Shimano BR-5800 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
DM-BR0003-09
Dealerhandleiding
Remklauwrem met dubbel draaipunt/
DUAL CONTROL LEVER
BR-9000
BR-9010
BR-6800
BR-6810
BR-5800
BR-5810
BR-RS500
BR-5710
BC-9000
BC-R680
SM-CB90
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
MONTAGE .............................................................................................................. 7
Op het stuur vastzetten ......................................................................................................7
Remkabel aanbrengen ......................................................................................................8
SM-CB90 aanbrengen .......................................................................................................11
Remklauw aanbrengen ....................................................................................................12
Instelpositie remblok ........................................................................................................21
BC-9000/R680-kabel vastzetten ........................................................................................22
AFSTELLING ......................................................................................................... 26
Veerspanning van remhoef afstellen ..............................................................................26
Remblokspeling opnieuw afstellen (als de remblokken versleten zijn) ........................27
ONDERHOUD ....................................................................................................... 30
Remblok vervangen ..........................................................................................................30
Kenmerken remblok .........................................................................................................32
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de
onderdelen zelf aan de hand van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met
het verkooppunt of een plaatselijke fietsenmaker.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (http://si.shimano.com).
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen
daarin op voor een correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan
apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die
zij kunnen veroorzaken bij incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en
omgeving.
WAARSCHUWING
LET OP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven.
Aangeraden wordt alleen originele onderdelen van Shimano te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren loszitten of
beschadigd raken, kunt u plotseling vallen met mogelijk ernstig letsel tot gevolg.
Bovendien kunnen er, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, problemen ontstaan en kunt u plotseling vallen met
mogelijk ernstig letsel tot gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming
van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
U moet begrijpen hoe het remsysteem op uw fiets werkt. Bij een onjuist gebruik van het remsysteem, kunt u de controle over
de fiets verliezen en vallen met ernstig letsel tot gevolg.
Aangezien iedere fiets anders aanvoelt, moet u de juiste remtechniek (waaronder de druk die u op de remhendel moet
uitoefenen en hoe de fiets aanvoelt) en bediening van de fiets aanleren.
U kunt dit doen door contact op te nemen met uw fietsenmaker
, door de handleiding bij de fiets door te nemen en door uw
fiets- en remtechniek te oefenen.
Als u te hard remt met de voorrem, kan het voorwiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken, voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Fiets daarom
langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Laat geen olie of vet op de remblokken komen. Als er wel olie of vet op de remblokken komt, neem dan contact op met het
verkooppunt of een fietsenmaker, omdat de remmen dan waarschijnlijk niet goed zullen werken.
Controleer de remkabel op roest, rafelen en barsten. Neem contact op met het verkooppunt of een fietsenmaker als dergelijke
problemen worden gevonden. Doet u dit niet, dan is het mogelijk dat de remmen niet correct werken.
Vanwege de kenmerken van het carbon materiaal, mag u de hendels nooit wijzigen. Deze zouden dan kunnen breken en dan
kunt u niet meer remmen.
Controleer voor het fietsen of het carbon niet splijt of barst. Als er beschadigingen zijn, gebruik de fiets dan niet meer en
neem contact op met het verkooppunt of een fietsenmaker. De hendel kan breken, waardoor u niet meer kunt remmen.
5
Voor installatie op de fiets en onderhoud:
Gebruik onderstaande combinaties voor de dubbele bedieningshendel of de remhendel. Gebruik geen combinaties waarbij
"NEE" in de tabel staat aangegeven.
De remmen kunnen dan te effectief werken, waardoor u valt.
Remklauwrem Combinaties Dubbele bedieningshendel Remhendel
BR-9000
BR-9010
BR-7900
BR-6800
BR-6810
BR-5800
BR-5810
BR-RS500
BR-5710
BR-5700
GOED
ST-9070
ST-9071
ST-9001
ST-9000
ST-6870
ST-6871
ST-6800
ST-6770
ST-5800
ST-5700
ST-4600
ST-3500
ST-2400
ST-R460
ST-R353
ST-R350
BL-4600
BL-3500
BL-R780
BL-2400
BL-TT79
Dubbele bedieningshendel voor
wegfietsen, anders dan
hierboven aangegeven
Remhendel voor wegfietsen,
anders dan hierboven
aangegeven
: Het "NEE!"-symbool geeft combinaties aan die onder geen enkele omstandigheid mogen worden gebruikt.
De kabelstelmoer en de snelontkoppelingshendel zijn niet op de achterrem van de BR-9010/6810/5810/5710 aangebracht;
gebruik SM-CB90. Als de remblokken zijn versleten, kan de speling niet meer met de hand worden afgesteld.
Draai de bevestigingsmoeren voor de remklauwrem goed vast met het aangegeven aanhaalmoment.
·
Gebruik borgmoeren met nylon inzetstukken (zelfborgende moeren) voor remmen met moeren.
·
Bij remmen met verzonken moeren moet verzonken moeren van een juiste lengte worden gebruikt die zes keer of vaker
kunnen worden gedraaid. Breng bij hergebruik een borgmiddel op de schroefdraden van de moer aan.
Als de moeren losraken en de remmen van de fiets vallen, kunnen deze in de fiets terecht komen met een valpartij tot gevolg.
Wanneer dit bij het voorwiel gebeurt, kan de fiets naar voren worden gegooid met mogelijk ernstig letsel tot gevolg.
Remmen die bedoeld zijn voor het achterwiel, mogen niet op het voorwiel worden gebruikt.
Voor de remblokhouder van BR-9010/6810/5810/5710 moet altijd de betreffende remblok (R55C4, R55C4 (voor carbon velg) of
R55C4-1 (voor carbon velg)) worden gebruikt. Er is een verschil in de bevestigingspositie voor de conventionele remblokken
(R55C3, R55C3 (voor carbon velg), R55C2, R55C (voor carbon velg), R55C (voor keramische velg) en R55C+1). Hierdoor kan de
bevestigingsbout niet worden aangehaald, waardoor het remblokje los komt en er niet kan worden geremd.
Nee!
Nee!
6
< BR-9010-RS/6810-RS/5810-RS >
BR-9010-RS/6810-RS/5810-RS is een achterrem. Deze kan niet worden gebruikt als een voorrem. BR-9010-F/6810-F/5810-F
(voorrem) en BR-9010-RS/6810-RS/5810-RS hebben verschillende remblokhouders en interne onderdelen.
< BC-9000/R680 >
BC-9000/R680 (remkabel met polymeer coating) heeft een lage wrijvingsweerstand. Volg de onderstaande instructies. Doet u dat
niet, dan zal de remkabel niet goed vast worden gezet. De remkabel kan dan losraken, waardoor er niet meer kan worden geremd,
met ernstig letsel tot gevolg.
Gebruiken in combinatie met een rem uit de BR-9000/6800/5800/RS500-serie.
Gebruik het aangegeven kabelvet (Y04180000) voor BC-9000/BC-R680.
Als de binnenkabel door de buitenkabel wordt getrokken, kan er vet op het bevestigingsdeel van de binnenkabel
terechtkomen. Veeg dit vet weg met een doek alvorens de binnenkabel vast te zetten.
N.B.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Was carbon hendels met een zachte doek. Gebruik een neutraal wasmiddel. Anders kan het materiaal beschadigd raken,
waardoor het minder sterk wordt.
Voorkom dat carbon hendels op plaatsen worden achtergelaten waar de temperaturen hoog zijn. Houd ze ook goed uit de
buurt van vuur.
Als er SHIMANO-raceremblokken in combinatie met keramische velgen worden gebruikt, zullen de remblokken sneller dan
normaal verslijten.
Als de remblokken zodanig zijn versleten dat de groeven niet meer te zien zijn, neem dan contact op met het verkooppunt of
een fietsenmaker.
Ieder remblok heeft zijn eigen karakteristieken. Neem contact op met het verkooppunt of een fietsenmaker voor het kopen
van remblokken.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
Remblokhouder
< BR-9010-F/6810-F/5810-F > < BR-9010-RS/6810-RS/5810-RS >
7
MONTAGE
Te gebruiken gereedschappen
De volgende gereedschappen zijn nodig voor het monteren van dit product.
Remklauw
Gebruik Gereedschap
Rembevestigingsbout
5 mm binnenzeskantsleutel (BR-9000/6800/5800/RS500)
4 mm binnenzeskantsleutel (BR-9010/6810/5810/5710)
Bevestigingsbout remblok 4 mm binnenzeskantsleutel
Kabelbevestigingsbout 5 mm binnenzeskantsleutel
Centreerstelbout
3 mm binnenzeskantsleutel (BR-9000/6800/5800/RS500)
2 mm binnenzeskantsleutel (BR-9010/6810/5810/5710)
Veerstelbout 2 mm binnenzeskantsleutel (BR-9000/9010*/6800)
* BR-9010 bestaat alleen uit F- en R-modellen.
(Veerafstelling kan niet worden uitgevoerd voor BR-9010-RS.)
Remkabel
Gebruik Gereedschap
Kabelkniptang TL-CT12
Dubbele bedieningshendel
Gebruik Gereedschap
Klembout 5 mm binnenzeskantsleutel
Bij het aanbrengen van de onderdelen op een carbon frame/een stuur, moet bij de fabrikant van de carbon onderdelen worden
nagevraagd welk aanhaalmoment zij aanraden. Dit om te voorkomen dat de onderdelen te strak worden aangehaald, waardoor
het carbon wordt beschadigd, of niet strak genoeg, waardoor de onderdelen niet vast genoeg worden gezet.
ST-9000/6800/5800/5700
Op het stuur vastzetten
< ST-9000/6800/5800 >
Zet het geheel met de klembout aan het bovenste deel van de remhendel vast. Trek het remhendelrubber naar achteren en haal
de klembout met een 5 mm binnenzeskantsleutel aan.
N.B.:
De klemband, de klembout en de klemmoer van ST-9000/6800/5800 zijn niet geschikt voor andere producten. Gebruik geen
onderdelen die in andere producten samen worden gebruikt.
Klembout
Aanhaalmoment:
6 - 8 Nm
8
< ST-5700 >
Beweeg het remhendelrubber naar voren en draai de bevestigingsmoer met een 5 mm binnenzeskantsleutel stevig vast.
5 mm binnen-
zeskantsleutel
Holte
Remhendelrubber
De klemonderlegring
(B) moet met de
kleine holte in de
linker bovenhoek
worden geplaatst.
Aanhaalmoment:
6 - 8 Nm
Remkabel aanbrengen
Een geschikt smeermiddel voor dit product wordt gebruikt voor de remkabel en wordt in goed gesmeerde toestand geleverd.
WAARSCHUWING
Wanneer de binnenkabel door een buitenkabel wordt geleid en er vet op het bevestigingsdeel van de binnenkabel blijft zitten,
veeg dit dan weg met een doek voordat u de binnenkabel bevestigt. Als er vet op het bevestigingsdeel blijft zitten, levert de
remkabel mogelijk niet voldoende remkracht. Hierdoor kan de remkabel los komen te zitten en remcontrole verliezen, met ernstig
letsel tot gevolg.
N.B.:
Laat de BC-9000/R680 binnenkabel de schakelhendel of het metalen deel (steldeel) van de remklauwrem niet raken. Wanneer de
binnenkabel wordt aangebracht, kan de coating beschadigd raken en gaan rafelen. Dit is echter niet van invloed op de werking van
de kabel.
Gebruik een kabel die nog wat extra lengte over heeft als het stuur helemaal naar links of rechts gedraaid is.
Gebruikte kabel
< ST-9000/6800/5800 >
BC-9000/BC-R680 binnenkabel Buitenkabel
Φ 1,6 mm
Φ 5 mm
< ST-5700 >
BC-1051 binnenkabel SLR-buitenkabel
Φ 1,6 mm
Φ 5 mm
9
De buitenkabel inkorten
N.B.:
Gebruik een kabel die nog wat extra lengte over heeft als het stuur helemaal naar links of rechts gedraaid is.
Let erop dat u geen verwonding aan uw hand oploopt door de naald aan de TL-CT12.
1.
Snijd de kabel met de kabelkniptang (TL-CT12) of een vergelijkbaar gereedschap zodanig door dat de winding niet
naar de binnenkant ombuigt.
Goed voorbeeld
Spoel kantelt
niet naar binnen
Slecht voorbeeld
Spoel kantelt
naar binnen
TL-CT12
2.
Maak vervolgens de punt van voering (Φ 2,2 of meer) met TL-CT12 of een vergelijkbaar smal gereedschap wat breder.
TL-CT12
De doorsnede perfect
rond maken
Naald van TL-CT12
Installatiepositie van achterremkabel/-dop met lipje
Plaats de dop met het lipje op de aangegeven plaats (
A
,
B
/
A
,
B
)
; zie afbeelding.
N.B.:
Als u de binnenkabel BC-1051
gebruikt, gebruik dan de standaard
buitenkabelkapjes en niet de
buitenkabelkapjes met buisje.
BR-9000 / 6800 / 5800 / RS500 / 9010-RS / 6810-RS
BR-9010 / 6810 / 5810 / 5710
B
B
A
A
10
< ST-9000/6800/5800 >
Beweeg de hendel in de richting van de remwerking en duw de remkabel naar binnen.
Kabelhaak
Buitenkabel
Kabeleinde
Let erop dat het kabeleinde goed in
de kabelhaak valt.
Kabelhaak
Kabeleinde
< ST-5700 >
Duw de binnenkabel naar binnen (zie de afbeelding) en zet de drum van de binnenkabel vast in de kabelhaak.
Naamplaatje
Buitenkabel
Kabelhaak
Drum van binnenkabel
11
Zet de buitenkabel tijdelijk vast aan het stuur (met tape of iets
vergelijkbaars).
Tape
Buitenkabel
WAARSCHUWING
De kabelstelmoer en de snelontkoppelingshendel zijn niet op de achterrem van de BR-9010/6810/5810/5710 aangebracht; gebruik
SM-CB90 (kabelsteller). Als de remblokken zijn versleten, kan de speling niet meer met de hand worden afgesteld.
SM-CB90 aanbrengen
Breng de kabel aan op de plaats die in de afbeelding staat aangegeven.
N.B.:
Breng de kabel niet zo aan dat hij om de bovenste stuurbuis draait wanneer het stuur wordt gedraaid.
2
3
4
1
Buitenste
insteekopening
aan de remkant
Kabelstelcilinder
Binnenkabel
Buitenkabel
(BL-kant)
Borgmoer
Buitenkabel (BR-kant)
OPEN
GESLOTEN
Verkeerd geleid
12
BR-9000/6800/5800/RS500/9010/6810/5810/5710
Remklauw aanbrengen
< BR-9000/6800/5800/RS500 >
Aanbevolen banden-/velgmaat
Beschikbare bandmaat
Dikte Banddiameter buitenzijde
BR-9000/6800 Φ 25 mm of minder Φ 680 mm of minder
BR-5800/RS500 Φ 28 mm of minder Φ 684 mm of minder
BR-9000/6800
680 mm of minder
BR-5800/RS500
684 mm of minder
13
Mogelijke
velgbreedte
Sidepull-rem Velg Velgbreedte Opmerkingen
BR-9000/6800/5800/RS500
aluminium velg 19,6 - 24 mm
carbon velg
19,6 - 24 mm
24 - 28 mm Gebruik R55C4-1 (voor carbon velgen)
N.B.:
Bij carbon velgen met een breedte van 24 tot 28 mm moet u R55C4-1 (voor carbon velgen) gebruiken.
De voorrem kan niet worden geïnstalleerd als achterrem en vica versa.
Duw de remhoef samen en stel hem af wanneer de remblokken de velg goed raken.
N.B.:
Als de remarm het frame raakt
wanneer het stuur wordt verdraaid,
plak dan de framebeschermingssticker
op (bijgeleverd).
5 mm binnenzeskantsleutel
Aanhaalmoment:
8 - 10 Nm
Centreerstelbout
14
De bout mag niet
uitsteken.
Centreerstelbout
De onderstaande tekening toont de afstelpositie die als referentie dient voor de centreerbout.
< For BR-9000/6800 >
<For BR-5800/RS500>
Centreerstelbout
De standaard tussenruimte
A
is 2 - 3 mm.
A
15
< BR-9010/6810/5810/5710 >
Aanbevolen banden-/velgmaat
Beschikbare
bandenmaat
Dikte Banddiameter buitenzijde
BR-9010 Φ 25 mm of minder Φ 680 mm of minder
BR-6810/5810/5710 Φ 28 mm of minder Φ 684 mm of minder
Mogelijke
velgbreedte
Sidepull-rem Velg Velgbreedte Opmerkingen
BR-9010/6810/
5810/5710
aluminium velg 21 - 24 mm
carbon velg
21 - 24 mm
24 - 28 mm Gebruik R55C4-1 (voor carbon velgen)
N.B.:
Verwijder het montagegereedschap pas als het aanbrengen is voltooid. De remklauw kan krassen oplopen.
BR-9010
680 mm of minder
BR-6810/5810/5710
684 mm of minder
16
1. Zet het montagegereedschap tijdelijk vast op de framebasis.
1
4 mm binnen-
zeskantsleutel
Aanhaalmoment:
0,5 Nm
2, 3. Trek het montagegereedschap in de richting van de pijl los.
2
3
4. Haal de bevestigingsbout voor de rem helemaal aan.
5. Verwijder tenslotte de beschermfolie.
Aanhaalmoment:
5 - 7 Nm
Voor
17
< BR-9000/6800/5800/RS500/9010/6810 >
1.
Zet het montagegereedschap tijdelijk vast op de
framebasis.
Aanhaalmoment:
0,5 Nm
2. Trek het montagegereedschap in de richting van de
pijlweg.
3. Haal de bevestigingsbout voor de rem helemaal aan.
Aanhaalmoment:
5 - 7 Nm
4. Verwijder tenslotte de beschermfolie.
4 mm binnen-
zeskantsleutel
Rembevestigingsbout
2
Achter
Let op bij het bevestigen van de caliper-rem op het frame:
< BR-9010/6810 >
Er zijn 2 typen rembevestigingsbouten, met lengtes van 9,2 mm en 7,5 mm. Kies voor het bevestigen van de caliper-rem op het frame
een bout waarvan de lengte overeenkomt met de diepte van het schroefgat in het frame.
Rembevestigingsbout
18
1. Verwijder het montagegereedschap.
2. Verwijder de adapter.
3. Monteer het montagegereedschap op de oorspronkelijke plaats.
1
2
Adapter
3
< BR-5810/5710 >
• Verwijder de adapter als je de klauwrem bevestigt op een frame met een schroefgat met een diepte van 9,2 mm of meer.
• Je hebt de adapter nodig als je de klauwrem bevestigt op een frame met een schroefgat dat minder dan 9,2 mm diep is.
Voor frames met een schroefgat met een diepte van 9,2 mm
of meer (zoals frames met aluminium schroeven)
Voor frames met een schroefgat dat minder dan 9,2 mm
diep is (zoals frames met roestvrijstalen schroeven)
Adapter
19
4. Zet het montagegereedschap tijdelijk vast op de
framebasis.
5. Trek het montagegereedschap in de richting van de pijl weg.
6. Haal de bevestigingsbout voor de rem helemaal aan.
7. Verwijder tenslotte de beschermfolie.
Aanhaalmoment:
0,5 Nm
Aanhaalmoment:
5 - 7 Nm
4 mm binnen-
zeskantsleutel
Rembevestigingsbout
5
20
< BR-9010-RS/6810-RS/5810-RS >
Opmerking:
BR-9010-RS/6810-RS/5810-RS is een achterrem. Deze is niet te gebruiken als een voorrem.
1.
Zet het montagegereedschap tijdelijk vast op de framebasis.
2, 3.
Trek het montagegereedschap in de richting van de pijl weg.
4.
Haal de bevestigingsbout voor de rem helemaal aan.
5.
Verwijder tenslotte de beschermfolie.
Aanhaalmoment: 0,5 Nm
1
4 mm binnen-
zeskantsleutel
2
3
Aanhaalmoment:
5-7 Nm
21
Instelpositie remblok
De contacthoek (toespoor) van de remblok tegen de velg, kan worden afgesteld. Met toespoor is een soepele remwerking
mogelijk.
Nadat de remblok zo is afgesteld dat de blok op de getoonde manier tegenover de velg staat (zie afbeelding), moet de
remblokbevestigingsbout worden aangehaald.
Draairichting
velg
Draairichting
velg
Toespoor
0,5 mm
1 mm of meer
4 mm binnenzeskantsleutel
Bevestigingsbout remblok
3 mm of meer bij WH-9000-
C75TU en C50TU.
Aanhaalmoment:
5 - 7 Nm
22
BC-9000/R680-kabel vastzetten
WAARSCHUWING
Wanneer de binnenkabel door een buitenkabel wordt geleid en er vet op het bevestigingsdeel van de binnenkabel blijft zitten,
veeg dit dan weg met een doek voordat u de binnenkabel bevestigt. Als er vet op het bevestigingsdeel blijft zitten, levert de
remkabel mogelijk niet voldoende remkracht. Hierdoor kan de remkabel los komen te zitten en remcontrole verliezen, met ernstig
letsel tot gevolg.
N.B.:
Laat de BC-9000/R680 kabel de schakelhendel of het metalen deel (steldeel) van de remklauwrem niet raken. Wanneer de
binnenkabel wordt aangebracht, kan de coating beschadigd raken en gaan rafelen. Dit is echter niet van invloed op de werking van
de kabel.
1.
Zet de snelontkoppelingshendel in de stand "CLOSE"(sluiten).
< BR-9010-R/6810-R/5810-R/5710-R >
Snelontkoppelingshendel
CLOSE
(sluiten)
OPEN
(openen)
OPEN (openen)
CLOSE (sluiten)
Pas bij modellen met een CLOSE-positiemarkering op de snelontkoppelingshendel en de zijde van de remklauw de positie van
elke markering aan zodat deze zijn uitgelijnd. Controleer op dit moment of u een klik voelt.
CLOSE-positiemarkering
23
2. Veeg vet of andere smeermiddelen op het bevestigingsdeel van de binnenkabel weg. Zet vervolgens de
binnenkabel vast tijdens het afstellen van de remblokspeling en knip het teveel van de binnenkabel af.
Breng vervolgens de dop over het kabeleinde aan.
A
=
B
A
+
B
= 3 - 4 mm
3 mm binnen-
zeskantsleutel
Centreerstelbout
5 mm binnenzeskantsleutel
< BR-9000/6800/5800/RS500 >
Aanhaalmoment:
6 - 8 Nm
< BR-9010-F/6810-F/5810-F/5710-F en
BR-9010-RS/6810-RS/5810-RS >
< BR-9010-R/6810-R/5810-R/5710-R >
2 mm binnen-
zeskantsleutel
Centreerstelbout
2 mm binnen-
zeskantsleutel
Centreerstelbout
24
A
=
B
A
+
B
= 3 - 4 mm
3. Draai de kabelstelmoer om de remblokspeling opnieuw af te stellen.
< BR-9010-R/6810-R/5810-R/5710-R >
Kabelstelmoer
Borgmoer
4. Knijp de remhendel circa 10 keer tot tegen het stuur samen en controleer of alles correct werkt en of de
remblokspeling correct is, alvorens de remmen te gebruiken.
Circa 10 keer inknijpen
25
N.B.:
Posities voor buitenste kabelblokkering voor BR-9010-R/6810-R/5810-R/5710-R en correcte lengte
buitenkabel
Als remklauwrem is geopend... A ≥ 15 mm
Niet-aangedreven zijde
12
Buitenste
kabelblokkering
Lijn lage versnelling
(FC-9000)
Aandrijfzijde
BB-midden
Aandrijfzijde
120
Als remklauwrem volledig is
gesloten
Buitenste
kabelblokkering
Wanneer de remklauw volledig is gesloten zonder
het achterwiel, moet de buitenkabel lang genoeg
zijn tussen de kabelbuitenblokkering en de
remklauw.
A
26
AFSTELLING
Veerspanning van remhoef afstellen
U kunt de veerspanning van de remhoef met de veerstelbout afstellen.
< BR-9000/6800 >
2 mm binnenzeskantsleutel
Veerkracht
verhogen
Veerkracht
verlagen
Veerstelbout
< BR-9010 >
Voor Achter
2 mm binnen-
zeskantsleutel
Veerkracht
verlagen
Veerstelbout
Veerkracht
verhogen
2 mm binnen-
zeskantsleutel
Veerkracht
verlagen
Veerkracht
verhogen
Veerstelbout
Opmerking:
Voor BR-9010-RS kan de veerspanning van de remhoef niet worden afgesteld.
27
Remblokspeling opnieuw afstellen
(als de remblokken versleten zijn)
Naarmate de remblokken verslijten, ontstaat er meer speling tussen de remblokken en de velg.
Stel de kabelspanning met de kabelstelmoer af.
Wanneer de groeven op een remblok niet meer te zien zijn, moeten de remblokken worden vervangen.
< BR-9010-R/6810-R/5810-R/5710-R >
N.B.:
Door het afstellen van de rembevestigingsbout wordt de remarm zelf niet vaster gezet.
Kabelstelmoer
Draai de kabelstelmoer om de
remblokspeling opnieuw af te stellen.
=
A
B
Borgmoer
< BR-9000/6800/5800/
RS500 >
Rembevestigingsbout
Rembevestigingsbout
< BR-9010-F/6810-F/5810-F/
5710-F en BR-9010-RS/
6810-RS/5810-RS >
< BR-9010-R/6810-R/5810-R/
5710-R >
A
+
B
= 3 - 4 mm
28
< BR-6810-R/5810-R/5710-R >
Wanneer de remhendel niet soepel teruggaat, moet de bevestigingspositie van de veer worden aangepast.
Voor deze werkzaamheden moet de remklauw van het frame worden gehaald.
Als er montagegereedschap wordt gebruikt
Met het montagegereedschap (Y8L398040) wordt het herpositioneren van de veer vergemakkelijkt.
1. Haal de remklauw van het frame.
N.B.:
Let bij het verwijderen van de remklauw op het terugspringen
van de veer, want deze staat onder spanning.
2. Herpositioneer de veer.
3. Zet het montagegereedschap op de remklauw.
4. Zet het montagegereedschap tijdelijk vast op de framebasis.
5. Trek het montagegereedschap in de richting van de pijl weg.
6. Haal de bevestigingsbout voor de rem helemaal aan.
Standaardinstelling
(af fabriek)
Veerkracht verhogen
Montagegereedschap
4 mm binnen-
zeskantsleutel
Rembevestigingsbout
4
5
Aanhaalmoment:
0,5 Nm
4 mm binnen-
zeskantsleutel
Rembevestigingsbout
6
Aanhaalmoment:
5 - 7 Nm
29
Als er geen montagegereedschap wordt gebruikt
1. Haal de remklauw van het frame.
N.B.:
Let bij het verwijderen van de remklauw op het
terugspringen van de veer, want deze staat onder
spanning.
2. Herpositioneer de veer.
3. Haal de Y-arm half aan op het frame.
4. Haal de C-arm aan op het frame.
5. Haal de bevestigingsbout voor de rem helemaal aan.
Standaardinstelling
(af fabriek)
Veerkracht verhogen
4 mm binnen-
zeskantsleutel
Rembevestigingsbout
3
Y-arm
4
C-arm
4 mm binnen-
zeskantsleutel
Rembevestigingsbout
5
Aanhaalmoment:
5 - 7 Nm
30
ONDERHOUD
Remblok vervangen
1. Verwijder de borgbout.
2. Verwijder de remblok door deze langs de groef op de
remblokhouder te schuiven.
3. Er zijn twee verschillende remblokken en houders: een voor links en een voor rechts. Schuif de nieuwe
remblokken in de groeven op de houders. Let hierbij op de juiste richting en de boutgatposities.
< BR-9000/6800/5800/RS500/9010-RS/6810-RS/5810-RS >
Links Rechts
Voor en achter hetzelfde Voor en achter hetzelfde
R55C4
L
Voor
Remblok
Bevestigingsbout
Remblokhouder
R
R55C4
Voor
Remblok
Bevestigingsbout
Remblokhouder
Inschuifrichting
remblok
2 mm binnenzeskantsleutel
Bevestigingsbout
Remblok
31
< BR-9010/6810/5810/5710 >
WAARSCHUWING
Voor de remblokhouder van BR-9010/6810/5810/5710 moet altijd de betreffende remblok (R55C4, R55C4 (voor carbon velg) of
R55C4-1 (voor carbon velg)) worden gebruikt. Er is een verschil in de bevestigingspositie voor de conventionele remblokken (R55C3,
R55C3 (voor carbon velg), R55C2, R55C (voor carbon velg), R55C (voor keramische velg) en R55C+1). Hierdoor kan de
bevestigingsschroef niet worden aangehaald, waardoor de remblok los komt en er niet kan worden geremd.
Links Rechts
Voor
Voor
Inschuifrichting
remblok
R55C4
L
Remblok
Bevestigingsbout
Remblokhouder
R
R55C4
Remblok
Bevestigingsbout
Remblokhouder
4. Haal de bevestigingsbout aan.
Aanhaalmoment:
1 - 1,5 Nm
32
Kenmerken remblok
Modelnr. R55C4 R55C2 R55C3
R55C
voor
carbon velg
R55C-1
voor
carbon velg
R55C+1 R55CT4 M50T R50T R50T2 R50T4
Vorm remblok
Cartridge-type × × × × × × × - - - -
Aanbevolen velg Aluminium Aluminium Aluminium Carbon Carbon Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium Aluminium
Kenmerken
Remkracht
DROOG
Remkracht
NAT
Geruisloos
Anti-fading
Duurzaamheid
(weg)
Duurzaamheid
(modderig
terrein)
Velg-
vriendelijk
BR-9000 Standaard - - Optie Optie - Optie - - - -
BR-9010 Standaard - - Optie Optie - Optie - - - -
BR-6800 Standaard - - Optie Optie - Optie - - - -
BR-6810 Standaard - - Optie Optie - Optie - - - -
BR-5800 Standaard - - Optie - - Optie - - - -
BR-5810 Standaard - - Optie Optie - Optie - - - -
BR-RS500 Standaard - - Optie - - Optie - - - -
BR-5710 Standaard - - Optie Optie - Optie - - - -
R55C3
R
FORWARD
R55C3
R
FORWARD
R55C3
R
FORWARD
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33

Shimano BR-5800 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor