Panoptix
™
PS21-TM
FrontVü
Installatie-instructies
Belangrijke veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Lees de gids Belangrijke veiligheids- en productinformatie in de
verpakking van de kaartplotter of viszoeker voor
waarschuwingen met betrekking tot het product en andere
belangrijke informatie.
U bent verantwoordelijk voor de veilige en voorzichtige besturing
van uw vaartuig. Een echolood is een hulpmiddel dat u meer
informatie geeft over het water onder uw boot. Het ontheft u
echter niet van uw verantwoordelijkheid om het water rond uw
boot in de gaten te houden tijdens het navigeren.
VOORZICHTIG
Het niet in overeenstemming met deze instructies installeren en
onderhouden van dit toestel kan leiden tot schade of letsel.
Draag altijd een veiligheidsbril, oorbeschermers en een
stofmasker tijdens het boren, zagen en schuren.
LET OP
Controleer voordat u gaat boren of zagen wat zich aan de
andere kant van het oppervlak bevindt.
Om de beste prestaties te garanderen en schade aan uw boot te
voorkomen, moet u het Garmin
®
toestel aan de hand van de
volgende instructies installeren.
Lees alle installatie-instructies zorgvuldig door voordat u met de
installatie begint. Neem contact op met Garmin Product Support
als u problemen ondervindt tijdens het installeren.
Aandachtspunten bij de montage
Deze steun kan niet worden gebruikt voor alle bootrompen.
Lees deze aandachtspunten om te bepalen of de steun
compatibel is met uw boottype. Een slechte transducerlocatie
kan resulteren in slechte werking van de transducer of de boot
moeilijk hanteerbaar maken.
• De transducer moet niet worden gemonteerd op een plaats
waar deze beschadigd kan raken bij het te water laten of
binnenhalen van de boot.
• Plaats de transducer niet achter planken, stijlen, beslag, de
waterinlaat of uitlaatpoort, of op plaatsen waar luchtbellen of
waterturbulenties ontstaan. Turbulent water kan de
lichtbundel van het echolood verstoren.
• De transducer moet worden gemonteerd met de voorkant
onder water en naar voren gericht. De vorm van de
transducer vereist dat een groter deel ervan onder de
waterlijn ligt dan bij een gewone op de spiegel te monteren
transducer het geval is. De grote oppervlak onder water
werkt vertragend, variërend van een verwaarloosbare tot een
onacceptabele vertraging, waardoor de boot mogelijk
moeilijker te hanteren is en niet op topsnelheid kan varen.
Mogelijk moet u de trimtabs van de boot bijstellen, als de
transducer niet in het midden van de spiegel is geplaatst.
Voor een optimaal resultaat moet de transducer zo dicht
mogelijk bij de middenlijn worden bevestigd.
• Terwijl de transducer door het water glijdt, ontstaan
luchtbellen achter de transducer in een V-vorm
À
. De
omvang en het oppervlak van deze V-vorm wordt beïnvloed
door factoren zoals de snelheid van de boot en de hoek
waaronder de transducer is bevestigd. U dient de transducer
te bevestigen op een locatie waar geen lucht kan
binnendringen in de baan van de schroeven
Á
. Als er lucht
komt in de schroeven, kan dit ernstige gevolgen hebben voor
de acceleratie en topsnelheid van de boot en schade
veroorzaken aan de schroeven en motoren. Bevestig de
transducer aan stuurboord en bakboord op ruime afstand van
de schroef/schroeven om dit effect te voorkomen. Dit effect
neem toe als de transducer verticaal is uitgelijnd met de baan
van de schroeven. Houd rekening met de draairadius van de
schroeven van een outboard of stern drive. Voor de meeste
installatie is het niet aan te raden om de transducer te
bevestigen tussen de motoren van een installatie met
meerdere motoren. Afbeelding van de transducer van
bovenaf.
• Als de transducer verder uit het midden van de spiegel is
geplaatst, kan de grotere deadrisehoek ertoe leiden dat de
romp van de boot
À
de echoloodbundel verstoort
Á
en dat
de detectie aan de andere kant van de boot niet consistent is
Â
. Afbeelding van de transducer van achteren.
Aandachtspunten tijdens het varen
Bij snelheden boven de 12,9 km/u (8 mph), is de werking van de
transducer beperkt, de bodemreflectie is sterk verminderd en de
dieptemetingen en het alarm verstrekken mogelijk geen
waarschuwingen voor potentieel ondiepe gebieden.
U dient in ondiep water of in water waarvan u de diepte niet kent
of waar zich onder water obstakels kunnen bevinden, langzaam
te varen met uw boot.
Indien ingeschakeld, wordt in ondiep water een
waarschuwingssignaal gegeven bij het naderen van ondiepe
delen. Zwevende of smalle obstakels onder water worden
mogelijk niet herkend als bodem, zodat het alarm niet afgaat. Er
Januari 2017
Gedrukt in Taiwan 190-02073-75_0A