Shimano ST-M580 Service Instructions

Type
Service Instructions
In het geval van koolstof frames kan het
noodzakelijk zijn het aantrekkoppel te
verlagen om beschadiging van het frame te voorkomen. Raadpleeg
de fabrikant van de fiets of het frame voor wat betreft het juiste
aantrekkoppelniveau voor koolstof frames.
De voorderailleur op de wijze aangegeven in de illustratie afstellen
en vervolgens monteren. Tijdens
montage het Pro-Set uitrichtingsblok
niet verwijderen.
In het geval van een koolstof
stuur kan het noodzakelijk zijn
het aantrekkoppel te verlagen om beschadiging van het stuur te
voorkomen. Raadpleeg de fabrikant van de fiets of het stuur voor
wat betreft het juiste aantrekkoppelniveau voor koolstof sturen.
5 mm inbussleutel
Modelnummer
Normale type
Type met bovengeleide kabel
Verschil vertanding voorste kettingwiel
Min. verschil tussen grootste en middelste kettingring
Diameter van voorderailleurklemband
Hoek van kettingsteun (
a
)
Kettinglijn van toepassing
Voorderailleur
X = Beschikbaar
Voorste Kettingwiel van toepassing
Monteren van het voorste kettingwiel en de voorderailleur
Specificaties
Diamètres des colliers de fixation:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Gebruik bij maat S, M een
montageklemband met een diameter van
28,6 mm, 31,8mm en monteer deze aan
een maat L adapter.
Hoek van
kettingsteun
Serie
DUAL CONTROL hendel
Buitenkabel
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
Ketting
Trapas-kabelgeleider
Technische montage-instructies SI-6JXFE-002
Voor-aandrijf systeem
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van de onderstaande combinatie.
Bediening van de hendels
Bediening van de remhendel Overschakelen van de versnellingen
Overschakelen van een grote kettingring
naar een kleinere kettingring
Wanneer de hendel eenmaal wordt ingedrukt, vindt er
overschakeling van één versnelling plaats van een groot tandwiel
naar een kleinere kettingring
Voorbeeld:
de grootste kettingring naar de
middelste kettingring.
Uitgangspositie
van hendel
Uitgangspositie
van hendel
Hulpontgrendelhendel
Kettingwiel
Modelnummer
Combinatie van kettingwielvertandingen
Diameter van boutcirkel
Lengte van crankarm
Kettinglijn
Breedte van trapashuis
Afmetingen van schroef- draad van trapascup
44-32-22T
104 mm / 64 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
104 mm / 64 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
< Normale type >
• FD-M580A
< Type met bovengelide kabel >
5 mm inbussleutel
Opmerking:
Leid de
binnenkabel zoals
aangegeven in de
illustratie.
Kabelbevestigingsbout
De hendel keert altijd naar de uitgangspositie terug wanneer deze
na het overschakelen wordt losgelaten. Bij het bedienen van de
hendel, er op letten de crankarm daarbij tegelijkertijd te draaien.
Overschakelen van een kleine kettingring naar een grotere
kettingring.
Wanneer de hendel eenmaal wordt ingedrukt, vindt er
overschakeling van één versnelling plaats van een kleine kettingring
naar een grotere kettingring.
Voorbeeld:
van de middelste kettingring naar de
grootste kettingring.
Afstellen van de breedte van handgreep
Het wordt aanbevolen de breedte van de handgreep van de
hendels af te stellen op een breedte die het meest comfortabel is
voor het overschakelen en remmen.
SIS afstelling
De tandwielvertanding
moet in dit bereik
komen.
Pro-Set meter
Pro-Set uitrichtingsblok
Het platte gedeelte van de buitenste plaat
van de kettinggeleider dient direct boven
en parallel ten opzichte van de grootste
kettingring te staan.
Vastzetten met behulp van een
5 mm inbussleutel.
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Kettingwiel
(grootste
kettingring)
Kettinggeleider
Zorg er voor de hieronder aangegeven volgorde aan te houden.
1. Afstelling van de laagste versnelling
Verwijder eerst het Pro-Set uitrichtingsblok. Stel vervolgens
zodanig af dat de speling tussen de binnenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Pro-Set
uitrichtingsblok
Afsnijden van de buitenkabel
Bij het afsnijden van de buitenkabel, deze aan het uiteinde
tegenovergesteld aan het uiteinde met de markering afsnijden.
Na het afsnijden van de buitenkabel het uiteinde er van zodanig
afronden dat de binnenomtrek van het gat
een gelijkmatige diameter heeft.
Bevestig hetzelfde
buitenkabelafsluitkapje
op het afgesneden
uiteinde van het
buitenkabel.
Buitenkabelafsluitkapje
Kettinglengte
Voeg 2 schakels toe terwiji de
ketting om het grootste
versnellingstandwiel en de grootste
kettingring geplaatst is.
Grootste
versnellingstandwiel
Grootste
Kettingring
Ketting
A
B
B
A
Afstelschroef voor
laagste versnelling
Ketting
Binnenste plaat van
kettinggeleider
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Kleinste van
kettingring
Trek de kabel eerst strak aan en bevestig deze aan de
voorderailleur zoals aangegeven in de illustratie.
Normale type Type met
bovengelide
kabel
Trekken
Trekken
Ketting
Buitenste
plaat van
kettinggeleider
Afstelschroef voor
hoogste
versnelling
3. Afstelling van de hoogste versnelling
Stel zodanig af dat de speling
tussen de buitenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting
0 - 0,5 mm bedraagt.
Kettingpositie
Kleinste
versnellingstandwiel
Grootste
kettingring
5. Storingstabel
Verplaats na het uitvoeren van de stappen 1 - 4 de
schakelhendel om het overschakelen te controleren.
(Dit is eveneens van toepassing indien het schakelen tijdens
gebruik problemen oplevert.)
Als de ketting naar de zijde van de
crank afglijdt
Als het overschakelen van de
middelste kettingring naar de grootste
kettingring problemen oplevert
Als het overschakelen van de
middelste kettingring naar de kleinste
kettingring problemen oplevert
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/4 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling linksom los
(ongeveer 1/4 slag).
Als de ketting door de binnenste plaat
van de voorderailleur gehinderd wordt
wanneer de ketting zich op de grootste
kettingring bevindt
Als de ketting door de buitenste plaat
van de voorderailleur gehinderd wordt
wanneer de ketting zich op de grootste
kettingring bevindt
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Als de middelste kettingring bij het
overschakelen van de grootste
kettingring wordt overgeslagen
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel linksom los
(1 of 2 slagen).
Als de ketting door de binnenste plaat
van de voorderailleur
gehinderd wordt wanneer naar het
grootste versnellingstandwiel van de
achterderailleur wordt overgeschakeld
en de ketting zich op de middelste
kettingring bevindt
Als de ketting naar de zijde van de
trapas afglijdt
Als de hendel stroef gaat bij het
overschakelen van de middelste
kettingring naar de grootste kettingring
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel rechtsom aan
(1 of 2 slagen).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/2 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom
(ongeveer 1/4 slag).
Voor steun type
Monteer zoals
aangegeven in de
illustratie.
Bout
AdapterAdapter
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
Aantrekkoppel :
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
A
B
Buitenste afstelbout
4. Afstellen van de middelste kettingring
Tijdens het uitvoeren van de afstelling de
ketting op het grootste versnellingstandwiel
plaatsen. Plaats de ketting aan de
voorzijde op de middelste kettingring
Stel met behulp van de afstelnippel voor
de buitenkabel zodanig af dat de speling
tussen de binnenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting
0 - 0,5 mm bedraagt.
A
B
Ketting
Binnenste plaat van
kettinggeleider
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Middelste
kettingring
Montage van de hendel
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Gebruik een stuurhandgreep
met een maximum
buitendiameter van 32 mm.
Band Type Steun type Band Type Kettingkaststeun type Steun type
68 mm
2.5 mm 1.8 mm 0.7 mm
Afstandsstuk
68 mm
E-type steun
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Kettingkaststeun
73 mm 73 mm
68 mm
E-type steun
73 mm
F
A
F
C
F
C
F
C
F
B
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
B
F
C
F
A
F
A
ST-M585ST-M580
Wordt
breder
Wordt
smaller
Wordt
smaller
Wordt
breder
1ste
vingergewricht
Hendeluiteinde
2 mm
inbussleutel
Ongeveer
2 mm
LX
ST-M580 / ST-M585
SIS-SP41
FD-M580A / FD-M581A
CN-HG73
SM-SP17 / SM-BT17
170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
2. Aansluiten en bevestigen van de binnenkabel
Bedien de hendel 2 maal of meer om de hendel in de stand voor
de laagste versnelling te zetten. Plaats na het verwijderen van het
kapje het uiteinde van de kabel in de haak. Bedien in deze
toestand de hendel 2 maal of meer om de hendel in de stand
voor de hoogste versnelling te zetten en steek de kabel
vervolgens door de buitenkabelafstelbout en trek de kabel er
helemaal doorheen. Bedien daarna de hendel om deze in de
stand voor de laagste versnelling te zetten en monteer het kapje.
Binnenkabel
Hendel
Afdekking
Haak
Algemene veiligheidsinformatie
De ST-M580/ST-M585 DUAL CONTROL hendel wordt gebruikt voor zowel overschakeling van de versnellingen als voor bediening van de
remmen. Zorg ervoor dat u volledig op de hoogte en vertrouwd bent met de overschakeling van de versnellingen en de bediening van de
remmen van uw fiets. Zie de illustratie voor de methode van bediening.
Remmen kan enkel worden uitgevoerd met behulp van de DUAL CONTROL hendel. Als u voor de bediening van de remmen gebruik maakt
van de versnellingsontgrendelhendel (Hulpontgrendelhendel), bestaat de kans dat de ontgrendelhendel beschadigd wordt en dat u de
macht over de fiets verliest, hetgeen ongelukken kan veroorzaken.
Als de interne eenheid van de DUAL CONTROL hendel beschadigd raakt, zal de hendel in een lagere stand dan de normale hendelstand
komen te staan en mogelijk in een stand komen te staan waarbij het gebruik van de remmen bemoeilijkt wordt. In dit geval dient u
onmiddellijk met het fietsen te stoppen.
Gebruik voor het reinigen van de ketting een neutraal schoonmaakmiddel. Gebruik geen alkalihoudend of zuurhoudend schoonmaakmiddel
zoals een roestverwijderingsmiddel, aangezien dit tot beschadiging en/of het breken van de ketting kan leiden.
Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor het verbinden van het smalle kettingtype.
Er zijn twee verschillende typen versterkte verbindingspen
beschikbaar. Zie tabel voor het kiezen van het te gebruiken
type verbindingspen. Als er andere verbindingspennen dan de
speciale versterkte verbindingspennen worden gebruikt, of als
er een versterkte verbindingspen of gereedschap wordt
gebruikt welke niet geschikt is voor het type ketting, bestaat de
kans dat de sterkte van de verbinding niet voldoende is,
hetgeen tot gevolg kan hebben dat de ketting breekt of van de
tandwielen valt.
Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is als gevolg van een verandering in het
aantal tandwieltanden, de ketting op een andere plaats doorsnijden dan op de plaats waar de
ketting door middel van een versterkte verbindingspen of een sluitpen aan elkaar verbonden is.
De ketting zal worden beschadigd wanneer deze op de plaats wordt doorgesneden waar deze
door middel van een versterkte verbindingspen of een sluitpen aan elkaar verbonden is.
Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de ketting beklemd raken, anders bestaat de kans dat u van
de fiets valt.
Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de spanning onvoldoende is of de ketting
beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt en dat ernstig letsel wordt
veroorzaakt.
Gebruik in combinatie met de Shimano CN-7701, CN-HG93 en CH-HG73 kettingen een voorste kettingwiel dat compatibel is met 9-
versnellingen kettingen. Wanneer een kettingwiel voor 8-versnellingen kettingen of minder wordt gebruikt kunnen er problemen ontstaan bij
het schakelen op het voorste kettingwiel of er kunnen kettingverbindingspennen uitvallen hetgeen tot resultaat heeft dat de ketting breekt.
De twee bevestigingsbouten van de linker crankarm dienen beurtelings in etappes aangetrokken te worden zonder elk van beide bouten in
een keer volledig aan te trekken. Gebruik een momentsleutel om te controleren of de eindaantrekkoppels zich binnen het bereik van 12 - 15
N·m bevinden. Gebruik verder na het rijden van ongeveer 100 km (60 mijl) een momentsleutel om de aantrekkoppels nogmaals te
controleren. Ook is het van belang de aantrekkoppels van tijd tot tijd te controleren. Als de aantrekkoppels te zwak zijn of als de
bevestigingsbouten niet beurtelings in etappes worden aangetrokken, bestaat de kans dat de linker crankarm losraakt en dat de fiets komt
te vallen.
Controleer of er geen scheurtjes in de crankarmen zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. Als er scheurtjes zijn, bestaat de kans dat de
crankarm breekt en dat u van de fiets valt.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen de berijder letsel toebrengen. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend
gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Als de afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en ernstig
letsel oploopt.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Opmerking
Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of loszit. Zorg er voor de bevestigingsbout van de
crankarm periodiek aan te trekken. (BB-FC, FC-PD)
Het trapashuis niet reinigen met hogedruk waterstralen.
Als u voelt dat de lagers speling hebben, dient u het trapashuis te vernieuwen.
Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de derailleur schoon spoelen en alle bewegende onderdelen smeren.
Als de mate van speling in de verbindingen zodanig is dat afstelling niet mogelijk is, dient u de derailleur te vernieuwen.
U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien
kan het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de
kettingringen en de ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en de ketting vernieuwen.
Wanneer de ketting zich in de positie bevindt welke is aangegeven in de illustratie, is het mogelijk
dat de ketting de voorste kettingringen of de voorderailleur raakt en geluid voortbrengt. Als het
geluid een probleem is, de ketting naar het volgende grotere achterste versnellingstandwiel of het
daaropvolgende tandwiel overbrengen.
Breng vet aan op de linker en rechter adapters alvorens deze te monteren.
Voor een soepele werking dient men steeds gebruik te maken van de SIS-SP buitenkabel en de
trapas-kabelgeleider.
Deze voorderailleur is uitsluitend bestemd voor gebruik met een kettingwiel met drie tandwielen.
Deze kan niet worden gebruikt met een kettingwiel met twee tandwielen, aangezien de schakelpunten niet
overeenkomen.
Bij het monteren van een type met bovengeleide kabel, dient men een frame te kiezen met drie buitenkabelhouders,
zoals aangegeven in illustratie.
Gebruik een buitenkabel die lang genoeg is, ook voor wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
Controleer bovendien of de schakelhendel het fietsframe niet raakt wanneer het stuur volledig naar beide kanten
gedraaid wordt.
Zorg ervoor dat de versnellingskabel en de remkabel elkaar tijdens het gebruik van de remmen niet hinderen. Als
deze elkaar hinderen, kan dit een juiste remwerking in de weg staan.
Monteer de kabels zodanig dat deze voldoende speling hebben ook als het stuur volledig in een van beide richtingen gedraaid wordt.
Voor de versnellingskabel wordt een speciaal soort vet gebruikt (SIS-SP41). Gebruik geen DURA-ACE vet of andere soorten vet, aangezien
dit een nadelige invloed kan hebben op het overschakelen van de versnellingen.
Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel alvorens dczc in gebruik te nemen om er voor te zorgen dat deze goed glijden.
De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel draait.
Als de remvloeistof die in de vloeistofschijfremmen wordt gebruikt van een soort is dat zich aan de plastic onderdelen van de schakelhendel
vasthecht, kan dit scheurtjes in de plastic onderdelen of verkleuring daarvan tot gevolg hebben. Let er dus op dat de remvloeistof niet met
deze plastic onderdelen in aanraking komt. De minerale olie die in SHIMANO schijfremmen wordt gebruikt veroorzaakt geen scheurtjes of
verkleuring wanneer deze met plastic onderdelen in aanraking komt, echter dergelijke onderdelen dienen eerst met alcohol gereinigd te
worden om te voorkomen dat verontreinigende deeltjes zich kunnen vasthechten.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
In het geval u vragen heeft betreffende de methoden van behandeling of onderhoud, contact opnemen met de plaats van aankoop.
WAARSCHUWING
KettinggereedschapKetting
9-versnellingen
supersmalle ketting zoals
CN-7701 / CN-HG93
8-/7-/6-versnellingen
smalle ketting zoals
CN-HG50 / CN-HG40
Versterkte
verbindingspen
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Zilver
Zwart
Buitenkabelhouders
Voorste
kettingringen
Achterste
versnellings
tandwielen
Sluitpen Verbindingspen
Versterkte
verbindingspen
Monteer aan de hand van de procedure aangegeven in de illustratie.
1, 2 Gebruik het speciaal gereedschap TL-FC32 voor het monteren
van de rechter adapter (linkse schroefdraad) en de linker
adapter (rechtse schroefdraad).
Aantrekkoppel: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
3 Steek de rechter crankeenheid naar binnen.
4 Steek gedeelte A van de linker crank in de as van de rechter
crankeenheid op de plaats met de brede vertanding.
5 Gebruik de TL-FC16 voor het aantrekken van de dop.
Aantrekkoppel: 0,7 - 1,5 N·m {7 - 15 kgf·cm}
6 Duw de aanslagplaat omhoog en controleer of de plaatpen
stevig op zijn plaats zit en draai vervolgens de bout van de
linker crankarm vast.
Opmerking : De bouten dienen gelijkmatig en in dezelfde
mate aangetrokken te worden tot
12 - 15 N·m {120 - 150 kgf·cm}
Methode voor montage van het afstandsstuk
(1) Controleer of de breedte van het
trapashuis 68 mm of 73 mm is.
(2) Monteer vervolgens de adapter aan de
hand van onderstaande illustraties.
68mm
73mm
5
6
2
4
(A)
1
3
Plaats met brede
vertanding
TL-FC16
TL-FC32
Aanslagplaat
Plaatpen
Omhoog duwen
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
< Normale type >
• FD-M581A
< Type met bovengelide kabel >
Opmerking:
Leid de
binnenkabel zoals
aangegeven in de
illustratie.
Kabelbevestigingsbout
48-36-26T 44-32-22T
50 mm 50 mm
44T 44T / 48T
X
X
22T
12T
S, M, L
63° - 66°
50 mm
44T / 48T
FD-M580A-E
X
X
22T
12T
S, M, L
66° - 69°
FD-M581A-6
FD-M580A-6
FD-M581A-3
FD-M580A-3
X
X
22T
12T
S, M, L
66° - 69°
Opmerking :
Zet de aanslagplaat in de
juiste richting zoals
aangegeven in de illustratie.
<
FC-M582 / FC-M542
><
FC-M583 / FC-M543
>
FC-M582 / FC-M542 / FC-M583 / FC-M543
FC-M582 / FC-M542 FC-M583 / FC-M543
  • Page 1 1

Shimano ST-M580 Service Instructions

Type
Service Instructions