UM-37G0A-004-03
Gebruikershandleiding
Intern schakelmechanisme
(terugtraprem/schrijfrem)
Gebruikershandleidingen in andere talen zijn te vinden op:
http://si.shimano.com
BELANGRIJKE MEDEDELING
• Neem contact op met het verkooppunt of een fi etsenmaker voor informatie over de
montage en afstelling van de producten die niet in de gebruikershandleiding zijn terug
te vinden. Een dealerhandleiding voor professionele en ervaren fi etsmonteurs is
verkrijgbaar op onze website (http://si.shimano.com).
• Dit product mag niet gedemonteerd of gewijzigd worden.
Lees voor de veiligheid deze gebruikershandleiding voor
gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op
voor een correct gebruik.
Belangrijke veiligheidsinformatie
Neem voor informatie over vervanging contact op met het verkooppunt of een
fi etsenmaker.
WAARSCHUWING
• Afhankelijk van het product kan iedere fi ets anders aanvoelen. Daarom is het belangrijk
om uw fi ets remsysteem volledig te begrijpen en gewend te raken aan de werking ervan
(inclusief de druk op de remgreep en de kenmerken van de fi etsbeheersing). Als u het
remsysteem op een onjuiste wijze gebruikt, kunt u de controle over de fi ets verliezen of
vallen met ernstig letsel tot gevolg. Raadpleeg een fi etsenmaker of lees de
gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is belangrijk om een ritje op uw
fi ets te maken en het remmen en andere basisfuncties te oefenen.
• Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn, voordat u gaat fi etsen. Als de wielen op
enigerlei wijze los zitten, kunnen ze loskomen van de fi ets. Dit kan resulteren in ernstig
letsel.
• Bewaar de gebruikershandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige
plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
LET OP
• Gebruik de terugtraprem op lange hellingen niet continu. Hierdoor worden de interne
onderdelen van de rem namelijk erg heet, waardoor het remvermogen afneemt.
• Draai het wiel en controleer of de remkracht van de terugtraprem correct is.
• Schakel steeds slechts één versnelling. Verminder tijdens het schakelen de kracht op de
pedalen. Als u probeert de schakelversteller te forceren of meerdere versnellingen in
één keer te schakelen terwijl er hard op de pedalen wordt geduwd, kunnen uw voeten
van de pedalen schieten en kunt u vallen met ernstig letsel als gevolg. Als u de
versnellingsschakelaar met meerdere versnellingen tegelijk naar een lichtere versnelling
verzet, kan de buitenkabel uit de schakelaar springen. Dit is niet van invloed op de
werking van de versnellingsschakelaar, omdat de buitenkabel na het schakelen weer
naar de originele positie terugschuift.
• Als de terugtrap-/schijfrem vaak wordt gebruikt, kan het gebied rond de rem heet
worden. Raak het gebied rond de rem na het fi etsen ten minste 30 minuten niet aan.
N.B.
• U kunt schakelen terwijl u licht op de pedalen duwt, maar het kan in zeldzame
gevallen voorkomen dat de pallen en ratel in de naaf nadien geluid maken. Dit hoort
bij het schakelen.
• Dit is een normaal gevolg van de opbouw van het interne schakelmechanisme, geen
teken van een storing.
Mogelijke voorvallen Naaftypes
Versnellingsposities waarbij
zich bepaalde voorvallen
kunnen voordoen
Wanneer de fi ets naar achteren
wordt geduwd met een voet op
een pedaal, voelt het alsof het
pedaal 'tikt'.
7-versnellingsnaaf Alle versnellingen
Er is geluid te horen wanneer de
fi ets naar achteren wordt
geduwd.
8-versnellingsnaaf Versnelling 5, 6, 8
De naaf heeft een ingebouwd
mechanisme om het schakelen te
vereenvoudigen. Wanneer het
mechanisme tijdens het schakelen
werkt, kan er geluid te horen en
trillingen te voelen zijn.
8-versnellingsnaaf Alle versnellingen
Afhankelijk van de versnelling
voelt het schakelen anders.
naaf met
7versnellingen
naaf met
8versnellingen
Alle versnellingen
Wanneer tijdens het fi etsen de
pedalen worden gestopt, is er een
geluid te horen.
naaf met
7versnellingen
naaf met
8versnellingen
Alle versnellingen
Er is een geluid te horen wanneer
de pedalen ronddraaien.
7-versnellingsnaaf Alle versnellingen
8-versnellingsnaaf Versnellingen behalve 1e
• Voor een goede prestatie wordt u aangeraden bij het verkooppunt of bij de
dichtstbijzijnde Pro Shop te vragen het onderhoud uit te voeren, zoals het elke twee
jaar invetten van de interne naaf vanaf het moment dat u de fi ets voor het eerst
gebruikt (of iedere 5000 km als u de fi ets heel vaak gebruikt). Ook wordt bij onderhoud
aangeraden het vet of het smeermiddel voor interne naven van Shimano te gebruiken.
Als dit speciale vet of de smeermiddelenset niet worden gebruikt, kunnen er
problemen ontstaan, bijvoorbeeld bij het schakelen. Gebruik alleen het speciale vet
voor de remblokken.
• De interne naaf is niet volledig waterdicht. Gebruik de naaf niet op plaatsen waar er
water in kan komen. Gebruik ook geen water onder hoge druk om de naaf te reinigen.
Gebeurt dit wel, dan kan het interne mechanisme gaan roesten.
• U moet de kettingbladen periodiek reinigen met een neutral schoonmaakmiddel. Het
reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren ervan kan
tevens een effectieve manier zijn om de levensduur van de kettingbladen en de ketting
te verlengen.
• Als de wielen niet soepel ronddraaien, moet u de remblokken vervangen. Neem
contact op met de dealer waar u de aankoop heeft gedaan.
• Als de ketting gaat slippen, moeten de tandkransen en de ketting bij een verkooppunt
of een fi etsenmaker worden vervangen.
• Plaats uw voet nooit op de schakelmoer. Anders kunt u mogelijk niet goed schakelen.
• Trap tijdens het schakelen niet of minder hard. Daardoor verloopt het schakelen soepel.
• Oefen het schakelen vaak.
• De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door
normaal gebruik en veroudering.
Regelmatige controles voor het fi etsen
Controleer de volgende zaken voordat u op de fi ets gaat rijden. Constateert u problemen
met een van de volgende zaken, neem dan contact op met het verkooppunt of een
fi etsenmaker.
• Verloopt het schakelen soepel?
• Staan de instellijnen van de cassette op de juiste plaats?
• Heeft de duwstaaf van de schakelmoer de juiste positie?
• Zijn er abnormale geluiden te horen tijdens de bediening?
* Voor informatie over het inspecteren van de afstelling van de versnellingskabel (positie
van de duwstaaf), kunt u terecht in de gebruikershandleiding voor de
versnellingsschakelaar.
Namen van onderdelen
De onderdelen kunnen afwijken afhankelijk van de specifi caties van de gebruikte interne
versnellingsnaaf.
Gebied rond de rem
Naaf met intern schakelmechanisme
Gele instellijnen
Cassette joint
Schakelmoer
Lijn op de duwstaaf
Uiteinde van naafas
Let op: specifi caties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)