Hitachi CM14E de handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Hitachi CM14E de handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
2
WARNING
Read the instructions carefully and follow the rules for safe
operation.
Failure to do so could result in serious injury.
WARNUNG
Lesen Sie die Bedienungsanleitung sorgfältig durch und
befolgen Sie die Sicherheitsbestimmungen, weil sonst das
Risiko schwerer Verletzungen besteht.
AVERTISSEMENT
Lire attentivement les directives et respecter les règles de
sécurité pour l’utilisation.
Le défaut de respecter cette consigne peut entraîner de
graves blessures corporelles.
AVVERTENZA
Leggere attentamente le istruzioni e seguire le regole per un
utilizzo sicuro.
La mancata osservanza di tali istruzioni potrebbe causare
lesioni gravi.
WAARSCHUWING
Lees de instructies zorgvuldig en volg de voorschriften voor
een veilig gebruik.
Dit nalaten kan ernstig letsel tot gevolg hebben.
¡ADVERTENCIA!
Lea las instrucciones detenidamente y siga las normas para
una operación segura.
De lo contrario podrían producirse lesiones graves.
AVISO
Leia atentamente as instruções e siga as regras para uma
utilização segura.
O desrespeito pelas regras pode provocar graves lesões.
ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ
Διαβάστε προσεκτικά τις οδηγίες και ακολουθήστε τους
πρότυπους κανόνες ασφαλείας.
Η εσφαλμένη χρήση πιθανόν να επιφέρει σοβαρούς
τραυματισμούς.
ВНИМАНИЕ
Внимательно прочитайте инструкцию и следуйте правилам
безопасности работы.
Нарушение правил может привести к серьезным
травмам.
D
F
GB
NL
E
PG
GR
RU
I
5
GB
Description
Wheel Shield
Wheel
Wheel
Mounting Bolt
Outer Flange
Wheel Blotter
Rubber Spark / Dust Shield
Fuel Tank Cap
Ignition Switch
Throttle Trigger
Throttle Latch
Metal Foot
Choke
Starter Grip
Air Cleaner Cover Nut
Front Handle
Air Cleaner Cover
Throttle Lockout
Rear Handle
Idle Speed Adjusting Knob
Rear Arm Cover
Arm Mounting Nuts
Wheel Shield
Locking Knob
Front Arm Cover
Muffl er
Tool Kit
99
NL
Specifi caties, beschrijvingen en illustraties in deze
handleiding waren accuraat op het ogenblik van
publicatie en kunnen worden gewijzigd zonder
voorafgaande mededeling.
Illustraties kunnen optionele uitrusting en
accessoires bevatten en bevatten mogelijks niet
alle standaarduitrustingen.
WAARSCHUWING
Oneigenlijk gebruik of zorg van deze unit of
het niet dragen van de geschikte bescherming
kan leiden tot ernstige kwetsuren.
Lees de voorschriften voor een veilige
werking en instructies in deze handleiding.
Draag oog- en oorbescherming en een
stofmasker tijdens het werken.
Het inademen van asbestvezels kan een
ernstig gezondheidsprobleem stellen en
kan ernstige of fatale ademhalingsziekten
veroorzaken zoals longkanker. Gebruik uw
steenzaagmachine niet voor het snijden,
beschadigen of weghalen van asbest of
producten die asbest in welke vorm dan
ook gebruiken. Wanneer u denkt asbest te
snijden, contacteer dan onmiddellijk uw
werkgever.
Inleiding
De verspaanmachine van HITACHI, model
CM14E, is een sterk presterend werktuig dat op
benzine werkt en ontworpen werd om te worden
gebruikt met een aanbevolen 355x4x20 mm
slijpschijf. Om stofvorming onder controle te
houden, wordt een watersproeier meegeleverd.
Gebruik enkel schijven van HITACHI of andere
schijven met een minimum draaisnelheid van
4.400 t/min of hoger.
Laat kinderen nooit de steenzaagmachine bedienen.
Deze handleiding geeft de nodige informatie voor
de assemblage, de bediening en het onderhoud
van de steenzaagmachine en de daarvoor
beschikbare slijpschijven.
Het is belangrijk dat u de
informatie zorgvuldig toepast.
Indien de gebruikershandleiding onleesbaar is
geworden door beschadiging of verlies, gelieve
een nieuw exemplaar aan te kopen bij uw
HITACHI-dealer.
Wanneer u een machine verhuurt met deze
gebruikershandleiding die uitleg en instructies
geeft, gelieve deze machine enkel te verhuren met
deze gebruikershandleiding aan de persoon die de
geleende machine gaat gebruiken.
Bij de overlating van een machine, gelieve de
gebruikershandleiding mee over te laten.
Inhoud
Inleiding ........................................................99
Symbolen en tekeningen ............................100
Decalcomanie ........................................100
Beschrijving ................................................101
Defi nitie van de termen ...............................102
Veiligheidsinstructies bij het werken ...........103
Voorbereiding voor gebruik ........................105
Beschermingsuitrusting..........................105
De bescherming van derden ..................105
Fysische omstandigheden ..........................106
Types en toepassingen van de slijpschijven
. 107
Verstevigde schijven van HITACHI. .......107
Classifi catie van de schijfsnelheid .........107
Maximum toegelaten schijfsnelheid .......107
Motorsnelheid en schijfsnelheid .............107
Schijfvloeiblokken en montagefl enzen ...108
Noodtoepassingen .................................108
Ringtest van de schijven ........................108
Feiten over de slijpschijf.........................109
Behandelen en opslag van de schijven ...109
Hoe de schijf installeren? .......................110
Werking ......................................................111
Tweetaktbrandstof .................................111
Starten en stoppen.................................111
Na het starten van de motor ..................112
Het snijden van asfalt, teer en
verstevigde materialen ...........................112
Snijdtechniek..........................................113
Problemen tijdens het snijden oplossen .....114
Problemen met de motor oplossen .............114
Onderhoud en afstellingen .........................116
Vervangen en afstellen van de
Rib Ace-riem ..........................................116
Hermonteren van de arm voor
vlakzagen ...............................................116
Luchtfi lter ...............................................117
Vonkenplug ............................................118
Vervang de brandstoffi lter ......................118
Afstelling van de carburator ...................119
Propere knaldemper en koelsysteem ....120
Koppeling en maximum
snelheidscontroles .................................120
Opslag na gebruik ......................................121
Lozingsprocedure .......................................121
Specifi caties ...............................................122
Verklaring “CE” van Conformiteit ................123
100
NL
Lees de bedieningshandleiding zorgvuldig.
Draag oor- en oorbescherming, ademhalings- en
hoofdbescherming.
Breng dit plakplaatje op uw unit aan. De
volledige illustratie van de unit in het hoofdstuk
“Beschrijving” zal u helpen bij de lokalisatie ervan.
Zorg ervoor dat het plakplaatje leesbaar is en dat
u de instructies ervan begrijpt en opvolgt. Wanneer
een plakplaatje niet te lezen is, kunt u een nieuw
bestellen bij uw HITACHI-dealer.
De maximum schijfsnelheid wordt aangegeven.
De richting van de schijfrotatie wordt aangegeven
met een pijl.
De richting waarin het deksel van de luchtreiniger
wordt gemonteerd, wordt aangegeven.
OPMERKING
Wanneer het gemonteerd is met zijn voor- en
achterkant omgekeerd, kan het stof gemakkelijk
binnendringen.
Gewaarborgd geluidsniveau.
Symbolen en tekeningen
Decalcomanie
OPGEPAST
“OPGEPAST” duidt een potentieel
gevaarlijke situatie aan die, indien niet
vermeden, kan uitmonden in beperkte of
matige kwetsuren.
GEVAAR
Dit symbool met het woord “GEVAAR”
vestigt de aandacht op een handeling of een
omstandigheid die zal leiden tot ernstige
kwetsuren of de dood van de bediener of de
omstaanders.
WAARSCHUWING
Dit symbool met het woord
“WAARSCHUWING” vestigt de aandacht op
een handeling of een omstandigheid die kan
leiden tot ernstige kwetsuren of de dood van
de bediener of de omstaanders
Cirkel en slash-symbool betekent dat
wat wordt getoond verboden is.
OPMERKING
Dit omcirkeld bericht geeft gebruikstips, zorg en
onderhoud van de unit.
FRONT
101
NL
Beschrijving
Schijfkap
Schijf
Monteerbout
schijf
Buitenfl ens
Vloeiblok schijf
Rubberen vonk/stofschild
Kap brandstoftank
Ontstekingsschakelaar
Smoorkleptrigger
Smoorklepslot
Metalen voet
Gasklep
Startergrip
Moer deksel luchtreiniger
Hendel vooraan
Luchtreinigerdeksel
Smoorklep uitsluiting
Hendel achteraan
Armdeksel achteraan
Armmonteermoeren
Vergrendelknop
schijfkap
Armdeksel vooraan
Knaldemper
Gereedschapskit
Regelknop stationair draaien
102
NL
Defi nitie van de termen
ANSI – American National Standards Institute.
As – een stift of loopas.
Asgat – het monteergat in de slijpschijf.
Automatische riemspanner – Dit kenmerk een
veergeladen toestel in de schijfarm houdt de
spanning in de riem.
Vloeiblok – schijven van zacht materiaal, geplaatst
tussen de draaischijf en de monteerfl enzen om
de druk tegen de schijf uit te balanceren om
slijtage op de fl enzen te vermijden wanneer ze
slippen.
Kappen – beschermingen van de benen.
Smoorklepcontrole – het toestel dat wordt
gebruikt om het mengsel brandstof/lucht te
verrijken bij het opstarten van de motor.
Koude start – startsequentie die telkens vereist
is wanneer de motor niet warm genoeg is van
de vorige werking om te starten zonder de
smoorklep.
Drop-start – Een oneigenlijke variatie van
het starten waarbij de steenzaagmachine
in de lucht wordt gehouden. Start de
steenzaagmachine niet in de lucht.
Stofmasker – een inrichting die men draagt om te
vermijden dat men stof inademt.
Motorsnelheid – de snelheid van de outputas van
de motor.
Gelaatsbescherming – een inrichting gedragen
voor de ogen en heel het gezicht of een deel
ervan als bijkomende bescherming van een
primaire bescherming.
Gasohol – petroleum die methylalcohol
(methanol) of meer dan 10% ethylalcohol
(ethanol) bevat dat schadelijk is voor de interne
motoronderdelen.
Beschermbril – een inrichting met
impactresistente lenzen, bedoeld om de ogen
te beschermen van boven, vooraan en opzij .De
bril draagt het Z 87 kwalifi catieteken.
Toerenregelaar – een toestel dat de
motorsnelheid beperkt.
Stationair draaien – een motorsnelheid die traag
genoeg is om de koppeling niet te moeten
gebruiken.
Startschakelaar – het toestel waarmee de
operator de motor kan starten of stilleggen.
Kickback – Een gevaarlijke reactie en beweging
van de steenzaagmachine in een bovenwaartse
boog naar de operator toe, veroorzaakt door het
contact met een voorwerp op het voorste deel
van de schijf.
Geen ladingssnelheid – de snelheid van de motor
wanneer er geen lading aanwezig is.
Reductieverhouding – de verhouding tussen de
motorsnelheid en de assnelheid.
Verstevigde schijf – slijpschijven verbonden op
beide zijden met lagen van een vezelnetwerk
As – een as of spil.
Assnelheid – de snelheid waarop de as of de
schijfas draait.
Smoorklepslot – een inrichting gebruikt om de
smoorklep in positie te houden om de motor te
starten.
Smoorkleptrigger uitsluitingshendel – een
hendel op de hendelgrip achteraan die de
operator ingedrukt moet houden om de
smoorkleptrigger te bedienen en na het loslaten
zal de smoorklepcontrole in de stationaire
positie vergrendeld worden.
Smoorkleptrigger – De inrichting in de achterste
hendel die gebruikt wordt om het toerental van
de motor te regelen.
Tweetakt brandstof – brandstof die een
smeermiddel voor tweetaktmotoren bevat.
Wordt gemaakt door tweetaktolie te mengen
met.
Watersproeier – besproeit constant de stenen of
metselwerkoppervlakte tijdens het snijden, om
de blootstelling aan stof te beperken en om de
schijf af te koelen.
Schijfbescherming – Een schijfbescherming
die bedoeld is om de operator te beschermen
tegen schijfcontact en projecteert puin van de
operator weg.
Schijfsnelheid –de snelheid (t/min) van de as
(spil) waarop de slijpschijf gemonteerd is.
Schijfsnelheidklasse –de snelheid geprint op
het etiket van de schijf door de fabrikant is de
maximum toegelaten schijfsnelheid.
Schijfdruk – De kracht van de schijf tegen het
werkstuk, gevoeld door de operator als een duw
van de steenzaagmachine.
103
NL
Veiligheidsinstructies bij het werken
3 m
Afstellen van de
schijfbescherming
Lees de bedieningshandleiding van deze steenzaagmachine zorgvuldig. Zorg
ervoor dat u begrijpt hoe deze steenzaagmachine werkt voordat u ze gaat
gebruiken.
Stel een trainingsprogramma op voor de operators van de steenzaagmachine.
Gebruik veilige schoenen, nauw aanpassende kledij en een veiligheidsbril.
Draag oog-, oor- en gelaatsbescherming .Gebruik ballistische kappen of broek
indien nodig. Kledij van onbrandbaar en onsmeltbaar materiaal moet worden
gedragen door de noodploeg die wordt blootgesteld aan vlammen of grote hitte.
Wees voorzichtig tijdens het werken met benzine. Zet de doppen van de
benzinetanks stevig vast op zowel de benzinetank als op de tank van de
steenzaagmachine, houd een afstand aan van tenminste 3 m van de plaats van
brandstof bijvullen en zorg ervoor dat de brandstof niet uit de brandstoftankdop
of uit het brandstofsysteem lekt alvorens de motor te starten. Vermijd ontsteking
van vonken.
GEVAAR
Na het bijvullen zet u de brandstofdop stevig terug en kijkt u of
er geen lekken zijn. In geval van een brandstofl ek repareert u dit
vooraleer te beginnen werken vermits er brandgevaar is.
WAARSCHUWING
Laat de motor niet binnen draaien, of daar waar een slechte
verluchting is. Motordampen bevatten het dodelijke koolmonoxide.
BELANGRIJK
z Controleren voor elk gebruik.
z Na het bijtanken zorgt u ervoor dat de brandstof niet lek of uit de
brandstofl eiding, de brandstof pakking of de brandstofdop loopt.
z In geval van een lek van brandstof of afscheiding is er brandgevaar. Zet
onmiddellijk het gebruik van de machine stil en vraag uw dealer om een
inspectie of vervanging.
z Het is niet toegelaten bij te tanken boven schouderniveau van de
brandstoftank.
Gebruik deze benzinemotor-aangedreven steenzaagmachine enkel op goed
geventileerde plaatsen.
Sla de unit niet op met benzine in de tank, omdat bij een lek er brand kan
ontstaan.
Veroorzaak geen vonken in een zone met ontvlambare materialen.
Start de steenzaagmachine op de grond waarbij de verspaanschijf volledig vrij
is. Start de steenzaagmachine niet van de grond af of start ze niet wanneer de
schijf gehinderd wordt door de grond of door een ander voorwerp.
Laat overige personen niet dichterbij komen dan 9 m wanneer u de
steenzaagmachine start of met het snijden begint. Zorg ervoor dat de
omstaanders oor- en oogbescherming dragen. Begin niet te verspanen tenzij u
veilige schoenen draagt en de zone vrij is.
Laat niet iemand het werkstuk vasthouden terwijl u verspaant.
Regel de schijfbescherming af op een stand waarin de spaanders en
resten van de schijf van u worden weggeworpen. De schijfbescherming
kan worden aangepast door de vergrendelknop te lossen. Nadat de
positie van de schijfbescherming werd gekozen, bevestigt u hem door de
vergrendelknop stevig vast te zetten. Niet werken met de machine wanneer de
schijfbescherming beschadigd is, ontbreekt op de unit, verkeerd geplaatst is of
niet kan worden vergrendeld in de juiste positie.
Vergrendelknop
104
NL
Blijf links van de
verspaanlijn
Geen zijdelingse
druk uitoefenen
op de schijf
De schijf op
beschadiging
controleren
Houd de steenzaagmachine met beide handen vast, de rechterhand op
de achterste hendel en de linkerhand op de hendel vooraan terwijl de
motor draait. Gebruik een stevige grip met de duimen en de vingers rond
de hendels van de steenzaagmachine. Met deze stevige grip kunt u de
steenzaagmachine onder controle houden als ze naar u toe terugslaat of
de machine door de kracht van het draaiende wiel van u vandaan geduwd
wordt. Bedien de steenzaagmachine nooit met één hand.
Blijf links van de steenzaagmachine zodat er geen lichaamsdeel in de
lijn van de draaiende schijf ligt. Houd alle lichaamsdelen van uw lichaam
verwijderd van de verspaanschijf wanneer de motor draait.
Voer het verspanen uit op een hoog regime. Verspanen op een lagere
snelheid dan de volle snelheid kan de koppeling beschadigen omdat
ze kan slippen. Versnellen van trage naar volle snelheid terwijl de schijf
verspaancontact heeft kan een stevige duw of stootreactie veroorzaken,
hetgeen tot controleverlies kan leiden.
Het duurt een zekere tijd voordat de schijf stopt nadat de koppelingtrigger
werd losgelaten. Wacht totdat het draaien gestopt is voordat u de grip op de
hendels van de steenzaagmachine loslaat. Zet de motor steeds af voordat u
de steenzaagmachine neerzet.
Draag de steenzaagmachine steeds met de motor stopgezet en met de
hete uitlaatdemper van uw lichaam vandaan. Raak een hete knaldemper of
cilinder niet aan.
Verwijder de schijf van de steenzaagmachine voordat u ze transporteert of
opslaat. Sla de schijven correct op om schade te vermijden door een oneven
druk, vocht en extreme temperaturen.
Slijp niet met de zijkanten van een slijpschijf of oefen tijdens het verspanen
geen zijdelingse druk op de schijf uit. Houd de steenzaagmachine niet
scheef en laat ze niet uit de snede springen.
Gebruik nieuwe, goedgekeurde schijven met een correcte diameter, dikte en
montagegatafmetingen. De schijfvloeiblokken en de montagefl enzen moeten
in goede staat zijn en de montagebouten moeten met de juiste torsie worden
vastgezet.
Controleer de schijf zorgvuldig op scheuren, beschadigde zijkanten en
kromtrekken voor het gebruik. Gebruik geen schijven die gevallen zijn.
Alle aanpassing- en onderhoudsitems van deze bedieningshandleiding
moeten indien nodig worden gebruikt en mogen worden uitgevoerd door
de eigenaar van de steenzaagmachine. Alle vereiste items of onderhoud of
regelingen die niet in deze handleiding voorkomen, mogen enkel worden
uitgevoerd door een gekwalifi ceerde HITACHI-dealer.
Te hoge snelheid van de motor of een verkeerde maat riemschijven voor de
riemtransmissie kan aanleiding geven tot gevaarlijke hoge snelheden van de
schijf. Installeer enkel de juiste diameter riemschijven in de riemtransmissie.
De ongeladen maximum motorsnelheid wordt gecontroleerd door een
trillingsgevoelige regelaar. Controleer de snelheid met een tachymeter of
neem contact op met uw HITACHI-dealer wanneer u denkt dat de regelaar
niet correct werkt.
105
NL
Toekijkers, kinderen en collega’s moeten worden
gewaarschuwd dat ze tijdens het gebruik van de
steenzaagmachine niet dichterbij dan 9 m mogen
komen. Schakel de machine onmiddellijk uit indien
iemand dichterbij u komt dan 9 m. Personen
die werken in de buurt van u moeten dezelfde
beschermende uitrusting dragen als de operator
van de steenzaagmachine indien het gevaar
bestaat van rondvliegende deeltjes.
Voorbereiding voor Gebruik
Beschermingsuitrusting
WAARSCHUWING
De gebruikers van een steenzaagmachine
lopen het risico zich te verwonden als de
steenzaagmachine onjuist wordt gebruikt
en/of de veiligheidsvoorschriften niet worden
gevolgd. Draag tijdens het gebruik van de
steenzaagmachine beschermende kleding en
veiligheidsuitrusting.
z U moet een beschermbril dragen die een CE-
merkteken heeft of de laatste ANSI-norm (Z 87
werd in de bril gestempeld). Deze bril moet ook
worden gedragen onder een gelaatsscherm
indien dit wordt gebruikt. Er moet een
gelaatsscherm worden gedragen wanneer er
gevaar op rondvliegend puin is.
z Er moet een oorbescherming worden gedragen
(zie “GEVAAR” pagina 112)
z Draag een ademhalingsmasker of een
stofmasker tijdens het snijden van beton, steen,
baksteen of andere materialen waarbij fi jn
stof wordt aangemaakt tijdens het versnijden.
Gebruik een watersproeier om het stof te
beperken.
z De kledij moet worden gemaakt van een stof
met natuurlijke vezels die geen vuur vatten en
niet smelten. De kledij moet zoveel mogelijk
huid bedekken. De kledij moet vrije beweging
mogelijk maken maar mag niet te los zijn of
doorhangen. Draag geen snoeren of juwelen.
z Draag schoenen voor zwaar werk met
antislipzolen. De schoenen moeten hoog
genoeg komen om de huid te beschermen of u
moet hiervoor kappen dragen.
z Draag anti-slip handschoenen voor zwaar
werk om uw grip op de hendels van de
steenzaagmachine te vergroten. De
handschoenen beperken ook de overdracht van
de trillingen van de machine naar uw handen.
Harde helm
Geen omstaanders!
Oorbescherming
Bril (Z 87)
Stofmasker of
ademhalingstoestel
Nauw aansluitende
beschermingskledij
Antislip handschoenen
voor zwaar werk
Kappen of hoge laarzen
voor bescherming tegen
splinters
Schoenen met
antislipzolen voor zwaar
werk
De bescherming van derden
106
NL
Fysische omstandigheden
Uw beoordelingsvermogen en/of behendigheid
kunnen worden aangetast wanneer u ziek bent of
alcohol of andere stoffen ingenomen hebt waarvan
geweten is dat ze de manier waarop u normaal
functioneert aantasten. Werk alleen wanneer u
gezond naar geest en lichaam bent.
WAARSCHUWING
Voorzorgsmaatregelen Tegen Trillingen en
kou
Het is geweten dat de aandoening het
syndroom van Raynaud genoemd die de
vingers van bepaalde individuen aantast
naar voor komt bij blootstelling aan koude
en trillingen.
Daarom werden er op uw HITACHI
steenzaagmachine schokdempers
gemonteerd om de intensiteit van de
trillingen te beperken die via de hendels
worden overgebracht. De blootstelling
aan koude en trillingen kan tintelingen
en een brandend gevoel veroorzaken,
gevolgd door een verlies van kleur en
verdoving van de vingers van de persoon.
We bevelen ten zeerste aan dat u volgende
voorzorgsmaatregelen neemt omdat de
minimum blootstelling die de aandoening
veroorzaakt ongekend is.
z Houd uw lichaam warm, vooral hoofd, nek,
voeten en enkels, en handen en polsen.
z Houd de bloedcirculatie gaande door
stevige armoefeningen te doen tijdens de
frequente werkonderbrekingen, en rook
niet.
z Beperk het aantal uren dat u met de
steenzaagmachine werkt. Probeer een
deel van elke werkdag op te vullen
met werkzaamheden waarvoor het
gebruik van deze steenzaagmachine
of overig mechanisch aangedreven
handgereedschap niet vereist is.
z Indien u zich ongemakkelijk voelt, de
vingers rood worden of opzwellen,
gevolgd door wit worden en
gevoelloosheid, raadpleeg dan uw huisarts
voordat u uzelf verder blootstelt aan kou
en trillingen.
107
NL
Motoraandrijvingsriem:
9500 t/min +/- 500 t/min
= tussen 3930 en
4370 t+min
Schijfsnelheid
Types en toepassingen van de slijpschijven
Verstevigde schijven van HITACHI
De schijven van HITACHI krijgen een etiket voor het type materialen dat ze kunnen snijden. De
hieronder geïdentifi ceerde schijven en andere types zijn beschikbaar bij de HITACHI-dealer.
Gelabelde
toepassing
Voornaamste toepassing Andere toepassingen
Droog of met
watersproeier
Metaal
Algemeen gebruik zacht en
roestvrij staal: re-bar, leiding
en structureel staal
Aluminium en zachte
messing. Snijdt niet-
metalen niet erg goed
Droog
Ductiel
Ductiel of gietijzer en
leidingen met betonnen
bekleding
Alles behalve erg harde
metalen
Droog. Snijdt niet goed
wanneer nat
Railsporen
Warmtebehandeld, gehard
en gelegeerd staal
Niet voor niet-metalen Droog
Metselwerk
Alle metselwerk, betonnen
en stenen producten en
asfalt
Niet voor metalen Constante
waterbesproeiing of
droog
Diamantschijf
Rotsen, blok, steen, leien Niet voor metalen of
gewapend beton
Droog
Classifi catie van de schijfsnelheid
De snelheidsclassifi catie geprint op de verstevigde schijven kan gaan van
4000 tot 4400 t/min. Dit is de minimum toegelaten snelheidskwalifi catie voor
deze unit. Schijven met een nominale snelheid van minder dan 4400 t/min
mogen niet op deze steenzaagmachine worden gebruikt.
Lees het label op de
schijf
Maximum toegelaten schijfsnelheid
De schijf draait op dezelfde snelheid als de as waarop ze werd gemonteerd.
De schijf mag nooit sneller dan 4400 t/min kunnen draaien wanneer de
schijfsnelheid werd gekwalifi ceerd als 4400 t/min.(Zie “Motorsnelheid en
Schijfsnelheid” hieronder).
Motorsnelheid en schijfsnelheid
De reductieverhouding van de motoraandrijfriem naar de grote aandrijfriem
is ongeveer 2,3 tot 1.
De unit heeft een regelaarsysteem dat werd ontworpen om de hoge snelheid
van de motor te regelen zonder lading, binnen de 500 t/min en de 9500 t/
min, waarbij de schijfsnelheid moet liggen tussen 3930 en 4370 t/min – veilig
binnen de 4400 t/min limiet. Wanneer de motor deze snelheidsbeperking
overschrijdt, brengt hem naar de dichts bijgelegen HITACHI-dealer voor
onderhoud.
108
NL
Zie schema
Schijfvloeiblokken en montagefl enzen
De vloeiblokken voor de schijven vastgemaakt aan
beide zijden of verstevigde schijven zijn kussens
die de druk van de montagefl enzen gelijkmatig
verdelen en beschermen tegen slijtage door
het slippen tussen de schijf en de fl enzen.De
vloeiblokken hebben een diameter van 108 mm.
Zorg ervoor dat de vloeiblokken niet uitgehold of
diep gekrast raken en dat er zich geen vreemd
lichaam op bevindt tijdens de montage van de
schijf.
Noodtoepassingen
De steenzaagmachine kan worden toegepast bij
brandbestrijding en reddingswerk. Dit apparaat
echter kan vonken veroorzaken en mag niet
worden gebruikt in een explosieve atmosfeer of op
plaatsen waar brand zou kunnen ontstaan.
WAARSCHUWING
z Slijp niet met een afgesleten schijf of zet
geen druk op de zijkanten.
z Monteer de schijf niet wanneer de
vloeiblokken beschadigd zijn. Doe het
kusseneffect niet teniet door de bouten
te vast te zetten. Nooit vastzetten terwijl
uw gewicht wordt toegepast, dit kan de
bedrading doen breken. De correcte torsie
is 20 N•m (200 kgf•cm).
z Controleer de schijf zorgvuldig voor het
gebruik. Gebruik de schijf niet wanneer
ze kromgetrokken, vochtig, gebroken,
versnipperd is of de snijvlakken
verkleuringen door verhitting vertonen.
z Een gevallen schijf mag niet worden
vertrouwd. Verwijder een gevallen schijf.
Ringtest van de schijven
Breuken of defecten aan een schijf zijn niet steeds zichtbaar. Om te
helpen detecteren of een schijf in orde in voor gebruik, moet een “ringtest”
onmiddellijk voor de montage van alle nieuwe of gebruikte schijven worden
uitgevoerd.
Steek uw vinger in het monteergat om de schijf te ondersteunen. Gebruik
een niet-metalen hendel van een klein werktuig of een klein stukje hout om
lichtjes te kloppen (niet te slaan) op de schijf, op de plaatsen getoond door
de tekening. Klop niet op de zijkant van de schijf. Schijven zonder breuken
maken een klinkend geluid, schijven met breuken of verborgen breuken
maken een doffe “klap”.
BELANGRIJK
Wanneer een met de “ring geteste” schijf vuil is
of vochtig of er werd op geklopt op de verticale
middellijn, kan het resulterend geluid gedempt
en niet betrouwbaar zijn.
“Klop” hier
Middellijn
45°
45°
45°
45°
Vloeiblok 108 mm
20 mm
(22 mm)
355 mm
Schijfafmetingen
Schijfdiameter Diameter montagegat Dikte
Slijpschijf: 355 mm
20 mm
(22 mm met adapter)
4 mm
Diamantschijf: 355 mm
20 mm
(22 mm met adapter)
3 mm
109
NL
Feiten over de slijpschijf
Lees steeds het label op de schijf. Wanneer de schijf niet goed snijdt, kan
het gaan om het verkeerde type materiaal. Het forceren om te snijden kan
leiden tot het uiteenspatten van de schijf en ernstige verwonding van de
operator.
WAARSCHUWING
Slijp niet met een afgesleten schijf of zet geen druk op de zijkanten.
Gebruik enkel HITACHI verstevigde schijven of schijven die werden
goedgekeurd voor deze steenzaagmachine door HITACHI. Schijven
die te dik zijn of niet goed op de as passen, kunnen uiteenspatten en
ernstige kwetsuren veroorzaken. Dit geldt ook voor schijven met een
lage snelheidsklassifi catie of gebroken, gebogen, niet ronde of aan
de rand beschadigde schijven.
Een schijf kan een grote snijddruk verdragen zolang de druk recht wordt
uitgeoefend en niet op de zijkanten van de schijf. Dit is waarom u altijd in
een rechte lijn moet snijden en moet voorkomen dat de steenzaagmachine
tijdens het snijden scheef wordt gehouden of heen en weer wordt bewogen.
Steenzaagmachines die gebruikt worden voor geforceerde insnijding
moeten met nieuwe schijven worden uitgerust voor elk gebruik. Wanneer de
gebruikte schijven de ringtest (pagina 108) goed doorstaan en de inspectie
afsluiten, mogen ze worden gebruikt bij de opleiding van noodtroepen.
Kijk elke schijf na op afwijkingen, breuken en afgebroken randen voordat ze
op de steenzaagmachine worden gemonteerd.
Schijven met afwijkingen snijden niet goed en kunnen op het punt staan
te breken. Sla steeds uw schijven plat op een gladde, vlakke en droge
oppervlakte. Bij het stapelen van meerdere schijven, een karton of papieren
afstandhouders ertussen plaatsen als een kussen.
Vocht en hitte kunnen schade aan de schijf veroorzaken. Laat schijven
niet in de zon liggen of stel ze niet bloot aan hoge temperaturen. Houd
de schijven steeds droog en sla ze op in een zone met lage vochtigheid
en matige temperaturen. De bescherming tegen vocht is van toepassing
tijdens het snijden met waterbesproeiing. Om te vermijden dat er water
doordringt in de schijf brengt u de schijf op snijsnelheid voordat het water
wordt opengezet en houdt u de schijfsnelheid nog 10 seconden aan na het
afsluiten van het water.
Behandelen en opslag van de schijven
Geen zijdelingse
druk op de schijf
uitoefenen
110
NL
Hoe de schijf installeren?
Breng de staaf aan.
Draai de aandrijfas tot de opening in de grote riemschijf en de staaf uitgelijnd
zijn.
Draai de monteerbout van de schijf los met de 17 mm naafbus of met uw
vingers.
Verwijder de schijfbout, de O-ringen en de buitenste fl ens, laat de
binnenfl ens ter plaatse.
Monteer de schijf op de as tussen de twee fl enzen.
Installeer de platte ring, de vergrendelring en de schijfbout.
Zet de bout stevig vast.
WAARSCHUWING
z Vooraleer de fl enzen vast te zetten, gaat u na of ze correct zitten
en niet werden opgeslagen op de monteer- of boutbedradingen.
Zet de bouten niet zodanig vast dat ze het kussen geleverd met de
schijfvloeiblokken vernietigen. Nooit vastzetten terwijl het gewicht
wordt aangebracht, zo kan de draad breken. Niet meer vastzetten
dan 20 N•m (200 kgf•cm).
z De binnen- en buitenfl enzen zijn niet onderling verwisselbaar.
De posities omkeren kan schade aan de schijf veroorzaken en ze
vergrendelen.
OPMERKING
De arm kan worden verwijderd en opnieuw gemonteerd met de schijf op
de buitenkant van de arm zoals vereist voor bepaalde procedures. Zie
pagina 116 voor details.
Snijschijf
Staaf
Gat van de grote
riemschijf
Verwijder schijfbout,
ringen en duitenste
ens
Naafbus 17x19 mm
Schijfbout
Arm
binnenfl ens
buitenfl ens
Platte ring
Vergrendelring
Schijf met vloeiblokken
22 m adapter
Vastzetten
111
NL
WAARSCHUWING
De schijf zal draaien wanneer de motor wordt gestart op de gesloten
smoorklepinstelling. Houd de snijschijf vrij.
BELANGRIJK
z Kijk de unit na op losse moeren, bouten en schroeven voor het starten.
z Verwijder het puin uit de werkzone voor het starten.
z Houd de unit steeds stevig vast.
z Wanneer u aan het starttouw trekt, trekt u met korte stoten, 1/2 of 2/3e
van de touwlengte
z Vermijd dat de startergrip terugslaat tegen de behuizing.
Werking
Tweetaktbrandstof
z Brandstof is een mengsel van gewone benzine en een luchtgekoelde tweetakt motorolie van een
gekend merk. Minimum 89 octaan ongelode benzine is aanbevolen. Gebruik geen brandstof die
methylalcohol of meer dan 10% ethylalcohol bevat.
z Aanbevolen mengverhouding; 50:1 (2%) voor ISO-L-EGD Standaard (ISO/CD 13738), JASO FC, FD
classifi catie.
- Meng niet rechtstreeks in de brandstoftank van de motor.
- Vermijd lekken van benzine of olie. Lekken moeten onmiddellijk worden opgeveegd.
- Behandel benzine zorgvuldig, hij is erg brandbaar.
- Sla de brandstof steeds op in een goedgekeurd reservoir.
1. Giet 1/2 van de benzine in een veilig reservoir.
2. Voeg olie aan de benzine toe en meng ze.
3. Voeg de overblijvende benzine toe en meng nogmaals.
4. Breng de brandstoftankdop aan en veeg gemorste brandstof van de steenzaagmachine, het reservoir
en de omgeving.
BELANGRIJK
Meng de benzine niet in de benzinetank van de motor.
Starten en stoppen
Veilige starttechnieken
Zet de steenzaagmachine op een vlakke ondergrond met de schijf of het verspaanblad vrij. Neem de
hendel vooraan vast met de linkerhand en houd de hendel achteraan naar beneden met de teen van uw
schoen. Nooit de steenzaagmachine van de grond af starten.
Starten van de koude motor
1. Trek de choke helemaal uit
2. Beweeg de ontstekingsschakelaar op de “RUN”-
stand
3. De smoorkleptrigger en de lockout indrukken
en ingedrukt houden terwijl u de grendelknop
indrukt om de smoorknop voor het starten los te
laten
4. Startmotor. Trek kordaat aan de startergrip,
maar slechts 1/2 tot 2/3e van zijn volledige
lengte. Het touw tot op het einde trekken kan de
starter beschadigen.
5. Duw de choke in wanneer de motor de eerste
maal aanslaat en probeer te starten tot de motor
start en draait. Bij koud weer moet u de choke
een beetje uittrekken tot de motor erg warm
wordt. Maar werk niet terwijl de choke uit staat.
6. Druk de trigger in en laat hem los wanneer de
motor draait. U heeft nu controle over de trigger
van de smoorsnelheid.
3
De smoorkleptrigger
en de lockout
hendel indrukken en
ingedrukt houden
en de veerslotknop
indrukken en de
trigger loslaten
1
Trek de choke uit
2
Zet de schakelaar op “RUN”
6
Om de smoorklep
te lossen, de trigger
samendrukken en
loslaten
4
Trek aan de startergrip
112
NL
1. Druk de trigger samen en laat hem los om het te openen en de smoorklep
te controleren.
2. Laat de motor opwarmen tot de werktemperatuur voordat u gaat snijden.
3. Neem de snijhouding aan de linkerzijde van de steenzaagmachine aan.
Ga nooit achter de steenzaagmachine staan. Houd de steenzaagmachine
stevig met beide handen vast. Geef gas tot aan de snijsnelheid en breng
de schijf voorzichtig in contact met het werkstuk.
Stilleggen van de motor
Verschuif de ontstekingsschakelaar naar de “STOP”-positie. Houd de schijf
vrij tot alle bewegingen stoppen.
Wanneer de motor niet stopt, trekt u de chokecontroleknop volledig uit om
de motor stil te leggen. De gechokede motor zal vertragen tot ze stilligt. Zorg
ervoor dat de schijf vrij is tot alle bewegingen stoppen.
WAARSCHUWINGEN
Terwijl de trigger vergrendeld is, zal de schijf draaien van zodra de
motor start. Houd de schijf vrij.
De schijf zal nog een tijdje draaien nadat de trigger werd gelost.
Houd de schijf vrij tot alle beweging is gestopt.
Herstarten van een warme motor
Wanneer de motor warm is door te werken, zet u de ontstekingsschakelaar
op “RUN”. Druk de chokecontroleknop helemaal in. Probeer de motor
stationair te doen draaien door gas te geven zonder het te sluiten. Indien dit
niet werkt, probeer nogmaals met de smoorklep gesloten. Het kan nodig zijn
te choken wanneer de motor afgekoeld is. Om overchoking en verzuipen
te vermijden probeert u steeds eerst een warme motor te starten zonder te
choken.
Na het starten van de motor
Het snijden van asfalt, teer en verstevigde materialen
Oude, koude en verharde asfaltbestrating kunnen worden gesneden met
een metselwerkschijf met goede resultaten en er zijn weinig problemen met
een met teer bedekte schijf. Verse asfalt en beteerde oppervlakken kunnen
de schijf volplakken en het snijden vertragen. Bepaalde teer- of met hars
geïmpregneerde materialen kunnen ook problemen van deze aard stellen.
Metselwerk dat metalen versteviging bevat wordt het best gesneden met
een metselwerkschijf die beter door gehard staal kan snijden dan een schijf
ontworpen voor metaal het metselwerk kan snijden. Verwacht u aan een
slijtage die sneller dan normaal gaat.
GEVAAR
z Breng de steenzaagmachine niet hoger dan borsthoogte, omdat de
steenzaagmachine moeilijk onder controle kan worden gehouden
wanneer deze hoog wordt opgetild en omdat dan stof of vonken
op u kunnen vallen.
z Draag oorbescherming. Zonder deze riskeert u gehoorverlies,
vooral daar waar terugslag- of geluidsgolven in de nabije
omgeving het lawaai vergroten.
z Neem geen moeilijke of gevaarlijke werkhoudingen aan.
Zoek een stevige ondergrond voor beide voeten en houd de
steenzaagmachine altijd stevig met beide handen vast.
z Wanneer de schijf het werkstuk raakt, zal de beweging een
voorwaartse kracht uitoefenen. U moet klaarstaan om deze onder
controle te houden. Houd de omstaanders uit de weg.
Schijfkracht
113
NL
Snijdtechniek
De hoofddoelstellingen zijn oververhitting van de
schijf vermijden en vermijden dat ze vastloopt of op
een of andere manier strop zit of onder druk komt
te staan.
z Regel de positie van de schijfbescherming
zodanig af dat de ontlading van u weg gebeurt.
z Bereid enkel rechte versnijdingen voor. Maak
gebruik van een snijlijn om lange versnijdingen te
markeren en volg de gemarkeerde lijn zorgvuldig.
z Neem een evenwichtige, comfortabele
houding aan aan de linkerkant van de
steenzaagmachine. Houd de steenzaagmachine
stevig met beide handen vast.
z Geef gas tot aan de snijsnelheid voordat u de
schijf contact met het werkstuk laat maken. De
steenzaagmachine kan naar voren schieten en
controleverlies veroorzaken als de schijf tijdens
het gas geven in contact is met het werkstuk.
Laat voorzichtig de snijkant van de schijf contact
maken met het werkstuk. De schijf niet in het
werkstuk duwen of er in laten springen. Houd
de steenzaagmachine stevig vast. Houd de
machine niet scheef en laat deze niet heen en
weer bewegen.
z Laat de schijf niet op één plaats stoppen, maar
houd ze in beweging – in één richting of heen
en terug, langsheen de snijlijn. Snijden op één
plaats veroorzaakt opgebouwde hitte die de
schijf kan beschadigen of dof maken. Te grote
snijdruk veroorzaakt eveneens oververhitting.
z Snijd zo vlak en recht als u kunt. Indien u in een
boog snijdt, zal de schijf beginnen vast te lopen
naarmate de snede dieper wordt.
z Ga meerdere malen over de groef die u gestart
bent tot de snede volledig is.
z Bij het snijden gedurende langere tijd achtereen,
de steenzaagmachine vaker uit de snede
verwijderen om de schijf te laten afkoelen.
z Oefen nooit zijdelingse druk uit op de schijf
van de steenzaagmachine, snijd nooit met de
zijkant ervan en gebruik de schijf niet voor het
wegruimen van slijpsel.
z Bij het snijden van een buis met een grote
diameter, snijdt u 360 graden rond en probeert
u niet ze door te snijden. Wanneer een groot
segment van de schijf breekt, kan het zijn dat de
schijf vastloopt en losspringt tegen hoge snelheid.
z
Vooraleer materialen te snijden die niet worden
ondersteund over hun volledige lengte, voorziet u
steun om vastlopen te vermijden. Vergeet ook niet
dat het bovenste gedeelte op de schijf zal gaan
vastzitten wanneer een buis in twee wordt gesneden.
OPMERKING
Steeds snijden met volledige smoring. Werken
met onvolledige smoring kan de koppeling
beschadigen doordat hij zal oververhitten tijdens
het slippen.
GEVAAR
Snijd niet met het gedeelte van de schijf dat
loopt net onder de horizontale lijn tot net
boven de middellijn bovenaan. Dit is het
contactgebied waarbij de kans het grootst is
dat de steenzaagmachine omhoog springt en
naar achteren naar u toe terugslaat.
Gevaarlijke
terugslagzone
Volg de snijlijn
Houd de schijf
in deweging
Snijd in een
rechte lijn
De steenzaagmachine
zit scheef klem in de
snede
Rol de buis om 360°
rond te snijden
Probeer de schijf niet op één
plaats te laten doorbreken
114
NL
Problemen tijdens het snijden oplossen
Probleem Mogelijke oorzaak
Oplossing
De schijf stopt wanneer
de snijdruk wordt
toegepast.
1. te hard drukken
2. zit vast in gedeukte snee
3. zit vast in gesloten snee
4. losse Rib-Ace-riem
1. Verlicht de snijdruk
2. Maak en volg een rechte lijn
3. Ondersteun het materiaal zodat de
versnijding open wordt
4. Verhoog de riemspanning
De riem slipt en kan niet
correct onder spanning
worden gebracht
Riem te erg versleten. Vervang de Rib-Ace-riem.
Slecht snijden – schijf
ontkleurd op de buitenste
zones
Hitteschade. Vervang de schijf.
snijd niet lang op één plaats.
waterbesproeiing indien nodig.
Problemen met de motor oplossen
Probleem Mogelijke oorzaak
Oplossing
De motor start niet 1. Er is geen brandstof.
2. De schakelaar is niet
ingeduwd.
3. De motor is verzopen.
4. De brandstoffi lter is vuil.
5. De luchtfi lter is
geblokkeerd.
6. De vonkenplug is smerig
of gebarsten.
7. De ontstekingsmagneet
of bedrading van de
vonkenplug zijn gebrekkig.
1. Vul de benzinetank.
2. Zet de schakelaar op de “RUN”-positie.
3. Verwijder de vonkenplug. Zet de
schakelaar uit en doe de motor draaien
om de brandstof te verdrijven. Breng een
droge, propere plug met de correcte gaten
aan.
4. Plaats een propere benzinefi lter. Controleer
of de benzinetoevoerleiding niet lekt of
verstopt zit. Reinig het benzinereservoir.
5. Maak het luchtfi lterelement schoon of
vervang het.
6. Vervang de plug.
7. Neem contact op met de dichtste HITACHI-
dealer.
De motor start moeilijk 1. Zie redenen onder “start
niet”.
2. Water in benzine of
benzine is ranzig of zuur
geworden.
3. De motor krijgt niet
het juiste benzine/
luchtmengsel.
4. Carburator niet goed
afgesteld.
1. Zie de oplossingen hierboven.
2. Vul het reservoir met een proper, vers
brandstofmengsel.
3. Indien overgechoked en verzopen,
verwijdert u de plug en start u de motor
vooraleer een droge, propere plug aan te
brengen. Indien niet voldoende gechoked,
stelt u de bedieningen correct in voor het
starten.
4. Zie “carburatorinstellingen” of vraag een
bevoegde dealer voor de instellingen.
115
NL
Probleem Mogelijke oorzaak
Oplossing
De motor pruttelt 1. Vuil in de carburator of de
brandstofl eiding.
2. Carburator niet goed
afgesteld.
3.
Zwakke of onderbroken
vonk.
1. Neem contact op met de dichtste
onderhoudsdealer.
2. Stel af of vraag de tussenkomst van de
dealer.
3. Contacteer de dichtste bevoegde
onderhoudsdealer.
De motor is oververhit
en/of loopt vast:
onder snijdlast
1. Niet genoeg olie.
2. Luchtdoorgangen rond
cilinder verstopt.
3. De hoofdinstelling van
de carburator werd op
“weinig” afgesteld.
1. Gebruik de juiste hoeveelheid olie voor het
brandstofmengsel.
2. Reinig het luchtinlaatrooster op de
starterzijde, vliegwiel, cilinderleidingen en
de omgeving.
3. Zie “carburatorafstelling” of vraag een
bevoegde dealer voor de instellingen.
116
NL
Onderhoud en afstellingen
Vervangen en afstellen van de Rib Ace-riem
1. Zet de ontstekingsschakelaar op de “STOP”-
positie.
2. Verwijder de riemspanning (met 13 mm
moersleutel) door de nok tegen wijzerszin te
draaien.
3. Vverwijder het armdeksel achteraan en vooraan
(bewaar de zeven schroeven)
4. Gebruik de 13 mm moersleutel om de
armmonteermoeren ietsjes te lossen.
5. Duw de arm in de richting van de kleine
riemschijf. Duw de riem van de riemschijf op
punt (B) en schuif een nieuwe riem over de
kleine riemschijf. Op punt (A) begint de riem
over de rand en op de grote riemschijf.
6. Installeer de deksels terug. Draai de
drukafregelnok in wijzerszin tot de rand van de
pijl in het kijkglas de lijn bereikt (Zie tekening).
7. Hef de bovenkant van de arm een paar keer
lichtjes op en neer. Zo wordt de spanning
automatisch ingesteld.
8. Zet de armmonteerschroeven volledig vast.
Hermonteren van de arm voor vlakzagen
Wanneer het nodig is te snijden in de nabijheid van een hindernis, draait
u de arm om en hermonteert u hem zodanig dat hij zich aan de buitenkant
bevindt.
1. Zie “Rib Ace-riem Vervanging en afstelling” om de riem te verwijderen.
Hier verwijdert u de armmonteerschroeven, de lange plaat.
2. Gebruik de verwijderde delen in stap 1 om de arm te hermonteren – deze
keer in de omgekeerde positie.( Hier is de richting van de schijfrotatie het
omgekeerde van de pijl)
3. Duw de schijfbescherming en de arm door de lus van de Rib Ace-riem.
Volg de montage-instructies om de Rib Ace-riem te monteren en de
spanning aan te brengen.
4. Herinstalleer alle voordien verwijderde onderdelen en zet de riem onder
spanning.
Armdeksel achteraan Armdeksel vooraan
Kleine
riemschijf (A)
Kleine
riemschijf(A)
13 mm moersleutel
Kijkvenster
Kijkvenster
Lijn
Pijl
Armmonteerschroeven
Lange plaat
Nok
Grote
riemschijf (B)
Tegen
wijzerszin
Monteermoeren van de Arm
Grote
riemschijf (B)
Rib Ace-riem
BANDO 6PJ887
117
NL
Geplooide
hoofdfi lter
Nylon touwfi lter derde fi lter
Schuimvoorfi lter
Luchtfi lter
Luchtreini-
gerdeksel
Men moet verhinderen dat stof van het snijden
in de motor binnendringt. De drie (3) fi lters in
het luchtreinigingssysteem kunnen dit, als ze
correct worden onderhouden en geïnstalleerd. Het
schuim, de eerste fi lter wanneer droog gebruikt,
moet worden verwijderd en gereinigd telkens de
brandstoftank wordt bijgevuld. Als de schuimfi lter
wordt geolied (aanbevolen om de levensduur
van de hoofd (papier)fi lter te verlengen) wordt
een frequentere reiniging vereist indien er een
opmerkelijke val van het vermogen te wijten aan
een verstopte luchtfi lter wordt vastgesteld.
BELANGRIJK
Overtollige olie zal het papier van de (hoofd)fi lter
vervuilen en zijn levensduur inkorten.
Bouten
Vleugelmoer
Basisplaat luchtreiniger
1. Sluit de choke (trek de knop uit) vooraleer het deksel van de luchtreiniger
te verwijderen om te vermijden dat puin de carburator binnendringt.
2. Los de vleugelmoer en verwijder het deksel van de luchtreiniger.
3. Alvorens de fi lters te verwijderen reinigt u het opgestapelde stof in de fi lter
en de basisplaat van de luchtreiniger met een zachte borstel of blaast u
het voorzichtig weg (Gebruik geen perslucht).
4. De derde (nylon touw)fi lter moet enkel worden verwijderd wanneer de
schoonmaak nodig is. Bij de herinstallatie erop letten dat de fi lterbasis
correct wordt geïnstalleerd in de rubberen connector.
5. Reinig de schuim (eerste) fi lter en de nylon (derde) fi lter met water/
detergentoplossing. Wikkel de schuimfi lter in een propere droge doek en
druk uit (Niet wringen) tot de fi lter droog blijkt.
6. Wanneer de schuim (eerste)fi lter moet worden geolied, dompel hem in
propere 20W of 30W motorolie. Wikkel de fi lter in een propere droge
doek en druk uit (Niet wringen) tot de fi lter droog blijkt.
7. Reinig de hoofdfi lter door de fi lter voorzichtig tegen een vlakke
oppervlakte te kloppen. Niet borstelen of het papier natmaken, ruwe
schoonmaakmethodes zullen de fi lter beschadigen. Zet de monteerbouten
van de hoofdfi lter goed vast.
8. Controleer alle drie de fi lters op barsten of scheuren. Vervang een fi lter
die verstopt of beschadigd is of lijkt na de schoonmaak.
118
NL
(Controleer periodiek)
1. Laat niet toe dat er stof in de benzinetank
binnendringt.
2. Een verstopte fi lter zal moeilijkheden geven bij
het starten van de motor of abnormaliteiten in de
motorprestaties.
3. Trek de benzinefi lter uit via de
benzinetoevoerpoort met een stukje staaldraad
of dergelijk.
4. Vervang een vuile fi lter.
5. Wanneer de binnenkant van de benzinetank vuil
is, spoelt u het reservoir uit met benzine om ze
schoon te maken.
WAARSCHUWING
Controleer de toestand van de vuldop en de
pakking. Zorg ervoor dat de dop goed vastzit
en er geen benzine uitlekt.
Brandstoftankdop
Vervang de brandstoffi lter
Brandstoffi lter
1. Maak de buitenkant van de steenzaagmachine
schoon. Volg de instructies om de luchtreiniger
te demonteren.
2. Verwijder de schroeven en neem de basisplaat
van de luchtreiniger weg om de vonkenplug
bloot te leggen. Trek de kap weg en verwijder
de plug.
3. De correcte vonkenplug voor deze motor is NGK
BPMR7A. De vuuropening tussen de elektroden
moet worden afgesteld op 0,6 mm – 0,7 mm
voor het gebruik.
4. Installeer de vonkenplug. De correcte vastheid
met een koude motor is 15 tot 17 N•m (150 tot
170 kgf•cm)
5. Heel wat slechte plugs kunnen worden hersteld
door de elektroden over een bloot metaal te
halen of te schrapen, alle afzettingen op de
porseleinen isolatie rond de centrale elektrode
te reinigen, en dan de barsten te dichten.
WAARSCHUWING
Brandstofdampen zijn uiterst ontvlambaar en
kunnen brand en/of explosies veroorzaken.
Test nooit de vonkenplug door ze in de buurt
van een cilinderplugopening te aarden,
want dit kan leiden tot ernstige persoonlijke
kwetsuren.
Vonkenplug
NGK BPMR7A
Vonkenplug
0,6 mm a 0,7 mm
119
NL
Elke unit werd proefgedraaid in de fabriek
en de carburator werd ingesteld conform
de uitstootvoorschriften. Bovendien
werd de carburator uitgerust met een
“H” (hogesnelheidsnaald) en een “L”
(lagesnelheidsnaald) naaldafstelbeperkers
die voorkomen dat de afstellingen buiten de
aanvaardbare limieten vallen.
1. Alvorens de carburator af te stellen moeten
de luchtfi lter en de knaldemper worden
schoongemaakt of vervangen.
2. Start de motor en laat hem een paar minuten
draaien om hem op de werktemperatuur te
brengen. Choke tweemaal tijdens de opwarming
om lucht uit het brandstofsysteem te laten.
3. Leg de motor stil.
Draai de snelheidsnaald “H” tegen wijzerszin
om te stoppen. Draai de snelheidsnaald “L” tot
halverwege tussen volledig de klok rond en
tegen wijzerszin om te stoppen.
4. Afstelling stationair draaien.
Start de motor, draai de
snelheidsafstellingsknop “stationair” in
wijzerszin tot de schijf begint te draaien,
daarna draait u de knop in tegenwijzerszin tot
de schijf stopt met draaien. Draai de knop een
bijkomende 1/4e slag uit, in tegenwijzerszin.
WAARSCHUWING
Snijdaccessoires mogen niet draaien of
bewegen tijdens het stationair draaien van
de unit.
5. Versnel tot volledig smoren gedurende 2-3
seconden om de overtollige brandstof in de
motor te verwijderen, daarna hem stationair
laten draaien.
Versnel de motor tot volledig smoren om
de vlotte overgang van stationair naar hoge
snelheid te controleren.
Indien de motor sputtert, draait u de “L”-naald
tegen wijzerszin 1/8 slag en herhaalt u de
versnelling. Ga verder met de afstelling tot u
vlotte versnellingsresultaten krijgt.
6. Controleer het stationair draaien en reset
indien nodig zoals beschreven in item 4.
Indien er een tachymeter beschikbaar is, dient
stationair draaien te worden ingesteld zoals
gespecifi ceerd in de gebruikershandleiding.
OPGEPAST
Bij het starten moet de stationaire
afstelsnelheid worden aangepast, niet om de
schijf te doen draaien.
De correcte stationaire snelheid wordt
afgesteld op 2600 tot 2800 t/min. Of 1/4e slag
in tegenwijzerszin vanaf het punt de schijf
met bewegen stopt.
Wanneer er problemen met de carburator
zijn, raadpleegt u uw verdeler of dealer.
Stationair draaien
afstelknop
H: Hogesnelheidsnaald
L: Lagesnelheidsnaald
Afstelling van de carburator
120
NL
Propere knaldemper en koelsysteem
Het stof dat ontstaat bij het snijden wordt gezogen
in het koelsysteem door de rotorventilator. Het kan
de koelribben bedekken en de luchtdoorgangen
verstoppen. Tenzij het systeem op tijd wordt
schoongemaakt, zal de motor te heet worden.
Wanneer het koelsysteem wordt gereinigd,
profi teer er dan tegelijkertijd van om de deksels te
verwijderen en kijk ook de knaldemper na.
Koppeling en maximum snelheidscontroles
Koppeling
Het slippen van de koppeling onder een snijdlading is niet het enige wat
kan gebeuren met een koppeling. Een ander probleem kan opduiken tijdens
de afstelling van de carburator voor de correcte stationaire snelheid. De
koppeling kan in de fout gaan indien een afstelling die hoog genoeg is voor
stabiele stationaire snelheid resulteert in een schijfrotatie. Een dergelijke
toestand moet worden gecontroleerd door uw onderhoudsdealer alvorens de
steenzaagmachine verder te gebruiken.
Snelheid
WAARSCHUWING
Om te verzekeren dat de schijf niet te snel draait, moet de snelheid
van de ladingsloze motor worden aangepast aan een maximum
van 10000 t/min. Gebruik een tachymeter om de snelheid te meten.
Wanneer de motorsnelheid de 10000 t/min overschrijdt, moet u de
unit laten nakijken door uw dichtste HITACHI-dealer voordat u het
toestel verder gebruikt.
Telkens geactiveerd levert de trillingsgevoelige regelaar van de carburator
van de hoge snelheid brandstofcircuit meer brandstof dan de motor
kan verbranden. Bijgevolg moet de motor zichzelf ontdoen van de extra
brandstof en hij vertraagt gedurende het proces. De correcte hoge
snelheidsafstelling (zie pagina 119) van de carburator moet leiden tot een
hoge motorsnelheid, geen lading, werking binnen het gewenste bereik.
Dit bereik is 9500 t/min ± 500 t/min dat vereist is voor de correcte schijfas
snelheidsbereik van 3930 – 4370 t/min.
1. Begin altijd de schoonmaak door de buitenkant van de unit af te blazen of
te wrijven voordat u hem gaat demonteren.
2. Verwijder de delen van de luchtreiniger die nodig zijn om de cilinder bloot
te leggen voor de schoonmaak (Zie tekening pagina 117). Zorg ervoor de
basisplaat van de luchtreiniger schoon te maken wanneer er stof in valt.
3. Verwijder alle stof en vuil uit de doorgangen van het koelsysteem en
schrap de cilinderkoelribben af met bloot metaal.
4. Reinig de vuillagen van de knaldemper en de bouten. Gebruik enkel
onderdelen in goede staat voor de herassemblage.
5. Hermonteer het luchtfi lter op de steenzaagmachine.
121
NL
Opslag na gebruik
z Inspecteer en stel elk onderdeel van de
steenzaagmachine af.
- Reinig elk onderdeel volledig en herstel het
indien nodig.
- Breng een dunne olielaag aan op de metalen
onderdelen om roest te voorkomen.
z Verwijder de snijdschijf.
z Laat de brandstoftank af, duw traag aan
de starter gedurende een paar keer om de
brandstof uit de carburator af te laten.
z Giet een kleine hoeveelheid propere motorolie
in de vonkenplugopening, duw aan de starter en
doe de motor starten tot de zuiger het bovenste
dode centrum bereikt.
z Sla de unit op in een grote, stofvrije plaats.
WAARSCHUWING
Niet opslaan in een gesloten ruimte waar
benzinedampen zich kunnen opstapelen of
een open vlam of vonk bereiken.
OPMERKING
Voor toekomstige referenties moet u deze
gebruikershandleiding bijhouden.
z Loos de afvalolie conform de lokale
wetgevingen.
z Grote plastic onderdelen die het product
samenstellen, hebben codes die tonen in
welke materialen ze zijn. De codes verwijzen
naar de volgende materialen: stort deze plastic
onderdelen conform de lokale wetgevingen.
Lozingsprocedure
GARANTIE
De garantie op het elektrisch gereedschap
van Hitachi is in overeenstemming met de
wettelijke/landspecifi eke richtlijnen. Deze
garantie dekt geen defecten of schade als
gevolg van foutief gebruik, misbruik of normale
slijtage. In geval van klachten verzoeken
wij u het elektrisch gereedschap samen
met het GARANTIECERTIFICAAT dat u
achterin deze handleiding aantreft naar een
erkend servicecentrum van Hitachi te sturen.
Indien door de gebruiker de machine wordt
gedemonteerd vervalt de aanspraak op garantie.
Markering Materiaal
>PA6-GF< Nylon 6 – Glasvezel
>PP-GF< Polypropyleen – Glasvezel
>PE-HD< Polyethyleen
122
NL
Specifi caties
Buitenafmetingen : zonder snijdschijf
Lengte x Breedte x Hoogte mm 740 × 250 × 385
MGewicht : Zonder de snijdschijf en met een
lege tank
kg 11,5
Volume :
Brandstoftank
Brandstof (Mengverhouding)
mL (cm³)
640
Gewone benzine
Benzine met minimum 89 octaan zonder
lood is aanbevolen
Gebruik geen benzine die methylalcohol of
meer dan 10% ethylalcohol bevat.
50:1 (2%) voor ISO-L-EGD
Standaard (ISO/CD 13738), JASO FC, FD
classifi catie.
Motor :
Type Luchtgekoelde 2-cycli enkele cilinder
WALBRO diafragma type met
snelheidsbegrenzer, Binnenventilatiegattype,
vliegwiel magneet, CDI-systeem
Carburator
Magneet
Vonkenplug NGK BPMR7A
Starter Terugslagstarter
Vermogenstransmissie Automatische centrifugale koppeling.
Motorverplaatsing mL (cm³) 66,8
Maximum asremvermogen kW 3,0
Gekwalifi ceerde snelheid r/min 8000
Aanbevolen snelheid met snijdaccessoire r/min 9000
Aanbevolen snelheid stationair draaien r/min 2700
Smoorcontrole Smoorkleptrigger met smoorklep lockout en
smoorklepslot.
Brandstofverbruik :
Brandstofverbruik bij maximum motorvermogen
kg/h 1,6
Specifi ek brandstofverbruik bij maximum
motorvermogen
g/(kWh) 537
Geluidsniveau : (EN ISO 19432) LWAeq =
dB(A) 98,2
Geluidsvermogenniveau : (EN ISO 19432)
LWAeq =
dB(A) 107,2
Gewaarborgd geluidsvermogenniveau :
(2000/14/EC) L
WA = dB(A) 111
Trillingen : verklaarde waarden a
hv,eq
=
Hendel vooraan m/s² 8,9
Hendel achteraan m/s² 8,0
Snijdtoestel :
Riem BANDO 6PJ887
Riemschijfverhouding 2,29 : 1
Riemspanner Spring
Snijdschijf mm 355 × 4 × 20
mm (355 × 4 × 22 met adapter)
Flens buitendiameter mm 105
Vastzetkoppel schijfbevestiger
Nm20
Maximum snelheidsclassifi catie as r/min 4400
Ander toestel :
Trillingsbeperkingssysteem Rubberen isolatoren gemonteerd tussen de
motor en de hendels
3-stappentype: schuimfi lter, fi lter met
vloeiblokken in papier en nylon fi lter
Luchtreiniger
Optie : Waterkit
* Technische gegevens onderworpen aan wijziging zonder verwittiging.
123
NL
Verklaring “CE” van Conformiteit
De ondergetekende fabrikant:
KIORITZ CORPORATION
7-2 SUEHIROCHO 1-CHOME
OHME; TOKYO 198-8711
JAPAN
verklaart dat de hieronder gespecifi ceerde nieuwe machine:
STEENZAAGMACHINE
Merk : HITACHI
Type : CM14E
Voldoet aan:
* de vereisten van Machine Richtlijn 98/37/EC(1998)
(gebruik van geharmoniseerde normen EN ISO 19432 : 2006)
* de vereisten van Richtlijn 2004/108/EC
(gebruik van geharmoniseerde normen EN ISO 14982 : 1998 en CISPR 12)
* de vereisten van Richtlijn 2002/88/EC
* de vereisten van Richtlijn 2000/14/EC
Procedure gevolgd voor de beoordeling van conformiteit ANNEX V
Gemeten geluidsvermogenniveau : 108 dB(A)
Gegarandeerd geluidsvermogenniveau : 111 dB(A)
CM14E Serienummer 280001 en hoger
Tokyo,
1 November 2007
Offi ciële vertegenwoordiger voor Europa:
Onderneming: Hitachi Power Tools France S.A.S.
Adres: Parc de l’Eglantier 22, rue des Cerisiers Lisses
C.E. 1541, 91015, EVRY CEDEX, France
Mr. Takayuki Yamaoka
F. Aiyama, Algemeen directeur
1/232