17
GARANTIEBEPALINGEN EN SERVICE
Bij aanspraak op kosteloos herstel dient het origineel van de betreffende aankoopnota,
of kwitantie te worden getoond of meegezonden.
Algemene garantiebepalingen
1 De fabrikant verleent een jaar garantie op het op de bijbehorende koopnota vermelde
apparaat, gerekend vanaf de koopdatum. Indien zich binnen deze periode een storing
voordoet, welke het gevolg is van een materiaal- en/of konstruktiefouten, heeft de koper het
recht op kosteloos herstel.
1a Voor stofzuigers, bedoeld voor huishoudelijk gebruik, geldt een algemene
garantieperiode van twee jaar. Accessoires zijn aan direkte slijtage onderhevig; deze
verbruiksartikelen zijn derhalve van garantie uitgesloten.
2 De fabrikant verleent een jaar garantie op door haar servicedienst uitgevoerde
herstelwerkzaamheden en het daarbij nieuw aangebrachte materiaal, gerekend vanaf de
hersteldatum. Indien zich binnen deze periode een storing voordoet, welke het direkte gevolg
is van de uitgevoerde herstelwerkzaamheden of het daarbij nieuw aangebrachte materiaal,
heeft de koper het recht op kosteloos herstel. Door de uitvoering van herstelwerkzaamheden
wordt de algemene garantieperiode, welke het gehele apparaat omvat, niet verlengd.
3 Servicebezoeken aan huis worden alleen gebracht voor grote, moeilijk transporteerbare
apparaten, per definitie: wasautomaten, trommeldroogautomaten, afwasautomaten,
koelkasten, diepvrieskasten/-kisten, ovens, fornuizen en inbouwapparaten.
3a De regeling als genoemd onder punt 3 geldt ook voor caravankoelkasten, mits de plaats
waar zich het apparaat bevindt binnen de landsgrenzen ligt en over normale, voor het
autoverkeer opengestelde wegen bereikbaar is. Voorts dienen ten tijde van het bezoek het
apparaat en de eigenaar, of diens gemachtigde plaatsvervanger, op de afgesproken
bezoekplaats aanwezig te zijn.
4 Indien, naar het oordeel van de fabrikant, het apparaat zoals bedoeld onder punt 3 naar
haar servicewerkplaats getransporteerd moet worden, dan geschiedt dit transport op de door
de fabrikant vastgestelde wijze en voor rekening en risiko van de fabrikant.
5 Alle niet onder punt 3 en punt 3a genoemde apparaten, alsmede apparaten welke wel de
betreffende funktionele kenmerken bezitten maar daarnaast juist bedoeld zijn voor
gemakkelijk transport, dienen franko aan het adres van de servicedienst verzonden of
aangeboden te worden. Binnen de algemene garantieperiode vindt terugzending voor
rekening van de fabrikant plaats.
6 Indien een onder de algemene garantieperiode vallend defekt aan een apparaat niet meer
hersteld kan worden, vindt kosteloze vervanging van het apparaat plaats.
Garantie-uitbreidingen
7 Voor koel-/vries-motorkompressoren (exklusief startrelais en motorbeveiliging) geldt een
aflopende garantieperiode, in gelijke percentages van 20 procent per jaar, van vijf jaar na
koopdatum van het op de bijbehorende koopnota vermelde apparaat, met inachtname van
volledig kosteloos herstel binnen de algemene garantieperiode. Na de algemene garantieperiode
worden bezoek-, arbeidsloon- en bijkomende materiaalkosten in rekening gebracht.