Shimano ST-U5060 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

DM-UABR001-05
(Dutch)
METREA
ST-U5060
BR-U5000
BR-RS785
BL-U5010
BL-U5000
SM-RT500-SS
Non-series
BR-UR300
BL-MT200
BL-MT201
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem/
DUAL CONTROL LEVER
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 10
MONTAGE ............................................................................................................12
Namen van onderdelen .............................................................................................................................12
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem) ........................................................................13
Remleiding monteren ................................................................................................................................18
Op het stuur vastzetten .............................................................................................................................23
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten .................................................................................27
Remschijf aanbrengen ...............................................................................................................................44
Montage van de remklauwen ...................................................................................................................45
Het losdraaien van de framebevestigingsbouten voorkomen ................................................................ 57
Schakelkabel monteren .............................................................................................................................58
AFSTELLING ......................................................................................................... 64
Bereikafstelling ..........................................................................................................................................64
ONDERHOUD ....................................................................................................... 66
SHIMANO minerale olie vervangen ..........................................................................................................66
De remblokken vervangen ........................................................................................................................67
De afdekking vervangen ...........................................................................................................................71
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel) ........................................ 72
SL-kabelgeleider vervangen ......................................................................................................................73
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (https://si.shimano.com).
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te
voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven.
Aangeraden wordt alleen originele onderdelen van SHIMANO te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of
beschadigd raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Rem
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de
fietskenmerken) en bediening van uw fiets leert kennen. Als het remsysteem op een onjuiste wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren
of de fiets omvallen met ernstig letsel tot gevolg. Raadpleeg uw fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook
belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, etc.
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de bewegende remschijf terechtkomen.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt
u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Het gevaar bestaat dat de remmen niet correct werken.
Als er toch olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een dealer of een agentschap raadplegen. Het gevaar bestaat dat de remmen niet
correct werken.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet zijn
versleten. Ga na of het remsysteem voldoende is afgekoeld en controleer de dikte van het remblok. Is het remblok
0,5 mm of dunner, dan moet het door een nieuw blok worden vervangen. Neem contact op met een dealer of een
agent.
2 mm 0,5 mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als de remschijf tot op 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op
met een dealer of een agentschap. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
Er kan dampbelvorming (vapour lock) ontstaan als de remmen continue worden gebruikt. Laat de greep even los om dit probleem te verhelpen.
Bij het fenomeen dampslot wordt de olie in het remsysteem warm, waardoor water- of luchtbellen in het remsysteem uitzetten. Hierdoor moet dan
plotseling de remgreep veel verder worden aangetrokken.
De remschijf is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Wordt de fiets op zijn kop gezet of op de zijkant gelegd, dan is het
mogelijk dat de rem niet correct werkt en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fietsen, moet u de remgreep een paar keer bedienen
om te controleren of de remmen correct werken. Werken de remmen niet naar behoren, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op
met een dealer of agentschap.
VEILIGHEID VOOROP
5
SM-RT500-SS
Deze remschijf is ontworpen voor recreatief gebruik.
Als plotsteling remmen wordt herhaald terwijl de remschijven heet zijn, ontstaan geluiden vanaf de remmen en neemt de remkracht af.
Als u tijdens het fietsen merkt dat de remkracht afneemt, stop dan onmiddellijk en verlaag de temperatuur van de remschijven.
Als u geen weerstand voelt bij het bedienen van de remgreep, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een dealer of
agentschap.
Als er vloeistoflekken optreden, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als er te hard met de voorrem wordt geremd, kan het wiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kan de fiets ten val komen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Dit
kan gevaarlijke situaties opleveren. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
De hendel mag nooit worden veranderd. Anders kan de hendel breken, waardoor u niet meer kunt remmen.
Controleer voor het fietsen op beschadigingen, zoals geschilferd of gebarsten carbon. Bij beschadigingen moet u de fiets niet meer gebruiken en
contact opnemen met een dealer of een agentschap. Anders kan de hendel breken, waardoor u niet meer kunt remmen.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens het monteren of onderhouden van het wiel.
De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van de
bewegende remschijf terechtkomen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Als de remschijf is afgesleten tot een dikte van 1,5 mm of zover dat het aluminium oppervlak zichtbaar is, vervang hem dan door een nieuwe
remschijf.
Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen gaat afstellen.
Gebruik alleen SHIMANO minerale olie. Als andere typen olie worden gebruikt, kan dit problemen veroorzaken met de remwerking en kan het
systeem onbruikbaar worden.
Zorg dat u alleen olie gebruikt uit een container die net geopend is en gebruik olie die u uit de ontluchtingsnippel hebt laten lopen niet opnieuw.
Oude of reeds gebruikte olie kan water bevatten. Dit kan dampbelvorming ('vapor lock') in het remsysteem veroorzaken.
Pas op dat u geen water of luchtbellen in het remsysteem laat komen. Anders kan dampbelvorming ('vapor lock') optreden. Wees vooral voorzichtig
bij het verwijderen van het deksel van de reservoirtank.
Bij het doorsnijden van de remslang om de lengte ervan aan te passen of bij het verwisselen van de remslang van links naar rechts of andersom, moet
u zorgen dat u de lucht uit de slang laat lopen volgens de stappen in “SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten”.
Wanneer de fiets ondersteboven of op zijn zijkant wordt geplaatst, kan de reservoirtank van het remsysteem enkele luchtbellen bevatten die nog
aanwezig waren bij het dichtdraaien van de ontluchtingsschroef of die zich in diverse onderdelen van het remsysteem hebben opgehoopt bij
langdurig gebruik. Dit schijfremsysteem is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat.Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant wordt geplaatst, kunnen de luchtbellen in de reservoirtank in de richting van de remklauwen bewegen. Als onder deze omstandigheden op de
fiets wordt gereden, bestaat het gevaar dat de remmen niet werken en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant geplaatst is geweest, moet u voordat u gaat fietsen de remgreep enkele malen aantrekken om te controleren dat de remmen normaal werken.
Als de remmen niet normaal werken, moet u deze afstellen volgens de volgende procedure.
Als de rem niet lijkt te werken (traag aanvoelt) wanneer de greep wordt aangetrokken
Plaats het ontluchtingsgedeelte van de remgreep zodat dit parallel aan de grond staat, trek de remgreep vervolgens meerdere keren voorzichtig
aan en wacht totdat de luchtbellen terugkeren naar de reservoirtank.
Als de rem nog steeds traag werkt, moet u het remsysteem ontluchten. (Raadpleeg “SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten”).
VEILIGHEID VOOROP
6
Als de quick release-hendel op de naaf zich aan dezelfde kant bevindt als de remschijf, dan kan deze de werking van de remschijf hindert. Let er dus
op dat de hendel de remschijf niet raakt.
Schijfremsystemen van SHIMANO zijn niet geschikt voor tandems. Omdat tandems zwaarder zijn, wordt het remsysteem sterker belast tijdens het
remmen. Als hydraulische schijfremmen gebruikt worden op een tandem, zal de olietemperatuur te hoog oplopen en kunnen 'vapor locks' of
scheuren in de remleidingen ontstaan, waardoor de remmen niet meer functioneren.
Als u de remklauw monteert met boutbevestigingspennen, moet u ervoor zorgen dat u het juiste
formaat montagebouten gebruikt.
Anders zitten de boutbevestigingspennen mogelijk niet stevig vast en kunnen de bouten eruit
vallen.
Boutbevestigingspen
Remleiding
Na het bevestigen van de remleiding aan de remeenheid, het toevoegen van SHIMANO minerale olie en het ontluchten, moet u de remhendel
meerdere keren samenknijpen om te controleren of de remmen normaal werken en er geen vloeistof lekt uit de leiding of het systeem.
Het verbindingsstuk is alleen bestemd voor deze remleiding. Gebruik een geschikt verbindingsstuk, zoals vermeld in de volgende tabel. Als er een
verbindingsstuk wordt gebruikt dat niet geschikt is voor de remleiding, kunnen er vloeistoflekken ontstaan.
Modelnr. Lengte Kleur
SM-BH59-JK-SS 13,2 mm Goud
Het olijfvormig koppelstuk of het verbindingsstuk mag niet opnieuw gebruikt worden bij
hermontage. Een beschadigd of hergebruikt olijfvormig koppelstuk of aansluitstuk zorgt
mogelijk niet voor een zekere aansluiting van de remleiding. Hierdoor kan de remleiding
loskomen van de remklauwen of remgreep.
Als de remleiding loskomt, bestaat het gevaar dat de remmen plotseling niet meer werken.
Afgeknipt uiteindeVerbindingsbout
Remleiding Olijfvormig koppelstuk Insteek
verbindingsstuk
Snij de remleiding door zodat het afgesneden uiteinde loodrecht ten opzichte van de
lengte van de leiding is. Als de remleiding onder een hoek wordt afgesneden, kan er
vloeistof lekken.
90°
VEILIGHEID VOOROP
7
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor SHIMANO minerale olie
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Bij contact met de ogen deze spoelen met water en direct contact opnemen met een arts.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Bij contact met de huid deze goed wassen met water en zeep.
Als nevel of damp van SHIMANO minerale olie wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden. Bedek neus en mond met een gasmasker en gebruik
dit in een goed geventileerde ruimte. Bij inademing van de damp van minerale olie van SHIMANO onmiddellijk naar een gebied met frisse lucht gaan
en uzelf met een deken bedekken. Ga liggen, houd uzelf warm en roep indien nodig de hulp van een arts in.
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
SHIMANO minerale olie hanteren
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen.
Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en direct de hulp van een arts inroepen.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Draag handschoenen.
Bij contact met de huid moet u deze goed wassen met water en zeep.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
De oliecontainer niet doorsnijden, in de buurt van warmtebronnen plaatsen, lassen of onder druk zetten. Dit kan ontploffing of brand veroorzaken.
Verwijdering van gebruikte olie: Volg de landelijke of lokale regels voor verwijdering op. Ga voorzichtig te werk bij het weggooien van de olie.
Aanwijzingen: De container afgesloten houden om het binnendringen van oneigenlijke materialen en vocht te voorkomen, en bewaren op een koele,
donkere plek bij direct zonlicht of warmte vandaan.
Bij hitte of vuur vandaan houden. Aardolie klasse III, Gevaarniveau III
Bij het reinigen met een compressor
Als u de remklauwbody uit elkaar haalt om de interne onderdelen te reinigen met een compressor, houd er dan rekening mee dat vocht van de
perslucht kan achterblijven op de onderdelen van de remklauw. Laat de remklauwonderdelen voldoende drogen voordat u de remklauwen weer in
elkaar zet.
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de remleiding, om verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan het olijfvormig koppelstuk.
VEILIGHEID VOOROP
8
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Blijf de crank draaien tijdens het schakelen.
Ga voorzichtig om met de producten en voorkom dat ze aan sterke schokken worden blootgesteld.
Gebruik geen verdunningsmiddelen of vergelijkbare stoffen voor het reinigen van de producten. Door dergelijke materialen kan het oppervlak
worden beschadigd.
Reinig carbon hendels met een neutraal schoonmaakmiddel met behulp van een zachte doek. Omdat anders het materiaal beschadigd kan raken,
waardoor het minder sterk wordt.
Voorkom dat carbon hendels op plaatsen worden achtergelaten waar de temperaturen hoog zijn. Houd ze ook ver uit de buurt van vuur.
Als het schakelen niet soepel aanvoelt, moet de derailleur worden gewassen en moeten alle bewegende delen worden gesmeerd.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek de remgreep niet aan terwijl het wiel wordt verwijderd. Als de
remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Neem in dat geval
contact op met een dealer.
Gebruik een zeepoplossing en een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen in de handel verkrijgbaar
remreinigingsmiddel of geluidsdempend middel; deze kunnen schade veroorzaken aan onderdelen zoals afdichtingen.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Gebruik een remleiding/buitenkabel die nog wat extra lengte over heeft als het stuur helemaal naar links of rechts gedraaid is. Controleer dan tevens
(met het stuur geheel naar links of rechts) of de versnellingsschakelaar het frame niet raakt.
Gebruik een OT-SP kabel en kabelgeleider voor een soepele werking.
Smeer voor gebruik vet op de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel, zodat de onderdelen soepel langs elkaar kunnen schuiven. Er mag
zich geen stof op de binnenkabel afzetten. Als het vet van de binnenkabel wordt afgeveegd, wordt het aanbrengen van SIS SP41 vet (Y0418000)
aanbevolen.
Voor de schakelkabel wordt een speciaal vet gebruikt. Gebruik geen premium vet of andere soorten vet, omdat daardoor het schakelen kan
verslechteren.
Als de afstelling van de schakelfunctie niet kan worden uitgevoerd, controleer dan of de uiteinden van de achtervork wel op één lijn staan. Controleer
tevens of de kabel is gesmeerd en of de kooi niet te lang of te kort is.
Verwijder de hendeleenheid niet.
Schijfrem
Als de montagemof van de remklauw en de inkeping niet parallel zijn, dan kunnen de remschijf en de remklauw elkaar raken.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De remblok spacers voorkomen dat de zuiger naar buiten komt wanneer
de remgreep wordt aangetrokken terwijl het wiel wordt verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de
remblokken terug met een platte schroevendraaier of een gelijksoortig gereedschap. Let er daarbij op dat u het oppervlak van de remblokken niet
beschadigt. (Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan een plat stuk gereedschap om de zuigers recht terug naar binnen te duwen, terwijl
uoppast dat u ze niet beschadigt)
Als het moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, moet u de ontluchtingsschroeven verwijderen en het opnieuw proberen. (Op dit
moment kan er enige olie vanuit het reservoir lopen.)
Gebruik isopropylalcohol, een zeepoplossing of een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen in de handel
verkrijgbaar remreinigingsmiddel of geluidsdempend middel. Dergelijke middelen kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
De zuigers niet verwijderen bij het demonteren van de remklauwen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
10
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
1,5mm binnenzeskantsleutel 8mm moersleutel TL-LR15
2mm binnenzeskantsleutel 10mm moersleutel TL-BH61
2,5mm binnenzeskantsleutel 7 mm dopsleutel TL-CT12
3mm binnenzeskantsleutel Schroevendraaier [nr.1]
SM-DISC
(Olietrechter en oliestopper)
4mm binnenzeskantsleutel
Platte schroevendraaier
(nominale diameter 0,8 × 4)
BL-U5000 trechteradapter
5mm binnenzeskantsleutel Hobbymes Naaldbektang
MONTAGE
MONTAGE
Namen van onderdelen
12
MONTAGE
Namen van onderdelen
Modelnr.
(B)
(C)
(A)
(z)
(A)
BL-U5000/MT200/MT201
(B)
BL-U5010
ST-U5060
(C)
BR-U5000/RS785/UR300
SM-RT500-SS/RT10-S
SM-BH59-JK-SS
(z) Voor rechte sturen
TECHNISCHE TIPS
In deze handleiding wordt het
schijfremsysteem behandeld.
Ga naar de onderstaande website
voorde specificaties van afzonderlijke
onderdelen.
(https://productinfo.shimano.com/#/spec/)
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
13
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
ST-U5060/BL-U5010
(B)(A)
(C)
(E)(D)
(A)
Dual Control-versteller of
remgreep
(B)
Koppelingshuls
(C)
Aanslag
(D)
Leidingdop
(E)
Remklauw
1
Leid de remleiding door de gaten in het ingebouwde frame en het stuur.
2
Verwijder de leidingdop.
3
Zet het verbindingsstuk in een
bankschroef of vergelijkbaar vast.
Laat het slangverbindingsstuk naar
boven wijzen; zie de afbeelding.
4
Verwijder de afdichtplug.
Bedek de afdichtplug met een oude
doek vanwege de olie op die hierop zit.
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
14
5
Steek de remleiding aan de
remklauwzijde in het verbindingsstuk.
Deze wordt met een ingebouwd olive
geleverd. Steek de lang naar binnen en
let erop dat deze niet vast komt te zitten
op de olijf.
De remleiding moet tot aan de lijn op de
slang naar binnen worden geduwd.
TECHNISCHE TIPS
Gebruik een oude doek bij het insteken van
de remleiding, omdat er olie weg kan lekken.
6
(B)
(A)
Haal de verbindingsbout met twee 8 mm
sleutels aan.
(A)
Verbindingsbout
(B)
8mm moersleutel
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
7
(A)
Verwijder gelekte olie en zorg ervoor
dat de O-ringen zijn bevestigd zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
O-ring
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
15
Wordt vervolgd op de volgende pagina
BL-U5000/MT200/MT201
(B)
(A)
(D)
(E)
(C)
(F)
(A)
Leidingdop
(B)
Remklauw
(C)
Afdichtplug
(D)
Aansluitpoort remleiding
(E)
Remgreep
(F)
Aanslag
1
Leid de remleiding door ieder gat in het ingebouwde frame.
2
Verwijder de leidingdop.
3
Zet de remgreep vast in een bankschroef
of vergelijkbaar hulpmiddel.
Laat de slangverbindingskant bij het
vastzetten van de remgreep naar boven
wijzen.
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
16
Wordt vervolgd op de volgende pagina
4
(A)
Verwijder de afdichtplug.
Bedek de afdichtplug met een oude
doek vanwege de olie op die hierop zit.
(A)
Afdichtplug
5
(A)
Leid de remleiding door de
slangafdekking.
(A)
Slangafdekking
6
Steek de remleiding in het aansluitstuk.
Deze wordt met een ingebouwd olive
geleverd.
Steek de lang naar binnen en let erop
dat deze niet vast komt te zitten op de
olijf.
De remleiding moet tot aan de lijn op de
slang naar binnen worden geduwd.
TECHNISCHE TIPS
Gebruik een oude doek bij het insteken van
de remleiding, omdat er olie weg kan lekken.
7
(A)
Haal de verbindingsbout met een 8 mm
sleutel aan.
(A)
8mm moersleutel
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
MONTAGE
Remleiding monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)
17
8
Verwijder gelekte olie en breng de
slangafdekking aan.
9
(A)
Verwijder de aanslag van de remgreep.
(A)
Aanslag
NOTITIE
Controleer na het verwijderen van de aanslag
of het afstandsstuk van de remblok aan de
remklauwzijde is aangebracht of dat de
remklauw op de fiets is aangebracht en de
schijfrem zich tussen beide zijden van de
remklauw bevindt, alvorens in de hendel te
knijpen.
Controleer na het aanbrengen dat de
hendelaanslag is verwijderd.
TECHNISCHE TIPS
Beweeg de aanslag heen en weer en trek
eraan om hem te verwijderen. Knijp niet in de
hendel.
MONTAGE
Remleiding monteren
18
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Remleiding monteren
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding af te
snijden.
(z) 90°
NOTITIE
Gebruik het hobbymes op een veilige en juiste
wijze in overeenstemming met de
handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
handleiding die bij dit product wordt
geleverd.
2
(z)
Plaats vooraf een merkteken op de
remleiding zoals aangegeven in de
afbeelding, zodat u kunt controleren of
de uiteinden van de remleiding stevig
vastzitten op de remleiding-
bevestigingen van de remklauw en
deDual Control versteller/remgreep.
(Als richtlijn geldt dat de lengte van het
deel van de remleiding dat zich binnenin
de bevestiging bevindt ongeveer
11mmis.)
(z) 11mm
3
(z)
(y)
(A) (B) (C) (D)
(E) (C)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en het olijfvormige
koppelstuk.
(y) Aanbrengrichting
(z) Vet de buitenzijde van het
olivein.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Olive
(D)
Afgeknipt uiteinde
(E)
Vet
NOTITIE
Voor montage op het ingebouwde frametype
moet u eerst het uiteinde van de greep van de
remleiding door het uiteinde van de
remklauw van het frame leiden.
MONTAGE
Remleiding monteren
19
Wordt vervolgd op de volgende pagina
4
(z)
(A)
(B)
(D)
(E)
(C)
(B)
(A)
Gebruik een taps gereedschap om de
binnenzijde van het afgesneden uiteinde
van de remleiding glad te maken, en
bevestig het aansluitstuk.
Sluit de remleiding aan op TL-BH61 en
zet TL-BH61 vast in een bankschroef.
Tik vervolgens het inzetstuk met een
hamer naar beneden totdat de
aansluitstukbevestiging contact maakt
met het uiteinde van de remleiding.
(z) SM-BH59-JK-SS: 1 mm
(A)
Insteek verbindingsstuk
(B)
Remleiding
(C)
Olive
(D)
TL-BH61
(E)
Bankschroef
NOTITIE
Als het uiteinde van de remleiding geen
contact maakt met de aansluitstukbevestiging
kan de remleiding loskomen of kan er
vloeistof lekken.
5
(z)
(A) (B) (C)
Nadat u hebt gecontroleerd of het
olijfvormige koppelstuk is aangebracht
zoals op de afbeelding staat
aangegeven, moet u de schroefdraad
van de verbindingsbout invetten.
(z) 2mm
(A)
Remleiding
(B)
Olive
(C)
Insteek verbindingsstuk
NOTITIE
Gebruik het speciale aansluitstuk dat wordt
meegeleverd met SM-BH59-JK-SS.
Als er een ander verbindingsstuk wordt
gebruikt, kan dit los komen te zitten,
waardoor er olie kan weglekken of er andere
problemen ontstaan.
Modelnr. Lengte Kleur
SM-BH59-JK-SS 13,2mm Goud
MONTAGE
Remleiding monteren
20
Wordt vervolgd op de volgende pagina
6
ST-U5060/BL-U5010, BR-U5000
(A)
(A)
(y)
(z)
BL-U5000, BR-U5000/RS785
BL-MT200/MT201, BR-UR300
(A)
Zorg ervoor dat de remleiding niet
gedraaid is.
Zorg ervoor dat de remklauwen en Dual
Control verstellers/remgrepen zich
bevinden in de posities die worden
aangegeven in de afbeeldingen.
(y) Linker greep
(z) Rechter greep
(A)
Remklauw
7
ST-U5060/BL-U5010
(A)
(z)
(B)
Leid de remleiding door het stuur.
(z) 60mm
(A)
Stuur
(B)
Remleiding
8
ST-U5060/BL-U5010
(A)
(B)
Bevestig een O-ring op de remleiding.
(A)
O-ring
(B)
Remleiding
MONTAGE
Remleiding monteren
21
9
ST-U5060/BL-U5010
(A)
(C)
(B)
BL-U5000/MT200/MT201
(A)
(B)
Zet de Dual Control versteller/remgreep
vast op het stuur of in een bankschroef
en breng de remleiding recht naar
binnen.
Draai de verbindingsbout vast met een
moersleutel, terwijl u de remleiding
aanduwt.
ST-U5060/BL-U5010
Houd de koppelingshuls op de plaats
met een moersleutel tijdens uitvoeren
van de procedure.
(A)
8mm moersleutel
(B)
Verbindingsbout
(C)
Koppelingshuls
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
NOTITIE
Zorg er hierbij voor dat de remleiding recht is
tijdens het duwen.
10
(A) (B)
Bevestig de O-ringen op de verbindingsbout.
(A)
Verbindingsbout
(B)
O-ring
MONTAGE
Remleiding monteren
22
Uiteinde van de remleiding aan de zijde van de remklauw
1
Bevestig het verbindingsstuk aan de remleiding.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Olijfvormig koppelstuk
(D)
Insteek verbindingsstuk
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
BR-U5000/UR300
(A) (B) (C) (D)
BR-RS785
(A) (B) (C) (D)
2
Draai de verbindingsbout vast terwijl tegen de remleiding wordt geduwd.
MONTAGE
Op het stuur vastzetten
23
Op het stuur vastzetten
ST-U5060/BL-U5010
1
(A)
(B)
Verwijder de 2 bevestigingsschroeven en
verwijder vervolgens de bovenste
afdekking.
(A)
Afdekking
(B)
Bevestigingsbout
2
(A)
Draai de klembout los met een 10mm
moersleutel.
(A)
Klembout
TECHNISCHE TIPS
De klembout zit los op het moment van
aankoop; deze stap is dus onnodig bij de
eerste montage.
3
(A)
Breng het stuur aan in de body van de
remgreep.
(A)
Stuur
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Op het stuur vastzetten
24
Wordt vervolgd op de volgende pagina
4
(B)
(A)
Verwijder de bevestigingsbout aan de
onderzijde en verwijder vervolgens de
bandafdekking.
(A)
Bandafdekking
(B)
Bevestigingsbout
5
(A)
(B)
Controleer of het stuur zo ver mogelijk is
aangebracht door door het montagegat
van de bandafdekking te kijken.
(A)
Dual Control-versteller of
remgreep
(B)
Stuur
6
(A)
Haal de klembout aan.
(A)
Klembout
Aanhaalmoment
4 - 6 Nm
MONTAGE
Op het stuur vastzetten
25
7
(A)
(B)
Bevestig de bovenste afdekking en de 2
bevestigingsschroeven.
(A)
Afdekking
(B)
Bevestigingsbout
Aanhaalmoment
0,15 - 0,25Nm
8
(y)
(z)
Zorg dat de pal aangrijpt op de
bandafdekking en zet deze op de plaats
vast met de bevestigingsbout.
(y) Pal (zijde van behuizing)
(z) Pal (zijde bandafdekking)
Aanhaalmoment
0,15 - 0,25Nm
MONTAGE
Op het stuur vastzetten
26
BL-U5000/MT200/MT201
(A)
Zet de remgreep vast zoals aangegeven
in de afbeelding.
(A)
BL-U5000:
4 mm binnenzeskantsleutel
BL-MT200/MT201:
5 mm binnenzeskantsleutel
BL-U5000
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
BL-MT200/MT201
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Ga na dat de remgreep de bediening van de
schakelversteller niet hindert. Bij sommige
typen moet wellicht eerst de schakelversteller
worden gemonteerd vanwege de positie van
de bevestigingsbout van de schakelversteller.
Voor open klemband-type
[1]
[2]
(D) (B) (z)
(C)(A)
Open de klemband van de remgreep met
een 2 mm binnenzeskantsleutel (zie de
afbeelding).
(z) Duwen
(A)
Klemband
(B)
2mm binnenzeskantsleutel
(C)
Ontgrendelgat
(D)
Vulstuk
NOTITIE
Zorg dat u bij het monteren van de
remgreep een vulstuk gebruikt.
Het vulstuk moet alleen worden verwijderd
bij combinatie met een I-Spec II type
schakelversteller. Voor informatie over
hetcombineren, moet u het onderdeel
“Schakelversteller RAPIDFIRE Plus 11-speed”
in de dealerhandleiding raadplegen.
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
27
Wordt vervolgd op de volgende pagina
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
Plaats de fiets in de werkstandaard zoals aangegeven in de afbeelding, terwijl de
ontluchtingsspacer (geel) is bevestigd op de remklauw.
(A)
Remleiding
(B)
Remklauw
NOTITIE
Bij het ontluchten van de remklauw hebt u
SM-DISC (olietrechter en oliestop) nodig.
(A)
(B)
ST-U5060/BL-U5010, BR-U5000
1
(B)(A)
Bevestig de ontluchtingsspacer (geel).
(A)
Pemblokas
(B)
Ontluchtingsspacer
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3 Nm
2
(A)
(B)
Verwijder de 2 bevestigingsschroeven en
verwijder vervolgens de bovenste
afdekking.
(A)
Afdekking
(B)
Bevestigingsbout
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
28
Wordt vervolgd op de volgende pagina
3
(A)
(B)
Verwijder de ontluchtingsschroef en
O-ring.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
O-ring
TECHNISCHE TIPS
Pas op dat u de ontluchtingsschroef of O-ring
niet laat vallen.
4
(A)
(B)
Bevestig de BL-U5000 trechteradapter op
de olietrechter.
(A)
Olietrechter (TL-BT03/TL-BT03-S)
(B)
BL-U5000 trechteradapter
5
(A)
Bevestig de olietrechter.
(A)
Olietrechter
(TL-BT03/TL-BT03-S)
6
Zet de remklauw vast in een bankschroef tijdens het ontluchten.
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
29
Wordt vervolgd op de volgende pagina
7
(A)
(B)
Plaats een 7 mm dopsleutel.
Vul de spuit met voldoende olie, sluit de
slang op de spuit aan op de
ontluchtingsnippel en zet hem vast met
de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
Slanghouder
NOTITIE
Zet de remklauw vast in een bankschroef om
te verhinderen dat de slang per ongeluk los
kan raken.
8
(A)
(B)
(C)
Draai de ontluchtingsnippel 1/8 slag
open.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint dan uit de olietrechter te
stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
Slanghouder
(C)
7 mm dopsleutel
NOTITIE
De greep niet herhaalde malen aantrekken en
weer loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
er kunnen luchtbellen achterblijven in de olie
binnenin de remklauw en het ontluchten zal
langer duren. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
30
Wordt vervolgd op de volgende pagina
9
)A( )B(
Als de olie in de trechter geen
luchtbellen meer bevat, beweeg de
grepen dan onder een hoek omlaag tot
de grens tussen de bandafdekking en de
steun loodrecht ten opzichte van de
grond ligt.
(A)
Steun
(B)
Bandafdekking
10
Duw weer op de zuiger van de spuit om
olie toe te voegen; als de olie in de
trechter geen luchtbellen meer bevat,
beweeg de grepen dan onder een hoek
omhoog naar de vorige positie en draai
de ontluchtingsnippel even dicht.
Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde
van de slang op de spuit afdekt met een
oude doek om het spatten van olie te
voorkomen.
11
(A)
(B)
Bind de geleverde slang en zak vast met
elastiek.
Plaats een 7 mm dopsleutel zoals
aangegeven in de afbeelding en sluit de
slang aan op de ontluchtingsnippel.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Zak
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
31
Wordt vervolgd op de volgende pagina
12
(B)
(A)
Draai de ontluchtingsnippel los.
Controleer op dit moment dat de slang
goed vastzit op de ontluchtingsnippel.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier kan het grootste
gedeelte van de luchtbellen in het
remsysteem eenvoudig worden
verwijderd.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Luchtbellen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te
schudden of voorzichtig op de hendelsteun of
de remklauwen te tikken met een
schroevendraaier, of de positie van de
remklauwen te veranderen.
13
Het vloeistofniveau in de olietrechter zal
nu dalen. Blijf daarom de trechter met
olie vullen om het vloeistofniveau op
peil te houden, zodat er geen lucht
wordt aangezogen.
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
32
Wordt vervolgd op de volgende pagina
14
(B)
(A)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, draait u de
nippel even dicht.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Ontluchtingsnippel
15
Open en sluit de ontluchtingsnippel snel
(elke keer ongeveer 0,5 seconde) terwijl
de remgreep is aangetrokken om
eventuele luchtbellen in de remklauwen
te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot
3keer.
Draai dan de ontluchtingsnippel vast.
Aanhaalmoment
4 - 7Nm
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
33
16
Als de remgreep vervolgens word
bediend, zullen luchtbellen in het
systeem omhoog komen en door de
opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, laat
u de remgreep zo ver los als deze kan
gaan.
Normaal gesproken moet de remgreep
bij het bedienen nu stijf aanvoelen.
(x) Los
(y) Beetje stijf
(z) Stijf
Bediening remgreep
(x)
(y)
(z)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
34
17
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
18
(A)
Verwijder de olietrechter samen met de
BL-U5000 trechteradapter terwijl de
oliestopper er nog steeds in zit. Bevestig
nu de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai hem dicht terwijl u olie naar
buiten laat stromen om er zeker van te
zijn dat er geen luchtbellen in de
voorraadtank achterblijven.
Gebruik een oude doek om te
voorkomen dat olie naar de omringende
gebieden kan stromen.
(A)
O-ring
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
19
Veeg eventuele olie weg die eruit is
gelekt.
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
35
Wordt vervolgd op de volgende pagina
BL-U5000, BR-U5000/RS785 BL-MT200/MT201, BR-UR300
1
BR-U5000
(B)(A)
BR-RS785
(B)(A)
BR-UR300
(C)
(C)
(B)
Bevestig de ontluchtingsspacer (geel).
(A)
Pemblokas
(B)
Ontluchtingsspacer
(C)
Splitpen
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3 Nm
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
36
Wordt vervolgd op de volgende pagina
2
(z)
Stel de remgreep zo af dat deze in de
rijpositie onder een hoek van 45° met de
grond staat.
(z) 45°
3
(B)
(C)
(A)
Verwijder de ontluchtingsschroef en
O-ring.
(A)
BL-U5000:
2,5 mm binnenzeskantsleutel
BL-MT200/MT201:
2 mm binnenzeskantsleutel
(B)
Ontluchtingsschroef
(C)
O-ring
TECHNISCHE TIPS
Pas op dat u de ontluchtingsschroef of O-ring
niet laat vallen.
4
(A)
(B)
Bevestig de BL-U5000 trechteradapter op
de olietrechter.
*De trechteradapter moet niet worden
gemonteerd voor BL-MT200/MT201.
(A)
Olietrechter
(TL-BT03/TL-BT03-S)
(B)
BL-U5000 trechteradapter
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
37
Wordt vervolgd op de volgende pagina
5
(A)
Bevestig de olietrechter.
(A)
Olietrechter
(TL-BT03/TL-BT03-S)
6
Zet de remklauw vast in een bankschroef tijdens het ontluchten.
7
BR-U5000/UR300
(A)
(B)
Plaats een 7 mm dopsleutel, vul de spuit
met olie, bevestig een slang aan de
ontluchtingsnippel, en draai de
ontluchtingsnippel vervolgens 1/8 slag
los om hem te openen.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint nu uit de olietrechter te
stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
7 mm dopsleutel
BR-RS785
(C)
(B)
(D)
(A)
Vul de spuit met voldoende olie.
Bevestig de adapter die wordt
meegeleverd bij dit product of het
originele SHIMANO-gereedschap aan het
uiteinde van de slang, sluit de slang aan
op de ontluchtingsmof en zet hem vast
met de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
Draai de ontluchtingsschroef 1/8 slag
open.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint dan uit de olietrechter te
stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
Ontluchtingsmof
(C)
Slanghouder
(D)
Adapter
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
38
Wordt vervolgd op de volgende pagina
8
Draai de ontluchtingsnippel even dicht wanneer de olie geen luchtbellen meer bevat.
NOTITIE
Zet de remklauw vast in een bankschroef om
te verhinderen dat de slang per ongeluk los
kan raken.
De greep niet herhaalde malen aantrekken en
weer loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
er kunnen luchtbellen achterblijven in de olie
binnenin de remklauw en het ontluchten zal
langer duren. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
9
BR-U5000/UR300
(B)
(A)
Plaats een 7 mm dopsleutel zoals in
deillustratie is te zien, en bevestig
vervolgens de zak aan de slang.
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Zak
BR-RS785
(B)
(A)
Bind de geleverde slang en zak vast
metelastiek, plaats een 3 mm
binnenzeskantsleutel zoals aangegeven
in de afbeelding, en sluit de slang aan
op de ontluchtingsmof.
(A)
3 mm binnenzeskantsleutel
(B)
Zak
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
39
10
BR-U5000/UR300
(z)
(B)
(A)
Verbind de slang met de
ontluchtingsnippel en draai
deontluchtingsnippel los.
Na een tijdje komen de olie en
deluchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier kan het grootste
gedeelte van de luchtbellen in het
remsysteem eenvoudig worden
verwijderd.
(z) Luchtbellen
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Zak
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om nu zachtjes met de leiding
te schudden of om op de reservoirtank of
remklauw te tikken met een schroevendraaier,
of om de remklauw iets te verplaatsen.
BR-RS785
(z)
Draai de ontluchtingsschroef los.
Zorg er hierbij voor dat de slang goed
vastzit op de ontluchtingsmof.
Na een tijdje komen de olie en
deluchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsmof in de slang.
Op deze manier is het eenvoudig
mogelijk om het grootste gedeelte van
de luchtbellen die in het remsysteem
zitten te verwijderen.
(z)
Luchtbellen
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
40
11
Het vloeistofniveau in de trechter zal nu
dalen; blijf daarom de trechter met olie
vullen om het vloeistofniveau op peil te
houden, zodat er geen lucht wordt
aangezogen (er geen lucht naar binnen
komt).
12
BR-U5000/UR300
(B)
(A)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, draait u de
nippel even dicht.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
7 mm dopsleutel
BR-RS785
(A)
(B)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsmof komen, draait u de
ontluchtingsschroef even dicht.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
Ontluchtingsmof
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
41
13
BR-U5000/UR300
(A)
Open en sluit de ontluchtingsnippel snel
(elke keer ongeveer 0,5 seconde) terwijl
de remgreep is aangetrokken om
eventuele luchtbellen in de remklauwen
te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot
3keer.
Draai dan de ontluchtingsnippel vast.
(A)
7 mm dopsleutel
Aanhaalmoment
4 - 6 Nm
BR-RS785 Open en sluit de ontluchtingsschroef snel
(elke keer ongeveer een halve seconde)
terwijl de remgreep is aangetrokken om
eventuele luchtbellen in de remklauwen
te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot
3keer.
Draai dan de ontluchtingsschroef
weervast.
Aanhaalmoment
4 - 7 Nm
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
42
14
Bediening remgreep
(x)
(y)
(z)
Als de remgreep vervolgens word
bediend, zullen luchtbellen in het
systeem omhoog komen en door de
opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, laat
u de remgreep zo ver los als deze kan
gaan.
Het is normaal dat de greep op dit punt
stijf is.
(x) Los
(y) Beetje stijf
(z) Stijf
NOTITIE
Als de remgreep niet stijf wordt, moet de
procedure vanaf stap 9 worden herhaald.
15
[1]
[2]
(z)
(z)
Plaats de greep-unit in de horizontale
positie, zoals afgebeeld, kantel deze 30°
in de richting van [1] en voer vervolgens
stap 9 uit om na te gaan dat er geen
lucht is achtergebleven.
Kantel de greep-unit vervolgens 30°
inde richting van [2] en voer stap
9opnieuw uit om na te gaan dat
ergeenlucht is achtergebleven.
Verschijnen er luchtbellen, herhaal dan
de bovenstaande procedure totdat dit
niet meer gebeurt.
(z) 30°
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
43
16
(A)
(B)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
17
(A)
Verwijder de olietrechter samen met de
BL-U5000 trechteradapter terwijl de
oliestopper er nog steeds in zit. Bevestig
nu de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai hem dicht terwijl u olie naar
buiten laat stromen om er zeker van te
zijn dat er geen luchtbellen in de
voorraadtank achterblijven.
(A)
O-ring
BL-MT200/MT201
Aanhaalmoment
0,5 - 1 Nm
BL-U5000
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
18
Veeg eventuele olie af die eruit is
gestroomd.
MONTAGE
Remschijf aanbrengen
44
Remschijf aanbrengen
Center lock-type
(A) (B)
(A)
Sluitring schijfrem
(B)
TL-LR15
Aanhaalmoment
40 - 50 Nm
MONTAGE
Montage van de remklauwen
45
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Montage van de remklauwen
De remblokken monteren
1
BR-U5000
(A) (B)
BR-RS785
(A) (B)
BR-UR300
(C)
(B)
Verwijder de ontluchtingsspacer (geel).
(A)
Platte schroevendraaier
(nominale diameter 0,8 × 4)
(B)
Ontluchtingsspacer
(C)
Naaldbektang
MONTAGE
Montage van de remklauwen
46
2
(A)
Plaats de aandrukveer voor de blokken
zoals aangegeven in de afbeelding. (De
veer voor de BR-RS785 heeft
markeringen op de linkerkant (L) en
rechterkant (R).)
(A)
Bevestigingsveer voor remblok
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de remklauwen
47
3
BR-U5000
(A)
(C)
(B)
BR-RS785
(A)
(C)
(B)
BR-UR300
(D)
(D)
(A)
Breng de nieuwe remblokken en
boutenaan.
Zorg dat u op dit moment een
borgplaatje gebruikt.
Monteer de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
Remblokken
(B)
Borgplaatje
(C)
Pemblokas
(D)
Splitpen
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3 Nm
NOTITIE
BR-RS785
Als u een remblok met koelvinnen gebruikt,
let dan bij het plaatsen op de markeringen
voor links (L) en rechts (R).
MONTAGE
Montage van de remklauwen
48
De lengte van remklauwbevestigingsbouten C controleren (BR-U5000/UR300)
Hetzelfde voor zowel 140 mm als 160 mm
(A)
(z)
Steek de remklauwbevestigingsbouten C
in het montagegebied op het frame en
zorg dat deze 13 mm naar buiten steken.
(z) 13 mm
(A)
Remklauwbevestigingsbout C
NOTITIE
Als u een boutlengte-selector gebruikt,
controleer dan dat het uiteinde van de
remklauwbevestigingsbout C binnen bereik
[X] valt.
[X]
Remklauwbevestigingsbout C
Boutlengte-
selector
Gebruik geen tussenring bij het controleren
van de lengte van
remklauwbevestigingsbout C.
De lengte van de gebruikte
remklauwbevestigingsbouten C varieert
afhankelijk van de dikte van het frame.
Gebruik remklauwbevestigingsbouten C
die geschikt is voor de framedikte.
[A]
[B]
[A]
Framedikte
[B]
Lengte van
remklauwbeves-
tigingsbout C
Y-onderdeel
10 mm 23mm Y8N208000
15mm 28mm Y8N208050
20mm 33mm Y8N208010
25mm 38mm Y8N208020
30mm 43mm Y8N208030
35mm 48mm Y8N208040
MONTAGE
Montage van de remklauwen
49
Bevestiging lengte converterbevestigingsbout(BR-RS785/UR300)
Hetzelfde voor zowel 140 mm als 160 mm
(A)
(z)
Steek de converterbevestigingsbouten in
het montagegebied op het frame en
zorg dat deze 6,8 mm naar buiten
steken.
(z)
6,8 mm
(A)
Converterbevestigingsbouten
NOTITIE
Als u een boutlengte-selector gebruikt,
controleer dan dat het uiteinde van de
converterbevestigingsbout valt binnen
bereik [X].
[X]
Boutlengte-
selector
Converterbevestig-
ingsbouten
Gebruik geen tussenring bij het controleren
van de lengte van de converter-
bevestigingsbout.
De lengte van de gebruikte
converterbevestigingsbouten varieert
afhankelijk van de dikte van het frame.
Gebruik converterbevestigingsbouten
diegeschikt zijn voor de framedikte.
[B]
[A]
[A]
Frame-
dikte
[B]
Lengte
converter-
bevestig-
ingsbout
Y-onderdeel
10 mm 16,8 mm
Y81743100
15 mm 21,8 mm
Y81743150
20 mm 26,8 mm
Y81743200
25 mm 31,8 mm
Y81743250
30 mm 36,8 mm
Y81743300
35 mm 41,8 mm
Y81743350
MONTAGE
Montage van de remklauwen
50
Op het frame vastzetten (BR-U5000/UR300)
Bij gebruik van een montagesteun (140 mm remschijf (BR-U5000))
1
(A)
(B) (C)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
Monteer de boutbevestigingspen.
Controleer of de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Remklauwbevestigingsbout B
(C)
Montagesteun
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Let op de markering op de montagesteun
tijdens het bevestigen.
2
(A)
Bevestig de montagesteun provisorisch
op het frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A vast
terwijl de remblokken tegen de remschijf
worden geduwd.
(A)
Remklauwbevestigingsbout A
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de remklauwen
51
3
(A)
Monteer de borgring.
(A)
Borgring
NOTITIE
Posities voor het bevestigen van
borgringen variëren voor 140 mm en
160 mm. (De afbeelding toont de positie
voor 140 mm)
Borgring
MONTAGE
Montage van de remklauwen
52
Bij gebruik van een montagesteun (160 mm remschijf (BR-U5000))
1
(B) (C)
(A)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
Monteer de boutbevestigingspen.
Controleer of de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Remklauwbevestigingsbout B
(C)
Montagesteun
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Let op de markering op de montagesteun
tijdens het bevestigen.
2
(A)
Bevestig de montagesteun provisorisch
op het frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A vast
terwijl de remblokken tegen de remschijf
worden geduwd.
(A)
Remklauwbevestigingsbout A
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de remklauwen
53
3
(A)
Monteer de borgring.
(A)
Borgring
NOTITIE
Posities voor het bevestigen van borgringen
variëren voor 140mm en 160mm. (De
afbeelding toont de positie voor 160 mm)
Borgring
Bij gebruik van een remklauwbevestigingsbout C (160 mm remschijf (BR-UR300))
1
(A)
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A vast
terwijl de remblokken tegen de remschijf
worden geduwd.
(A)
Remklauwbevestigingsbout A
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
2
(A)
Monteer de borgring.
(A)
Borgring
MONTAGE
Montage van de remklauwen
54
Bij gebruik van een remklauwbevestigingsbout C
(140 mm remschijf (BR-U5000)/160 mm remschijf (BR-UR300))
(A)
(B)
Bevestig de remklauw op het frame.
Monteer de boutbevestigingspen.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Remklauwbevestigingsbout C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
Bij gebruik van een remklauwbevestigingsbout C (160 mm remschijf (BR-UR5000))
1
(A)
(B)
(C)
Bevestig de montagesteun op de
remklauw.
Monteer de boutbevestigingspen.
(A)
Boutbevestigingspen
(B)
Montagesteun
(C)
Remklauwbevestigingsbout B
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Let op de markering op de montagesteun
tijdens het bevestigen.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de remklauwen
55
2
(A)
(B)
(B)
(C)
Gebruik remklauwbevestigingsbout C en
een tussenring om de montagesteun aan
het frame te bevestigen.
(A)
Montagesteun
(B)
Tussenringen
(C)
Remklauwbevestigingsbout C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
3
(A)
Monteer het borgplaatje.
(A)
Borg-plaatje
MONTAGE
Montage van de remklauwen
56
Montage op het frame (BR-RS785)
Voorkant/Achterkant
(C)
(A)
(B)
(D)
(C)
(C)
Monteer de remklauw tijdelijk op het
frame.
Trek de remgreep aan en draai de
Bevestigingsbouten remklauw vast
terwijl u de remblokken tegen de
remschijf duwt.
(A)
Remschijf
(B)
Remklauw
(C)
bevestigingsbouten remklauw
(D)
Montagesteun
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
TECHNISCHE TIPS
Controleer dat de remklauw naar opzij kan
bewegen voordat u hem monteert.
NOTITIE
Zorg dat u borgringen aanbrengt bij het
bevestigen van de
remklauwbevestigingsbouten.
MONTAGE
Het losdraaien van de framebevestigingsbouten voorkomen
57
Het losdraaien van de framebevestigingsbouten voorkomen
Er kan gebruik worden gemaakt van een borgring, bevestigingspin of borgdraad om te voorkomen dat de bouten loskomen.
Kies de methode die geschikt is voor het model, de voorvork en het frame.
Methode met bevestigingspen
Voor Achter
(A)
(A)
(A)
(A)
Boutbevestigingspen
Methode met borgring
Voor Achter
(z)
(A)
(A)
(A)
(A)
Borgring
(z)
Post-type
Methode met draad
Voor Achter
(A)
(A)
(A)
Draad
MONTAGE
Schakelkabel monteren
58
Schakelkabel monteren
Gebruikte kabel
Aangewezen binnenkabel
Normaal buitenkabeleinde/
SP41 buitenkabel
Ø1,2mm
Tegenoverliggende zijde
SP41
Ø4mm
NOTITIE
Er mag zich geen stof op de binnenkabel
afzetten.
Normale installatiepositie buitenste dop
(A)
(B)(B)
(A)
(A)
Normaal buitenkabeleinde
(B)
Afgesloten buitenkabeleinde
('resin' type)
MONTAGE
Schakelkabel monteren
59
De buitenkabel inkorten
1
(B)
SP41
(A)
Knip met de kabeltang (TL-CT12) of een
vergelijkbaar gereedschap de kabel
door; doe dit aan de zijde zonder
opschrift.
(A)
Normaal buitenkabeleinde
(B)
TL-CT12
NOTITIE
Gebruik een kabel die nog wat extra lengte
over heeft als het stuur helemaal naar links
of rechts gedraaid is.
Let erop dat u geen verwondingen aan uw
hand oploopt door de naald op de TL-CT12.
2
(y)
(z)
SP41
(A)
(B)
Maak vervolgens de punt van voering
(Ø2,2 of meer) met TL-CT12 of een
vergelijkbaar smal gereedschap wat
breder.
(y) Normaal buitenkabeleinde
verwijderen
(z) Het afgeknipte uiteinde perfect
rond maken
(A)
TL-CT12
(B)
Naaldtype TL-CT12
3
SP41
(A)
(B)
Steek de binnenkabel naar binnen tot
deze goed contact maakt met de zitting
van het normale buitenkabeleinde.
(A)
Normaal buitenkabeleinde
(B)
Buitenkabel
MONTAGE
Schakelkabel monteren
60
Wordt vervolgd op de volgende pagina
De schakelbinnenkabel doortrekken
De afbeelding toont de hendel voor de achterzijde.
1
(A)
Bedien de releaseversteller 10 keer of
vaker om hem in de hoogste stand te
zetten.
(A)
Release versteller
2
(A)
(B)
Verwijder de 2 bevestigingsschroeven en
verwijder vervolgens de bovenste
afdekking.
(A)
Afdekking
(B)
Bevestigingsbout
3
(B)
(A)
Verwijder de bevestigingsbout aan de
onderzijde en verwijder vervolgens de
bandafdekking.
(A)
Bandafdekking
(B)
Bevestigingsbout
MONTAGE
Schakelkabel monteren
61
4
Breng de binnenkabel verticaal vanaf de
bovenzijde aan.
NOTITIE
Let er bij het naar binnen steken van de kabel
op dat u de coating niet beschadigt.
5
Steek de kabel zodanig naar binnen dat
het binneneinde aan de eenheid is
bevestigd.
6
(A)
Steek de binnenkabel door de eenheid;
zie de afbeelding.
(A)
Normaal buitenkabeleinde
7
Breng de bovenste afdekking aan.
Aanhaalmoment
0,15 - 0,25Nm
8
(B)
(A)
Zet de buitenkabel tijdelijk vast aan het
stuur (met tape of een vergelijkbaar
materiaal).
(A)
Tape
(B)
Buitenkabel
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Schakelkabel monteren
62
9
(y)
(z)
Zorg dat de pal aangrijpt op de
bandafdekking en zet deze op de plaats
vast met de bevestigingsbout.
(y) Pal (zijde van behuizing)
(z) Pal (zijde bandafdekking)
Aanhaalmoment
0,15 - 0,25Nm
AFSTELLING
AFSTELLING
Bereikafstelling
64
AFSTELLING
Bereikafstelling
ST-U5060/BL-U5010
(A)
(B)
Draai de schroef voor de vrije
slagafstelling om de hendeleenheid te
positioneren.
Breng een 1,5mm binnenzeskantsleutel
aan in het uiteinde van de ST en draai
deze.
(A)
1,5mm binnenzeskantsleutel
(B)
Schroef voor bereikafstelling
NOTITIE
Controleer dat de rem goed functioneert na
het afstellen.
TECHNISCHE TIPS
Rechtsom: Verkleint de verstellerslag
Linksom: Vergroot de verstellerslag
BL-U5000/MT200/MT201
(A)
Draai de schroef voor de vrije
slagafstelling om de hendeleenheid te
positioneren.
(A)
Schroef voor bereikafstelling
TECHNISCHE TIPS
Rechtsom: Vergroot de verstellerslag
Linksom: Verkleint de verstellerslag
ONDERHOUD
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie vervangen
66
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie vervangen
U wordt aangeraden om de olie in de reservoirtank te vervangen wanneer deze sterk is verkleurd.
Bevestig een slang met een zak aan de ontluchtingsnippel en draai vervolgens de nippel open om de olie te laten weglopen. Op dit moment kan de
Dual Control versteller/remgreep worden bediend om te helpen de olie te verwijderen. Nadat u de olie hebt laten weglopen, moet u verse remolie
toevoegen zoals beschreven in het onderdeel “SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten”. Gebruik alleen SHIMANO minerale olie.
Verwijder de oude olie volgens de toepasselijke landelijke en/of plaatselijke regels voor verwijdering.
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
67
De remblokken vervangen
1
BR-U5000
(B)
(A)
BR-RS785
(A)
(B)
BR-UR300
(A)
Verwijder het wiel uit het frame en
verwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
Remblokken
(B)
Borgplaatje
NOTITIE
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de
tussenafstand tussen de remschijf en de
remblokken automatisch wordt aangepast
door het langzaam naar buiten komen van
de zuiger naarmate de remblokken verder
afslijten. Wanneer u de remblokken
vervangt, moet u de zuiger terugduwen.
Vervang de remblokken als er olie blijft
kleven aan de remblokken, als de
remblokken afgesleten zijn tot 0,5 mm
ofals de veren van de remblokken de
remschijf raken.
BR-U5000/BR-RS785/BR-UR300 remblokken
zijn niet compatibel.
Gebruik voor het vervangen een geschikt
remblok.
Als u een remblok met koelvinnen
gebruikt, let dan bij het plaatsen op de
markeringen voor links (L) en rechts (R).
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
68
2
Maak de zuigers en het omliggende gebied schoon.
3
(A)
Gebruik een plat gereedschap om de
zuigers recht naar binnen terug te
duwen, zover als mogelijk is. Wees
daarbij voorzichtig dat u de zuigers niet
verbuigt.
Duw niet op de zuigers met een scherp
gereedschap.
Dit kan de zuigers beschadigen.
(A)
Zuiger
4
(A)
Plaats de aandrukveer voor de blokken
zoals aangegeven in de afbeelding. (De
veer voor de BR-RS785 heeft
markeringen op de linkerkant (L) en
rechterkant (R).)
(A)
Bevestigingsveer voor remblok
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
69
5
Monteer de nieuwe remblokken, de bout en de remblokspacer (rood).
Zorg dat u op dit moment een borgplaatje gebruikt.
(A)
Remblokken
(B)
Borgplaatje
(C)
Pemblokas
(D)
Vulring remschoen (rood)
(E)
Splitpen
Aanhaalmoment
0,1 - 0,3 Nm
BR-U5000
(B)
(C)
(D)
(A)
BR-RS785
(B)
(C)
(D)
(A)
BR-UR300
(E)
(E)
(A)
(D)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
70
6
Trek de remgreep verschillende malen aan om te controleren dat hij verstijft.
7
Verwijder de remblokspacer, monteer het wiel en controleer vervolgens dat de remschijf en
remklauw elkaar niet hinderen.
Als ze elkaar raken, moet u ze afstellen zoals beschreven in het onderdeel “Remklauw
monteren”.
ONDERHOUD
De afdekking vervangen
71
De afdekking vervangen
De bandafdekking vervangen
1
Verwijder de behuizing van het stuur.
2
(B)
(A)
Verwijder de Bevestigingsbout en
verwijder vervolgens de bandafdekking.
(A)
Bandafdekking
(B)
Bevestigingsbout
NOTITIE
Let op de
markeringen
R: voor rechts
L : voor links
De markeringen zijn aan de binnenzijde
van de bandafdekking gegraveerd.
Vervang de bandafdekking met de Dual
Control versteller/remgreep en de
remleiding verwijderd van de fiets, zoals
aangegeven in de afbeelding of voer de
vervanging uit door de remklauw te
verwijderen van het frame en de
bandafdekking over te brengen vanaf de
remklauwzijde.
Voer de ontluchtingsprocedure uit na het
verwijderen van de remleiding.
TECHNISCHE TIPS
De uitsteeksels op de bandafdekking passen
op een uitsparing in het steunhuis.
ONDERHOUD
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
72
Een losgemaakt binnenkabeleinde naar buiten trekken (versnellingskabel)
Als het moeilijk is om het binneneinde naar buiten te trekken, kunt u de onderstaande procedure volgen.
1
(A) (B)
Verwijder de 2 bevestigingsschroeven en
verwijder vervolgens de bovenste
afdekking.
(A)
Afdekking
(B)
Bevestigingsbout
TECHNISCHE TIPS
Mocht de binnenkabel breken, dan wordt
aanbevolen tevens de kabelgeleider met de
binnenkabel te vervangen om soepel
schakelen te behouden.
2
Trek het binneneinde los van de
kabelhaak van het kabelmechanisme.
3
Bevestig de afdekking opnieuw en draai de schroeven aan.
Aanhaalmoment
0,15 - 0,25Nm
ONDERHOUD
SL-kabelgeleider vervangen
73
SL-kabelgeleider vervangen
1
Verwijder de greep uit de hendel.
2
Duw met een spit gereedschap de
SL-kabelgeleider naar buiten.
3
Duw de nieuwe kabel met uw handen
naar binnen.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74

Shimano ST-U5060 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor