Shimano WH-R9100-C40-CL Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
DM-RAWH001-02
DURA-ACE
WH-R9100-C40-CL
WH-R9100-C40-TU
WH-R9100-C60-CL
WH-R9100-C60-TU
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
ST
ADS-SPORT E-BIKE
Wielset
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ..................................................... 8
MONTAGE ............................................................................................................10
Bandenmaat ...............................................................................................................................................10
Installatie van cassettetandkrans ..............................................................................................................10
Montage remblokjes (richting) .................................................................................................................12
Combinaties van remblokje en velg ..........................................................................................................12
ONDERHOUD ....................................................................................................... 14
Spaakpatroon .............................................................................................................................................14
De spaken vervangen .................................................................................................................................15
Vervangen van freewheelbody .................................................................................................................22
Waarschuwingen bij het gebruik van een buisvormige velg ..................................................................24
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (http://si.shimano.com).
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te
voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven.
Wij raden aan om uitsluitend originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd
raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Controleer voor gebruik de wielen om u ervan te verzekeren dat er geen spaken verbogen zijn of los zitten en het velgoppervlak geen deuken, krassen
of barsten bevat. Constateert u een van deze problemen, gebruik het wiel dan niet. Het wiel kan het begeven en u kunt ten val komen. Controleer bij
carbon wielen tevens dat er geen sprake is van geschilferd of gebarsten carbon.
Als het snelontgrendelingsmechanisme niet correct wordt gebruikt, kan het wiel loskomen van de fiets. Dit kan resulteren in ernstig letsel. Lees voor
gebruik de onderhoudsinstructies van het snelontgrendelingsmechanisme zorgvuldig door.
Als de wielen worden gebruikt onder lastige omstandigheden zoals op een onverhard wegdek, dan kunnen deze verbogen of beschadigd raken met
ongevallen tot gevolg.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn, voordat u gaat fietsen. Als de wielen op enigerlei wijze los zitten, kunnen ze loskomen van de fiets met
ernstig letsel tot gevolg.
CL: Draadvelg
De holte tegenover het nippelgat geeft aan in hoeverre de velg is versleten. Als deze holte niet meer te zien is, moet u de velg niet meer gebruiken.
Gebruikt u de velg wel nog, dan kan deze breken met een ongeval tot gevolg.
TU: Tubewiel
Controleer voordat u gaat fietsen dat de banden stevig op de velgen zijn gelijmd. Als de banden tijdens het fietsen loskomen, kunt u vallen en ernstig
letsel oplopen.
Als het remoppervlak van een carbon velg erg beschadigd raakt en de velgen vervormd lijken, ga dan niet meer fietsen. Als u de fiets wel blijft
gebruiken, kunt u vallen met ernstig letsel tot gevolg.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Niet gebruiken in combinatie met een verende vork. Bij dit type vork kan de speling tussen de naafas en de remblokken veranderen wanneer de
remmen worden gebruikt, doordat de ophanging veert. Dit betekent dat de remblokken de spaken kunnen raken.
VEILIGHEID VOOROP
5
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
De banden moeten voor gebruik worden opgepompt tot de spanning die op de banden staat aangegeven.
Een hogere velg heeft meer last van wind en maakt het fietsen instabiel.
CL: Draadvelg
Gebruik voor de velg een velgtape die tegen hoge druk is bestand. Anders kan een band plotseling een lek ontwikkelen met een valpartij tot gevolg.
Gebruik bij het vervangen van de rimtape een maat die bij de velg past. Als u een maat gebruikt die niet bij de velg past, kan de band plotseling lek
raken en kunt u van de fiets vallen.
TU: Tubewiel
Carbon velgen raken versleten door de wrijving van de remblokken en er kan een "inloopperiode" zijn, voordat de velgen optimaal presteren.
Naarmate de inloopperiode verloopt, wordt de remkracht hoger. Houd voor uw veiligheid rekening met deze toename in remkracht.
N.B.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Let er voor gebruik op dat er geen stukjes metaal of andere vreemde deeltjes tegen de remblokken plakken. Zijn er wel dergelijke deeltjes aanwezig,
dan kunnen ze de velg beschadigen wanneer er wordt geremd.
Zorg dat u de interne delen van de naaf niet smeert. Anders zal er vet naar buiten stromen.
Wij raden u aan om een fietsenmaker de spaakspanning af te laten stellen als er sprake is van speling in de spaken en na de eerste 1000 km fietsen.
Er zijn optionele reflector - en spaakbeschermingssets verkrijgbaar. Controleer het modelnummer op de websitespecificaties en vraag uw fietsenmaker
om meer informatie.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
CL: Draadvelg
De SHIMANO R55HC (high performance) remblokjes hebben een ‘aggressieve’ samenstelling, ontworpen met de nadruk op maximale prestaties in
natte weersomstandigheden. Er is hierbij echter sprake van een versnelde velgslijtage.
SHIMANO kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor een verminderde velglevensduur indien R55HC remblokken zijn gebruikt.
TU: Tubewiel
Gebruik bij buisvormige wielen remblokken voor carbon velgen, zoals R55C3 en R55C4. Als u andere remblokken gebruikt dan modellen voor carbon
velgen, dan kunnen deze onvoldoende remkracht geven of snel slijten.
Gebruik geen R55C3 of R55C4 remblok voor carbon velgen als dat al met een aluminium velg is gebruikt. Als een remblok op een aluminium velg
wordt gebruikt, blijft er aluminiumpoeder tegen de remblokken plakken, waardoor het remwrijvingsoppervlak van de carbon velg beschadigd raakt.
VEILIGHEID VOOROP
6
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Haal de pluggen niet te strak aan bij het afstellen van de spaakspanning. Worden ze te strak aangehaald, dan kan de velg beschadigd raken.
Als het wiel stijf en moeilijk draait, moet u het met vet smeren.
Optioneel zijn er speciale nippelsleutels verkrijgbaar.
Voor geschikte reflectors en spaakbeschermers kunt u de specificatietabel raadplegen (http://si.shimano.com).
CL: Draadvelg / Tubewiel: Tubewiel
Het gebruik van originele SHIMANO spaken en nippels wordt sterk aanbevolen. Anders kan het gebied waar de spaken in de naaf passen, beschadigd
raken.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het gebruik
van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
8
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
5 mm binnenzeskantsleutel Engelse sleutel TL-SR23
14mm binnenzeskantsleutel TL-LR15
MONTAGE
MONTAGE
Bandenmaat
10
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Bandenmaat
De aanbevolen bandmaten voor montage op ieder wiel zijn als volgt.
Modelnr. Bandenmaat
DURA-ACE
WH-R9100-C40-CL 23C - 28C
WH-R9100-C40-TU 23mm - 28mm
WH-R9100-C60-CL 23C - 32C
WH-R9100-C60-TU 23mm - 28mm
Installatie van cassettetandkrans
1
Breng elke tandkrans aan met de gemarkeerde zijde aan de buitenkant.
Monteer ze zodanig dat de brede groef in het freewheel is uitgelijnd met het brede uitsteeksel
op elke tandkrans.
(A)
Brede groef (freewheel)
(B)
Breed uitsteeksel (tandkrans)
(C)
Tandkransspacers
(D)
Borgring
(A) (B)
(C) (D)
MONTAGE
Installatie van cassettetandkrans
11
2
HG-tandkransen monteren:
Draai de borgring vast met het originele SHIMANO gereedschap TL-LR15.
HG-tandkransen vervangen:
Verwijder de borgring met de originele SHIMANO gereedschappen TL-LR15 en TL-SR23.
(y)
Montage
(z)
Demontage
(A)
Borgring
(B)
Engelse sleutel
(C)
TL-LR15
(D)
TL-SR23
Aanhaalmoment
30 - 50 Nm
(y)
(z)
(A)
(B) (C) (D)
Voorzorgen bij het monteren
Bij montage van een cassette met 10-snelheden:
Monteer het inbegrepen vulstuk voor lage versnelling van 1,85 mm op de positie aangegeven op
de afbeelding.
CS-7900/CS-7800/CS-6700/CS-6600/CS-5700/CS-5600:
Bij de cassette wordt een vulstuk van 1,0 mm bijgeleverd. Monteer dit.
(A)
Vulstuk (1,0 mm)
(B)
Tandkransspacers
(C)
Borgring
(D)
Groeven: Tandkranszijde
(Sommige onderste vulstukken
van 1,85 mm hebben geen
groeven.)
(E)
Onderste vulstuk (1,85 mm)
(A)
(E)
(D)
(B) (C)
MONTAGE
Montage remblokjes (richting)
12
Montage remblokjes (richting)
Plaats de remblokjes zoals aangegeven in de afbeelding.
(A)
Bevestigingsbout remblok
TECHNISCHE TIPS
Stel de afstand van het remblokje af vanaf
de rand van de velg [H] (raadpleeg hierbij de
tabel).
Afstand [H]
C40-TU
C60-TU
4mm of meer
C40-CL
C60-CL
1mm of meer
(A)
[H]
Combinaties van remblokje en velg
Raadpleeg de dealerhandleiding voor de dual-pivot sidepull rem voor informatie over
combinaties van remblokje en velg.
LET OP
Gebruik remblokken die geschikt zijn
voor het velgtype en de velgbreedte.
ONDERHOUD
ONDERHOUD
Spaakpatroon
14
ONDERHOUD
Spaakpatroon
De spaken moeten gekruist worden als aangegeven in de afbeelding.
*Deze waarden mogen alleen als richtlijn worden gebruikt.
Voor Achter
Aan de voorkant wordt zowel links als rechts een radiaal patroon
gebruikt.
Rechts (tandkranszijde): gekruist spaakpatroon
Linkerkant: radiaal spaakpatroon
Spaakspanning
Voor
Achter
Rechter (tandkrans) kant Linkerkant
C60
600 - 1000N
(60 - 100 kgf)
1100 - 1400N
(110 - 140 kgf)
600 - 900N
(60 - 90 kgf)
C40TU
800 - 1200N
(80 - 120 kgf)
900 - 1300N
(90 - 130 kgf)
C40CL
1000 - 1400N
(100 - 140 kgf)
1200 - 1500N
(120 - 150 kgf)
ONDERHOUD
De spaken vervangen
15
Wordt vervolgd op de volgende pagina
De spaken vervangen
LET OP
Trek bij het vervangen van de spaken aan de linkerkant bij de voor- en achternaaf eerst de naafas eruit.
De naafas lostrekken (Voor voorzijde)
Volg de procedure in omgekeerde volgorde bij het monteren van de spaken.
1
Gebruik een binnenzeskantsleutel voor het losdraaien van de borgmoer zoals aangegeven in
de afbeelding.
(z)
Demontage
(A)
5 mm binnenzeskantsleutel
Aanhaalmoment
15 - 17 Nm
LET OP
Demonteren vanaf de rechterkant is niet
mogelijk.
(z)
(z)
(A)
(A)
ONDERHOUD
De spaken vervangen
16
2
Verwijder de borgmoer, de conushouderbuis en de conus.
(A)
Borgmoer
(B)
Conushouderbuis
(C)
Conus
(D)
Afdichting (lipje is aan
buitenzijde)
LET OP
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het terugzetten
van de afdichtring op dat deze de goede
kant op wijst en duw hem zover mogelijk
naar binnen.
Draai de conus vast op de naafas tot hij
niet meer beweegt. Tijdens het uitlijnen
van de puntjes op de conus en de puntjes
op de conushouderbuis, moet deel [1] van
de conushouderbuis in lijn komen te staan
met deel [2] op de naafas.
Controleer of de conushouderbuis zover
als mogelijk is aangebracht.
Conushouderbuis
(D)
(B)
(A)
(C)
[2][1]
3
Trek de naafas los.
(A)
Naafas
(A)
ONDERHOUD
De spaken vervangen
17
Wordt vervolgd op de volgende pagina
De naafas lostrekken (Voor achterzijde)
Volg de procedure in omgekeerde volgorde bij het monteren van de spaken.
1
Gebruik een binnenzeskantsleutel voor het losdraaien van de borgmoer zoals aangegeven in
de afbeelding.
(z)
Demontage
(A)
5 mm binnenzeskantsleutel
Aanhaalmoment
15 - 17 Nm
LET OP
Demonteren vanaf de freewheelkant is niet
mogelijk.
(z)
(z)
(A)
(A)
2
Verwijder de borgmoer, de conushouderbuis en de conus.
(A)
Borgmoer
(B)
Conushouderbuis
(C)
Conus
LET OP
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het terugzetten
van de afdichtring op dat deze de goede
kant op wijst en duw hem zover mogelijk
naar binnen.
Draai de conus vast op de naafas tot hij
niet meer beweegt. Tijdens het uitlijnen
van de puntjes op de conus en de puntjes
op de conushouderbuis, moet deel [1] van
de conushouderbuis in lijn komen te staan
met deel [2] op de naafas.
Controleer of de conushouderbuis zover
als mogelijk is aangebracht.
Afstandsstuk conus
[1]
[2]
(C)(B)
(A)
ONDERHOUD
De spaken vervangen
18
3
Trek de naafas los.
(A)
Naafas
(A)
ONDERHOUD
De spaken vervangen
19
Spaken in voorwiel vervangen
Rechterkant
1
(A)
Steek de spaken in de gaten in de
naafflens zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Spaak
2
(A)
Bevestig de nippels en draai de spaken
aan tot de aangegeven spanning.
(A)
Nippel
Linkerkant
De procedures voor het vervangen zijn
gelijk aan die voor de rechterkant.
ONDERHOUD
De spaken vervangen
20
Spaken in achterwiel vervangen (C40-CL/C40-TU/C60-CL/C60-TU)
De spaken aan de rechterkant kunnen worden vervangen zonder dat de naafas hoeft te worden verwijderd.
LET OP
Voorzorgsmaatregelen voor het vervangen van spaken aan de rechterkant
Duw bij het verwijderen van een achternaafspaak aan de rechterkant de ernaast liggende spakken een klein
stukje aan de kant.
Doe hetzelfde wanneer u een spaak insteekt.
Rechterkant
1
(A)
Steek de spaak door het gat in de
naafflens zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Spaak
2
(A)
Bevestig de nippels en draai de spaken
aan tot de aangegeven spanning.
(A)
Nippel
ONDERHOUD
De spaken vervangen
21
Linkerkant
(A)
De procedures voor het vervangen zijn
gelijk aan die voor de rechterkant.
(A)
Spaak
ONDERHOUD
Vervangen van freewheelbody
22
Vervangen van freewheelbody
LET OP
De cassettenaaf kan worden gedemonteerd zoals getoond in de afbeelding. Demonteer hem echter niet verder dan aangegeven. Wordt hij verder gedemonteerd,
dan is montage niet meer mogelijk.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg het gedeelte "De spaken vervangen" voor informatie over het verwijderen van de naafas.
C40-CL/C40-TU/C60-CL/C60-TU
ONDERHOUD
Vervangen van freewheelbody
23
De freewheelbody vervangen
Draai de freewheelbody bevestigingsbout los (aan de binnenzijde van de freewheelbody) en
vervang vervolgens de freewheelbody.
(x)
Demontage
(y)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
(z)
Niet herbruikbaar
(A)
14mm binnenzeskantsleutel
(B)
Onderlegring freewheelbody
(C)
Freewheelbody
(D)
Afdichting (kan niet worden
verwijderd)
(E)
Bevestigingsbout freewheelbody
Aanhaalmoment
45 - 50 Nm
LET OP
Als je de freewheelbody vervangt, vervang
dan gelijk ook de bevestigingsbout van de
freewheelbody.
Breng vet aan op de schroefdraad van de
bevestigingsbout van de freewheelbody,
om loszitten of vastraken te voorkomen.
Haal het freewheel niet uit elkaar en smeer
er geen olie of vet op, anders kunnen er
problemen met de werking optreden.
(A)
(x)
(E)(D)(B)
(C)
(y)
(z)
ONDERHOUD
Waarschuwingen bij het gebruik van een buisvormige velg
24
Waarschuwingen bij het gebruik van een buisvormige velg
Algemene veiligheidsinformatie.
WAARSCHUWING
Tubes worden algemeen gebruikt in wielerwedstrijden omdat ze lichter zijn en soepeler rijgedrag bieden in de bochten.
Bij standaardbanden met een binnenband moet er bij het fietsen echter beter worden opgelet. Ook moet er zorgvuldiger te werk worden gegaan bij
het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden.
Bovendien moet u voorafgaand aan het gebruik altijd de wielen inspecteren.
U moet zich aan deze voorzorgsmaatregelen houden voor een optimale prestatie van dit product. Als deze voorzorgsmaatregelen niet worden opgevolgd,
kunnen de banden van de velgen komen en beschadigd raken. Hierdoor kan de berijder ernstig letsel oplopen.
Lees de onderstaande punten aandachtig door. Als u er niet zeker van bent dat u over voldoende kennis en ervaring beschikt voor het verwijderen van
de banden of het uitvoeren van onderhoud, vraag dan een erkende fietshandel of een professionele fietsenmaker om hulp.
Gebruik deze banden niet als u niet zeker weet dat ze zijn gelegd door iemand met voldoende kennis en ervaring.
Er is een speciale lijm specifiek voor deze banden om ze aan de velgen vast te plakken. Als er een andere lijm wordt gebruikt, is het mogelijk dat de
banden niet voldoende goed worden vastgeplakt en kan het velgmateriaal verslechteren.
Gebruik voor het reinigen van de velgen alleen een schoonmaakmiddel dat specifiek voor dit soort banden is bedoeld. Als er een ander reinigingsmiddel
wordt gebruikt, zal het velgmateriaal verslechteren. Als u carbon velgen gebruikt, wrijf dan niet hard op het velgoppervlak met schuurpaper of een
soortgelijk materiaal. Anders kan de carbonlaag loskomen van de velgen bij het vervangen van de banden.
Als de lijm niet correct op de velg wordt aangebracht, zal deze de band niet goed op zijn plaats houden en kan deze van de velg loskomen. Let er
met name bij de eerste keer dat de velgen gebruikt worden dat u de velgen grondig met het juiste reinigingsmiddel schoonmaakt om alle sporen van
vet en vuil te verwijderen. Breng vervolgens een dunne laag lijm aan op het velgoppervlak om voor een stevige verbinding tussen de velg en het wiel
te zorgen. Wanneer u dit hebt gedaan, doet u meer lijm gelijkmatig op de velg met een dikte die net voldoende is om de ruwheid van de band te
bedekken en niet meer. Breng vervolgens de band aan. Als er velgen met carbon worden gebruikt en de banden zijn niet correct aangebracht of als
de verkeerde lijm of een verkeerd reinigingsmiddel is gebruikt, dan is het mogelijk dat de band niet zo goed tegen de velg plakt als bij aluminium
velgend. Ook kan de sterkte van de carbon velgen verminderen.
Afhankelijk van de gebruikte lijm kunnen er grote verschillen optreden wat betreft onder meer de plaksterkte, de droogtijd, de duurzaamheid,
en de gevoeligheid voor omstandigheden zoals temperatuur en luchtvochtigheid. U moet daarom met name aandacht besteden aan deze plakkracht
wanneer u de wielen gebruikt.
Controleer voorafgaand aan het gebruik altijd de banden door er kracht op uit te oefenen om te verzekeren dat ze goed op de velgen vastzitten.
De plakkracht van de banden kan na langdurig gebruik verslechteren. Het beste kunt u dus regelmatig opnieuw lijm aanbrengen. Als u carbon velgen
gebruikt, gebruik dan een velgcementreiniger of iets vergelijkbaars bij het vervangen van de banden. Met dit middel kunt u de banden voorzichtig
van de velgen halen, zonder dat de carbon laag mee wordt getrokken.
Als u geen lijm op het lijmoppervlak van de band aanbrengt wanneer u de band om de velg legt, dan is de plakkracht tussen de band en de velg
zwakker.
Als u wilt dat de banden steviger op de velgen plakken (zoals wanneer u aan wedstrijden deelneemt waarbij scherpe bochten moeten worden genomen
en sterk moet worden geaccelereerd), dan kunt u lijm gebruiken om ze steviger aan te brengen.
Als de velgen door een continu gebruik van de remmen bij steile afdalingen heet worden, dan kan de lijm plotseling loslaten. Als u denkt dat dit zou
kunnen gebeuren, besteed dan speciale aandacht aan het op een gegeven moment selecteren en opnieuw aanbrengen van de lijm. De lijm kan ook
loslaten als u voorzorgsmaatregelen neemt om dat te voorkomen. Mocht dit gebeuren, vervang dan de wielen en gebruik geen buisvormige banden
meer.
Controleer voorafgaand aan het gebruik ook de banden. Als er grote scheuren in de banden zijn, dan kunnen ze tijdens gebruik barsten. Om dat te
voorkomen, moeten ze worden vervangen. De naadafdekkingen kunnen na langdurig gebruik van de banden loskomen. Controleer de banden dus
voor gebruik.
Als u denkt dat er storingen of problemen met het systeem zijn, gebruik de fiets dan niet en neem contact op met een erkende fietshandelaar of een
professionele fietsenmaker voor advies.
Voor vragen over aanbrengen, afstellen, onderhoud of bediening kunt u terecht bij een erkende fietshandel.
N.B.
Als er lijm op het gelakte deel van de velg komt, veeg dit dan weg met een doek, voordat het opdroogt. Gebruik geen reinigingsmiddelen of
chemicaliën, zoals velgcementverwijderaars, omdat deze de lak kunnen verwijderen.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25

Shimano WH-R9100-C40-CL Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor