kunnen worden gemonteerd, controleert u de
compatibiliteitsinformatie (https://productinfo.shimano.com).
• Zorg bij het vastzetten van de remarm op het frame dat u een armklem gebruikt die
overeenkomt met de maat van de liggende achtervork en draai deze stevig vast met de
klembout en klemmoer tot het aangegeven aanhaalmoment.
Gebruik een borgmoer met een nylon inzetstuk (zelfborgende moer) als klemmoer. Wij
raden u aan om klembouten, klemmoeren en remarmklemmen van SHIMANO te
gebruiken.
Als de klemmoer loskomt van de remarm, of als de klembout of remarmklem beschadigt
raakt, kan de remarm rond de liggende achtervork draaien en voor een plotselinge ruk
aan het stuur zorgen. Ook kan het wiel blokkeren en de fiets vallen, met ernstig letsel als
gevolg.
• Zorg er bij het monteren van de naaf op het frame voor dat u de juiste asblokkeerringen
aan de linker- en rechterkant monteert, en draai de naafmoeren stevig vast met de
gespecificeerde aanhaalmomenten. Als de asblokkeerringen slechts aan één kant zijn
gemonteerd, of als de naafmoeren niet voldoende zijn vastgedraaid, kan de
asblokkeerring loskomen. Dit kan ervoor zorgen dat de naafas roteert en de cassette
joint draait. Hierdoor kan per ongeluk aan het stuur worden getrokken door de
schakelkabel, wat tot zeer ernstige ongelukken kan leiden.