Shimano BR-RS505 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
DM-BR0008-10
ST-RS505
ST-RS685
BR-RS505
BR-RS785
BR-RS805
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
Comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem/
DUAL CONTROL LEVER
In deze handleiding wordt de montage van ST-R785 met remmen
niet behandeld.
Raadpleeg “DM-BR0004” voor de montage van ST-R785
metremmen.
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 10
MONTAGE ............................................................................................................12
Remleiding monteren ................................................................................................................................12
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem) ........................................................................18
Op het stuur vastzetten .............................................................................................................................24
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten ...................................................................................26
De remklauw monteren .............................................................................................................................41
Framebevestigingsbouten tijdelijk aandraaien ........................................................................................ 52
Schakelkabel monteren .............................................................................................................................53
AFSTELLING ......................................................................................................... 62
Afstelling vrije slag en bereik ....................................................................................................................62
ONDERHOUD ....................................................................................................... 67
Remblokken vervangen .............................................................................................................................67
Naamplaat vervangen ................................................................................................................................69
Shimano minerale olie vervangen ............................................................................................................70
Beugelafdekking vervangen .....................................................................................................................70
Hoofdsteun voor de hendel vervangen .................................................................................................... 72
Kabelafdekking vervangen .......................................................................................................................74
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel) ........................................ 75
SL-kabelgeleider vervangen ......................................................................................................................78
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (https://si.shimano.com).
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving
tevoorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken
bijincorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
4
VEILIGHEID VOOROP
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven.
Aangeraden wordt alleen originele onderdelen van Shimano te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd
raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Rem
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en
defietskenmerken) en bediening van uw fiets leert kennen. Als u het remsysteem op een onjuiste wijze gebruikt, kunt u de controle over de fiets
verliezen of vallen met ernstig letsel tot gevolg. Raadpleeg uw fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook
belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, etc.
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de bewegende remschijf terechtkomen.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt
u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Het gevaar bestaat dat de remmen niet correct werken.
Als er toch olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een dealer of een agentschap raadplegen. Het gevaar bestaat dat de remmen niet
correct werken.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet zijn
versleten. Ga na of het remsysteem voldoende is afgekoeld en controleer de dikte van het remblok. Is het remblok
0,5mm of dunner, dan moet het door een nieuw blok worden vervangen. Neem contact op met een dealer of
eenagent.
2mm 0,5mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als de remschijf tot op 1,5mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op
met een dealer of een agentschap. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
Er kan dampbelvorming (vapour lock) ontstaan als de remmen continue worden gebruikt. Laat de greep even los om dit probleem te verhelpen.
Bij het fenomeen dampslot wordt de olie in het remsysteem warm, waardoor water- of luchtbellen in het remsysteem uitzetten. Hierdoor moet
dan plotseling de remgreep veel verder worden aangetrokken.
5
VEILIGHEID VOOROP
De remschijf is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Wordt de fiets op zijn kop gezet of op de zijkant gelegd, dan is het
mogelijk dat de rem niet correct werkt en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fietsen, moet u de remgreep een paar keer bedienen
om te controleren of de remmen correct werken. Werken de remmen niet naar behoren, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op
met een dealer of agentschap.
Als u geen weerstand voelt bij het bedienen van de remgreep, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een dealer
ofagentschap.
Als er vloeistoflekken optreden, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als u te hard remt met de voorrem, kan het voorwiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kan de fiets ten val komen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.
Fietslangzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
De hendel mag nooit worden veranderd. Anders kan de hendel breken, waardoor u niet meer kunt remmen.
Controleer voor het fietsen op beschadigingen, zoals geschilferd of gebarsten carbon. Bij beschadigingen moet u de fiets niet meer gebruiken en
contact opnemen met een dealer of een agentschap. Anders kan de hendel breken, waardoor u niet meer kunt remmen.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens het monteren of onderhouden van het wiel.
De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van
debewegende remschijf terechtkomen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Als de remschijf is afgesleten tot een dikte van 1,5mm of zover dat het aluminium oppervlak zichtbaar is, vervang hem dan door een nieuwe
remschijf.
Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen gaat afstellen.
Gebruik alleen Shimano minerale olie. Als andere typen olie worden gebruikt, kan dit problemen veroorzaken met de remwerking en kan het
systeemonbruikbaar worden.
Zorg dat u alleen olie gebruikt uit een container die net geopend is en gebruik olie die u uit de ontluchtingsnippel hebt laten lopen niet opnieuw.
Oude of reeds gebruikte olie kan water bevatten. Dit kan dampbelvorming (“vapor lock”) in het remsysteem veroorzaken.
Pas op dat u geen water of luchtbellen in het remsysteem laat komen. Anders kan dampbelvorming (“vapor lock”) optreden. Wees vooral voorzichtig
bij het verwijderen van het deksel van de reservoirtank.
Bij het doorsnijden van de remslang om de lengte ervan aan te passen of bij het verwisselen van de remslang van links naar rechts of andersom,
moetu zorgen dat u de lucht uit de slang laat lopen volgens de stappen in “Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten”.
Wanneer de fiets ondersteboven of op zijn zijkant wordt geplaatst, kan de reservoirtank van het remsysteem enkele luchtbellen bevatten die nog
aanwezig waren bij het dichtdraaien van de ontluchtingsschroef of die zich in diverse onderdelen van het remsysteem hebben opgehoopt bij
langdurig gebruik. Dit schijfremsysteem is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant wordt geplaatst, kunnen de luchtbellen in de reservoirtank in de richting van de remklauwen bewegen. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant geplaatst is geweest, moet u voordat u gaat fietsen de remgreep enkele malen aantrekken om te controleren dat de remmen normaal werken.
Als de remmen niet normaal werken, moet u deze afstellen volgens de volgende procedure.
Als de rem niet lijkt te werken (traag aanvoelt) wanneer de greep wordt aangetrokken
Plaats het ontluchtingsgedeelte van de remgreep zodat dit parallel aan de grond staat, trek de remgreep vervolgens meerdere keren voorzichtig
aan en wacht totdat de luchtbellen terugkeren naar de reservoirtank.
Als de rem nog steeds traag werkt, moet u het remsysteem ontluchten. (Raadpleeg “Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten”)
6
VEILIGHEID VOOROP
Als de quick release-hendel op de naaf zich aan dezelfde kant bevindt als de remschijf, dan kan deze de werking van de remschijf hindert. Let er dus
op dat de hendel de remschijf niet raakt.
Schijfremsystemen van Shimano zijn niet geschikt voor tandems. Omdat tandems zwaarder zijn, wordt het remsysteem sterker belast tijdens het
remmen. Als hydraulische schijfremmen gebruikt worden op een tandem, zal de olietemperatuur te hoog oplopen en kunnen “vapor locks” of
scheuren in de remleidingen ontstaan, waardoor de remmen niet meer functioneren.
Als u de remklauw monteert met boutbevestigingspennen, moet u ervoor zorgen dat u het juiste
formaat montagebouten gebruikt.
Anders zitten de boutbevestigingspennen mogelijk niet stevig vast en kunnen de bouten eruit vallen.
Boutbevestigingspen
Remleiding
Na het bevestigen van de remleiding aan de remeenheid, het toevoegen van Shimano minerale olie en het ontluchten, moet u de remhendel
meerdere keren samenknijpen om te controleren of de remmen normaal werken en er geen vloeistof lekt uit de leiding of het systeem.
Het verbindingsstuk is alleen bestemd voor deze remleiding. Gebruik een geschikt verbindingsstuk, zoals vermeld in de volgende tabel. Als er een
verbindingsstuk wordt gebruikt dat niet geschikt is voor de remleiding, kunnen er vloeistoflekken ontstaan.
Model nr. Lengte Kleur
SM-BH59-JK-SS 13,2mm Goud
Het olijfvormig koppelstuk of het verbindingsstuk mag niet opnieuw gebruikt worden bij hermontage. Een beschadigd of hergebruikt olijfvormig
koppelstuk of aansluitstuk zorgt mogelijk niet voor een zekere aansluiting van de remleiding. Hierdoor kan de remleiding loskomen van de
remklauwen of remgreep.
Als de remleiding loskomt, bestaat het gevaar dat de remmen plotseling niet meer werken.
Remleiding
Verbindingsbout
Olijfvormig koppelstuk
Afgeknipt uiteinde
Verbindingsstuk
Snij de remleiding door zodat het afgesneden uiteinde loodrecht ten opzichte van de lengte van de leiding is. Als de remleiding onder een hoek
wordt afgesneden, kan er vloeistof lekken.
90°
7
VEILIGHEID VOOROP
LET OP
OPInformeer gebruikers tevens over het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor Shimano minerale olie
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Bij contact met de ogen deze spoelen met water en direct contact opnemen met een arts.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Bij contact met de huid deze goed wassen met water en zeep.
Als nevel of damp van Shimano minerale olie wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden. Bedek neus en mond met een gasmasker en gebruik
dit in een goed geventileerde ruimte. Bij inademing van de damp van minerale olie van Shimano onmiddellijk naar een gebied met frisse lucht gaan
en uzelf met een deken bedekken. Ga liggen, houd uzelf warm en roep indien nodig de hulp van een arts in.
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Shimano minerale olie hanteren
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen.
Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en direct de hulp van een arts inroepen.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Draag handschoenen.
Bij contact met de huid moet u deze goed wassen met water en zeep.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
De oliecontainer niet doorsnijden, in de buurt van warmtebronnen plaatsen, lassen of onder druk zetten. Dit kan ontploffing of brand veroorzaken.
Verwijdering van gebruikte olie: Volg de landelijke of lokale regels voor verwijdering op.
Aanwijzingen: De container afgesloten houden om het binnendringen van oneigenlijke materialen en vocht te voorkomen, en bewaren op een koele,
donkere plek bij direct zonlicht of warmte vandaan.
Bij hitte of vuur vandaan houden. Aardolie klasse III, Gevaarniveau III
Bij het reinigen met een compressor
Als u de remklauwbody uit elkaar haalt om de interne onderdelen te reinigen met een compressor, houd er dan rekening mee dat vocht van de
perslucht kan achterblijven op de onderdelen van de remklauw. Laat de remklauwonderdelen voldoende drogen voordat u de remklauwen weer
inelkaar zet.
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de remleiding, om verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan het olijfvormig koppelstuk.
8
VEILIGHEID VOOROP
N.B.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Blijf de crank draaien tijdens het schakelen.
Ga voorzichtig om met de producten en voorkom dat ze aan sterke schokken worden blootgesteld.
Gebruik geen verdunningsmiddelen of vergelijkbare stoffen voor het reinigen van de producten. Door dergelijke materialen kan het oppervlak
worden beschadigd.
Reinig carbon hendels met een neutraal schoonmaakmiddel met behulp van een zachte doek. omdat anders het materiaal beschadigd kan raken,
waardoor het minder sterk wordt.
Voorkom dat carbon hendels op plaatsen worden achtergelaten waar de temperaturen hoog zijn. Houd ze ook ver uit de buurt van vuur.
Als het schakelen niet soepel aanvoelt, moet de derailleur worden gewassen en moeten alle bewegende delen worden gesmeerd.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek de remgreep niet aan terwijl het wiel wordt verwijderd. Als de
remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Neem in dat geval
contact op met een dealer.
Gebruik een zeepoplossing en een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen in de handel verkrijgbaar
remreinigingsmiddel of geluidsdempend middel; deze kunnen schade veroorzaken aan onderdelen zoals afdichtingen.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Gebruik een remleiding/buitenkabel die nog wat extra lengte over heeft als het stuur helemaal naar links of rechts gedraaid is. Controleer dan
tevens(met het stuur geheel naar links of rechts) of de versnellingsschakelaar het frame niet raakt.
Gebruik een OT-SP kabel en kabelgeleider voor een soepele werking.
Smeer voor gebruik vet op de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel, zodat de onderdelen soepel langs elkaar kunnen schuiven.
Ermagzich geen stof op de binnenkabel afzetten. Als het vet van de binnenkabel wordt afgeveegd, wordt het aanbrengen van SIS SP41 vet
(Y0418000) aanbevolen.
Voor de schakelkabel wordt een speciaal vet gebruikt. Gebruik geen premium vet of andere soorten vet, omdat daardoor het schakelen kan
verslechteren.
Als de afstelling van de schakelfunctie niet kan worden uitgevoerd, controleer dan of de uiteinden van de achtervork wel op één lijn staan.
Controleertevens of de kabel is gesmeerd en of de kooi niet te lang of te kort is.
Verwijder de hendeleenheid niet.
Schijfrem
Als de montagenok van de remklauw en het achterpad niet van de standaardafmetingen zijn, kunnen de remschijf en de remklauw elkaar raken.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De remblok spacers voorkomen dat de zuiger naar buiten komt wanneer
de remgreep wordt aangetrokken terwijl het wiel wordt verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de
remblokken terug met een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap. Let er daarbij op dat u het oppervlak van de remblokken niet
beschadigt. (Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan een plat stuk gereedschap om de zuigers recht terug naar binnen te duwen, terwijl
uoppast dat u ze niet beschadigt)
Als het moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, moet u de ontluchtingsschroeven verwijderen en het opnieuw proberen.
(Opditmoment kan er enige olie vanuit het reservoir lopen.)
Gebruik isopropylalcohol, een zeepoplossing of een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen in de handel
verkrijgbaar remreinigingsmiddel of geluidsdempend middel. Deze kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
De zuigers niet verwijderen bij het demonteren van de remklauwen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
10
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor de montage van het product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
2mm binnenzeskantsleutel 8mm moersleutel TL-BH61
2,5mm binnenzeskantsleutel 7mm dopsleutel TL-CT12
3mm binnenzeskantsleutel Schroevendraaier [nr.1]
SM-DISC
(Olietrechter en oliestopper)
4mm binnenzeskantsleutel
Platte schroevendraaier
(nominale diam. 0,8×4)
TL-BT03/TL-BT03-S
5mm binnenzeskantsleutel Hobbymes
MONTAGE
MONTAGE
Remleiding monteren
12
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remleiding monteren
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding af
tesnijden.
(z) 90°
N.B.
Gebruik het hobbymes op een veilige en juiste
wijze in overeenstemming met de handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
onderhoudsinstructie die bij dit product
wordt geleverd.
2
(z)
Plaats vooraf een merkteken op de
remleiding zoals aangegeven in de
afbeelding, zodat u kunt controleren
ofde uiteinden van de remleiding stevig
vastzitten op de remleidingbevestigingen
van de remklauw en de Dual Control
versteller.
(Als richtlijn geldt dat de lengte van het
deel van de remleiding dat zich binnenin
de bevestiging bevindt ongeveer
11mmis.)
(z) 11mm
MONTAGE
Remleiding monteren
13
Wordt vervolgd op de volgende pagina
3
(D)(C)(B)(A)
(C)(E)(z)
(y)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en het olive, zoals in de
afbeelding.
(y) Aanbrengrichting
(z) Vet de buitenzijde van het olive in.
(A) Remleiding
(B) Verbindingsbout
(C) Olive
(D) Afgeknipt uiteinde
(E) Vet
N.B.
Voor montage op het ingebouwde frametype
moet u eerst het uiteinde van de remleiding
waaraan de banjo niet is bevestigd verbinden
met de frameremklauw.
4
(A) (C)
(A)
(B)
(D)
(E)
(C)
(z)
Gebruik een taps gereedschap om de
binnenzijde van het afgesneden uiteinde
van de remleiding glad te maken, en
bevestig het aansluitstuk.
Sluit de remleiding aan op TL-BH61 en
zet TL-BH61 vast in een bankschroef,
zoals in de afbeelding.
Tik vervolgens het inzetstuk met een
hamer naar beneden totdat de
aansluitstukbevestiging contact maakt
met het uiteinde van de remleiding.
(z)
SM-BH59-JK-SS: 1mm
(A) Remleiding
(B) Olive
(C) Verbindingsstuk
(D) TL-BH61
(E) Bankschroef
N.B.
Als het uiteinde van de remleiding geen
contact maakt met de aansluitstukbevestiging
kan de remleiding loskomen of kan er
vloeistof lekken.
MONTAGE
Remleiding monteren
14
Wordt vervolgd op de volgende pagina
5
(A) (B) (C)
(z)
Nadat u hebt gecontroleerd of het olive
is aangebracht zoals in de afbeelding,
moet u de schroefdraad van de
verbindingsbout invetten.
(z) 2mm
(A) Remleiding
(B) Olive
(C) Verbindingsstuk
N.B.
Gebruik het speciale aansluitstuk dat wordt
meegeleverd met SM-BH59-JK-SS.
Als er een ander verbindingsstuk wordt
gebruikt, kan dit los komen te zitten,
waardoor er olie kan weglekken of er andere
problemen ontstaan.
Model nr. Lengte Kleur
SM-BH59-JK-SS 13,2mm Goud
MONTAGE
Remleiding monteren
15
Wordt vervolgd op de volgende pagina
6
Zorg ervoor dat de remleiding niet gedraaid is.
Zorg ervoor dat de remklauwen en Dual Control verstellers zich bevinden in de posities die
worden aangegeven in de afbeeldingen.
(y)
Linker greep
(z)
Rechter greep
(A) Remklauw
ST-RS685/BR-RS785
(y)
(A)
(z)
(A)
ST-RS505/BR-RS805, BR-RS505
(y)
(z)
MONTAGE
Remleiding monteren
16
7
(A)
Zet de Dual Control versteller vast op het
stuur of in een bankschroef en breng de
remleiding recht naar binnen.
Draai de verbindingsbout vast met een
moersleutel, terwijl u de remleiding
aanduwt.
(A) Verbindingsbout
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
N.B.
Zorg er hierbij voor dat de remleiding recht
is tijdens het duwen.
Bij het monteren van de remleiding terwijl
de dual control-versteller aan het stuur is
vastgemaakt, moet de hoek van de steun
worden afgesteld, zodat de moersleutel
gemakkelijker kan worden rondgedraaid.
Zorg er hierbij voor dat u het stuur en
andere onderdelen niet beschadigt.
8
(B) (A)
Zet de remleiding tijdelijk vast aan het
stuur (met tape of iets vergelijkbaars).
(A) Remleiding
(B) Tape
MONTAGE
Remleiding monteren
17
Uiteinde van de remleiding aan de zijde van de remklauw
Bevestig het verbindingsstuk aan de remleiding.
Draai daarna de verbindingsbout aan terwijl u tegen de remleiding duwt.
(A) Remleiding
(B) Verbindingsbout
(C) Olive
(D) Verbindingsstuk
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
BR-RS785
(A) (B) (C) (D)
BR-RS805/BR-RS505
(A) (B) (C) (D)
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
18
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
Overzicht van het eenvoudige slangkoppelsysteem
ST-RS685/BR-RS785
(A)
(D)
(C)
(E)
(B)
ST-RS505/BR-RS805, BR-RS505
(A)
(D)
(C)
(E)
(B)
(A) Dual Control versteller
(B) Koppelingshuls
(C) Aanslag
(D) Leidingdop
(E) Remklauw
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
19
Over het eenvoudig leidingkoppelsysteem
(A)
Dit is een onderdeel van het eenvoudig
leidingkoppelsysteem.
Raadpleeg voor meer informatie over
het monteren en vervangen van de
remleiding de sectie over remmen in de
dealerhandleiding “Algemene
bewerkingen”.
(A) Koppelingshuls
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
20
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Over het eenvoudig leidingkoppelsysteem (Direct) (ST-RS685/BR-RS785)
(A) (B)
(D)(C) (E)
(A) Dual Control versteller
(B) Koppelingshuls
(C) Aanslag
(D) Leidingdop
(E) Remklauw
1
Leid de remleiding door ieder gat in het ingebouwde frame.
2
Verwijder de leidingdop.
3
Zet de Dual Control versteller vast op het
stuur of in een bankschroef.
Richt hierbij de aansluitpoort voor de
remleiding van de Dual Control versteller
omhoog en zet hem vast op zijn plaats.
N.B.
Bij het monteren van de remleiding terwijl de
dual control-versteller aan het stuur is
vastgemaakt, moet de hoek van de steun
worden afgesteld, zodat de moersleutel
gemakkelijker kan worden rondgedraaid.
Zorg er hierbij voor dat u het stuur en andere
onderdelen niet beschadigt.
4
(A)
Verwijder de afdichtplug.
(A) Afdichtplug
N.B.
Bedek de afdichtplug met een oude doek
vanwege de olie op die hierop zit.
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
21
5
Steek de remleiding in het aansluitstuk.
TECHNISCHE TIPS
Deze wordt met een ingebouwd olive
geleverd. Steek de lang naar binnen en let
erop dat deze niet vast komt te zitten op de
olive.
De remleiding moet tot aan de lijn op de
slang naar binnen worden geduwd.
Gebruik een oude doek bij het insteken van
de remleiding, omdat er olie weg kan lekken.
6
(A)
Haal de verbindingsbout met een 8mm
moersleutel aan.
Veeg vervolgens eventuele olieresten af.
(A) Verbindingsbout
Aanhaalmoment
5 - 7Nm
7
(A)
Verwijder de aanslag van de remgreep.
(A) Aanslag
N.B.
Controleer na het verwijderen van de aanslag
of het afstandsstuk van de remblok aan de
remklauwzijde is aangebracht of dat de
remklauw op de fiets is aangebracht en de
schijfrem zich tussen beide zijden van de
remklauw bevindt, alvorens in de hendel
teknijpen.
Controleer na het aanbrengen dat de
hendelaanslag is verwijderd.
TECHNISCHE TIPS
Beweeg de aanslag heen en weer en trek
eraan om hem te verwijderen. Knijp niet in
dehendel.
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
22
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Over het eenvoudig leidingkoppelsysteem (Direct) (ST-RS505/BR-RS805, BR-RS505)
(A) (B)
(D)(C) (E)
(A) Dual Control versteller
(B) Koppelingshuls
(C) Aanslag
(D) Leidingdop
(E) Remklauw
1
Leid de remleiding door ieder gat in het ingebouwde frame.
2
Verwijder de leidingdop.
3
Zet de Dual Control versteller vast op het
stuur of in een bankschroef.
Richt hierbij de aansluitpoort voor de
remleiding van de Dual Control versteller
omhoog en zet hem vast op zijn plaats.
N.B.
Bij het monteren van de remleiding terwijl de
dual control-versteller aan het stuur is
vastgemaakt, moet de hoek van de steun
worden afgesteld, zodat de moersleutel
gemakkelijker kan worden rondgedraaid.
Zorg er hierbij voor dat u het stuur en andere
onderdelen niet beschadigt.
4
(A)
Verwijder de afdichtplug.
(A) Afdichtplug
N.B.
Bedek de afdichtplug met een oude doek
vanwege de olie op die hierop zit.
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
23
5
Steek de remleiding in het aansluitstuk.
TECHNISCHE TIPS
Deze wordt met een ingebouwd olive
geleverd. Steek de lang naar binnen en let
erop dat deze niet vast komt te zitten op de
olive.
De remleiding moet tot aan de lijn op de
slang naar binnen worden geduwd.
Gebruik een oude doek bij het insteken van
de remleiding, omdat er olie weg kan lekken.
6
(A)
Haal de verbindingsbout met een 8mm
moersleutel aan.
Veeg vervolgens eventuele olieresten af.
(A) Verbindingsbout
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
7
(A)
Verwijder de aanslag van de remgreep.
(A) Aanslag
N.B.
Controleer na het verwijderen van de aanslag
of het afstandsstuk van de remblok aan de
remklauwzijde is aangebracht of dat de
remklauw op de fiets is aangebracht en de
schijfrem zich tussen beide zijden van de
remklauw bevindt, alvorens in de hendel
teknijpen.
Controleer na het aanbrengen dat de
hendelaanslag is verwijderd.
TECHNISCHE TIPS
Beweeg de aanslag heen en weer en trek
eraan om hem te verwijderen. Knijp niet in
dehendel.
MONTAGE
Op het stuur vastzetten
24
Op het stuur vastzetten
ST-RS685
1
Draai de beugelafdekking vanaf de
achterkant om.
Draai de uiteinden van de afdekking met
beide handen voorzichtig om en duw ze
naar beneden.
N.B.
Als eraan wordt getrokken, kan de afdekking
vanwege de materiaaleigenschappen
beschadigd raken.
2
(A)
Gebruik een 5mm binnenzeskantsleutel
om de klembout in het bovendeel van
de beugel los te draaien en daarna aan
te draaien na plaatsing op het stuur.
(A) Klembout
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Bij montage van de schakelversteller op een
racestuur moet u de klembout voldoende
losdraaien.
Anders kan het stuur beschadigd raken.
MONTAGE
Op het stuur vastzetten
25
ST-RS505
1
Draai de beugelafdekking vanaf de
voorkant om.
Draai de uiteinden van de afdekking met
beide handen voorzichtig om en duw ze
naar beneden.
N.B.
Als eraan wordt getrokken, kan de afdekking
vanwege de materiaaleigenschappen
beschadigd raken.
2
(A)
Gebruik een 5mm binnenzeskantsleutel
om de klembout in het bovendeel van
de beugel los te draaien en daarna aan
te draaien na plaatsing op het stuur.
(A) Klembout
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Bij montage van de schakelversteller op een
racestuur moet u de klembout voldoende
losdraaien.
Anders kan het stuur beschadigd raken.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
26
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
ST-RS685/BR-RS785
Plaats de fiets in de werkstandaard zoals aangegeven in de afbeelding, terwijl de
ontluchtingsspacer (geel) is bevestigd op de remklauw.
(A) Remleiding
(B) Remklauw
N.B.
Bij het ontluchten van de remklauw hebt u
SM-DISC (olietrechter en oliestop) nodig.
(A)
(B)
1
(B) (A)
Bevestig de ontluchtingsspacer (geel).
(A) Ontluchtingsspacer
(B) Pemblokas
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3 Nm
2
Draai de beugelafdekking vanaf de
voorkant om.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
27
3
Pas de positie van de ontluchtingsschroef
zodanig aan dat de bovenzijde parallel
aan de grond staat.
N.B.
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen niet
met kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
4
(B)
(A)
Verwijder de ontluchtingsschroef en
O-ring.
(A) Ontluchtingsschroef
(B) O-ring
N.B.
Pas op dat u de ontluchtingsschroef en O-ring
niet laat vallen.
5
(A)
Bevestig de olietrechter.
(A) Olietrechter
6
Kantel de hendel zodanig dat de zijde
van de beugel die in de afbeelding
wordt getoond evenwijdig aan de grond
staat.
N.B.
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen
nietmet kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
28
7
Zet de remklauw vast in een bankschroef tijdens het ontluchten.
8
(C)
(D)
(B)
(A)
Vul de spuit met voldoende olie.
Bevestig de adapter die wordt
meegeleverd bij dit product of het
speciale Shimano-hulpmiddel aan het
uiteinde van de slang, sluit de slang aan
op de ontluchtingsmof en zet hem vast
met de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
Draai de ontluchtingsschroef 1/8 slag
open.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint dan uit de olietrechter te
stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A) Slanghouder
(B) Ontluchtingsschroef
(C) Ontluchtingsnippel
(D) Adapter
N.B.
Zet de remklauw vast in een bankschroef om
te verhinderen dat de slang per ongeluk los
kan raken.
De greep niet herhaalde malen aantrekken en
weer loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
er kunnen luchtbellen achterblijven in de olie
binnenin de remklauw en het ontluchten zal
langer duren. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
9
Draai de ontluchtingsschroef even dicht
wanneer er geen luchtbellen meer in de
olie in de trechter zitten.
Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde
van de slang op de spuit afdekt met een
oude doek om het spatten van olie te
voorkomen.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
29
Wordt vervolgd op de volgende pagina
10
(A)
Bind de geleverde slang en zak
vastmetelastiek, plaats een 3mm
binnenzeskantsleutel zoals aangegeven
in de afbeelding, en sluit de slang aan
op de ontluchtingsmof.
(A) Zak
11
(A)
Draai de ontluchtingsschroef los.
Zorg er hierbij voor dat de slang goed
vastzit op de ontluchtingsmof.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier is het eenvoudig
mogelijk om het grootste gedeelte van
de luchtbellen die in het remsysteem
zitten te verwijderen.
(A) Luchtbellen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te
schudden of voorzichtig op de hendelsteun of
de remklauwen te tikken met een
schroevendraaier, of de positie van de
remklauwen te verschuiven.
12
Het vloeistofniveau in de olietrechter zal nu dalen. Blijf daarom de trechter met olie vullen
om het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
30
Wordt vervolgd op de volgende pagina
13
(B)
(A)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, draait u de
ontluchtingsschroef even dicht.
(A) Ontluchtingsschroef
(B) Ontluchtingsnippel
14
Open en sluit de ontluchtingsschroef snel
(elke keer ongeveer een halve seconde)
terwijl de remgreep is aangetrokken om
eventuele luchtbellen in de remklauwen
te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
keer.
Draai dan de ontluchtingsschroef weer
vast.
Aanhaalmoment
4 - 7Nm
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
31
Wordt vervolgd op de volgende pagina
15
Beweeg het stuur omhoog om de positie
van de ontluchtingsschroef zodanig aan
te passen dat deze evenwijdig aan de
grond staat en controleer dat er geen
luchtbellen achterblijven.
N.B.
Zet het stuur vast tijdens het uitvoeren van
decontrole.
16
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen. Als er geen bellen meer verschijnen, laat u de
remgreep zo ver los als deze kan gaan.
Normaal gesproken moet de remgreep bij het bedienen nu stijf aanvoelen.
(x)
Los
(y)
Beetje stijf
(z)
Stijf
Bediening remgreep
(x)
(y)
(z)
17
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A) O-ring
(B) Oliestopper
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
32
18
Verwijder de olietrechter terwijl de
oliestopper er nog steeds in zit. Bevestig
nu de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai hem dicht terwijl u olie naar
buiten laat stromen om er zeker van te
zijn dat er geen luchtbellen in de
voorraadtank achterblijven.
Gebruik een oude doek om te
voorkomen dat olie naar de omringende
gebieden kan stromen.
Aanhaalmoment
0,5 - 1 Nm
N.B.
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
19
Veeg eventuele olie op die eruit is
gestroomd.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
33
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ST-RS505/BR-RS805, BR-RS505
Plaats de fiets in de werkstandaard zoals aangegeven in de afbeelding, terwijl de
ontluchtingsspacer (geel) is bevestigd op de remklauw.
(A) Remleiding
(B) Remklauw
N.B.
Bij het ontluchten van de remklauw hebt u
SM-DISC (olietrechter en oliestop) nodig.
(A)
(B)
1
(B) (A)
Bevestig de ontluchtingsspacer (geel).
(A) Ontluchtingsspacer
(B) Pemblokas
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3 Nm
2
Draai de beugelafdekking vanaf de
achterkant om.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
34
Wordt vervolgd op de volgende pagina
3
Verwijder het stuurlint.
4
Pas de positie van de ontluchtingsschroef
zodanig aan dat de bovenzijde parallel
aan de grond staat.
N.B.
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen
nietmet kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
5
(A) (B)
Verwijder de ontluchtingsschroef en
O-ring.
(A) Ontluchtingsschroef
(B) O-ring
N.B.
Pas op dat u de ontluchtingsschroef en O-ring
niet laat vallen.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
35
6
(A)
Bevestig de olietrechter.
(A) Olietrechter
7
Kantel de hendel zodanig dat de
bovenzijde van de ontluchtingsschroef
op de beugel een hoek van 45° met de
grond maakt, zoals getoond in de
afbeelding.
N.B.
Wees voorzichtig dat u bij het kantelen
nietmet kracht aan de remleiding of
versnellingskabel trekt.
8
Zet de remklauw vast in een bankschroef tijdens het ontluchten.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
36
Wordt vervolgd op de volgende pagina
9
(A)
(B)
Plaats een 7mm dopsleutel.
Vul de spuit met voldoende olie, sluit
deslang op de spuit aan op de
ontluchtingsnippel en zet hem vast met
de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
Draai de ontluchtingsnippel 1/8 slag open.
(A) Slanghouder
(B) Ontluchtingsnippel
N.B.
Zet de remklauw vast in een bankschroef om
te verhinderen dat de slang per ongeluk los
kan raken.
De greep niet herhaalde malen aantrekken en
weer loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
er kunnen luchtbellen achterblijven in de olie
binnenin de remklauw en het ontluchten zal
langer duren. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
10
Draai de ontluchtingsschroef even dicht
wanneer er geen luchtbellen meer in de
olie in de trechter zitten.
Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde
van de slang op de spuit afdekt met een
oude doek om het spatten van olie te
voorkomen.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
37
Wordt vervolgd op de volgende pagina
11
(A)
Bind de geleverde slang en zak vast met
elastiek.
Plaats een 7mm dopsleutel zoals
aangegeven in de afbeelding en sluit de
slang aan op de ontluchtingsnippel.
(A) Zak
12
(A)
Draai de ontluchtingsnippel los.
Controleer op dit moment dat de slang
goed vastzit op de ontluchtingsnippel.
Na een tijdje komen de olie en
deluchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier is het eenvoudig
mogelijk om het grootste gedeelte van
de luchtbellen die in het remsysteem
zitten te verwijderen.
(A) Luchtbellen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te
schudden of voorzichtig op de hendelsteun of
de remklauwen te tikken met een
schroevendraaier, of de positie van de
remklauwen te verschuiven.
13
Het vloeistofniveau in de olietrechter zal nu dalen. Blijf daarom de trechter met olie vullen
om het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen.
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
38
Wordt vervolgd op de volgende pagina
14
(A)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, draait u de
nippel even dicht.
(A) Ontluchtingsnippel
15
Open en sluit de ontluchtingsnippel snel
(elke keer een ongeveer een halve
seconde) terwijl de remgreep is
aangetrokken om eventuele luchtbellen
in de remklauwen te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
keer.
Draai dan de ontluchtingsnippel vast.
Aanhaalmoment
4 - 7Nm
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
39
Wordt vervolgd op de volgende pagina
16
Beweeg het stuur omhoog om de positie
van de ontluchtingsschroef zodanig aan
te passen dat deze evenwijdig aan de
grond staat en controleer dat er geen
luchtbellen achterblijven.
N.B.
Zet het stuur vast tijdens het uitvoeren van
decontrole.
17
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen. Als er geen bellen meer verschijnen, laat u de
remgreep zo ver los als deze kan gaan.
Normaal gesproken moet de remgreep bij het bedienen nu stijf aanvoelen.
(x)
Los
(y)
Beetje stijf
(z)
Stijf
Bediening remgreep
(x) (y) (z)
MONTAGE
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
40
18
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A) O-ring
(B) Oliestopper
19
Verwijder de olietrechter terwijl de
oliestopper er nog steeds in zit. Bevestig
nu de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai hem dicht terwijl u olie naar
buiten laat stromen om er zeker van te
zijn dat er geen luchtbellen in de
voorraadtank achterblijven.
Gebruik een oude doek om te
voorkomen dat olie naar de omringende
gebieden kan stromen.
Aanhaalmoment
0,5 - 1 Nm
N.B.
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
20
Veeg eventuele olie op die eruit is
gestroomd.
MONTAGE
De remklauw monteren
41
Wordt vervolgd op de volgende pagina
De remklauw monteren
1
BR-RS785
(A)
Verwijder de ontluchtingsspacer (geel).
(A) Ontluchtingsspacer
BR-RS805/RS505
(A)
Verwijder de ontluchtingsspacer (geel).
MONTAGE
De remklauw monteren
42
2
BR-RS785
(C)
(B)(A)
Breng de nieuwe remblokken en
boutenaan.
Zorg dat u op dit moment ook het
borgplaatje aanbrengt.
Monteer de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A) Remschoenen
(B) Borgplaatje
(C) Pemblokas
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3 Nm
N.B.
Als u een remblok met koelvinnen gebruikt,
let dan bij het plaatsen op de markeringen
voor links (L) en rechts (R).
TECHNISCHE TIPS
Bevestigingsveer
voor remblok
Monteer de bevestigingsveer voor de
remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding. (De veer van de BR-RS785 heeft
markeringen op de linkerzijde (L) en
rechterzijde (R).)
BR-RS805/RS505
(C)
(B)(A)
Breng de nieuwe remblokken en
boutenaan.
Zorg dat u op dit moment ook het
borgplaatje aanbrengt.
Monteer de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
MONTAGE
De remklauw monteren
43
Bevestiging lengte converterbevestigingsbout (BR-RS785)
Hetzelfde voor zowel 140 mm als 160 mm
(A)
(z)
Steek de converterbevestigingsbouten in
het montagegebied op het frame en
zorg dat deze 6,8mm naar buiten
steken.
(z) 6,8mm
(A) Converterbevestigingsbouten
N.B.
Als u een boutlengte-selector gebruikt,
controleer dan dat het uiteinde van de
converterbevestigingsbout valt binnen
bereik
A.
A
Converterbev estigingsbouten
Boutlengte-
selector
Gebruik geen tussenring bij het
controlerenvan de lengte van de
converterbevestigingsbout.
De lengte van de gebruikte
converterbevestigingsbouten varieert
afhankelijk van de dikte van het frame.
Gebruik converterbevestigingsbouten die
geschikt zijn voor de framedikte.
Lengte
converterbev-
estigingsbout
Framedikte
Framedikte
Lengte converter-
bevestigingsbout
Y-onderdeel
10mm 16,8mm Y81743100
15mm 21,8mm Y81743150
20mm 26,8mm Y81743200
25mm 31,8mm Y81743250
30mm 36,8mm Y81743300
35mm 41,8mm Y81743350
MONTAGE
De remklauw monteren
44
Controleer de lengte van remklauwbevestigingsbout C (BR-RS805/RS505)
Hetzelfde voor zowel 140 mm als 160 mm
(A)
(z)
Steek de remklauwbevestigingsbouten C
in het montagegebied op het frame en
zorg dat deze 13mm naar buiten steken.
(z) 13mm
(A) Remklauwbevestigingsbout C
N.B.
Als u een boutlengte-selector gebruikt,
controleer dan dat het uiteinde van de
remklauwbevestigingsbout C valt binnen
bereik
A.
A
Remklauwbeves-
tigingsbout C
Boutlengte-
selector
Gebruik geen tussenring bij het
controlerenvan de lengte van
remklauwbevestigingsbout C.
De lengte van de gebruikte
remklauwbevestigingsbout C varieert
afhankelijk van de dikte van het frame.
Gebruik een remklauwbevestigingsbout
Cdie geschikt is voor de framedikte.
Lengte
remklauwbev-
estigingsbout C
Framedikte
Framedikte
Lengte remklauw-
bevestigingsbout C
Y-onderdeel
10mm 23mm Y8N208000
15mm 28mm Y8N208050
20mm 33mm Y8N208010
25mm 38mm Y8N208020
30mm 43mm Y8N208030
35mm 48mm Y8N208040
MONTAGE
De remklauw monteren
45
BR-RS785
Voorkant/Achterkant
(C) (A)
(B)
(D)
(C)
(C)
Monteer de remklauw tijdelijk op het
frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten vast terwijl
u de remblokken tegen de remschijf duwt.
(A) Remschijf
(B) Remklauw
(C) Bevestigingsbouten remklauw
(D) Montagesteun
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
TECHNISCHE TIPS
Controleer dat de remklauw naar opzij kan
bewegen voordat u hem monteert.
NOTITIE
Zorg dat u borgringen aanbrengt bij het
bevestigen van de
remklauwbevestigingsbouten.
MONTAGE
De remklauw monteren
46
Wordt vervolgd op de volgende pagina
BR-RS805/RS505
Bij gebruik van een montagesteun (140 mm remschijf)
1
(A)
(B)
(C)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
(A) Montagesteun
(B) Remklauwbevestigingsbout B
(C) Boutbevestigingspen
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Controleer dat de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
Let bij het aanbrengen van de
montagesteun op de richting die daarop
aangegeven staat.
MONTAGE
De remklauw monteren
47
2
(A)
Bevestig de montagesteun tijdelijk op
het frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A vast
terwijl u de remblokken tegen de
remschijf duwt.
(A) Remklauwbevestigingsbout A
Aanhaalmoment
6 - 8Nm
N.B.
Zorg dat u een borgring aanbrengt
bijhetmonteren van de
remklauwbevestigingsbouten A.
* De montagepositie van de borgring verschilt
voor 140mm en 160mm. (Op de afbeelding
wordt een 140mm remschijf afgebeeld.)
Borgring
MONTAGE
De remklauw monteren
48
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Bij gebruik van een montagesteun (160 mm remschijf)
1
(A)
(C)
(B)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
(A) Montagesteun
(B) Remklauwbevestigingsbout B
(C) Boutbevestigingspen
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Controleer dat de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
Let bij het aanbrengen van de
montagesteun op de richting die daarop
aangegeven staat.
MONTAGE
De remklauw monteren
49
2
(A)
Bevestig de montagesteun tijdelijk op
het frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A vast
terwijl u de remblokken tegen de
remschijf duwt.
(A) Remklauwbevestigingsbout A
Aanhaalmoment
6 - 8Nm
N.B.
Zorg dat u een borgring aanbrengt
bijhetmonteren van de
remklauwbevestigingsbouten A.
* De montagepositie van de borgring verschilt
voor 140mm en 160mm. (Op de afbeelding
wordt een 160mm remschijf afgebeeld.)
Borgring
MONTAGE
De remklauw monteren
50
Bij gebruik van een remklauwbevestigingsbout C (140 mm remschijf)
(B)
(A)
Bevestig de remklauw op het frame.
(A) Boutbevestigingspen
(B) Remklauwbevestigingsbout C
Aanhaalmoment
6 - 8Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Bij gebruik van een remklauwbevestigingsbout C (160 mm remschijf)
1
(A)
(B)
(C)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
(A) Boutbevestigingspen
(B) Montagesteun
(C) Remklauwbevestigingsbout B
Aanhaalmoment
6 - 8Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Let bij het aanbrengen van de
montagesteun op de richting die daarop
aangegeven staat.
Wordt vervolgd op de volgende paginaWordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
De remklauw monteren
51
2
(B)
(A)
(C)
Bevestig de montagesteun op het frame.
(A) Montagesteun
(B) Tussenringen
(C) Remklauwbevestigingsbout C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de tussenringen gebruikt bij het
aanbrengen van de montagesteun.
Zorg dat u een borgplaatje aanbrengt bij
het monteren van de
remklauwbevestigingsbouten C.
Borgplaatje
MONTAGE
Framebevestigingsbouten tijdelijk aandraaien
52
Framebevestigingsbouten tijdelijk aandraaien
Er kan gebruik worden gemaakt van een borgring, bevestigingspin of borgdraad om te voorkomen dat de bouten loskomen.
Kies de methode die geschikt is voor het model, de voorvork en het frame.
Methode met borgring
Voor Achter
Post type
(A)
(A)
(A)
(A) Borgring
Methode met bevestigingspen
Voor Achter
(A)
(A)
(A) Boutbevestigingspen
Methode met draad
Voor Achter
(A)
(A)
(A) Draad
MONTAGE
Schakelkabel monteren
53
Schakelkabel monteren
Gebruikte kabel
Aangewezen binnenkabel Kabelstopper met buisje / SP41 buitenkabel
ɸ 1,2mm
Tegenover-
liggende zijde
SP41
ɸ 4mm
N.B.
Er mag zich geen stof op de binnenkabel
afzetten. Als het vet van de binnenkabel
wordt afgeveegd, wordt het aanbrengen van
SIS SP41 vet (Y04180000) aanbevolen.
Montagepositie kabelstopper met buisje
(A) (B)
(B) (C)
(A) Aluminium dop (derailleurzijde)
(B) Dop met lange tong
(C) Dop met korte tong
(zijde schakelversteller)
TECHNISCHE TIPS
Plaats het bolle deel van het dop met korte
tong in de groef in de beugel.
MONTAGE
Schakelkabel monteren
54
De buitenkabel inkorten
1
SP41
(B)
(A)
Knip met de kabeltang (TL-CT12) of een
vergelijkbaar gereedschap de kabel
door; doe dit aan de zijde zonder
opschrift.
(A) TL-CT12
(B) Kabelstopper met buisje
N.B.
Gebruik een kabel die nog wat extra lengte
over heeft als het stuur helemaal naar links
of rechts gedraaid is.
Let erop dat u geen verwonding aan uw
hand oploopt door de naald aan de
TL-CT12.
2
SP41
(z)
(y)
(B)
(A)
Maak vervolgens de punt van voering
(Φ2,2 of meer) met TL-CT12 of een
vergelijkbaar smal gereedschap wat
breder.
(y) Het kabelstopper met buisje
verwijderen
(z) Het afgeknipte uiteinde perfect
rond maken
(A) TL-CT12
(B) Naald van TL-CT12
3
SP41
(B)
(z)
(A)
Steek de buitenkabel naar binnen tot
deze goed contact maakt met het
uiteinde van het kabelstopper met
buisje.
(z) Het kabelstopper met buisje
aanbrengen
(A) Buitenkabel
(B) Kabelstopper met buisje
N.B.
Let erop dat de punt van het bolle deel van
het kabelstopper met buisje niet wordt
samengedrukt wanneer de buitenkabel wordt
ingestoken.
MONTAGE
Schakelkabel monteren
55
De schakelbinnenkabel doortrekken (ST-RS685)
Op de afbeelding wordt de achterste hendel afgebeeld.
1
(z)
(A)
Bedien de release versteller 10 keer of
vaker om hem in de hoogste stand te
zetten.
(z) Ten minste 10 keer bedienen
(A) Release versteller
2
Verwijder de kabelafdekking van de
beugel met een schroevendraaier.
3
Steek de binnenkabel door de eenheid;
zie de afbeelding.
N.B.
Let er bij het insteken van de kabel op dat de
coating van de binnenkabel niet beschadigd
raakt.
4
Steek de kabel zodanig naar binnen dat
het binnenste uiteinde zich in de
eenheid bevindt.
Wordt vervolgd op de volgende paginaWordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Schakelkabel monteren
56
Wordt vervolgd op de volgende pagina
5
(A)
Steek de binnenkabel door de eenheid;
zie de afbeelding.
(A) Dop met korte tong
6
Breng ten slotte de kabelafdekking aan.
TECHNISCHE TIPS
Wanneer de binnenkabel wordt aangebracht,
kan de coating beschadigd raken en gaan
rafelen. Dit is echter niet van invloed op de
werking van de kabel.
7
(B)
(A)
(A)
Zet de buitenkabel tijdelijk vast aan het
stuur (met tape of iets vergelijkbaars).
(A) Tape
(B) Buitenkabel
MONTAGE
Schakelkabel monteren
57
8
[B]
[A]
Wikkel het stuurlint zodanig dat het
uitsteeksel van de steunafdekking in
desteun past, zoals getoond in de
afbeelding.
Wikkel het stuurlint niet verder dan
deel[A].
Wikkel het stuurlint niet rond deel[B].
MONTAGE
Schakelkabel monteren
58
Wordt vervolgd op de volgende pagina
De schakelbinnenkabel doortrekken (ST-RS505)
Op de afbeelding wordt de achterste hendel afgebeeld.
1
(z)
(A)
Bedien de release versteller 10 keer of
vaker om hem in de hoogste stand te
zetten.
(z) Ten minste 10 keer bedienen
(A) Release versteller
2
Draai de beugelafdekking vanaf de
voorkant om.
Draai de uiteinden van de afdekking met
beide handen voorzichtig om en duw ze
naar beneden.
N.B.
Als eraan wordt getrokken, kan de afdekking
vanwege de materiaaleigenschappen
beschadigd raken.
3
(A)
(B)
Draai de schroeven los (2 plaatsen) en
verwijder de naamplaat.
(A) Schroef
(B) Naamplaat
N.B.
De schroeven zijn klein, dus zorg dat u ze niet
laat vallen.
MONTAGE
Schakelkabel monteren
59
4
Steek de binnenkabel door de eenheid;
zie de afbeelding.
N.B.
Let er bij het insteken van de kabel op dat de
coating van de binnenkabel niet beschadigd
raakt.
5
Steek de kabel zodanig naar binnen dat
het binnenste uiteinde zich in de
eenheid bevindt.
6
Draai de beugelafdekking vanaf de
achterkant om.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Schakelkabel monteren
60
7
(A)
Steek de binnenkabel door de eenheid;
zie de afbeelding.
(A) Dop met korte tong
N.B.
Zorg dat de binnenkabel niet kreukelt door
het verbuigen.
Wanneer de binnenkabel wordt
aangebracht, kan de coating beschadigd
raken en gaan rafelen. Dit is echter niet
van invloed op de werking van de kabel.
8
Monteer tot slot de naamplaat.
Aanhaalmoment
0,1 - 0,15Nm
9
(B)
(A)
(A)
Zet de buitenkabel tijdelijk vast aan het
stuur (met tape of iets vergelijkbaars).
(A) Tape
(B) Buitenkabel
10
Zet tot slot de beugelafdekking terug in de oorspronkelijke positie.
* Voor meer informatie over het monteren van de beugelafdekking, raadpleegt u het
onderdeel “Beugelafdekking vervangen”.
AFSTELLING
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
62
Wordt vervolgd op de volgende pagina
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
ST-RS685
1
Draai de beugelafdekking vanaf de
achterkant om.
TECHNISCHE TIPS
Als u alleen het bereik wilt afstellen, voert
ustap 3 uit.
2
(B)(A)
Draai de stelschroef voor vrije
slagafstelling om de slag aan te passen.
Draaien in de richting die wordt
aangegeven in de afbeelding, vergroot
de vrije slag.
(A) Stelschroef voor vrije
slagafstelling
(B) 2mm binnenzeskantsleutel
N.B.
Stop met het losdraaien van de stelschroef
voor vrije slagafstelling als de vrije slag niet
groter meer wordt.
Als de schroef voor de vrije slagafstelling te
ver wordt losgedraaid, kan de schroef uit
de steuneenheid komen.
Draai de stelschroef voor vrije slagafstelling
niet met kracht aan. Anders kunt u deze
stelschroef beschadigen.
Verwijder de tussenring van de stelschroef
voor vrije slagafstelling niet.
Plaats de stelschroef voor vrije slagafstelling
zodanig dat deze de beugelafdekking niet
hindert.
TECHNISCHE TIPS
De vrije slag van de hendel kan worden
versteld over een gebied van 2,5 mm op
25,4mm (1 inch) afstand van het uiteinde.
Afstelbaar bereik: 2,5 mm
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
63
3
(B)
(A)
Draai de schroef voor de vrije
slagafstelling om de hendeleenheid
tepositioneren.
(A) 2mm binnenzeskantsleutel
(B) Schroef voor bereikafstelling
N.B.
Controleer dat de rem goed functioneert
na het afstellen.
Stop met het aandraaien van de schroef
voor de bereikafstelling als er geen klik
meer voelbaar is.
Zorg dat u de bovengrens voor het
aanhaalmoment (1Nm) niet overschrijdt.
Dit kan het afstelbare gebied beschadigen.
TECHNISCHE TIPS
Rechtsom: De greepbreedte wordt groter
Linksom: De greepbreedte wordt kleiner
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
64
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ST-RS505
1
(z)
(A)
Bedien de release versteller 10keer of
vaker om hem in de hoogste stand te
zetten.
(z) Ten minste 10keer bedienen
(A) Release versteller
TECHNISCHE TIPS
Als u alleen het bereik wilt afstellen, voert u
stap 3 uit.
2
(A)
[1]
[3]
[2]
(B)
Plaats de hoofdversteller naar binnen
zoals aangegeven in de afbeelding
[1]om de gaten voor de vrije
slagafstelling bloot te leggen.
De vrije slag kan worden afgesteld door
een binnenzeskantsleutel of een
vergelijkbaar gereedschap in één van de
gaten voor vrije slagafstelling te plaatsen
en het gereedschap te bewegen, zoals
aangegeven in de afbeelding [2]. (Door
de binnenzeskansleutel of een
vergelijkbaar gereedschap in de richting
te bewegen die staat aangegeven in
afbeelding [3] wordt de vrije slag
vergroot.)
(A) Gat vrije slagafstelling
(B) 2mm binnenzeskantsleutel of
vergelijkbaar gereedschap
TECHNISCHE TIPS
Afbeelding [3] toont de rechter greep; als
echter een gereedschap in de linker greep
in dezelfde richting wordt bewogen, wordt
tevens de vrije slag voor de linker greep
vergroot.
Linker greep
De vrije slag van de hendel kan worden
versteld over een gebied van 8mm op
25,4mm (1 inch) afstand van het uiteinde.
Afstelbaar bereik: 8mm
AFSTELLING
Afstelling vrije slag en bereik
65
3
(B)
(A)
Draai de schroef voor de vrije
slagafstelling om de hendeleenheid te
positioneren.
(A) 2mm binnenzeskantsleutel
(B) Schroef voor bereikafstelling
N.B.
Controleer dat de rem goed functioneert
na het afstellen.
Zorg dat u de bovengrens voor het
aanhaalmoment (0,8Nm) niet overschrijdt.
Dit kan het afstelbare gebied beschadigen.
TECHNISCHE TIPS
Rechtsom: De greepbreedte wordt groter
Linksom: De greepbreedte wordt kleiner
ONDERHOUD
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
67
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
1
BR-RS785
(B)
(A)
Verwijder het wiel uit het frame en
verwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A) Remschoenen
(B) Borgplaatje
N.B.
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de
tussenafstand tussen de remschijf en de
remblokken automatisch wordt aangepast
door het langzaam naar buiten komen van
de zuiger naarmate de remblokken verder
afslijten. Wanneer u de remblokken
vervangt, moet u de zuiger terugduwen.
Vervang de remblokken als er olie blijft
kleven aan de remblokken nadat olie is
toegevoegd, of als de remblokken
afgesleten zijn tot 0,5 mm of als de veren
van de remblokken de remschijf raken.
De remblokken in de BR-RS785 en
BR-RS805/RS505 zijn niet uitwisselbaar.
Gebruik voor het vervangen een geschikt
remblok.
Als u een remblok met koelvinnen
gebruikt, let dan bij het plaatsen op de
markeringen voor links (L) en rechts (R).
BR-RS805/RS505
(B)
(A)
Verwijder het wiel uit het frame en
verwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
2
Maak de zuigers en het omliggende gebied schoon.
3
(A)
Gebruik een plat gereedschap om de
zuigers recht naar binnen terug te
duwen, zover als mogelijk is. Wees
daarbij voorzichtig dat u de zuigers niet
verbuigt.
Duw niet op de zuigers met een scherp
gereedschap.
Dit kan de zuigers beschadigen.
(A) Zuiger
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
68
4
BR-RS785
(A)
(B)
(C)
(D)
Monteer de nieuwe remblokken, de
bout en de remblok spacer (rood). Zorg
dat u op dit moment ook het
borgplaatje aanbrengt.
(A) Remschoenen
(B) Borgplaatje
(C) Pemblokas
(D) Remblok spacer (rood)
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3Nm
TECHNISCHE TIPS
Bevestigingsveer
voor remblok
Monteer de bevestigingsveer voor de
remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding. (De veer van de BR-RS785 heeft
markeringen op de linkerzijde (L) en
rechterzijde (R).)
BR-RS805/RS505
(A)
(B)
(C)
(D)
Monteer de nieuwe remblokken, de
bout en de remblok spacer (rood). Zorg
dat u op dit moment ook het
borgplaatje aanbrengt.
5
Trek de remgreep verschillende malen aan om te controleren dat hij verstijft.
6
Verwijder de remblokspacer, monteer het wiel en controleer vervolgens dat de remschijf en
remklauw elkaar niet hinderen. Als ze elkaar raken, moet u ze afstellen zoals beschreven in
het onderdeel “De remklauw monteren”.
ONDERHOUD
Naamplaat vervangen
69
Naamplaat vervangen
ST-RS685
Een schroef wordt zichtbaar als de rem
tijdens het schakelen wordt bediend.
Verwijder de schroeven en vervang het
naamplaatje.
Aanhaalmoment
0,15 - 0,2Nm
N.B.
De schroeven zijn klein, dus zorg dat u ze niet
laat vallen.
ST-RS505
Draai de beugelafdekking om zodat u de
schroeven kunt zien.
Verwijder de schroeven en vervang het
naamplaatje.
Aanhaalmoment
0,1 - 0,15Nm
ONDERHOUD
Shimano minerale olie vervangen
70
Shimano minerale olie vervangen
Er wordt aanbevolen om de olie te vervangen wanneer de olie in de reservoirtank zichtbaar is verkleurd.
Na bevestiging van de zak en slang aan de ontluchtingsnippel draait u de nippel open om de olie te laten weglopen. Bedien hierbij de Dual Control
versteller om de olie gemakkelijker te laten weglopen. Raadpleeg na het verwijderen van de olie het onderdeel “Shimano minerale olie toevoegen en
ontluchten” en smeer het systeem met olie uit een nieuwe container. Gebruik alleen Shimano minerale olie.
Houd u bij het verwijderen van gebruikte olie aan de toepasselijke landelijke en/of plaatselijke regelgeving.
Beugelafdekking vervangen
ST-RS685
Plaats de uitsteeksels op de afdekking in
de uitsparingen in de beugel.
N.B.
Let op de markeringen
R: voor rechts
L: voor links
De markeringen zijn te vinden aan de
binnenzijde van de houderafdekking.
Zorg bij het terugplaatsen van de
afdekking dat de Dual Control versteller en
remleiding zijn verwijderd van de fiets,
zoals aangegeven in de afbeelding. Anders
kunt u ook de remklauw van het frame
verwijderen en de beugelafdekking
aanbrengen vanaf de zijde van de
remklauw.
Voer de ontluchtingsprocedure uit na het
verwijderen van de remleiding.
TECHNISCHE TIPS
Wrijf wat schoonmaakalcohol in de
binnenzijde van de afdekking om het
plaatsen te vereenvoudigen.
De uitsteeksels op de afdekking passen elk
in een overeenkomstige uitsparing in de
beugel.
ONDERHOUD
Beugelafdekking vervangen
71
ST-RS505
Plaats de uitsteeksels op de afdekking in
de uitsparingen in de beugel.
N.B.
Let op de markeringen
R: voor rechts
L: voor links
De markeringen zijn te vinden aan de
binnenzijde van de houderafdekking.
Zorg bij het terugplaatsen van de afdekkap
altijd dat de Dual Control versteller en
remleiding zijn verwijderd van de fiets,
zoals aangegeven in de afbeelding.
Voer de ontluchtingsprocedure uit na het
verwijderen van de remleiding.
Pas op dat er geen olie op de
beugelafdekking achterblijft.
TECHNISCHE TIPS
Wrijf wat schoonmaakalcohol in de
binnenzijde van de afdekking om het
plaatsen te vereenvoudigen.
De uitsteeksels op de afdekking passen elk
in een overeenkomstige uitsparing in de
beugel.
ONDERHOUD
Hoofdsteun voor de hendel vervangen
72
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Hoofdsteun voor de hendel vervangen
1
(B)
(A)
Bedien de release versteller 2 keer of
vaker en verzet de hoofdversteller
vervolgens 2 versnellingen.
(A) Release versteller
(B) Hoofdversteller
2
(A)
(B)
(z)
Houd de basis van de hoofdversteller
vast met uw handen en zet vervolgens
alleen de hoofdversteller terug in de
oorspronkelijke positie.
(z) Met vingers tegenhouden.
(A) Hoofdversteller
(B) Hendelhoofdsteun
ONDERHOUD
Hoofdsteun voor de hendel vervangen
73
3
Draai de hoofdsteun van de hendel met
een platte schroevendraaier of een
vergelijkbaar gereedschap in de richting
van de pijl en verwijder de aanslag.
4
Trek de hoofdsteun naar buiten.
5
Breng een nieuwe hoofdsteun aan.
ONDERHOUD
Kabelafdekking vervangen
74
Kabelafdekking vervangen
1
(A)
Verwijder de schroeven aan de
onderkant van de beugel en verwijder
de onderste afdekking.
(A) Schroevendraaier nr.1
2
Verwijder de kabelafdekking van de
beugel met een schroevendraaier.
3
Monteer een nieuwe kabelafdekking.
TECHNISCHE TIPS
Steek de pennen aan de achterzijde van de
kabelafdekking in de gaten van de beugel.
Pen (ɸ 1,8 mm)
4
(A)
Duw de onderste afdekking tegen de
beugel.
(A) Schroevendraaier [nr.1]
ONDERHOUD
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
75
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
ST-RS685
Als het binneneinde zich moeilijk naar buiten laat trekken, volg dan onderstaande procedure.
1
Haal de hendel uit het handvat en verwijder de beugelafdekking.
TECHNISCHE TIPS
Voor een soepele schakelwerking wordt
aanbevolen om ook de kabelgeleider te
vervangen bij het vervangen van een
ontkoppelde binnenkabel.
2
(A)
Verwijder de schroeven aan de
onderkant van de beugel en verwijder
de twee afdekkingen (afdekking van de
eenheid en onderste afdekking).
(A) Schroevendraaier [nr.1]
ONDERHOUD
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
76
3
Trek het binneneinde los van de
kabelhaak van het kabelmechanisme.
N.B.
Let er nu op dat u de veer niet per ongeluk
aanraakt. Er zou dan een probleem met de
werking kunnen ontstaan.
4
Plaats de twee afdekkingen terug en zet ze met de schroeven vast.
Aanhaalmoment
0,2 - 0,25Nm
ONDERHOUD
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
77
ST-RS505
Als het binneneinde zich moeilijk naar buiten laat trekken, volg dan onderstaande procedure.
1
Draai de beugelafdekking vanaf de voorkant om en verwijder de naamplaat.
TECHNISCHE TIPS
Voor een soepele schakelwerking wordt
aanbevolen om ook de kabelgeleider te
vervangen bij het vervangen van de
ontkoppelde binnenkabel.
2
Trek het binneneinde los van de
kabelhaak van het kabelmechanisme.
3
Breng de naamplaat aan en zet de beugelafdekking terug in de oorspronkelijke positie.
Aanhaalmoment
0,1 - 0,15Nm
ONDERHOUD
SL-kabelgeleider vervangen
78
SL-kabelgeleider vervangen
ST-RS685
1
Haal de hendel uit het handvat en verwijder de beugelafdekking.
2
Verwijder de kabelafdekking van de
beugel met een schroevendraaier.
3
Duw met een spit gereedschap de
SL-kabelgeleider naar buiten.
4
Duw de nieuwe kabel met uw handen
naar binnen.
5
Breng de kabelafdekking aan.
ONDERHOUD
SL-kabelgeleider vervangen
79
ST-RS505
1
Haal de hendel uit het handvat en verwijder nu de beugelafdekking, naamplaat en het blok
van de beugelafdekking.
2
Verwijder kabelgeleider B met een
schroevendraaier.
3
Verwijder kabelgeleider A met een
schroevendraaier.
4
Duw de nieuwe kabellgeleiders A en B
met de hand naar binnen.
5
Breng het blok van de beugelafdekking, de naamplaat en de beugelafdekking aan.
* Voor meer informatie over het monteren van de beugelafdekking, raadpleegt u het
onderdeel “Beugelafdekking vervangen”.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80

Shimano BR-RS505 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor