Shimano CP-W180 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
(Dutch)
DM-WH0002-13
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
Wielset voor RACEFIETSEN
DURA-ACE
WH-R9100-C24-CL
WH-9000
ULTEGRA
WH-6800
Geen Serie
WH-RS81
WH-RS61
WH-RS31
WH-RS21
WH-RS11
WH-RS010
WH-RS610
WH-RS330
WH-RS700
WH-RS500
WH-RS300
WH-RS100
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ..................................................... 8
MONTAGE ............................................................................................................ 10
Bandmaat ...................................................................................................................................................10
Cassettetandwiel ........................................................................................................................................11
Instelpositie remblok .................................................................................................................................12
ONDERHOUD ....................................................................................................... 14
Spaakpatroon .............................................................................................................................................14
De spaak vervangen ................................................................................................................................... 17
Vervanging van de freewheelbody ........................................................................................................... 48
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen ............................................................................66
Waarschuwingen bij het gebruik van een buisvormige velg ..................................................................69
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving
tevoorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken
bijincorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
4
VEILIGHEID VOOROP
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven.
Wij raden u aan om uitsluitend originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of schade
vertonen, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Controleer voor gebruik de wielen om u ervan te verzekeren dat er geen spaken verbogen zijn of los zitten en het velgoppervlak geen deuken,
krassen of barsten bevat. Constateert u een van deze problemen, gebruik het wiel dan niet. Het wiel kan het begeven en u kunt ten val komen.
Controleer bij carbon wielen tevens dat er geen sprake is van geschilferd of gebarsten carbon.
De banden moeten voor gebruik worden opgepompt tot de spanning die op de banden of velg staat aangegeven. Als de maximale spanningen die
staan aangegeven op de banden en velgen niet overeenkomen, mag u de laagste van de aangegeven waarden niet overschrijden. Een hogere
spanning dan staat aangegeven, kan zorgen voor een plotselinge lekke en/of loskomende band, met ernstige lichamelijke letsels tot gevolg.
WH-RS700-TL: Maximale spanning = 8 bar/116 psi/800 kPa
Als het snelkoppelingsmechanisme niet correct wordt gebruikt, kan het wiel loskomen van de fiets met ernstige letsels tot gevolg. Lees voor gebruik
de handleiding van het snelkoppelingsmechanisme zorgvuldig door.
Voor wielsets voor RACEFIETSEN, deze wielen zijn bedoeld voor een verharde ondergrond. Als de fiets op een onverhard wegdek wordt gebruikt,
kunnen de wielen verbogen of beschadigd raken met ongevallen tot gevolg.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn, voordat u gaat fietsen. Als de wielen op enigerlei wijze los zitten, kunnen ze van de fiets loskomen en
kunt u zich verwonden.
< Wiel voor draadbanden / tubeless wiel >
De holte tegenover het nippelgat geeft aan in hoeverre de velg is versleten. Als deze holte niet meer te zien is, moet u de velg niet meer gebruiken.
Gebruikt u de velg wel nog, dan kan deze breken met een ongeval tot gevolg.
< Tubeless wiel >
De banden moeten met de hand worden geplaatst en verwijderd.
Als dit moeilijk is, kan voor tubeless wielen een kunststof bandenlichter worden gebruikt. Controleer in dergelijke gevallen of het velgoppervlak geen
deuken, krassen of barsten bevat; de kans bestaat op beschadiging van de luchtafdichting tussen de band en de velg, wat leidt tot luchtlekkage.
Controleer bij carbon velgen of er geen sprake is van geschilferd of gebarsten carbon enz. Verzeker u er ten slotte van dat er geen lucht weglekt.
< Tubewiel >
Controleer voordat u gaat fietsen dat de banden stevig op de velgen zijn gelijmd. Als de banden tijdens het fietsen loskomen, kunt u vallen en ernstig
letsel oplopen.
Als het remoppervlak van een carbon velg erg beschadigd raakt en de velgen vervormd lijken, ga dan niet meer fietsen. Als u de fiets wel blijft
gebruiken, kunt u vallen met ernstig letsel tot gevolg.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Niet gebruiken in combinatie met een verende vork. Bij dit type vork kan de speling tussen de naafas en de remblokken veranderen wanneer de
remmen worden gebruikt, doordat de ophanging veert. Dit betekent dat de remblokken de spaken kunnen raken.
5
VEILIGHEID VOOROP
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Raadpleeg een fietsenmaker of verkooppunt wanneer u een bandenreparatiemiddel gebruikt.
< C50/C75 wiel >
Een hogere velg heeft meer last van zijwind en maakt het fietsen instabiel.
< Wiel voor draadbanden >
Gebruik voor de velg een velgtape die tegen hoge druk is bestand. Anders kan een band plotseling een lek ontwikkelen met een valpartij tot gevolg.
Gebruik bij het vervangen van de rimtape een maat die bij de velg past. Als u een maat gebruikt die niet bij de velg past, kan de band plotseling lek
raken en kunt u van de fiets vallen.
< Tubeless wiel >
Gebruik geen velgtape. Als u velgtape gebruikt, kan dit het verwijderen en aanbrengen bemoeilijken. Ook kan de band of de binnenband beschadigd
raken of kunnen de banden plotseling lek raken en van de velg komen, met mogelijk ernstig letsel tot gevolg.
Gebruik geen velgtape als er een binnenband wordt gebruikt. Als u velgtape gebruikt, kan dit het verwijderen en monteren bemoeilijken.Ook kan de
band of de binnenband beschadigd raken of kunnen de banden plotseling lek raken, waardoor u kunt vallen.
Als u een band gebruikt waarvoor een dichtmiddel nodig is, zoals een Tubeless Ready band, gebruik dan het dichtmiddel dat wordt aanbevolen door
de bandenfabrikant.
WH-RS700-TL
Zorg ervoor dat u tubeless tape gebruikt bij deze wielen.
Wij bevelen u aan om originele tubeless tape van SHIMANO te gebruiken om lekke banden en andere mogelijke beschadigingen te voorkomen.
Bij het vervangen van spaken: verwijder of bevestig de roestvrijstalen tape niet direct met de hand. Gebruik in plaats hiervan altijd het originele
SHIMANO-gereedschap dat is meegeleverd bij de vervangende roestvrijstalen tape (onderhoudsonderdeel). De randen van de roestvrijstalen tape
kunnen uw vingers verwonden.
< Tubewiel >
Carbon velgen raken versleten door de wrijving van de remblokken en er kan een “inloopperiode” zijn, voordat de velgen optimaal presteren.
Naarmate de inloopperiode verloopt, wordt de remkracht hoger. Houd voor uw veiligheid rekening met deze toename in remkracht.
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Let er voor gebruik op dat er geen stukjes metaal of andere vreemde deeltjes tegen de remblokken plakken. Zijn er wel dergelijke deeltjes aanwezig,
dan kunnen ze de velg beschadigen wanneer er wordt geremd.
Zorg dat u de interne delen van de naaf niet smeert. Anders zal er vet naar buiten stromen.
Wij raden u aan om een fietsenmaker de spaakspanning af te laten stellen als er sprake is van speling in de spaken en na de eerste 1000 km fietsen.
Er zijn optionele reflector - en spaakbeschermersets verkrijgbaar. Controleer het modelnummer op de websitespecificaties en wees er zeker van dat u
de juiste onderdelen gebruikt.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
< Wiel voor draadbanden / tubeless wiel >
De SHIMANO R55HC (high performance) remblokjes hebben een ‘aggressieve’ samenstelling, ontworpen met de nadruk op maximale prestaties in
natte weersomstandigheden. Er is hierbij echter sprake van een versnelde velgslijtage.
SHIMANO kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor een verminderde velglevensduur indien R55HC remblokken zijn gebruikt.
6
VEILIGHEID VOOROP
< Tubewiel >
Gebruik bij buisvormige wielen remblokken voor carbon velgen, zoals R55C3 en R55C4. Als u andere remblokken gebruikt dan modellen voor carbon
velgen, dan kunnen deze onvoldoende remkracht geven of snel slijten.
Gebruik geen R55C3 of R55C4 remblok voor carbon velgen als dat al met een aluminium velg is gebruikt. Als een remblok op een aluminium velg
wordt gebruikt, blijft er aluminiumpoeder tegen de remblokken plakken, waardoor het remwrijvingsoppervlak van de carbon velg beschadigd raakt.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Haal de pluggen niet te strak aan bij het afstellen van de spaakspanning. Worden ze te strak aangehaald, dan kan de velg beschadigd raken.
Als het wiel stijf en moeilijk draait, moet u het met vet smeren.
Optioneel zijn er speciale nippelsleutels verkrijgbaar.
Voor geschikte reflectors en spaakbeschermers kunt u de specificatietabel raadplegen (https://si.shimano.com).
< Wiel voor draadbanden / tubewiel >
Het gebruik van originele SHIMANO spaken en nippels wordt sterk aanbevolen. Anders kan het gebied waar de spaken in de naaf passen, beschadigd
raken.
< Tubeless wiel >
Gebruik originele spaken, moeren, spaakpluggen en tussenringen van SHIMANO. Anders kan het gebied waar de spaken in de naaf passen,
beschadigd raken.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
8
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor het monteren van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
4mm inbussleutel 17 mm naafsleutel Spaakplugsleutel
5 mm inbussleutel 22 mm naafsleutel Sleufkopschroevendraaier
10mm inbussleutel Engelse sleutel TL-LR15
14mm inbussleutel TL-FH15 TL-SR23
15 mm moersleutel Tang
MONTAGE
10
MONTAGE
Bandmaat
MONTAGE
Bandmaat
De aanbevolen velgmaten voor ieder wiel zijn als volgt:
Serie Modelnr. Bandmaat
DURA-ACE
WH-R9100-C24-CL
23-622 - 28-622WH-9000-C24-CL
WH-9000-C24-TL
WH-9000-C24-TU 20-28" - 25-28"
WH-9000-C35-CL 23-622 - 28-622
WH-9000-C35-TU 20-28" - 25-28"
WH-9000-C50-CL 23-622 - 28-622
WH-9000-C50-TU
23-28" - 25-28"
WH-9000-C75-TU
ULTEGRA WH-6800-TL
23-622 - 28-622
Geen Serie
WH-RS81-C24-CL
WH-RS81-C24-TL
WH-RS81-C35-CL
WH-RS81-C35-TL
WH-RS81-C50-CL
WH-RS610-TL
WH-RS500-TL 23-622 - 32-622
WH-RS61-TL 23-622 - 28-622
WH-RS31-CL
23-622 - 32-622
WH-RS21-CL
WH-RS11-CL
WH-RS010
WH-RS700-TL
WH-RS330
WH-RS300
WH-RS100
11
MONTAGE
Cassettetandwiel
Cassettetandwiel
Bij iedere tandkrans moet de kant met de groepsmarkering naar buiten wijzen en zo worden geplaatst dat de brede stukken van de bolronde delen van
de tandkrans en het (x) (waar de groef breed is) met het freewheel-body worden uitgelijnd.
Gebruik bij het monteren van HG-tandkransen het speciale SHIMANO-gereedschap
TL-LR15om de borgring aan te halen.
Gebruik bij het vervangen van de HG-tandkransen het speciale SHIMANO-gereedschap
TL-LR15 en TL-SR23 om de borgring te verwijderen.
(x) De groef heeft slechts één breed
gedeelte.
(y) Breed stuk
(z) Demontage
(A)
Afstandsring
(B)
Borgring
(C)
Engelse sleutel
(D)
TL-LR15
(E)
TL-SR23
Aanhaalmoment
30 - 50 Nm
(y)
(x)
(z)
(E)
(B)
(D)
(A)
(B)
(C)
12
MONTAGE
Instelpositie remblok
NOTITIE
Wanneer u een cassette met 10 versnellingen installeert:
Installeer het bijgevoegde vulstuk voor de lage versnelling van 1,85 mm op de positie zoals aangegeven op de afbeelding.
CS-7900/CS-7800/CS-6700/CS-6600/CS-5700/CS-5600:
Een 1,0 mm vulstuk is meegeleverd bij de cassette. Installeer het.
Afstandsring
Borgring
1,0 mm
vulstuk
Vulstuk voor
lage versnelling
(1,85 mm)
Groef: tandkranszijde
*
Sommige platte afstandstukken van
1,85 mm hebben geen groeven.
Instelpositie remblok
DURA-ACE
C50-TU
C75-TU
3mm of
meer
DURA-ACE
C24-CL
C24-TL
C24-TU
C35-CL
C35-TU
C50-CL
1mm of
meer
ULTEGRA
Geen Serie
(B)
(A)
(A)
4mm inbussleutel
(B)
Bevestigingsschroef remblok
ONDERHOUD
14
ONDERHOUD
Spaakpatroon
ONDERHOUD
Spaakpatroon
De spaken moeten gekruist worden als aangegeven in de afbeelding.
< Voor voorzijde >
Aan de voorkant wordt zowel links als rechts een radiaal patroon gebruikt.
< WH-R9100-C24 / WH-9000-C24 / WH-RS700 / WH-6800 / WH-RS81-C24 /
WH-RS61 / WH-RS31 / WH-RS21 / WH-RS11 / WH-RS610 / WH-RS330 /
WH-RS500 >
< WH-9000-C35, C50, C75/WH-RS81-C35, C50 >
< WH-RS010 / WH-RS100 > < WH-RS300 >
15
ONDERHOUD
Spaakpatroon
< Voor achterzijde >
< WH-R9100-C24-CL / WH-9000-C24-CL, C24-TL / WH-6800 / WH-RS81-C24 /
WH-RS61 / WH-RS31 / WH-RS21 / WH-RS11 / WH-RS610 / WH-RS500 /
WH-RS300 >
< WH-9000-C24-TU, C35, C50, C75 / WH-RS700 / WH-RS81-C35, C50/
WH-RS330 >
Aan de linker- en de rechterkant worden de spaken gekruist.
Rechter (tandkrans) kant: gekruist patroon
Linkerkant: radiaal spaakpatroon
< WH-RS010 / WH-RS100 >
Aan de linker- en de rechterkant worden de spaken gekruist.
16
ONDERHOUD
Spaakpatroon
Spaakspanning
Voor
Achter
Rechter (tandkrans) kant Linkerkant
DURA-ACE
C75
600 - 1000 N
1000 - 1300 N
600 - 900 N
C50 800 - 1100 N
C35
1000 - 1400 N 1200 - 1500 N
C24
ULTEGRA
Geen Serie
RS81
RS61
RS31
RS21
RS11
RS500
RS610
RS700 675 - 925 N 900 - 1200 N
RS010
800 - 1200 N
920 - 1320 N 500 - 820 N
RS100 921 - 1320 N 500 - 828 N
RS330 700 - 1200 N 850 - 1050 N 600 - 850 N
RS300 980 - 1400 N 1200 - 1450 N 600 - 943 N
*
Deze waarden mogen alleen als richtlijn worden gebruikt.
17
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De spaak vervangen
De spaak vervangen
WH-R9100-C24-CL/WH-9000
Trek bij het vervangen van de spaken bij de voor- en achternaaf eerst de naafas eruit.
*
De achterwielspaken van de C24-CL en C24-TL kunnen aan beide zijden worden vervangen zonder de naafas te verwijderen.
Haal eerst de naafas eruit volgens de procedure die in de afbeelding wordt getoond. Demonteren vanaf de rechterkant is niet mogelijk.
De naafas lostrekken
< Voor voorzijde >
1
(z)
(z)
(A)
(A)
(z) Demontage
(A)
5 mm inbussleutel
Aanhaalmoment
15 - 17 Nm
2
(B)
(A)
(C)
(z)
[1]
[2]
(z) Lipje is aan buitenzijde.
(A)
Houderring naafconus
(B)
Conus
(C)
Afdichting
NOTITIE
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het
terugplaatsen van de afdichtring op dat de
afdichtring de goede kant uitwijst en duw
deze zover mogelijk naar binnen.
Draai de conus vast op de naafas tot hij
niet meer beweegt. Tijdens het uitlijnen
van de puntjes op de conus en de puntjes
op de conushouderbuis, moet deel [1] van
de conushouderbuis in lijn komen te staan
met deel [2] op de naafas.
18
ONDERHOUD
De spaak vervangen
3
(A)
(A)
Naafas
< Voor achterzijde >
Haal eerst de naafas eruit volgens de procedure die in de illustratie wordt getoond. Demonteren vanaf de freewheelkant is niet mogelijk.
1
(A)
(A)
(A)
5 mm inbussleutel
Aanhaalmoment
15 - 17 Nm
Wordt vervolgd op de volgende pagina
19
ONDERHOUD
De spaak vervangen
2
WH-9000
(B)
(A)
[2]
[1]
(A)
Houderring naafconus
(B)
Conus
NOTITIE
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het
terugplaatsen van de afdichtring op dat de
afdichtring de goede kant uitwijst en duw
deze zover mogelijk naar binnen.
Draai de conus vast op de naafas tot hij
niet meer beweegt. Tijdens het uitlijnen
van de puntjes op de conus en de puntjes
op de conushouderbuis, moet deel [1] van
de conushouderbuis in lijn komen te staan
met deel [2] op de naafas.
3
(A)
(A)
Naafas
Volg de procedure in omgekeerde volgorde bij het monteren van de spaken.
20
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Spaken in voorwiel vervangen
< C24-CL/C24-TU/C35-CL/C35-TU/C50-CL/C50-TU/C75-TU >
Plaats de spaken door ze door de naaf te steken (zie afbeelding).
(B)
(A)
(A)
Spaak
(B)
Nippel
< C24-TL >
1
2
(D)
(C)
(A)
(B)
[1]
[2]
[2]
Schuif de onderlegring en de spaakplug
over de spaak.
Haal de naafmoer aan wanneer u de
spaak in het gat in de naafflens hebt
gestoken. Gebruik een platte
schroevendraaier of een gelijksoortig
gereedschap om de naafmoer volledig
aan te draaien op de schroefdraad van
de spaak.
(A)
Naafmoer
(B)
Tussenring
(C)
Spaak
(D)
Spaaknippel
Wordt vervolgd op de volgende pagina
21
ONDERHOUD
De spaak vervangen
2
Draai de spaakplug rechtsom vast in het schroefgat in de velg. Voorkom met de
naafplugsleutel dat de spaak draait.
(A)
Spaakplugsleutel
NOTITIE
Als de onderlegring niet wordt geplaatst,
kan de spaakspanning worden afgesteld.
Vergeet de onderlegring dus niet.
Draai de naafmoer zo ver mogelijk aan.
(A)
Spaken in achterwiel vervangen
De spaken aan de rechterkant kunnen worden vervangen zonder dat de naafas hoeft te worden verwijderd.
< C24-TU/C35-CL/C35-TU/C50-CL/C50-TU/C75-TU >
Voorzorgsmaatregelen voor het vervangen van spaken aan de rechterkant
Duw bij het vewijderen van een achternaafspaak aan de rechterkant de ernaast liggende
spakken een klein stukje aan de kant.
Doe hetzelfde wanneer u een spaak insteekt.
22
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Plaats de spaken door ze door de naaf te steken (zie afbeelding).
Rechterkant
(B)
(A)
Linkerkant
(A)
(A)
Spaak
(B)
Nippel
23
ONDERHOUD
De spaak vervangen
< C24-CL >
Plaats de spaken door ze door de naaf te steken (zie afbeelding).
Rechterkant
(B)
(A)
Linkerkant
(A)
Spaak
(B)
Nippel
24
ONDERHOUD
De spaak vervangen
< C24-TL >
Plaats de spaken door ze door de naaf te steken (zie afbeelding).
1
Schuif de onderlegring en de spaakplug over de spaak.
Haal de naafmoer aan wanneer u de spaak in het gat in de naafflens hebt gestoken. Gebruik
een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap om de naafmoer volledig aan
te draaien op de schroefdraad van de spaak.
(A)
Naafmoer
(B)
Tussenring
(C)
Spaak
(D)
Spaaknippel
NOTITIE
Als de onderlegring niet wordt geplaatst,
kan de spaakspanning worden afgesteld.
Vergeet de onderlegring dus niet.
Draai de naafmoer zo ver mogelijk aan.
Rechterkant
(B)
(D)
(C)
(A)
[1]
[2]
Linkerkant
2
Draai de spaakplug rechtsom vast in het schroefgat in de velg. Voorkom met de
naafplugsleutel dat de spaak draait.
(A)
Spaakplugsleutel
(A)
25
ONDERHOUD
De spaak vervangen
WH-RS700
Afhankelijk van het gebruikte type tape verschilt de methode voor montage. Bij het gebruik van type-B is roestvrijstalen tape niet nodig.
Type Specificaties Tapekleur
Type-A Tubeless tape + Roestvrijstalen tape Zwart
Type-B Polyimide tape (Y0AV98060)
Geelbruin
De voorwiel- en achterwielspaken van de WH-RS700 kunnen aan beide zijden worden vervangen zonder de naafas te verwijderen.
Verwijder bij tubeless wielen de tubeless tape of polyimide tape voordat de spaken worden vervangen.
(Raadpleeg voor instructies voor het verwijderen of aanbrengen van tubeless tape “Tubeless tape vervangen”.)
Roestvrijstalen tape verwijderen
De roestvrijstalen tape die is bevestigd op plaatsen waar de spaken niet worden vervangen hoeft niet te worden vervangen.
(B)
(A)
(A)
Druk het meegeleverde originele
SHIMANO-gereedschap in de hoek van
de roestvrijstalen tape die is bevestigd
op het gat in de velg om de
roestvrijstalen tape te verwijderen (zie
de afbeelding).
(A)
Roestvrijstalen tape
(B)
Origineel SHIMANO-gereedschap
LET OP
Bij het vervangen van spaken: verwijder of
bevestig de roestvrijstalen tape niet direct
met de hand. Gebruik in plaats hiervan altijd
het originele SHIMANO-gereedschap dat is
meegeleverd bij de vervangende
roestvrijstalen tape (onderhoudsonderdeel).
De randen van de roestvrijstalen tape kunnen
uw vingers verwonden.
NOTITIE
Zorg ervoor dat het kleefoppervlak niet
verontreinigd raakt.
Roestvrijstalen tape kan niet worden
hergebruikt.
Gebruik nieuwe tape.
Let erop dat de roestvrijstalen tape goed
wordt aangebracht.
26
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Spaken in voorwiel vervangen
Duw de spaken door de naaf zoals in de afbeelding om ze te monteren.
(A)
(A)
(B)
(A)
Spaak
(B)
Nippel
27
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Spaken in achterwiel vervangen
Rechterkant
1
(A)
Steek de spaken in de gaten in de
naafflens zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Spaak
2
(A)
Bevestig de nippels en draai de spaken
aan tot de aangegeven spanning.
(A)
Nippel
28
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Linkerkant
1
(A)
Verwijder het kapje met een platte
schroevendraaier of een vergelijkbaar
gereedschap.
(A)
Kapje
2
(A)
Steek een spaak in de groef in de
naafflens zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Spaak
3
(A)
Bevestig de nippels en draai de spaken
aan tot de aangegeven spanning.
(A)
Nippel
29
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De spaak vervangen
4
Breng tenslotte het kapje aan.
Roestvrijstalen tape bevestigen
1
Reinig het velggat en het vlak waar de
tape wordt aangebracht.
2
(A) (B) (C)
Verwijder de transparante film van de
roestvrijstalen tape.
(A)
Roestvrijstalen tape
(B)
Transparante film
(C)
Blauwe film
30
ONDERHOUD
De spaak vervangen
3
(A)
(C)
(B)
(C)
(A)
Bevestig de roestvrijstalen tape met het
oppervlak waarvan de transparante film
is verwijderd omlaag gericht, zodat deze
het gat in de velg bedekt (zie de
afbeelding).
Gebruik het meegeleverde originele
SHIMANO-gereedschap om de
roestvrijstalen tape stevig op de velg te
bevestigen.
Verwijder de blauwe film.
(A)
Roestvrijstalen tape
(B)
Origineel SHIMANO-gereedschap
(C)
Blauwe film
LET OP
Bij het vervangen van spaken: verwijder of
bevestig de roestvrijstalen tape niet direct
met de hand. Gebruik in plaats hiervan altijd
het originele SHIMANO-gereedschap dat is
meegeleverd bij de vervangende
roestvrijstalen tape (onderhoudsonderdeel).
De randen van de roestvrijstalen tape kunnen
uw vingers verwonden.
NOTITIE
Zorg ervoor dat het kleefoppervlak niet
verontreinigd raakt.
Roestvrijstalen tape kan niet worden
hergebruikt.
Gebruik nieuwe tape.
Let erop dat de roestvrijstalen tape goed
wordt aangebracht.
TECHNISCHE TIPS
Deze bewerking is alleen voor WH-RS700
vereist.
31
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Tubeless tape vervangen
< Type-A: Gebruik van tubeless tape (zwart) in combinatie met roestvrijstalen tape >
1
Bij gebruik van een dichtmiddel, moet
dit geheel worden afgeveegd.
NOTITIE
De tubeless tape kan niet worden
hergebruikt, dus gebruik nieuwe tape bij het
vervangen.
Gebruik tubeless tape die geschikt is voor
de velgbreedte.
Wij raden aan om originele tubeless tape
van SHIMANO te gebruiken om lekke
banden en andere mogelijke
beschadigingen te voorkomen.
Tubeless tape
2
Verwijder de tubeless tape.
3
Reinig de velg waar de tape wordt
aangebracht.
LET OP
Gebruik geen blote handen. Gebruik in plaats
hiervan een dikke doek of ander materiaal.
De randen van de roestvrijstalen tape kunnen
uw vingers verwonden.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
32
ONDERHOUD
De spaak vervangen
4
Breng nieuwe tubeless tape aan.
Begin met het aanbrengen van de tape
aan de zijde tegenover het ventiel.
NOTITIE
Breng de roestvrijstalen tape over het velggat
aan voordat de tubeless tape wordt
aangebracht.
Roestvrijstalen tape
TECHNISCHE TIPS
Omdat de tape kan scheuren, mag er geen
gereedschap worden gebruikt bij het
aanbrengen van de tape (gebruik uw
handen).
Trek een beetje aan de tape terwijl deze
wordt vastgeplakt.
Bevestig de tubeless tape in het midden
van de velg zoals in de volgende
afbeelding, dus niet teveel aan één kant.
5
(z)
Overlap de uiteinden van de tape met
ongeveer 10cm.
Bevestig beide uiteinden van de tape
stevig op de velg.
(z) Overlappend gedeelte (ongeveer
10cm)
6
(z)
Boor een gat met een diameter van
Ø3mm in het deel met het ventielgat en
breng dan het ventiel aan.
(z) Een diameter van ongeveer
Ø3mm
33
ONDERHOUD
De spaak vervangen
< Type-B: Alleen gebruik van polyimide tape (geelbruin) >
1
Bij gebruik van een dichtmiddel, moet
dit geheel worden afgeveegd.
NOTITIE
De polyimide tape kan niet opnieuw worden
gebruikt, dus gebruik nieuwe tape na het
vervangen.
Gebruik polyimide tape die geschikt is voor
de velgbreedte.
Wij raden aan om originele polyimide tape
van SHIMANO te gebruiken om lekke
banden en andere mogelijke
beschadigingen te voorkomen.
Polyimide tape
(Y0AV98060)
2
Verwijder de polyimide tape.
3
Reinig de velg waar de tape wordt
aangebracht.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
34
ONDERHOUD
De spaak vervangen
4
Bevestig nieuwe polyimide tape
(Y0AV98060).
Begin met het aanbrengen van de tape
aan de zijde tegenover het ventiel.
TECHNISCHE TIPS
Omdat de tape kan scheuren, mag er geen
gereedschap worden gebruikt bij het
aanbrengen van de tape (gebruik uw
handen).
Trek een beetje aan de tape terwijl deze
wordt vastgeplakt.
Bevestig de polyimide tape in het midden
van de velg zoals in de volgende
afbeelding, dus niet teveel aan één kant.
5
(z)
Overlap de uiteinden van de tape met
ongeveer 10cm.
Bevestig beide uiteinden van de tape
stevig op de velg.
(z) Overlappend gedeelte (ongeveer
10cm)
6
(z)
Boor een gat met een diameter van
Ø3mm in het deel met het ventielgat en
breng dan het ventiel aan.
(z) Een diameter van ongeveer
Ø3mm
35
ONDERHOUD
De spaak vervangen
WH-6800/WH-RS500
Trek bij het vervangen van de voorspaken eerst de naafas naar buiten.
Haal eerst de naafas eruit volgens de procedure die in de afbeelding wordt getoond. Demonteren vanaf de rechterkant is niet mogelijk.
De naafas lostrekken
1
Verwijder de waterdichte dop.
2
(A)
(A)
(z)
(z)
(z) Demontage
(A)
5 mm inbussleutel
Aanhaalmoment
15 - 17 Nm
Wordt vervolgd op de volgende pagina
36
ONDERHOUD
De spaak vervangen
3
(A)
(B)
(C)
(z)
[1]
[2]
(z) Lipje is aan buitenzijde.
(A)
Houderring naafconus
(B)
Conus
(C)
Afdichting
NOTITIE
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het
terugplaatsen van de afdichtring op dat de
afdichtring de goede kant uitwijst en duw
deze zover mogelijk naar binnen.
Draai de conus vast op de naafas tot hij
niet meer beweegt. Tijdens het uitlijnen
van de puntjes op de conus en de puntjes
op de conushouderbuis, moet deel [1] van
de conushouderbuis in lijn komen te staan
met deel [2] op de naafas.
4
(A)
(A)
Naafas
37
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Spaken in voorwiel vervangen
1
3
3
(B)
(A)
(D)
(C)
[1]
[2]
Schuif de onderlegring en de spaakplug
over de spaak.
Haal de naafmoer aan wanneer u de
spaak in het gat in de naafflens hebt
gestoken. Gebruik een platte
schroevendraaier of een gelijksoortig
gereedschap om de naafmoer volledig
aan te draaien op de schroefdraad van
de spaak.
(A)
Naafmoer
(B)
Tussenring
(C)
Spaak
(D)
Spaaknippel
NOTITIE
Als de onderlegring niet wordt geplaatst,
kan de spaakspanning worden afgesteld.
Vergeet de onderlegring dus niet.
Draai de naafmoer zo ver mogelijk aan.
2
Draai de spaakplug rechtsom vast in het schroefgat in de velg. Voorkom met de
naafplugsleutel dat de spaak draait.
(A)
Spaakplugsleutel
(A)
3
(A) (B)
Breng tenslotte de waterdichte dop aan.
Let erop dat de klauw van de dop in het
gat aan de kraagzijde valt.
(A)
Pal
(B)
Opening
38
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Spaken in achterwiel vervangen
De spaken in het achterwiel kunnen worden vervangen zonder dat de naafas hoeft te worden verwijderd.
Plaats de spaken door ze door de naaf te steken (zie afbeelding).
1
Schuif de onderlegring en de spaakplug over de spaak.
Haal de naafmoer aan wanneer u de spaak in het gat in de naafflens hebt gestoken. Gebruik
een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap om de naafmoer volledig aan
te draaien op de schroefdraad van de spaak.
(A)
Naafmoer
(B)
Tussenring
(C)
Spaak
(D)
Spaaknippel
NOTITIE
Als de onderlegring niet wordt geplaatst,
kan de spaakspanning worden afgesteld.
Vergeet de onderlegring dus niet.
Draai de naafmoer zo ver mogelijk aan.
Rechterkant
(B)
(D)
(C)
(A)
[1]
[2]
Linkerkant
2
Draai de spaakplug rechtsom vast in het schroefgat in de velg. Voorkom met de
naafplugsleutel dat de spaak draait.
(A)
Spaakplugsleutel
(A)
39
ONDERHOUD
De spaak vervangen
WH-RS81
Trek bij het vervangen van de voorspaken eerst de naafas naar buiten.
*
Raadpleeg WH-6800 voor informatie over het verwijderen van de naafas.
Spaken in voorwiel vervangen
*
Raadpleeg voor WH-RS81-C24-TL/WH-RS81-C35-TL de paragraaf “Spaken in voorwiel vervangen” van WH-6800.
Spaken in achterwiel vervangen
*
Raadpleeg voor WH-RS81-C24-CL de paragraaf <C24-CL> in “Spaken in achterwiel vervangen” voor WH-9000.
*
Raadpleeg voor WH-RS81-C24-TL de paragraaf “Spaken in achterwiel vervangen” van WH-6800.
De spaken in het achterwiel kunnen worden vervangen zonder dat de naafas hoeft te worden verwijderd.
Voorzorgsmaatregelen voor het vervangen van spaken aan de rechterkant
Duw bij het vewijderen van een achternaafspaak aan de rechterkant de ernaast liggende spakken een klein stukje aan de kant.
Doe hetzelfde wanneer u een spaak insteekt.
40
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Duw met een puntig gereedschap tegen de binnenzijde van de naafdop om deze van de naafbody te verwijderen.
< C35-CL / C50-CL >
Plaats de spaken door ze door de naaf te steken (zie afbeelding).
(A)
Spaak
(B)
Nippel
Rechterkant
(B)
(A)
Linkerkant
(A)
41
ONDERHOUD
De spaak vervangen
< WH-RS81-C35-TL >
1
Schuif de onderlegring en de spaakplug over de spaak.
Haal de naafmoer aan wanneer u de spaak in het gat in de naafflens hebt gestoken. Gebruik
een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap om de naafmoer volledig aan
te draaien op de schroefdraad van de spaak.
(A)
Naafmoer
(B)
Tussenring
(C)
Spaak
(D)
Spaaknippel
NOTITIE
Als de onderlegring niet wordt geplaatst,
kan de spaakspanning worden afgesteld.
Vergeet de onderlegring dus niet.
Draai de naafmoer zo ver mogelijk aan.
Rechterkant
(A)
(C)
(B)
(D)
[1]
[2]
Linkerkant
(C)
(D)
(B)
2
Draai de spaakplug rechtsom vast in het schroefgat in de velg. Voorkom met de
naafplugsleutel dat de spaak draait.
(A)
Spaakplugsleutel
(A)
42
ONDERHOUD
De spaak vervangen
WH-RS61/WH-RS610
1
< Voor voorzijde > Knip met de tang de spaak door om
deze te verwijderen.
2
Tik op de velg om de velgmoer in lijn te zetten met het spaakgat.
(A)
Spaakgat
(B)
Velgmoer
(A)
(B)
3
Plaats een spaak in het spaakgat en zorg dat de spaak de velgmoer aangrijpt.
Draai na controle de spaakplug tijdelijk aan door hem een paar keer met de klok mee te
draaien terwijl u hem indrukt.
(A)
Spaaknippel
(A)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
43
ONDERHOUD
De spaak vervangen
4
Steek de spaak door de naaf en breng de naafmoer aan.
(A)
Spaak
(B)
Naafmoer
< Voor voorzijde >
Haal de naafmoer aan wanneer u de spaak in het gat in de naafflens hebt gestoken.
Gebruik een tang of een gelijksoortig gereedschap om de naafmoer volledig aan te
draaien op de schroefdraad van de spaak.
(A)
(B)
< Voor achterzijde >
Haal de naafmoer aan wanneer u de spaak in het gat in de naafflens hebt gestoken.
Gebruik een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap om de naafmoer
volledig aan te draaien op de schroefdraad van de spaak.
(B)
(A)
5
Haal de spaakplug met de bijgeleverde
sleutel aan.
44
ONDERHOUD
De spaak vervangen
WH-RS31/WH-RS21/WH-RS11 / WH-RS300
< Voor voorzijde >
< Voor achterzijde >
Plaats de spaken door ze door de naaf te steken (zie afbeelding).
Rechterkant
(B)
(A)
Linkerkant
(A)
Spaak
(B)
Nippel
45
ONDERHOUD
De spaak vervangen
WH-RS010 / WH-RS100
(B)
(A)
(A)
Spaak
(B)
Nippel
(B)
(A)
(A)
Spaak
(B)
Nippel
46
ONDERHOUD
De spaak vervangen
WH-RS330
< Voor voorzijde >
Spaken in achterwiel vervangen
De spaken in het achterwiel kunnen worden vervangen zonder dat de naafas hoeft te worden verwijderd.
Voorzorgsmaatregelen voor het vervangen van spaken aan de rechterkant
Duw bij het vewijderen van een achternaafspaak aan de rechterkant de ernaast liggende spakken een klein stukje aan de kant.
Doe hetzelfde wanneer u een spaak insteekt.
Steek de platte schroevendraaier in het concave deel, duw de naafdop omhoog en verwijder hem van de naaf.
47
ONDERHOUD
De spaak vervangen
Plaats de spaken door ze door de naaf te steken (zie afbeelding).
(A)
Spaak
(B)
Nippel
Rechterkant
(B)
(A)
Linkerkant
(A)
48
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
Vervanging van de freewheelbody
WH-R9100-C24-CL/WH-9000
De cassettenaaf kan worden gedemonteerd zoals getoond in de afbeelding. Demonteer hem echter niet verder dan aangegeven. Wordt hij verder
gedemonteerd, dan is montage niet meer mogelijk.
< C24-TU/C35-CL/C35-TU/C50-CL/C50-TU/C75-TU >
< C24-CL/C24-TL >
49
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
Verwijder na demontage van de naafas de bevestigingsschroef van de freewheel-body
(binnenin de freewheel-body) en vervang vervolgens de freewheel-body.
(Raadpleeg het item "De spaak vervangen" voor informatie over het verwijderen van de
naafas.)
(x) Demontage
(y) Demonteer de afdichtring niet.
(z) Vet aanbrengen
Premium vet (Y04110000)
(A)
14mm inbussleutel
(B)
Onderlegring freewheelbody
(C)
Freewheel-body
(D)
Bevestigingsschroef freewheel-
body
Niet herbruikbaar
Aanhaalmoment
45 - 50 Nm
NOTITIE
Als u de freewheel-body vervangt, vervang
dan tegelijkertijd ook de bevestigingsschroef.
Breng vet aan op de schroefdraad van de
bevestigingsschroef van de freewheel-body
om loskomen of vast blijven zitten te
voorkomen. Haal het freewheel niet uit elkaar
en smeer er geen olie of vet op, anders
kunnen er problemen met de werking
optreden.
(x)
(A)
(B)
(C)
(y)
(D)
(z)
50
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
WH-RS700
De cassettenaaf kan worden gedemonteerd zoals getoond in de afbeelding. Demonteer hem echter niet verder dan aangegeven. Wordt hij verder
gedemonteerd, dan is montage niet meer mogelijk.
Onderdelentekening van voornaaf
51
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
De naafas lostrekken
1
(A)
(B)
(z)
(Rechterkant)
(z)
Demontage
(A)
5 mm inbussleutel
(B)
22 mm naafsleutel
Aanhaalmoment
18 - 20Nm
2
(z)
(B)
(A)
(z)
Demontage
(A)
5 mm inbussleutel
(B)
22 mm naafsleutel
3
(A)
(z)
(z)
Lipje is aan buitenzijde.
(A)
Afdichting
NOTITIE
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen en
verwijderen van de afdichtring, zodat deze
niet verbuigt. Let bij het terugplaatsen van de
afdichtring op dat de ring de goede kant
uitwijst en duw deze zover mogelijk naar
binnen.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
52
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
4
(A)
(A)
Naafas
Onderdelentekening van freehub
53
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
De naafas lostrekken
1
(z)
(B)(A)
Gebruik de naafsleutel en de
inbussleutel om de borgmoer op de
dubbele vergrendeling los te draaien.
(z)
Demontage
(A)
5 mm inbussleutel
(B)
17 mm naafsleutel
Aanhaalmoment
17 - 22Nm
2
(A)
(B) (C)
Verwijderen zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Borgmoer
(B)
Conus
(C)
Afsluitring
3
(A)
Trek de naafas uit de freewheelbody.
(A)
Naafas
54
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
Vervanging van de freewheelbody
(y) (z)
(y)
(z)
(B)
(A)
(C)
Plaats de freewheelbody terug zoals
afgebeeld.
Plaats, na verwijdering van de naafas,
TL-FH15 in de freewheel-eenheid, zet het
gereedschap vast zodat het niet draait
en draai vervolgens het wiel.
(y)
Demontage
(z)
Montage
(A)
Onderlegring freewheelbody
(B)
Freewheelbody
(C)
TL-FH15
Aanhaalmoment
150 Nm
NOTITIE
Probeer de freewheelbody niet te
demonteren, omdat dit kan leiden tot een
defect.
De correcte positie voor het stofkapje is dat
het verscholen is in de freewheelbody,
zoals aangegeven in afbeelding [1].
Als het stofkapje zich in de positie bevindt
die is aangegeven in afbeelding [2], moet u
het montageproces vanaf het begin
herhalen.
[1] [2]
Freewheelbody
Stofkapje
55
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
WH-6800/WH-RS500/WH-RS81
De cassettenaaf kan worden gedemonteerd zoals getoond in de afbeelding. Demonteer hem echter niet verder dan aangegeven. Wordt hij verder
gedemonteerd, dan is montage niet meer mogelijk.
Onderdelentekening van freehub
< WH-6800 / WH-RS500 >
*
Bij WH-RS81 heeft de naaf een andere vorm, maar u kunt dezelfde onderdelentekening gebruiken.
56
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
De naafas lostrekken
1
2
(A)
(z)
(A)
(z) Demontage
(A)
5 mm inbussleutel
Aanhaalmoment
15 - 17 Nm
57
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
3
(A)
(B)
(z)
(C)
(D)
[2]
[1]
(z) Let op de richting.
(A)
Pal
(B)
Veerring
(C)
Houderring naafconus
(D)
Conus
NOTITIE
Draai de conus vast op de naafas tot hij niet
meer beweegt. Tijdens het uitlijnen van de
puntjes op de conus en de puntjes op de
conushouderbuis, moet deel [1] van de
conushouderbuis in lijn komen te staan met
deel [2] op de naafas.
4
(A)
(A)
Naafas
58
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
Vervanging van de freewheelbody
Verwijder na demontage van de naafas de bevestigingsschroef van de freewheel-body
(binnenin de freewheel-body) en vervang vervolgens de freewheel-body.
(Raadpleeg het item "De spaak vervangen" voor informatie over het verwijderen van de
naafas.)
(x) Demontage
(y) Demonteer de afdichtring niet.
(z) Vet aanbrengen
Premium vet (Y04110000)
(A)
14mm inbussleutel
(B)
Onderlegring freewheelbody
(C)
Freewheel-body
(D)
Bevestigingsschroef freewheel-
body
Niet herbruikbaar
Aanhaalmoment
45 - 50 Nm
NOTITIE
Als u de freewheel-body vervangt, vervang
dan tegelijkertijd ook de bevestigingsschroef.
Breng vet aan op de schroefdraad van de
bevestigingsschroef van de freewheel-body
om loskomen of vast blijven zitten te
voorkomen. Haal het freewheel niet uit elkaar
en smeer er geen olie of vet op, anders
kunnen er problemen met de werking
optreden.
(x)
(A)
(B)
(C)
(y)
(D)
(z)
59
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
WH-RS610/WH-RS330
De cassettenaaf kan worden gedemonteerd zoals getoond in de afbeelding. Demonteer hem echter niet verder dan aangegeven. Wordt hij verder
gedemonteerd, dan is montage niet meer mogelijk.
Onderdelentekening van voornaaf
60
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
De naafas lostrekken
1
(A)
(B)
(z)
(linkerkant)
(z) Demontage
(A)
5 mm inbussleutel
(B)
15 mm moersleutel
Aanhaalmoment
10 - 15 Nm
2
(z)
(B)
(A)
(z) Demontage
(A)
5 mm inbussleutel
(B)
15 mm moersleutel
3
(A)
(z)
(z) Lipje aan buitenzijde.
(A)
Afdichting
NOTITIE
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen en
verwijderen van de afdichtring, zodat deze
niet verbuigt. Let er bij het terugplaatsen van
de afdichtring op dat de afdichtring de goede
kant uitwijst en duw deze zover mogelijk naar
binnen.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
61
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
4
(A)
(A)
Naafas
Onderdelentekening van freehub
De naafas lostrekken
1
(A)
(B)
(z)
(z) Demontage
(A)
5 mm inbussleutel
(B)
15 mm moersleutel
Aanhaalmoment
10 - 15 Nm
62
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
2
(A)
(B)
(z)
(z) Demontage
(A)
15 mm moersleutel
(B)
5 mm inbussleutel
3
(A)
(z)
(z) Lipje aan buitenzijde.
(A)
Afdichting
NOTITIE
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen en
verwijderen van de afdichtring, zodat deze
niet verbuigt. Let er bij het terugplaatsen van
de afdichtring op dat de afdichtring de goede
kant uitwijst en duw deze zover mogelijk naar
binnen.
4
(A)
(A)
Naafas
63
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
Vervanging van de freewheelbody
Verwijder na demontage van de naafas de bevestigingsschroef van de freewheel-body
(binnenin de freewheel-body) en vervang vervolgens de freewheel-body.
(y) Demontage
(z) Montage
(A)
Onderlegring freewheelbody
(B)
Freewheel-body
(C)
Bevestigingsschroef freewheel-
body
(D)
10mm inbussleutel
Aanhaalmoment
35 - 50Nm
NOTITIE
Probeer de freewheelbody niet te
demonteren, omdat dit kan leiden tot een
defect.
(D)
(B)
(A)
(C)
(y)
(z)
64
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
WH-RS010 / WH-RS61 / WH-RS31 / WH-RS21 / WH-RS11 / WH-RS300 / WH-RS100
De naafas lostrekken
1
(z)
(A)
(B)
(z) Demontage
(A)
15 mm moersleutel
(B)
17 mm naafsleutel
Aanhaalmoment
10 - 15 Nm
WH-RS010/WH-RS61
Aanhaalmoment
8 - 13Nm
WH-RS31/WH-RS21/WH-RS11/WH-RS300/
WH-RS100
2
(C)
(B)
(A)
(A)
Borgmoer
(B)
Asvulstuk
(C)
Conus
3
(A)
(A)
Naafas
65
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
Vervanging van de freewheelbody
Verwijder na demontage van de naafas de bevestigingsschroef van de freewheel-body
(binnenin de freewheel-body) en vervang vervolgens de freewheel-body.
(y) Demontage
(z) Montage
(A)
Onderlegring freewheelbody
(B)
Freewheel-body
(C)
Bevestigingsschroef freewheel-
body
(D)
10mm inbussleutel
Aanhaalmoment
35 - 50Nm
NOTITIE
Probeer de freewheelbody niet te
demonteren, omdat dit kan leiden tot een
defect.
(D)
(B)
(A)
(C)
(y)
(z)
66
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
De banden moeten met de hand worden geplaatst en verwijderd.
Als dit moeilijk is, kan voor tubeless wielen een kunststof bandenlichter worden gebruikt. Controleer in dergelijke gevallen of het velgoppervlak geen
deuken, krassen of barsten bevat; de kans bestaat op beschadiging van de luchtafdichting tussen de band en de velg, wat leidt tot luchtlekkage.
Controleer bij carbon velgen of er geen sprake is van geschilferd of gebarsten carbon enz. Verzeker u er ten slotte van dat er geen lucht weglekt.
LET OP
Gebruik geen velgtape als er een binnenband wordt gebruikt. Als u velgtape gebruikt, kan dit het verwijderen en aanbrengen bemoeilijken. Ook kan
de band of de binnenband beschadigd raken of kunnen de banden plotseling lek raken en van de velg komen, met mogelijk ernstig letsel tot gevolg.
Draai de borgring voor ventielmoer niet te vast, omdat de ventielafdichting dan kan vervormen en er luchtlekkage kan optreden.
NOTITIE
Als het moeilijk is om de banden aan te brengen, gebruik dan water of een sopje om ze gemakkelijker te kunnen schuiven.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
GEBRUIKEN
1
(A)
Nippels voor tubeless banden
aanbrengen
Breng de nippel aan zoals op de
afbeelding aangegeven.
Controleer bij het vastdraaien van de
borgring voor ventielmoer of het ventiel
niet samen met de ventielmoer draait.
(A)
Borgring voor ventielmoer
67
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen
2
(A)
(B)
(C)
De banden aanbrengen
Duw de hiel aan één kant van de band
naar binnen; zie afbeelding.
Controleer of zich geen vuil op de hiel
van de band, de velg en de nippel
bevindt.
(A)
Band
(B)
Hiel
(C)
Velg
(D)
Luchtventiel
WAARSCHUWING
De banden moeten voor gebruik worden
opgepompt tot de spanning die op de
banden of velg staat aangegeven. Als de
maximale spanning staat aangegeven op
de banden en de velg, moet u de laagste
van de aangegeven waarden niet
overschrijden.
WH-RS700-TL
Maximale spanning
8 bar / 116 psi / 800 kpa
Een hogere spanning dan staat
aangegeven kan plotseling zorgen voor
een lekke en/of loskomende band, wat kan
resulteren in ernstig letsel.
(D)
Duw de hiel aan de andere kant van de
band naar binnen, te beginnen bij het
punt tegenover de luchtnippel.
Aan de kant van de nippel wordt het
moeilijker om de hiel naar binnen te
duwen. Til in dergelijke gevallen de hiel
met de hand op, te beginnen aan de
tegenovergestelde kant van de band en
werk de band rond tot aan de
luchtnippel.
Pak tenslotte de band met beide handen
vast (zie afbeelding) en duw de band in
de velg.
Pomp de band met lucht op, zodat de hielen van
de banden onder de velg klem komen te zitten;
zie de afbeelding.
Laat de band vervolgens leeglopen en controleer
of de bandhiel onder de velgrand vast blijft zitten.
Pomp de band vervolgens op tot de
standaardbandenspanning.
Als de hiel niet in de velg zit geklemd, kan de hiel
loskomen van de velg wanneer de band leegloopt.
(Max: Bandenspanning 800kpa/116psi)
68
ONDERHOUD
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen
3
De banden verwijderen
Als u een band moet verwijderen, laat
de lucht er dan uit lopen en duw de hiel
aan een kant van de band naar het
midden van de velg, zoals in de
afbeelding.
NOTITIE
Duw maar één kant van de hiel naar binnen.
Als u beide zijden tegelijkertijd naar binnen
drukt, is het moeilijker om de band te
verwijderen. Als u beide zijden tegelijkertijd
naar binnen drukt, pomp de band dan weer
op, zodat de hielen weer vast komen te
zitten. Verwijder vervolgens de band door
dehandelingen opnieuw uit te voeren.
Verwijder de hiel aan één kant van
deband te beginnen bij het punt het
dichtste bij de luchtnippel en verwijder
vervolgens de hiel aan de andere kant
van de band.
4
Opmerkingen bij het gebruik van binnenbanden
Draai de vergrendelring van de luchtnippel los en verwijder de luchtnippel.
Duw de hiel aan één kant van de band naar binnen; zie afbeelding.
Bevochtig de buitenranden van de velg en de bandhielen goed en duw de licht opgeblazen binnenband in de buitenband.
Controleer dat de nippel van de binnenband geschikt is voor gebruik met de velg.
Duw de hiel aan één zijde naar binnen te beginnen bij de kant van de velg tegenover de luchtklep. Knijp nu niet in de binnenband.
Gebruik, indien nodig, een sopje.
Blaas de binnenband op tot de buitenband op de goede plaats komt vast te zitten.
Neem contact op met de dealer voor de specificaties van binnenbanden die kunnen worden gebruikt.
69
ONDERHOUD
Waarschuwingen bij het gebruik van een buisvormige velg
Waarschuwingen bij het gebruik van een buisvormige velg
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Tubes worden algemeen gebruikt in wielerwedstrijden omdat ze lichter zijn en soepeler rijgedrag bieden in de bochten. Bij standaardbanden met
eenbinnenband moet er bij het fietsen echter beter worden opgelet. Ook moet er zorgvuldiger te werk worden gegaan bij het uitvoeren van
onderhoudswerkzaamheden. Bovendien moet u voorafgaand aan het gebruik altijd de wielen inspecteren.
U moet zich aan deze voorzorgsmaatregelen houden voor een optimale prestatie van dit product. Als deze voorzorgsmaatregelen niet worden
opgevolgd, kunnen de banden van de velgen komen en beschadigd raken. Hierdoor kan de berijder ernstig letsel oplopen.
Lees de onderstaande punten aandachtig door. Als u er niet zeker van bent dat u over voldoende kennis en ervaring beschikt voor het verwijderen
vande banden of het uitvoeren van onderhoud, vraag dan een erkende fietshandel of een professionele fietsenmaker om hulp.
Gebruik deze banden niet als u niet zeker weet dat ze zijn gelegd door iemand met voldoende kennis en ervaring.
Er is een speciale lijm specifiek voor deze banden om ze aan de velgen vast te plakken. Als er een andere lijm wordt gebruikt, is het mogelijk dat
debanden niet voldoende goed worden vastgeplakt en kan het velgmateriaal verslechteren.
Gebruik voor het reinigen van de velgen alleen een schoonmaakmiddel dat specifiek voor dit soort banden is bedoeld. Als er een ander
reinigingsmiddel wordt gebruikt, zal het velgmateriaal verslechteren. Als u carbon velgen gebruikt, wrijf dan niet hard op het velgoppervlak
metschuurpaper of een soortgelijk materiaal. Anders kan de carbonlaag loskomen van de velgen bij het vervangen van de banden.
Als de lijm niet correct op de velg wordt aangebracht, zal deze de band niet goed op zijn plaats houden en kan deze van de velg loskomen. Let er met
name bij de eerste keer dat de velgen gebruikt worden dat u de velgen grondig met het juiste reinigingsmiddel schoonmaakt om alle sporen van vet
en vuil te verwijderen. Breng vervolgens een dunne laag lijm aan op het velgoppervlak om voor een stevige verbinding tussen de velg en het wiel te
zorgen. Wanneer u dit hebt gedaan, doet u meer lijm gelijkmatig op de velg met een dikte die net voldoende is om de ruwheid van de band te
bedekken en niet meer. Breng vervolgens de band aan. Als er velgen met carbon worden gebruikt en de banden zijn niet correct aangebracht of als
de verkeerde lijm of een verkeerd reinigingsmiddel is gebruikt, dan is het mogelijk dat de band niet zo goed tegen de velg plakt als bij aluminium
velgend. Ook kan de sterkte van de carbon velgen verminderen.
Afhankelijk van de gebruikte lijm kunnen er grote verschillen optreden wat betreft onder meer de plaksterkte, de droogtijd, de duurzaamheid,
endegevoeligheid voor omstandigheden zoals temperatuur en luchtvochtigheid. U moet daarom met name aandacht besteden aan deze plakkracht
wanneer u de wielen gebruikt.
Controleer voorafgaand aan het gebruik altijd de banden door er kracht op uit te oefenen om te verzekeren dat ze goed op de velgen vastzitten.
De plakkracht van de banden kan na langdurig gebruik verslechteren. Het beste kunt u dus regelmatig opnieuw lijm aanbrengen. Als u carbon velgen
gebruikt, gebruik dan een velgcementreiniger of iets vergelijkbaars bij het vervangen van de banden. Met dit middel kunt u de banden voorzichtig
van de velgen halen, zonder dat de carbon laag mee wordt getrokken.
Als u geen lijm op het lijmoppervlak van de band aanbrengt wanneer u de band om de velg legt, dan is de plakkracht tussen de band en de velg
zwakker. Als u wilt dat de banden steviger op de velgen plakken (zoals wanneer u aan wedstrijden deelneemt waarbij scherpe bochten moeten
worden genomen en sterk moet worden geaccelereerd), dan kunt u lijm gebruiken om ze steviger aan te brengen.
Als de velgen door een continu gebruik van de remmen bij steile afdalingen heet worden, dan kan de lijm plotseling loslaten. Als u denkt dat dit zou
kunnen gebeuren, besteed dan speciale aandacht aan het op een gegeven moment selecteren en opnieuw aanbrengen van de lijm. De lijm kan ook
loslaten als u voorzorgsmaatregelen neemt om dat te voorkomen. Mocht dit gebeuren, vervang dan de wielen en gebruik geen buisvormige banden
meer.
Controleer voorafgaand aan het gebruik ook de banden. Als er grote scheuren in de banden zijn, dan kunnen ze tijdens gebruik barsten. Om dat te
voorkomen, moeten ze worden vervangen. De naadafdekkingen kunnen na langdurig gebruik van de banden loskomen. Controleer de banden dus
voor gebruik.
Als u denkt dat er storingen of problemen met het systeem zijn, gebruik de fiets dan niet en neem contact op met een erkende fietshandelaar of een
professionele fietsenmaker voor advies.
Voor vragen over monteren, afstellen, onderhoud of bediening kunt u terecht bij een erkende fietshandel.
NOTITIE
Als er lijm op het gelakte deel van de velg komt, veeg dit dan weg met een doek, voordat het opdroogt. Gebruik geen reinigingsmiddelen of
chemicaliën, zoals velgcementverwijderaars, omdat deze de lak kunnen verwijderen.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70

Shimano CP-W180 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual