Shimano ST-RS405 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
DM-RBDBR01-03
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem/
DUAL CONTROL LEVER
ST-RS405
BR-RS405
BL-RS600
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 10
MONTAGE ............................................................................................................12
Remleiding monteren ................................................................................................................................12
Remleiding monteren (Recht stuurtype) ..................................................................................................17
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem) ........................................................................17
Op het stuur vastzetten .............................................................................................................................21
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten ...................................................................................22
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten (Recht stuurtype) ......................................................30
Montage van de remklauwen ...................................................................................................................37
Het losdraaien van de framebevestigingsbouten voorkomen ................................................................ 45
Schakelkabel monteren .............................................................................................................................46
AFSTELLING ......................................................................................................... 53
Bereikafstelling ..........................................................................................................................................53
ONDERHOUD ....................................................................................................... 55
De remblokken vervangen ........................................................................................................................55
Naamplaat vervangen ................................................................................................................................57
Shimano minerale olie vervangen ............................................................................................................57
Beugelafdekking vervangen .....................................................................................................................58
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel) ........................................ 59
SL-kabelgeleider vervangen ......................................................................................................................59
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (https://si.shimano.com).
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te
voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
4
VEILIGHEID VOOROP
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg de instructies in de handleidingen tijdens de installatie van het product.
Wij raden aan om uitsluitend originele Shimano-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd
raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Rem
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en
defietskenmerken) en bediening van uw fiets leert kennen. Als u het remsysteem op een onjuiste wijze gebruikt, kunt u de controle over de fiets
verliezen of vallen met ernstig letsel tot gevolg. Raadpleeg een fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook
belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, etc.
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt
u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed werken.
Als er toch olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een verkooppunt of fietsenmaker raadplegen. Anders zullen de remmen mogelijk niet
goed werken.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet zijn
versleten. Ga na of het remsysteem voldoende is afgekoeld en controleer de dikte van het remblok. Is het remblok
0,5 mm of dunner, dan moet het door een nieuw blok worden vervangen. Neem contact op met een dealer of een
agent.
0,5mm2mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als de remschijf tot op 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op
met een dealer of een agentschap. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
Er kan dampbelvorming (vapour lock) ontstaan als de remmen continu worden gebruikt. Doe dit dus niet.
Dampbelvorming (“vapor lock”) treedt op wanneer de olie in het remsysteem warm wordt, waardoor de water- of luchtbellen in het remsysteem
uitzetten. Hierdoor moet dan plotseling de remgreep veel verder worden aangetrokken.
5
VEILIGHEID VOOROP
De schijfrem is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Wordt de fiets op zijn kop gezet of op de zijkant gelegd, dan is het
mogelijk dat de rem niet correct werkt en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fietsen, moet u de remgreep een paar keer bedienen
om te controleren of de remmen correct werken. Werken de remmen niet naar behoren, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op
met een dealer of agentschap.
Als u geen weerstand voelt bij het bedienen van de remgreep, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een dealer of
agentschap.
Als er vloeistoflekken optreden, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als u te hard remt met de voorrem, kan het voorwiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg
en gelijkmatig.
De hendel mag nooit worden veranderd. Anders kan de hendel breken, waardoor er niet meer kan worden geremd.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens het monteren of onderhouden van het wiel.
De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van de
remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Als de remschijf is afgesleten tot een dikte van 1,5 mm of zover dat het aluminium oppervlak zichtbaar is, vervang hem dan door een nieuwe
remschijf.
Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen gaat afstellen.
Gebruik alleen Shimano minerale olie. Als andere typen olie worden gebruikt, kan dit problemen veroorzaken met de remwerking en kan het systeem
onbruikbaar worden.
Zorg dat u alleen olie gebruikt uit een container die net geopend is en gebruik olie die u uit de ontluchtingsnippel hebt laten lopen niet opnieuw.
Oude of reeds gebruikte olie kan water bevatten. Dit kan dampbelvorming (“vapor lock”) in het remsysteem veroorzaken.
Pas op dat u geen water of luchtbellen in het remsysteem laat komen. Anders kan dampbelvorming (“vapor lock”) optreden. Wees vooral voorzichtig
bij het verwijderen van het deksel van de reservoirtank.
Bij het doorsnijden van de remslang om de lengte ervan aan te passen of bij het verwisselen van de remslang van links naar rechts of andersom, moet
u zorgen dat u de lucht uit de slang laat lopen volgens de stappen in “Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten”.
Wanneer de fiets ondersteboven of op zijn zijkant wordt geplaatst, kan de reservoirtank van het remsysteem enkele luchtbellen bevatten die nog
aanwezig waren bij het dichtdraaien van de ontluchtingsschroef of die zich in diverse onderdelen van het remsysteem hebben opgehoopt bij
langdurig gebruik. Dit schijfremsysteem is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant wordt geplaatst, kunnen luchtbellen in de reservoirtank in de richting van de remklauwen bewegen. Als onder deze omstandigheden op de
fiets wordt gereden, bestaat het gevaar dat de remmen niet werken en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant geplaatst is geweest, moet u voordat u gaat fietsen de remgreep enkele malen aantrekken om te controleren dat de remmen normaal werken.
Als de remmen niet normaal werken, moet u deze afstellen volgens de volgende procedure.
Als de rem niet lijkt te werken (traag aanvoelt) wanneer de greep wordt aangetrokken
Plaats het ontluchtingsgedeelte van de remgreep zodat dit parallel aan de grond staat, trek de remgreep vervolgens meerdere keren voorzichtig
aan en wacht totdat de luchtbellen terugkeren naar de reservoirtank.
Als de rem nog steeds traag werkt, moet u het remsysteem ontluchten (zie “Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten”).
6
VEILIGHEID VOOROP
Als de quick release-hendel op de naaf zich aan dezelfde kant bevindt als de remschijf, dan kan deze de werking van de remschijf hindert. Let er dus
op dat de hendel de remschijf niet raakt.
Schijfremsystemen van Shimano zijn niet geschikt voor tandems. Omdat tandems zwaarder zijn, wordt het remsysteem sterker belast tijdens het
remmen. Als hydraulische schijfremmen gebruikt worden op een tandem, zal de olietemperatuur te hoog oplopen en kunnen “vapor locks” of
scheuren in de remleidingen ontstaan, waardoor de remmen niet meer functioneren.
Als u de remklauw monteert met boutbevestigingspennen, moet u ervoor zorgen dat u het juiste
formaat montagebouten gebruikt.
Anders zitten de boutbevestigingspennen mogelijk niet stevig vast en kunnen de bouten eruit
vallen.
Boutbevestigings-
pen
Remleiding
Na het bevestigen van de remleiding aan de remeenheid, het toevoegen van Shimano minerale olie en het ontluchten, moet u de remhendel
meerdere keren samenknijpen om te controleren of de remmen normaal werken en er geen vloeistof lekt uit de leiding of het systeem.
Het verbindingsstuk is alleen bestemd voor deze remleiding. Gebruik een geschikt verbindingsstuk, zoals vermeld in de volgende tabel. Als er een
verbindingsstuk wordt gebruikt dat niet geschikt is voor de remleiding, kunnen er vloeistoflekken ontstaan.
Modelnr. Lengte Kleur
SM-BH59-J-SS 13,2mm Goud
Het olijfvormig koppelstuk of het verbindingsstuk mag niet opnieuw gebruikt worden bij hermontage. Een beschadigd of hergebruikt olijfvormig
koppelstuk of aansluitstuk zorgt mogelijk niet voor een zekere aansluiting van de remleiding. Hierdoor kan de remleiding loskomen van de
remklauwen of remgreep.
Als de remleiding loskomt, bestaat het gevaar dat de remmen plotseling niet meer werken.
Remleiding Olive
Verbindingsbout
Afgeknipt
uiteinde
Insteek
verbindingsstuk
Snij de remleiding door zodat het afgesneden uiteinde loodrecht ten opzichte van de lengte van de leiding is. Als de remleiding onder een hoek
wordt afgesneden, kan er vloeistof lekken.
90°
7
VEILIGHEID VOOROP
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor Shimano minerale olie
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en direct contact opnemen met een arts.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Bij contact met de huid moet u deze goed wassen met water en zeep.
Als nevel of damp van Shimano minerale olie wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden. Bedek uw neus en mond met een gasmasker en
gebruik dit product in een goed geventileerde ruimte. Bij inademing van de damp van minerale olie van Shimano onmiddellijk naar een gebied met
frisse lucht gaan en uzelf met een deken bedekken. Zorg dat u warm en rustig blijft, en neem contact op met een arts.
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Shimano minerale olie hanteren
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen.
Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en direct de hulp van een arts inroepen.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Draag handschoenen.
Bij contact met de huid moet u deze goed wassen met water en zeep.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
De oliecontainer niet doorsnijden, in de buurt van warmtebronnen plaatsen, lassen of onder druk zetten. Dit kan ontploffing of brand veroorzaken.
Verwijdering van gebruikte olie: Volg de landelijke of lokale regels voor verwijdering op. Ga voorzichtig te werk bij het weggooien van de olie.
Aanwijzingen: De container afgesloten houden om het binnendringen van oneigenlijke materialen en vocht te voorkomen, en bewaren op een koele,
donkere plek uit de buurt van direct zonlicht of warmte.
Bij hitte of vuur vandaan houden, Petroleumklasse III, Gevaarniveau III
Bij het reinigen met een compressor
Als u de remklauwbody uit elkaar haalt om de interne onderdelen te reinigen met een compressor, houd er dan rekening mee dat vocht van de
perslucht kan achterblijven op de onderdelen van de remklauw. Laat de remklauwonderdelen daarom voldoendedrogen voordat u de remklauwen
weer in elkaar zet.
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de remleiding, om verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan het olijfvormig koppelstuk.
8
VEILIGHEID VOOROP
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Blijf de crank draaien tijdens het schakelen.
Ga voorzichtig om met de producten en voorkom dat ze aan sterke schokken worden blootgesteld.
Gebruik geen verdunningsmiddelen of vergelijkbare stoffen voor het reinigen van de producten. Door dergelijke materialen kan het oppervlak
worden beschadigd.
Als het schakelen niet soepel aanvoelt, moet de derailleur worden gewassen en moeten alle bewegende delen worden gesmeerd.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek de remgreep niet aan terwijl het wiel wordt verwijderd. Als de
remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Neem in dat geval
contact op met een dealer.
Gebruik een zeepoplossing en een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen in de handel verkrijgbaar
remreinigingsmiddel of geluidsdempend middel; deze kunnen schade veroorzaken aan onderdelen zoals afdichtingen.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Gebruik een remleiding/buitenkabel die nog wat extra lengte over heeft als het stuur helemaal naar links of rechts gedraaid is. Controleer dan tevens
(met het stuur geheel naar links of rechts) of de versnellingsschakelaar het frame niet raakt.
Gebruik een OT-SP afgedichte buitenkabel en kabelgeleider voor een soepele werking.
Smeer voor gebruik vet op de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel, zodat de onderdelen soepel langs elkaar kunnen schuiven. Zorg dat
zich geen stof op de binnenkabel afzet. Als het vet van de binnenkabel wordt afgeveegd, wordt het aanbrengen van SIS SP41 vet (Y04180000)
aanbevolen.
Voor de schakelkabel wordt een speciaal vet gebruikt. Gebruik geen premium vet of andere soorten vet, omdat daardoor het schakelen kan
verslechteren.
Als de afstelling van de schakelfunctie niet kan worden uitgevoerd, controleer dan of de uiteinden van de achtervork wel op één lijn staan. Controleer
of de kabel gesmeerd en schoon is en dat de kooi niet te lang of te kort is.
Verwijder de hendeleenheid niet.
Schijfrem
Als de montagenok van de remklauw en het vorkuiteinde geen standaard afmetingen hebben, dan kunnen remschijf en remklauw elkaar raken.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De remblok voorkomen dat de zuiger naar buiten komt wanneer de
remgreep wordt aangetrokken terwijl het wiel wordt verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de
remblokken terug met een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap. Let er daarbij op dat u het oppervlak van de remblokken niet
beschadigt. (Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan een plat gereedschap om de zuigers recht terug naar binnen te duwen, terwijl
uoppast dat u ze niet beschadigt.)
Als het moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, moet u de ontluchtingsschroeven verwijderen en het opnieuw proberen. (Op dit
moment kan er enige olie vanuit het reservoir lopen.)
Gebruik isopropylalcohol, een zeepoplossing of een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen in de handel
verkrijgbaar remreinigingsmiddel of geluidsdempend middel. Dergelijke middelen kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
De zuigers niet verwijderen bij het demonteren van de remklauwen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
10
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
2mm binnenzeskantsleutel 7 mm dopsleutel TL-CT12
2,5mm binnenzeskantsleutel Schroevendraaier [nr.1]
SM-DISC
(Olietrechter en oliestopper)
4mm binnenzeskantsleutel
Platte schroevendraaier
(nominale diam. 0,8 × 4)
TL-BT03/TL-BT03-S
5 mm binnenzeskantsleutel Hobbymes
8mm moersleutel TL-BH61
MONTAGE
12
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remleiding monteren
MONTAGE
Remleiding monteren
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding af
tesnijden.
(z)
90°
NOTITIE
Gebruik het hobbymes op een veilige en
juiste wijze in overeenstemming met de
handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
handleiding die bij dit product wordt
geleverd.
2
(z)
Plaats vooraf een merkteken op de
remleiding zoals aangegeven in de
afbeelding, zodat u kunt controleren
ofde uiteinden van de remleiding
stevigvastzitten op de
remleidingbevestigingen van de
remklauw en de Dual Control versteller.
(Als richtlijn geldt dat de lengte (z) van
het deel van de remleiding dat zich
binnenin de bevestiging bevindt
ongeveer 11 mm is.)
13
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remleiding monteren
3
(z)
(y)
(A) (B) (C) (D)
(E) (C)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en het olijfvormige
koppelstuk.
(y)
Aanbrengrichting
(z)
Vet de buitenzijde van het olive
in.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Olive
(D)
Afgeknipt uiteinde
(E)
Vet
NOTITIE
Voor montage op het ingebouwde frametype
moet u eerst het uiteinde van de remleiding
waaraan de banjo niet is bevestigd verbinden
met de frameremklauw.
4
(z)
(A)
(B)
(D)
(E)
(C)
(B)
(A)
Gebruik een taps gereedschap om de
binnenzijde van het afgeknipte uiteinde
van de remleiding glad te maken, en
bevestig het insteekverbindingsstuk.
Sluit de remleiding aan op TL-BH61 en
zet TL-BH61 vast in een bankschroef.
Tik vervolgens het inzetstuk met een
hamer naar beneden totdat de
aansluitstukbevestiging contact maakt
met het uiteinde van de remleiding.
(z)
SM-BH59-J-SS : 1 mm
(A)
Insteek verbindingsstuk
(B)
Remleiding
(C)
Olive
(D)
TL-BH61
(E)
Bankschroef
NOTITIE
Als het uiteinde van de remleiding geen
contact maakt met de aansluitstukbevestiging
kan de remleiding loskomen of kan er
vloeistof lekken.
14
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remleiding monteren
5
(z)
(A) (B) (C)
Nadat u hebt gecontroleerd of het
olijfvormige koppelstuk is aangebracht
zoals op de afbeelding staat
aangegeven, moet u de schroefdraad
van de verbindingsbout invetten.
(z)
2mm
(A)
Remleiding
(B)
Olive
(C)
Insteek verbindingsstuk
NOTITIE
Gebruik het speciale aansluitstuk dat wordt
meegeleverd met SM-BH59-J-SS.
Als er een ander insteek verbindingsstuk
wordt gebruikt, kan dit los komen te zitten,
waardoor er olie kan weglekken of er andere
problemen ontstaan.
Modelnr. Lengte Kleur
SM-BH59-J-SS 13,2mm Goud
15
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remleiding monteren
6
Zorg ervoor dat de remleiding niet gedraaid is.
Zorg ervoor dat de remklauwen en Dual Control verstellers zich bevinden in de posities die
worden aangegeven in de afbeeldingen.
(y)
Linker greep
(z)
Rechter greep
(A)
Remklauw
(y)
(z)
(A)
(A)
7
(A)
Zet de Dual Control versteller vast op het
stuur of in een bankschroef en breng de
remleiding recht naar binnen.
Draai de verbindingsbout vast met een
moersleutel, terwijl u de remleiding
aanduwt.
(A)
Verbindingsbout
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
NOTITIE
Zorg er hierbij voor dat de remleiding recht
is tijdens het duwen.
Bij het monteren van de remleiding terwijl
de dual control-versteller aan het stuur is
vastgemaakt, moet de hoek van de steun
worden afgesteld, zodat de moersleutel
gemakkelijker kan worden rondgedraaid.
Zorg er hierbij voor dat u het stuur en
andere onderdelen niet beschadigt.
16
MONTAGE
Remleiding monteren
8
(A)(B)
(B)
Zet de remleiding tijdelijk vast aan het
stuur (met tape of een vergelijkbaar
materiaal).
(A)
Remleiding
(B)
Tape
Uiteinde van de remleiding aan de zijde van de remklauw
1
(A) (B) (C) (D)
Bevestig het insteek verbindingsstuk aan
de remleiding.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Olive
(D)
Insteek verbindingsstuk
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
2
Draai de verbindingsbout vast terwijl tegen de remleiding wordt geduwd.
17
MONTAGE
Remleiding monteren (Recht stuurtype)
Remleiding monteren (Recht stuurtype)
Raadpleeg voor meer informatie over het monteren van de remleiding de sectie over remmen in de dealerhandleiding “Algemene bewerkingen”.
Zorg ervoor dat de remklauwen en de hendels zich bevinden in de posities die worden
aangegeven in de afbeeldingen.
(A)
Remklauw
(B)
Remgreep
NOTITIE
De montagepositie van de remleiding
verschilt per model.
Laat de remleiding niet draaien bij het
vastzetten.
(B)(A)
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem
(A) (B)
(E)(D)(C)
(A)
Dual Control versteller
(B)
Koppelingshuls
(C)
Aanslag
(D)
Leidingdop
(E)
Remklauw
18
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
Over het eenvoudig leidingkoppelsysteem
(A)
Dit is een onderdeel van het eenvoudige
leidingkoppelsysteem.
Raadpleeg in Algemene bewerkingen
het gedeelte over remmen voor
informatie over het monteren en
vervangen van de remleiding.
(A)
Koppelingshuls
Over het eenvoudig leidingkoppelsysteem (Direct)
(A)
(B)
(E)(D)
(C)
(A)
Dual Control versteller
(B)
Koppelingshuls
(C)
Aanslag
(D)
Leidingdop
(E)
Remklauw
1
Leid de remleiding door ieder gat in het ingebouwde frame.
2
Verwijder de leidingdop.
19
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
3
Zet de Dual Control versteller vast op het
stuur of in een bankschroef.
Laat de verbindingskant van de
remleiding bij het vastzetten van de Dual
Control versteller naar boven wijzen.
NOTITIE
Bij het monteren van de remleiding terwijl de
dual control-versteller aan het stuur is
vastgemaakt, moet de hoek van de steun
worden afgesteld, zodat de moersleutel
gemakkelijker kan worden rondgedraaid.
Zorg er hierbij voor dat u het stuur en andere
onderdelen niet beschadigt.
4
(A)
Verwijder de afdichtplug.
(A)
Afdichtplug
NOTITIE
Bedek de afdichtplug met een oude doek
vanwege de olie op die hierop zit.
5
Steek de remleiding in het aansluitstuk.
TECHNISCHE TIPS
Deze wordt met een ingebouwd olive
geleverd. Steek de lang naar binnen en let
erop dat deze niet vast komt te zitten op de
olijf.
De remleiding moet tot aan de lijn op de
slang naar binnen worden geduwd.
Gebruik een oude doek bij het insteken van
de remleiding, omdat er olie weg kan lekken.
20
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
6
(A)
Haal de verbindingsbout met een 8 mm
sleutel aan.
Veeg vervolgens eventuele olieresten af.
(A)
Verbindingsbout
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
7
(A)
Verwijder de aanslag van de remgreep.
(A)
Aanslag
NOTITIE
Controleer na het verwijderen van de aanslag
of het afstandsstuk van de remblok aan de
remklauwzijde is aangebracht of dat de
remklauw op de fiets is aangebracht en de
schijfrem zich tussen beide zijden van de
remklauw bevindt, alvorens in de hendel te
knijpen.
Controleer na het aanbrengen dat de
hendelaanslag is verwijderd.
TECHNISCHE TIPS
Beweeg de aanslag heen en weer en trek
eraan om hem te verwijderen. Knijp niet in de
hendel.
21
MONTAGE
Op het stuur vastzetten
Op het stuur vastzetten
1
Draai de beugelafdekking vanaf de
voorkant om.
Draai de uiteinden van de afdekking met
beide handen voorzichtig om en duw ze
naar beneden.
NOTITIE
Als eraan wordt getrokken, kan de afdekking
vanwege de materiaaleigenschappen
beschadigd raken.
2
(A)
Gebruik een 5 mm binnenzeskantsleutel
om de klembout in het bovendeel van
de beugel los te draaien en daarna aan
te draaien na plaatsing op het stuur.
(A)
Klembout
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Bij montage van de schakelversteller op een
racestuur moet u de klembout voldoende
losdraaien.
Anders kan het stuur beschadigd raken.
22
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Plaats de fiets in de werkstandaard zoals aangegeven in de afbeelding, terwijl de
ontluchtingsspacer (geel) is bevestigd op de remklauw.
(A)
Remleiding
(B)
Remklauw
NOTITIE
Bij het ontluchten van de remklauw hebt u
SM-DISC (olietrechter en oliestop) nodig.
(A)
(B)
1
(B)(A)
Bevestig de ontluchtingsspacer (geel).
(A)
Pemblokas
(B)
Ontluchtingsspacer
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3Nm
2
Draai de beugelafdekking vanaf de
achterkant om.
23
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
3
Verwijder het stuurlint.
4
Pas de positie van de ontluchtingsschroef
zodanig aan dat de bovenzijde parallel
aan de grond staat.
NOTITIE
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen niet
met kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
5
(A)(z)
(B)
Verwijder de ontluchtingsschroef en
O-ring.
(z)
2,5mm binnenzeskantsleutel
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
O-ring
NOTITIE
Pas op dat u de ontluchtingsschroef of O-ring
niet laat vallen.
24
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
6
(A)
Bevestig de olietrechter.
(A)
Olietrechter
7
Kantel het stuur zodanig dat de
bovenzijde van de ontluchtingsschroef
op de beugel een hoek van 45° met de
grond maakt, zoals getoond in de
afbeelding.
NOTITIE
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen niet
met kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
8
Zet de remklauw vast in een bankschroef tijdens het ontluchten.
9
(A)
(B)
Plaats een 7 mm dopsleutel.
Vul de spuit met voldoende olie, sluit de
slang op de spuit aan op de
ontluchtingsnippel en zet hem vast met
de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
Slanghouder
NOTITIE
Zet de remklauw vast in een bankschroef om
te verhinderen dat de slang per ongeluk
losraakt.
25
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
10
(A)
(C) (B)
Draai de ontluchtingsnippel 1/8 slag
open.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint dan uit de olietrechter te
stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
Slanghouder
(C)
7 mm dopsleutel
NOTITIE
De greep niet telkens aantrekken en weer
loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
kunnen er luchtbellen in de olie binnen in de
remklauw achterblijven en duurt het
ontluchten langer. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie aftappen en
vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
11
Draai de ontluchtingsschroef even dicht
wanneer er geen luchtbellen meer in de
olie in de trechter zitten.
Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde
van de slang op de spuit afdekt met een
oude doek om het spatten van olie te
voorkomen.
26
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
12
(A)
(B)
Bind de geleverde slang en zak vast met
elastiek.
Plaats een 7 mm dopsleutel zoals
aangegeven in de afbeelding en sluit de
slang aan op de ontluchtingsnippel.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Zak
13
(B)
(A)
Draai de ontluchtingsnippel los.
Controleer op dit moment dat de slang
goed vastzit op de ontluchtingsnippel.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier kan het grootste
gedeelte van de luchtbellen in het
remsysteem eenvoudig worden
verwijderd.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Luchtbel
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te
schudden of voorzichtig op de hendelsteun of
de remklauwen te tikken met een
schroevendraaier, of de positie van de
remklauwen te veranderen.
27
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
14
Het vloeistofniveau in de olietrechter zal nu dalen. Blijf daarom de trechter met olie vullen
om het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen.
15
(B)
(A)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, moet de
nippel even worden dichtgedraaid.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Ontluchtingsnippel
16
Open en sluit de ontluchtingsnippel snel
(elke keer een ongeveer een halve
seconde) terwijl de remgreep is
aangetrokken om eventuele luchtbellen
in de remklauwen te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
keer.
Draai dan de ontluchtingsnippel vast.
Aanhaalmoment
4 - 7Nm
28
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
17
Beweeg het stuur omhoog om de positie
van de ontluchtingsschroef zodanig aan
te passen dat deze evenwijdig aan de
grond staat en controleer dat er geen
luchtbellen achterblijven.
NOTITIE
Zet het stuur vast tijdens het uitvoeren van de
controle.
18
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, moet de remgreep zover mogelijk worden
aangetrokken.
Normaal gesproken moet de remgreep bij het bedienen nu stijf aanvoelen.
(x)
Los
(y)
Beetje stijf
(z)
Stijf
Bediening remgreep
(x)
(y)
(z)
29
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
19
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
20
Verwijder de olietrechter terwijl de
oliestopper er nog steeds in zit. Bevestig
nu de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai hem dicht terwijl u olie naar
buiten laat stromen om er zeker van te
zijn dat er geen luchtbellen in de
voorraadtank achterblijven.
Gebruik een oude doek om te
voorkomen dat olie naar de omringende
gebieden kan stromen.
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
21
Veeg eventuele olie weg die eruit is
gelekt.
30
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten (Recht stuurtype)
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten (Recht stuurtype)
Plaats de fiets in een standaard of iets vergelijkbaars, zoals in de afbeelding, met de vulring voor
ontluchten (geel) nog aan de remklauw bevestigd.
(A)
Leiding
(B)
Remklauw
NOTITIE
Voor het ontluchten van de remklauw hebt u
de SM-DISC (olietrechter en oliestopper)
nodig.
(A)
(B)
1
(z)
Stel de remgreep zo af dat deze in de
rijpositie onder een hoek van 45° met de
grond staat.
(z) 45°
31
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten (Recht stuurtype)
2
(C)
(B)
(A)
Verwijder de bovenste
ontluchtingsschroef en O-ring en plaats
de olietrechter.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
O-ring
(C)
Olietrechter
TECHNISCHE TIPS
Breng op dit moment de oliestopper nog niet
aan.
3
(A)
(B)
Plaats een 7 mm dopsleutel.
Vul de spuit met voldoende olie, sluit de
slang op de spuit aan op de
ontluchtingsnippel en zet hem vast met
de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
Slanghouder
NOTITIE
Zet de remklauw vast in een bankschroef om
te verhinderen dat de slang per ongeluk
losraakt.
32
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten (Recht stuurtype)
4
(A)
(C) (B)
Draai de ontluchtingsnippel 1/8 slag
open.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint dan uit de olietrechter te
stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
Slanghouder
(C)
7 mm dopsleutel
5
Draai de ontluchtingsnippel even dicht wanneer de olie geen luchtbellen meer bevat.
NOTITIE
Zet de remklauw vast in een bankschroef om
te verhinderen dat de slang per ongeluk los
kan raken.
De greep niet herhaalde malen aantrekken en
weer loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
er kunnen luchtbellen achterblijven in de olie
binnenin de remklauw en het ontluchten zal
langer duren. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
33
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten (Recht stuurtype)
6
(A)
(B)
Bind de geleverde slang en zak vast met
elastiek.
Plaats een 7 mm dopsleutel zoals
aangegeven in de afbeelding en sluit de
slang aan op de ontluchtingsnippel.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Zak
7
(B)
(A)
Draai de ontluchtingsnippel los.
Controleer op dit moment dat de slang
goed vastzit op de ontluchtingsnippel.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier kan het grootste
gedeelte van de luchtbellen in het
remsysteem eenvoudig worden
verwijderd.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Luchtbel
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te
schudden of voorzichtig op de hendelsteun of
de remklauwen te tikken met een
schroevendraaier, of de positie van de
remklauwen te veranderen.
34
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten (Recht stuurtype)
8
Het vloeistofniveau in de trechter zal nu dalen. Blijf daarom de trechter met olie vullen om
het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen (er geen lucht
naar binnen komt).
9
(B)
(A)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, moet de
nippel even worden dichtgedraaid.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Ontluchtingsnippel
10
(A)
Open en sluit de ontluchtingsnippel
snel(elke keer een ongeveer een
0,5seconde) zonder de remgreep in te
drukken om eventuele luchtbellen in de
remklauwen te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot
3keer.
Draai dan de ontluchtingsnippel vast.
(A)
7 mm dopsleutel
Aanhaalmoment
4 - 6 Nm
35
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten (Recht stuurtype)
11
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, laat u de remgreep zo ver los als deze kan gaan.
Het is normaal dat de greep op dit punt stijf is.
(x) Los
(y) Beetje stijf
(z) Stijf
NOTITIE
Als de remgreep niet stijf wordt, moet de
procedure vanaf stap 5 worden herhaald.
Hendelbediening
(x)
(y)
(z)
12
[1]
[2]
(z)
(z)
Plaats de greep-unit in de horizontale
positie, zoals afgebeeld, kantel deze 30°
in de richting van [1] en voer vervolgens
stap 11 uit om na te gaan dat er geen
lucht is achtergebleven.
Kantel de greep-unit vervolgens 30° in
de richting van [2] en voer stap 11
opnieuw uit om na te gaan dat er geen
lucht is achtergebleven.
Verschijnen er luchtbellen, herhaal dan
de bovenstaande procedure totdat dit
niet meer gebeurt.
(z) 30°
36
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten (Recht stuurtype)
13
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
14
(A)
Verwijder de olietrechter terwijl de
oliestopper er nog steeds in zit. Bevestig
nu de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai hem dicht totdat er olie
uitstroomt om er zeker van te zijn dat er
geen luchtbellen in de voorraadtank
achterblijven.
(A)
O-ring
Aanhaalmoment
0,3 - 0,5 Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
15
Veeg eventuele olie af die eruit is
gestroomd.
37
MONTAGE
Montage van de remklauwen
Montage van de remklauwen
De remblokken monteren
1
(A) (B)
Verwijder de ontluchtingsspacer (geel).
(A)
Platte schroevendraaier
(nominale diam. 0,8 × 4)
(B)
Ontluchtingsspacer
2
(A)
(C)
(B)
Breng de nieuwe remblokken en bouten
aan.
Zorg dat u op dit moment een
borgplaatje gebruikt.
Monteer de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
Remblok
(B)
Borgplaatje
(C)
Pemblokas
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3Nm
NOTITIE
Als u een remblok met koelvinnen gebruikt,
let dan bij het plaatsen op de markeringen
voor links (L) en rechts (R).
TECHNISCHE TIPS
Monteer de bevestigingsveer voor de
remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding.
Bevestigingsveer
voor remblok
38
MONTAGE
Montage van de remklauwen
De lengte controleren van converterbevestigingsbouten
Hetzelfde voor zowel 140 mm als 160 mm
(A)
(z)
Steek de remklauwbevestigingsbouten
C in het montagegebied op het frame
en controleer of de lengte (z) van het
uitstekende deel van elke
remklauwbevestigingsbout C 13 mm is.
(A)
Remklauwbevestigingsbout C
NOTITIE
Als u een boutlengte-selector gebruikt,
controleer dan dat het uiteinde van de
remklauwbevestigingsbout C binnen bereik
[X] valt.
[X]
Remklauwbevestigingsbout C
Boutlengte-selector
Gebruik geen tussenring bij het controleren
van de lengte van remklauwbevestigings-
bout C.
De lengte van de gebruikte remklauw-
bevestigingsbouten C varieert afhankelijk
van de dikte van het frame.
Gebruik remklauwbevestigingsbouten C
die geschikt is voor de framedikte.
Framedikte
Lengte van
remklauw-
bevestigings-
bout C
Framedikte
Lengte van
remklauw-
bevesti-
gings-bout C
Y-onderdeel
10 mm 23mm Y8N208000
15mm 28mm Y8N208050
20mm 33mm Y8N208010
25mm 38mm Y8N208020
30mm 43mm Y8N208030
35mm 48mm Y8N208040
39
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de remklauwen
Op het frame vastzetten
Bij gebruik van een montagesteun (140 mm remschijf)
1
(A)
(B) (C)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Remklauwbevestigingsbout B
(C)
Montagesteun
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Controleer dat de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
Let bij het aanbrengen van de
montagesteun op de richting die daarop
aangegeven staat.
40
MONTAGE
Montage van de remklauwen
2
(A)
Bevestig de montagesteun tijdelijk op
het frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A vast
terwijl de remblokken tegen de remschijf
worden geduwd.
(A)
Remklauwbevestigingsbout A
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Zorg dat u borgringen bevestigt tijdens het
vastzetten van de
remklauwbevestigingsbouten A.
*
Posities voor het bevestigen van
borgringen variëren voor 140mm en
160mm. (De afbeelding toont de positie
voor 140 mm)
Borgring
41
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de remklauwen
Bij gebruik van een montagesteun (160 mm remschijf)
1
(A)
(B) (C)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Remklauwbevestigingsbout B
(C)
Montagesteun
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Controleer dat de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
Let bij het aanbrengen van de
montagesteun op de richting die daarop
aangegeven staat.
42
MONTAGE
Montage van de remklauwen
2
(A)
Bevestig de montagesteun tijdelijk op
het frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A vast
terwijl de remblokken tegen de remschijf
worden geduwd.
(A)
Remklauwbevestigingsbout A
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Zorg dat u borgringen bevestigt tijdens het
vastzetten van de
remklauwbevestigingsbouten A.
*
Posities voor het bevestigen van
borgringen variëren voor 140mm en
160mm. (De afbeelding toont de positie
voor 160 mm)
Borgring
Bij gebruik van een remklauwbevestigingsbout C (140 mm remschijf)
(A)
(B)
Bevestig de remklauw op het frame.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Remklauwbevestigingsbout C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
43
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de remklauwen
Bij gebruik van een remklauwbevestigingsbout C (160 mm remschijf)
1
(A)
(B)
(C)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Montagesteun
(C)
Remklauwbevestigingsbout B
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Let bij het aanbrengen van de
montagesteun op de richting die daarop
aangegeven staat.
44
MONTAGE
Montage van de remklauwen
2
(A)
(B)
(B)
(C)
Bevestig de montagesteun op het frame.
(A)
Montagesteun
(B)
Tussenring
(C)
Remklauwbevestigingsbout C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Zorg dat u de tussenringen gebruikt bij het
aanbrengen van de montagesteun.
Zorg dat u borgplaatjes bevestigt tijdens
het vastzetten van de
remklauwbevestigingsbouten C.
Borgplaatje
45
MONTAGE
Het losdraaien van de framebevestigingsbouten voorkomen
Het losdraaien van de framebevestigingsbouten voorkomen
Er kan gebruik worden gemaakt van een borgring, bevestigingspin of borgdraad om te voorkomen dat de bouten loskomen.
Kies de methode die geschikt is voor het model, de voorvork en het frame.
Methode met borgring
Voor Achter
(z)
(A)
(A)
(A)
(z)
Post-type
(A)
Borgring
Methode met bevestigingspen
Voor Achter
(A)
(A)
(A)
Boutbevestigingspen
Methode met draad
Voor Achter
(A)
(A)
(A)
Draad
46
MONTAGE
Schakelkabel monteren
Schakelkabel monteren
Gebruikte kabel
Speciale binnenkabel Normaal buitenkabeleinde / SP41 buitenkabel
Ø1,2mm
Tegenoverliggende
zijde
SP41
Ø4mm
Montagepositie kabelstopper met buisje
(A) (B)
(C) (A)
(A)
Normaal buitenkabeleinde
(B)
Dop met korte tong
(C)
Afgesloten buitenkabeleinde
(“resin” type)
TECHNISCHE TIPS
Plaats het bolle deel van het dop met korte
tong in de groef in de beugel.
47
MONTAGE
Schakelkabel monteren
De buitenkabel inkorten
1
(B)
SP41
(A)
Knip met de kabeltang (TL-CT12) of een
vergelijkbaar gereedschap de kabel
door; doe dit aan de zijde zonder
opschrift.
(A)
Kabelstopper met buisje
(B)
TL-CT12
NOTITIE
Gebruik een kabel die nog wat extra lengte
over heeft als het stuur helemaal naar links
of rechts gedraaid is.
Let erop dat u geen verwondingen aan uw
hand oploopt door de naald op de TL-CT12.
2
(y)
(z)
SP41
(A)
(B)
Maak vervolgens de punt van voering
(Ø2,2 mm of meer) met TL-CT12 of een
vergelijkbaar smal gereedschap wat
breder.
(y)
Het kabelstopper met buisje
verwijderen
(z)
Het afgeknipte uiteinde perfect
rond maken
(A)
TL-CT12
(B)
Naald van TL-CT12
3
(z)
SP41
(A)
(B)
Steek de buitenkabel naar binnen tot
deze goed contact maakt met de zitting
van het kabelstopper met buisje.
(z)
Het kabelstopper met buisje
bevestigen
(A)
Kabelstopper met buisje
(B)
Buitenkabel
NOTITIE
Let erop dat de punt van het bolle deel van
het kabelstopper met buisje niet wordt
samengedrukt wanneer de buitenkabel wordt
ingestoken.
48
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Schakelkabel monteren
De schakelbinnenkabel doortrekken
De afbeelding toont de hendel voor de achterzijde.
1
(A)
Bedien de releaseversteller 9 keer of
vaker om hem in de hoogste stand te
zetten.
(A)
Release versteller
2
Draai de beugelafdekking vanaf de
voorkant om.
Draai de uiteinden van de afdekking met
beide handen voorzichtig om en duw ze
naar beneden.
NOTITIE
Als eraan wordt getrokken, kan de afdekking
vanwege de materiaaleigenschappen
beschadigd raken.
49
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Schakelkabel monteren
3
(A)
(z)
(B)
Draai de schroeven los (2 plaatsen) en
verwijder de naamplaat.
(z)
Schroevendraaier [nr.1]
(A)
Schroef
(B)
Naamplaat
NOTITIE
De schroef is klein, dus zorg dat u deze niet
laat vallen.
4
Steek de binnenkabel door de eenheid;
zie de afbeelding.
NOTITIE
Let er bij het naar binnen steken van de kabel
op dat u de coating niet beschadigt.
5
Steek de kabel zodanig naar binnen dat
het binneneinde aan de eenheid is
bevestigd.
50
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Schakelkabel monteren
6
Draai de beugelafdekking vanaf de
achterkant om.
7
(A)
Steek de binnenkabel door de eenheid;
zie de afbeelding.
(A)
Dop met korte tong
NOTITIE
Zorg dat de binnenkabel niet kreukelt door
het verbuigen.
8
Monteer tot slot de naamplaat.
Aanhaalmoment
0,1 - 0,15Nm
51
MONTAGE
Schakelkabel monteren
9
(B)
(A)
(A)
Zet de buitenkabel tijdelijk vast aan het
stuur (met tape of een vergelijkbaar
materiaal).
(A)
Tape
(B)
Buitenkabel
10
Zet tot slot de beugelafdekking terug in de oorspronkelijke positie.
TECHNISCHE TIPS
Voor meer informatie over het monteren van
de beugelafdekking, raadpleegt u het
onderdeel “Beugelafdekking vervangen”.
AFSTELLING
53
AFSTELLING
Bereikafstelling
AFSTELLING
Bereikafstelling
(A)
(B)
Draai de schroef voor de vrije
slagafstelling om de hendeleenheid te
positioneren.
(A)
Schroef voor bereikafstelling
(B)
2mm binnenzeskantsleutel
NOTITIE
Controleer dat de rem goed functioneert
na het afstellen.
Zorg dat u de bovengrens voor het
aanhaalmoment (0,8Nm) niet overschrijdt.
Dit kan het afstelbare gebied beschadigen.
TECHNISCHE TIPS
Rechtsom: Vergroot de verstellerslag
Linksom: Verkleint de verstellerslag
ONDERHOUD
55
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
1
(B)
(A)
Verwijder het wiel uit het frame en
verwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
Remblok
(B)
Borgring
NOTITIE
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de
tussenafstand tussen de remschijf en de
remblokken automatisch wordt aangepast
door het langzaam naar buiten komen van
de zuiger naarmate de remblokken verder
afslijten; wanneer de remblokken worden
vervangen, moet de zuiger worden
teruggeduwd.
Vervang de remblokken als er olie blijft
kleven aan de remblokken, als de
remblokken afgesleten zijn tot 0,5 mm of
als de veren van de remblokken de
remschijf raken.
Gebruik voor het vervangen een geschikt
remblok.
Als u een remblok met koelvinnen
gebruikt, let dan bij het plaatsen op de
markeringen voor links (L) en rechts (R).
2
Maak de zuigers en het omliggende gebied schoon.
3
(A)
Gebruik een plat gereedschap om de
zuigers zo ver mogelijk recht naar
binnen te duwen zonder de zuigers te
verdraaien.
Duw niet met scherp gereedschap op de
zuigers.
Anders kunnen de zuigers beschadigen.
(A)
Zuiger
56
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
4
(A)
(B)
(D)
(C)
Monteer de nieuwe remblokken, de
bout en de remblokspacer (rood).
Zorg dat u op dit moment een
borgplaatje gebruikt.
(A)
Remblok
(B)
Borgplaatje
(C)
Pemblokas
(D)
Remblok spacer (rood)
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3Nm
TECHNISCHE TIPS
Monteer de bevestigingsveer voor de
remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding.
Bevestigingsveer
voor remblok
5
Trek de remgreep enkele malen aan om na te gaan dat de werking stugger wordt.
6
Verwijder de remblokspacer, monteer het wiel en controleer vervolgens dat de remschijf en
remklauw elkaar niet hinderen.
Als ze elkaar raken, moet u ze afstellen zoals beschreven in het onderdeel “Montage van de
remklauwen”.
57
ONDERHOUD
Naamplaat vervangen
Naamplaat vervangen
Draai de beugelafdekking om zodat u de
schroef kunt zien.
Verwijder de schroeven en vervang het
naamplaatje.
Aanhaalmoment
0,1 - 0,15Nm
NOTITIE
De schroef is klein, dus zorg dat u deze niet
laat vallen.
Shimano minerale olie vervangen
U wordt aangeraden om de olie in de reservoirtank te vervangen wanneer deze sterk is verkleurd.
Bevestig een slang met een zak aan de ontluchtingsnippel en draai vervolgens de nippel open om de olie te laten weglopen. Op dit moment kan de Dual
Control versteller worden bediend om te helpen de olie te verwijderen. Nadat u de olie hebt laten weglopen, moet u verse remolie toevoegen zoals
beschreven in het onderdeel “Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten”. Gebruik alleen Shimano minerale olie.
Verwijder de oude olie volgens de toepasselijke landelijke en/of plaatselijke regels voor verwijdering.
58
ONDERHOUD
Beugelafdekking vervangen
Beugelafdekking vervangen
Plaats de uitsteeksels op de
beugelafdekking in de holtes in het
steunhuis tijdens aanbrengen op de
beugelafdekking.
NOTITIE
Let op de
markeringen
R: voor rechts
L: voor links
Aan de binnenzijde van de afdekkap is een
label gegraveerd.
Zorg bij het terugplaatsen van de
afdekking dat de Dual Control versteller en
remleiding zijn verwijderd van de fiets,
zoals aangegeven in de afbeelding.
Voer de ontluchtingsprocedure uit na het
verwijderen van de remleiding.
Pas op dat er geen olie op de
beugelafdekking achterblijft.
TECHNISCHE TIPS
Wrijf wat schoonmaakalcohol in de
binnenzijde van de steunkap om de
montage te vereenvoudigen.
De uitsteeksels op de afdekking passen elk
in een overeenkomstige uitsparing in de
beugel.
59
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
Als het moeilijk is om het binneneinde naar buiten te trekken, kunt u de onderstaande procedure volgen.
1
Draai de beugelafdekking vanaf de voorkant om en verwijder de naamplaat.
TECHNISCHE TIPS
Mocht de binnenkabel breken, dan wordt
aanbevolen tevens de kabelgeleider met de
binnenkabel te vervangen om soepel
schakelen te behouden.
2
Trek het binneneinde los van de
kabelhaak van het kabelmechanisme.
3
Breng de naamplaat aan en zet de beugelafdekking terug in de oorspronkelijke positie.
Aanhaalmoment
0,1 - 0,15Nm
SL-kabelgeleider vervangen
1
Haal de hendel uit het stuur en verwijder de beugelafdekking en de naamplaat.
2
(A)
Verwijder kabelgeleider B met een
schroevendraaier.
(A)
Kabelgeleider B
60
ONDERHOUD
SL-kabelgeleider vervangen
3
(A)
Verwijder kabelgeleider A met een
schroevendraaier.
(A)
Kabelgeleider A
4
(A)
(B)
Duw de nieuwe kabellgeleiders A en B
met de hand naar binnen.
(A)
Kabelgeleider A
(B)
Kabelgeleider B
5
Monteer de naamplaat en de beugelafdekking.
TECHNISCHE TIPS
Voor meer informatie over het monteren van
de beugelafdekking, raadpleegt u het
onderdeel “Beugelafdekking vervangen”.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61

Shimano ST-RS405 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor