Shimano CS-C7000 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
ALFINE
SG-S7001-11
SG-S7001-8
NEXUS
SG-C6001-8
SG-C6011-8
SG-C7000-5
SG-C7002-5
(Dutch)
DM-CASG004-00
2
INHOUD
INHOUD .....................................................................................2
BELANGRIJKE MEDEDELING .....................................................3
VEILIGHEID VOOROP .................................................................4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN .......................15
MONTAGE / HET VERWIJDEREN ..............................................16
De tandkrans monteren (zonder kettingbeschermer) .......................16
De tandkrans monteren (met kettingbeschermer) ............................ 18
Montage van de cassette joint op de naaf ........................................19
De remschijf monteren ........................................................................20
• CENTER LOCK-type ................................................................................................................. 20
• 5-schroef type (met borgplaatjes) ......................................................................................... 21
De INTER M-rem monteren op de naafbody ...................................... 23
Montage van de naaf op het frame ...................................................23
Montage van de schakelkabel ............................................................30
• Zijde schakelversteller ............................................................................................................ 30
• Zijde cassette joint .................................................................................................................. 30
AFSTELLING .............................................................................36
De cassette joint afstellen ...................................................................36
ONDERHOUD ...........................................................................38
De schakelkabel losmaken bij het verwijderen van het achterwiel
uit het frame .........................................................................................38
Olie-onderhoud interne eenheid ........................................................39
• Voor intern 8 versnellingen (olie-onderhoudsset: Y00298010) ........................................... 39
• Voor intern 11 versnellingen (olie-onderhoudsset: Y13098023) ......................................... 41
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in de montage van fietsen
beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf te monteren aan de hand van de
dealerhandleidingen.
Indien informatie in deze onderhoudsinstructie u niet duidelijk is, ga dan niet verder met
de montage. Vraag in dit geval ondersteuning van uw verkooppunt of een distributeur.
Lees alle onderhoudsinstructies die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de
informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op
https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op
met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om een afgedrukte versie
van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als
fietsenmaker werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding vóór gebruik zorgvuldig door
en volg de aanwijzingen daarin op voor een correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijke letsels en
schade aan apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn onderverdeeld overeenkomstig de grootte van het gevaar of de schade
welke zich kan voordoen als dit product verkeerd wordt gebruikt.
GEVAAR
Als de instructies niet in acht worden genomen, zal dit leiden
tot ernstige letsels of de dood.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet in acht worden genomen, kan dit leiden
tot ernstige letsels of de dood.
LET OP
Als de instructies niet in acht worden genomen, kan dit leiden
tot persoonlijke letsels of materiële schade aan apparatuur en
omgeving.
4
VEILIGHEID VOOROP
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg tijdens de montage van het product de instructies in de onderhoudsinstructies.
Aangeraden wordt originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als bouten en moeren
loskomen of beschadigd zijn, kan de fiets plotseling vallen, waardoor u ernstige letsels
kunt oplopen.
Draag goedgekeurde oogbescherming tijdens het uitvoeren van onderhoudstaken,
zoals het vervangen van onderdelen.
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Afhankelijk van het model kan iedere fiets wat anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de
juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de controlekenmerken van de
fiets) en de bediening van uw fiets leert kennen. Als het remsysteem op een onjuiste
wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren of de fiets omvallen met ernstig
letsel tot gevolg.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn, voordat u gaat fietsen. Anders kunt u
vallen en zich ernstig verwonden.
Rem
Rem niet te hard met de voorrem. Doet u dat wel, kan het voorwiel blokkeren en de fiets
over de kop slaan met ernstige letsels tot gevolg.
Omdat de remweg bij nat weer langer zal zijn, moet u uw snelheid beperken en de
remmen vroeg en voorzichtig bedienen. U kunt vallen of botsen en zich ernstig
verwonden.
Door een nat wegdek kunnen de banden slippen. Voorkom dit door langzamer te fietsen
en de remmen vroeg en voorzichtig te bedienen. Als de banden slippen, kunt u vallen en
zich ernstig verwonden.
Remschijf
Let erop dat u uw vingers uit de buurt van de draaiende
remschijf houdt. De remschijf is scherp genoeg om ernstige
letsels aan uw vingers toe te brengen als deze in de
openingen van de bewegende schijf terechtkomen.
Raak de remklauwen of remschijf tijdens het rijden of onmiddellijk na het afstappen niet
aan. De remklauwen en remschijf worden heet wanneer de remmen worden gebruikt. U
kunt zich dus verbranden als u ze aanraakt.
5
VEILIGHEID VOOROP
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Fietsen met olie of vet op de
remschijf en remblokken kan verhinderen dat de remmen correct werken. Dit zou
kunnen leiden tot een valpartij of botsing, met ernstige letsels tot gevolg.
Controleer de dikte van de remblokken en gebruik ze niet
wanneer ze minder dan 0,5 mm dik zijn. Doet u dat wel, is
het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan
leiden tot ernstige letsels.
2 mm 0,5 mm
Gebruik de remschijf niet indien deze gebarsten of vervormd is. De remschijf kan
stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
Gebruik de remschijf niet indien de dikte 1,5 mm of minder is. Gebruik de remschijf
evenmin indien het aluminium oppervlak zichtbaar wordt. De remschijf kan stukgaan,
waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg.
Terugtrapremnaaf
Wanneer u een omgekeerd achterpad gebruikt, moet u de ketting spannen met een
kettingsteller.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Voor informatie over de producten die kunnen worden gemonteerd, controleert u de
compatibiliteitsinformatie (https://productinfo.shimano.com).
Zorg bij het vastzetten van de remarm op het frame dat u een armklem gebruikt die
overeenkomt met de maat van de liggende achtervork en draai deze stevig vast met de
klembout en klemmoer tot het aangegeven aanhaalmoment.
Gebruik een borgmoer met een nylon inzetstuk (zelfborgende moer) als klemmoer. Wij
raden u aan om klembouten, klemmoeren en remarmklemmen van SHIMANO te
gebruiken.
Als de klemmoer loskomt van de remarm, of als de klembout of remarmklem beschadigt
raakt, kan de remarm rond de liggende achtervork draaien en voor een plotselinge ruk
aan het stuur zorgen. Ook kan het wiel blokkeren en de fiets vallen, met ernstig letsel als
gevolg.
Zorg er bij het monteren van de naaf op het frame voor dat u de juiste asblokkeerringen
aan de linker- en rechterkant monteert, en draai de naafmoeren stevig vast met de
gespecificeerde aanhaalmomenten. Als de asblokkeerringen slechts aan één kant zijn
gemonteerd, of als de naafmoeren niet voldoende zijn vastgedraaid, kan de
asblokkeerring loskomen. Dit kan ervoor zorgen dat de naafas roteert en de cassette
joint draait. Hierdoor kan per ongeluk aan het stuur worden getrokken door de
schakelkabel, wat tot zeer ernstige ongelukken kan leiden.
6
VEILIGHEID VOOROP
Stel het wiel samen met een 6x of 8x spaakpatroon, en gebruik geen radiaal patroon.
De spaken of het wiel kunnen beschadigd raken of er kunnen geluiden te horen zijn
tijdens het remmen.
< CT-S500 / CT-S510 >
Gebruik nooit alkalische of zure oplosmiddelen, zoals roestverwijderaars. Als u dergelijke
oplosmiddelen gebruikt, kan de ketting breken en kan er ernstig letsel ontstaan.
Reinig de ketting regelmatig met een geschikte kettingreiniger. Onderhoudsintervallen
hangen af van het gebruik en de rijomstandigheden.
Gebruik voor het aan elkaar zetten van de smalle ketting uitsluitend de versterkte
verbindingspen. Als er geen versterkte verbindingspennen worden gebruikt of als
gebruik wordt gemaakt van een versterkte verbindingspen of gereedschap dat niet
geschikt is voor het gebruikte type ketting, dan is de verbinding mogelijk niet sterk
genoeg. De ketting kan dan breken of eraf lopen.
Als de lengte van de ketting opnieuw moet worden aangepast vanwege een verandering
in het aantal tandkranstanden, verbreek de ketting dan op een andere plaats dan waar
de ketting met een versterkte verbindingspen of een eindpen aan elkaar is gezet.
De ketting raakt beschadigd als deze wordt verbroken op het punt waar hij met een
versterkte verbindingspen of een eindpen is vastgezet.
Versterkte verbindingspen
Schakelpen
Eindpen
Ga na dat de ketting de juiste trekspanning heeft en niet beschadigd is. Als de
kettingspanning te laag is of de ketting beschadigd is, moet de ketting worden
vervangen. Als u dit niet controleert, kan de ketting breken en kan ernstig letsel worden
veroorzaakt.
7
VEILIGHEID VOOROP
LET OP
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Schakel met de schakelversteller slechts één of twee versnellingen tegelijk. Verminder
tijdens het schakelen de kracht op de pedalen. Als u probeert de schakelversteller te
forceren of meer dan drie versnellingen te schakelen terwijl er hard op de pedalen wordt
getrapt, kunnen uw voeten van de pedalen schieten en kunt u vallen met ernstig letsel
tot gevolg.
Als u de schakelversteller met meerdere versnellingen tegelijk in een lichtere versnelling
zet, kan de buitenkabel uit de schakelversteller schieten. Dit is niet van invloed op de
werking van de schakelversteller, omdat de buitenkabel na het schakelen weer in de
oorspronkelijke stand komt.
Specificaties schijfrem
Raak de remklauwen of remschijf tijdens het rijden of onmiddellijk na het afstappen niet
aan. De remklauwen en remschijf worden heet wanneer de remmen worden gebruikt. U
kunt zich dus verbranden als u ze aanraakt.
Schijfremmen hebben een inremperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het
verloop van de inremperiode toenemen. Zorg ervoor dat u op de toename van de
remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inremperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Specificaties terugtraprem
Raak de terugtraprem tijdens het rijden of onmiddellijk na het afstappen niet aan. De
terugtraprem wordt heet wanneer de remmen worden gebruikt. U kunt zich dus
verbranden als u ze aanraakt.
Gebruik tijdens lange afdalingen de remmen niet continu. Hierdoor worden de interne
onderdelen van de rem zeer heet. Dit vermindert de remprestaties en kan ook de
hoeveelheid remvet in de rem verlagen, wat kan leiden tot problemen zoals abnormaal
abrupt remmen.
Draai het wiel en controleer of de remkracht van de terugtraprem correct is.
Specificaties rollenrem
Als de rem vaak wordt gebruikt, raakt u het gebied rond
de rem na het fietsen ten minste 30 minuten niet aan. Het
gebied rond de rem kan heet worden.
Gebied rond de rem
8
VEILIGHEID VOOROP
Gebruik tijdens lange afdalingen de remmen niet continu. Hierdoor worden de interne
onderdelen van de rem zeer heet. Dit vermindert de remprestaties en kan ook de
hoeveelheid remvet in de rem verlagen, wat kan leiden tot problemen zoals abnormaal
abrupt remmen.
De remeenheid en de voornaafeenheid mogen nooit worden gedemonteerd. Indien
gedemonteerd, werkt dit mogelijk niet meer correct.
NOTITIE
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
U kunt schakelen terwijl u licht op de pedalen duwt, maar het kan in zeldzame gevallen
voorkomen dat de pallen en het palwiel in de naaf nadien geluid maken. Dit hoort bij
het schakelen. Het is eveneens mogelijk dat er tijdelijk een luid geluid te horen is indien
er met de E-BIKE enz. wordt geschakeld en er hard op de pedalen wordt getrapt, maar
dit is normaal.
De interne naafversnelling is niet volledig waterdicht. Gebruik de naaf niet op plaatsen
waar er water in kan komen. Gebruik ook geen water onder hoge druk om de naaf te
reinigen. Anders kan het interne mechanisme roesten.
Demonteer de naaf niet. Als demontage nodig is, moet u contact opnemen met de plaats
van aankoop.
De volgende fenomenen kunnen optreden door het ingebouwde schakelmechanisme, en
wijzen niet op een defect van de interne onderdelen.
9
VEILIGHEID VOOROP
Fenomeen
Naaftype
Versnellingsstand
Voor
terugtraprem
Voor rollenrem,
schrijfrem of
V-BRAKE
Er is een geluid te horen wanneer de
pedalen draaien.
Nee -
Alle
versnellingen
behalve 1
versnelling
Er is een geluid te horen wanneer de
fiets wordt teruggeduwd.
Nee Nee
Intern 11
versnellingen: 7
tot 11
versnellingen
Intern 8
versnellingen: 5
tot 8
versnellingen
Intern 5
versnellingen:
Alle
versnellingen
behalve 1
versnelling
Er is een ingebouwd mechanisme om het
schakelen te faciliteren. Wanneer het
mechanisme tijdens het schakelen werkt,
worden er geluiden en trillingen
gegenereerd.
Nee Nee
Alle
versnellingen
Afhankelijk van de versnellingsstand kan
het schakelen anders aanvoelen.
Nee Nee
Alle
versnellingen
Er is een geluid te horen wanneer
pedaalrotatie wordt gestopt tijdens het
fietsen.
Nee -
Alle
versnellingen
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door
normaal gebruik en veroudering.
Specificaties terugtraprem
Als de wielen niet soepel ronddraaien, moet u de remblokken vervangen of invetten.
Neem contact op met de plaats van aankoop.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
De cassette joint mag alleen worden gebruikt met tandkransjes van 16T t/m 23T.
10
VEILIGHEID VOOROP
Het volgende kettingblad en tandkrans worden aanbevolen.
11 versnellingen (aanbevolen tandkransratio: 1,8 tot 2,0)
FC-S501 aantal tanden 45 42 39
SM-GEAR
14 - - -
15 - - -
16 - - -
17 - - -
18 - - -
19 - - -
20 - - X
21 - X X
22 - X -
23 X X -
CS-S500
18 - - -
20 - - -
8 versnellingen (aanbevolen tandkransratio: 2,0 tot 2,25)
FC-S501 aantal tanden 45 42 39
SM-GEAR
14 - - -
15 - - -
16 - - -
17 - - -
18 - - X
19 - X X
20 X X -
21 X X -
22 X - -
23 - - -
CS-S500
18 - - X
20 X X -
11
VEILIGHEID VOOROP
5 versnellingen (aanbevolen tandkransratio: 1,3 tot 1,5)
Wieldiameter 24 inch 26 inch
CS-C7000 aantal
tanden
30 27 24 30 27 24
Kettingblad
aantal
tanden
30
- - - - - -
31
- - X - - X
32
- - X - - X
33
- - X - - X
34
- - X - - X
35
- X X - X X
36
- X X - X X
37
- X X - X X*
38
X X X X X X*
39
X X X X X -
40
X X X* X X -
41
X X X* X X -
42
X X X* X X* -
43
X X - X X* -
44
X X - X - -
45
X X* - X - -
12
VEILIGHEID VOOROP
Wieldiameter 27 inch 700C
CS-C7000 aantal
tanden
30 27 24 30 27 24
Kettingblad
aantal
tanden
30
- - - - - -
31
- - X - - X
32
- - X - - X
33
- - X - - X
34
- - X - - X
35
- X X - X X*
36
- X X* - X X*
37
- X X* - X -
38
X X - X X -
39
X X - X X* -
40
X X* - X X* -
41
X X* - X X* -
42
X X* - X - -
43
X - - X - -
44
X - - X* - -
45
X* - - X* - -
13
VEILIGHEID VOOROP
Wieldiameter 28 inch
CS-C7000 aantal
tanden
30 27 24
Kettingblad
aantal
tanden
30
- - -
31
- - X
32
- - X
33
- - X
34
- - X
35
- X X*
36
- X X*
37
- X -
38
X X -
39
X X* -
40
X X* -
41
X - -
42
X - -
43
X - -
44
X* - -
45
X* - -
*Niet bruikbaar met terugtrapremspecificaties.
-: Niet bruikbaar
Voor blijvend goede prestaties wordt aangeraden dat u onderhoud, zoals het verversen
van de inwendige olie of het smeren na de eerste 1000 km en vervolgens ieder jaar (of
eenmaal per 2000 km als de fiets veel wordt gebruikt), door het verkooppunt of een
distributeur laat uitvoeren. Als de fiets wordt gebruikt in barre omstandigheden, is
onderhoud vaker vereist.
Tevens wordt aanbevolen om voor onderhoud een smeerset of naafvet voor interne
naafversnelling van SHIMANO te gebruiken. Als u geen SHIMANO-vet of een smeerset
van SHIMANO gebruikt kan dit tot problemen leiden, zoals foutief schakelen.
Als het wiel stijf aanvoelt en moeilijk draait, moet u het met vet smeren.
U moet de versnellingen periodiek reinigen met een neutraal schoonmaakmiddel en dan
smeren. Het reinigen van de ketting met een neutraal schoonmaakmiddel en het smeren
ervan kan ook een effectieve manier zijn om de levensduur van de versnellingen en de
ketting te verlengen.
Als de ketting er tijdens het gebruik steeds af loopt, vervang dan de kettingbladen en
tandkransen en de ketting.
14
VEILIGHEID VOOROP
Als u een kettingspanner gebruikt, gebruik dan de speciale tandkrans CS-S500 van 18T of
20T met kettingbeschermer. Gebruik geen andere typen tandkransen, anders kan de
ketting van de tandkransen aflopen.
< SG-S7001-11 >
Als u olie-onderhoud uitvoert, gebruik dan de onderhoudsset SG-S700-OLIE of TL-S703.
Volg de handleiding voor TL-S703 bij het verversen van de olie. Gebruik TL-S704 als u de
afdichting aan de rechterkant vervangt. Als SG-S700-OLIE niet wordt gebruikt, kunnen er
problemen optreden, zoals olielekkage of schakelproblemen.
< CT-S500 / CT-S510 >
Reinig de kettingspanner regelmatig en smeer alle bewegende onderdelen en
derailleurwieltjes.
Als de derailleurwieltjes veel speling hebben en er tijdens het fietsen abnormaal veel
geluid is te horen, moet u de derailleurwieltjes vervangen.
Demonteer de derailleurwieleenheid niet.
Als de toegepaste trekspanning te groot is, kan er tijdens het fietsen bijgeluid te horen
zijn.
Als de ketting oprekt en te los komt te zitten, moet u de kettingspanning opnieuw
afstellen.
< CT-S510 >
Ondersteunde naven
Toepasbare
tandkransen
Ondersteunde dikte
van achterpad
Ondersteunde vorm
van achterpad
8-versnellingsnaaf 16 - 23T 4 - 9 mm Verticaal
Dit product is uitsluitend bedoeld voor enkele voorbladen.
Specificaties terugtraprem
Als het wiel stijf aanvoelt en moeilijk draait, moet u de remblokken vervangen of
invetten.
Gebruik alleen het speciale vet voor de remblokken. Bij gebruik van een smeerset moet u
de remblokken verwijderen om contact met de olie te vermijden.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze
onderhoudsinstructie hoofdzakelijk de procedures voor het gebruik van het
product worden uitgelegd.
15
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN
GEREEDSCHAPPEN
Het volgende gereedschap is noodzakelijk voor montage/verwijdering, afstelling en onderhoud.
Gereedschap
Engelse sleutel
Torx-sleutel [nr.25]
Kruiskopschroevendraaier [nr.1]
10 mm moersleutel
Inbussleutel 2 mm
Inbussleutel 3 mm
TL-LR10
TL-S700-B
TL-CJ40
16
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De tandkrans monteren (zonder kettingbeschermer)
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De tandkrans monteren (zonder
kettingbeschermer)
1. Monteer de rechter stofkap, en beveilig dan de tandkrans met de
borgring.
Controleer de specificaties en let op de oriëntatie van de rechter stofkap en tandkrans
wanneer u deze monteert.
Borgring
Tandkrans
A-specificatie B-specificatie
Buitenwaartse
montage
Inwaartse
montage
A-specificatie
B-specificatie
Rechter stofkap
Rechter stofkap C
Rechter stofkap B
17
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De tandkrans monteren (zonder kettingbeschermer)
NOTITIE
Let op de oriëntatie van de tandkrans en de rechter stofkap.
Specificaties
Toepasbare tandkransen
Buitenwaartse montage Inwaartse montage
A
16T - 23T 20T - 23T
B
16T - 23T
INTER-5E
24T, 27T, 30T 24T, 27T, 30T
A-specificatie
Als de tandkrans een inwaarts monteerbare tandkrans is met 19T of minder of
voor riemaandrijving gespecificeerd is, dan maakt de rechter stofkap A contact
met de ketting of het derailleurwieltje en moet derhalve de B-specificatie worden
gebruikt.
B-specificatie
Als de tandkrans een inwaarts monteerbare tandkrans is met 16T en 3 mm tanden
of voor riemaandrijving gespecificeerd is, dan moet u de rechter stofkap B
verwijderen voor gebruik.
18
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De tandkrans monteren (met kettingbeschermer)
De tandkrans monteren (met
kettingbeschermer)
1. Monteer de kettingbeschermer en rechter stofkap.
Let bij de montage op de oriëntatie van de rechter stofkap.
Rechter stofkap B
Kettingbeschermer
(z)
2. Monteer de tandkrans met de beschermkapplaat naar buiten, en zet
deze vast met de borgring.
Beschermplaat
Borgring
19
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de cassette joint op de naaf
Montage van de cassette joint op de naaf
1. Installeer het kapje van de aandrijfeenheid.
Let op de oriëntatie van het kapje van de aandrijfeenheid.
Zijde
aandrijfmechanisme
Aandrijfmechanisme
Kapje aandrijfeenheid
Kap aan zijde
aandrijfmechanisme
Borgring
Tandkrans
Tandkrans
2. Draai het derailleurwieltje om de markering (rood of geel) uit te lijnen
met de cassette joint, en monteer op de naafbody.
Moet worden
uitgelijnd
Cassette joint
Derailleurwieltje
Steun
Markering van cassette joint
20
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remschijf monteren
3. Draai de montagering van de cassette joint 45° rechtsom om te
bevestigen.
Markering van cassette joint
Montagering cassette joint
Derailleurwieltje
NOTITIE
Houd de cassette joint-steun stevig omlaag tijdens het uitvoeren van de
werkzaamheden.
De remschijf monteren
LET OP
Draag handschoenen wanneer u de remschijf hanteert. Volgt u deze instructies niet
op, kunt u snijwonden aan uw handen oplopen.
CENTER LOCK-type
1. Beveilig de remschijf zoals in de afbeelding wordt getoond.
Remschijf
Montagering remschijf
40 Nm
21
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remschijf monteren
5-schroef type (met borgplaatjes)
1. Beveilig de remschijf en de borgplaatjes van de remschijf tijdelijk op de
naaf zoals wordt getoond in de afbeelding.
Borgplaatje
2 - 4 Nm
Bevestigingsschroef voor
remschijf
22
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remschijf monteren
NOTITIE
Plaats de borgplaatjes zo dat de markering “TOP” zichtbaar is.
Controleer dat de gehaakte delen van de borgplaatjes goed vastgehaakt zitten
in de inkepingen in de remschijf en draai dan de borgplaatjes vast met de
bevestigingsschroef van de remschijf. Indien vastgedraaid met de gehaakte delen
tegen het oppervlak van de remschijf raken de borgplaatjes en de gehaakte
delen vervormd.
Gehaakt deel van borgplaatje
Inkeping in remschijf
De borgplaatjes zijn niet herbruikbaar. Gebruik altijd nieuwe borgplaatjes
wanneer u de remschijf monteert.
Gebruik de specifieke bevestigingsschroeven van de remschijf.
2. Beveilig de remschijf met de kracht rechtsom toegepast.
Draai de bevestigingsschroeven van de remschijf vast in de volgorde die in de afbeelding
wordt getoond.
23
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De INTER M-rem monteren op de naafbody
De INTER M-rem monteren op de naafbody
1. Laat de kartelingen op de naafbody aangrijpen op de kartelingen op
de INTER M-rem, en draai vervolgens tijdelijk vast met de
bevestigingsmoer van de remeenheid of de bevestigingsring van de
remeenheid.
INTER M-rem
Bevestigingsmoer
remeenheid/
bevestigingsring remeenheid
Naafbody
Montage van de naaf op het frame
1. Leg de ketting over de tandkrans en plaats vervolgens de naafas in het
achterpad.
Als er geen kettingspanner wordt gebruikt
VERGRENDELEN
Achterpad
Naafas
24
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de naaf op het frame
Als er een kettingspanner wordt gebruikt
Kettingspanner
Naafas
Achterpad
TECHNISCHE TIPS
Als er een kettingspanner wordt gebruikt, moet u de meegeleverde
instructiehandleiding voor de CT-S500 kettingspanner lezen.
2. Plaats asblokkeerringen rechts en links van de naafas.
Draai de cassette joint zodanig dat de uitsteeksels van de asblokkeerringen in de groeven
in de achterpaden passen en zet de te monteren joint vrijwel evenwijdig aan de liggende
achtervork.
LOCK
Asblokkeerring (voor linkerkant)
Groef achterpad
Liggende achtervork
Cassette joint
Asblokkeerring
(voor rechterkant)
25
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de naaf op het frame
NOTITIE
Bij het monteren van onderdelen zoals een spatbordstang op de naafas, moet u
dit doen in de volgorde die in de afbeelding wordt getoond.
Dopmoer
Tussenring
Asblokkeerring
Spatbordstang
Bagagedragerstang
Wanneer u de naaf op het frame monteert, is het mogelijk dat de
kettingbeschermer loskomt. Zorg dat de kettingbeschermer goed gemonteerd is.
Bij onvolledige montage kunnen er bijgeluiden ontstaan.
LO
CK
7R
Kettingbeschermer
26
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de naaf op het frame
TECHNISCHE TIPS
Gebruik een asblokkeerring die past bij de vorm van het achterpad. Links en
rechts worden verschillende asblokkeerringen gebruikt.
Markering
Achterpad
Asblokkeerring
Markering/kleur
Maat
Voor rechts Voor links
Standaard
5R/Geel 5L/Bruin
θ ≤ 20°
7R/Zwart 7L/Grijs
20° ≤ θ ≤ 38°
Omgekeerd 6R/Zilver 6L/Wit
θ = 0°
Omgekeerd (dichte
kettingkast)
5R/Geel 5L/Bruin
θ = 0°
Verticaal 8R/Blauw 8L/Groen
θ = 60° - 90°
* Verticaal type: omvat geen specificaties voor terugtrapremmen.
Als de naafmoeren dopmoeren zijn, moet u een frame gebruiken met
achterpaden die minimaal 7 mm dik zijn.
3. Beveilig met de dopmoer.
In het geval van INTER M-remspecificaties (bevestigingsring van remeenheid)
(1) Controleer dat de INTER M-rem stevig gemonteerd is met de bevestigingsring van de
remeenheid.
(2) Bevestig de remarm op de liggende achtervork met de armklem.
(3) Bevestig de klembout en klemmoer provisorisch door ze licht vast te draaien.
(4) Span de ketting en zet het wiel vast op het frame met de dopmoer.
(5) Bevestig de remarm met de armklem.
27
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de naaf op het frame
(6) Zet goed vast met de dopmoer.
Bevestigingsring remeenheid
Dopmoer
Remarmklem
Klemmoer
Klembout
(M6 × 16 mm)
2 - 3 Nm
30 - 45 Nm
In het geval van INTER M-remspecificaties (bevestigingsmoer van remeenheid)
(1) Bevestig de remarm op de liggende achtervork met de armklem.
(2) Bevestig de klembout en klemmoer provisorisch door ze licht vast te draaien.
(3) Span de ketting aan, zet het wiel op een lijn met het midden van het frame en
bevestig tijdelijk met de dopmoer.
(4) Draai de dopmoer lichtjes los, en draai de bevestigingsmoer van de remeenheid
vervolgens volledig vast.
(5) Span de ketting aan, zet het wiel op een lijn met het midden van het frame en
bevestig met de dopmoer.
28
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de naaf op het frame
(6) Bevestig de remarm met de armklem.
Bevestigingsmoer remeenheid
Dopmoer
Remarmklem
Klemmoer
Klembout
(M6 × 16 mm)
2 - 3 Nm
30 - 45 Nm
In het geval van terugtrapremspecificaties
(1) Maak de remarm stevig vast met de armklem.
(2) Span de ketting en zet het wiel vast op het frame met de dopmoer.
Dopmoer
Liggende achtervork
Klemmoer
Remarm
Remarmklem
Klembout
(M6 × 16 mm)
2 - 3 Nm
30 - 45 Nm
LOC
K
Asblokkeerring
Dopmoer
30 - 45 Nm
29
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de naaf op het frame
WAARSCHUWING
Zorg bij het vastzetten van de remarm op het frame dat u een armklem gebruikt
die overeenkomt met de maat van de liggende achtervork en draai deze stevig
vast met de klembout en klemmoer tot het aangegeven aanhaalmoment.
Gebruik een borgmoer met een nylon inzetstuk (zelfborgende moer) als
klemmoer. Wij raden u aan om klembouten, klemmoeren en remarmklemmen van
SHIMANO te gebruiken.
Als de klemmoer loskomt van de remarm, of als de klembout of remarmklem
beschadigt raakt, kan de remarm rond de liggende achtervork draaien en voor
een plotselinge ruk aan het stuur zorgen. Ook kan het wiel blokkeren en de fiets
vallen, met ernstig letsel als gevolg.
NOTITIE
Bij onjuiste montage kan de remwerking worden aangetast. Zorg dat u bij het
monteren geen overmatige kracht uitoefent.
Als er overmatige kracht wordt uitgeoefend op de remarm om deze vast te
zetten, zal er een probleem zoals geluid voorvallen en zal het wiel moeilijk
draaien.
Controleer na het monteren van de armklem dat de klembout ongeveer 2 - 3
mm uitsteekt vanaf het oppervlak van de klemmoer.
Remarm
Remarmklem
Klembout
(M6 × 16 mm)
2
-
3 mm
Klemmoer
Controleer voordat u de terugtraprem gebruikt dat de rem goed werkt en het
wiel soepel draait.
30
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de schakelkabel
Montage van de schakelkabel
Zijde schakelversteller
1. Monteer de binnenkabel en buitenkabel uitgelijnd met de
schakelversteller.
Raadpleeg de dealerhandleiding van de schakelversteller voor details.
NOTITIE
Zorg dat het afgedichte buitenkabelkapje zich op het uiteinde van de
schakelversteller bevindt.
Zijde
schakelversteller
Afgedicht buitenkabelkapje
Zijde cassette joint
Zijde cassette joint
1. Bedien de schakelversteller en stel in op de aangegeven
versnellingsstand.
SG-S7001 (intern 11 versnellingen): 11 versnellingen
SG-S7001 (intern 8 versnellingen): 8 versnellingen
SG-C6001 / SG-C6011 (intern 8 versnellingen): 1 versnelling
SG-C7000 / SG-C7002 (intern 5 versnellingen): 5 versnellingen
2. Monteer de rubber afdekking en rubber balg op de buitenkabelhouder.
Rubber balg
Rubber
afdekking
Buitenkabelhouder
31
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de schakelkabel
TECHNISCHE TIPS
Deze bewerking is niet nodig als er geen rubberen afdekking of rubberen balg
is.
3. Steek de binnenkabel er doorheen.
(1) Veeg eventueel aanwezig vet van de binnenkabel en duw de binnenkabel door de
rubber balg terwijl u het einde ervan vasthoudt.
(2) Steek de buitenkabel in de rubber afdekking en plaats deze in de buitenkabelhouder.
Duw de buitenkabel zodanig dat deze stevig contact maakt met de houdereenheid.
Uiteinde van rubber balg
Rubber afdekking
Rubber balg
Binnenkabel
Buitenkabelhouder
Buitenkabel
Binnenkabel
Rubber afdekking
Rubber balg
Buitenkabelhouder
Buitenkabel
Binnenkabel
NOTITIE
Gebruik een nieuwe binnenkabel. Gebruik geen kabel met afgeknipt uiteinde.
Let op het uiteinde van de binnenkabel.
32
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de schakelkabel
4. Monteer de bevestigingsbouteenheid van de binnenkabel.
Nadat u hebt gecontroleerd dat het uiteinde van de buitenkabel stevig aan de
kabelstelcilinder van de schakelversteller zit, zet u deze vast op de aangegeven lengte
terwijl u aan de binnenkabel trekt.
SG-S7001 (intern 11 versnellingen): 184 mm
SG-S7001 (intern 8 versnellingen): 145 mm
SG-C6001 / SG-C6011 (intern 8 versnellingen): 101 mm
SG-C7000 / SG-C7002 (intern 5 versnellingen): 145 mm
Aangegeven lengte
ALFINE: 75 mm of minder
NEXUS: 63 mm of minder
Aangegeven lengte
Aangegeven lengte
Bevestigingsbout binnenkabel
Bevestigingsmoer binnenkabel
Bevestigingsring binnenkabel
(zwart)
Bevestigingsbout binnenkabel
(zwart)
10 mm
3,5 - 5,5 Nm
NOTITIE
Gebruik de speciale bevestigingsbouteenheid van de binnenkabel.
33
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de schakelkabel
TECHNISCHE TIPS
Gebruik bij het monteren van de bevestigingsbout voor de binnenkabel het
stelgereedschap TL-S700-B/TL-CJ40.
TL-S700-B (145 mm / 184 mm) TL-CJ40 (101 mm / 127 mm)
5. Monteer de bevestigingsbouteenheid van de binnenkabel.
(1) Breng de bevestigingsbout voor de binnenkabel aan in de tussenruimte in het
derailleurwieltje.
(2) Draai de kabel 60° rechtsom of linksom en bevestig deze aan de haak.
LOCK
Tussenruimte in
derailleurwieltje
Derailleurwieltje
Haak
Bevestigingsbout binnenkabel
Bevestigingsbout binnenkabel
Derailleurwieltje
Haak
Tussenruimte in
derailleurwieltje
34
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de schakelkabel
TECHNISCHE TIPS
Sommige modellen maken het mogelijk om de buitenkabelhouder van de
cassette joint eerst te monteren door het derailleurwieltje van de cassette joint
te draaien.
(1)
(2)
(3)
Gat in
derailleurwieltje
of spaak nr. 14
6. Monteer de binnenkabel en buitenkabel.
Bevestig de binnenkabel aan het derailleurwieltje zoals getoond in de afbeelding, steek
de binnenkabel door de gleuf in de cassette joint-steun, en plaats vervolgens het uiteinde
van de buitenkabel stevig in de buitenkabelhouder.
Binnenkabel
Derailleurwieltje
Gleuf
Buitenkabelhouder
Steun
Steun
Gleuf
Derailleurwieltje
Steun
Buitenkabelhouder
Steun
35
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
Montage van de schakelkabel
NOTITIE
Controleer of de binnenkabel correct in de poeliegeleider ligt.
VERGRENDELEN
Geleider
VERGRENDELEN
Geleider
7. Zet de kabel op het frame vast met de buitenkabelklembanden.
Buitenkabelklembanden
10 mm
10 mm
15 mm
36
AFSTELLING
De cassette joint afstellen
AFSTELLING
De cassette joint afstellen
1. Bedien de schakelversteller en stel in op de aangegeven
versnellingsstand.
SG-S7001 (intern 11 versnellingen): 11 versnellingen tot 6 versnellingen
SG-S7001 (intern 8 versnellingen): 8 versnellingen tot 4 versnellingen
SG-C6001 / SG-C6011 (intern 8 versnellingen): 1 versnelling tot 4 versnellingen
SG-C7000 / SG-C7002 (intern 5 versnellingen): 5 versnellingen tot 3 versnellingen
2. Draai de kabelstelcilinder en breng de instellijnen op een lijn.
Controleer of de gele instellijnen op de cassette joint-steun en de derailleurwieltje met
elkaar zijn uitgelijnd. De gele instellijnen op de cassette joint bevinden zich op twee
plaatsen.
Wanneer de fiets
rechtop staat
Derailleurwieltje
Steun
Moet worden
uitgelijnd
Moet worden
uitgelijnd
Derailleurwieltje
Steun
Wanneer de fiets
ondersteboven staat
NOTITIE
Als het overlappende gebied kleiner is dan twee-derde van elke instellijn, grijpen
de versnellingen mogelijk niet goed aan tijdens het trappen. Dit kan zorgen voor
abnormale geluiden of het vrij ronddraaien van de pedalen.
37
AFSTELLING
De cassette joint afstellen
3. Bedien de schakelversteller en controleer opnieuw dat de gele
instellijnen uitgelijnd zijn.
Bedien de schakelversteller opnieuw van stap 1 om te controleren.
4. Knip de extra lengte van de binnenkabel af en monteer vervolgens het
binnenkabelkapje.
Voor 11 versnellingen, na het monteren van het binnenkabelkapje buigt u de
binnenkabel lichtjes buitenwaarts (naar het achterpad) zodat deze de ketting niet raakt.
Binnenkabelkapje
15 - 20 mm
Binnenkabelkapje
25 - 30 mm
15 - 20 mm
Binnenkabelkapje
11-snelheid 8 versnellingen
5 versnellingen
38
ONDERHOUD
De schakelkabel losmaken bij het verwijderen van het achterwiel uit het frame
ONDERHOUD
De schakelkabel losmaken bij het
verwijderen van het achterwiel uit het
frame
1. Stel de schakelversteller in op de aangegeven versnelling.
SG-S7001 (intern 11 versnellingen): 11 versnellingen
SG-S7001 (intern 8 versnellingen): 8 versnellingen
SG-C6001 / SG-C6011 (intern 8 versnellingen): 1 versnelling
SG-C7000 / SG-C7002 (intern 5 versnellingen): 5 versnellingen
2. Trek de buitenkabel uit de buitenkabelhouder.
Buitenkabelhouder
(2)
(1)
3. Verwijder de binnenkabel uit de poeliegeleider, en verwijder de
bevestigingsbouteenheid van de binnenkabel.
Bevestigingsbout
binnenkabel
Cassette joint-poelie
Cassette
joint-poelie
39
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
TECHNISCHE TIPS
Als het moeilijk is om de schakelkabel te verwijderen: sommige modellen maken
het mogelijk om de buitenkabelhouder uit de buitenkabelhoudersectie van de
cassette joint te trekken door het derailleurwieltje van de cassette joint te
draaien.
Gat in
derailleurwieltje
of spaak nr. 14
Olie-onderhoud interne eenheid
Voor intern 8 versnellingen (olie-onderhoudsset: Y00298010)
Voor een goede werking van het product raden wij u aan om onderhoud uit te laten voeren
door het verkooppunt of een distributeur, zoals het jaarlijks smeren van de interne onderdelen
vanaf het moment dat u de fiets voor het eerst gebruikt (of iedere 2000 km als u de fiets heel
vaak gebruikt). Als de fiets wordt gebruikt in barre omstandigheden, is onderhoud vaker
vereist. Ook raden wij u aan om bij onderhoud naafvet van SHIMANO voor interne
naafversnellingen of een smeerset te gebruiken. Als u geen SHIMANO-vet of een smeerset van
SHIMANO gebruikt kan dit tot problemen leiden, zoals foutief schakelen.
WB-onderhoudsolieset
(Y00298010)
40
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
1. Vul de houder met onderhoudsolie tot een hoogte van 95 mm.
95 mm
2. Dompel de interne eenheid in de olie vanaf de linkerkant van de naaf,
totdat de olie tot aan ringwieleenheid 1 komt, zoals wordt getoond in
de afbeelding.
Ringwiel 1
3. Houd de interne eenheid ongeveer 90 seconden ondergedompeld in de
olie.
4. Haal de interne eenheid uit de olie.
41
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
5. Laat overtollige olie gedurende ongeveer 60 seconden afdruipen.
6. Zet de naaf weer in elkaar.
Voor intern 11 versnellingen (olie-onderhoudsset:
Y13098023)
Inhoud van de set: spuit, buis, ontluchtingsnippel, O-ring, container
Belangrijke veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Let er bij het verversen van de olie op dat er geen olie druppelt op de remschijf, de
remblokken, de velg als er velgremmen worden gebruikt, enz.
Fietsen met olie op de remschijf en remblokken kan verhinderen dat de remmen correct
werken. Dit zou kunnen leiden tot een valpartij of botsing, met ernstige letsels tot
gevolg.
Verhelp dit probleem volgens de procedures in de instructiehandleiding van het
remsysteem.
Consumeer geen voeding of drank en rook niet wanneer u olie gebruikt. Dit zou een
ontploffing of brand kunnen veroorzaken. Houd de olie bovendien uit de buurt van
ontstekingsbronnen, zoals hoge temperaturen, vonken of vuur en voorkom dat de olie
in brand vliegt door statische elektriciteit of andere vonken.
Bedek uw neus en mond met een ademmasker wanneer u olie gebruikt en gebruik dit
product in een goed geventileerde ruimte. Als nevel of damp van olie wordt
ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden.
Als u nevel of damp van olie inademt, ga dan onmiddellijk naar een gebied met frisse
lucht. Sla een deken om u heen. Zorg dat u warm en stabiel blijft, en neem contact op
met een arts.
Voorzorgen met betrekking tot SG-S700-OLIE:
Draag geschikte oogbescherming bij het bedienen van de fiets, en vermijd contact met
de ogen. Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en onmiddellijk de
hulp van een arts inroepen. Contact met de ogen kan tot irritatie leiden.
42
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
WAARSCHUWING
Draag handschoenen. In geval van contact met de huid, goed wassen met water en
zeep. Contact met de ogen kan tot irritatie leiden.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Als de olie per ongeluk wordt gedronken, mag er geen braken worden opgewekt.
Laat de betroffen persoon 1 tot 2 bekers water drinken. Blijf stabiel en roep de hulp
van een arts in. Als de betroffen persoon bewusteloos raakt, dien dan niets via de
mond toe. Als er spontaan wordt gebraakt, houd de persoon dan zodanig dat het niet
kan worden ingeademd.
Was na gebruik uw handen grondig.
Bewaar de olie binnenshuis waar de olie niet wordt blootgesteld aan direct zonlicht of
regen. Sluit de container goed om te voorkomen dat er water of vuil in komt. Buiten
bereik van kinderen houden. Bewaar het blik niet waar het is blootgesteld aan direct
zonlicht, temperaturen boven 40 °C, water of een hoge vochtigheidsgraad waardoor
waarschijnlijk roest zal optreden, of waar bevriezingsgevaar bestaat.
Verwijder de oude olie volgens de toepasselijke landelijke en/of plaatselijke regels
voor afvoeren. Ga voorzichtig te werk bij het afvoeren van de olie.
Gebruik alleen SHIMANO SG-S700-OLIE voor onderhoudsdoeleinden.
Als SG-S700-OLIE niet wordt gebruikt, kunnen er problemen optreden, zoals olielekkage
of schakelproblemen.
Wanneer u een olieblik van 1 liter gebruikt, brengt u voorafgaand aan het gebruik alle
olie over naar een andere container. Mogelijk wordt het moeilijk om olie met een spuit
uit te zuigen als er nog maar een klein beetje olie over is.
Lees deze onderhoudsinstructie zorgvuldig door en bewaar deze dan op een veilige
plek zodat u deze later kunt raadplegen.
` Voorafgaand aan onderhoud
Zet het achterwiel op een standaard, zodat het tijdens de werkzaamheden kan worden
gedraaid.
43
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
` Oude olie verwijderen
1. Draai het wiel langzaam tot het oliegat naar boven wijst.
Oliegat
2. Verwijder de oliegatschroef en O-ring.
Oliegatschroef
O-ring
NOTITIE
Het oliegat moet naar boven wijzen. Als de oliegatschroef wordt losgedraaid
wanneer het oliegat niet naar boven wijst, kan de olie weglekken.
44
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
3. Sluit de ontluchtingsnippel met bevestigde slang op het naafhuis aan.
Ontluchtingsnippel
Naafhuis
1 - 3 Nm
Buis
TECHNISCHE TIPS
Controleer of de O-ring goed op de ontluchtingsnippel is gemonteerd.
4. Houd de zuiger van de spuit stevig ingedrukt en sluit de spuit goed
aan op de slang.
Buis
Spuit
5. Steek de spuit tussen de spaken en draai het wiel langzaam naar voren
tot het oliegat naar beneden wijst.
Wacht ongeveer 5 minuten terwijl de naaf niet draait, zodat de olie naar beneden zakt.
Naar voren draaien
45
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
6. Trek de zuiger langzaam naar buiten om de olie uit het naafhuis te
zuigen.
Zuiger
NOTITIE
Als de zuiger snel naar buiten wordt getrokken, is het waarschijnlijk dat er lucht
bij komt.
7. Draai het wiel langzaam tot het oliegat naar boven wijst.
NOTITIE
Om te zorgen dat de spuit niet door de kettingkast of een ander onderdeel
wordt gegrepen, moet de spuit tussen de spaken worden geplaatst wanneer het
wiel wordt gedraaid.
46
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
8. Let erop dat de slang niet van de spuit loskomt. Verwijder de
ontluchtingsnippel.
Ontluchtingsnippel
9. Verwijder de oude olie uit de spuit.
` Binnenzijde reinigen
1. Sluit de ontluchtingsnippel op het naafhuis aan.
Ontluchtingsnippel
Naafhuis
1 - 3 Nm
Buis
47
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
2. Zuig 25 ml nieuwe olie in de spuit en bevestig de spuit stevig aan de
buis.
TECHNISCHE TIPS
Als de spuit of buis vuil wordt bij het verwijderen van oude olie of het reinigen
van de binnenzijde van de naaf, reinig de buis en spuit dan met een
onderdeelreinigingsmiddel of iets dergelijks.
3. Duw op de zuiger van de spuit om de nieuwe olie in de naaf te
spuiten.
Zuiger
TECHNISCHE TIPS
Als de olie naar binnen wordt gespoten, neemt de interne druk toe en kan de
zuiger naar achteren duwen. Als de zuiger regelmatig terug wordt getrokken
om de druk in de naaf te verminderen, kan de olie makkelijker worden
ingespoten.
4. Trek de zuiger terug om de druk te verminderen en verwijder de
ontluchtingsnippel.
TECHNISCHE TIPS
Als de ontluchtingsnippel wordt verwijderd zonder dat de zuiger is
teruggetrokken, kan de olie samen met lucht vanuit de buis terug in de zuiger
stromen en naar buiten komen.
48
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
5. Monteer de O-ring en de oliegatschroef.
O-ring
Oliegatschroef
2 - 3 Nm
6. Bij het schakelen, draait u de pedalen om het wiel ongeveer een
minuut lang te draaien.
7. Houd het wiel vervolgens 1 minuut stil.
8. Verwijder de olie door de procedure Oude olie aftappen hierboven te
volgen.
` Nieuwe olie toevoegen
1. Spuit 25 ml nieuwe olie in de naaf door de stappen 1 - 5 Binnenzijde
reinigen te volgen.
2. Verwijder alle olie die op de naaf of andere onderdelen kan zijn
gekomen.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49

Shimano CS-C7000 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor