Shimano BR-M6100 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
Comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem
DEORE
BR-M6100
BR-M6120
BL-M6100
Non-Series
BR-MT410
BL-M4100
DM-MBDBR01-01
2
INHOUD
INHOUD .....................................................................................2
BELANGRIJKE MEDEDELING .....................................................3
VEILIGHEID VOOROP .................................................................4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN .......................10
MONTAGE / HET VERWIJDEREN ..............................................11
De remgreep monteren .......................................................................11
De remschijf monteren ........................................................................13
De remschijf verwijderen ....................................................................14
De remklauw monteren .......................................................................14
• Post-montagetype .................................................................................................................. 14
• Type internationale standaardmontage ............................................................................... 17
De remleiding monteren .....................................................................22
• Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem ......................................................... 22
• De lengte van de leiding controleren ................................................................................... 22
• De leiding doorsnijden ........................................................................................................... 23
• De leiding aansluiten ............................................................................................................. 29
AFSTELLING .............................................................................33
Het bereik afstellen ..............................................................................33
ONDERHOUD ...........................................................................34
De remblokken vervangen ..................................................................34
SHIMANO-mineraalolie vervangen .....................................................37
• De mineraalolie afvoeren ...................................................................................................... 37
• SHIMANO-mineraalolie toevoegen en ontluchten .............................................................. 39
De remleiding vervangen ....................................................................48
• De lengte van de leiding controleren en de leiding doorsnijden ....................................... 49
• Montage op de remgreep ..................................................................................................... 50
• Montage op de remklauw ..................................................................................................... 51
Onderhoud zuigers van klauw ............................................................53
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in de montage van fietsen
beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf te monteren aan de hand van de
dealerhandleidingen.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de
montage. Vraag in dit geval ondersteuning van uw verkooppunt of een distributeur.
Lees alle onderhoudsinstructies die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de
informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op
https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op
met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om een afgedrukte versie
van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als
fietsenmaker werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding vóór gebruik zorgvuldig door
en volg de aanwijzingen daarin op voor een correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en
schade aan apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn onderverdeeld overeenkomstig de grootte van het gevaar of de schade
die kan ontstaan als dit product verkeerd wordt gebruikt.
GEVAAR
Als de instructies niet in acht worden genomen, zal dit leiden
tot ernstige letsels of de dood.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet in acht worden genomen, kan dit leiden
tot ernstige letsels of de dood.
LET OP
Als de instructies niet in acht worden genomen, kan dit leiden
tot persoonlijke letsels of materiële schade aan apparatuur en
omgeving.
4
VEILIGHEID VOOROP
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg tijdens de montage van het product de instructies in de onderhoudsinstructies.
Aangeraden wordt originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als bouten en moeren
loskomen of beschadigd zijn, kan de fiets plotseling vallen, waardoor u ernstige letsels
kunt oplopen.
Draag goedgekeurde oogbescherming tijdens het uitvoeren van onderhoudstaken,
zoals het vervangen van onderdelen.
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Afhankelijk van het model kan iedere fiets wat anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de
juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de controlekenmerken van de
fiets) en de bediening van uw fiets leert kennen. Als het remsysteem op een onjuiste
wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren of de fiets omvallen met ernstig
letsel tot gevolg.
Fietsers moeten eerst leren hoe krachtig dit remsysteem is, voordat ze gaan fietsen. De
remschijven van 203 mm en 180 mm ontwikkelen meer remkracht dan de remschijven
van 160 mm. Als u gaat fietsen zonder dat u de remkarakteristieken voldoende kent,
kunt u door het remmen van de fiets vallen met mogelijk ernstig of dodelijk letsel tot
gevolg.
Let erop dat u uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf houdt. De remschijf is
scherp genoeg om ernstige letsels aan uw vingers toe te brengen als deze in de
openingen van de bewegende schijf terechtkomen.
Raak de remklauwen of remschijf tijdens het rijden of onmiddellijk na het afstappen niet
aan. De remklauwen en remschijf worden heet wanneer de remmen worden gebruikt. U
kunt zich dus verbranden als u ze aanraakt.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Fietsen met olie of vet op de
remschijf en remblokken kan verhinderen dat de remmen correct werken. Dit zou
kunnen leiden tot een valpartij of botsing, met ernstige letsels tot gevolg.
5
VEILIGHEID VOOROP
Controleer de dikte van de remblokken en gebruik ze niet wanneer ze minder dan 0,5
mm dik zijn. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan
leiden tot ernstige letsels.
2 mm
0,5 mm
Gebruik de remschijf niet indien deze gebarsten of vervormd is. De remschijf kan
stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg. Vervang de
remschijf door een nieuw exemplaar.
Gebruik de remschijf niet indien de dikte 1,5 mm of minder is. Gebruik de remschijf
evenmin indien het aluminium oppervlak zichtbaar wordt. De remschijf kan stukgaan,
waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg. Vervang de remschijf
door een nieuw exemplaar.
Gebruik de remmen niet continu. Doet u dat wel, dan kan dit zorgen voor een plotse
stijging van de remgreepslag en kan dit voorkomen dat de remmen correct werken, met
ernstige letsels tot gevolg.
Gebruik de remmen niet indien er vloeistof lekt. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de
remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Rem niet te hard met de voorrem. Doet u dat wel, kan het voorwiel blokkeren en de fiets
over de kop slaan met ernstige letsels tot gevolg.
Omdat de remweg bij nat weer langer zal zijn, moet u uw snelheid beperken en de
remmen vroeg en voorzichtig bedienen. U kunt vallen of botsen en zich ernstig
verwonden.
Door een nat wegdek kunnen de banden grip verliezen. Voorkom dit door langzamer te
fietsen en de remmen vroeg en voorzichtig te bedienen. Als de banden grip verliezen,
kunt u vallen en zich ernstig verwonden.
Bevindt de snelontkoppelingshendel zich aan dezelfde kant als de remschijf, controleer
dan dat deze de werking van de remschijf niet hindert. Anders kan de fiets over de kop
slaan met ernstige letsels tot gevolg.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Gebruik geen andere olie dan originele SHIMANO-mineraalolie. Doet u dat wel, is het
mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Zorg ervoor dat u alleen olie gebruikt uit een net geopende container. Doet u dat wel, is
het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
6
VEILIGHEID VOOROP
Laat geen water of luchtbellen in het remsysteem komen. Doet u dat wel, is het mogelijk
dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Gebruik geen tandem. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct
werken, wat kan leiden tot ernstige letsels als gevolg van een valpartij of botsing.
Remleiding
Raadpleeg de onderstaande tabel en gebruik geen verkeerd insteekverbindingsstuk.
Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot
ernstige letsels.
Remleiding
Insteekverbindingsstuk
Lengte Kleur
SM-BH90
11,2 mm Zilver
SM-BH59 / 80
13,2 mm Goud
De snijring of het insteekverbindingsstuk mag niet opnieuw worden gebruikt bij
hermontage. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat
kan leiden tot ernstige letsels als gevolg van een valpartij.
Afgeknipt
uiteinde
Flensmoer
Remleiding
Snijring
Insteekverbindingsstuk
Snij de remleiding zo door dat het afgeknipt uiteinde loodrecht staat ten opzichte van
de lengte van de leiding. Als de remleiding schuin wordt afgesneden, kan er vloeistof
lekken.
90°
7
VEILIGHEID VOOROP
LET OP
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor SHIMANO-mineraalolie
Draag geschikte oogbescherming bij het bedienen van de fiets, en vermijd contact met
de ogen. Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en onmiddellijk de
hulp van een arts inroepen. Contact met de ogen kan tot irritatie leiden.
Draag handschoenen. In geval van contact met de huid, goed wassen met water en zeep.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak.
Bedek uw neus en mond met een ademmasker en gebruik dit product in een goed
geventileerde ruimte. Als nevel of damp van mineraalolie wordt ingeademd, kan dit tot
misselijkheid leiden.
Als u nevel of damp van mineraalolie inademt, ga dan onmiddellijk naar een gebied met
frisse lucht. Sla een deken om u heen. Zorg dat u warm en stabiel blijft, en neem contact
op met een arts.
Inremperiode
Schijfremmen hebben een inremperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het
verloop van de inremperiode toenemen. Zorg ervoor dat u op de toename van de
remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inremperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Bij gebruik van het originele SHIMANO-gereedschap (TL-FC36) voor het verwijderen en
monteren van de remschijfborgring moeten handschoenen worden gedragen en mogen
de buitenste randen van de remschijf niet met de handen worden aangeraakt. Volgt u
deze instructies niet op, kunt u snijwonden aan uw handen oplopen.
SHIMANO-mineraalolie hanteren
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
Snijd de container met SHIMANO-mineraalolie niet door, plaats deze niet in de buurt van
warmtebronnen, voer er geen laswerken op uit of zet deze niet onder druk. Dit zou een
ontploffing of brand kunnen veroorzaken.
Gebruikte olie afvoeren: volg de landelijke en/of lokale regels om gebruikte olie af te
voeren. Ga voorzichtig te werk bij het afvoeren van de olie.
8
VEILIGHEID VOOROP
Aanwijzingen: houd de container afgesloten om het binnendringen van oneigenlijke
materialen en vocht te voorkomen, en bewaar de container op een koele, donkere plek
uit de buurt van direct zonlicht of warmte. Uit de buurt van hitte of vuur houden,
Petroleumklasse III, Gevaarniveau III
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes wanneer u de remleiding doorsnijdt, om
verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan de snijring.
Bij gebruik van TL-BH62
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes wanneer u de leiding doorsnijdt, om
verwondingen te vermijden.
Zorg dat uw vingers tijdens de handelingen niet klem komen te zitten tussen de greep
en het gereedschap.
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het vervangen van het lemmet van
het mes, om verwondingen te vermijden.
Als er mineraalolie aan de remleiding kleeft, gebruik dan isopropylalcohol om de leiding
schoon te maken en de olie te verwijderen.
Houd het gereedschap en de lemmeten buiten het bereik van kinderen.
Gebruik isopropylalcohol of een droge doek bij het reinigen van remleidingen en het
reinigen en onderhouden van het gereedschap. Gebruik geen in de handel verkrijgbare
remreinigingsmiddelen. Doet u dat wel, kan er schade aan de plastic onderdelen
ontstaan.
NOTITIE
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Wij raden aan om remblokafstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek
de remgreep niet aan als het wiel is verwijderd. Als de remgreep wordt gebruikt zonder
dat er remblokafstandsstukken zijn gemonteerd, steken de zuigers verder naar buiten
dan normaal. Als dit gebeurt, moet u contact opnemen met een plaats van aankoop.
Bij het uitvoeren van het onderhoud, gebruikt u geen in de handel verkrijgbaar
remreinigingsmiddel of geluiddempend middel; deze kunnen schade veroorzaken aan
onderdelen zoals de afdichtingen.
Reinig carbon grepen met een zachte doek en een neutraal schoonmaakmiddel. Anders
kan het materiaal beschadigd raken en minder sterk worden.
9
VEILIGHEID VOOROP
Voorkom dat carbon grepen op plaatsen worden achtergelaten waar de temperaturen
hoog zijn. Houd ze ook ver uit de buurt van vuur.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door
normaal gebruik en veroudering.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
De remschijven van 203 mm en 180 mm hebben een grotere diameter dan die van 160
mm voor crosscountry-fietsen. Deze remschijven trekken daardoor ook harder krom. Dit
betekent dat zij de prestaties van de remblokken kunnen beïnvloeden.
Als de montagenok van de remklauw en het achterpad niet evenwijdig staan, kunnen de
remschijf en de remklauw elkaar raken.
Wij raden aan om remblokafstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De
remblokafstandsstukken voorkomen dat de zuiger naar buiten komt indien de remgreep
wordt aangetrokken wanneer het wiel is verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat er remblokafstandsstukken zijn gemonteerd,
steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de remblokken terug met plat
gereedschap en let daarbij op dat het oppervlak van de remblokken niet beschadigd
raakt. (Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan plat gereedschap om de
zuigers terug naar binnen te duwen. Let hierbij op dat u ze niet beschadigt.) Als het
moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, verwijdert u de
ontluchtingsschroeven en probeert u het opnieuw. (Op dit moment kan er enige olie uit
de reservoirtank lopen.)
Verwijder de zuigers niet bij het demonteren en reinigen van de remklauwen.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze
onderhoudsinstructie hoofdzakelijk de procedures voor het gebruik van het
product worden uitgelegd.
10
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN
GEREEDSCHAPPEN
Het volgende gereedschap is noodzakelijk voor montage / verwijdering, afstelling en
onderhoud.
Gereedschap
Inbussleutel 2 mm
Inbussleutel 2,5 mm
Inbussleutel 3 mm
Inbussleutel 4 mm
Inbussleutel 5 mm
Moersleutel 8 mm
Dopsleutel 7 mm
Engelse sleutel
SM-DISC
TL-BH62
TL-FC36
TL-LR15
Micrometer
11
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remgreep monteren
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remgreep monteren
Voor de montagemethode wanneer u monteert met behulp van een schakelversteller van type
I-SPEC EV, raadpleegt u de dealerhandleiding van de gebruikte schakelversteller.
Wanneer u onderdelen monteert op een carbon frame / stuur, bevestig dan het aanbevolen
aanhaalmoment bij de producent van het carbon frame of stuur. Dit voorkomt schade aan het
frame/stuur door te vast aandraaien of onjuist bevestigen van de onderdelen.
1. Open de klemband van de remgreep.
(1) Draai de bevestigingsschroef los.
(2) Druk aan de hand van gereedschap zoals een inbussleutel 2 mm op het verzonken
gedeelte van de klemband om de veiligheidsklink los te maken.
(1)
(2)
Bevestigingsschroef
2. Bevestig een borgveer aan de klembandzijde zoals getoond op de
figuur.
Bevestigingsschroef
Borgveer
12
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remgreep monteren
3. Bevestig de remgreep aan het stuur.
Zet de greep vast met behulp van de bevestigingsschroef.
Bevestigingsschroef
4 - 6 Nm
Schakelverstellerband
Wanneer u de remgreep monteert in combinatie met een standaardtype
schakelversteller, monteer de remgreep dan zo dat de positie van de
band van de schakelversteller zich binnen het bereik bevindt dat wordt
getoond in de figuur. Nadat de schakelversteller is gemonteerd,
monteert u de remgreep terwijl u zijn positie controleert.
13
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remschijf monteren
De remschijf monteren
1. Controleer dat de spaken zijn gevlochten zoals wordt getoond in de
figuur.
Een radiaal spaakpatroon kan niet worden gebruikt.
Linksvoor Linksachter Rechtsachter Rechtsvoor
2. Plaats de remschijf op de naaf en bevestig deze vervolgens met de
borgring van de remschijf.
Zet vast met TL-LR15 en een Engelse sleutel of TL-FC36.
Borgring remschijf
Aandraaigereedschap
voor borgring
40 Nm
Intern kartelingtype Extern kartelingtype
Borgring remschijf
Aandraaigereedschap voor
borgring
TL-LR15 en Engelse sleutel TL-FC36
14
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remschijf verwijderen
De remschijf verwijderen
Verwijder de remschijf in de omgekeerde volgorde van hoe u ze hebt gemonteerd.
De remklauw monteren
Post-montagetype
1. Monteer het wiel met een remschijf bevestigd op het frame.
2. Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
(1) Sluit de top van de splitpen.
(2) Verwijder de splitpen.
(3) Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
Ontluchtingsvulstuk
(geel)
(1)
(2)
(3)
Splitpen
15
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
3. Plaats de aandrukveer van de remblokken in de remblokken.
Aangezien er vinnen staan op de voor- en achterkant van de gevinde blokken, plaatst u
de blokken zoals wordt getoond in de figuur.
Wanneer een remblok markeringen heeft, let dan op de markeringen links (L) en rechts
(R) om het blok in te stellen.
Aandrukveer remblok
Gevind blok
4. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats een nieuwe splitpen.
(3) Open de top van de splitpen.
Remblok
(1)
(3)
(2)
Splitpen
WAARSCHUWING
Gebruik een splitpen nadat deze is verwijderd niet opnieuw. Als een splitpen
opnieuw wordt gebruikt, bestaat er een risico dat deze het begeeft, waardoor
de remblokken uit de remklauw vallen, wat tot ernstig letsel kan leiden.
16
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
5. Monteer de klauw tijdelijk op het frame zonder de
bevestigingsschroeven helemaal aan te halen, zodat de klauw nog
horizontaal kan worden bewogen.
Als het nodig is om een montage-adapter te monteren, monteert u de adapter tijdelijk
nadat u deze op de klauw hebt geplaatst. Plaats de adapter zo dat de markering naar
boven wijst.
Zonder montage-adapter
(Tijdelijk)
Bevestigingsschroef
remklauw
Met montage-adapter
Montage-adapter
Bevestigingsschroef
remklauw (lang)
Bevestigingsschroef remklauw (kort)
(Tijdelijk)
Markering
17
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
6. Trek de remgreep aan zodat de remschijf tussen de blokken wordt
vastgehouden en haal dan de bevestigingsschroeven van de klauw
aan.
Als de remleiding nog niet in de klauw is gemonteerd, monteert u de remleiding en voert
u vervolgens de stap uit.
6 - 8 Nm
Bevestigingsschroef
remklauw
7. Zet de bevestigingsschroef van de klauw vast.
Monteer een borgring op de kop van de schroef om te voorkomen dat de schroef
loskomt.
Borgring
NOTITIE
Gebruik de meegeleverde borgringen. Andere
borgringmodellen kunnen niet worden
gemonteerd.
Type internationale standaardmontage
NOTITIE
Voor internationale standaardmontage is een speciale adapter vereist.
18
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
1. Monteer het wiel met een remschijf bevestigd op het frame.
2. Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
(1) Sluit de top van de splitpen.
(2) Verwijder de splitpen.
(3) Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
Ontluchtingsvulstuk
(geel)
(1)
(2)
(3)
Splitpen
3. Plaats de aandrukveer van de remblokken in de remblokken.
Aangezien er vinnen staan op de voor- en achterkant van de gevinde blokken, plaatst u
de blokken zoals wordt getoond in de figuur.
Wanneer een remblok markeringen heeft, let dan op de markeringen links (L) en rechts
(R) om het blok in te stellen.
Aandrukveer remblok
Gevind blok
4. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats een nieuwe splitpen.
19
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
(3) Open de top van de splitpen.
Remblok
(1)
(3)
(2)
Splitpen
WAARSCHUWING
Gebruik een splitpen nadat deze is verwijderd niet opnieuw. Als een splitpen
opnieuw wordt gebruikt, bestaat er een risico dat deze het begeeft, waardoor
de remblokken uit de remklauw vallen, wat tot ernstig letsel kan leiden.
5. Monteer de klauw tijdelijk op de adapter en monteer deze vervolgens
op het frame.
Draai vast met de bevestigingsschroeven van de adapter.
* Laat genoeg ruimte vrij zodat de klauw nog horizontaal kan worden bewogen wanneer
u haar tijdelijk monteert.
20
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
Bevestigingsschroef adapter
Voor
Adapter
Bevestigingsschroef
remklauw
6 - 8 Nm
(Tijdelijk)
Bevestigingsschroef
remklauw
Achter
Bevestigingsschroef adapter
(Tijdelijk)
6 - 8 Nm
6. Trek de remgreep aan zodat de remschijf tussen de blokken wordt
vastgehouden en haal dan de bevestigingsschroeven van de klauw
aan.
Als de remleiding nog niet in de klauw is gemonteerd, monteert u de remleiding en voert
u vervolgens de stap uit.
Bevestigingsschroef
remklauw
Voor
6 - 8 Nm
Bevestigingsschroef
remklauw
6 - 8 Nm
21
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
7. Zet de bevestigingsschroef van de klauw vast.
Om te voorkomen dat de schroeven loskomen, zet u de bevestigingsschroef van de klauw
en bevestigingsschroeven van de adapter vast met borgringen zoals aangegeven op de
figuur.
Borgring
NOTITIE
Gebruik de meegeleverde borgringen. Andere
borgringmodellen kunnen niet worden
gemonteerd.
22
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
De remleiding monteren
Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem
Remklauw
Flensmoer
Hendelaanslag
Leidingdop
Remgreep
De lengte van de leiding controleren
1. Leid de remleiding naar de uiteindelijke montageplaats.
Verwijder de leidingdoppen niet van de uiteinden van de remleidingen.
23
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
NOTITIE
Deze figuur dient alleen ter toelichting. Voor meer details over hoe de
remleidingen moeten worden geleid, neemt u contact op met de fabrikant van
de fiets of raadpleegt u de onderhoudsinstructie van de fiets.
2. Controleer de juiste lengte van de remleiding.
Zet de remgreep vast in de positie die wordt gebruikt tijdens het fietsen.
Controleer de markering op de remleiding met de rand van de flensmoer van de
remgreep.
* Als de leiding de juiste lengte heeft, is het niet nodig om de leiding door te snijden.
Ga naar het gedeelte “De leiding aansluiten” in “De remleiding monteren”.
* Als de leiding moet worden verkort, ga dan verder naar “De leiding doorsnijden” in
“De remleiding monteren”.
* Als de leiding niet lang genoeg is, vervangt u deze met een leiding die een geschikte
lengte heeft. Ga verder naar “De remleiding vervangen.”
Markering
Flensmoer
Geschikte lengte
De leiding doorsnijden
Wees voorzichtig bij het doorsnijden van de leiding, want er kan olie lekken wanneer de leiding
wordt doorgesneden.
WAARSCHUWING
Lees de TL-BH62-onderhoudsinstructie zorgvuldig door en bewaar deze op een veilige
plek zodat u deze later kunt raadplegen.
24
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
NOTITIE
Raadpleeg ook de onderhoudsinstructie voor het originele SHIMANO-gereedschap
TL-BH62.
1. Bepaal de geschikte lengte en plaats een markering op de remleiding.
Breng de markering zo aan dat deze op één lijn ligt met de rand van de flensmoer.
Markering
Flensmoer
2. Breng een snijmarkering aan.
Breng een snijmarkering aan op 18 mm vanaf de markering, naar het uitende van de
leiding toe.
* Wanneer u geen eenvoudig leidingkoppelsysteem gebruikt, breng dan een
snijmarkering aan 11 mm vanaf de markering, naar het uiteinde van de leiding toe.
18 mm
Snijmarkering
Markering
25
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
3. Demonteer het originele SHIMANO-gereedschap TL-BH62.
Verplaats de greep die wordt aangeduid in de figuur niet voordat u het originele
SHIMANO-gereedschap TL-BH62 hebt gedemonteerd.
Leidingsnijder
Hoofddeel
Persblok
[1]
[2] [3] [4]
Greep
26
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
4. Plaats de remleiding in het gereedschap TL-BH62.
Wanneer u de remleiding plaatst, zorgt u ervoor dat de snijmarkering evenwijdig ligt met
de indicatiegroef in het gereedschap.
Indicatiegroef
Snijmarkering
5. Controleer de snijlocatie en zet de remleiding stevig vast.
27
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
6. Controleer dat de leiding goed vastzit en monteer dan de
leidingsnijder.
Leidingsnijder
7. Druk zoals in de figuur wordt aangegeven op de leidingkniptang om
de remleiding door te snijden.
8. Verwijder de leidingkniptang en controleer dat het afgeknipte uiteinde
egaal is.
90°90°
28
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
9. Monteer het insteekverbindingsstuk in het persblok en plaats het
persblok vervolgens in het gereedschap TL-BH62.
Zorg dat het einde van het insteekverbindingsstuk correct is gepositioneerd in de opening
van de remleiding.
Persblok
Insteekverbindingsstuk
[1] [2]
NOTITIE
Wanneer u de leiding aansluit op een eenvoudig leidingkoppelsysteem, moet er
een gespecialiseerd insteekverbindingsstuk (BL-M6100: SHIMANO CODE Nr.:
Y8JA98020 / kleur: zilver, BL-M4100: SHIMANO CODE Nr.: Y8H298040 / kleur:
goud) worden gebruikt. Het gebruik van een ander insteekverbindingsstuk dan
het stuk dat is vermeld, kan leiden tot olielekkage en andere defecten.
29
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
10.
Trek de greep op het gereedschap TL-BH62 aan om het
insteekverbindingsstuk te monteren in de remleiding.
Controleer dat het insteekverbindingsstuk correct is gemonteerd.
11.
Verwijder de remleiding uit het gereedschap TL-BH62.
De leiding aansluiten
1. Verwijder de leidingdop.
Als de remleiding is doorgesneden, is het niet nodig om de leidingdop te verwijderen.
30
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
2. Laat de leidingafdekking over de remleiding lopen.
Leidingafdekking
3. Zet de remgreep vast met gereedschap, bijvoorbeeld een bankschroef.
Zet de aansluitpoort van de leiding zo vast dat deze naar boven is gericht.
4. Verwijder de afdichtplug.
Gebruik een schone doek om te voorkomen dat er olie van de afdichtplug druipt.
Afdichtplug
31
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
5. Plaats de remleiding in de aansluitpoort van de remleiding.
De greep wordt geleverd met een vooraf gemonteerde snijring. Wanneer u de leiding
plaatst, zorg er dan voor dat deze niet aan de snijring blijft hangen.
Plaats de leiding tot aan de markering op de buitenbehuizing van de leiding.
Bedek met een schone doek terwijl u deze procedure uitvoert, want er kan interne olie
lekken.
6. Draai de flensmoer vast.
5 - 7 Nm
Flensmoer
7. Veeg eventuele restolie weg en monteer de leidingafdekking.
8. Verwijder de hendelaanslag uit de remgreep.
Trek de hendelaanslag terug door middel van korte heen- en weerbewegingen, en zorg
ervoor dat u de remgreep niet aantrekt.
32
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
Hendelaanslag
Remgreep
BL-M6100
Hendelaanslag
Remgreep
BL-M4100
9. Controleer of het remblokafstandsstuk in de remklauw is gemonteerd.
10.
Knijp de remgreep meerdere keren samen. Controleer of de
remblokken het remblokafstandsstuk grijpen en dat de greep stijf
wordt.
Als de greep niet stijf wordt, raadpleeg dan “SHIMANO-mineraalolie toevoegen en
ontluchten” en ontlucht het systeem.
33
AFSTELLING
Het bereik afstellen
AFSTELLING
Het bereik afstellen
1. Draai de stelschroef om het bereik af te stellen.
Het vastdraaien van de stelschroef (rechtsom) vergroot de afstand tussen de startpositie
van de remgreep en het stuur, terwijl het losdraaien van de schroef (linksom) de afstand
verkleint.
Stelschroef
remgreepbereik
BL-M6100
BL-M4100
Stelschroef
remgreepbereik
34
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
Vervang de remblokken in de volgende gevallen.
Wanneer er olie aan de remblokken kleeft
Wanneer de remblokken zijn afgesleten tot een dikte van 0,5 mm
Wanneer de aandrukveer van de remblokken de remschijf hindert
1. Verwijder het wiel van het frame.
2. Verwijder de remblokken.
(1) Sluit de top van de splitpen.
(2) Verwijder de splitpen.
(3) Verwijder de remblokken uit de klauw.
(3) Remblok
(1)
(2)
Splitpen
3. Reinig de zuigers en het omliggende gebied.
35
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
4. Duw de zuigers recht naar achteren, zover als het kan.
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de speling tussen de remschijf en de remblokken
automatisch wordt aangepast door het langzaam naar buiten komen van de zuigers
naarmate de remblokken verder afslijten. Daardoor moeten de zuigers terug op hun
plaats worden geduwd wanneer de remblokken worden vervangen.
Gebruik plat gereedschap om de zuigers naar achteren te duwen, waarbij u ervoor zorgt
dat u ze niet verdraait.
Duw de zuigers niet naar binnen aan de hand van scherp gereedschap. Hierdoor kunnen
de zuigers worden beschadigd.
Zuiger
5. Plaats een aandrukveer voor remblokken in de nieuwe remblokken.
Aangezien er vinnen staan op de voor- en achterkant van de gevinde blokken, plaatst u
de blokken zoals wordt getoond in de figuur.
Wanneer een remblok markeringen heeft, let dan op de markeringen links (L) en rechts
(R) om het blok in te stellen.
Aandrukveer remblok
Gevind blok
6. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats een nieuwe splitpen.
(3) Open de top van de splitpen.
36
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
(4) Monteer het remblokafstandsstuk (rood).
Remblokafstandsstuk (rood)(4)
Remblok
(1)
(3)
(2)
Splitpen
WAARSCHUWING
Gebruik een splitpen nadat deze is verwijderd niet opnieuw. Als een splitpen
opnieuw wordt gebruikt, bestaat er een risico dat deze het begeeft, waardoor
de remblokken uit de remklauw vallen, wat tot ernstig letsel kan leiden.
7. Druk de remgreep enkele keren in en zorg ervoor dat de
hendelbediening stijf wordt.
8. Verwijder het remblokafstandsstuk en monteer het wiel.
9. Controleer dat de remschijf de remblokken niet hindert.
Controleer, indien dat wel het geval is, of het wiel correct is gemonteerd. Als er geen
probleem is met de montageplaats van het wiel, raadpleeg dan “De remklauw
monteren” en pas de positie van de klauw aan.
37
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
SHIMANO-mineraalolie vervangen
Er wordt aanbevolen om de olie te vervangen wanneer de olie in de reservoirtank zichtbaar is
verkleurd.
De mineraalolie afvoeren
Volg de landelijke en/of lokale regels om gebruikte olie af te voeren.
1. Positioneer de fiets zoals in de figuur wordt aangegeven.
Monteer een ontluchtingsvulstuk (geel) op de klauw en zet de fiets vast met een staander
enz.
Remleiding
Klauw
2. Stel de remgreep in zodat deze parallel is met de grond.
38
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
3. Verwijder de ontluchtingsschroef en O-ring.
O-ring
Ontluchtingsschroef
4. Monteer een zak en buis op de ontluchtingsmof / -nippel.
BR-M6100 / BR-MT410
(1) Plaats een 3 mm inbussleutel in de positie die wordt getoond in de figuur.
(2) Verwijder de kap van de ontluchtingsmof en sluit aan de ontluchtingsmof een buis
met zak aan.
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
BR-M6120
(1) Plaats een dopsleutel 7 mm in de positie die wordt getoond in de figuur.
39
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(2) Sluit de buis met bevestigde zak aan op de ontluchtingsnippel.
Ontluchtingsnippel
5. Draai de ontluchtingsschroef / -nippel los.
De olie wordt afgevoerd. Bedien de remgreep terwijl de olie wordt afgevoerd om dit
makkelijk te laten verlopen.
BR-M6100 / BR-MT410
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
Ontluchtingsnippel
BR-M6120
SHIMANO-mineraalolie toevoegen en ontluchten
Wanneer u olie toevoegt, gebruik dan alleen SHIMANO-mineraalolie.
Voor het ontluchten van de klauw hebt u de SM-DISC (olietrechter en oliestopper) nodig.
40
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
1. Positioneer de fiets zoals in de figuur wordt aangegeven.
Monteer een ontluchtingsvulstuk (geel) op de klauw en zet de fiets vast met een staander
enz.
Remleiding
Klauw
2. Stel de remgreep in zodat deze parallel is met de grond.
3. Verwijder de ontluchtingsschroef en O-ring en plaats vervolgens de
olietrechter.
De oliestopper plaatst u niet.
O-ring
Ontluchtingsschroef
Olietrechter
41
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
4. Voeg de olie toe doorheen de ontluchtingsmof / -nippel.
Zorg ervoor dat u de greep niet meerdere keren aantrekt en loslaat. Doet u dat wel,
duurt het ontluchten langer, omdat er luchtbellen in de remklauw achterblijven, zelfs als
er geen bellen verschijnen. (Als de greep herhaaldelijk werd ingedrukt en losgelaten,
moet u alle olie laten weglopen en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
BR-M6100 / BR-MT410
(1) Plaats een 3 mm inbussleutel in de positie die wordt getoond in de figuur.
(2) Verwijder de dop van de ontluchtingsmof, vul de spuit met olie en sluit de buis dan
aan op de ontluchtingsmof.
(3) Draai de ontluchtingsschroef 1/8 omwenteling los.
(4) Druk op de zuiger van de spuit om de olie toe te voegen.
(5) De olie begint nu uit de olietrechter te stromen. Blijf de olie toevoegen tot er geen
luchtbellen meer zitten in de olie die eruit komt.
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
BR-M6120
(1) Plaats een dopsleutel 7 mm in de positie die wordt getoond in de figuur.
(2) Vul een spuit met olie en sluit de buis vervolgens aan op de ontluchtingsnippel.
(3) Draai de ontluchtingsnippel 1/8 omwenteling los.
(4) Druk op de zuiger van de spuit om de olie toe te voegen.
42
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(5) De olie begint nu uit de olietrechter te stromen. Blijf de olie toevoegen tot er geen
luchtbellen meer zitten in de olie die eruit komt.
Ontluchtingsnippel
TECHNISCHE TIPS
Zet indien mogelijk de body van de klauw vast om te voorkomen dat de buis per
ongeluk wordt ontkoppeld.
5. Zodra er geen luchtbellen meer zijn gemengd met de olie, draait u de
ontluchtingsschroef / -nippel tijdelijk vast.
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
BR-M6100 / BR-MT410
Ontluchtingsnippel
BR-M6120
6. Verwijder de spuit.
Bedek het uiteinde van de spuit met een schone doek om te voorkomen dat er olie wordt
gemorst.
7. Ontlucht.
De meeste luchtbellen die in het remsysteem achterblijven, kunnen worden verwijderd
door de volgende handeling uit te voeren.
BR-M6100 / BR-MT410
(1) Plaats een 3 mm inbussleutel in de positie die wordt getoond in de figuur.
(2) Sluit de buis met bevestigde zak aan op de ontluchtingsmof.
43
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(3) Draai de ontluchtingsschroef los.
(4) Na een tijdje komen de olie en de luchtbellen vanzelf uit de ontluchtingsmof in de
slang.
Luchtbel
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
BR-M6120
(1) Plaats een dopsleutel 7 mm in de positie die wordt getoond in de figuur.
(2) Sluit de buis met bevestigde zak aan op de ontluchtingsnippel.
(3) Draai de ontluchtingsnippel los.
(4) Na een tijdje komen de olie en de luchtbellen vanzelf uit de ontluchtingsnippel in de
buis.
Ontluchtingsnippel
Luchtbel
44
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de leiding zachtjes te schudden of zachtjes op de
reservoirtank of klauw te tikken met het handvat van een schroevendraaier. Ook
de positie van de klauw veranderen, kan de resultaten verbeteren.
8. Als het olieniveau in trechter daalt, voegt u olie toe om het olieniveau
op peil te houden en te voorkomen dat er lucht in het systeem komt.
9. Eens er geen luchtbellen meer uit de ontluchtingsmof /
ontluchtingsnippel komen, draait u de ontluchtingsschroef /
ontluchtingsnippel tijdelijk dicht.
Ontluchtingsmof
Ontluchtingsschroef
BR-M6100 / BR-MT410
Ontluchtingsnippel
BR-M6120
45
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
10.
Zorg ervoor dat de remgreep is aangetrokken en draai dan de
ontluchtingsschroef / -nippel snel na elkaar los en vast.
Draai telkens ongeveer 0,5 seconde los en vast om enige luchtbellen in de klauw los te
laten.
Ontluchtingsschroef
BR-M6100 / BR-MT410
BR-M6120
Ontluchtingsnippel
11.
Herhaal stap 10 twee tot drie keer en draai dan de ontluchtingsschroef
/ -nippel vast.
Ontluchtingsmof
BR-M6100 / BR-MT410
4 - 6 Nm
Ontluchtingsschroef
Ontluchtingsnippel
4 - 6 Nm
BR-M6120
46
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
12.
Bedien de remgreep.
De luchtbellen in het systeem komen via de poort omhoog in de olietrechter. Blijf de
remgreep bedienen tot er geen luchtbellen meer verschijnen.
13.
Controleer dat de greep stijf is geworden.
Als de greep niet stijf wordt, moet de procedure vanaf stap 7 worden herhaald.
StijfEnigszins stijfLos
14.
Kantel de remgreep naar boven toe, in een hoek van 30° met de grond,
en voer stap 12 uit.
Controleer dat er geen luchtbellen zijn achtergebleven.
30°
47
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
15.
Kantel de remgreep naar onderen toe, in een hoek van 30° met de
grond, en voer stap 12 uit.
Controleer dat er geen luchtbellen zijn achtergebleven.
30°
16.
Stel de remgreep in zodat deze parallel is met de grond.
17.
Dicht de olietrechter met de oliestopper.
Zorg ervoor dat de zijde van de oliestopper waaraan de O-ring is bevestigd naar beneden
wijst.
Oliestopper
O-ring
18.
Verwijder de olietrechter terwijl de oliestopper nog op zijn plaats zit.
Bedek de ontluchtingspoort met een schone doek bij het verwijderen van de trechter om
overtollige olie die eruit kan druppen te absorberen.
48
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
19.
Draai vast met een ontluchtingsschroef waarop een O-ring werd
bevestigd.
Draai vast tot er olie naar buiten komt om te garanderen dat er geen luchtbellen in de
reservoirtank achterblijven.
Bedien de remgreep niet. Als deze wordt bediend, bestaat er een risico dat er luchtbellen
in de cilinder terechtkomen.
Ontluchtingsschroef
0,5 - 1 Nm
20.
Veeg eventuele olie die eruit is gekomen, af.
De remleiding vervangen
Nadat u de remleiding hebt vervangen, raadpleegt u “SHIMANO-mineraalolie vervangen” om
de mineraalolie te injecteren en het systeem te ontluchten.
49
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
De lengte van de leiding controleren en de leiding
doorsnijden
1. Leid de remleiding naar de uiteindelijke montageplaats.
2. Nadat u de geschikte lengte hebt bepaald, brengt u een markering aan
op de remleiding zoals wordt getoond in de figuur.
Breng markeringen aan op zowel de remgreepzijde als op de klauwzijde van de leiding.
Markering Markering
3. Snijd de remleiding door.
Raadpleeg “De leiding doorsnijden” in “De remleiding monteren”.
50
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
Montage op de remgreep
1. Leid de afdekking, flensmoer en snijring over de remleiding in de
volgorde zoals hieronder getoond.
Snijring
Flensmoer
Remleiding
Afdekking
2. Controleer dat de snijring in de positie staat zoals die wordt getoond
in de figuur en breng vervolgens Premium vet aan op de schroefdraden
van de flensmoer en de buitenkant van de snijring.
Insteekverbindingsstuk
Remleiding
Markering
Premium vet
Flensmoer
2 mm
3. Monteer de remleiding in de remgreep.
Plaats de leiding tot aan de markering op de buitenbehuizing van de leiding.
Markering
Flensmoer
51
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
4. Draai de flensmoer vast terwijl u op de remleiding duwt.
Na het vastdraaien, monteert u de afdekking.
Flensmoer
5 - 7 Nm
5. Monteer de afdekking.
Afdekking
Montage op de remklauw
` Recht type
1. Leid de flensmoer en snijring over de remleiding in de volgorde zoals
hieronder getoond.
Snijring
Flensmoer
Remleiding
52
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
2. Controleer dat de snijring in de positie staat zoals die wordt getoond
in de figuur en breng vervolgens Premium vet aan op de schroefdraden
van de flensmoer en de buitenkant van de snijring.
Insteekverbindingsstuk
Remleiding
Markering
Premium vet
Flensmoer
2 mm
3. Monteer de remleiding in de klauw.
Plaats de leiding tot aan de markering op de buitenbehuizing van de leiding.
Markering
Flensmoer
NOTITIE
Zorg dat de remleiding bij het monteren niet verdraait. Wanneer de remklauw
en remgreep niet op de fiets zijn gemonteerd, mag er geen verdraaiing in de
leiding zijn als de remklauw en remgreep in de posities staan zoals wordt
getoond in de onderstaande figuur.
53
ONDERHOUD
Onderhoud zuigers van klauw
4. Draai de flensmoer vast terwijl u op de remleiding duwt.
Flensmoer
5 - 7 Nm
Onderhoud zuigers van klauw
De klauw omvat zuigers. Stel de zuigers af met de volgende procedures als deze zuigers niet
correct werken, als ze ongelijk naar buiten steken of als de remblokken in contact blijven met
de remschijf.
1. Verwijder het wiel van het frame.
2. Verwijder de remblokken.
(1) Sluit de top van de splitpen.
(2) Verwijder de splitpen.
(3) Verwijder de remblokken uit de klauw.
(3) Remblok
(1)
(2)
Splitpen
3. Reinig de zuigers en het omliggende gebied.
54
ONDERHOUD
Onderhoud zuigers van klauw
4. Duw de zuigers recht naar achteren, zover als het kan.
Gebruik plat gereedschap om de zuigers naar achteren te duwen, waarbij u ervoor zorgt
dat u ze niet verdraait.
Duw de zuigers niet naar binnen aan de hand van scherp gereedschap. Hierdoor kunnen
de zuigers worden beschadigd.
Zuiger
5. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats een nieuwe splitpen.
(3) Open de top van de splitpen.
(4) Monteer het remblokafstandsstuk (rood).
Remblokafstandsstuk (rood)(4)
Remblok
(1)
(3)
(2)
Splitpen
55
ONDERHOUD
Onderhoud zuigers van klauw
WAARSCHUWING
Gebruik een splitpen nadat deze is verwijderd niet opnieuw. Als een splitpen
opnieuw wordt gebruikt, bestaat er een risico dat deze het begeeft, waardoor
de remblokken uit de remklauw vallen, wat tot ernstig letsel kan leiden.
6. Bedien de remgreep over het hele bewegingsbereik en trek deze nog
meerdere keren aan, zodat de zuigers teruggaan naar hun
oorspronkelijke positie.
7. Verwijder het remblokafstandsstuk en monteer het wiel.
8. Controleer dat de remschijf de remblokken niet hindert.
Als ze elkaar raken, draait u de bevestigingsschroef los en stelt u die af tot ze elkaar niet
meer hinderen.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56

Shimano BR-M6100 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor